چشم انداز

شاسی‌بلندهای فراموش‌شده (قسمت دوم)

ممکن است که تب تند ایجاد شاسی بلندها به زمان‌های اخیر بازگردد و برای بسیاری نیز این‌چنین است. اگرچه که ریشه‌های این‌گونه خودروها به جنگ جهانی دوم و خودروی جیپ بازمی‌گردد، اما این خودروها واقعاً تا دهه‌ی ۹۰ این‌چنین محبوبیتی نداشتند. حتی با آن تاریخچه‌ی نسبتاً کوتاه، به‌هرحال تعداد شگفت‌انگیزی از مدل‌ها بودند که با موج‌های جدید صنعت خودروسازی از یادها فراموش شدند. چه تعداد از این شاسی بلندها را به یاد می‌آورید؟

جیپ‌ستر کماندو (۱۹۵۰-۱۹۴۸، ۱۹۷۳-۱۹۶۷)
پس از جنگ جهانی دوم، زمانی که ویلیز تلاش‌های اولیه‌ی خود را برای تغییر نام تجاری به‌سوی مقاصد زمان صلح انجام داد، خودرویی اسپورت از CJ-2A را طراحی نمود. این رودستر دیفرانسیل عقب با نام VJ-2 جیپستر (ترکیبی از جیپ و رودستر) کماندو نام گرفت. کماندوهای اولیه سقفی تاشو داشتند اما خبری از پنجره‌های کناری نبود. با ۶۳ اسب بخار قدرتی که از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری ویلیز به دست می‌آمد و با گیربکس ۳ سرعته ی دستی، این خودرو اصلاً اسپورت نبود.
کماندو در سال ۱۹۶۷ دوباره متولد شد. بدنه‌ی جدید کاری ملایم‌تر از طراحی دو در اصلی بود و از پیشرانه‌های ۷۵ اسب بخاری هوریکان و ۱۶۰ اسبی استفاده می‌نمود. AMC در سال ۱۹۷۰ جیپ را به دست آورد و تولید این خودرو را تا سال ۱۹۷۳ و با استفاده از پیشرانه‌های ۱۰۰ و ۱۱۰ اسبی ادامه داد.

Jeepster Commando 1948

1967-Jeep-Jeepster-Commando
کیا موهاوی (۲۰۱۰-۲۰۰۹)
کانسپت بزرگ کیا با نام KCD-II در اتوشو دیترویت به همگان معرفی شد اما مدل نهایی با نام موهاوی که از این خودرو پیروی می‌نمود در زمانی نامناسب به بازار عرصه شد. بهای سوخت بالا بود و افراد کمی دنبال خرید یک شاسی‌بلند تشنه‌ی سه ردیفه آن هم از کیا بودند.
در کنار زمان عرضه‌ی نامناسب، این خودرو ارزان‌تر از رقبایی همچون ۴ رانر و پت فایندر بود اما شما بهای زیاد را با سواری ناملایم، پاسخ پدال گاز تنبل و ساختار سؤال‌برانگیز می‌پرداختید. خودرو به‌صورت استاندارد دیفرانسیل عقب بود و از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری استفاده می‌کرد اما سیستم چهارچرخ محرک و پیشرانه‌ی ۴.۶ لیتری ۸ سیلندر نیز بصورت آپشن قابل سفارش بودند اما هیچ‌یک از این ترکیب‌ها کمکی به مصرف سوخت بالای این خودرو نمی‌کردند.

Kia Borrego

Kia Borrego 01
لندروور فریلندر SE3 (2005-2003)
زمانی که این خودروی دو در معرفی شد، ما این‌گونه به توضیح خودرو پرداختیم: SE3 یک جایگزین هوای آزاد را به جای فریلندر اصلی پیشنهاد می‌دهد. ظاهراً که این کار کافی نبوده است. شاید کسی نمی‌خواسته تا وقت خود را برای جدا کردن بخش عقبی سقف و پانل های سانروف بگذارد. شاید هم به این خاطر که جیپ رانگلر یک آفرودر ارزان‌تر و بهتری بوده است. دلیل هر چه که باشد، SE3 سریعاً از خاطره‌ها محو گردید.

and Rover Freelander SE3

Land Rover Freelander SE3
لینکلن آویاتور (۲۰۰۵-۲۰۰۳)
این خودرو ارزش داشته که بیش از ۳ سال در خط تولید باشد و آویاتور یکی از خودروهایی است که وجه مهندسی آن بر نشان خودرو غالب بوده است. این خودروی لوکس تجربه رانندگی خوبی دارد. پیشرانه‌ها نیز نسخه‌های ۸ سیلندر با قدرت‌های ۲۳۹ و ۳۰۲ اسب بخاری بوده‌اند. سیستم چهارچرخ محرک آویاتور با دیفرانسیل لغزش محدود نیز وجود داشته که ۶۵ درصد گشتاور را به چرخ‌های عقب تحویل می‌داد. با تمامی خوبی‌هایی که این خودرو داشت اما تولیدش در سال ۲۰۰۵ متوقف گردید. ایده‌ی باز مهندسی اکسپلورر برای لینکلن به نظر می‌رسد که هنوز هم شایستگی دارد.

Lincoln Aviator 2003

Lincoln Aviator
مزدا ناواجو (۱۹۹۴-۱۹۹۱)
فورد اکسپلورر اصلی را به یاد می‌آورید؟ البته که خاطرتان هست. همچنین نسخه‌ی دو در این خودرو با نام اکسپلورر اسپورت را نیز احتمالاً در خاطر دارید؛ اما فکر نمی‌کنیم که مزدا ناواجو را به یاد بیاورید. فورد تنها نسخه‌ی دو در اکسپلورر را به شریک ژاپنی خود اهدا کرد. ناواجو یک فوردِ خالص بود و از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۱۵۵ اسب بخاری استفاده می‌کرد. ناواجو فقط ۳ سال در خط تولید باقی ماند و تا ۶ سال بعدازآن هیچ شاسی‌بلندی در بین مدل‌های تولیدی مزدا به چشم نمی‌خورد.

Mazda Navajo

Mazda Navajo 1991
میتسوبیشی Endeavor (2011-2003)
این خودرو اولین شاسی‌بلند میتسو بود که منحصراً برای بازار آمریکا طراحی شده بود. Endeavor در کالیفرنیا طراحی‌شده و در ایلینویز مونتاژ می‌شد. این خودرو بر پایه‌ی پلتفرم دیفرانسیل جلویی ساخته شد که بعدها در سایر محصولات میتسوبیشی نیز بکار رفت. در سال ۲۰۰۳ این خودرو از پیشرانه‌ای ۶ سیلندر و ۲۱۵ اسبی به همراه گیربکس ۴ سرعته ی اتوماتیک استفاده می‌کرد.
با ابعادی مشابه به هوندا پایلوت و فورد اکسپلورر،Endeavor جایگزینی بالقوه برای این دو بود؛ اما علیرغم مهیا بودن شرایط برای موفقیت، میتسوبیشی کمتر از ۳۳ هزار دستگاه را در اولین سال فروخت. ۵ سال بعد آمار فروش به زیر ۵ هزار سقوط کرد. Endeavor یک خودروی باحال در بسیاری جهات بوده اما یک بسته‌ی کاملاً خوب را ارائه نمی‌داده است. یک فیس لیفت در سال ۲۰۱۱ صورت پذیرفت اما در نهایت میتسوبیشی پرچم سفید را به نشانه‌ی تسلیم بالا آورد.

Mitsubishi Endeavor

Mitsubishi Endeavor 2003
پلیموث تریل داستر (۱۹۸۱-۱۹۷۴)
پلیموث یک برند فراموش شده است. پلیموث خودروهای زیادی نساخته اما تریل داستر یکی از جذاب‌ترین‌ها بوده است. این خودرو از پیشرانه‌های خودروی رم چارجر استفاده می‌کرد و در بدنه‌ی آن از طرح‌های دورنگ استفاده شده بود. در سال ۱۹۸۰، سقف خودرو نیز قابل برداشتن شد. در سال ۱۹۸۲ تریل داستر به کلی از خط تولید خداحافظی نمود اگرچه که برادر آن رم چارجر تا سال ۹۳ به تلاش‌های خود ادامه داد. در سال ۲۰۰۱، برند پلیموث به خاطرات پیوست، هرچند برای برخی از ما این برند فراموش‌شدنی نیست.

Plymouth Trail Duster

Plymouth Trail Duster 1974
پونتیاک تورنت (۲۰۱۰-۲۰۰۶)
با آمدن تورنت در سال ۲۰۰۵، پونتیاک در حد وسط قرار داشت و منتظر دستان اوباما بود. پونتیاک قبلاً با مدل آرتک شهره‌ی خاص و عام شده بود و با عرضه‌ی تورنت می‌خواست تا جبران مافات نماید. راه حل هم گذاشتن جلوپنجره‌ی دوقسمتی در جلوی شورلت بود. تورنت که بر پایه‌ی شورلت Equinox ساخته شد از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۱۸۵ اسب بخاری استفاده می‌کرد. حتی نمونه‌ی قوی‌تر ۲۶۴ اسب بخاری نیز در سال ۲۰۰۸ تولید شد که سیستم تعلیق سفت‌تری داشت. ممکن است که این خودرو یکی از بدترین‌های پونتیاک نباشد اما یکی از یاد بردنی‌ترین‌ها است.

Pontiac Torrent

Pontiac Torrent 2006
سوزوکی XL7 (2009-2007)
وقتی صحبت از یک خودروی فراموش‌شده باشد، تولید کوتاه یک خودروی بی‌احساس قطعاً کمک‌کننده خواهد بود. دومین نسل سوزوکی XL7 همین ویژگی‌های از یاد برندگی را دارد. این خودرو بر پایه‌ی پلتفرم تتای جنرال موتورز بنا شده و در دیگر خودروی فراموش‌شده یعنی پونتیاک تورنت نیز مورد استفاده قرار گرفته است. چراغ‌های جلوی خودرو انگار در حال گریه کردن هستند. این خودرو در مباحث فضای داخلی و عملکرد کلی به شورلت Equinox شباهت‌هایی دارد. سوزوکی فروش ۲۲ هزار دستگاهی را برای این خودرو ثبت نمود.

Suzuki XL7

Suzuki XL7 2007
تویوتا RAV4 کانورتیبل (۲۰۰۰-۱۹۹۸)
تویوتا RAV4 اولین کراس اوور کامپکت واقعی بود که موجی را در بازار آمریکا به راه انداخت و موفقیت آن الهام‌بخش بسیاری از خودروسازان شد. اما بااینکه نسخه‌ی ۴ در این خودرو بسیار موفق بود، نسخه‌های دو در کانورتیبل آن هیچ موفقیتی بدست نیاوردند.
این مدل در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و از سایر خودروها نظیر ایسوزو آمیگو الهام گرفته بود. طبیعت گرم خودرو به‌تنهایی برای فروش بالا مؤثر نبود و زمانی که تویوتا تولید آن را متوقف نمود، کسی شوکه نشد.

Toyota RAV4 Convertible

Toyota RAV4 Convertible 1998

شاسی‌بلندهای فراموش‌شده (قسمت اول)
منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    الان موهاوی تولیداش متوقف شده؟
    پس کسی تو ایران هم نخره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان(احسان سابق)

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2872 ديدگاه)

      هنوز برای اسیای میانه و شرق اسیا تولید میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. N.I.M.A

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (85 ديدگاه)

      تولیدش به سفارش روسیه(تحت برندی که روی کیا اپیروس خورده) دوباره از سرگرفته میشه. چهره به روزتری رو داره. عکساش رو ببینید خالی از لطف نیست. از چراغ و رکاب و زیر سپرها گرفته تا صفحه کیلومتر و … تغییر کرده.
      http://www.pedal.ir/کیا/فیس-لیفت-کیا-موهاوی/

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. فورد

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (853 ديدگاه)

      البته تو ایران همچین چیزی نداریم خودرو نه ازبین میرود نه فراموش میشود بلکه از شکلی به شکل نچندان دیگر ی تبدیل می شود (قانون بقای خودرو)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احسان(احسان سابق)

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    راو 4 چقدر خنده دار بوده.اما با پشتکار تویوتا در زمینه مهندسی و بازاریابی از اول سال 2016 تا حالا پرفروشترین شاسی بلند امریکا شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Nima

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    میگم که اگر توجه میکردین توى ٢ مطلب
    اکثرا ژاپنى بودن
    دلیلش چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    کیا موهاوی غولی بود واسه خودش، البته از لحاظ اندازه و مصرف سوخت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      پیلیموت معروف نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      یکی از محبوب ترین خودروسازان امریکاس و خخخخخخخخخخخخخیییییییییییللللللللللیییییییی
      پرطرفدار در خو امریکا که بیشتر مدلهای کلاسیکش همین حالا ساپورت قطعات میشن
      و مدل سوپر بردش در 1970 بیش از 330 کیلومت سرعت داشته
      همیشه رو جلد مجله موپار کرایسلر یه مدل پلیموت هست که میدرخشه و البته پیلیموت با کرایسلر ادغام شده و هنوز هم زندس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. كوروش

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    ادم دلش برای قیافه سوزوکی می سوزه انگار یه کتک حسابی زدنش بعد افتاده توی جاده”’
    چقدر عقب اکثر شاسی ها توی قدیم شبیه همه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. sm

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    چراغ های لینکلن خیلی شبیه چراغ های لندکروزر هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علي رضا

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (229 ديدگاه)

    مهم ترین دلیل فراموش شدن اونها، این بوده که چیز جدیدی برای ارائه نداشتند…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حمید

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    و باز هم باید یه تشکر ویژه از ایران خودرو و سایپا کرد و گفت : خخخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. moein

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    یادش بخیر 15 سال پیش بود که ماکت تویوتا RAV4 کانورتیبل رو خریدم هنوزم دارمش
    ای روزگار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. وحید

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    این تویوتا RAV4 چقدر مضحک و مزخرف تشریف داره !!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Archi KHAN

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    این ها بیان ایران بازم میشن ماشین لوکس !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا