چشم اندازهفته نامه

آیا شتاب فوق‌العاده برای جذابیت خودروهای الکتریکی کافی است؟

اولین باری که پشت فرمان یک خودروی الکتریکی بنشینید، تجربهٔ کاملاً جدیدی خواهید داشت زیرا وقتی یک خودروی الکتریکی معمولی مثل هیوندای کُنا EV بدون هیچ درنگی به جلو شلیک می‌شود، نمی‌توانید تحت تأثیر قرار نگیرید و در چیزی مثل تسلا مدل ۳ پرفورمنس یا بهتر از آن مدل S یا پورشه تایکان توربو S، شما صرف‌نظر از آنکه تابه‌حال رانندگی با چند سوپراسپرت یا خودروی معمولی را تجربه کرده باشید، در چند کیلومتر اول از شدت خشونت پرفورمنس الکتریکی‌ها واقعاً شوکه خواهید شد.

اما آیا این کافی است؟ مطمئناً هنگام رانندگی در بزرگراه وقتی می‌بینید خودروهای جلویی به‌سرعت از کنار شما رد می‌شوند و در شیشهٔ عقب تبدیل به نقطه می‌شوند، بسیار جالب خواهد بود اما یک خودروی پرفورمنس عالی نباید چیزی بیشتر از این باشد؟ به نظر من باید باشد. من در اینجا در مورد خودروهای پرفورمنس صحبت می‌کنم یعنی خودروهایی که برای ایجاد هیجان طراحی شده‌اند. البته میدانم که خودروهای الکتریکی معمولی مثل نیسان لیف و موستانگ مک‌ایی با قیمتی مناسب، پرفورمنس و قدرت قابل‌توجهی را در دسترس قشر بیشتری از جامعه قرار داده‌اند اما از دید یک علاقه‌مند به خودرو مثل من، الکتریکی‌ها در این زمینه کمبودهایی دارند.

من با تسلاها و تایکان‌های مختلفی رانندگی کرده‌ام و همچنین این شانس را داشته‌ام که پشت تعداد زیادی از خودروهای سنتی و سوپراسپرت‌های بنزینی هم بنشینم و با توجه به این تجربه‌ها، هرچند خودروهای الکتریکی مدرن می‌توانند چراغ‌های عقب خود را حتی به هایپرکارهای بنزینی نشان دهند اما به یاد آوردن یک تجربهٔ رانندگی لذت‌بخش با پورشه تایکان دشوار است درحالی‌که به‌راحتی می‌توان تمام زمانی که پشت فرمان پورشه ۹۱۱ صرف شده را به یاد آورد.

  • روح مصنوعی

به نظر من این موضوع چند دلیل دارد که بارزترین آن‌ها فقدان صدا است. تصور کنید بخواهید یک مسابقهٔ فوتبال را بدون صدای تماشاچیان و گزارشگر تماشا کنید. تجربهٔ رانندگی با خودروهای الکتریکی هم همین حس را دارد. البته بسیاری از این خودروها به تولیدکننده‌های صدای مصنوعی مجهز هستند تا به آن‌ها شخصیت بیشتری بدهد. مثلاً این سیستم در تایکان توربو S وجود دارد و برای نسخه‌های ضعیف‌تر آن‌هم قابل سفارش است؛ اما این صداهای مصنوعی هرگز به‌اندازهٔ کافی راضی‌کننده نیستند و دلیل عمدهٔ آن این است که میدانیم مصنوعی و ساختگی هستند. علاوه بر این، هیچ صدایی نمی‌تواند مثل غرش V12 لامبورگینی هیجان‌انگیز باشد.

  • قدرت بزرگ، شخصیت کوچک

پیشرانه‌های درون‌سوز علاوه بر صدای جذاب، شخصیت خاصی هم دارند. البته شاید این شخصیت اکنون که اکثر موتورها توربوشارژ شده‌اند کمتر شده باشد اما در خودروهای درون‌سوز، با توجه به فشاری که به پیشرانه وارد می‌کنید و همین‌طور دور موتوری که در آن قرار دارید، صدا و ارتعاشاتی که به شما منتقل می‌شود و همین‌طور میزان قدرتی که به لاستیک‌ها ارسال می‌شود تغییر می‌کند؛ اما در یک خودروی الکتریکی واقعاً نمی‌توانید چنین تنوعی را پیدا کنید. بله البته روشن کردن یک لامبورگینی در ساعت ۷ صبح شنبه احتمالاً اعتراض همسایه‌ها را در پی خواهد داشت و ریه‌های شما را با چیزهای بدی پُر خواهد کرد اما مطمئناً این کار جذاب و سرگرم‌کننده است و گاهی اوقات به کمی سرگرمی نیاز داریم.

  • جذابیت زودگذر

هرچند خودروهای الکتریکی اکثر همتایان درون‌سوز خود را در خط مستقیم مغلوب می‌کنند اما بعدازاینکه احساس سرخوشی ناشی از شتاب وحشیانه فروکش کرد، دیگر چیزی برای سرگرم کردن شما ندارند. از سوی دیگر، در یک خودروی تنفس طبیعی هرچه بیشتر رانندگی کنید بیشتر لذت خواهید برد. فراری در جایگزینی ۴۵۸ با ۴۸۸ با استفاده از توربوشارژر، با مشکلی مشابه این مواجه شد و با تنظیم دقیق منحنی بوست برای تقلید احساس یک پیشرانهٔ پرفورمنس تنفس طبیعی، آن‌را برطرف کرد؛ بنابراین جالب خواهد بود ببینیم که آیا خودروسازانی مثل فراری زمانی که نهایتاً مجبور به استفاده از انرژی الکتریسیته بشوند، تفکری مشابه این را در موتورهای الکتریکی خود اعمال خواهند کرد؟

البته با همهٔ این‌ها من ضد الکتریسیته نیستم زیرا واقعاً از موستانگ مک‌ایی که اخیراً با آن رانندگی کردم لذت بردم و فکر می‌کنم تایکان برای ثروتمندانی که می‌توانند رانندهٔ شخصی داشته باشند یک خودروی روزانهٔ عالی خواهد بود اما اگر به دنبال نوعی ارتباط عاطفی با خودروی خود باشید، الکتریکی‌ها نمی‌توانند گزینه‌های چندان مناسبی باشند. به همین دلیل، وقتی صحبت از خودروهای پرفورمنس می‌شود، چند دهم ثانیه شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر را در قبال خودرویی بنزینی با شخصیت بیشتر قربانی می‌کنم؛ اما بااین‌همه، نظر شما دراین‌باره چیست؟

منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه

  1. parsa_ashgh.mashine

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (96 ديدگاه)

    به زودی زود طراحی هاشون خز میشه

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۷
    1. parsa_ashgh.mashine

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (96 ديدگاه)

      خیرررررررر الان قطعا میگم خیر

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۵
    2. Mr.t.e.s.l.a

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (48 ديدگاه)

      این که ایشون توی مطلب گفته مثل بازی فوتبال بدون صدا به هیچ وجه درست نیست
      ماشین های برقی صدای خاص خودشون رو دارن
      بنز اخیرا کلیپی مبنی بر صدای خاص موتور برقی eqs منتشر کرد که یه صدای خاص داشت و اینطوری نیست بگیم اره اصلا صدا ندارن
      صدا دارن جذاب هم هست یعنی یه صدای جدید و حس جدیدی میده…
      از صدا بگذریم ایشون کل مطلبش کوبیدن برقی ها بود و آخرش گفت من مشکلی ندارم باهاش
      من میپرسم از شما
      کدوم سدانی بنزینی پرفرمنسی توانایی عملکرد یه سدان برقی من جمله مدل اس رو داره
      شما با خرید یه تسلا مدل اس پلد
      میتونین ۹۰درصد هایپر کار و سوپر کار هارو وقتی دارین از سر کار در نهایت آرامش برمیگردی شرمنده کنین توی درگ!( حتی توی پیست هم میتونی یه عملکرد عالی انتظار داشته باشی ازش)
      با یه سدان فول سایز…
      توانایی های زیادی دارن
      مرکز ثقل پایین و گشتاور به سرعت برق و خرابی ها بشدت بشدت بشدت کم و پیچیدگی خیلی کم از این مزایا هستش…

      جذابیت زود گذر
      شما همین الان برید یه گیم ماشینی باز کنین و یه کروت یا یه اونتادور رو انتخاب کنین و از صداش لذت ببرید
      چه مدت این ادامه داره؟ تهش صداشو کم میکنین دیگه…
      هر چیزی زود گذر هستش هر چیزی

      در مورد روح
      بین فیلسوفان در مورد وجود روح در انسان هنوز شک هست
      اونوقت اینا از روح مصنوعی برای ماشین حرف میزنن…!
      من خودم به شخصه به این باور دارم یه ماشین درک میکنه
      میفهمه
      هرکسی یه دیدگاهی دار بالاخره
      ولی دیگه خیلی زیاد دارن روی این داستان روح مانوور میدن

      خیلی منتظر هستم لوتوس از صدای فرمول یک برای خودروی برقی خودش رونمایی کنه ببینیم واکنش ها چطوری هستش…

      در آخر این رو در نظر بگیرید که ۷ درصد از بنزینی که زده میشه به باک به قدرت تبدیل میشه و میره توی چرخ
      اکثرش به گرما تبدیل میشه و هدر میره یا صرف شکستن مقاومت باد میشه
      ولی توی برقی؟ 🙂

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۳۳
      1. امین

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (133 ديدگاه)

        اگر توفیق داشته باشی و با یک وی ۸ یا حداقل وی۶ پر توان رانندگی کنی . حتما مطلب نویسنده و موضوع لذت رانندگی درک میکنی.
        اونجاست که مقایسه فوتبالی برات معنی پیدا میکنه
        مقایسه گیم با دنیای واقعی انصافا خیلی شاهکار بود.
        ولی در کل اگر یک راننده با عشق هم که باشی بازهم روح مطلب درک میکنی.
        سلامتی با عشق ها

        موافقم ۱۳
        مخالفم ۳
        1. Porsche

          ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (103 ديدگاه)

          دقیقا بنده خودم مدتی ب ام و M5 2007 داشتم و باید بگم لذت رانندگی رو میتوان توی اینجور خودرو ها پیدا کرد من خودم با برقی ها خیلی جور نیستم ولی بدم هم نمیاد بین برقی من تایکان و e tron gt رو دوست دارم
          در کل برقی بنزینی نمیشه

          موافقم ۸
          مخالفم ۱
      2. OMID

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (2052 ديدگاه)

        داداش این آخرش خیلی حق بود
        یعنی خودرو برقی توی خلا حرکت می‌کنه ؟

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
      3. کیانوش

        ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (7 ديدگاه)

        با هیچکدوم از چیزایی که گفتی موافق نیستم و اینکه گفتی فقط هفت درصد بنزین میرسه به چرخ هفت درصد نیست بیشتر بعد اینکه نمی‌دونم این فن های خودروی برقی میدونن برق چجوری تولید میشه یا نه به غیر از بعضی کشورهای غربی که درصد پایینی از برقشون رو با با انرژی تجدید پذیر تولید میکنن بالای شصت هفتاد درصد برق دنیا با انرژی های فسیلی تولید میشه با توربین های گازی که اونم بازدهی پایینی دارند دقیقا مثل موتور های پیستونی

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  2. hamid

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (45 ديدگاه)

    به نام خدا
    خیر

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۴
    1. Reza

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1742 ديدگاه)

      من که به شتاب اهمیت نمی‌دم

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۳
  3. مازیار

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (276 ديدگاه)

    البته که کمبودهایی دارند
    صرف نظر از صدای جذاب و حس دلنشینی که درون سوزها منتقل میکنن همین تغییر بنیادینی که بعد از حدود ۱۳۰ سال حاصل بشه ناخودآگاه یه خلا بزرگ ایجاد میکنه که پذیرشش خیلی سخته
    اما چه میشه کرد؟ جبر زمانه هست و غیر قابل انکار

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۱
    1. parsa_ashgh.mashine

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (96 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۰
  4. UNIVERS

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (18 ديدگاه)

    به نظر من قبل اینکه بگیم آیا شتاب فوق العاده برای جذابیت خودرو برقی کافی است باید از خودمان ۳ سوال بپرسیم.

    ۱ = منظور شما از خودرو چیست ؟
    ۲ = جذابیت یک خودرو برای شما چه چیزی هست؟ و معنای جذابیت برای شما چیست؟
    ۳ = کافی را در چه حدی در نظر دارید؟

    وقتی به این ۳ سوال پاسخ بدید. ناخود آگاه پاسخ سوال اصلی در مورد شتاب را پیدا میکنید.

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۲
  5. PHILIPP

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (174 ديدگاه)

    بهترین گزینه به نظر من هیبرید هستش
    که هم پروفورمنس الکتریکی هارو خواهند داشت
    هم زیبایی بنزینی هارو

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۱۶
  6. MahyarM.A.R

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (191 ديدگاه)

    آیا شتاب فوق‌العاده برای جذابیت خودروهای الکتریکی کافی است؟ خیر

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۵
  7. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (769 ديدگاه)

    خودروهای الکتریکی،جاروبرقی و سشوار های متحرک که فقط درجا میکوبن و هیچ لذتی رو به راننده انتقال نمیدن،یه مثال بهتر،شما دوست دارین بچه داشته باشین یا عروسکشو؟داستان آشغالای برقی و اسطوره های بنزینی هم مثل همینه،پس اگه جلوی برقی رو نگیریم دنیای خودرو به حدی چرت و مسخره و بی روح میشه که دیگه بدتر از ماشین زده میشین….

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۲۲
    1. Ramin

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1385 ديدگاه)

      سخن های اقای آبتین در ۳ ماه گذشته =
      آشغال برقی
      آشغال کره ای
      آشغال اروپایی
      آشغال چینی.
      سلطان فقط ژاپن !!

      از نظر شما همه چی آشغاله. فقط خودتون چی سوار شید ؟ …

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۹
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (769 ديدگاه)

        آقای رامین مثل اینکه حافظه آن هم خوب کار نمیکنه!!!😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        من یمدت فقط طرفدار کره‌ای ها شدم که اونم اشتباه محض بود و دیگه برام نه کره‌ای مهمه نه چینی و نه ژاپنی(البته ماشین های بدی نمیسازه)
        از نظر من سلطان فقط و فقط آمریکا!!!
        در ضمن من یه دوماهی هست با پدال قطع رابطه کردم!الان دو روزه دوباره برگشتم!
        آهان راستی یادم رفت بگم از ۲۱اسفند سال پیش هم صاحب یه شورولت نوای بکر و تمیز شدم اونم با کارکرد ۱۴۰,۰۰۰تا! درحالیکه خیلی از نواها هستن نزدیک به ۱میلیون کارکرد دارن…
        و چیز دیگه ای هم هست اونم اینه من عمرمو از ۲,۳سالگی تا الان پای آمریکایی ها گذاشتم و نه هیچ ماشین دیگه ای!

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۱۲
        1. MahyarMAR

          ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (191 ديدگاه)

          شورولت نوا مبارک باشه چرخش برات بچرخه (اونم تا یه میلیون کیلومتر)
          ولی نه ژاپنی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          موافقم ۳
          مخالفم ۳
      2. RezaRs

        ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (907 ديدگاه)

        آبتین ژاپنی باز نیست امریکن فنه تو پست دوئل گفت

        موافقم ۱۲
        مخالفم ۱
        1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (769 ديدگاه)

          بله همینطوره

          موافقم ۶
          مخالفم ۰
      3. mahan

        ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (1269 ديدگاه)

        سخن شما هم در ۳ سال گذشته فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط فقط
        چینی چانگان چمنزن چچچچچچچچچچچچچچچچچچیییییییییییییییییییییییییییییییننننننننننننننننننننننننننننیییییییییییییییییییییی

        موافقم ۲۰
        مخالفم ۴
        1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (769 ديدگاه)

          دقیقا آقا ماهان،همش چینی….
          راستی از اینکه به ما لطف دارید ممنونم 🙏

          موافقم ۹
          مخالفم ۰
        2. محمد رستمی نژاد

          ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (730 ديدگاه)

          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          موافقم ۴
          مخالفم ۱
  8. taha malek

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (159 ديدگاه)

    افضاح خسته کننده اقا تو نخر کل ماشین بازا سلیقه ندارن تو داری
    جالبه ی درگ خیلی از طرفدارای ی برند با لوگو گاو سرکش رو مبتلا به سوزش کرده

    موافقم ۷
    مخالفم ۱۶
    1. taha malek

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (159 ديدگاه)

      اقا این نظر و برای ینفر گذاشته بودم که پورشرو هیت کرده بود خودش فک کنم کامنتو ورداشت

      موافقم ۲
      مخالفم ۳
  9. Elmiraj

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2149 ديدگاه)

    فقط چند دهم ثانیه شتاب بهتر…!!!
    .
    پس بازدهی سه برابر ، آلایندگی جَوی بسیار کمتر ، عدم وجود آلودگی صوتی ، هزینه نگهداری کمتر و آسیب کمتر به محیط زیست و….. چی میشن….
    .
    .
    .
    تنها حرفی که این نویسنده برای گفتن داشت آلودگی صوتی بود .

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۳۲
    1. RezaRs

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (907 ديدگاه)

      قرار نبود وارد این بحثا بشه چون حرفش چیز دیگری بود میشد مغلطه
      من به شما بگم تاج طلایی که برام ساختی کلمو میخارونه اما شما بگی توش کلی طلا و زمرد هست

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۳
    2. ATa

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (145 ديدگاه)

      کل متن به اصطلاح مقاله! نظر من گفته من من اینکه نشد مقاله! بیشتر حس می شه طرف مشکل اساسی با TESLA داشته اما دیگه نم دونسته چه جوری عنوان کنه یاد جمنی فنز اروپایی افتادم. درگ ۹۱۱ carwow کل زمان ها رو دستکاری کرد (۹۱۱ قدیم توسط همین مت ۱۰.۳ رو ثبت کرده حالا اینکه ۱۰.۸ امروز صرفا دروغ تبلیغاتی هست ) که بگه ۹۱۱ جدید ارزشمنده چون شتاب سریع تری داره!!؟ حالا مهم نیست هزینه توسعه پلتفورم ۰ بوده و اختلاف دو نسل کمتر از این شوو تبلیغاتی… منتظر TESLA Plaid S با شتاب۱.۹S و برد ۸۰۰ کیلومتری هستیم تصاویر منتشر شده فرمون yoke رووش سوار هست جهت کنترل بیش از ۱۰۰۰HP این سدان خانوادگی

      موافقم ۹
      مخالفم ۱۱
      1. RezaRs

        ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (907 ديدگاه)

        Ata جان بالاترم گفتم این اقا رانندگی کرده این ماشینا رو حسش رو گفت
        احساس یه چیز منطقی نیست چون قابل اندازه گیری نیست مث ریاضی نیست مثلا نمیشه بگی شیر چنتا خوشمزست میتونی بگی خوشمزست
        حالا این حاجی هم رانندگی کرده احساشو گفته من سوار تسلا نشدم خب نمی دونم چه لذتی داره بعدشم شاید چیزی که تو بااش کف اونی من بدم بیاد ما ادمیم با سلایق مختلف اصلا نمیشه دو ادم با سلیقه ۱۰۰ درصد یکسان پیدا کرد وارد بحث فنی نشده این اقا

        موافقم ۵
        مخالفم ۲
      2. porsche

        ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (307 ديدگاه)

        ATa هر انسان زنده و مرده ای که ** نباشه از تسلا بدش میاد

        موافقم ۸
        مخالفم ۷
    3. BenzSLR

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (816 ديدگاه)

      تو اینده همه این مشکلات حل میشن ‌.
      همین الان سیستمی اومده که میتونی صدای خودرو را تنظیم کنی . صاحبش هم عقلش میکشه چیکار کنه مثلا اول صبح صدای ماشینو کم کنه . تازه هیدروژن سوخت پاک تری از برق هست . نگاه کن باطری چقدر به طبیعت آسیب میزنه تازه آلایندگی جوی برق از هیدروژن بیشتره

      موافقم ۴
      مخالفم ۱
    4. MahyarMAR

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (191 ديدگاه)

      اگه الودگی صوتی هست صدای موتور همه نوازنده ها و خواننده باید بیکار بشن درضمن بجز هزینه کمتر که باهاش مدافقم همه ی چیزایی که گفتی هم معنی الایندگی بود

      موافقم ۳
      مخالفم ۳
  10. RezaRs

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (907 ديدگاه)

    با تشکر از جناب دهقان مقاله خوبی بود
    یه نکته خواستم اضافه کنم به بحث یادمون باشه ۹۰ درصد آدما ماشین رو برای رفتن از a به b میبینن و من کلا این دیدگاه برام چرت ترین و مزخرف ترین و خسته کننده ترین هدف برای رانندگی میبینم به نظر خودمادم باید از مسیر رسیدن از a تا b از مسیر لذت ببره یکی با کمی ایستان پیش گل و جنگل
    یکی با لایی کشیدن
    یکی دیگه با کل کل با اون راننده
    یکی با یه چیز دیگه این لذت رانندگی نسبیه
    البته خب یه پاگانی کل این نسبت را برا من منفجر میکنه ✌✌✌✌✌✌
    شاید یکی دیگه اون ماشینی که اینطوره براش یه تسلا مدل s باشه
    به نظرم خیلی نمیشه لذت رو در چارچوب منطق برسی کرد و شخص به شخص فرق داره
    برای من جوابم خیره ولی دلیلی نداره برای فلان شخص هم حتما خیر باشه جواب

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۳
    1. محمد

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (725 ديدگاه)

      ۹۹.۹۹٪
      از از ۱۰هزار نفر که خودرو می‌خرن یکیشم ماشین باز نیست

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
  11. علی turbo s

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (210 ديدگاه)

    فکر می‌کنم تایکان برای ثروتمندانی که می‌توانند رانندهٔ شخصی داشته باشند یک خودروی روزانهٔ عالی خواهد بود. نظر کارشناس خودرو اینه.
    تایکان همون پورشه ست فقط موتوزش برقی شده و سنگین تره اما بازم یه پورشه یعنی اوج هیجان .
    حالا با این نظر کارشناس خودرو ببینیم برخی قانع میشن یا باز میخان از تایکان بد بگن!!!!

    موافقم ۸
    مخالفم ۶
  12. زیزیگولو

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1923 ديدگاه)

    جذابیتی که خودروهای بنزین سوز واسه نسل ما دارن خودروهای الکتریکی هرگز ندارن …… خودروهای الکتریکی شاید واسه نسلای آینده جذاب باشن

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  13. Saman

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (120 ديدگاه)

    جای هیچ گونه تردیدی نیست که انجین های درون سوز زودتر از آنچه فکرش را بکنید منقرض خواهد شد و با اینکه ماشینهای درون سوز را دوست داریم ولی خدائیش بقدری مزایا و برتری الکتریکی ها واضح و عیان هست که نمی شود منکر برتری همه جانبه الکتریکی ها شد. و این لذت صدا و گیربکس و غیره هم که گفته میشه بیشتر عادت است همین افراد اگر سالیان پیش در زمانی که کادیلاک استارت الکتریکی را عرضه کرد وجود داشتن حتما میگفتن که کادیلاک مارا از لذت هندل زدن محروم کرده خخخخخ ولی واقعا در رانندگی نیازی به شتاب زیر ۵ ثانیه نیست.

    موافقم ۹
    مخالفم ۳
  14. یانکی

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1301 ديدگاه)

    این هر چی هست هست.ماشینی که با برق شارژ میشه و باک نداره حتمن برقیه.

    موافقم ۴
    مخالفم ۵
  15. Amirreza

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (729 ديدگاه)

    یکی از دلایلی که امکان نداره بل جذابیت بنزینی ها باشن اینه که کل اسطوره هایی که ما توی بچگی داشتیم ، کل مسابقه هایی که داشتیم میدیدیم ، همشون بنزینی بودن و الکتریکی تو اونها جایی نداشته ، البته اون چه سوپر کاریه که صدا نداشته باشه ؟ من واقعا از برقی ها بدم نمیاد و تازه تا حدی خوشم میاد ولی هنوز مشکلات زیادی دارن

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  16. آرین

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (111 ديدگاه)

    با نظر نویسنده موافقم. از اونجایی که حس رانندگی برای من اهمیت بیشتری داره فکر نمیکنم ماشین برقی بتونه جای یک ماشین بنزینی رو برای من بگیره. ولی خب در کل نمیشه از بحث آلاینده ها هم به سادگی گذشت.

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
  17. محمد مختاری آذر

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (180 ديدگاه)

    نه واقعا الکتریکی ها یه چیزی کم دارند هم طراحی آئرودینامیکی ندارند ونه میشه از موتور ضعیف قدرت بیشتری بیرون کشید
    و اگه الکتریکی خوبه چرا رکورد سرعت دست بنزینی هستش

    موافقم ۴
    مخالفم ۵
  18. بهزاد

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1445 ديدگاه)

    چیزی که داخل متن مشخصه هنوز خودروهای برقی در انتقال حس و حال مورد انتظار به خوبی رقبای درون سوز نیستند و از دلایلش به غیر از صدا میشه به وزن بالای این خودروها اشاره کرد و بیشتر کسانی که خودروی برقی تست کردن احتمالا از ساخته های تسلا بوده که مشخصا در فضا سازی داخلی به شدت ضعیف عمل میکنه.
    نمیدونم مشکلات وزن و همینطور باطری ها کی برطرف میشه اما چیزی که عیانه لوکس سازان در اولویت جهش های بزرگ این صنعت هستند و از تسلا نمیشه انتظار زیادی داشت چون ساخته هاش به سمت ارزان سازی شیفت شده.
    در کل برای جا به جایی و زندگی عادی خودروهای برقی کارآمدتر خواهند بود و در آینده اسباب بازی های ۸ سیلندر به دست ثروتمندان خواهد رسید و مردم عادی و متوسط با برقی ها گذران عمر میکنند.
    فقط حواسمون باشه اگه یه روزی با خودروهای برقی داشتیم میرفتیم شمال حوس درگ و لایی کشی نکنیم چون وسط راه تو مرزن آباد شارژ تموم میشه و در ادامه مهمان خودروبرها خواهیم بود به خصوص اگه به برد اعلامی برخی شرکت ها اعتماد کنیم.

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  19. Amin

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (86 ديدگاه)

    به نظرم بهترین ماشین ها هیبرید هستن که تمام ویژگی های خوب بنزینی رو در کنار مزایای الکتریکی دارند و خیلی از معایب هر دو پیشرانه رفع میشه
    مثلا برای شارژ یه ماشین برقی در ایستگاهای شارژ سریع به چیزی حدود ۱ ساعت زمان نیاز دارید ،اما از محصولات هیبریدی این کار رو با پر کردن باک بنزین انجام میدید و درحرکت هم باتری ها شارژ میشن
    و قطعا همه میدونن ماشین های الکتریکی به نسبت سنگین هستند و این خودش یه موضوع مهمه و موتور های بنزینی در وزن مشابه قدرت خیلی بیشتری ارائه میدن ،مثلا موتور ۱.۶ لیتر فرمول یک باقدرت ۸۵۰ اسب اما وزن بسیار کم
    البته ممکنه که باورود شرکت هایی مثل لامبو و پاگانی و فراری با طراحی های جذاب بتونن تا حدودی بیروحی رو جبران کنند
    و یه چیز دیگه که ساخت موتور های بنزینی و گیربکس هاشون با اون سطح پیچیدگی یه محک خیلی خوب برای سازندگان ماشین بود ،توی هایبرید این پیچیدگی بیشتر هم میشد ،اما الکتریکی خیلی ساده است

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  20. سرزمین آفتاب

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (74 ديدگاه)

    بهترین چیزی که در ماشین مهم هست زنده بودن هست چه ماشین های معمولی باشه چه سوپرکار ها و سوپرسدان ها و…
    ماشین های برقی همچین حسی ندارن انگار رباطه
    باهاش حس نمیگیری

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  21. سرزمین آفتاب

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (74 ديدگاه)

    کی گفته برقی ها هزینه پایین دارن تو الان بخوای توی ایران یه باتری برای کمری هیبرید بخری باید حداقل ۱۵۰ میلیون بدی (برا قبل عید الان بیشتر)
    یا لکسوس nx300h برا فردی که کمری خریده ۲۳۰ میلیون الان باید ۱۵۰ میلیون بده باتری هزینه خیلی سنگینیه واقعا زیاده حالا این ماشین ها هیبرید هستند اگه برقی باشه و باتری عمرش تموم بشه باید هزینه بالا بدی برا باتری اونوقت اگه پول نداشتی باید ماشین خاک بخوره

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  22. مهدی

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (297 ديدگاه)

    ماشین برق بسیار عالی است
    ۱- با یک بار شارژ و با سرعت حداقل ۱۴۰ کیلومتر در ساعت حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر بره
    ۲- کولر و بخاری بگیره از میزان پیمایش ۱۰۰۰ کیلومتری کم نشه
    ۳- با پنج سرنشین ۱۰۰۰ کیلومتر بره و پیمایش کم نشه
    ۴- تعمیر و نگهداریش آسانتر و ارزان تر از خودرو های بنزینی باشه
    ۵- عمر مفید قطعاتش بیشتر از ماشین بنزینی باشه
    ۶- وزت خودرو کمتر بشه

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  23. فرشاد

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (238 ديدگاه)

    اگر دنبال ارتباط عاطفی هستید فقط گاو و گوساله و الاغ ماشین بنزینی ب گرد پاشونم نمیرسه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا