300 مایل بر ساعت، سدّی که 80 سال پیش شکست

طی روزهای اخیر بوگاتی سروصدای زیادی به پا کرده است زیرا این شرکت موفق شد با نسخهٔ ویژه‌ای از شیرون که سوپراسپرت 300 نام گرفته است، به سرعت 490 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و اولین خودروی تولیدی دنیا لقب گیرد که توانسته از سد 300 مایل بر ساعت عبور کند اما جالب است بدانید که این سد بیش از 80 سال پیش شکسته شده است.

Campbells Blue Bird 1933

«مالکوم کمبل» (Malcolm Campbell) که در سال 1885 در چیزلهرست در لندن متولد شد، یک روزنامه‌نگار خودرویی و رانندهٔ مسابقهٔ بریتانیایی بود. وی که عاشق سرعت بود، در طول دوران عمر خود چندین رکورد سرعت مختلف را به ثبت رساند. کمبل اولین رکورد سرعت خود را در سال 1924 با خودروی رکوردشکن 350 اسب بخاری ساخت سانبیم با رسیدن به سرعت 235 کیلومتر بر ساعت به ثبت رساند؛ اما او به این سرعت قانع نبود و بین سال‌های 1924 تا 1935 نُه بار رکورد سرعت زمینی را شکست.

Campbells Blue Bird 1933

خودرویی که تصاویر آن‌را مشاهده می‌کنید، بلوبرد (Blue Bird) نام داشته و آخرین خودروی رکوردشکن کمبل محسوب می‌شود. این خودرو که در سال 1933 ساخته شد، در اصل خودروی رکوردشکن قبلی کمبل بود که تا حد زیادی ارتقاء یافته و از نو طراحی شده بود. در بلوبرد جدید از خودروی قبلی تنها طرح کلی و شاسی باقیمانده بود و تقریباً همهٔ قطعات و اجزای دیگر تغییر کرده بودند. بزرگ‌ترین تغییر این خودرو استفاده از پیشرانهٔ بزرگ‌تر، سنگین‌تر و بسیار قوی‌تری بجای موتور قبلی بود. پیشرانهٔ بلوبرد یک نمونهٔ 37 لیتری V12 سوپرشارژ هواپیمایی ساخت رولزرویس بود که 2300 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

Campbells Blue Bird 1933

اولین آزمایش و رکورد زنی بلوبرد در فوریهٔ سال 1933 در دیتونا انجام شد و کمبل توانست با آن به سرعت 438 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. وی در این رکورد زنی، خودرویی با تمام قدرتی که می‌خواست را در اختیار داشت اما راهی برای استفادهٔ از کل این قدرت عظیم وجود نداشت زیرا خودرو با مشکل بکسوات و هرزگردی چرخ‌ها مواجه بود که 80 کیلومتر بر ساعت از حداکثر سرعت آن‌را کاسته بود. به همین دلیل بلوبرد به کارگاه بازگردانده شد تا تغییراتی در آن صورت گیرد.

Campbells Blue Bird 1935

ارتقاء و تغییرات فنی بلوبرد اما بجای اینکه صرفاً در افزایش قدرت معطوف شود، روی بهبود کشش تمرکز داشت زیرا در این خودرو قدرت به‌اندازهٔ کافی وجود داشت؛ بنابراین در محور عقب خودرو چرخ‌های دوبل نصب شد تا چسبندگی بهبود پیدا کند. بلوبرد از ترمز هوایی هم برخوردار بود که حالا به سیلندر هوای بزرگ‌تری مجهز شد. در این بازطراحی، ظاهر بلوبرد هم تا حد زیادی تغییر کرد و بدنهٔ خودرو شکلی مستطیلی پیدا کرد. علاوه بر این، عرض خودرو افزایش یافت و درحالی‌که قبلاً چرخ‌ها بیرون از بدنه قرار داشتند، حالا بدنه تا روی چرخ‌ها ادامه پیدا کرده بود. با این تغییرات، بلوبرد جدید به‌وضوح طراحی مدرن دههٔ 30 را نشان می‌داد.

Campbells Blue Bird 1935

بلوبرد جدید برای اولین بار در مارس 1935 در دیتونا مورد آزمایش قرار گرفت و کمبل توانست رکورد خود را به 445 کیلومتر بر ساعت ارتقاء دهد اما درحالی‌که وی می‌دانست این خودرو توانایی بیشتری دارد، ناهمواری شن‌های مسیر موجب کاهش چسبندگی شده و مانع از رسیدن به سرعت بیشتر گردید. این آزمایش نشان داد که بلوبرد جدید به منطقهٔ بزرگ‌تر و نرم‌تری نیاز دارد و به همین دلیل برای رکورد زنی بعدی به دریاچهٔ نمک بونویل در یوتا برده شد. بدین ترتیب نهایتاً در 3 سپتامبر سال 1935 کمبل توانست با بلوبرد در دو جهت رفت‌وبرگشت در بونویل به میانگین به سرعت 485 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند؛ بنابراین سرانجام تلاش‌ها و ازجان‌گذشتگی‌های مالکوم کمبل نتیجه داد و او به اولین کسی در دنیا تبدیل شد که برای اولین بار سد 300 مایل بر ساعت را شکست.

Campbells Blue Bird 1935

البته کمبل با خودرویی مخصوص و رکوردشکن از این سد عبور کرد درحالی‌که بوگاتی این کار را با خودرویی تولیدی انجام داده است اما نباید فراموش کرد که رکورد زنی کمبل، 84 سال پیش صورت گرفته است و رسیدن به چنین سرعتی در آن زمان حتی با خودرویی مخصوص هم بسیار ارزشمند و قابل‌توجه است. بلوبرد هم‌اکنون در تالار مشاهیر موتوراسپرت آمریکا در موزهٔ پیست بین‌المللی دیتونا نگهداری می‌شود. همان‌طور که گفته شد، این آخرین رکورد زنی زمینی کمبل بود اما جنون سرعت او در اینجا به پایان نرسید زیرا وی چندین بار برای ثبت رکورد سرعت روی آب هم تلاش کرد و در آگوست 1939 با رسیدن به سرعت 228 کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین رکورد آبی خود را به ثبت رساند.

Campbells Blue Bird 1935

 

مشخصات فنی

Blue Birde 1933

پیشرانه 37 لیتری V12 سوپرشارژ
قدرت 2300 اسب بخار
گیربکس سه سرعته
محور محرک عقب
طول 8.20 متر
فاصلهٔ محوری 4.17 متر
وزن 4.75 تن

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

12 دیدگاه

  1. Farzad
    سوابق: (155 دیدگاه) ,

    یا خدا: ۳۷ لیتری 2300 اسب بخار سه سرعته
    ؟؟؟

    پاسخ
  2. Farzad
    سوابق: (155 دیدگاه) ,

    آره فقط جنون سرعت باعث میشد بشینی پشت فرمون این موشک

    پاسخ
  3. OMID
    سوابق: (883 دیدگاه) ,

    چه مشخصات جالبی
    37 لیتر سوپرشارژ
    2300 اسب
    گشتاور ش باید بالا باشه
    سه سرعته!
    حدود پنج تن وزن!

    پاسخ
  4. سورنا
    سوابق: (456 دیدگاه) ,

    هیچوقت نفهمیدم سرعت و شتاب زیاد چرا انقدر روش مانور میدن یا افتخار البته شتاب منظورم مثلا یکی میگه ٢ یکی میه 1.9
    همین سرعت مثلا بگو ۵٠٠ خب کجا میخوای این سرعت بری یا حتی توی پیست هم نمیتونی حتی نزدیک این سرعت بشی مگه اینکه فوق العاده راننده حرفه ای باشی

    بوگاتی نمیدونم چرا خوشم نمیاد ازش عوضش فراری و لامبورگینی و مک لارن و استون و … خیلی به نظرم بهترن از همه نظر
    تو لامبورگینی یا فراری بهم بده اصن بگو سرعتش ٢٠٠ تا بیشتر نیس والا بخدا 😂

    پاسخ
    1. Farzad
      سوابق: (155 دیدگاه) ,

      جنون سرعت میدونی چیه؟؟؟

      پاسخ
  5. محمد حسین
    سوابق: (360 دیدگاه) ,

    الان یکی از مهمترین محدودیت ها لاستیک هست.
    80 سال قبل از چه لاستیکی استفاده کرده بودن که تونسته چنین سرعتی رو تحمل کنه ؟

    پاسخ
  6. علیx76
    سوابق: (566 دیدگاه) ,

    یه زمانی بنز و آتویونیون(آئودی الان) هم سر سرعت مسابقه داشتن و تا جاییکه یادمه حدود ۷۰۰ کیلومتر در ساعت هم رفتن
    و یک راننده بخاطر این سرعت کشته شد
    اسم یکیشون ردولف کاراکیولا بود

    پاسخ
    1. علیx76
      سوابق: (566 دیدگاه) ,

      اصلاح میکنم
      رقابت سر ۴۵۰ کیلومتر بر ساعت بوده
      من اشتباها ۴۵۰ مایل رو تبدیل کردم که به حدود ۷۰۰ رسید

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.