چشم اندازهفته نامه

معرفی سریع‌ترین خودروهای الکتریکی بازار

یکی از مزیت‌های خودروهای الکتریکی در مقایسه با نمونه‌های درون‌سوز شتاب گیری فوق‌العاده سریع آن‌هاست.


دلیل این امر تولید گشتاور آنی توسط خودروهای الکتریکی است. پیشرانه‌های درون‌سوز منحنی گشتاوری دارند که در ابتدا کم و انتهای منحنی کمترین میزان بوده و بیشترین میزان گشتاور در وسط آن تولید می‌شود. علاوه بر این مورد، خودروهای الکتریکی دارای گیربکس تک دنده‌ای هستند که با توجه به نبود دنده‌های بالاتر، سرعت پیشرانه را به‌سرعت بالا می‌برد.

به همین خاطر با فشردن پدال گاز خودروهای الکتریکی شاهد افزایش قابل‌توجه و مداوم سرعت خواهیم بود.


در واقع یکی از سریع‌ترین خودروهای تولیدی دنیا تسلا مدل S است که در نسخه‌ی P100D خود از دو پیشرانه الکتریکی و حالت دیوانه‌وار Ludicrous سود می‌برد. این موشک زمینی تنها در عرض ۲.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد. تسلا سال آینده نیز نسل جدید رودستر را معرفی خواهد کرد که از نظر شتاب گیری باعث شرمندگی مدل S می‌شود. تسلا رودستر تنها در ۱.۹ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت خواهد رسید و حداکثر سرعت آن نیز از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت فراتر خواهد رفت.


اما از دیگر خودروهای الکتریکی پرفروش در آمریکا که ساخت تسلا نیستند می‌توان به شورولت بولت الکتریکی اشاره کرد که شتاب ۶.۵ ثانیه‌ای داشته و نیسان لیف هم در ۷.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد. در سال جدید هم شاهد تولید آئودی E-Tron و جگوار آی پیس بودیم که شتاب آن‌ها به ترتیب ۵.۵ و ۴.۵ ثانیه می‌باشد.


کندترین خودروی الکتریکی امسال که ارزان‌ترین آن‌ها نیز هست اسمارت EQ فورتو با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۱۱.۴ ثانیه‌ای است. این خودرو ۲۳۹۰۰ دلار قیمت دارد.

ما در این لیست ۷ خودروی الکتریکی را معرفی کرده‌ایم که مناسب خریداران نگران محیط‌زیست و ماشین باز هستند! همه‌ی این خودروها در کمتر از ۷ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسند. این عملکرد همین چند سال پیش مختص کوپه‌های اسپورت بود.

  1. تسلا مدل S


سریع‌ترین خودروی الکتریکی آمریکا در نسخه‌ی پرفورمنس خود غوغا به پا می‌کند. با محدوده الکتریکی ۵۰۷ کیلومتری، این خودرو در ۲.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد. نسخه‌ی استاندارد این سدان الکتریکی شتاب ۴.۱ ثانیه‌ای داشته اما برد بیشتری دارد که برابر با ۵۳۹ کیلومتر می‌باشد.

  1. تسلا مدل X


کراس اوور بزرگ و خانوادگی تسلا مدل X عملکرد تقریباً مشابهی با برادر سدانش داشته و در ۲.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد. با یک‌بار شارژ هم می‌توان ۴۵۶ کیلومتر را طی کرد. نسخه‌ی استاندارد این خودرو برد ۴۷۵ کیلومتری داشته اما کمی کندتر است و شتاب آن ۴.۷ ثانیه اعلام شده است.

  1. تسلا مدل ۳


سدان تسلا مدل ۳ شاید همانند برادران خود شتاب دیوانه کننده‌ای نداشته باشد اما اصلاً کند نیست. نسخه‌ی پرفورمنس دوال موتور این خودرو تنها ۳.۳ ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت نیاز دارد و با یک‌بار شارژ هم ۴۹۹ کیلومتر را می‌پیماید. نسخه‌ی برد بلند این خودرو نیز شتاب ۴.۵ ثانیه‌ای داشته و مدل رده میانی هم در ۵.۶ ثانیه شتاب خود را ثبت می‌کند.

  1. جگوار آی پیس


تازه‌وارد این کلاس جگوار آی پیس است که به فرم یک کراس اوور اسپورت و جذاب عرض‌اندام می‌کند. پیشرانه‌های الکتریکی این خودرو قدرت ۳۹۵ اسب بخاری تولید می‌کنند و باعث ایجاد شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۵ ثانیه‌ای می‌شوند. این خودرو برد ۳۷۶ کیلومتری دارد.

  1. آئودی E-Tron


دو پیشرانه‌ی الکتریکی این خودرو باعث ایجاد سیستم چهار چرخ محرک شده و شتاب ۵.۵ ثانیه‌ای را به ارمغان می‌آورند. حداکثر سرعت E-Tron برابر با ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و محدوده حرکتی آن نیز ۳۹۹ کیلومتر است.

  1. شورولت بولت


بولت با یک‌بار شارژ برد ۳۸۳ کیلومتری داشته و پیشرانه‌ی الکتریکی آن قدرت ۲۰۰ اسبی تولید می‌کند. بولت برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت به ۶.۵ ثانیه زمان نیاز دارد.

  1. ب ام و i3

ب‌ام‌و i3 مدل 2019
نسخه‌ی S ب ام و i3 الکتریکی شتاب ۶.۸ ثانیه‌ای داشته و از پیشرانه‌ی الکتریکی ۱۸۱ اسب بخاری سود می‌برد. مدل پایه‌ی این خودروی آلمانی شتاب ۷.۲ ثانیه‌ای دارد. به‌روزرسانی سال ۲۰۱۹ این خودرو باعث نصب باتری جدیدی شده که برد ۲۴۶ کیلومتری را ایجاد می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    سلام سال نو مبارک
    تسلا واقعا پیشتاز این صنعته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Elmiraj

    ۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    محصولات دیگر کمپانی ها در بهترین حالت شتابی برابر با کامیون ۱۴ تُنی تسلا Semi دارن….!!!!
    .
    تسلا نه یک قدم بلکه چندین قدم از باقی کمپانی ها جلو تره……….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ایمان

    ۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    فقط با دیدن یک کلیپ ۲۰ ثانیه ای به توانایی ها و شتاب وحشیانه تسلا رودستر پی بردم
    تسلا پیشرو در خودروهای الکتریکی ….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا