چشم اندازهفته نامه

7 سوپر کار آنالوگ برتر تمام ادوار

ما در جذاب‌ترین عصر خودرویی تمام دوران زندگی می‌کنیم. بله! بهتر از دهه‌ی ۲۰ و ۳۰ میلادی که خودروهای دوسنبرگ، بنتلی و Delahaye وجود داشتند؛ و البته بهتر از دهه‌ی ۶۰ که جگوار، آستین و استون مارتین حکم رانی می‌کردند. حتی بهتر از عصر طلایی خودروهای عضلانی آمریکایی در اوایل دهه‌ی ۷۰. همین‌الان خودروهای جدید ۴۰۰ اسب بخاری می‌توانند با بهای ۳۰ هزار دلاری خریداری شوند. خودروهای کارکرده‌ی ۱۰ ساله نیز نصف این مبلغ فروخته می‌شوند. اگر دوستدار سرعت و اسب بخار هستید، هیچ زمانی بهتر از زمان حال وجود ندارد.

supercars
تفاوت قابل‌توجهی بین خودروهای امروزی و قهرمانان و اسطوره‌های دیروزی وجود دارد. احتمالاً انتظار دارید که ما از خودروهای مدرن و تکنولوژی‌های کمکی راننده متنفر باشیم؛ اما نه! چنین چیزی نیست. خودروهای جدید واقعاً شگفت‌انگیز هستند و بخشی از این مسئله نیز به خاطر تکنولوژی است که به هیجان‌انگیز بودن آن‌ها کمک می‌کند.

supercars-01
اما چیزی که ما یافتیم تفاوت تجربه‌ی خودروهای مدرن و پیشینیان آن‌هاست. شما آن را دیجیتال در برابر آنالوگ بخوانید. هر یک دارای مزیت‌ها و عیوب خاص خود هستند اما خودروهای مدرن و قدیمی‌تر به شیوه‌ی خاص خود طرفداران را خوشحال می‌کنند.

به منظور گرامی داشت خودروهای آنالوگ ما نسخه‌های دیفرانسیل عقب با گیربکس دستی و بدون سیستم کمکی الکترونیکی را مدنظر داریم. قلب ما برای خودروهای مدرنی چون لافراری، زوندا و one:1 می‌تپد اما اینجا به ذکر ۷ نمونه از بهترین سوپرکارهای آنالوگ ادوار می‌پردازیم.

  • فراری F40

ferrari-f40
می‌دانستید که این خودرو باید در لیست قرار می‌گرفت. تا امروز افراد زیادی این خودرو را بهترین ساخته‌ی فراری می‌دانند. بی‌شک F40 یکی از کار بلدترین فراری‌های آنالوگی است که ارائه شده و پس از آن F50 با دامپرهای الکترونیکی عرضه شد که بر مبنای شرایط خودرو تنظیم می‌شدند؛ اما این فراری F40 عجیب است. خیال‌انگیز به نظر می‌رسد. راننده باید در کل فرایند رانندگی درگیر باشد. این یک فراری خالص است.

  • فراری ۲۸۸ GTO

صادقانه باید گفت که این لیست بدون فراری ساخته نمی‌شود اما باید علاقه‌ی شخصی‌مان یعنی ۲۸۸ GTO را نیز به آن اضافه کنیم. باید گفت F40 بدون ۲۸۸ وجود نداشت. بسیاری از افراد این خودرو را اولین سوپرکار واقعی فراری می‌دانند. پیشرانه در میانه خودرو قرار داشته و هر راننده‌ای دوست دارد که صدای پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربو را بشوند.

  • لامبورگینی کانتاش

lamborghini-countach-01
خودرویی دیگر که باید در لیست باشد. خیلی‌ها درباره‌ی ویژگی‌های نه چندان جالب رانندگی کانتاش گله داشته‌اند اما چه کسی اهمیت می‌دهد؟ فقط به این خودرو نگاه کنید! ۴۰ سال پیش لامبورگینی آن را طراحی کرده و هنوز هم آینده‌نگرانه به نظر می‌رسد.

این خودرو یک نسخه‌ی رویایی برای چندین نسل بوده و کانتاش دلیل پروانه‌ای شدن درب‌های هوندا سیویک توسط مالکان بوده است. کانتاش دارای پیشرانه ۱۲ سیلندری است که بهترین صدای تمام دوران را دارد.

  • پورشه ۹۱۱ توربو سری ۹۳۰

930-series-porsche-911-turbo
صحبت از استادی که باشد، هیچ خودرویی بهتر از ۹۱۱ توربو اصیل نمی‌تواند بیش فرمانی لذت بخشی داشته باشد. اگر خودرویی وجود داشته باشد که از کمکی الکترونیکی به‌خوبی بهره ببرد همین ۹۱۱ است و صادقانه باید گفت که دلیل زنده ماندن ۹۱۱ نیز همین موضوع است.

۹۱۱ های مدرن هنوز هم جذاب هستند اما با بازگشت به آن روزها شما می‌توانید یاد بگیرید و انتظار هیجان زیادی داشته باشید.

  • جگوار ای تایپ سری ۱

series-1-jaguar-e-type
قدم به دهه‌ی ۶۰ گذاشته و می‌خواهیم یکی از زیباترین خودروهای جهان را به شما معرفی کنیم؛ و کسانی که می‌خواهند بگویند ای تایپ سوپرکار نیست این را از طرف ما بشنوند: سابقه! در اوایل دهه‌ی ۶۰ میلادی و زمانی که اکسل همه‌ی خودرو تخت و ترمزها کاسه‌ای بودند، ای تایپ ترمزهای دیسکی و سیستم تعلیق کاملاً مستقل داشت. زمانی که خودروها برای رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تقلا می‌کردند این خودرو به سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید. واضح است که این خودرو فاقد کنترل کشش و ABS بود اما با رسیدن سری دوم در سال ۱۹۶۸ این خودرو به فرمان هیدرولیک مجهز شد.

  • دوسنبرگ مدل SJ

duesenberg-model-sj
علیرغم اینکه این خودرو در دهه‌ی ۳۰ میلادی تولید شده اما دارای فرمان هیدرولیک است. البته اکثر مدل‌ها فاقد گیربکس دستی سنکرونیزه بودند. اگر معنی آن را نمی‌دانید پس تلاش کنید تا دنده را بدون استفاده از کلاچ تعویض نمایید. هنوز هم این خودروهای دست‌ساز بسیار انحصاری بوده و دارای سوپرشارژر هستند و در زمانه‌ای که سقف سرعت اکثر خودروها ۵۰ کیلومتر در ساعت بود،SJ به نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید.

  • مک لارن F1

mclaren-f1
ما هنوز هم درباره‌ی GTO و دوسنبرگ طرفدارانه بحث کردیم اما مک لارن قطعاً یکی از بهترین سوپرکارهای آنالوگی بوده که تاکنون ساخته شده است.

درحالی‌که کمپانی‌های ژاپنی در حال توسعه‌ی سیستم‌های پیچیده‌ی چهارچرخ محرک و گشتاور برداری و پیشرانه‌های توربو بودند مک لارن با پیشرانه تنفس طبیعی و بدون استفاده از کنترل کشش و ABS به سرعت ۳۸۶ کیلومتر در ساعت رسید.

کنبع: carthrottle

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. ونوم

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    پس سوپر کار امریکایی چی مثل وکتور و فورد جی تی 40

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ferrari Zonda SV

      ۲۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      بهترین سوپرکار تاریخ فرراری اف40 هست.❤❤❤❤❤
      و البته زیباترین جذابترین و خوشصدا ترین،لذت رانندگی درواقع همه چی تمومه
      که فقط پورش 959 توی اون زمان میتونست مزاحمش بشه و باهاش رقابت کنه.
      پورش 959 به نظر خیلیا بهترین ساخته پورش هست.
      ولی جلو اف40 …?

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. madjid911 GT2

        ۲۵ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        لامبورگینی خیلی بهتره ???

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ferrari Zonda SV

          ۲۵ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (479 ديدگاه)

          کانتاش جذاب ترین و رادیکال ترین و دیوونه ترینه.❤
          لامبو باید دیوونه و جنگنده باشه ،نه بهترین،لامبو باید به قول جرمی یه دایناسور خونین عالی ❤باشه نه یه روبات.
          اگه لمبورگینی بهترین بود در همه زمینه ها اونوقت دوسش نداشتم.?

          موافقم 1
          مخالفم 0
  2. كوروش

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    F1 انالوگه ؟؟؟؟؟
    مگه ecu نداره !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۲۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      سلام
      آنالوگ در این مطلب استعاره هستش. منظور مقایسه ی سوپرکارهای اون زمان با نسخه های مدرن الانه که در واقع مثل ساعت یا تلویزیون یا هر چیه آنالوگ در برابر اشیای دیجیتال امروز محسوب میشن.
      مخلصم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. كوروش

        ۲۴ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        ممنون از توضیح تان اول متن رو که خواندم فکر کردم منظورش تمام مکانیکیه
        اقا شاهین ممنون که همیشه پاسخ گو هستید

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. uss zumwalt DDG-1000

        ۲۵ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        مرسی

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. armaaaaan

      ۲۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (23 ديدگاه)

      چرا
      F1 واااااقعا یه افسانست

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. مجید

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    من همه مدل هایی که ذکر شد رو دوست دارم اما کانتاش و F40 و مک لارن یه چیز دیگه هستن برام

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ...::: فقط لمبورگینی :::...

      ۲۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      کانتاش دارای پیشرانه 12 سیلندری است که بهترین صدای تمام دوران را دارد
      .
      فقط به این خودرو نگاه کنید! 40 سال پیش لامبورگینی آن را طراحی کرده و هنوز هم آینده‌نگرانه به نظر می‌رسد.
      .
      2 جمله ی بالا کافیه که با قاطعیت بگم فقط لمبورگینی.
      به طراحی کانتاچ نگاه کنین. نزدیک به نیم قرن پیش ( 45) ماشینی ساخته که همین الان هم به یک هایپرکار میخوره
      خداییش F40 ، E type ، کانتاش ، F1 ، 911 ، خودروهایی هستن که انگار از آینده اومده بودن.
      همین الانم زیبا هستن.
      هیچ وقت قدیمی نمیشن.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. حميد

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    مشخصات دوسنبرگ رو دقیق بخونید تو اون زمان فرمان هیدرولیک و سوپر شارژ
    تحت تأثیر قرار گرفتم

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      ایول به دقت شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. آرش

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (163 ديدگاه)

      من هم مثل شما تو لیست بالا بیشتر از همه تحت تاثیر همین دوسنبرگ قرار گرفتم. فرمون هیدرولیک برای حدود 80 یا 90 سال پیش خارق العاده س.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. حامد

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    همه شون آدرنالین رو به جریان میندازن ، تو این لیست اف وان انتخاب خوبیه . فقط با دویسنبرگ ارتباط نمیگیرم هرچقدرم افسانه ای باشه! ( انجین W24 دویسنبرگ غولیه واسه خودش)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    i love you porsche
    . . . . . ¶¶¶ . . ¶¶¶.¶ .¶¶
    . . . . . . .¶¶¶.¶. .¶¶¶. . .¶¶
    . . . . . . ¶¶¶¶. . . ¶¶¶ . . .¶¶¶
    . . . . . .¶¶¶¶¶ . . ¶¶¶¶.¶¶ .¶¶
    . . . . . ¶¶¶¶. . . . ¶¶¶¶. . . ¶¶
    . . . . ¶¶¶¶¶¶¶. . . . .¶¶. . . ¶¶
    . . . . ¶¶¶¶¶¶¶¶. . . . ¶¶. . ¶¶
    . . . . ¶¶¶¶¶¶¶¶¶ . . ¶¶. . ¶¶
    . . . . . ¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ ¶.¶¶
    .¶¶. . . . .¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶.¶¶
    .¶¶¶¶¶ . . . . . ¶¶.´´´´¶¶¶¶¶¶´´´´´´¶¶¶¶¶¶
    .¶¶¶¶¶¶¶. . . .¶¶. ´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
    . ¶¶¶¶¶¶¶ . . ¶¶. .´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´¶¶¶¶
    . .¶¶¶¶¶¶¶ . ¶¶. . ¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´¶¶¶¶
    . . .¶¶¶¶¶¶. ¶¶. . ¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´¶¶¶¶¶
    . . . .¶¶¶¶¶¶¶. . . ¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ ´¶¶¶¶
    . . . . . . . .¶¶. .´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
    . . . . . . . ¶¶. . ´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
    . . . . . . .¶¶. . .´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
    . . . . . . ¶¶. . . ´´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
    . . . . . . ¶¶. . . ´´´´´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶
    . . . . . ¶¶. . . ´´´´´´´´´´´¶¶¶¶

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      فدات

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. X5

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (122 ديدگاه)

    ایولا bmw که قلبِ مکلارنِ

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. Daniel

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (951 ديدگاه)

    پورشه 911 خیلی باحال و نوستالژیک بود !!!!
    خیلی دوس دارم یدونه ازش میداشتم … .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ارش

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (93 ديدگاه)

    با تشکر از مطلب زیبایی که گذاشته بودید ولی بهتر بود می نوشتید اونها در جذاب ترین عصر خودرویی زنگی میکنیم.ما که در بدترین دوران خودرویی هستیم ماشینهای 60 تا 90 اسب بخاری با قیمتهای نجومی.جگوار زیباترین فراری لامبورگینی پورشه مک لارن بهترین و جذاب ترین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امیرحسین

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    از یه طرف ناراحت میشم این مطلب میخونم چون دیگه همه ماشینا الکتریکی و… میشن دیگه اسطوره های مثه اینا به وجود نمیان ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. GOD BLESS AMERICA

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    آقا تو لیستتون جای جگوار XJ220 خالیه این ماشین قبل از مکلارن اف 1 سریع ترین ماشین جاده ای دنیا بوده. و از هیچ سیستم کامپیوتری هم کمک
    نمی گرفته.
    در مورد طراحی هم تو لیست بالا از همه شون سره .
    در ضمن مثل اف 40 کابوس سرعته و پیچها رو دیوانه وار رد میکنه و باز همانند اف 40 از پیشرانه ای کوچک و توربو (twin turbo 3.5 V6) استفاده میکرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Saied

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    همشون عالین. دم پورشه گرم . واقعا ٩١١ عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. یاس ی

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    بعضی از دوستان مثل آقا شاهین گل باعث میشن روحیه آدم تقویت بشه, همیشه پاسخگو هستن و راهنمایی میکنن، در نقطه مقابل بعضی از دوستان راجب سوالات هم جبهه میگیرن.
    آقا شاهین از دوستان پدالی هستند که همیشه نظرات به دور از تعصب و مفید ارائه میدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. یاس ی

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    راجب مطلب همین بس که هر کدومشون آرزوی هر عشق ماشینی هستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. احمد باقری

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مکلارن خلی عالی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حسین

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود. یه نکته ای یادم اومد که بد نیست بگم

    وقتی از جرمی کلارکسون پرسیدن بهترین ماشین ساخته شده چیه؟ جواب داد “فراری F40”

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا