چشم اندازهفته نامه

بدترین قطعات غیرواقعی در خودروهای مدرن!

به همان اندازه که خودروسازان به دنبال ایجاد هویت یکتا و بی‌مانند در میان رقبا هستند، طراحی خودروها نیز رویه‌های جالبی را در پیش گرفته است.

در برخی موارد شاهد نکته‌های خوبی همچون چراغ‌های روز روشن LED مخصوص هر برند هستیم اما برخی نیز به اهداف اولیه دست پیدا نکرده و احساس بسیار بدی ایجاد می‌کنند. در لیست پیش رو برخی از شاخصه‌های طراحی غیرواقعی و عصبی کننده‌ای را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

  • ورودی‌های هوای غیرواقعی


ورودی‌های هوای کاربردی و با طراحی خوب از جمله بهترین چیزهایی هستند که می‌توانند به خودرویی پرفورمنس اضافه گردند. سوبارو WRX STI به وسیله ورودی هوای روی کاپوت خود شناخته می‌شود و مجاری هوای NACA در سوپرکارهای تمامی نسل‌ها به یاد مانده‌اند.

با در نظر گرفتن این موضوع می‌توان فهمید که چرا خودروسازان می‌خواهند از ورودی‌های هوا در خودروهای اسپورت خود استفاده کنند؛ اما برخی ورودی‌های بدون عملکرد ظاهر بدی داشته و به وزن خودرو اضافه می‌کنند. همچنین تشخیص غیرواقعی بودن این بخش‌ها آسان بوده و اعتبار شرکت را زیر سؤال می‌برند.

از جمله شاخص‌ترین خودروهایی که این رویه را در پیش ‌گرفته‌اند می‌توان به کیا استینگر، مینی جان کوپر وورکس و حتی هوندا سیویک RS اشاره کرد. بله هوندایی که می‌شناسیم…

  • خروجی‌های اگزوز غیرواقعی


به خوبی می‌دانید درباره چه چیزی سخن می‌گوییم. قطعات کرومی زشت و غیرواقعی که جلوی دهانه اگزوز واقعی قرار دارند.

این خروجی‌های اگزوز غیرواقعی معمولاً با قطعه دیفیوزر مانند همراه بوده و برای ایجاد نمایی اسپورت تر طراحی شده‌اند اما متأسفانه این تصویر در ذهن خریداران و طرفداران خودرو ایجاد نمی‌شود.

در برخی نمونه‌ها یک خروجی اگزوز دارای دهانه واقعی بوده درحالی‌که طرف دیگر غیرواقعی بوده و باعث ایجاد کثیفی در بخشی از بدنه شده درحالی‌که بخش فاقد اگزوز تمیز باقی می‌ماند.

نسل فعلی مرسدس بنز C کلاس و GLC دارای اگزوزهای غیرواقعی در کیت‌های بدنه AMG Line هستند. نسل قبلی لکسس IS F یک جانور خوش‌دست بود اما خروجی اگزوز غیرواقعی آن باعث خراب شدن چهره خودرو شده و البته پژو ۳۰۰۸ نیز همین رویه را دنبال می‌کند.

  • پانل‌های دیفیوزر غیر آئرودینامیکی


دیگر موضوعی که باعث حضور در این لیست شده قطعه‌ای برگرفته از موتوراسپورت با نام دیفیوزر است.

دیفیوزرهای کاربردی به عنوان نوعی حفره گسترده برای عبور جریان هوا از زیر خودرو عمل می‌کنند و باعث می‌شوند فشار هوای بالا در زیر خودرو عبور بهتری داشته باشد. این امر منجر به کاهش توربولنس و درگ پشت خودرو می‌شود.

به خاطر اینکه دیفیوزرهای واقعی باعث شتاب گرفتن جریان هوای زیر خودرو می‌شوند پس باعث چسبیدن خودرو به جاده می‌شوند زیرا منطقه‌ای با فشار پایین ایجاد می‌کنند.

البته پانل‌های پلاستیکی چسبیده به پشت خودروهایی چون فیات ۵۹۵ آبارث هیچ‌یک از کاربردهای بالا را ندارند. بدون وجود کف زیرین صاف، دیفیوزرهای غیرواقعی بکار رفته فقط باعث ایجاد احساس اسپورت بودن شده اما در واقعیت عملکرد خاصی ندارند.

  • پانل‌های مشکی براق بجای پنجره‌ها


یک خط پنجره خوش‌ساخت به سرعت می‌تواند به امضای یک برند بدل شود. در این مورد تنها کافی است به ب ام و فکر کنید؛ اما زمانی که قطعه‌ای مشکی رنگ و براق جای پنجره واقعی را بگیرد اوضاع خیلی خوب نخواهد بود.

شیشه نسل قبلی تویوتا کمری تنها تا بخش پشتی درب عقب ادامه داشته اما قطعه‌ای پلاستیکی با رنگ مشکی روی ستون C قرار داشته که احساس ادامه‌دار بودن این بخش را ایجاد می‌کنند. مزدا MX-5 RF نیز دارای چیزی شبیه بوده که به نظر ما کل طراحی را زیر سؤال برده است.

  • روتورهای سوراخ‌دار لغزشی


در خودروهای مسابقه‌ای قدیمی، سوراخ کردن روتورهای ترمز به خروج دود و کثیفی در زمان ترمزهای سنگین کمک می‌کرد.

پیشرفت تکنولوژی به این معنی است که هم‌اکنون روش‌های بسیار مؤثرتری برای خارج کردن دود و کثیفی تولیدی وجود داشته که از آن جمله می‌توان به روتورهای شیاردار اشاره کرد. روتورهای نرم و معمولی نیز به‌طور قابل‌توجهی توانا بوده و باعث شده‌اند نمونه‌های سوراخ‌دار قدیمی محو شوند.

اما برخی نمونه‌ها هنوز هم وجود دارند که به‌طور مثال در E کلاس AMG Line می‌توان آن را دید.

  • تریم چوب یا فیبر کربن غیرواقعی


امروزه فیبر کربن به بخش جدایی‌ناپذیری از خودروهای اسپورت مدرن تبدیل شده است. این ماده به‌طور قابل‌توجهی قوی و سبک بوده و روش‌های تولید جدید باعث شده‌اند بهای آن کمتر از قبل باشد.

با در نظر گرفتن ماهیت تکنولوژیک آن، فیبر کربن توجه طراحان و بازاریابان را به خود جلب کرده و آن‌ها از تریم های فیبر کربن غیرواقعی در داشبورد و درب‌های هر خودرویی استفاده کرده‌اند.

نیسان X تریلی که از پیشرانه ۴ سیلندر و گیربکس CVT استفاده می‌کند روی درب‌های خود جزئیات فیبر کربنی غیرواقعی دارد. این تریم نه تنها ارزان‌قیمت به نظر می‌آید بلکه شکی نیست که وزن آن به همان اندازه قطعه پلاستیکی معمولی است.


البته شاید بدتر از فیبر کربن غیرواقعی تریم چوب غیرواقعی باشد. خودروسازان از انواع منحصربه‌فرد و جالب تریم چوب در محصولات جدید خود استفاده می‌کنند اما برخی‌ها هنوز هم فکر می‌کنند می‌توانند با پلاستیک‌های براق و ارزان احساس چوب را ایجاد کنند.

نسل قبلی تویوتا پرادو کاکادو نمونه‌ای بد از این واقعه است.

برخی نمونه‌های دیگر

  • بال‌های عقب عجیب


برخی بال‌های عقب هستند که ارزان و افترمارکتی به نظر می‌رسند اما بدون هیچ تعجبی، هر برندی خواهد گفت این بال‌ها مزیت‌های عملکردی دارند.

ما نظری در این مورد نداریم اما فعلاً از تصویر یک مرسدس A45 AMG با بال عقب “کاربردی” لذت ببرید!

لیستی که از نظر گذراندید تنها گزیده‌ای از مهم‌ترین شاخصه‌های طراحی نه چندان مناسب این روزهای صنعت خودرو است اما برخی موارد دیگر نیز وجود دارند که توضیح تک‌تک آن‌ها از حوصله این مطلب خارج است ولی به‌صورت خلاصه به آن‌ها اشاره می‌شود:

  • چراغ‌های عقب بیش از اندازه بزرگ
  • تریم کروم اضافی در اطراف پنجره‌ها
  • رکاب‌های جانبی عجیب‌وغریب
  • دکمه‌های کنترل صدای کشویی
  • تریم پیانو بلک
  • نگه‌دارنده‌های فنجان مزدا MX-5 و رنو
  • دوخت‌های غیرواقعی در داشبوردهای پلاستیکی
  • نشان‌دهنده‌های بوست توربو
  • غربیلک فرمان D شکل
  • پوشش‌های پلاستیکی دور گلگیر
  • پله‌های کناری نازک
  • میله‌های اسپورت غیرواقعی در پیکاپ ها

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Sajjad

    ۲۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    ماشاالله صنعت خودروسازی آلمان مخصوصا بنز!
    شاهکار کرده با قطعات کاربردی و مهندسی شده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کوروش

      ۲۱ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      اینا برای شما دوستان امریکایی باز (((مهندسی ))) حساب میشه !!!!
      تو صنعت المان بهش پلاستیک :) می گویند
      چیزی اتاق خودرو های الخصوص چلنجر رو یجا ازش قالب زدند عزیز

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ونوم اف ۵

      ۲۱ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      داش سجاد به خروجی اگزوز ائودی اشاره نشده تازه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. AK_007

        ۲۱ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (562 ديدگاه)

        دقیقا
        همچنین به خروجی لینکلن کانتیننتال جدید هم اشاره نشد!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Sajjad

          ۲۲ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (1867 ديدگاه)

          ولی به مرسدس ها اشاره شده

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. کوروش

    ۲۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    تمام موارد ذکر شده در مقاله حقیقت و انکار ناپذیر هستند ولی بد بودنشان را هرگز قبول ندارم خیلی از این موارد((( فقط )))کاربرد زیبایی هماهنگ سازی طراحی را دارند پس کاملا سلیقه ای شده برای من خیلی ها جالب مثل طرح اگزوز و یا کروم و برای بعضی زشت و زننده بنظر خواهد رسید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ali

      ۲۱ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (128 ديدگاه)

      بله منم با نظر شما کاملا موافقم،چه اشکالی داره مخصوصا روتورهای سوراخ دار لغزشی بنز که فوقالعاده جذاب و اسپورت نشون میده ماشینو❤️

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    متاسفانه از این موردها تو تمام خودروها هست، چه داخلی چه خارجی، مثلا طرح چوب سمند، سر اگزوز غیر واقعی نسل جدید آئودی A8 و MVM x33. . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. aston martin

      ۲۵ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      آخ طرح چوب سمندو دیگ واقا باید یکم بهتر میکردن
      آدم میخوره تو ذوقش :/

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. الف.ی

    ۲۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1643 ديدگاه)

    در مورد بعضی هاش شدیدا مخالفم که کاربردی نیستن
    مثل غربیلک فرمان D شکل

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ali

      ۲۱ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (128 ديدگاه)

      قرار نیستن کاربردی باشن!! کسی که رینگ اینا میندازه یا کیت اگزوز میبنده مثلا کاربردیه!؟اینا آپشن های ظاهری هستن و واسه زیباییه، ربطی به کاربردی بودن نداره!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. ali a

    ۲۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    از همه ضایع ترهاش پلاستیک طرح کروم و فلزوچوب.. پلاستیک براق و بی کیفیت و اگزوز پلاستیکی و نمایشی هست که تو ماشینایی ایرانی و چینی زیاده…اصلا حس خوبی به ادم دست نمیده..کلا ادم فکر میکنه همه جای ماشین بی کیفیته..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. AK_007

    ۲۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (562 ديدگاه)

    البته در مورد اگزوز ما دو مدل Fake داریم!
    یکیش اگزوز دقیقا پشت سر اگزوز تموم میشه و ب خروجی اگزوز متصل نیست ولی دود رو از همونجا خارج میکنه ک ب نظر من زیادم بد نیست و مزیت های خودشو داره
    دومیش ک بدتره اینه ک کلا مسیر خروج دود متفاوته مثلا لوله اگزوز خم شده و از زیر خروجی اگزوز خارج میشه یا اگه دوتا خروجی دارن یکیشون فعاله اونم اینطوری! مثل بعضی ماشین های چینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حمیدرضا

    ۲۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خیلی جالب بود با یه تعداد عمدش کاملا موافقم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. M.us

    ۲۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    بله بیشتر اینا برای ظاهر زیبا کردن اما من خودم به شخصه لذت نمیبرم از اینکه اگزوز ماشینم الکی باشه،راستی یه خبر خوش واسه آمریکایی بازا کوروت zr1 معرفی شد جوووووون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. sam

    ۲۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (97 ديدگاه)

    البته به رنگ طرح چوب هم توی پژو پارس اشاره نشد…!
    و قطعات پلاستیکیه مشکی که جلوی پیکاپ تراک ها و کروت نصب میکنن به اسم آیرودینامیک گند میزنن به قیافه ماشین…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا