چشم انداز

آیا نسخه‌های “اسپورت” سدان‌های خانوادگی خوب هستند؟!

زندگی کلاً درباره‌ی سازش و مصالحه است. اگر به نقطه‌ای برسید که به یک سدان ۴ درب میان‌سایز نیاز داشته باشید اما خواهان یک خودروی لذت‌بخش برای رانندگی هم باشید، دو راه پیش رویتان قرار می‌گیرد: یک سدان اسپورت اروپایی یا یک نسخه‌ی “اسپورت” از سدان‌های خانوادگی مرسوم.
نوشته‌ای از یک کاربر را مرور می‌کنیم که با این دوراهی مواجه بوده است:

من دنبال سدان ۱۰۰ میلیون تومانی می‌گردم که از رانندگی لذت‌بخشی برخوردار باشد. گیربکس دستی را ترجیح می‌دهم اما اگر دستی هم نباشد مشکلی نیست. دنبال نمونه‌های دست‌دوم سالمی از ب‌ام‌و سری ۳ یا آئودی A4 هستم.
البته نسخه‌های اسپورت خودروهای مرسومی همچون آکورد یا مزدا ۶ نیز در ذهنم قرار دارند. خودروهای نو گارانتی بیشتری دارند و احتمالاً از اطمینان بالایی نیز برخوردار هستند اما اگر دنبال لذت واقعی باشید، آیا این خودروها واقعاً ارزشش را دارند؟

2016 BMW 3-Series facelift
۲۰۱۶ BMW 3-Series facelift
آیا یک سدان خانوادگی میدسایز و اسپورت می‌تواند با لذت خالص سری ۳ رقابت کند؟ بیایید نگاهی به گزینه‌های پیش رو بیندازیم.

مزدا ۶
مزدا ۶ به‌صورت پیش‌فرض توصیه‌ی هر شخص حرفه‌ای به کسی است که دنبال سدان خانوادگی می‌گردد. نمای ظاهری خودرو عالی است، هندلینگ و احساس فرمان خودرو جای سخنی ندارد و کیفیت و فینیش خودرو نمره‌ی بالایی دریافت می‌کنند. کل تریم های این خودرو واژه ی “اسپورت” را حمل می‌کنند.

2015 mazda 6
۲۰۱۵ Mazda 6
انتقادهای من از مزدا به این شرح است: صندلی عقب کمی تنگ است و صندوق‌عقب نیز کوچک است. همچنین این خودرو کند است. برای کمپانی‌ای که با شعار “زوم-زوم” به میدان می‌آید، شما تنها می‌توانید پیشرانه‌ی ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۱۸۴ اسب بخاری را سفارش دهید. گزینه‌ی بدی نیست اما زمانی که برندهای دیگر گزینه‌های پرقدرت‌تری را هم ارائه می‌کنند، مزدا میدان را واگذار می‌کند.

اگر قدرت اولویت اصلی نیست، مزدا تنها برند ژاپنی است که به شما اجازه می‌دهد تا ۳ پدال را به دست آورید. تریم تورینگ با گیربکس ۶ سرعته قیمت بسیار معقول ۲۴۶۷۵ دلاری را نشان می‌دهد که دربردارنده‌ی ویژگی‌های ایمنی مثل تشخیص نقاط کور و هشدار ترافیک عقب می‌باشد.

هوندا آکورد
درحالی‌که مزدا توصیه‌ی پیش‌فرض برای افراد حرفه‌ای است، به نظر می‌رسد که آکورد انتخاب پیش‌فرض همه باشد. یک دلیل خوب برای این انتخاب وجود دارد. آکورد خود را به عنوان یکی از خودروهایی که شما را سرافکنده نمی‌کند تثبیت کرده است. با صندلی عقب و صندوق بزرگ و جادار، هوندا کارایی بالاتری را نشان می‌دهد.

2016 Honda Accord Sport
۲۰۱۶ Honda Accord Sport
برای خریدارانی که می‌خواهند به خودروهایشان متصل شوند، اکورد یک شمشیر دو لبه است. در یک سو، نسخه‌ی اسپورت با خروجی‌های اگزوز دوتایی، رینگ‌های ۱۹ اینچی و سیستم تعلیق سفت‌تر بسیار تیز به نظر می‌رسد.
در سوی دیگر، اگر شما می‌خواهید که با دنده‌های سنگین‌تر حرکت کنید، پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری با ۱۸۹ اسب بخار قدرت وجود دارد. تصور می‌شود که این پیشرانه کمی سریع‌تر از مزدا حس شود، اکثر به این دلیل که گیربکس ۶ سرعته ی دستی هوندا یک لذت مطلق است.

متأسفانه اگر شما گیربکس دستی را انتخاب کنید، بهتر است که با صندلی‌های چرم خودتان را دل‌خوش کنید چرا که چیز اضافه‌ی دیگری وجود ندارد. هوندا همچنین ۲۵۱۰۰ دلار از شما طلب می‌کند که اندکی بیش از بهای مزدا ۶ تورینگ است.
آکورد کوپه نیز با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر و گیربکس دستی در دسترس است اما نیاز شما به ۴ درب را مرتفع نمی‌کند.

نیسان آلتیما
نیسان تریم SR را پیشنهاد می‌کند که گزینه‌ای جدی محسوب می‌شود اما این را با آلتیمای SE-R که در سال ۲۰۰۵ عرضه شد اشتباه نگیرید. برای آن خودرو نیسان اساساً قطعاتی از ۳۵۰Z را در یک سدان دیفرانسیل جلو قرار داد. باور کردنش خط تولید کنونی نیسان سخت است اما زمانی وجود دارد که خاص است و آن زمانی است که این خودروساز حرف R را در خودرویی غیر از GT-R قرار می‌دهد و دلیل آن نیز تزریق مقادیر زیادی از لذت در یک خودروی قابل‌ابتیاع است.

2016 Nissan Altima
۲۰۱۶ Nissan Altima
SR امروزی با دریافت رینگ‌های ۱۸ اینچی، اسپویلر و پدال شیفترهای خاص، نمایی متفاوت از مدل معمولی دارد.
زمانی که هوندا و مزدا به گیربکس اتوماتیک مجهز باشند، بهایی بیشتر از آلتیما SR را نشان می‌دهند.

یک مزیت آلتیما این است که شما می‌توانید تریم SR را با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۲۷۰ اسب بخاری سفارش دهید و قیمت را زیر ۳۰ هزار دلار نگه‌دارید.

تویوتا کمری
در نسخه‌ی “اسپورت” کمری تغییرات زیر رخ داده است:
– هندلینگ الهام‌بخش
– هیجان بیشتر
– از بین بردن خط بین خودروهای اسپورت و سدان
مزخرف به نظر می‌آید؟! خب هست!

2016 Toyota Camry SE
۲۰۱۶ Toyota Camry SE
همانند آلتیما، کمری خودرویی نیست که به خاطر اسپورت بودن خریدارش باشید. شما یک تویوتا را می‌خرید زیرا که می‌خواهید تا ۱۰ سال صاحبش باشید و هرگز نگرانی نداشته باشید.
درعین‌حال که گزینه‌ی گیربکس دستی وجود ندارد، اما کمری برخلاف گیربکس‌های CVT هوندا و نیسان، با گیربکس زیرک ۶ سرعته ی اتوماتیک عرضه می‌شود و این نکته‌ی خوبی است.

هرچند، کمری در مقایسه‌ای با تجهیزات برابر بهایی بیشتر را نشان می‌دهد. اگر خواهان نمونه‌ای هم‌تراز با مزدا ۶ تورینگ اتوماتیک باشید باید ۲۸۰۶۰ دلار برای کمری بپردازید (۲۶۱۱۱ دلار برای مزدا ۶ تورینگ اتوماتیک). با انتخاب پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۲۶۸ اسب بخاری باید ۳۲۲۰۵ دلار پرداخت نمایید.

هیوندای سوناتا
ممکن است که تویوتا در مباحثی همچون قابلیت اطمینان و حفظ ارزش ثانویه دست بالاتر را داشته باشد اما اگر شما دنبال پکیجی خوب با قیمت پایین باشید، سوناتا پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. همانند تویوتا و نیسان، هیوندای با تریم اسپورت خود، درگیر شدن هیجان‌انگیزی را ارائه نمی‌دهد. شما برخی ویژگی‌ها همچون چرخ‌های ارتقا یافته و استایل بهتری را دریافت می‌کنید.

2015 Hyundai Sonata 2.4L Sport
۲۰۱۵ Hyundai Sonata 2.4L Sport
آن چیزی که می‌توانید انجام دهید این است که خودرو را پر از آپشن کنید. در تریم اسپورت که با قیمت ۲۴۲۳۵ دلار آغاز می‌شود، پکیج ممتاز و تکنولوژی را دریافت می‌کنید و شاهد وجود صندلی‌های چرمی گرم شونده، ویژگی‌های ایمنی پیشرفته، سانروف و سیستم ناوبری خواهید بود که قیمت را تنها به ۲۸۵۸۵ دلار می‌رساند. شما همچنین می‌توانید به سوناتا ۲.0T با قیمت ۲۹۷۶۰ دلار دست پیدا کنید که در آن پیشرانه توربوی ۲۴۵ اسب بخاری بکار رفته اما زیاد به سریع بودن آن دل نبندید.

برخی از شماها ممکن است که پسرعموی سوناتا یعنی کیا اپتیما را انتخاب کند اما هیوندای تریم های بیشتر و ویژگی‌های بهتری را به همراه اندکی قیمت کمتر عرضه می‌کند.

فورد فیوژن
با وجود اینکه کره‌ای‌ها با بحث ارزش در برابر مبلغ پرداختی گوی سبقت را از دیگران ربوده‌اند اما فورد فیوژن ممکن است که گزینه‌ای ایدئال در این سگمنت باشد. تریم SE تنها از قیمت ۲۳۹۹۵ دلار آغاز می شود اما آپشن ۳ پدال وجود ندارد.

2017 Ford Fusion Sport
۲۰۱۷ Ford Fusion Sport
به انتخاب ۳ نوع پیشرانه بیندیشید. پیشرانه‌ی پایه یک نسخه‌ی ۴ سیلندر تنفس طبیعی با ۲.۵ لیتر حجم و ۱۷۵ اسب بخار قدرت است. پیشرانه‌های ۱.۵ و ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو با قدرت‌های ۱۸۱ و ۲۴۰ اسب بخاری نیز گزینه‌های پیش رو هستند.

شما می‌توانید مدل ۲ لیتری را تقریباً با همه‌ی آپشن ها سفارش دهید و قیمت را هنوز زیر ۳۰ هزار دلار نگه‌دارید. همچنین فیوژن تنها سدان با تریم اسپورت است که در این قیمت با سیستم چهارچرخ محرک در دسترس می‌باشد.

فولکس‌واگن پاسات، جتا GLI
زمان‌هایی وجود داشت که شما می‌توانستید پاسات را با پیشرانه‌ای توربو و گیربکسی دستی سفارش دهید. آن روزها رفته‌اند؛ اما با قیمت معقول ۲۴۷۰۵ دلاری، پاسات R لاین با گیربکسی ۶ سرعته و اتوماتیک، پیشرانه‌ای ۱.۸ لیتری و ۱۷۰ اسب بخاری، رینگ‌های ۱۹ اینچی و برخی قطعات تریم اسپورت را به دست خواهید آورد. با ۸۶۵ دلار بیشتر می‌توانید صاحب پکیج راحت و صندلی‌های چرمی گرم شونده شوید.

2016 Volkswagen Passat
۲۰۱۶ Volkswagen Passat
2015 Volkswagen Jetta
۲۰۱۵ Volkswagen Jetta
اگر علاقه‌ی زیادی به پاسات دارید، شدیداً توصیه می‌کنیم که به جتا GLI نیز علاقه نشان دهید. صندلی و صندوق‌عقب برای یک سدان جمع‌وجور کاملاً جادار هستند. با قیمت ۲۷۷۴۰ دلار شما می‌توانید یک سدان اسپورت آلمانی با پیشرانه‌ی ۲۱۰ اسب بخاری و گیربکس دستی را به دست آورید.

نو یا کارکرده؟
آیا یکی از این سدان های منطقی‌تر را به یک سدان اسپورت آلمانی کم کارکرد ترجیح می‌دهید؟ همه‌ی این‌ها به اولویت‌های شما بستگی دارد. هوندا، مزدا و برخی نسخه‌های فولکس خودرویی مقرون‌به‌صرفه را عرضه می‌کنند که شما می‌توانید واقعاً درگیرش شوید درحالی‌که برندهای دیگر خودروهای باکیفیتی هستند که برای رانندگی هیجان کافی را عرضه نمی‌کنند.
هیچ‌یک از خودروهای ذکرشده در این مقاله در زمینه‌ی دینامیک یارای رویارویی با ساخته‌های آئودی، ب‌ام‌و و یا مرسدس را ندارند. به یاد داشته باشید، سری ۳، A4 و C کلاس بسته به تجهیزات سفارشی می‌توانند تا ۶۰ هزار دلار قیمت بخورند.
چیز دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر انتخاب گیربکس دستی برای شما یک اولویت باشد، می‌توانید با احتیاط خرید کنید و قادر خواهید بود تا انتخاب مناسبی از ب‌ام‌وها و آئودی‌ها را پیدا کنید. برخلاف سدان های مرسوم، مجبور نیستید ویژگی‌های لوکسی همچون صندلی‌های چرمی، سیستم ناوبری و سانروف را سفارش دهید.

شما چه فکر می‌کنید؟ بهترین انتخاب کدام است؟

منبع: jalopnik

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (297 ديدگاه)

    هوندا accord

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hitler

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (499 ديدگاه)

      فولکس جتا رو ادم ول میکنه هوندا میخره؟
      موافقا لایک

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. MB

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (48 ديدگاه)

      Mercedes Benz C-Calss sport edition used 2013-2014

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. آرش

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (51 ديدگاه)

    بهترین گزینه برای ما “سمند سورن” کلاس 45gh78kl90 با آپشن شیشه های برقی عقب و آینه تاشو است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. mehdi

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    تفاوت سدان های درجه یک آلمانی و ژاپنی و امریکایی و گاهی هم کره ای با محصولات رنو و پژو در این است…..که هیچ وقت محصولات فرانسوی به عنوان الگو تو هیچ کلاسی نبودن…و هیچ گاه به عنوان خودرو سال انتخاب نشدن…. اینجاست میشه فهمید تفاوت اساسی برنده های درجه یک با برنده های متوسط……

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      اتفاقاْ برگردی به تاریخچه خودروی سال اروپا نگاه کنی میبینی که فیات و پژو و رنو و … خیلی جایزه بردن و دلیلش هم اینه که تو بین خودروهایی که اون سال ها معرفی شدن ارزش بیشتری نسبت به قیمتشون داشتن.
      http://www.pedal.ir/%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7/

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. کیان

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      دوست عزیز ولی ماشینهایی مثه پژو 308 ( معمولی و جی تی ) رنور کلیو 4 ، سیتروئن (مدل هاچبک که فک نم سی 3 ) بشه تو خود اروپا تو کلاس خودشون اول شدن یا جزو بهترینها بودن
      و هر شرکتی هم سیاست خاص خودش و داره
      این فکر که بگیم فرانسوی از بیخ و بن بدرد نمیخوره واقعا بنظرم اشتباه
      انصافا دور از شرایط بازار 405 فرانسوی واقعا ماشین خوب نرم و خرکاری هست ( در زمان خودش و قیمت خودش ) حتی هنوزم مدل های قدیمی تمیزش و سواری شی ماشین خوبیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. mehdi

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    البته…..منظور از خودرو سال . خودرو های برتر دنیا منظورمه…واگرنه خودرو سال اروپا خیلی معیارشون متفاوت با خودرو سال دنیا…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سامان اذری

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    مزدا 6 و اکورد عالی هستند
    سوبارو لگاسی هم بدک نیس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بهنام طیبی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    بی ام و
    هوندا اکوردا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. shahin

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    من آکورد داشتم 1 سال. الانم 6 ماهه مزدا دارم. خدایی از جفتش راضییم.مشخصه که تو لذت رانندگی مزدا بهتره…اکورد حالت جنتلمنی داره.ولی مزدا اسپرته و واسه دختربازی بهتره :)) بقیه هم نظرشونو راجبه خودروهایی که داشتن بنویسن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیان

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      دوست عزیز بیشتر توضیح میدادی خیلی بهتر بود
      بازم منتظریم از گیربکس تعویض دنده ترمز و قیمت لوازم بهمون بگی

      ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. shahin

        ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (856 ديدگاه)

        اکورد قیمت قطعاتش در حد بنز و بی ام و نیست اما از مزدا گرونتره .اکورد من ٢٠١۴ بود.مزدام هم الان ٩٢ که هنوز هیچی خرجش نکردم بجز اب و روغن و فیلتر هوا.تعویض دنده اکورد نرمتر بود.ولی مزدا تند و تیز تره واسه همین واسه شتاب اولیه و کورس های خیابونی فوق العاده سریعه اگه بزاریش رو حالت دنده دستی.ترمز هم جفتشون عالین.من تا از ترمز ماشینم مطمعن نباشم جرات نمیکنم باهاش کورس بندازم.ترمز جفتشون خوب ماشینو جمع میکنه.لطفا یکی که کمری ٢٠١۴ یا دوستانی که تو منطقه ازاد مزدا ۶ هم دارن نظرشونو بگن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. عیسی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (72 ديدگاه)

    تویوتا با این طراحیای جدیدش معلوم نیست با خودم چند چنده…به نظر من که بزرگترین نقطه عطف کمرب ظاهرشه…همه خرف از اصطهلاک پایین تویوتا میزنن…مگه یه مصرف کننده عادی تو اروپا یا امریکای تو ده سال چند هزار کیلومتر میخواد استفاده کنه…همین ماشینای مزخرف تولید داخل خودمونم اگه قطعاتشون اصلی باشه تا ۲۰۰ هزار تا اذیت نمیکنند..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امير

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    تو ایران فقط میتونیم بین سورن عادی و توربو بمونیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Pooyan

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (37 ديدگاه)

    فورد فیوژن به نظر خیلی خوبه، هم قدرتش خوبه هم چهارچارخ متحرکه قیمتشم زیر 30 هزارتاس.
    (فورد برای بازار اروپا هم خوب داره کار میکنه مث موتور 1.5 توربو و کم کردن آلایندگی و اینا…)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. lmbx

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (287 ديدگاه)

    واقعا داریم تو جهنم زندگی میکنیم(ما عشق ماشین ها).با میانگین قیمت 24 هزار دلار چه ماشین هایی میتونید بخرید.
    البته به نظر من گه واقعا لذت رانندگی براتون مهمه سری 3 و ائودی بهترین انتخاب است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. احمد باقری

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مزدا 6 و تویوتا، ماشینهای خوبی هستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. پیمان

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    فکر کنم در مقاله شما جای نیسان ماکسیما خالیه
    من دو سال ماکسیمای 2012 رو تو منطقه داشتم
    کارکرد، شتاب ، سواری و هندلینگش عالی بود
    به نظر من ماشین فوق العاده ای است
    ضمنأ در این مدت هیچ هزینه اضافه ای هم نداشت
    البته مدل 2106 ماکسیما استثنایی است متأسفانه با قانون جدید امکان ورود به داخل کشور رو نداره
    اگر امکانش رو داشتید مدل 2012 رو تست کنید و بعد نظرتون رو در مقایسه با خودروهای بالا بدین
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارسلان

      ۷ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (9 ديدگاه)

      ماکسیما توی این کلاس نیست دوست عزیز

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا