چشم انداز

مشهورترین خودروهای موتورعقب تاریخ (قسمت اول)

۸۰ سال با خودروهای موتورعقب
شیوهٔ مرسوم و متداول برای نصب قوای محرکهٔ خودروها در جلوی خودرو است که نیرو را به چرخ‌های جلو، چرخ‌های عقب و یا هر چهارچرخ انتقال می‌دهد؛ اما در طول تاریخ خودروهای زیادی ساخته‌شده‌اند که پیشرانهٔ آن‌ها در قسمت عقب خودرو نصب‌شده است. تعدادی از این خودروهای موتورعقب به موفقیت بالا و فروش میلیونی دست‌یافته‌اند و حتی تولید برخی آز آن‌ها هنوز هم ادامه دارد. در این مطلب و در قسمت اول ابتدا به بیان تاریخچه‌ای کوتاه از خودروهای موتورعقب و مزایای آن‌ها پرداخته و سپس در دو قسمت آینده به معرفی مشهورترین خودروهای موتورعقب تاریخ خواهیم پرداخت.

Rear Engine Cars 01

مزایای سیستم موتورعقب

قرار گرفتن پیشرانه در قسمت عقب خودرو مزایای قابل‌توجهی دارد و خصوصاً در گذشته از این شیوه استفادهٔ زیادی می‌شد. قرار دادن موتور در قسمت عقب اجازهٔ ساخت خودروهایی با ابعاد کوچک‌تر را می‌دهد. همچنین این نحوهٔ نصب موتور موجب کاهش وزن، کاهش پیچیدگی و کارآمدتر شدن پیشرانه می‌شود چراکه نیاز به میل‌گاردان جهت انتقال نیرو به چرخ‌های عقب از بین می‌رود. ازآنجایی‌که در خودروهای موتورعقب گاردان وجود ندارد، امکان یکپارچه شدن دیفرانسیل با گیربکس وجود دارد. بعلاوه به دلیل فشار روبه پایین، رانش خودرو افزایش‌یافته و بهتر شتاب می‌گیرد.

Porsche-911

البته چنین خودروهایی معایبی هم دارند که عمده‌ترین آن‌ها تقسیم وزن نامناسب است؛ زیرا ازآنجایی‌که موتور به‌عنوان سنگین‌ترین قطعه تقریباً در قسمت انتهایی خودرو نصب می‌شود، وزن بیشتری بر محور عقب وارد می‌شود و درحالی‌که نسبت وزن خودروهای موتور جلو دیفرانسیل عقب حدود ۵۵/۴۵ برای جلو/عقب است، این نسبت در خودروهای موتورعقب حدود ۳۵/۶۵ برای جلو/عقب می‌باشد. این امر موجب هندلینگ پایین و عملکرد نامطلوب خودرو در سر پیچ‌ها می‌شود.

Rear Engine Cars 02

در خودروهای موتورعقب به دلیل وجود فضای خالی بیشتر در اطراف پیشرانه و همین‌طور هوای بیشتر در قسمت عقب خودرو، خنک‌کنندگی بهتری برای پیشرانه‌های هوا خنک ایجاد می‌شود و به همین دلیل در اکثر خودروهای موتورعقب از پیشرانه‌های هواخنک استفاده می‌شود. البته این شیوه برای پیشرانه‌های آب‌خنک چندان مناسب نیست زیرا یا باید رادیاتور در قسمت جلو نصب شود که نیاز به لوله‌کشی طولانی دارد (که موجب افزایش وزن و پیچیدگی می‌شود) و یا باید رادیاتور در عقب نصب‌شده و مجراهایی برای ورود هوا تعبیه شود.

Porsche 959

تاریخچهٔ خودروهای موتورعقب

هرچند اولین خودروی دنیا یعنی بنز موتور واگن خودرویی موتورعقب بود اما با متداول شدن خودرو، از شیوهٔ موتور جلو در ساخت آن‌ها استفاده شد و عملاً رواج عمدهٔ خودروهای موتورعقب تا دههٔ ۳۰ میلادی به تعویق افتاد. یکی از اولین خودروهای موتورعقب دنیا، زونداپ تایپ ۱۲ بود که توسط فردیناند پورشه برای شرکت آلمانی زونداپ طراحی‌شده بود؛ اما این خودرو هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید.

Zundapp Type 12 یکی از اولین خودروهای موتورعقب دنیا
Zundapp Type 12 یکی از اولین خودروهای موتورعقب دنیا

شرکت تاترا که در جمهوری چک کنونی واقع است، یکی از پیشگامان ساخت خودروهای موتورعقب محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۳۴ خودرویی بانام T77 معرفی کرد که در آن از سیستم موتورعقب استفاده‌شده بود. از این خودرو تا سال ۱۹۳۸ تعداد ۲۴۹ دستگاه ساخته شد. تاترا T77 اولین خودروی تولیدی موتورعقب محسوب می‌شود. پس‌ازاین شرکت تاترا همواره از سیستم موتورعقب استفاده کرده و تا سالیان سال در تمامی محصولات سواری خود همین شیوه را بکار گرفت.

Tatra T77 1934 اولین خودروی موتور عقب تولیدی دنیا
Tatra T77 1934 اولین خودروی موتور عقب تولیدی دنیا

در این میان شرکت مرسدس بنز نیز از سال ۱۹۳۱ ساخت خودروهای موتورعقب را آغاز کرده بود و از ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۹ سه مدل خودروی موتورعقب بانام‌های ۱۳۰، ۱۵۰ و ۱۷۰H را در تعداد محدودی بتولید رساند. بااین‌حال تا قبل از معرفی فولکس‌واگن بیتل، خودروهای موتورعقب محدود به خودروهایی لوکس، گران‌قیمت و تولید محدود بودند؛ اما با به بازار آمدن فولکس‌واگن بیتل، این رویه عوض‌شده و بیتل که خودرویی مردمی و ارزان‌قیمت بود توانست به موفقیت و فروش فراتر از تصوری دست یابد.

Mercedes Benz 150 1935 رودستر موتورعقب مرسدس بنز
Mercedes Benz 150 1935 رودستر موتورعقب مرسدس بنز

هرچند تاترا و مرسدس بنز آغازگر ساخت خودروهای موتورعقب بودند اما این فولکس‌واگن بیتل بود که توانست این خودروها را متداول و همه‌گیر کند. به دلیل موفقیت و محبوبیت خارق‌العادهٔ بیتل، دیگر خودروسازان دنیا از کشورهای گوناگون نیز به فکر ساخت و عرضهٔ خودروهای ارزان‌قیمت موتورعقب افتادند به‌گونه‌ای که از فیات ایتالیایی و رنوی فرانسوی گرفته تا شورلت آمریکایی و سوباروی ژاپنی خودروهای موتورعقبی را به بازار عرضه کردند.

fiat_600_multipla_1956

شرکت فرانسوی آلپاین نیز یکی از مشهورترین تولیدکنندگان خودروهای اسپرت موتورعقب بود. این شرکت بدنهٔ خودروهای خود را از کامپوزیت ساخته و پیشرانه و قطعات فنی آن‌ها را از شرکت رنو تأمین می‌کرد. اولین خودروی ساخت این شرکت مدل A106 بود که از پیشرانه و متعلقات فنی رنو ۴CV (که آن‌هم خودرویی موتورعقب بود) استفاده می‌کرد. پس‌ازاین آلپاین محصولات دیگری چون A180، A110، A310 و A610 را نیز با همین ساختار موتورعقب تولید نمود و درنهایت به تملک رنو درآمد.

Alpine A106 1955 اولین خودروی ساخت آلپاین
Alpine A106 1955 اولین خودروی ساخت آلپاین

سرانجام موتورعقب‌ها

دوران اوج خودروهای موتورعقب از دههٔ ۵۰ تا اواسط ۷۰ میلادی بود. در این سال‌ها خودروهای موتورعقب در انواع گوناگونی تولید می‌شدند و طرفداران فراوانی داشتند. در این دوران سیستم موتورعقب به‌ویژه در خودروهای کوچک و ارزان‌قیمت بسیار محبوب بود؛ اما رفته‌رفته استفاده از پیشرانه‌های آب‌خنک در خودروها و نیاز به فضای بیشتر برای نصب موتور و همین‌طور مشکلاتی در هندلینگ موجب کنار گذاشته شدن شیوهٔ طراحی موتورعقب شد و اکثر خودروسازان این سیستم را رها کردند.

Volkswagen-412-1974-01

VW 412
۴۱۲ آخرین خودروی موتور عقب فولکس واگن

اما در این میان استثناء عمده وجود داشت و آن پورشه بود. تخصص اصلی این شرکت در ابتدا ساخت خودروهای موتورعقب بود به‌طوری‌که اولین خودروی تولید پورشه یعنی مدل ۳۵۶ که در سال ۱۹۴۸ معرفی شد، خودرویی موتورعقب بود که بر اساس فولکس‌واگن بیتل ساخته‌شده بود. پس‌ازاین پورشه همچنان سنت خودروهای موتورعقب خود را ادامه داد و در سال ۱۹۶۳ مدل موتورعقب ۹۱۱ را جایگزین ۳۵۶ کرد.

Porsche 356
Porsche 356

البته این شرکت هم در دورانی به ساخت خودروهای موتورجلو روی آورد به‌طوری‌که در سال ۱۹۷۷ مدل موتور جلوی ۹۲۸ را معرفی کرد و حتی قصد داشت آن را جایگزین مدل ۹۱۱ کند اما پورشه درنهایت حاضر به کنار گذاشتن طرح موتورعقب نشد و بیش از ۵۰ سال است که همچنان ۹۱۱ را به‌صورت موتورعقب تولید می‌کند.

پورشه 928 که قرار بود جایگزین 911 شود
پورشه موتورجلو ۹۲۸ که قرار بود جایگزین ۹۱۱ شود

پورشه درحالی‌که همهٔ شرکت‌ها طرح موتورعقب را کنار گذاشتند، از این سیستم استفاده کرد و در طول سالیان متمادی اصلاحات فراوانی در آن انجام داده و بسیاری از معایب سیستم موتورعقب را برطرف کرده است. این شرکت با ارتقاء سیستم تعلیق و شاسی جهت کاهش کاستی‌های سیستم موتورعقب گام‌های بزرگی برداشته و هم‌اکنون تنها شرکتی است که همچنان اقدام به ساخت خودروهای اسپرت با قوای محرکهٔ نصب‌شده در عقب می‌کند.

Porsche 911 Turbo S 2016
Porsche 911 Turbo S 2016

البته نباید خودروهای موتور وسط را با موتورعقب اشتباه گرفت چراکه در شیوهٔ موتور وسط، پیشرانه تقریباً در میانهٔ خودرو و در جلوی محور عقب نصب می‌شود درحالی‌که در خودروهای موتورعقب، پیشرانه در عقب خودرو و در پشت محور عقب قرار می‌گیرد. امروزه اکثر خودروهای سوپر اسپرت مانند لامبورگینی آونتادور، فراری ۴۵۸، بوگاتی ویرون و حتی خودروی اسپرت پورشه کیمن از شیوهٔ موتور وسط استفاده می‌کنند.

 

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. محمد رومياني

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (46 ديدگاه)

    جالب بود…مرسی آقا امیر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان دستگردی

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (688 ديدگاه)

      سپاس از محبت شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Nima

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    به نظرم مزایاى خوبه داره و میتونه معایب رو بپوشونه که همون هندلینگ پایین هست. ولى در عوض شتاب خوب و … رو داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. یو اس اس اینترپرایز

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    پیشرفت اونارو نگاه
    پیشرفت ایران خودرو و سایپا نگاه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. king 918

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    این جمله گویای همه چیزه لطفا با دقتء بخوانیدء
    <<<<در این میان استثناء عمده وجود داشت و آن پورشه بود<<<

    پورشه برای همیشه ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      دقیقا. خیلی خوشم میاد پورشه کار خودشو میکنه و به هیچ کس کاری نداره و دنباله روی بقیه نیست. موتور عقب تنها عیبش هندلینگ ضعیفه که 911 با سیستم 4WS یا همون فرمان دهی با 4 چرخ این مشکل رو کاملا برطرف کرده و الان رکورد سریع ترین دور ها در بعضی از پیست ها به نام همین 911 هست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Archi KHAN

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2165 ديدگاه)

      king 918 عزیز
      بخاطر همینِ که از قدیم و کریم میگن :

      ” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. king 918

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2493 ديدگاه)

        فداتم …..
        کاملا درسته ….

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مهم کارایی ماشینه، اینکه موتور عقب باشه یا نباشه امتیاز خاصی برای یک شرکت خودروسازی نیست، مهم اینه که کارایی ماشین چجوری باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. كوروش

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    خیلی جالب بود فکر کنم یک تیکه نوشتید سال ١٩۴۴٨ که فک کنم یک ١٠٠ قرنی مونده برسیم بهش (خخخخ)
    خسته نباشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان دستگردی

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (688 ديدگاه)

      ممنون
      اصلاح شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. کوشا

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (118 ديدگاه)

    تیتر مقاله رو که خوندم گفتم خودشه! پورشه!
    حالا بعد سه سال لاگین کردم که واسه پورشه کامنت بذارم :D
    تو مقاله نوشته از معایب نوتور عقب هندلینگ نامناسبه و همه میدونن که 911 یکی از بهترین هندلینگارو داره واقن شیو شدم که تونسته نقطه ضعفو به قوت تبدیل کنه :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ali a.j.g

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (634 ديدگاه)

    تشکر فراوان از آقای امیر دهقان دستگردی

    لطفا منبع { یا منابع } رو بزارید ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان دستگردی

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (688 ديدگاه)

      خواهش میکنم ممنون از لطفتون
      برای این مطلب از منابع مختلفی مثل ویکی پدیا استفاده شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. بهزاد

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2372 ديدگاه)

    با این بخش که خودروهای موتور عقب هندلینک خوبی ندارند موافق نیستم چون اکثر خودروهای اسپرت یا سوپر اسپرتی که موتور عقب هستند از نظر هندلینک و تایم لپ ها بهترین هستند.
    برای نمونه انواع فراری ها و لامبورگینی و پورشه و بوگاتی و پاگانی و فورد GT و مکلارن و… هیچ بحثی در هندلینک باقی نمیزارند.
    شاید در اصطلاح به برخی از این خودروها موتور وسط یا میانی هم اطلاق بشه ولی در کل موتور پشت راننده قرار میگیره و بهتره بگیم شرکت ها میدونند چجوری با مشکلات توضیع وزن کنار بیان و خودروی خوب بسازند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان دستگردی

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (688 ديدگاه)

      دوست عزیز
      همون طور که در متن هم اشاره شد ، همۀ خودروهایی که نام بردید (بجز پورشه 911) از نوع موتور وسط هستند نه موتور عقب.
      خودروهای موتور وسط بدلیل اینکه در آنها پیشرانه تقریباًٌ در میانۀ خودرو نصب میشه (بین محور جلو و عقب) ، از تقسیم وزن خوب و مرکز ثقل پایینی برخوردارند و به همین دلیل هندلینگ بسیار خوبی دارند. خودروهای موتور وسط کاملاً با خودروهای موتورعقب که در آنها پیشرانه در انتهای شاسی و پشت محور عقب نصب میشه متفاوت هستند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. moein

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    درسته که از طراحی پورشه هیچ وقت خوشم نیومد ولی همیشه به عنوان برتین شرکت ها ی خودرو سازی از لحاظ تکنولوژی بوده برام
    یه سوال داشتم میشه متور عقب گذاشت و با میل گاردان قدرت رو به چرخ های جلو فرستاد
    و تاحالا همچنین حرکتی شده
    ولی برا من متور باید جلو باشه تا با صداش حال کنم و دف عقب ( این بهترین سیستم حرکتی از نظر منه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهزاد

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2372 ديدگاه)

      بله دوست عزیز بسیاری از خودروهای اسپرت مثل لامبورگینی و پورشه و آئودی و… گزینه awd یا چهار چرخ متحرک دارند و نیرو را از موتور عقب به چرخ های جلو انتقال میدن البته به همراه محور عقب.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. Carbonado Aventador

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4461 ديدگاه)

    بی صبرانه منتظرم که در قسمت های بعدی
    لامبورگینی میورا و کانتاش
    فراری تستاروسا و انزو رو هم ببینم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. آرش

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    موتور عقب، دیف عقب یعنی پورشه
    موتور عقب دیف جلو یعنی حماقت
    موتور جلو دیف جلو یعنی متوسط الحال
    موتور جلو دیف عقب یعنی لذت رانندگی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا