چشم اندازهفته نامه

چه چیزی یک خودرو را لوکس می‌سازد؟

“لوکس بودن” دقیقاً چیست و چه چیزی دقیقاً یک خودرو را لوکس می‌سازد؟ این‌ها برخی از سخت‌ترین سؤالات در دنیای خودرو هستند. آیا همه‌چیز درباره‌ی برند است؟ درباره‌ی تکنولوژی است؟ تجهیزات؟ قیمت؟ گذشته و میراث؟ تقریباً غیرممکن است تا بگوییم که یک خودروی لوکس در چه بازه‌ای قرار می‌گیرد.

Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
آیا آئودی A1 با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار استرالیا یک خودروی لوکس است؟ مرسدس بنز A180 چه؟ هر دو نسخه‌ی پایه هستند و هر دو به‌طور قابل‌توجهی از نسخه‌ی فول آپشن هولدن کومودور ارزان‌ترند. کومودور در جایگاه خاص خودش است و ژرمن‌ها هم پرستیژ قابل‌توجهی دارند که تخمین مقدار آن سخت است و حتی در تریم پایه، ارزش بالاتری را نسبت به کومودور نشان می‌دهند.

Mercedes-Benz A 220d 4MATIC
Mercedes-Benz A 220d 4MATIC
لوکس بودن واژه‌ای است که نشان‌دهنده‌ی تجهیزاتی است که فوق ضروریات نسخه‌ی پایه قرار دارند. ساعت سوئیسی ۱۰ هزار دلاری همان کار ساعت کاسیوی ۵۰ دلاری را انجام می‌دهد اما به نظر نمی‌رسد که کیفیت و ارزش برند ساعت سوئیسی به سادگی قابل چشم‌پوشی باشد. هر چند جدا از خودروهای زیر ۱۵ هزار دلار، امروزه خودرویی در بازار وجود ندارد که برخی سطوح راحتی خودروهای لوکس را نداشته باشد.

2015 Mazda3
طبق گفته‌های دولت استرالیا، خودروی لوکس به‌صورت کامل با قیمت تعریف می‌شود؛ بنابراین مرسدس بنز C250 در آستانه‌ی مالیات خودروی لوکس (LCT) است درحالی‌که این مالیات به تویوتا لندکروز پرادو تعلق نمی‌گیرد. آنچه که مشخص است این ایده است که خودروی لوکس به‌طور کامل تعریف‌نشده باقی مانده و به نظر می‌رسد که بیش از هر چیز مقیاس‌پذیر دیگری، بر پایه‌ی درک و احساس بنا شده باشد.

Toyota Land Cruiser Prado 2016
Toyota Land Cruiser Prado 2016
در یک بخش از کتاب “استراتژی لوکس بودن: شکستن قوانین بازاریابی به منظور ساخت برندهای لوکس”، یکی از خبره‌ترین کارشناسان حوزه‌ی برند راجع به خودروهای لوکس این‌گونه بحث می‌کند:
“آیا یک برند خودروی لوکس برای قرار گرفتن در رتبه‌ی اول می‌تواند در یک محیط بسته و یا تنها با شراکت‌های تکنیکی توسعه یابد؟ بخش خودرو سؤالات زیادی را در جنبه‌های مختلف برای تحلیل گران مبحث لوکس بودن ایجاد کرده است. کالسکه‌های اصیل‌زاده‌های قدیم نشانه‌های بسیاری از لوکس بودن را در میان مردم نشان می‌داد. یک خودرو نیز بر حالت و وضع راننده‌ی آن دلالت می‌کند.
خودرو فرصتی را به برندها می‌دهد تا خودشان لوکس بودن را تعریف کنند. این مورد درباره‌ی خودروسازان کارکشته‌ای چون فراری ایتالیا و رقبای تازه‌تری چون کونیخزگ سوئدی، یا لکسوس ژاپنی قابل شناسایی است. در نهایت، علاوه بر پیشینه‌ی قوی، خودرو امکان اتصال بین لوکس بودن و تکنولوژی بالا را میسر می‌سازد: ما بسیار تمایل داریم تا بین لوکس بودن و سنت‌ها ارتباط برقرار کنیم. این مورد چگونه در خودروهای گران‌قیمت و خودروهای الکترونیکی جهان امروز نشان داده می‌شود؟ آیا آن‌ها مانع آزمایش استون مارتین و بنتلی های مدرن خواهند شد؟”

Lexus LS 600h
Lexus LS 600h
در این نقطه اگر سوپرکارها و کارخانه‌های بسیار لوکس ساز را نادیده بگیریم، شناخته‌شده‌ترین خودروسازان لوکس در استرالیا سه برند آلمانی آئودی، مرسدس-بنز و ب‌ام‌و هستند. این سه خودروساز آلمان شهرت و اعتبار خود را از طریق برخی فاکتورها به دست آورده‌اند و مهم‌ترین آن‌ها (حداقل از نظر استرالیایی‌ها) عبارت است از میراث فاخر گذشته. این سه خودروساز پیشینه‌ای حداقل ۱۰۰ ساله دارند (آئودی در شکل‌های مختلف).

BMW vs Audi vs Mercedes 01
همچنین این سه خودروساز در یک دهه‌ی گذشته خودروهایی را خلق کرده‌اند که در مواردی همچون قیمت و قابل‌دسترسی بودن جذابیت داشته‌اند. اینجا پارادوکسی بین ترکیب ارزش‌های لوکس بودن و سطح معینی از انحصاری بودن در خودروهای تولید انبوه به چشم می‌آید. در همان زمان، برخی برندها با ساخت خودروهای لوکس به قلمرو برخی دیگر از برندهای مجلل حمله بردند.

mercedes-benz-c-class-w205-vs-bmw-3-series-f30-vs-audi-a4-b8-photo-gallery_1
اما آنچه که به عنوان لوکس بودن در نظر گرفته می‌شود و یا حداقل لوکس بودن به همراه حجم فروش معقول را نشان می‌دهد، به‌طور گسترده‌ای از یک کشور به کشور دیگر تفاوت دارد و این ایده را که خودروهای لوکس به‌طور گسترده‌ای به درک و احساس مربوط می‌شوند را تقویت می‌کند. سال گذشته فروش جهانی ب‌ام‌و بیش از مرسدس بنز بود، که این هم به نوبه خود آئودی را برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ پشت سر گذاشته بود. این آمار در استرالیا کاملاً متفاوت است (مرسدس بنز در رتبه‌ی اول و ب‌ام‌و و آئودی در تعقیب آن هستند).

BMW vs Audi vs Mercedes 02
به‌عبارت‌دیگر، در مقیاسی بزرگ‌تر، لکسوس در بازار آمریکای شمالی بسیار خوب عمل کرده است اما در بازارهای اروپایی چالشی جدی با برندهای وطنی اروپا دارد. در استرالیا، در برابر فروش هر ۴ دستگاه مرسدس بنز تنها ۱ دستگاه لکسوس به فروش می‌رسد به این معنی که اگر شما خودروی “انحصاری‌تری” را می‌خواهید، لکسوس انتخاب بهتری نسبت به مرسدس بنز است.

2016-lexus-gs-f 05
ارزش لوکس بودن یک خودرو در آمریکا بسیار متفاوت است و این مورد در چین، هند، اروپا و روسیه نیز صدق می‌کند. آیا این ریشه‌های اروپا محور است که ارزش‌ها را تعیین می کند یا به‌طور ساده توجه ما به خودروهای لوکس است واقعاً تفاوت دارد؟
نگاه کردن به بازارهای بالغی همچون بازار چین جالب‌توجه است، بازاری که حالت و ایده‌ی خودروهای لوکس غربی طرفداران و جذابیت بسیاری دارد. در این بازار برندهای آلمانی و البته جگوار لندروور بسیار خوب عمل کرده‌اند. در حقیقت، چین بزرگ‌ترین بازار برای مرسدس بنز است و البته در آنجا آئودی فروش بیشتری نسبت به بنز دارد.

Jaguar-XJ-2016-02
اما درباره‌ی خودروسازی همچون فورد باید گفت که این شرکت بهترین کار را با از بین بردن دو برند خود در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی انجام داد و فورد این درس را به همگان یاد داد که شما نمی‌توانید خودروهای عادی را با پوسته‌ی متفاوت و نشان جدید و قیمتی بیشتر و به عنوان خودرویی لوکس به بازار عرضه کنید.

Lincoln Aviator 2003
هیوندای نیز در فاز خودروهای ممتاز و مدرن قرار گرفته است و بیشتر خریداران بالغ را هدف گرفته است و از طرف دیگر نیز برند خواهر آن یعنی کیا می‌تواند توجه بیشتر خود را معطوف جوان‌ترها کند. البته این دو شرکت امروز قیمت‌گذاری‌های بسیار شبیهی دارند و دانستن منطق این استراتژی کمی سخت است؛ و حالا، کره‌ای‌ها برند لوکس خود یعنی “جنسیس” را روانه‌ی بازار کرده‌اند.

2016-Hyundai-Genesis-front-three-quarter-in-motion
جنسیس دقیقاً کمتر از یک دهه عمر دارد. در سال ۲۰۱۵ هیوندای تعداد ۳۱۳۷۴ دستگاه جنسیس میان سایز را در آمریکا فروخته است که در مقایسه با فروش ۲۲۸۵۰ دستگاهی آئودی A6 و ۴۴۱۶۲ دستگاهی ب‌ام‌و سری ۵ عملکردی عالی محسوب می‌شود. در استرالیا، این خودروساز تنها ۵۴۰ دستگاه فروش داشته اما در برابر فروش ۵۵۴ دستگاهی A6 و ۱۰۳۸ دستگاهی سری ۵ بازهم عملکردی خوب است. خب هم‌اکنون شگفت‌زده شوید…
اینفینیتی برند لوکس نیسان برای مقابله با آلمانی‌ها و لکسوس است. این برند راهی دراز پیش روی دارد؛ و درست همانند لکسوس قبل از خود و جنسیس بعد از خود، اینفینیتی سخت در تلاش است تا از این احساس که این خودرو هم تنها یک تویوتا یا هیوندای گران‌تر است فرار نماید.

2015 New Hyundai Genesis
۲۰۱۵ New Hyundai Genesis
لکسوس از زمان تأسیس خود با این طرز تفکر در مبارزه بوده و میزان فروش آن در طی سالیان گذشته به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است اما در آلمان حرفی برای گفتن ندارد. در حقیقت، لکسوس با باز طراحی برند خود همه‌ی چیزهای قبلی را دور انداخت و با خودروهایی که هیچ شباهتی به پیشینیان خود نداشت پا به میدان گذاشت و امیدوار است تا از احساس ارتباط با تویوتا رهایی یابد؛ اما درحالی‌که با این کار مقدار فروش اندکی افزایش یافته اما همه‌ی تغییرات صورت نگرفته، به جز اینکه شاید صاحبان لکسوس های کنونی را منحرف ساخته و آن‌ها روش قبلی این کمپانی محافظه‌کار ژاپنی را ترجیح می‌دهند.

First-Lexus
استراتژی تغییر علامت تجاری تنها به این خاطر ممکن است که برند ژاپنی فاقد میراث و تاریخچه‌ای است تا به تنهایی داشته باشد، چیزی که به نظر می‌رسد آلمانی‌ها دارای آن هستند. لکسوس افراط‌گرایی مدرن خود را با ساخت سدان دیفرانسیل جلوی ES که بر پایه‌ی تویوتا ساخته شده جواب داد، چیزی که کمپانی امید داشت تا خریداران موجود را خوشحال کند؛ اما آیا ES به اندازه‌ی GS لوکس است؟

2016 Lexus ES-300h
۲۰۱۶ Lexus ES-300h
فولکس‌واگن یک برند لوکس است یا برندی معمولی؟ درباره‌ی برند تقریباً یکسان و حتی بهتر اشکودا چطور؟ ولوو چطور؟ این برند سوئدی مقابله‌ای کامل با ژرمن‌ها در بحث قیمت دارد اما آیا این برند همان میزان درک و احساس لوکس بودن را دارد؟
یک مورد که می‌تواند شاهدی برای موفقیت باشد میزان فروش است که پیشنهاد می‌کند علیرغم مشکلات اخیر فولکس‌واگن، میزان فروش این شرکت هنوز هم قوی است درحالی‌که ولوو در مقابله با رقبای اروپایی خود به مشکل برخورده است.

Volkswagen Phaeton
Volkswagen Phaeton
اما همان‌طوری که ما می‌دانیم، لوکس بودن با آمار فروش تعریف نمی‌شود. در حقیقت، اغلب، درک لوکس بودن درباره‌ی میزان خاص و انحصاری بودن است. همان‌طوری که مدیرعامل قبلی پورشه می‌گوید: “وقتی که من دو پورشه را در یک خیابان دیدم نگران شدم.” خب، او باید این روزها تا حدی نگران باشد چرا که آمار فروش پورشه به لطف ماکان بالا رفته است.

2017 Volvo S90
خب برندی همچون مرسدس بنز که خودروهایی را در بازه‌ی ۳۰ تا ۳۰۰ هزار دلاری می‌فروشد، چگونه حس لوکس و انحصاری بودن خود را مدیریت می‌کند؟ آیا خریداران مرسدس AMG GT S اهمیتی می‌دهند که خودروی ارزان‌تر ۳۰ هزار دلاری نیز همان ستاره‌ی ۳ پر را حمل می‌کند؟ آیا مرسدس بنز بدون هیچ سؤالی تا همیشه یک خودروساز لوکس در نظر گرفته خواهد شد؟

2016 Mercedes-AMG GT S
۲۰۱۶ Mercedes-AMG GT S
البته چیزهای معینی وجود دارند که مرسدس را مرسدس می‌سازند. برای مثال، آیا می‌دانید که هر دکمه‌ی موجود در داشبورد مرسدس بنز برای پاسخ دقیق استوار بر نیروی نیوتون کالیبره شده است؟ یا حتی ارزان‌ترین بنز نیز دستگیرهای در داخلی روشن‌شونده و کرومی دارد؟
مزیت خرید یک مرسدس بنز، ب‌ام‌و یا آئودی ارزان این است که شما قطعات زیادی را به دست می‌آورید که در مدل‌های بسیار گران‌تر نیز بکار رفته‌اند. در برندهای معمولی، مثل مزدا-که در محو کردن خط بین ممتاز و لوکس بودن عالی کار کرده- مدل‌ها گران‌تر قطعات خود را با ارزان‌تر به اشتراک می‌گذارند. همه‌ی این‌ها یک عمل توازنی است.

2017 Mercedes-Benz S550 Cabriolet
۲۰۱۷ Mercedes-Benz S550 Cabriolet
بااین‌وجود، مزدا ۲ فول آپشن سیستم هدآپ دیسپلی برجسته به همراه تجهیزات ایمنی فعال زیادی دارد اما هنوز هم مجبورید تا بهای بیشتری را برای دستیابی به نصف این تجهیزات در برندهای لوکس بپردازید.

Audi A1 Sportback 2014
Audi A1 Sportback
نهایتاً، وقتی فردی را در حال رانندگی در پشت فرمان یک آئودی A1 پایه با پیشرانه‌ی ۱ لیتری و یا مرسدس بنز A180 دیدید، بدانید که او تصمیم گرفته است تا یک خودرو از برندی لوکس اما از نوع کم تجهیزات داشته باشد و آن را به یک مزدای فول آپشن و یا شبیه آن ترجیح داده است. این افراد نشان لوکس را انتخاب کرده‌اند و این نشان برای آن‌ها معنی زیادی دارد.

2016 Mercedes-Maybach S600 interior
خب نظر شما چیست؟ از دید شما، چه مواردی یک خودرو را لوکس می‌کند؟

منبع: caradvice

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. یو اس اس اینترپرایز

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    باتشکر از شاهین احمدزاده
    مطلب قشنگی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۱۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      خیلی مطلب خوبی بود. با تشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Alirankhodro

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    نیازی نیست زیاد فکر کنید
    در اولین نمایندگی، خودروی لوکس دنا رو از نزدیک ببینید تا معنای لوکس بودن ناخودآگاه به شما القاء شود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدرضا777

      ۱۷ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (20 ديدگاه)

      دمت گرم داداش..این خودرو لوکس دنا از وقتی که ایرانخودرو اینجوری گفت همیشه از سوژه های منه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. YAS

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    ما حجم موتور بالای 2500cc رو لوکس میگیم.دیگه این همه مقاله لازم نبود!!(البته با تشکر از نویسند)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یو اس اس اینترپرایز

      ۱۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      شما کارت درست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. یک دوست

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    این این موفق عمل نکردن ولوو در مقابل برخی از رقبای آلمانی .. در برخی کشورها …
    به خودروهای لوکس تر و زیباتر فعلی ولوو صدق نمیکن..

    ولوو الان خیلی بهتر عمل میکنه..

    البته در گذشته هم خوب بوده… ولی با ظاهر ساده تر…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ایرانی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    یه نظری دارم(شاید کمیشم اشتباه): …….>>>

    چرا مجله های ایرانی در مورد (ولوو) یکی به نعل میزنن … یکی به میخ…؟!!!
    انگار باش حال نکردن!!!

    آیا مافیای خرید و فروش ماشین… روش حساس و عصبی شدن؟!!
    (مخصوصا الان که قوی و سرحال تر از همیشه است)

    میچسبوننش کنار کلمه اشکودا…!!!!!!!!!!!!!!!!

    اشکودا خوبه اما… اما داره… منظورم چیزه دیگه ای هست…

    قبلا که ولوو به این پیشرفتهای قابل تحسین امروزش نرسیده بود.. خیلی لوکس لوکس میکردن این مجلات…

    اما ظاهرا مافیای نفوذی طاقتش سر اومده و احساس خطر….. و افتاده به تحقیر پینهان بعضی برندهایی که باشون حال نمیکنه و تاثیر گذاری روی افکار عمومی…!!!

    البته دنیای امروز همینه… باید نفوذ ذاشت… و الا تا براشون پر خطر بشی.. میزننت زمین…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. r&a

      ۱۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (169 ديدگاه)

      کاملا درسته یه عمره همه میگن ولوو لوکس هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خودروی لوکس رو خود برند معرفی میکنه مثلا هیوندای میگه جنسیس لوکسه ولی سوناتا نه با اینکه امکاناتشون تقریبا در یه سطحه وقتی خود شرکتا اسم لوکس رو روی محصولاتشون میزارن دیگه نیازی به این همه سخت کردن کار نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (137 ديدگاه)

    والله اینجا که یه هیوندای معمولی مثلا ولاستر یا اکسنت هم خودروی لوکس محسوب میشه
    کلا مردم این دیار تو تعریف عادی کلمه خودرو موندن که به چی باید گفت خودرو تو جهان امروز چه برسه به اینکه بشه لوکس بودن رو تعریف کرد
    خودروی لوکس واقعی اینجا تقریبا دست نیافتنی هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمد حسین

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    لوکس بودن رو میشه دو جور تعریف کرد: یکی سطح امکانات بالاست ؛ یعنی این که اتومبیل شما مجهز به آخرین تکنولوژی هامثل انواع رادارها و سیستم های ماهواره ای و انواع و اقسام کنترل های برقی -از سیستم های پخش پیشرفته گرفته تا سیستم های خودران و اسکنر جاده و از این جور چیزا- باشه و در کنارش کیفیّت و صد البته قیمت قطعات هم نه چندان بالا اما در حد عالی باشه . دومیش هم اینه که ماشین سیستم های فوق پیشرفته ی زیادی نداشته باشه(نه به شدت نمونه اولی اما در حد معمول داشته باشه) اما کابین پر باشه از انواع چرم های نادر و طلا و الماس های گرون قیمت .اما متاسفانه (از دید من ) هنوز دنیا اون قدر پیشرفت نکرده که بتونه ماشینی خلق کنه که هر دو رو باهم در یک ماشین گرداوری کنه بنابر این لوکس هایی که تاحالا تولید شدن هیچ کدوم کامل نیستن گر چه ممکنه تا یک حدی نیاز هارو براورده کنن . این نظر من بود و میدونم انتقاد هایی بهش وارده اما حالا یکی نگه اون جاش رولزرویس رو گفت اون جاش بنز رو ها…! شوخی کردم ! شاد باشید! عشق است بنز و رولزرویس و تیبا هاچبک!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یو اس اس اینترپرایز

      ۱۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      تسلا جز نوع اول که شما فرمودید

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد حسین

        ۱۶ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (204 ديدگاه)

        احسنت … !

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. رادین

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (95 ديدگاه)

    از نظر من لوکس بودن
    یعنی توجه به جزییات (همون که بالا در مورد کلید های بنز گفت)
    یعنی ماشین و با آرمش نشناسی با اصالت طراحیش بشناسی(تشخیص بنز و bmw از دو کیلومتری بدون نیاز به دیدن آرم)
    یعنی 10 سال دیگه ماشین همون ابهت اولیه رو داشته باشه (مثل بنز)نه اینکه دو ماه دیگه دلتو بزنه (بیشتر منظورم طراحی هستش)
    یعنی ماشینی که 5 سال روش کار شده نه مثل انواع هیوندا که سالی 5 مدل جدید میندازه بیرون
    الان خودروهای کره ای سال 2015 با سال 2016 اونقدر تفاوت طراحی دارن که اگه آرمش نباشه قابل تشخیص نیست این چیه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. بنتلی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    الان ابرخودرو استون مارتین معرفی شده لطفا اگه میشه درموردش مطلب بزارین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Shahriyar_mansory

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    فرقون سازا چجوری روشون میشه به دنا بگن خودرو لوکس معیار اونا چیه واقعا خخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Archi KHAN

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    تعریف واژه ی لوکس :

    زندگی عامه ی مردم ایران !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. موكا

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    استادان لاکچری در بریتانیای کبیر
    مفهوم خودرو لاکچری از انگلستان بوده
    ملکه الیزابت مفهوم لوکس بودن را بهتراز هر جنتلمنی میداند
    رایحه ی فوقالعاده اجناس و خودروهای لوکس را از بریتانیای کبیر میشنوم ،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ماسل

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2417 ديدگاه)

    ,واس ما تایید نمیشه واس بقیه دوتا دوتا تایید میشه.لوکس یعنی این

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. shahin

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    لوکس بودن یعنی پیشینه و اصالت داشتن/یعنی قیمت بالا/یعنی قطعات مرغوب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. آرش

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    مطمئنا جایزه احمقانه ترین معیار لوکس بودن تعلق می گیره به قوانین مملکت گل و بلبل خودمون با لوکس فرض کردن خودروهای بالای 2500 سی سی! مدیران مستضعف ما تازگی ها پی به اوج حماقت این قانون بردن و معیار رو تغییر دادن به قیمت بالای 100 هزار دلار!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. حميد

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    با تشکر از نویسنده
    معنی لوکس بودن برا هر کشور و قشری از جامعه متفاوت هست
    تو ایران ماشینهای معمولی خارجی هم لوکس حساب میشه
    ولی بعضی ها برند براشون مهمه و تغریبا جا افتاده کسی که بنز رو انتخاب میکنه یکجورایی لوکس سواره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. احمد باقری

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مقاله جالبی بود. این تویوتا لندکروز پرادو هم قیافه خفنی پیدا کرده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. reza

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    برای خودم سه فاکتور برند ، قیمت و حسی که به مالک القا می کنه (که این خیلی کلیه و میتونه از طراحی و متریال شامل بشه تا پرفورمنس خودرو) معیار لوکس بودن هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. نخود آش

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (294 ديدگاه)

    تعریف لوکس بودن: هرماشینی که شیشه بالابر برقی عقب داشته باشه لوکسه. مثل ساینا و پارس.
    پناه بر خدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. رضا

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خودرو لوکس 90 درصد ایرانی ها پراید می باشد ما را چی به لوکس بودن با کهنه خود بسازیم که نو دیگران گران است حداقل برای ایرانی جماعت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. احسان

    ۱۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    چرم و چوب طبیعی منو یاد خودرو لوکس می اندازهمثل رولز رویس مرسدس اس کلاس و سری ۷ بیمر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. آرمان

    ۱۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (85 ديدگاه)

    خودروی لوکس خودرویی هست که :
    1- تمیز باسه
    2- مرتب باشه
    3- قوانین رو رعایت کنه
    4-موقع تصادف ادب رو رعایت کنه
    5-چند نفر شاد وبا حال توش باشه یا یک خانواده شاد

    ماشین لوکس ماشینی هست که از کنارش رد میشی بوی زندگی به مشامت میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا