چرا خودروهای آمریکایی در ژاپن موفق نیستند؟

بازار خودروی ژاپن ثابت کرده که منطقه‌ای بسیار سخت برای حضور آمریکایی‌ها محسوب می‌شود. خودروسازان آمریکایی ادعا می‌کنند سیاست‌های حمایت از صنایع داخلی ژاپن باعث دور ماندن آن‌ها از سومین بازار بزرگ خودرو در جهان شده اما واقعیت بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.


برندهای ژاپنی سهم 90 درصدی از بازار خودروی این کشور را در دست داشته و این موضوع به خاطر رابطه ویژه بین مصرف‌کننده و نمایندگی می‌باشد. خریداران ژاپنی در مقایسه با استانداردهای غربی رابطه بسیار نزدیک‌تری با نمایندگی فروش دارند.

بنا به خبری که توسط آتلانتیک منتشر شده، یک نمایندگی برندی ژاپنی با آوردن خودروهای نمونه به خانه مصرف کننده رابطه‌ای را ایجاد کرده و کارواش‌های رایگانی را در دسترس مشتری قرار می‌دهد. نمایندگی همچنین کارهای مربوط به بیمه مشتری را انجام داده و عموماً تماس خود با مصرف‌کننده را حفظ می‌کند و سرویس‌های ویژه‌ای را نیز در نظر می‌گیرد.

این سخاوت و مهمان‌نوازی همان چیزی است که به تسلط کامل برندهای داخلی بر بازار ژاپن کمک کرده و باید گفت چنین مواردی را در نمایندگی‌های آمریکا مشاهده نمی‌کنیم.


در بازار خودروی آمریکا نیز برندهای این کشور حرف اول را می‌زنند اما سهم آن در مقایسه با بازار ژاپن بسیار کمتر است به گونه‌ای که سه برند بزرگ جنرال موتورز، فورد و فیات-کرایسلر در کل 45 درصد بازار را در اختیار داشته و برندهای ژاپنی نیز 39 درصد از بازار آمریکا را در قبضه خود گرفته‌اند. بخشی از این آمار به عدم توازن تجاری بین آمریکا و ژاپن مربوط است. تجارت بین دو کشور در سال پیش به 68.9 میلیارد دلار رسیده و بخش بزرگی از آن به خودروها و قطعات آن‌ها (52.6 میلیارد دلار) مربوط می‌شود.

این موضوع از گذشته برای سیاست‌مداران آمریکایی از جمله دونالد ترامپ یک مشکل بوده و ترامپ اوایل سال جاری گفته که ژاپن باعث شده فروش خودرو در این کشور غیرممکن شود. خودروسازان آمریکایی نیز از همین عبارات استفاده کرده و ژاپن را به اتخاذ سیاست‌های حمایت از صنایع داخلی متهم کرده‌اند. برندهای آمریکایی می‌گویند مواردی چون مدت‌زمان طولانی‌تر بازرسی خودروهای خارجی و منع نمایندگی‌های کنونی از فروش خودروهای خارجی باعث شده خودروسازان خارجی نتوانند سهم بیشتری از بازار ژاپن را به دست آورند.

البته حمایت از صنایع داخلی توصیف کاملی از چرایی عدم خرید خودروهای خارجی توسط مشتریان ژاپنی نیست. برای مثال هیچ تعرفه‌ای برای خودروهای وارداتی وجود نداشته درحالی‌که آمریکا و اتحادیه اروپا تعرفه‌های 2.5 و 10 درصدی را برای ورود خودرو وضع کرده‌اند.


بخش اعظم عدم موفقیت آمریکایی‌ها به تردید نمایندگی‌های خودروهای آمریکایی در سرمایه‌گذاری برای ایجاد شبکه‌ای است که مشتریان ژاپنی انتظار دارند. مدیر یک مرکز تجاری آسیایی می‌گوید:

روش خرید خودروی ژاپنی‌ها بسیار متفاوت است. هنوز آمریکایی‌ها برای موفقیت در ژاپن روی شبکه نمایندگی‌ها سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.

در حقیقت فورد از بازار ژاپن کنار رفته زیر در هر سال تنها موفق به فروش 5 هزار خودرو شده در حالی که جنرال موتورز نیز تنها 28 نمایندگی در این کشور داشته و در سال 2016 تنها هزار دستگاه خودرو فروخته است.

مشتریان ژاپنی انتظار دارند نمایندگی خودرو را از درب منزل برای تعمیر برده، کارهای آن را انجام دهد و سپس آن را بازگرداند. این نوع از شبکه نمایندگی هزینه زیادی داشته و البته حفظ آن نیز مشکل است.

البته همه کمپانی‌های خارجی در بازار ژاپن مشکل ندارند. صادرات خودرو از اتحادیه اروپا بین سال‌های 2013 تا 2016 رشد 5 درصدی داشته اما صادرات آمریکایی‌ها در همین بازه زمانی از 25115 دستگاه به 19933 دستگاه رسیده که افت 15 درصدی را نشان می‌دهد. برندهایی چون مرسدس بنز و ب‌ام‌و بین سال‌های 2012 تا 2016 رشد فروش 60 و 23 درصدی در ژاپن داشته‌اند.


ب‌ام‌و سه سال پیش تصمیم گرفت تلاش‌های خود در بازار ژاپن را چندین برابر کند و 675 میلیون دلار برای متحول کردن شبکه نمایندگی خود سرمایه‌گذاری کرد. مدیرعامل ب‌ام‌و ژاپن می‌گوید:

در ژاپن همه‌چیز به سخاوت و مهمان‌نوازی مربوط می‌شود. اگر نتوانید این کار را انجام دهید، موفق شدن در بازار ژاپن بسیار سخت خواهد شد.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

53 دیدگاه

  1. کسری
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    ببینید خودرو ساز های ژاپنی چطور بر بازار خودشون تسلط دارند اونوقت مقایسه کنید با خودرو ساز های ایرانی چطور بر بازار ایران تسلط دارن…

    پاسخ
    1. Parvaz
      سوابق: (215 دیدگاه) ,

      سیاست خودروسازان وطنی ::: ناز نکن از ما نخری از کی میخوای بخری؟؟؟

      پاسخ
  2. Amir schumacher
    سوابق: (10319 دیدگاه) ,

    .
    چون هیچ برتری به خودروهای ژاپنی و آلمانی ندارند ، بلکه برعکس ، پر از ایراد و مشکلات بی‌شمار هستند

    چرا ژاپنی ها باید پولشان را دور بریزند ؟

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (47 دیدگاه) ,

      نه داداش اشتباه میزنی ژاپن کشور کوچکی هستش با خیابان ها شلوغ و جمعیت فشرده شهر های بزرگ و هزینه های زیاد و مردمی که درگرانترین شهر دنیا یعنی توکیو زندگی می کنند قطعا در این شرایط کسی نمیاد ماشین بزرگ یا حتی سدان متوسط بخره برای اونا حتی ۲۰۶ هم ماشین بزرگی هستش در ژاپن فقط نوعی ماشین جعبه ای بسیار کم مصرف و کوچک مشتری داره حتی لکسوس هم بیشتر جنبه صادراتی دارن همین چند هزار فروش هم یا جوانان پول دار هستن یا متولین ژاپنی که دنبال حس متفاوت بودن دارن

      پاسخ
  3. Amir schumacher
    سوابق: (10319 دیدگاه) ,

    .
    به نظر من خودروسازان آمریکایی فقط باید روی قیمت ارزون تمرکز کنند و سعی داشته باشند هر جور شده قیمت رو تا حد امکان پایین تر از رقبا بیارن.

    فقط در این صورته که می‌تونن در بازار های خارجی و ( حتی بازار خود امریکا) فروش قابل توجهی داشته باشند.

    چون در صورت قیمت مساوی هیچ کس پول تویوتا رو به شورلت یا پول بنز رو به کادیلاک نمی‌ده.

    پاسخ
    1. Mohamad
      سوابق: (278 دیدگاه) ,

      رفیق نظراتت مغرضانه ست
      بخصوص کامنت قبلیت و خط آخر همین نظرت
      من طرفدار برندهای آمریکایی نیستم اما میدونم جنرال موتورز و فورد فروش بسیار خوبی در دنیا دارند پس من و شما براحتی نمیتونیم چنین برندهای ریشه دار و میلیارد دلاری را نقد کنیم که اگه حرفی بزنیم سلیقه و نظر شخصی خودمون رو دادیم. اگه آمریکایی ها در صدر لیست کیفیتی سایتها نیستن این دلیلی بر بد بودن یا حتی متوسط بودنشون نیست بلکه صحبت از عالی و خیلی خوب بودنه.
      توی ژاپن همه ی برندهای خارجی چنین مشکلی دارند و این فقط واسه آمریکایی ها صدق نمیکنه

      پاسخ
      1. matador
        سوابق: (10319 دیدگاه) ,

        .
        نه دوست عزیز شرایط اونجوری که شما فکر میکنی نیست
        برتری هم درست میگی ، نسبیه

        پاسخ
        1. Achtung
          سوابق: (135 دیدگاه) ,

          اگر آمریکاییها سیاست کثیف ژاپنیها رو داشتن چند برابر ژاپنیها فروش داشتن

        2. MAHDI . VENOM-DEMON
          سوابق: (1144 دیدگاه) ,

          یکم پایین تر یه کامنت نوشتم بعضیا هدفشون چیه بهتره دوستان گلم اونو بخونن

  4. حمیدرضا
    سوابق: (1150 دیدگاه) ,

    با وجود این همه ارتباط با برندهای داخلی منم بودم خارجی نمیخریدم حالا کشور صادر کننده خیلی فرق نداره

    پاسخ
  5. پرسپولیس
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    28نمایندگی هزاردستگاه فروش واویلا چه خبره اگه به کشور خودمان مثل قبل صادرات داشتن حتما بازاردوم بعدازکشور خودشان ایران میشدهمه خودرو ها خوبند از ژاپن تا آلمان وکره وایتالیاآمریکا ولی من فکر میکنم اگه شرایط واردات وتعرفه وقیمت مناسبی جهانی درکشور خودمان وجودداشت خو درو های آمریکایی رده نخست را ازآن خودمیکرد این رابایدازمناطق آزاد وبازارخودوری سابق درنظرگرفت ولی ژاپنی هاباید اولویتشان خودور ژاپنی باشد پراید که نیست لکسوس مزدا ومیتسو بیشی وسوبار

    پاسخ
    1. Mohamad
      سوابق: (278 دیدگاه) ,

      اونا مشکلشون اولویت نیست، که اگه بود رویای غیر ممکن و عملا دست نیافتنی بود!
      مشکلشون فقط همینه که بیشتر از هزار تا و 5 هزارتا نمیتونن بفروشن!
      جالب اینجاست هیچ مالیاتی هم بهشون تعلق نمیگیره ولی اونطرف تو آمریکا رو خودروهای خارجی 2.5 درصد و تو اروپا هم 10 درصد تعلق میگیره!

      پاسخ
      1. ونوم اف ۵
        سوابق: (1044 دیدگاه) ,

        دادا بحث مالیات نیست مثلا من میگم از شما مالیات نمیگیرم ولی اجازه ندم نمایندگی هاتو گسترش بدی و یه قانون وضع کنم که ماشین های سایز بزرگ باید مالیات اضافه برای پارک بدن و هزار روش دیگه که دست کمی از مالیات نداره

        پاسخ
  6. یاشار
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    چون گمرک کشورشون خیلی بالاس که بر میگرده به سیاست کشور و چیزای دیگه مثل حمایت از کشور خودشون و نژاد پرستی افراطی ژاپنی ها و کلا چشم بادومی ها و چیزای دیگه مثل مصرف سوخت و الایندگی بیشتر امریکایی ها

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3418 دیدگاه) ,

      دوست عزیز توی مطلب گفته شده اصلا تعرفه وضع نکردن اون وقت شما چطوری میگی گمرکشون بالاست؟!

      پاسخ
    2. مجتبی
      سوابق: (85 دیدگاه) ,

      ژاپن که اصلا تعرفه گمرک نداره !!!!!
      حالا با این که گفتی گمرک کشورشون بالاست کاری ندارم ولی نژاد پرست بودن ژاپنی هارو قبول ندارم.

      پاسخ
      1. مهران
        سوابق: (11 دیدگاه) ,

        عزیز جان چرا قبول نداری ژاپنی نژادپرست یا بهتر است بگوییم وطن پرست است ، اینو از من بشنو که در شرکت ژپنی در امریکا کار میکنم و هر روز با آنها سروکار دارم ، اما دمشون گرم که تونستن تو را شیفته خودشان بکنند ، اما روی من در این مورد حساب نکن چون تجربه به من میگه مثل سری دوزی همشان یک فرم اخلاق دارند نچسب و مغرور .

        پاسخ
        1. مجتبی
          سوابق: (85 دیدگاه) ,

          آخه چرا *** من خودم به ژاپن سفر کردم خیلی هم مردم مهمان نوازی هستن و در هرجایی به دیگران احترام میزارن الکی نیست که ژاپنیها با فرهنگ ترین مردم دنیا هستن.آخه نچسب و مغرور از کجا آوردی؟؟!! اون اروپایی ها هستن که مغرور و نژاد پرست هستن.مخصوصا انگلیس و آلمانی ها

      2. کوروش
        سوابق: (721 دیدگاه) ,

        بشدت اشتباه می کنی بنده هشت بار بدلیل کارم با پرواز به ژاپن رفتم چیزی که شما و دوستانی مثل شما دید‌با حقیقت تفاوت جدی دارد فقط و فقط کافیه بفهمند برای کار و اقامت به ژاپن امدید انوقت رفتارشان را خواهید دید

        من کشور های زیادی را دیدم چون کارم هست به عنوان فنی با پرواز های خارجی زیاد رفتم گاهی دو ساعت یک کشور بودم گاهی هم با ویزا مخصوص فرودگاهی یک هفته منتها مردم مثلا اگر بروند سوئد و یک برخورد بد ببینند کلا اونجا رو با جهنم یکی می کنند درباره ژاپن هم بسیار بسیار مردم با فرهنگ و تحصیل کرده و سخت کوش و البته خون گرم و مهمانواز که خصوصیت اکثر مردم شرق هست دارند ولی واقعا به نژادشان تعصب و غیرت دارند و زندگی میان اونها بسیار سخته درباره خوبی هایشان خیلی می توانم بگم اما واقعا متعصب هستند

        پاسخ
    1. (Ali(Chevy Nova
      سوابق: (3235 دیدگاه) ,

      مهدى
      دوست عزیز من اون افراد هنوز خارى تو چشمانشان هست به اسم امریکن کارز

      پاسخ
    2. (Ali(Chevy Nova
      سوابق: (3235 دیدگاه) ,

      کاملا درسته مهدى جان
      خىلى خوب و به موقع بود

      پاسخ
    3. Hemichan
      سوابق: (411 دیدگاه) ,

      مثلا فورد سوپر دیوتی بره ژاپن
      حتی بزرگراهاشم انقد بزرگراه نیستن که همچین ماشینی رو تو مسیراشون جا بدن

      پاسخ
  7. MAHDI . VENOM-DEMON
    سوابق: (1144 دیدگاه) ,

    راستی علی جان
    قبول داری بعضیا سعی میکنن از این پست استفاده کنن و دوستی خودمون با ژاپنی بازا رو خراب کنن ، اما امان از این دل غافل که ما دم به تله نمیدیم

    پاسخ
    1. (Ali(Chevy Nova
      سوابق: (3235 دیدگاه) ,

      مهدى نگران نباش تا وقتى که من هستم

      پاسخ
      1. یانکی
        سوابق: (61 دیدگاه) ,

        نه داداش فقط آمریکایی مارو به جاپونیه سوسول چیکار ما عشق عظمته آمریکایی هستیم

        پاسخ
    2. مجتبی
      سوابق: (85 دیدگاه) ,

      باید تو خواب ببینن.
      آمریکا و ژاپنی بازا همیشه با هم دوست هستند و خواهند بود.

      پاسخ
      1. (Ali(Chevy Nova
        سوابق: (3235 دیدگاه) ,

        فداى رفقاى ژاپنى باز مثل داش سامان اذرى. على موسوى. سىنا . مجتبى و…….. رفقا

        پاسخ
        1. sina
          سوابق: (794 دیدگاه) ,

          چش و چالی داش علی <3
          میخوامت

    3. Hemichan
      سوابق: (411 دیدگاه) ,

      همچین چیزی امکان نداره
      حتی با 20 اکانت مختلف

      پاسخ
      1. ونوم اف ۵
        سوابق: (1044 دیدگاه) ,

        همی جان تو همین پست یکی از عزیزان دو بار اسمش رو عوض کرده توجه کن از تعداد کامنت معلومه

        پاسخ
        1. Hemichan
          سوابق: (411 دیدگاه) ,

          آره
          عجیبه خیلیم واضحه
          حرفی ندارم

    4. آرمین
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      خیلی مشتاقم بدونم شما دوستان به اصطلاح امریکایی باز چند سالتونه؟

      پاسخ
      1. Hemichan
        سوابق: (411 دیدگاه) ,

        انقدر بزرگ که به تلاشهای احمقانه یه تفرقه انداز هیچ توجهی نمیکنند و به دوستیشون با بقیه دوستان ماشین باز حتی با سلایق مختلف ادامه میدن

        پاسخ
  8. Mohamad
    سوابق: (278 دیدگاه) ,

    تو اروپا 10 درصد مالیات!
    خیلی دلم میخواست بدونم اگه چنین مالیاتی تعلق نمیگرفت اونجا هم فولکس و پژو توانایی رقابت با تویوتا یا نیسان را داشتن یا نه!
    تازه این فقط مالیاتشه، برخی از دوستانی که در اروپا زندگی میکردن گفته بودن که تسهیلات خرید خودروهای اروپایی وسوسه انگیز و چرب و نرمه!

    پاسخ
    1. ونوم اف ۵
      سوابق: (1044 دیدگاه) ,

      اروپایی موذی ترین بشر شناخته شده هست نخ سوزن هیتلیریاش

      پاسخ
  9. sina
    سوابق: (794 دیدگاه) ,

    یه بخش خعلی مهمی از دلیل این موضوع به فرهنگ شرقی ژاپنی ها برمیگرده که نوع خودروی مورد علاقه و تمایل به استفاده از اجناس ژاپنی.
    مهدی عزیز اشاره کردن بالاتر.

    پاسخ
    1. Mohamad
      سوابق: (278 دیدگاه) ,

      سینا چیزی که اشاره کردی یه بخشی از این فرهنگه
      بخش دیگرش برمیگرده به استقبال از کیفیت برتر
      نظرتو جلب میکنم به بازار اسمارت فون ها، جالبه که ژاپنیا چند سالیه سونی موبایل رو رها کردن و اکثریت آیفون میخرن (حدود 60 درصد) و اینجا معلوم میشه موفقیت در بازار چِغِر و پرتوقع ژاپن پیچیده تر از صرفا ژاپنی بودنه. اونا فرهنگ کیفیت مداری را به خوبی آموختن و با خرید هر محصولی اقتصاد خودشون رو بیمار نمیکنن. با این رویه، هم رقابت در بالا بردن کیفیت رو برای شرکت‌ها بوجود میارن هم جنس بنجل را از ورود به مملکتشون دور نگه میدارن.
      شرکتهای ژاپنی در کشور خودشون تنها از دومین فاکتور مهم یعنی ژاپنی بودن برخوردارن ، اما اولویت مردمشون کیفیت محضه و سامورایی بودن در پس اون قرار داره. اینکه تویوتا در ژاپن اوله تضمینیه که در دنیا هم اول باشه چون از اون فیلتر دشوار عبور کرده.

      پاسخ
      1. Mohamad
        سوابق: (278 دیدگاه) ,

        فرصت ویرایش تموم شد ادامه کامنت قبلی:

        در مجموع درسته که در این بازار، ژاپنی بودن یک مزیت بزرگ محسوب میشه و در فروشش تاثیر داره اما برای اول شدن کافی نیست و اینو بازار لپتاپ و موبایل ثابت کرد.
        من توصیه میکنم شرکتهایی که در بازار ژاپن در هر زمینه ای جز بهترین ها قرار میگیرن را حتما بخرید چون بخوبی محک خوردن و پوستشون کنده شده که به قله رسیدن.
        مثلا تو هر لیستی 10 تای اول را بخوبی بررسی کنید

        پاسخ
        1. sina
          سوابق: (794 دیدگاه) ,

          محمد عزیز
          مرسی از کامنتت
          راستش کلیت حرفت درسته ولی مصداقش شاید نه.
          دلیل رو اوردن ژاپنی ها به اپل فقط در مورد کیفیت اون نیست. پلتفرم خاص ای او اس خعلی مهمه در جذب مشتری هاش بخصوص کسایی که دنبال نهایت کاربری از یه گوشی هستن.
          ولی خب به صورت کلی بله اونا هم کیفیت رو مهم ترین رکن قرار میدن

  10. رامکال
    سوابق: (595 دیدگاه) ,

    پس انتخاباشون کاملا درسته
    آفرین به ژاپنی ها
    جنس شناسای خوبین.

    پاسخ
  11. Anderiaski
    سوابق: (39 دیدگاه) ,

    نه تو ژاپن که هیچ جاى دیگه هم فروشو استقبال خوبى نداره غیره خود آمریکا واقعاً هیجا.این دیگه گفتن نداره هر داغونى میدونه ماشین آلمانى و بعد ژاپنى.

    پاسخ
    1. Hemichan
      سوابق: (411 دیدگاه) ,

      بله دقیقا
      هر” داغونی “میدونه

      پاسخ
    2. ونوم اف ۵
      سوابق: (1044 دیدگاه) ,

      اندریاسکی به قول یکی از دوستان عججججب پس همه میدونن

      پاسخ
  12. فيصل
    سوابق: (354 دیدگاه) ,

    اگه ٢ تا ماشین همرده و همقیمت امریکایی و ژاپنی جلوم بزارن و بگن چشم بسته انتخاب کن در هر صورت خوشحال می شم، تو کشوری که من زندگی می کنم هر ٢ بسیار خوشنامن درسته که فروش ژاپنیها بیشتره ولی هر دو بسیار دوست داشتنی

    پاسخ
  13. Saied
    سوابق: (1155 دیدگاه) ,

    واسه استفاده روز مره ماشینی بهتر از تیوتا سراغ ندارم. نمایندگی به این دلیل میتونه خدمات ارائه کنه چون محصولاتشون خراب نمیشه

    پاسخ
  14. فرهاد کرمستجی
    سوابق: (144 دیدگاه) ,

    کیفیت بهتر؟!!! داداش یعنی آمریکاییا کیفیت ندارن؟! براین میرن ژاپنی می خرن؟!
    نه خدا وکیلی اینایی که این حرفو میزنن خواستم بدونم چی فکر کردن؟! کاملا مشخصه که ژاپنیا با کیفیت هستن!! ولی آمریکایی ها بی کیفیتن و ملت دنیا نفهمیدن ، ژاپنیا فقط بچه زرنگ بودن؟!!! تعصب تا کجا!!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x