نگاهی به آخرین سوپراسپرت‌های تنفس طبیعی

چه دوست داشته باشیم چه نه، موتورهای تنفس طبیعی رو به انقراض هستند چراکه بنا به دلایل گوناگونی بسیاری از خودروسازان به اضافه کردن توربوشارژرها یا سیستم‌های هیبریدی به پیشرانه‌های خود روی آورده‌اند. متأسفانه این روند به‌وضوح در بخش سوپراسپرت‌ها هم دیده می‌شود به‌گونه‌ای که بوگاتی، مک‌لارن، گوئنیگ‌زگ، پاگانی و… همگی از پیشرانه‌های پرخوران استفاده می‌کنند؛ اما بااین‌حال دراین‌بین شرکت‌هایی چون فراری، لامبورگینی و آستون‌مارتین همچنان سنگر پیشرانه‌های اتمسفریک را حفظ کرده‌اند.

na-supercars

البته مثلاً فراری یا آستون‌مارتین در برخی از محصولات خود از موتورهای توربو و یا سیستم هیبریدی استفاده کرده‌اند اما هنوز هم محصولاتی تنفس طبیعی در بین ساخته‌های خود دارند؛ بنابراین در دنیایی که پُر شده از پیشرانه‌های توربوشارژ، هنوز هم حتی در میان سوپراسپرت‌ها چند استثناء وجود دارد. خودروهایی که بجای افزایش مصنوعی توان پیشرانه‌های خود، توانی خالص و یکنواخت را ارائه می‌کنند. بااین‌حال ممکن است عمر این خودروها نیز به‌زودی به پایان رسد و مدتی طولانی شاهد تولید آن‌ها نباشیم؛ بنابراین قصد داریم در ادامهٔ این مطلب نگاهی داشته باشیم به آخرین سوپراسپرت‌های تنفس طبیعی که در حال حاضر هنوز تولید می‌شوند.

فراری F12

ferrari-f12-2016-tdf-01

هرچند فراری در مدل‌های 488، کالیفرنیا و حتی GTC4 Lusso از موتورهای توربو استفاده کرده است، اما F12 همچنان مقتدرانه به‌صورت تنفس طبیعی باقی‌مانده است و مقدار زیادی هم قدرت تولید می‌کند. پیشرانهٔ 6.3 لیتری V12 بکار رفته در F12 برلینتا، 730 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که ردلاین آن 8700 rpm است؛ اما نسخه‌ای حتی قوی‌تر از این پیشرانه نیز در مدل TDF استفاده شده است که 770 اسب بخار قدرت و 705 نیوتن متر گشتاور دارد. بااین‌حال گویا مقامات فراری قصد دارند به‌احتمال‌زیاد در جایگزین F12، قوای محرکه‌ای هیبریدی مشابه آنچه در لافراری استفاده شده است را بکار گیرند.

لامبورگینی اوراکان و اونتادور

lamborghini-aventador-lp750

فکر می‌کنید اینکه فراری هنوز در مدل F12 خود از موتور اتمسفریک استفاده می‌کند بسیار جذاب است؟ پس باید بدانید لامبورگینی در این زمینه رقیب خود را شکست داده است چراکه این شرکت هرگز حتی در یکی از محصولات خود هم از پیشرانه‌های توربو استفاده نکرده است. البته لامبورگینی هم چند سال پیش با معرفی مدل آستریون از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده کرد و همچنین در حال آماده‌سازی کراس‌اوور اوروس با پیشرانهٔ توئین توربو است اما بااین‌حال این شرکت هنوز هیچ خودروی توربویی را به تولید نرسانده است و قاطعانه همچنان پیشرانه‌های V10 و V12 مدل‌های اوراکان و اونتادور را عاری از هرگونه سیستم‌های پرخوران یا نیروی کمکی الکتریکی حفظ کرده است که احتمالاً این کار همچنان از سوی لامبورگینی ادامه خواهد داشت.

آئودی R8

audi-r8-2016-plus-01

دیگر خودروی این لیست، خویشاوند لامبورگینی اوراکان یعنی آئودی R8 است که از همان پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 اوراکان استفاده می‌کند. البته این موتور در نسل قبلی R8 هم بکار می‌رفت اما در نسل جدید، پیشرانهٔ کوچک‌تر V8 نسل قبلی کنار گذاشته شده است. موتور تنفس طبیعی آئودی R8، آن‌را از رقبایی مانند مرسدس AMG GT یا اکثر نسخه‌های پورشه 911 متمایز کرده است. البته به‌احتمال‌زیاد در آینده یک پیشرانهٔ کوچک‌تر توربو هم برای R8 ارائه خواهد شد اما با توجه به اظهارات استفان وینکلمن، رئیس سابق لامبورگینی و مسئول کنونی آئودی اسپرت، موتور 10 سیلندر تنفس طبیعی همچنان به‌عنوان بالاترین موتور در R8 حفظ خواهد شد.

پورشه 911 GT3

porsche-911-2014-gt3

میدانیم که نمی‌توان پورشه 911 را یک سوپراسپرت واقعی دانست اما با توجه به قدرت و توانایی‌های عملکردی، نسخه‌های خاصی از 911 مانند مدل توربو و همتای تنفس طبیعی آن، GT3 را می‌توان در دستهٔ سوپراسپرت‌ها قرار داد؛ اما درحالی‌که اکثر نسخه‌های 911 مجهز به پیشرانه‌های توربوشارژ هستند، GT3 همچنان بر استفاده از موتور تنفس طبیعی پافشاری می‌کند و البته عملکرد فوق‌العاده‌ای هم دارد. فقط کافی است نگاهی داشته باشیم به آمار و ارقام این خودرو. آخرین نسخهٔ 911 GT3 قدرتی معادل 470 اسب بخار داشته و در 3.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. این در حالی است که نسخهٔ قوی‌تر این خودرو یعنی GT3 RS قدرت بیشتری برابر با 500 اسب بخار داشته و شتاب صفرتاصد را در 3.3 ثانیه طی می‌کند. علاوه بر این، نسخهٔ منحصربه‌فرد 911 R نیز مجهز به همین پیشرانهٔ 4 لیتری تنفس طبیعی است که نیروی آن از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی انتقال پیدا می‌کند. شتاب صفرتاصد این مدل نیز 3.8 ثانیه است. وعده داده شده که نسل آیندهٔ 911 GT3 حتی بهتر از این باشد اما امیدواریم که همچنان به‌صورت تنفس طبیعی باقی بماند.

آستون‌مارتین ونکوئیش S

aston_martin-vanquish_s-201

همان‌طور که به‌احتمال‌زیاد می‌دانید، آستون‌مارتین به‌تازگی مدل جدید DB11 را معرفی کرده است که نه‌تنها بر روی یک پلت‌فرم جدید ساخته شده که حتی به یک پیشرانهٔ جدید توربوشارژر نیز مجهز شده است. این پیشرانه از نوع 5.2 لیتری V12 توئین توربو است. اما غیرازاین، آستون‌مارتین یک موتور توربوشارژ جدید دیگر را نیز با همکاری مرسدس-آام‌گ توسعه داده است و همچنین به دنبال آن یک موتور V8 جدید را هم خواهد ساخت؛ بنابراین مشخص است که آستون‌مارتین قصد دارد در تمامی محصولات خود از پیشرانه‌های توربو استفاده کند اما هنوز هم استثنائی دراین‌بین وجود دارد و آن مدل ونکوئیش S است که همچنان از پیشرانهٔ 6 لیتری V12 تنفس طبیعی نمادین آستون‌مارتین استفاده می‌کند. این موتور نزدیک به 600 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که تقریباً 50 درصد بیشتر از قدرتی است که همین موتور حدود 18 سال پیش در مدل DB7 تولید می‌کرد.

 

منبع: CarScoops

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

31 دیدگاه

    1. - A M I R -
      سوابق: (542 دیدگاه) ,

      بزرگمردان واقعی ! توربو هرچقدرم راندمان رو بالا ببره ، ولی اخرش تنفس طبیعی برای یه ماشین باز یه چیز دیگست 😍

      پاسخ
      1. KING 918
        سوابق: (2083 دیدگاه) ,

        واقعا نسبت قدرت به موتور GT3 یه پله بالاتره …….
        هیچ موتور 6 سیلندر تنفس طبیعی تا حالا تونسته به 502 اسب بخار دست پیدا کنه ؟؟؟؟
        پورشه مهندسیش زمینی نیست فضاییه ………

        پاسخ
        1. Lamborghini zonda TDF
          سوابق: (456 دیدگاه) ,

          هیچ موتور 6300 تنفس طبیعی توی دنیا هست که 880اسب قدرت تولید کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
          (fxx k)
          رقیبهایی مثل لامبو که از خویشاوندان پورش و آیودی هست با موتور 6500 780اسب تهش تونسته بکشه بیرون.اونم با استهلاک وحشتناک.
          ((اگر بارسلونا به عنوان رقیب سرسخت ما وجود نداشت، ما آن را به وجود می‌آوردیم))”فلورنتینو پرز”

  1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
    سوابق: (1684 دیدگاه) ,

    ((آستون‌مارتین به‌تازگی مدل جدید DB11 را معرفی کرده است که نه‌تنها بر روی یک پلت‌فرم جدید ساخته شده که حتی به یک پیشرانهٔ جدید توربوشارژر نیز مجهز شده است. این پیشرانه از نوع 5.2 لیتری V12 بوده و با همکاری (مرسدس-آام‌گ) توسعه پیدا کرده است؛ ))
    فکر میکنم دارن اشتباه میکنن.این انجین تو خوده شرکت استون طراحی و ساخته شده.
    حالا نمیدونم شاید توربوها ساخت آ ام گ باشه.که بعید میدونم.
    شایدم منظورشون نسخه v8 چهار لیتری توئین توربو دی بی 11 هست که از انجین آ ام گ استفاده میکنه.
    به هر حال به احتمال زیاد اشتباه میکنن.

    پاسخ
    1. الف.ی
      سوابق: (816 دیدگاه) ,

      بابا بسه دیگه چقدر تعصب؟
      موتور دی بی ۱۱‌که این نیست.موتور اون ۱۲ سیلندر ۶ لیتری ‌‌تویین توربو هست.اتفاقا موتور های ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری هستن که به مرسدس هیچ ربطی نداره.تا کی می خوای هی بگی فلان چیز تو انگلیس توسعه پیدا می کنه؟
      تا کی می خوای همه چیز رو به انگلیس ربط‌بدی و ارزش این سایت و خودرو سازی انگلیس رو پایین بیاری؟تا کی می خوای بگی تحقیقات بوگاتی تو انگلیس انجام میشه و بنز خودروهای فرمول ۱ خودش رو تو انگلیس توسعه میده؟
      یک ذره به حرفات دقت کن.

      پاسخ
      1. ویلیامز
        سوابق: (1450 دیدگاه) ,

        تعصب کجا بود؟…خودت اطلاعات نداری بهتره نظر ندی و ارزش سایتو پایین نیاری…از کی تاحالا انجین دی بی 11 6لیتری وی 12 توئین توربو شده من خبر ندارم!…انجین جدید 12سیلندر استون مارتین دی بی 11 حجمش 5.2لیتر هس ک خودش ساخته و هیییییچ جا حرفی از بنز زده نشده…شیش نفر داغون تر از خودت هم بهت لایک دادن!…اطلاعاتت کامل نیس و میای ب بقیه برچسب تعصب میزنی…درضمن الان این موضوع چ ربطی ب بوگاتی و فرمول یک بنز داره؟!…تیم فرمول یک بنز تو انگلیسه و خودروهاشو تو انگلیس توسعه میده، مگه دروغه؟!!!…نکنه اینم نمیدونستی ؟!!

        پاسخ
        1. امیرحسین
          سوابق: (95 دیدگاه) ,

          این که مرکز فرمول یک مرسدس تو کجا باشه زیاد مهم نیست . مهم ترین چیز اینه که هزینه هاش از کجا میاد که اونم بعید میدونم از انگلیسی ها باشه

      2. (ali (CHEVY NOVA
        سوابق: (3235 دیدگاه) ,

        متعصب تر از المانی بازا وجود نداره در این سایت
        دوستان انگلیسی باز بزارید این المان شکست خورده در 2 جنگ به حال خودش باشه

        پاسخ
        1. امیرحسین
          سوابق: (95 دیدگاه) ,

          هر کس دیگه ای این حرفو میزد میشد روش فکر کرد ولی
          شما که روی تعصبو سفید کردی

        2. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (3235 دیدگاه) ,

          امیر حسین
          جدی میگی؟؟؟؟؟؟؟؟

        3. نوید جهرمی
          سوابق: (1945 دیدگاه) ,

          علی جون از شما توقع این حرفو نداشتم. گذاشتم ب حساب این که از جایی یا کسی دلت پر بوده اینو گفتی.
          همه رو که نمیشه با یه چوب روند قربون شکل ماهت.

    2. امیر دهقان
      سوابق: (294 دیدگاه) ,

      (پهلوان مک لارن) new great britain عزیز
      حرف شما صحیحه
      موتور DB11 توسط خود آستون مارتین توسعه پیدا کرده.
      آستون برای ساخت یه موتور توربوشارژ دیگه با مرسدس-آ ام گ همکاری کرده
      متن اصلاح شد.

      پاسخ
    3. KING 918
      سوابق: (2083 دیدگاه) ,

      کلا موتور های 12 سیلندر 6 لیتری مال خود استون مارتینن و با جایی همکاری نمیکنه …

      پاسخ
    4. Mclaren (F1-650s-570s-675LT-P1)Mc
      سوابق: (560 دیدگاه) ,

      آلمانی دوستان ثابت کردن خیلیاشون چیزی بارشون نیست دوست نداشتم بگم ولی ثابت شده…پس خرده بهشون نگیرین فقط با شنیدن چند تا اسم برند طرفدارش شدن…
      بذارین خوش باشن

      پاسخ
  2. ویلیامز
    سوابق: (1450 دیدگاه) ,

    توسعه پیشرانه جدید استون هییییچ ربطی ب بنز نداره ،من هیچ جا ب همچین مطلبی برخورد نکردم در یه مطلبی اشاره کوتاه ب انجین وی 12استون شد و پالمر گف چون میخوایم اصالت استون حفظ بشه کار توسعه این انجین حجیم 12سیلندر خوش صدا رو آغاز کردن،استون تنها از پیشرانه 8سیلندر بنز استفاده میکنه ک اونم صدای بی نظیری داره…

    پاسخ
  3. ایمان جباری
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    سلطان 12 سیلندرها فراری F12 ؛ قدرت، شتاب، سرعت و صدای اگزوز دلنشین
    بقیه هم قابل احترام هستن (نظر شخصی)

    پاسخ
  4. Sina
    سوابق: (289 دیدگاه) ,

    من از موتور توربو خوشم نمیاد چون دردسرهای زیاد و نگهداری های خاص خودشو داره مخصوصا اگه بنزین کیفیت بالایی نداشته باشه
    البته با تنفس طبعیم موافق نیستم چون با پورخوران میشه از یه حجم یکسان قدرت بیشتری بدست آرود

    بیشتر طرفدار سوپرشارجرم و البته البته بهتر از همه اونها توروبو الکتریکیه آئودی که بحثش جداست

    پاسخ
    1. FERRUCCIO LAMBORGHINI
      سوابق: (10319 دیدگاه) ,

      دوست عزیز
      در 20 کامنتت من حداقل دیدم که از سوپرشارژر تعریف کردی.
      ببخشید اینو میگم ولی شما از سوپرشارژر چیز زیادی نمیدونی.
      فقط معایب توربو رو شنیدی و پیش خودت فکر کردی حتما سوپرشارژر این معایب رو نداره و از خودش هم هیچ نقطه ضعفی نداره

      سوپرشارژر بسیار پر دنگ و فنگ تر از توربو هست. قدرت موتور رو کم میکنه، باعث میشه موتور زود داغ کنه، استهلاک به شدت بالایی داره، نرم کار نمیکنه، مراقبت خیلی شدید میخواد. و … .

      توربو الکتریکی ، کاملا درست و زیبا کفتی بحثش جداست و واقعا فناوری برتره.

      سوپرشارژر اگه اینقدر خوب بود روز به روز به انقراض نزدیک نمیشد.

      پاسخ
      1. نوید جهرمی
        سوابق: (1945 دیدگاه) ,

        وزنو زیاد میکنه. مرکز ثقل رو هم بالا میبره.
        ولی فک کنم مثل گیربکس های اتوماتیک بشن.
        باید دید راندمان کدومش بهتره و کدوم نیاز یا هدفی که ازش میخوایم رو بهتر براورده میکنه.

        پاسخ
  5. mohammadreza4060
    سوابق: (259 دیدگاه) ,

    تنفس طبیعی ها لامذهب صداشون معرکست

    پاسخ
  6. خسرو
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    توربو یعنی از یه قاطر به اندازه اسب کار بکشی // تنفس طبیعی حتی اسمش هم با شکوهه

    پاسخ
    1. Bavaria
      سوابق: (557 دیدگاه) ,

      خسرو جان شاید واسه بیابان گردی بجای شتر بشه از لندکروز استفاده کرد، ولی برای بارکشی در مناطق صعب العبور هیچ چیز فعلا نتونسته جای قاطر رو بگیره، چه برسه به اسب.(میدونم اینجا جای این بحثا نیست ولی دلم نیومد از قاطر، این حیوون کراس اوور (چون ارتفاع شتر و اسب رو نداره پس در دسته کراس اوور ها قرار میگیره) و چهار دیفرانسیل تقدیر نکنم😊

      پاسخ
  7. یاسین
    سوابق: (652 دیدگاه) ,

    چقدر ونکوییش با ابهته و من وقتی صدای موتورشو تو کلیپا شنیدم اصلا دیوانه این موتور طوفانی شدم

    پاسخ
  8. هادی
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    سلام دوستان .اگه کسی اطلاعات داره لطفا تفاوت توربو شارژ و سوپر شارژو به طور کامل توضیح بده .ممنون میشم

    پاسخ
    1. MPH
      سوابق: (408 دیدگاه) ,

      خیلی ساده بخوام بگم
      توربو دور خودشو از دودهای خروجی از اگزوز میگیره ولی سوپر دورشو مستقیم با چرخ دنده (یا چرخ زنجیر،…..) از موتور میگیره،بزرگترین مزیت سوپر اینه که تاخیر نداره(عیب توربو)

      پاسخ
  9. مهدی
    سوابق: (336 دیدگاه) ,

    وقتی میخواین نسبت قدرت به حجم دو موتور رو مقایسه کنید اول به تعداد سیلندر و در مرحله بعد به حجم موتور دقت کنید. تو شرایط یکسان همیشه موتور ۸ سیلندر نسبت به ۱۲ سیلندر نسبت قدرت ب حجم بیشتری داره به دلیل سنگینتر بودن اینترنال موتور و همچنین اصطکاکی این قطعات ایجاد میکنن. فراری همیشه تو این زمینه شماره یک بوده

    پاسخ
  10. Alireza.GT86
    سوابق: (231 دیدگاه) ,

    عاشق لامبورگینی و فراری ام ، جونم موتور های تنفس طبیعی! چیه این توربوشارژر های معذرت میخوام ، چرت ! حالا سوپر شارژر یه چیزی…!
    یاد موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تخت محشر تویوتا GT86 افتادم ❤

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x