چشم انداز

مینی‌ون‌ها علیرغم کاهش فروش چشمگیر، ماندگار خواهند بود

طی سال‌های اخیر فروش سدان‌ها تا حد قابل‌توجهی کاهش یافته و به همین دلیل بسیاری از خودروسازان از تعداد سدان‌های خود کاسته‌اند اما این ماشین‌های خانوادگی هنوز هم فروش نسبتاً زیادی دارند ولی مطمئناً در رابطه با مینی‌ون‌ها این‌طور نیست زیرا این خودروها سال گذشته در ایالات‌متحده مجموعاً تنها ۳۶۴ هزار دستگاه فروش داشته‌اند. در گذشته اما مینی‌ون‌ها یکی از اصلی‌ترین بخش‌های بازار خودرو بودند و تقریباً همهٔ خودروسازان حتی مزدا و فولکس‌واگن حداقل یک مینی‌ون در سبد محصولات خود داشتند.

به دلیل فروش و محبوبیت بالای مینی‌ون‌ها، در سال‌های نه‌چندان دور برخی شرکت‌ها حتی چندین مینی‌ون را به بازار عرضه می‌کردند مثل کرایسلر تاون‌اند کانتری، دوج گرند کاروان و پلیموث وویاگر؛ اما امروزه با توجه به اینکه خریداران به سمت کراس‌اوورها و اس‌یووی‌ها گرایش پیدا کرده‌اند، فروش مینی‌ون‌ها بشدت کاهش یافته است یعنی همان بلایی که قبلاً سر استیشن‌ها آمد. به گزارش آسوشیتدپرس، فروش مینی‌ون‌ها نسبت به دوران اوج فروش آن‌ها در سال ۲۰۰۰، امروزه ۹۶۶ هزار دستگاه کمتر شده است.

به دلیل کاهش چشمگیر فروش مینی‌ون‌ها، تعدادی از خودروسازان مثل جنرال موتورز و فورد از این بخش خارج شدند و در حال حاضر تنها تعدادی محدودی مینی‌ون شامل کرایسلر پاسیفیکا، دوج گرند کاروان، هوندا اودیسه، تویوتا سی‌ینا و کیا سدونا در بازار حضور دارند؛ اما مینی‌ون‌ها با وجود افت شدید فروش، از بازار کنار نخواهند رفت. رئیس بخش خودروهای سواری فیات-کرایسلر آقای «Tim Kuniskis» به آسوشیتدپرس گفته است هیچ خودروی دیگری نمی‌تواند با یک مینی‌ون رقابت کند. این خودروها از لحاظ حمل سرنشین و بار بی‌رقیب هستند و همین‌طور معمولاً مصرف سوخت کمتری هم از کراس‌اوورها دارند.

یکی از علت‌های ماندگاری مینی‌ون‌ها در بازار عدم وجود رقابت زیاد در این بخش است. به گفتهٔ آقای Kuniskis، هرچند ممکن است دیگر کلاس‌ها سالانه بیش از یک‌میلیون دستگاه فروش داشته باشند اما آن کلاس‌ها با حضور بیست رقیب یا حتی بیشتر اشباع شده‌اند؛ اما در بخش مینی‌ون‌ها، فقط با حضور سه خودروساز اصلی که بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه فروش دارند، می‌توانند همهٔ نیازهای این بخش را پوشش دهند. علاوه بر این، سود بالا هم یکی دیگر از دلایلی است موجب ماندگاری مینی‌ون‌ها در بازار می‌شود.

هرچند ممکن است مینی‌ون‌ها سودی به‌اندازهٔ پیکاپ‌های فول سایز ۵۰ تا ۶۰ هزار دلاری نداشته باشند اما این خودروها حاشیهٔ سود بالایی دارند و قیمت آن‌ها به‌راحتی به بیش از ۴۰ هزار دستگاه می‌رسد؛ بنابراین ممکن است آیندهٔ روشنی در انتظار مینی‌ون‌ها باشد. از سوی دیگر، این خودروها به دلیل برخورداری از فضای داخلی زیاد، به نمونه‌های آزمایشی محبوبی برای خودروهای خودران تبدیل شده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. sina7

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (435 ديدگاه)

    خیلی دوس دارم یه کوپه و یه مینی ون داشته باشم
    مکمل خوبی میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      باید مینی ونها جذابتر بشن.مثال دو دفرانسیل بشن.برقی.هیبرید.موتورهای پیشرفته قوی.زیباتر.بهترین نمونه که قرار دو دف بشه و موتور قوی داره کرایسلر تان اند کانتری

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا