ماسل کارها: معرفی و بررسی تمامی ماسل کارهای آمریکایی (قسمت دوم)

در قسمت اول سری مطالب ماسل کارها، تا معرفی موستانگ و فروش خیره‌کنندهٔ آن پیش رفتیم و حالا امروز به ادامهٔ ماجرا می‌پردازیم. فروش شگفت‌انگیز موستانگ در ابتدا توسط رقبا و خصوصاً جنرال موتورز یک تب موقتی تلقی شد که به‌زودی فروکش خواهد کرد. به همین دلیل این شرکت با معرفی نسل دوم شورلت کورویر در سال 1965 سعی کرد با نسخهٔ کوپهٔ مونزای آن به موستانگ پاسخ دهد؛ اما کورویر مونزا یک کوپهٔ اصیل نبود چراکه بر اساس سدان کورویر ساخته شده بود و از آن بدتر خودرویی موتور عقب بود؛ بنابراین یک کوپهٔ موتور عقب ارزان‌قیمت به‌هیچ‌عنوان توانایی رقابت با موستانگ را نداشت.

Chevrolet Corvair Monza 1965

به همین دلیل در آن سال‌ها درحالی‌که موستانگ همچنان به فروش خارق‌العادهٔ خود ادامه می‌داد، فروش کورویر مونزا کاهش پیدا می‌کرد. همین موضوع موجب شد که جنرال موتورز به فکر ساخت یک کوپهٔ کاملاً جدید و مستقل بیفتد. بدین ترتیب سریعاً پروژهٔ ساخت چنین خودرویی آغاز شده و روند توسعهٔ آن به‌سرعت پیش رفت. سرانجام در اواخر سال 1966 ساخت و توسعهٔ کوپهٔ جدید جنرال موتورز به پایان رسید و این پانی کار با نام شورلت کامارو در سپتامبر همین سال رسماً معرفی شده و با مدل 1967 به بازار آمد. کامارو در سال اول عرضه هرچند نتوانست از لحاظ فروش موستانگ را مغلوب کند اما کاملاً موفق عمل کرد و فروش فوق‌العادهٔ موستانگ را تا حد زیادی کاهش داد.

Chevrolet Camaro 1967

اما سال 1967 را می‌توان یکی از مهم‌ترین سال‌ها در تاریخ پانی کارها دانست چراکه در این سال چندین خودرو از سازندگان مختلف آمریکایی در کلاس پانی کار معرفی شدند. در ابتدا فورد پانی کار دیگری را در کنار موستانگ معرفی کرد. این خودرو مرکوری کوگار بود که بر اساس موستانگ ساخته شده بود و اشتراکات زیادی با آن داشت. البته کوگار در جایگاه کمی بالاتر از موستانگ قرار می‌گرفت و فورد در اصل آن‌را برای پُر کردن شکاف میان موستانگ و تاندربرد در نظر گرفته بود.

Mercury Cougar 1967

در برابر این اقدام فورد، جنرال موتورز هم بیکار ننشسته و اقدام به ساخت پونتیاک فایربرد بر اساس شورلت کامارو نمود. این پانی کار نیز رسماً در فوریهٔ سال 1968 رونمایی شد. فایربرد از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به کامارو داشت و جنرال موتورز آن‌را برای رقابت مستقیم با مرکوری کوگار به بازار عرضه کرد؛ بنابراین فایربرد در کنار کامارو، جنرال موتورز را به رقیب قدرتمندی در بخش پانی کارها تبدیل کرد.

Pontiac Firebird 1967

از سوی دیگر کرایسلر که نتوانسته بود با پلیموث باراکودا حریف موستانگ شود، دست بکار شده و در سال 1967 نسل دوم باراکودا را معرفی کرد. این نسل هرچند در نمای جلویی همچنان تا حدودی به برخی از سدان‌های گروه کرایسلر شباهت داشت اما برخلاف نسل قبلی، استقلال بیشتری یافته بود و استایل بدنهٔ آن نیز از فرم فست‌بک نسل اول به یک کوپهٔ معمولی تغییر پیدا کرد. البته در این نسل همچنان نسخهٔ فست‌بک در کنار نسخهٔ کوپهٔ معمولی ساخته می‌شد.

Plymouth Barracuda 1967

و نهایتاً آخرین خودروساز آمریکایی که پا به دنیای پانی کار گذاشت، آمریکن موتورز یا همان AMC بود. این شرکت که در مقایسه با سه غول خودروسازی آمریکا کوچک‌تر و کم‌فروش‌تر بود، در آگوست سال 1967 با معرفی پانی کاری بنام جاولین تصمیم گرفت با فورد، جنرال موتورز و کرایسلر به رقابت بپردازد. جاولین علاوه بر اینکه برای رقابت مستقیم با کامارو و موستانگ در نظر گرفته شده بود، وظیفهٔ دیگری هم بر عهده داشت و آن تغییر دیدگاه خریداران نسبت به برند AMC بود که در این راه موفق عمل کرد به‌نحوی‌که در سال اول عرضه تعداد 56 هزار دستگاه از آن فروخته شد که 10 هزار دستگاه بیشتر از انتظار سازنده بود.

AMC Javelin 1968

البته هرچند فروش 56 هزار دستگاهی جاولین در مقایسه با فروش چند صد هزار دستگاهی موستانگ و کامارو رقم ناچیزی بشمار می‌رفت اما همین تعداد هم موفقیت بزرگی برای آمریکن موتورز محسوب می‌شد. بدین ترتیب از سال 1967 هر چهار خودروساز آمریکایی نماینده یا نمایندگانی در بخش پانی کارها داشتند و رقابت سختی در این بخش شکل گرفت. در جدول زیر چهار پانی کار سال 1967 را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

شورلت کامارو SS

فورد موستانگ GT

پلیموث باراکودا فرمولا

AMC جاولین SST

پیشرانه 6.5 لیتری V8 6.4 لیتری V8 6.3 لیتری V8 6.4 لیتری V8
قدرت 325 اسب بخار 320 اسب بخار 300 اسب بخار 315 اسب بخار
گشتاور 555 نیوتن متر 580 نیوتن متر 540 نیوتن متر 575 نیوتن متر
طول 4.69 متر 4.66 متر 4.89 متر 4.80 متر
عرض 1.84 متر 1.80 متر 1.81 متر 1.82 متر
ارتفاع 1.30 متر 1.31 متر 1.34 متر 1.31 متر
فاصلهٔ محوری 2.74 متر 2.74 متر 2.71 متر 2.76 متر
وزن 1520 کیلوگرم 1445 کیلوگرم 1514 کیلوگرم 1475 کیلوگرم
گیربکس 4 سرعته دستی 4 سرعته دستی 4 سرعته دستی 4 سرعته دستی
شتاب صفرتاصد 6.4 ثانیه 6 ثانیه 7.5 ثانیه 6.6 ثانیه
مسافت 400 متر 14.7 ثانیه 14.3 ثانیه 15.5 ثانیه 14.7 ثانیه

همان‌طور که گفته شد، در سال 1968 هر چهار خودروساز آمریکایی در بخش پانی کارها حضور داشتند اما در این میان گروه کرایسلر هنوز هم از عملکرد باراکودا در این بازار رقابتی راضی نبود و به همین دلیل تصمیم به ساخت یک پانی کار کاملاً جدید گرفت. این خودرو دوج چلنجر بود که در پاییز سال 1969 معرفی شد و با مدل 1970 به بازار آمد. بدین ترتیب کرایسلر هم این بار با چلنجر پاسخ مستقیمی به موستانگ، کامارو و جاولین داد. چلنجر برخلاف باراکودا، پانی کاری کاملاً جدید، مستقل و اصیل بود و نسبت به رقبا، خودروی بزرگ‌تر و لوکس‌تری بشمار می‌رفت.

Dodge Challenger 1970

سپس در فوریهٔ سال 1970 جنرال موتورز نیز نسل دوم کامارو و فایربرد را معرفی کرد تا رقابت پانی کارها از قبل هم جذاب‌تر گردد. نسل دوم این دو ماشین همچنان شباهت زیادی به یکدیگر داشتند تا جایی که استایل کلی بدنهٔ آن‌ها یکسان بود اما به‌طور کامل نسبت به نسل قبلی متحول شده بودند. معرفی نسل دوم کامارو و فایربرد به همراه موستانگ، جاولین و باراکودا، آتش رقابت پانی کارها را تندتر از قبل نمود تا جایی که می‌توان سال‌های 1970 و 1971 را بهترین دوران پانی کارها دانست.

Chevrolet Camaro 1970
Pontiac Firebird 1970

پس از معرفی دوج چلنجر در سال 1969، کرایسلر بازهم آرام نماند و این بار به فکر ساخت رقیبی برای مرکوری کوگار و پونتیاک فایربرد افتاد. به همین دلیل این شرکت در سال 1970 نسل سوم پلیموث باراکودا را معرفی کرد که بر اساس چلنجر ساخته شد بود. نسل سوم باراکودا کاملاً نسبت به دو نسل قبلی خود متحول شده بود تا جایی که هیچ شباهتی به آن‌ها نداشت اما در عوض بسیار به دوج چلنجر شبیه شده بود؛ بنابراین در سال 1970 به‌جز AMC، سه خودروساز بزرگ آمریکایی هرکدام با دو نماینده در بخش پانی کارها حضور داشتند که شامل فورد موستانگ و مرکوری کوگار، شورلت کامارو و پونتیاک فایربرد و دوج چلنجر و پلیموث باراکودا می‌شد.

Plymouth Barracuda 1970

در جدول زیر مقایسهٔ داشته‌ایم میان این شش پانی کار آمریکایی مدل 1970:

کامارو Z28

فایربرد ترنس ام

موستانگ باس 429

کوگار باس 429

چلنجر R/T

باراکودا

پیشرانه 5.7 لیتری V8 6.5 لیتری V8 7 لیتری V8 7 لیتری V8 7.2 لیتری V8 7.2 لیتری V8
قدرت 360 اسب بخار 370 اسب بخار 375 اسب بخار 375 اسب بخار 375 اسب بخار 390 اسب بخار
گشتاور 515 نیوتن متر 615 نیوتن متر 665 نیوتن متر 665 نیوتن متر 655 نیوتن متر 665 نیوتن متر
طول 4.77 متر 4.86 متر 4.76 متر 4.98 متر 4.85 متر 4.74 متر
عرض 1.89 متر 1.86 متر 1.81 متر 1.88 متر 1.93 متر 1.90 متر
ارتفاع 1.27 متر 1.27 متر 1.30 متر 1.30 متر 1.29 متر 1.29 متر
وزن 1515 کیلوگرم 1450 کیلوگرم 1615 کیلوگرم 1660 کیلوگرم 1660 کیلوگرم 1687 کیلوگرم
گیربکس 4 سرعته دستی 4 سرعته دستی 4 سرعته دستی 4 سرعته دستی 4 سرعته دستی 4 سرعته دستی
صفرتاصد 5.4 ثانیه 5.5 ثانیه 5.5 ثانیه 5.7 ثانیه 5.6 ثانیه 5.9 ثانیه
400 متر 14 ثانیه 13.8 ثانیه 13.9 ثانیه 14.2 ثانیه 13.9 ثانیه 14.4 ثانیه

از طرف دیگر، با افزایش محبوبیت پانی کارها، دوران شکوفایی ماسل کارها هم آغاز شده و این خودروها نیز به محبوبیت بالایی دست پیدا کردند. به همین دلیل، هر چهار خودروساز بزرگ آمریکا با خودروهایی چون فورد تورینو، شورلت شِوِل، دوج چارجر و AMC AMX در بخش ماسل کارها هم حضور پیدا کردند و در اینجا هم رقابت سختی شکل گرفت. البته ماسل کارهای آن دوران به این چهار خودروی مذکور محدود نبودند و این بخش حتی از بخش پانی کارها هم شلوغ‌تر بود. بااین‌حال فعلاً به پایان دومین قسمت از سری مطالب ماسل کارها رسیدیم اما از هفتهٔ آینده به‌طور اختصاصی به بررسی تک‌تک ماسل کارها و پانی کارهای آمریکایی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ماسل‌کارها: معرفی و بررسی تمامی ماسل‌کارهای آمریکایی (قسمت اول)

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

25 دیدگاه

  1. ایمان
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    بهترین دوران خودروهای آمریکایی همون دوران بود.هنوز که هنوزه وقتی فایربرد رو میبینم لذت میبرم.حیف که پونتیاک بسته شد

    پاسخ
    1. John
      سوابق: (88 دیدگاه) ,

      شایدم بشه گفت بهترین دوران کل صنعت اتومبیل

      پاسخ
  2. man türkam
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    چلنجرو عشقهههه 😘😘😘❤❤❤

    پاسخ
  3. MAHDI . VENOM-DEMON
    سوابق: (1144 دیدگاه) ,

    کامارو نسل دوم قبل از قوانین و چلنجر و پونتیاک ترنس ام نسل دوم
    اینا عشقن ، اینا رو نمیتونم ازشون بگذرم

    پاسخ
  4. #ali.m#
    سوابق: (1196 دیدگاه) ,

    😍فقط اون کامارو مدل 1967
    ارزوم اینه که یه شرکت داشته باشم مثل ایکون تا گنجینه هایی مثل اینو نو نوار کنم .
    😍

    پاسخ
  5. DEADPOOL
    سوابق: (173 دیدگاه) ,

    وای مرکوری کوگار واااااااای مرکوری کوگار واااای boos 302 وااااای ماهیچ ما نگاه😍😎

    پاسخ
  6. PaRHaM
    سوابق: (574 دیدگاه) ,

    واقعا این مطلب شاهکاره
    دستتون درد نکنه😍👌🏻

    پاسخ
  7. آرش آمریکایی
    سوابق: (321 دیدگاه) ,

    میشه بگی شورولت کامارو، دوج چلنجر و فورد ماستنگ نجات یافته های یک انقراض بزرگ هستن
    و دوج چارجر هم تغییر ژنتیکی پیدا کرده

    پاسخ
  8. Ali
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خوب بود درباره موتورهای ان زمان هم معرفی کنید مثل 427 و 454 و 460 فورد و… فرراموش نشه ر

    پاسخ
  9. amir
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    فقط میشه گف عالی…..چلنجر و باراکودا با اون حجم موتور استثنایی….

    پاسخ
  10. Alex Del Piero
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    عجب موتور هایی.
    ماسل کار یعنی این
    ۸ سیلندر ۷ لیتری 👍
    زیر ۶ نداشتن اصلا
    نه ۴ سیلندر ۲ لیتری 😖
    الان فقط چلنجر به ذره حال و هوای این قدیمی ها رو داره
    خوش دورانی بود واسه صنعت خودروسازی
    حیف که تموم شد

    پاسخ
  11. Alex Del Piero
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    جدول های این متن رو واسه خودم پرینت گرفتم زدم دیدار اتاقم

    پاسخ
  12. Abbas_us.c
    سوابق: (103 دیدگاه) ,

    زیره جدول اخری عشقارو نگاه کن😍😍😍😍😍
    البته اون فایربرد 6.6بوده نه 6.5

    پاسخ
  13. کیوان
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    عالی عالی چیکار میکنید شماها خیلی حال دادید کامارو و بیوک سنچوری داشتم چه دورانی بود اون زمانها ممنون

    پاسخ
  14. شاهین
    سوابق: (245 دیدگاه) ,

    بارکودا رو بدن به من کف خواب پنوماتیکش کنم واس خودم ول بچرخم تو جاده ها
    با اون صدای قورشی 8 سیلندر نمیشه ازش گذشت

    پاسخ
  15. حسین
    سوابق: (1294 دیدگاه) ,

    درود و سلام.

    آقای دهقان واقعا ممنونم از مقاله خوب شما، بسیار بسیار لذت بردم از خوندن این متن. قلم شیوا و بیان سلیس شما مقاله رو بسیار خواندنی و جذاب کرده. منتظر قسمت‌های بعدش هستیم.

    موفق و پیروز باشید

    پاسخ
  16. R
    سوابق: (75 دیدگاه) ,

    آقا سایتتون خیلی طول میکشه کامل باز بشه لطفا بخش نظرات رو داخل لینک بزارید حجمش کم بشه

    پاسخ
  17. یاس ی
    سوابق: (307 دیدگاه) ,

    اون دوران دوران خدایی ماسل کارها توی صنعت خودرو بود، فکر نمیکنم بشه کسی را پیدا کرد که عاشق ماسل کارهای اون دوره نباشه، عشق مطلق یعنی همین.
    چند سال قبل بیوک یکی از دوستان به مدت یکی دو ساعت دستم بودباور کنید هنوز لذتش برام تکرار نشده، خیلی ماشینها را روندم ولی اون ی تجربه به یاد ماندنی بود، حالا فکر کن اگه چلنجر بود چی میشد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x