چشم اندازهفته نامه

10 همکاری عجیب پیشرانه‌ای در دنیای خودرو

همکاری بین خودروسازان قدمتی به اندازه‌ی خود خودرو دارد. معمولاً خودروسازان داخل یک گروه مثل گروه فولکس‌واگن از قطعات، قوای محرکه و پلتفرم‌های مشترکی استفاده می‌کنند. حتی خودروسازانی که ارتباطی باهم ندارند نیز وارد همکاری‌های مهمی می‌شوند. صدها مثال وجود دارد که قطعات یک شرکت در محصولات شرکتی دیگر استفاده شده است. البته امروز به دنبال یک بخش ویژه از خودرو یعنی پیشرانه هستیم.


اما ما هر نوع پیشرانه‌ی مشترکی را مدنظر نداریم بلکه می‌خواهیم همکاری‌هایی را ذکر کنیم که هرگز به فکرمان خطور نکرده است. ما شاسی‌بلندی با پیشرانه‌ی فراری، سدانی فرانسوی با قلب مزراتی، هاچبکی اسپانیایی با روح پورشه و… را پیدا کرده‌ایم.

  • آلفارومئو استلویو کوادروفولیو – فراری


اگرچه فراری دیگر عضوی از گروه فیات-کرایسلر نیست اما همکاری‌های تجاری آن‌ها پابرجا مانده است. برای مثال آلفارومئو استلویو کوادروفولیو یک شاسی‌بلند قلدر است که در بطن خود پیشرانه‌ی فراری را جای داده است.


قلب آهنین این شاسی‌بلند ایتالیایی از نوع ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربوی ۵۱۰ اسب بخاری است. این پیشرانه باعث شده استلویو کوادروفولیو یکی از سریع‌ترین‌های دنیا باشد و تنها در عرض ۳.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۲۸۲ کیلومتر در ساعت است.

  • استون مارتین DB11 – مرسدس-ای ام جی


حتی فکر کردن به جایگزین شدن پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر مشهور استون مارتین با قلب آهنین ۸ سیلندر در چند سال قبل گناهی نابخشودنی محسوب می‌شد اما حالا همه‌چیز عوض شده است.


چند سال قبل استون مارتین و مرسدس-ای ام جی باهم توافق کردند که از پیشرانه‌های ژرمن‌ها در قلب محصولات بریتانیایی‌ها استفاده شود. اولین خودرویی که از قلب ای ام جی استفاده کرد استون مارتین DB11 بود. این پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو قدرت ۵۰۲ اسبی داشته و باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴ ثانیه‌ای می‌شود.

  • سیتروئن SM – مزراتی


بسیاری از افراد سیتروئن SM را انقلابی‌ترین خودروی تاریخ می‌دانند. SM در نمایشگاه پاریس ۱۹۷۰ و با طراحی وحشی و ارتفاع زیاد از سطح زمین معرفی شد. مردم هنوز هم درباره‌ی این خودرو صحبت می‌کنند زیرا زیر کاپوت آن پیشرانه‌ی ۶ سیلندر مزراتی قرار دارد.


اما این همکاری چگونه شکل گرفت؟ از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۵ سیتروئن مالک مزراتی بود و به همین همکاری‌هایی صورت گرفت. SM از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری مزراتی با قدرت ۱۷۰ اسب بخار استفاده کرده است.

  • داج آونجر – فولکس‌واگن


از آنجایی که همه‌ی دنیا نظاره‌گر همکاری فورد و فولکس‌واگن در هفته‌های اخیر بوده‌اند باید دانست که این اولین همکاری بین خودروسازان آلمانی و آمریکایی نیست. درحالی‌که پیشرانه‌های دیزلی هرگز محبوبیت بالایی در آمریکا نداشته‌اند اما اروپایی‌ها دیزلی‌ها را دوست دارند. داج برای آونجر از پیشرانه‌ی توربودیزل فولکس‌واگن استفاده کرد.


داج در استفاده از پیشرانه‌های دیزلی فولکس‌واگن تعلل نکرد. این خودروساز امیدوار بود با استفاده از پیشرانه‌ی ۲ لیتری TDI به موفقیت خود در اروپا کمک کند. آونجر دیزلی قدرت ۱۴۰ اسب بخاری و مصرف سوخت مناسبی داشته است.

  • لانچیا تما ۸.۳۲ – فراری


در دهه ۸۰ میلادی لانچیا تما سدانی مرسوم با پلتفرم مشترک فیات کروما و ساب ۹۰۰۰ بود. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر این خودرو از فراری گرفته شده است. تما در واقع پیشرانه‌ی فراری ۳۰۸ را به عاریت گرفته بود.


این قلب آهنین ۸ سیلندر ۲.۹ لیتری ۳۲ سوپاپه قدرت ۲۱۵ اسبی داشته که کمتر از قدرت ۲۴۰ اسب بخاری فراری بوده است. تما شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت کمتر از ۷ ثانیه‌ای داشته است.

  • مک لارن F1 – ب ام و


در اوایل دهه ۹۰ میلادی مک لارن F1 توسعه یافت. البته این خودروساز نیازمند قوای محرکه‌ی توانمندی بود و پس از بررسی پیشرانه‌های هوندا و ایسوزو تصمیم به استفاده از پیشرانه‌ی ب ام و گرفت.


پل روش رئیس بخش M ب ام و با پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۶.۱ لیتری ۶۳۵ اسب بخاری به مک لارن کمک کرد. حداکثر سرعت ۳۸۵ کیلومتر در ساعتی و شتاب ۳.۲ ثانیه‌ای تنها گوشه‌ای از ویژگی‌های F1 بوده است.

  • مرسدس بنز A کلاس – رنو


شاید با خود فکر کنید همکاری رنو و مرسدس بنز در قطعاتی همچون دکمه‌های شیشه‌بالابر و یا صفحات نمایش خواهد بود اما این همکاری جدی‌تر از این حرف‌ها بوده است. چهارمین نسل مرسدس A کلاس از پیشرانه‌ای فرانسوی استفاده کرده است.


توافق‌نامه‌ی موجود بین دایملر و رنو-نیسان-میتسوبیشی دلیل تپش قلب رنو در A کلاس ۲۰۱۹ بوده است. این پیشرانه‌ی دیزلی از نوع ۱.۵ لیتری توربودیزل ۱۱۵ اسبی بوده و در مدل A 180d بکار رفته است.

  • میتسوبیشی گالانت – ای ام جی


در اواخر دهه ۸۰ میلادی میتسوبیشی به دنبال اضافه کردن چیزی خاص به گالانت بود. این خودروساز ژاپنی با ای ام جی آلمان ارتباط برقرار کرد. ای ام جی در آن زمان تیونری مستقل بود. میتسوبیشی تنها ۵۰۰ دستگاه از گالانت با قوای محرکه‌ی ای ام جی را ساخت.


پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری ای ام جی که با کد ۴G63 شناخته می‌شد چندین قطعه‌ی جدید داشت و قدرت ۱۷۰ اسب بخاری تولید می‌کرد. این گالانت همچنان دیفرانسیل جلو باقی‌مانده بود.

  • سئات ایبیزا – پورشه


سئات ایبیزا در سال ۱۹۸۴ معرفی و به یکی از اولین محصولات این خودروساز پس از جدایی از فیات تبدیل شد. ایتال دیزاین کار طراحی بدنه را انجام داد و در بخش پیشرانه نیز از پورشه کمک گرفته شد.


پورشه دو پیشرانه‌ی ۱.۲ و ۱.۵ لیتری را برای ایبیزا تدارک دید. این پیشرانه قدرت ۶۲ و ۹۰ اسب بخاری داشتند. نهایتاً قوی‌ترین پیشرانه با قدرت ۱۰۰ اسب بخاری عرضه شد که در نسخه‌ی SXI دیده می‌شد. یک پیشرانه‌ی ۱.۷ لیتری دیزلی نیز با قدرت ناچیز ۵۵ اسب بخاری در دسترس بود.

  • پورشه ۹۱۴ – فولکس‌واگن


پورشه ۹۱۴ یکی از متمایزترین محصولات تاریخ پورشه بوده است. این خودرو اما کلاسیکی ارزشمند نبوده است. چرا؟ پورشه ۹۱۴ در اوایل دهه ۷۰ میلادی و با همکاری فولکس‌واگن عرضه شد.


اگرچه در قلب این خودرو پیشرانه‌های ۴ یا ۶ سیلندر تپیده اما پیشرانه کوچک‌تر ۴ سیلندر جالب‌توجه بوده است. پورشه سه پیشرانه‌ی ۴ سیلندر متفاوت در ۹۱۴ آمریکا بکار برد که همگی از فولکس‌واگن گرفته شده بودند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Jdm

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (121 ديدگاه)

    4G63 پتانسیل تیونش یه سروگردن از همه اینا بالاتره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. امیر

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    جالب بود
    مخصوصا اونجر!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. M

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    ببخشید ! نویسنده محترم این متن همکاری فراری و آلفا براش عجیب بوده و همکاری بیمر و تویوتا برای سوپرا براش عجیب نیست ؟
    دوم این که اگه همکاری ای ام جی و استون برای DB11 براش عجیبه قاعدتا باید همکاری این دو تا شرکت برای مدل ونتیج هم تو لیست میزاشت دیگه!
    در آخرم هم باید بگم F1 عجب ترکیب طلایی بود ! فکر نکنم دیگه تکرار بشه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ADAK

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1829 ديدگاه)

    طلبه اون گالانت شدم با موتور AMG

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ایمان

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    این لیست خیلی حرف برای گفتن داره و البته کامل هم نیست
    فراری به مازراتی انجین داده و نیسان هم به رنو و ….
    ولی عجب موتوری BMW برای مکلارن ساخته که هنوزم ازش خیلی تعریف و تمجید میکنن و این نشون میده که لقب بهترین انجین ساز دنیا به همراه ( فراری ) برازندشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. emad1990

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    بنز a از پیشرانه رنو استفاده نکرده
    این پشرانه مشترکا توسط بنز و اتحاد رنو نیسان تولید شده.این مورد رو اصلاح کنید
    حتی خبرش رو هم خودتون کار کردید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۹ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (25 ديدگاه)

      خیر، طراحی و ساخت این انجین توسط رنو نیسان انجام شده و مشارکتی توسط مرسدس وجود نداشته، سایتهای منبع رو چک کنید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. حسین

    ۹ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    دو تا ابر سلطان در این لیست ان!
    اسطوره دهه ۹۰ ، مکلارن اف۱ !!
    اسطوره دهه ۸۰ ، گالانت!
    البته گالانت توربو با سیستم چهارچرخ معروف تر بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. یاس ی

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    مقاله باحالی بود، واقعا دو سه موردش را نمیدونستم.
    عجیبترین واسه من موتورهای ضعیف پورشه روی سئات ایبیزا بود. آدم انتظار داره وقتی اسم پورشه میادبا ماشینهایی اسپورت و اسب بخار زیاد طرف باشیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا