چشم اندازهفته نامه

چه چیزی یک خودروی جذاب با رنگی عالی می‌سازد؟!

همانند دسته‌ای از اعداد، انتخاب رنگ یک خودرو از نظر تئوری نامحدود است. رنگ‌ها اطراف ما را احاطه کرده‌اند و از روشنایی گرفته تا تاریکی و تیره بودن و… تفاوت دارند. رنگ‌ها حتی بینایی ما را تحت تأثیر قرار داده به گونه‌ای که هنرمندان سال‌هاست که از رنگ‌ها به منظور بازی با احساسات بهره می‌برند. شاید سورپرایز کننده باشد که بدانیم بیش از نیم میلیون خودروی فروخته شده در انگلستان رنگ سفید داشته‌اند. با این میزان فروش رنگ سفید به محبوب‌ترین رنگ خودروی این کشور بدل شده است.

perfect-car-colour
این موضوع شاید باعث شود شما نتیجه‌گیری کنید که رنگ در صنعت خودرو اهمیت کمتری داشته و نقش خود را به خوبی ایفا نمی‌کند.

ما این نتیجه‌گیری خیلی صحیح نیست و در حقیقت رنگ یکی از اولین مواردی است که یک طراح در زمان کشیدن اسکچ های اولیه‌ی خودرویی جدید در نظر می‌گیرد. همچنین رنگ خودرو یک فاکتور کلیدی در کل فرایند طراحی است.

merc-gle-coupe-vossen-color-wrap-9
به منظور فهمیدن جزئیات بیشتر درباره‌ی اهمیت رنگ در خودرو و یافتن اینکه چرا ما رنگ‌های معینی را بیش از بقیه انتخاب می‌کنیم سری به استودیوی طراحی اینفنیتی در غرب لندن و پدینگتون زده‌ایم تا با کارشناسان طراحی و رنگ این مرکز صحبت کنیم.

Sandra Boberg مدیر رنگ اینفینیتی می‌گوید:

وقتی مردم درباره‌ی خودروی رؤیایی خود صحبت می‌کنند اغلب آن خودرو را با رنگی خاص تصور می‌کنند.

طبق گفته‌های Boberg رنگ چیزی شخصی است و همه‌ی ما به دلایلی رنگ خاصی را بیشتر دوست داریم.

حتی با اینکه فرایند طراحی با اسکچ های دستی آغاز می‌شود اما اندکی بعد رنگ خودرو در این موضوع در نظر گرفته می‌شود. Boberg توضیح می‌دهد که برخی رنگ‌های معین بهتر از سایر رنگ‌ها با زبان طراحی هماهنگ می‌شوند و فرم کلی خودرو را برجسته کرده و لایه‌ای دیگر از شخصیت و عمق را به خودرو می‌بخشند.

Infiniti Q30 concept
برای مثال q30 را در نظر بگیرید. طراحان به دنبال خلق فرمی سیال با پانل‌های بدنه‌ی برجسته بوده‌اند تا نمایی دینامیک و پویا حتی در حالی ایستاده به خودرو ببخشند؛ اما Matthew Weaver مدیر طراحی اینفینیتی اروپا می‌گوید اگر رنگی خسته‌کننده و نامناسب برای خودرو انتخاب شود همه‌ی کارهای سختی که انجام می‌شود بی‌ارزش خواهد بود. اینفینیتی رنگ مسی مایع را توسعه داده که وقتی نور به آن می‌خورد همه‌ی برجستگی‌ها و انحناهای خودرو را زنده می‌کند.

infiniti-design-london-40-of-50
زبان طراحی در کلاس‌های متفاوت خودرویی نیز مختلف است. Boberg می‌گوید:

یک خودروی اسپورت باید گیراتر و جسورتر باشد درحالی‌که خودروهای لوکس روی تجمل تأکید دارند.

این مورد همچنین در نوع رنگ خودروهای فروخته شده نیز خود را نشان می‌دهد. طبق گفته‌های صنایع رنگ جهانی، ۲۷ درصد کل خودروهای لوکس فروخته شده در اروپا در سال گذشته مشکی بوده‌اند. هاچبک های جمع‌وجور با رنگ‌های مخلوط الکتریکی بیشتری فروخته شده‌اند: ۸ درصد این خودروها قرمز بوده‌اند درحالی‌که بخش اعظم آن‌ها با رنگ سفید به فروش رسیده‌اند. حتی خودروهای اسپورت با رنگ‌های برجسته‌تری چون زرد و نارنجی فروخته شده‌اند.

Colorful Cars Stock
تجارت رنگ‌ها درست همانند مد می‌تواند در طول زمان عوض شود اما طبق گفته‌های Weaver این فرایند سرعت کمتری دارد:

حدود ۱۸ ماه طول می‌کشد تا یک رنگ کاملاً جدید از خودرویی مفهومی به خط تولید راه یابد؛ و خودروهای عرضه شده با این رنگ برای چندین دهه در جاده‌ها تردد می‌کنند بنابراین برای ما مهم است چیزی تولید کنیم که در بازه‌ی زمانی ۱۰ ساله شیک باقی بماند.

همچنین باید خاطرنشان کرد که رنگ‌ها باید مدت زیادی در برابر عوامل گوناگونی دوام بیاورند بنابراین رنگ‌هایی که در برابر آسیب‌ها و خط و خش دوا نمی‌آورند چندان موردپسند نخواهند بود.

infiniti-design-london-12-of-50
تازه‌ترین تغییر ذائقه به سمت رنگ سفید بوده است. انجمن سازنده‌ی وسایل نقلیه موتوری می‌گوید که شما برای یافتن زمانی که رنگی معین پرفروش‌ترین گزینه در انگلستان بوده باید ۲۰ سال به عقب بازگردید. در دو دهه‌ی گذشته رنگ‌های نقره‌ای، مشکی و سفید بر نمودارهای فروش تسلط داشته‌اند. شکی وجود ندارد که بخشی از این موضوع به علت افزایش کمپانی‌های سازنده خودرو و افزایش فهم خریداران درباره‌ی ارزش فروش دوباره‌ی خودرو بوده است.

شاید انتخاب رنگ‌های خنثی در زمانی که طراحان زمان بسیار زیادی را برای توسعه‌ی موارد جدید صرف می‌کنند جالب به نظر نرسد اما Weaver می‌گوید:

برای مثال مشکی دیگر مشکی نیست و سفید نیز تنها سفید نیست! چندین سال پیش این رنگ یک امولسیون تخت و بی‌روح بود اما هم‌اکنون رنگ سفید به‌صورت متالیک هم عرضه شده و گوناگونی دارد.

با وجود روش‌های علمی بکار گرفته شده در صنعت رنگ، آینده‌ی این صنعت چگونه خواهد بود؟ Boberg می‌گوید که پوشش رنگی چیزی است که ما در آینده به عنوان یک آپشن خواهیم دید. این روش می‌تواند اثری کم روی رنگ گذاشته و سایه‌روشن‌های متفاوتی را از زوایای مختلف ایجاد کند.

Lamborghini Huracán-3
چنین پیشرفت‌هایی تعداد بسیار زیاد رنگ‌های کنونی را افزایش خواهد داد اما خودروسازان و مالکان بدیهی است که از انتخاب رنگ‌های زیاد خوشحال خواهند بود. در کل، رنگ سفید به غلبه‌ی خود ادامه می‌دهد…

whitecarsprosconslead

  • محبوب‌ترین رنگ‌های خودرو در انگلستان

سلایق خریداران تغییر کرده و همان‌گونه که می‌بینید در ۲۰ سال گذشته رنگ‌های متفاوتی محبوب‌تر از دیگر رنگ‌ها بوده‌اند:

۱۹۹۶: سبز
۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹: آبی
۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸: نقره‌ای
۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲: مشکی
۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵: سفید

  • چه رنگی می‌تواند روی بهای خودروی دست‌دوم تأثیر بگذارد؟

Robert Redman کارشناس تجارت می‌گوید:

رنگ می‌تواند تأثیری قابل‌توجه روی ارزش فروش بسته به نوع خودرو بگذارد. البته که انتخاب رنگ موضوعی شخصی است اما عموماً یک خودروی با پرستیژ باید رنگ نقره‌ای، خاکستری یا متالیک داشته باشد تا بهترین بها را در بازار دست‌دوم‌ها نشان دهد.

2016-nissan-versa-note-color-studio-rearview-mirror-02
رنگ‌های روغنی استاندارد هستند ولی رنگ‌های متالیک بسته به کلاس خودروها اضافه بهای ۳۰۰ تا ۶۰۰ پوندی را طلب می‌کنند. Redman اضافه می‌کند:

رنگ سفید هزینه‌ی اضافی در بر ندارد اما می‌تواند بهترین ارزش فروش دوباره را ایجاد کند.

رنگ‌های شخصی می‌تواند هزینه‌بر باشد و به ندرت تأثیری مثبت روی ارزش خودرو دارند. Redman می‌گوید:

اکثر خریداران از قاعده کلی و مرسوم پیروی می‌کنند اما خب برخی‌ها نیز ریسک می‌کنند.

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. روح الله

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (134 ديدگاه)

    این خارجیا هرچقدر تلاش کنن کیفیت وزیبایی رنگشون به تولیدات وطنی مخصوصا پرایدنمیرسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۹ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      عجب لامبورگینی با رنگ بی نظیرش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Daniel

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (951 ديدگاه)

    لامبورگینیه چه رنگی داره.
    به فنا رفتم از این همه زیبایی کنار هم در یک لامبورگینی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ELEMENTO

      ۲۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      ❤❤❤❤❤❤❤

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Daniel

        ۲۸ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (951 ديدگاه)

        عزیزی
        عزیز …. .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ELEMENTO

          ۲۸ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          ??

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۹ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      درود بر دوستان باصفا و خوش سلیقه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. احسان(احسان سابق)

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    دقت کردید تو کشورهای پیشرفته هیچی بی اهمیت قلمداد نمیشه؟ همه چیز مهم هست و با اهمیت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Infinite

      ۲۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (452 ديدگاه)

      دقیقا همین موضوع اهمیت دادن (به همه چیز) باعث پیشرفت می‌شه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۹ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      افرین احسان جان

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. <<<<<

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (384 ديدگاه)

    به عنوان مخاطبی که از ابتدای راه اندازی ((پدال)) مطالب آن را به دقت دنبال کرده ام از سردبیر محترم تقاضا دارم پل ارتباطی با بازدیدکنندگان سایت را تنها به انتشار دیدگاه ها محدود نکنند.
    به عنوان مثال در مورد این مقاله شاید یه نظر سنجی ساده همانند معدود مقالات دیگر سایت، بسیار بهتر می تواند بازتاب دهنده ی دیدگاه ها باشد.
    باتشکر از توجهتان

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. GOD BLESS AMERICA

      ۲۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (758 ديدگاه)

      داداش با نظرت به شدت موافقم ولی من یه طرح دیگه تو ذهنم دارم .
      یه پیشنهاد دارم :
      اگه برای دریافت مطالب و مقالات سایت پدال بشه اپلیکیشنی بر پایه اندروید و دیگر سیستم عامل های پر کاربرد ارائه بشه بنظرم هم در سرعت بازدید سایت و هم در صرفه جویی در ترافیک مصرفی تأثیر بسزائی دارد ، همچنین اگر نظر سنجی تا جای ممکن برای تمامی مقالات در نظرگرفته بشه از حجم بالای کامنتها کاسته خواهد شد و بازدید کنندگان سریعتر به تبادل افکار دست می یابند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    رنگ قرمز تیره و ابی نفتی …….
    البته به هر ماشینی نمیاد اما به ماشین های مورد علاقم میاد …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Daniel

      ۲۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (951 ديدگاه)

      باهات موافقم به شرط اینکه
      منظورت پورشه 911 افسانه ای و خانواده پورشه باشه.
      فک کنم به BMW هم بیاد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Porsche..dodge

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (183 ديدگاه)

    لامبورگینیه داره منو میکشه
    اگه رینگاش طلایی یا مشکی بود چی میشد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Danial

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (466 ديدگاه)

    ایرانی ها هم که کلاً فقط سفید میخرن فک کنم اگه یک روزی هم بیاد ایران مردم بازم فقط سفیدشو میخرن ینی لامبو هم بیاد اونم سفید میخرن یاد اون تبلیغ انیمیشنیه میوفتم که ایرانی هارو مسخره میکنه البته فکر نکنم ایرانی ها ساخته باشنش توش میگه ایرانیه ها بنز و bmw رو هم سفید میخرن کسی از دوستان ویدیوش رو داره لینک بده یه زره شادشیم. :V

    ولی از نظر من هر ماشینی باید رنگ خاص خودش باشه مثلاً بیشتر مدل های فراری فقط قرمز ولی 458 زرد کالیفرنیا فقط قرمز گالاردو فقط زرد وونو فقط نوک مدادی مورسیه و آوانتادور فقط نارنجی و خیلی از ماشینهای دیگه که رنگ های خاص خودشونو دارن مثلاً ما رنگی داریم به اسم قرمز فرارری یا نارنجی لامبورگینی یا آبیه GSXی یا سبز کاوازاکی ♥

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. mojtabaaston

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    سفید با رینگ های کربنی سیاه
    مهم هم نیست ماشین چی باشه
    فقط داخلی نباشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Ahmadreza

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    لامبورگینیه خودروی وطنیه پرچم ایران روشه خخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا