چشم اندازهفته نامه

محصولات جانبی جالبی که خودروسازان تولید می‌کنند!

خودروسازان خودرو می‌سازند. برخی مشغول تولید کامیون و موتورسیکلت نیز هستند. دیگر بخش‌ها نیز طیف وسیعی از محصولات از مبلمان گرفته تا ساعت و موبایل و لوازم شخصی برای مشتریان می‌سازند؛ و اکثر آن‌ها دارای تیم‌های مسابقه‌ای و لوازم و وسایل مسابقات نیز بوده و آن‌ها را هم عرضه می‌کنند؛ اما برخی از خودروسازان در بخش‌های کاملاً متفاوتی نیز مشغول به کار بوده و همه‌چیز از سوسیس گرفته تا جت‌های جنگنده نیز تولید می‌کنند.

اکثر این محصولات جانبی هم‌اکنون به اندازه تولید خودرو سودده بوده و معمولاً همان نام خودروسازی را به همراه دارند. نیازی نیست که به دنبال این محصولات باشید زیرا ما در یک لیست مفصل برخی از این محصولات جانبی را خدمت شما عزیزان معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید!


آلمان‌ها سوسیس را بسیار دوست دارند. بسیار زیاد! به همین خاطر دانستن اینکه بزرگ‌ترین خودروساز این کشور اقدام به تولید سوسیس هم می‌کند خیلی تعجب‌برانگیز نیست. البته اگر بخواهیم دقیق باشیم باید به سوسیس Currywurst اشاره کنیم که در آلمان بسیار محبوب است. فولکس‌واگن امسال چهل و پنجمین سالگرد تولید این سوسیس را جشن می‌گیرد. این شرکت سالانه چند میلیون تن از این سوسیس را در بازار داخلی آلمان عرضه کرده و البته برخی نمایندگی‌های فولکس‌واگن نیز بسته‌های ۵ تایی آن را به عنوان هدیه به خریداران اهدا می‌کنند. این سوسیس‌ها حتی در کاتالوگ فولکس‌واگن دارای شماره ویژه خود هستند.


برای بسیاری از طرفداران صنعت خودرو هیچ‌چیز نمی‌تواند به اندازه نشستن پشت فرمان یک پورشه لذت‌بخش و شیرین باشد؛ اما این خودروساز خوش‌نام چیزی شیرین‌تر هم تولید می‌کند! تأسیسات لایپزیک پورشه خانه‌ی پروژه‌ای مشهور است و در آن ۳ میلیون زنبورعسل زندگی می‌کنند. هر ساله به اندازه وزن یک پورشه ۹۱۱ کلاسیک عسل تولید می‌شود. این عسل به عموم مردم فروخته می‌شود اما آن را در فروشگاه‌ها نخواهید یافت. این عسل تنها در فروشگاه پورشه در مرکز مشتریان در دسترس بوده و معمولاً سرعت فروش آن به اندازه سرعت GT3 RS در پیست نوربرگ رینگ است!

  • فلفل خردکن‌های پژو


خودروساز فرانسوی پژو یکی از معدود کمپانی‌هایی است که محصولات دو و چهار چرخ تولید می‌کند؛ اما فرانسوی‌ها فلفل خردکن هم می‌سازند! PSP پژو SAS نام این شرکت بوده و نام برند آن نیز پژو Saveurs است. این شرکت آسیاب‌هایی برای فلفل، نمک و قهوه و همچنین طیف وسیعی از وسایل جانبی همچون لیوان و… می‌سازد. اگرچه این شرکت قرابت نزدیکی با خودروساز پژو نداشته اما در اختیار خانواده پژو است. پس از اینکه میزان سهام این خانواده در گروه خودروسازی پژو-سیتروئن از ۲۵ به ۱۴ درصد رسید، این خانواده روی تجارت قدیمی خود سرمایه‌گذاری کرد. البته برند دوچرخه‌سازی پژو همچنان تحت تملک شرکت خودروسازی است.

  • مشروبات الکلی آلپینا


شرکت آلپینا که معمولاً به عنوان تیونر محصولات ب ام و شناخته می‌شود یک تجارت کاملاً مجزا در مشروبات الکلی نیز دارد؛ اما آلپینا خودش این محصولات را نمی‌سازد بلکه از تأمین‌کنندگان اروپایی و آمریکایی و حتی آمریکای جنوبی آن‌ها را تهیه می‌کند. بیش از سی سال است که آلپینا مشغول صادرات و توزیع بطری‌های مشروبات الکلی بوده و آن‌ها را به رستوران‌ها و فروشگاه‌های ویژه در آلمان و سراسر جهان می‌فروشد.

  • ماشین چمن‌زنی هوندا


خودروسازان ژاپنی معمولاً خود را تنها به تجارت خودرو محدود نکرده و در زمینه‌های متنوعی حضور دارند. برای مثال یاماها را در نظر بگیرید که همه‌چیز از موتورسیکلت گرفته تا طبل و پیانو می‌سازد. یا مثلاً هوندا که علاوه بر خودرو و تراک اقدام به ساخت موتورسیکلت، پیشرانه‌های دریایی، ربات‌های پیشرفته و حتی هواپیما کرده است؛ و البته هوندا وسایل برقی متنوعی می‌سازد که از جمله آن‌ها می‌توان به ژنراتورهای برق، برف پاش و ماشین چمن‌زن اشاره کرد؛ و البته هوندا تنها در ژاپن فعال نیست؛ و از سال ۱۹۷۳ تاکنون هوندا بیش از ۴۰ میلیون محصول برقی در آمریکا فروخته است. این میزان فروش تقریباً دو برابر فروش سیویک در سراسر جهان بوده است؛ و سیویک با بیش از ۲۴ میلیون دستگاه فروش پرفروش‌ترین نام خودرویی این شرکت می‌باشد.

  • قایق‌های موتوری تویوتا


برخلاف برخی رقبای هم‌وطن، تویوتا تقریباً روی خودروها و تراک ها تمرکز داشته اما یک استثنای مهم وجود دارد. تویوتا مارین هم‌اکنون سه قایق موتوری کروزر عرضه می‌کند که همگی با نام پونام شناخته شده و طول‌های متفاوتی دارند. اگرچه این قایق‌ها در مقایسه با قایق‌های آمریکایی‌ای همچون کارور یا سی ری کم می‌آورند اما شما نمی‌توانید آن‌ها را همه‌جا بیابید. پونام ها تقریباً مختص بازار ژاپن هستند.

  • پانل‌های خورشیدی تسلا


تسلا سال پیش پسوند “موتورز” را از نام خود برداشت و دلیل این کار تولید محصولات گوناگون است. این شرکت تنها به ساخت پیشرانه‌های الکتریکی و خودرو مشغول نیست بلکه تجهیزات برقی و الکتریکی همچون مجموعه باتری‌های صنعتی نیز می‌سازد؛ و البته پس از خرید شرکت سولار سیتی اقدام به تولید پانل‌های خورشیدی نیز کرده است؛ بنابراین نه تنها شما می‌توانید یکی از خودروهای این شرکت را برانید بلکه می‌توانید در خانه و محل کار از تجهیزات برقی تسلا نیز استفاده کنید.

  • تراکتورهای لامبورگینی


همه‌ی ما داستان را می‌دانیم! لامبورگینی پیش از حضور در تجارت سوپر اسپورت ها به ساخت تراکتور مشغول بوده است؛ اما آیا می‌دانید که هنوز هم می‌توانید تراکتور لامبورگینی را بخرید؟ فروچیو لامبورگینی در سال ۱۹۴۸ کارخانه لامبورگینی Trattori را تأسیس کرد و در سال ۱۹۶۳ هم شرکت خودروسازی آن به وجود آمد. پس از یک دهه تولید مشترک، لامبورگینی تأسیسات تولید تراکتورها را به گروه SDF فروخت. این شرکت هنوز هم با نام لامبورگینی اقدام به تولید تراکتورها می‌کند. پرچم‌دار تراکتورهای این شرکت نمونه ماک VRT 250 است که از پیشرانه ۶ سیلندر ۶ لیتری استفاده کرده و با گشتاور عظیم ۹۸۰ نیوتون متری می‌تواند بیش از ۶ دستگاه اوراکان را بلند کند.

  • مبلمان بنتلی


بنتلی معمولاً هر سال حدود ۱۱ هزار دستگاه خودروی لوکس می‌سازد؛ اما در سال ۲۰۰۹ و همزمان با رکود اقتصادی تنها ۳۶۰۰ دستگاه خودرو فروخت؛ بنابراین برای حفظ وضعیت خود، این شرکت اقدام به ساخت مبلمان منزل کرد که دارای همان استاندارد کابین محصولات لوکس شرکت بود. این برند هنوز هم مبلمان های فوق لوکس را ارائه می‌کند؛ اما ازآنجایی‌که بریتانیایی‌ها با عرضه کانتیننتال و بنتایگا ساعات کاری شلوغ‌تری دارند بنابراین با گروه لوکس Living همکاری کرده‌اند تا این اسباب و وسایل خانگی را بسازند. یک دست مبل ساخته شده از همان چرم بکار رفته در کابین مولسان را می‌خواهید؟ خب پس باید ۲۹ هزار دلار بپردازید که بیشتر از قیمت دستگاه فولکس‌واگن گلف GTI جدید می‌باشد.

  • جت‌های جنگنده ساب


زمانی را که ساب خودرو می‌فروخت را به یاد دارید؟ متأسفانه ساب دیگر به خاطره‌ها پیوسته است اما در سال ۱۹۶۸ این شرکت بخشی از گروه ساب AB بود که اقدام به ساخت جت‌های جنگنده می‌کرد. از جمله این جنگنده‌ها می‌توان به مدل JAS 39 Gripen اشاره کرد که اساس نیروی هوایی کشورهایی همچون سوئد و آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهد. اگرچه بخش خودروسازی ساب چندی سالی است که تعطیل شده اما ساب AB هنوز هم هواپیما و دیگر سخت‌افزارهای نظامی را می‌سازد.

  • پیشرانه‌های هواپیمای رولزرویس


ساب تنها خودروسازی نیست که در بحث هوانوردی صاحب تاریخچه است. رولزرویس نیز اقدام به ساخت پیشرانه‌های هواپیمایی می‌کند. بخش خودروسازی و هوایی رولزرویس از زمان تأسیس در سال ۱۹۰۶ تا سال ۱۹۷۳ یک شرکت بودند اما در آن زمان بخش خودروسازی جدا شد و در سال ۱۹۸۰ به ویکرز فروخته شد. فولکس‌واگن در سال ۱۹۹۸ بنتلی را خرید و رولزرویس نیز به ب ام و رسید. به همین ترتیب بخش هوایی نیز که هم‌اکنون با نام هولدینگ رولزرویس شناخته می‌شود به یکی از بزرگ‌ترین سازنده‌های پیشرانه‌های هواپیمایی بدل گردید. یکی از پیشرانه‌های جت رولزرویس به نوعی در خودروی Bloodhound SSC بکار رفته است. این خودرو تلاش داشته رکورد سرعت جدیدی را ثبت کند. پیشرانه EJ200 توربوفن این خودرو در جنگنده یوروفایتر تایفون نیز دیده می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    فولکس سوسیس!
    پورشه عسل!پژو آسیاب !!!
    خخخ واسم خیلی جالب بود
    البته کار تسلا یه جورایی با خودرو سازیش هماهنگ هستش

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. mg

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (139 ديدگاه)

      فولکس مولکسو بزار کنار فقط رولز رویس وساب ( البته ورشکسته هست ) هی الان اگه بخواییم ببینیم گاری سازان ماکجاند یه عده میگن بس کن و نگو و مزه پرون و …… راستی میدونستید موتو های رولز رویس از توربو جت های مطرح دنیا هستند و تازه موتو ر ها پیستونی سنگین هم میزنه

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. علی

        ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (225 ديدگاه)

        نه
        ممنون که گفتی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Mohamad

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (812 ديدگاه)

    تقریبا میشه گفت هوندا سبد محصولات متنوع تری نسبت به بقیه داره. اما تولید مبل و عسل و سوسیس و فلفل خرد کن در نوع خودش جالبه چون ربطی به دنیای ماشین الات و صنایع حمل و نقل ندارن و به صنعت مواد غذایی و لوازم آشپزخونه مربوط میشن.
    اما جالبترین شرکت برای خودم که خب البته خودروساز نیست اما در دو صنعت کاملا بی ربط فعالیت‌ گسترده ای داره میکنه و اتفاقا در هر دو زمینه کاملا موفق و همواره مدعیه یاماهاست.
    یاماها در دنیای موتورسیکلت یک برند پرافتخار و فوق العاده به حساب میاد، با این وجود سالهاست در عرصه تولید ساز و آلات موسیقی هم جز بهترین هاست.
    البته این شرکت تولیدات دیگه ای در سایز زمینه ها داره که بیشتر مخصوص بازار خود ژاپنن اما بیشتر سهم کسب و کارش در اختیار تولید سازهای موسیقی و موتورسیکلت باید باشه..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ADAK

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1841 ديدگاه)

    ایران خودرو را ننوشتید :
    تولید جنازه و کمک به بازار کفن فروشها ، قبرکن ها ، مراسم خوان ها و دهها صنف وابسته …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سام

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    سوسیس فولکس واگن،عسل پورشه و قایق موتوری تویوتا و پانل خورشیدی تسلا را خیلی پسندیدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10174 ديدگاه)

    سایپا هم زِهِ بغل درب میزنه به عنوان آپشن لوازم جانبی میچپونه به مشتری

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. نیما

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (6 ديدگاه)

    بنظرم سایپا سنگ قبر بزنه خوب سود کنه با توجه به پرایدی که میزنه
    (((((((((((((سایپا مطمئن)))))))))))))))))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مهران

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (299 ديدگاه)

    جالبه یورو فایتر تایفون یکی از بهترین جنگنده های حال حاظر هست نمیدونستم موتورش رو رولز رویس میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رامین

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (9 ديدگاه)

    مجسم کنیم بریم ماست بخریم با برند ایران خودرو یا کشک با برند سایپا?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. emad1990

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    بنظرم ایران خودرو و سایپا فروش خودرو رو تعطیل کنن بزنن تو کار ابشنگولی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. مهدی

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    اقای احمد زاده تو قسمت مبلمان بنتلی اشتباها به جای رکود اقتصادی نوشته شده رکورد اقتصادی ممنو ن میشم اصلاح کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Kamran

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10 ديدگاه)

    پراید یه اسلحه سرد و گرمی هم درسته کنه که خودکشیش راحت بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Khosrow

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    اون تراکتور لامبو از اوروس زیباتره / خیلی زیباتر ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. arman

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (85 ديدگاه)

    نکته جالب اینه که در شرایط بد اقتصادی برندهای مطرح میرن به سمتی که با حفظ تعادل درآمد ، از کیفیت محصولات اصلی و ارزش برندشون کم نشه به جای اینکه خودزنی کنند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. A.B

    ۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (208 ديدگاه)

    پفک نمکی ایرانخودرو
    لگن حمام پارس خودرو
    کلنگ گروه بهمن
    پشمک سازی سایپا با همکاریه حاج عبدالله
    سنگ پاشور مدیران خودرو
    دمپایی 151 نرم و بادوام
    کلینیک کاشت مو و زیبایی کرمان موتور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. parhamiof

    ۱۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (676 ديدگاه)

    بسه انقدر به خودرو سازیای ایران هیت ندید
    (بدون من)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا