یکی از راههای کسب اطلاعات از میزان کیفیت خودروها و مشکلات احتمالی آنها، گزارشهای سازمانهای مستقل ناظر بر کیفیت محصولات تولیدی میباشد. مؤسساتی نظیر جی دی پاور در این زمینه پیشتاز بوده و میتوان با اعتماد به گزارشهای آنها که از طیف وسیعی از مشتریان و خریداران به دست آمده، تصمیمگیری نمود. در ایران نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که یک موسسه خصوصی است این وظیفه را برعهده دارد.
معیارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای تعیین سطح کیفیت خودروها از طریق بازرسی در خط تولید شرکتها با هماهنگی و اجازه آنها و به سفارش وزارت صنعت و معدن و تجارت و بررسی مواردی چون پیشرانه، سیستم تعلیق، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی میشود. هرچند این روش نسبت به ارزیابی از خریداران و شمارش عیوب خودروهای فروخته شده در بازههای زمانی خاص از قابلیت اعتماد پایینتری برخوردار است اما به هر جهت میتوان تا حدود زیادی همین ارزیابی را نیز به عنوان مرجع پذیرفت و از آن برای تشخیص میزان کیفیت محصولات خودرویی داخلی استفاده کرد.
در گزارش این شرکت، رده کیفی خودروها با ستارههایی از یک تا پنج به نمایش در میآید. متأسفانه در این گزارشها خبری از نمرههای منفی خودروها و همچنین نوع عیوب کشفشده آنها نیست. بنابراین مشخص نمیشود که وزن ستارههای دریافتی یا از دست رفته بیشتر بر اساس سیستمهای فنی و مکانیکی بوده یا تزئیناتی و رفاهی و این اشکالات و عیوب با چه هزینهای و به چه صورتی قابل رفع است. بعلاوه مشخص نیست که محصول خروجی از کارخانه در بازه زمانی مثلاً سه ماهه، چه مشکلات و معایب جدیدی را بروز خواهد داد.
آخرین نتایج بررسی کیفیت خودروها
طی آدرماه ۱۳۹۹ خودروهای ذیل تولید شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند.
در هر بخش، تنها به ذکر نام باکیفیتترین و بیکیفیتترین خودروها و تعداد ستاره کیفی آنها میپردازیم. اطلاعات تکمیلی و جزئیات را نیز در جداول موجود مرور میکنیم.
کیفیت خودروهای سبک:
۱. وانتها
باکیفیتترین: نیو پیکاپ فوتون/ سه ستاره کیفی
بیکیفیتترین: وانت نیسان/ یک ستاره کیفی
۲. سواری
باکیفیتترین: پژو ۲۰۰۸ / مزدا ۳ / پنج ستاره کیفی
بیکیفیتترین: ام وی ام X33S / دو ستاره کیفی
در جدول ذیل همچنین مقایسه سطوح کیفیت خودروهای داخلی بازار را مشاهده مینمایید.
کیفیت خودروهای سنگین:
مسافری
باکیفیتترین: ایسوزو سحر/ شیلر / درسا / سه ستاره کیفی.
کامیونت
باکیفیتترین: ایسوزو NMR85K / پنج ستاره کیفی
کامیون (باری-کمپرسی)
باکیفیتترین: ایسوزو NPR75M / چهار ستاره کیفی
کشنده
باکیفیتترین: کشندههای نیو فوتون / فاو J6 /چهار ستاره کیفی
توجه: این صفحه هر ماه بروزرسانی می شود.
منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
آریا منش
۱ دی ۱۳۹۹کیفیت خودروهای ایرانی حرف نداره ، همه این تبلیغات دروغین هم کار دشمنان کشور است نمی خوان ما پراید و سمند سوار بشیم ،
JoJo
۱ دی ۱۳۹۹دوستمون میگه اولین کامنت واسه ۱۰ سال پیشه
من میگم ۱۰ ساله این لیست منتشر شده چند تا خودرو بیشتر تغییر نکردن اونام وارداتی ان:/
SRT
۱ دی ۱۳۹۹حقیقتا برگام
اولین کامنت این پست برا سال ۸۹عه.
حمید
۱ دی ۱۳۹۹خبر خودرو سازی داخلی فقط باعث اتلاف برق و حجم اینترنته لطفا نزارید
TOYOTA LOVER
۲ دی ۱۳۹۹موافقم با حمید عزیز
mahdi-abdi
۲۰ بهمن ۱۳۹۹احسنت
AMG///
۱ دی ۱۳۹۹۲۰۶ sd هم چیز خوبیه
م
۱ دی ۱۳۹۹تو خود حدیث مفصل بخوان از این ….
رنگ
سپرها
تیغه برف پاک کن
تودوزی
سیستم ترمز و……
صدای زیاد موتور …
گیربکس
جلوبندی
TOYOTA LOVER
۲ دی ۱۳۹۹وقتی ماشین ثبت نام می کنی یه سری قطعات برات میفرستن بقیه رو خودت باید بهری ماشینو سرهم کنی😂😂😂😂
مانی
۲ دی ۱۳۹۹همینجوری رو هوا ستاره میدن دیگه؟ماشین ماقبل تاریخ ۳ ستاره از ۵ ستاره؟جالبه
همین جور که پدال گفته استانداردشون و شیوه امتیاز دهی و اطلاعات دادن و خودرو سازشون
باهم،فقط بدرد سطل زباله میخوره