چشم اندازهفته نامه

وضعیت مالکیت برندهای بریتانیایی

بریتانیایی‌ها همیشه دوست داشته‌اند که خودشان را مانند تافته جدا بافته‌ای بدانند که از همه دنیا متفاوت است. به همین مسئله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نگاه کنید! در زمانی که تمامی کشورهای اطراف اروپا دست به هر کاری می‌زنند تا بتوانند عضوی از اتحادیه اروپا شوند، بریتانیایی‌ها ناگهان تصمیم می‌گیرند که از اتحادیه خارج شوند، حتی اگر قیمت این کار افت شدید ارزش پول، شاخص بورس و رتبه اعتباری کشورشان باشد. گذشته از این خط‌مشی سیاسی عجیب‌وغریب، خودروهای بریتانیایی همواره خودروهایی خاص با مشتریانی خاص بوده و هستند. این استعمارگران پیر برخلاف سیاست‌های نه‌چندان محبوبشان، خودروهایی بسیار محبوب دارند که بعید است کسی از آن‌ها خوشش نیاید. همه می‌دانیم که خودروهای ژاپنی سرآمدان کیفیت و قابلیت اطمینان هستند، آمریکایی‌ها خودروهایی با عملکرد فنی بسیار بالا می‌سازند، خودروهای کره‌ای طراحی عالی و آپشن های زیادی دارند و یافتن ایراد در خودروهای آلمانی غیرممکن است؛ اما کمتر کسی را پیدا می‌کنید که برای یک بار هم که شده نخواهد یک خودروی انگلیسی را براند.

2016 Bentley Mulsanne Speed
۲۰۱۶ Bentley Mulsanne Speed
خودروهای انگلیسی ممکن است الزاماً باکیفیت‌ترین یا قابل‌اطمینان‌ترین خودروی کلاس خود نباشند، از نظر فنی بهترین در میان رقبا نباشند و حتی آپشن های چندان زیادی هم نداشته باشند، اما چیزی دارند که آن‌ها را از سایرین متمایز می‌کند. خودروهای انگلیسی روحی سرشار از غرور، تجمل و اشرافی‌گری با خود دارند و همین روح است که انگلیسی‌ها را خاص می‌کند.

jaguar_xjs_1990
انگلستان یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی دنیا بوده است و خودروهای انگلیسی همواره دارای سبکی خاص در دنیای خودروسازی بوده‌اند. فقط نگاهی به این اسامی بیندازید: رولزرویس، بنتلی، آستون مارتین، لوتوس، جگوار، لندروور، مینی، ام‌جی، روور و … . هر کدام از این اسامی ده‌ها سال سابقه و افتخار را با خود به همراه دارند.

Aston Martin Lagonda 1987
Aston Martin Lagonda 1987
اما گلچین روزگار عجب خوش‌سلیقه است! از قضا، این برندهای خوش‌نام که هر یک عاشقانی بی‌شمار از سراسر جهان داشتند، به علت مدیریت ضعیف، سیاست‌های عدم حمایتی دولت انگلستان و اعتصابات کارگری پی‌درپی در دهه‌های آخر قرن بیستم، به‌گونه‌ای ضعیف شدند که از این غول‌های بزرگ، چیزی جز پیکری بی‌جان باقی نماند و کمپانی‌های دیگر، به دور این پیکرهای بی‌جان حلقه زده و هر کدام تکه‌ای از این شکوه و افتخار تاریخی را با خود به غنیمت بردند.

Rolls Silver Shadow 1969
در ضعف سیاست‌های دولت بریتانیا همین بس است که آن‌ها در زمان جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین امپراطوری آن دوران را هدایت می‌کردند که کشور بزرگی مانند هند، تنها یکی از مستعمراتش بود؛ اما در حال حاضر بریتانیا به جزیره‌ای کوچک محدود شده است که حتی در مورد محل دقیق آن بین علما اختلاف نظر وجود دارد!

از نظر مدیریت نیز انگلیسی‌ها سابقه چندان خوبی ندارند. فقط کافی است به حواشی اخیر برنامه تخت گاز و اخراج مجری محبوب آن یعنی جرمی کلارکسون دقت کنید و با خود فکر کنید که کدام مدیر در جهان حاضر می‌شود فردی که محبوب‌ترین برنامه خودرویی جهان و یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های شبکه‌اش را رهبری می‌کند را تنها به دلیل یک درگیری که عذرخواهی رسمی وی را نیز در پی داشت، اخراج کند و وی و همکارانش را به شبکه‌ای دیگر بفرستد تا برنامه‌ای رقیب را درست کنند؟

جرمی کلارکسون
جرمی کلارکسون
همان‌طور که دیدید، انگلیسی‌ها سابقه سیاهی در فرستادن اسطوره‌هایشان به آغوش خارجی‌ها دارند. در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق برندهای بزرگ و باسابقه انگلیسی تحت هدایت و رهبری خارجی‌هاست. در ادامه نگاهی به مالکیت برندهای بریتانیایی خواهیم داشت.

رولز رویس:

به رسم احترام به بزرگتر، بررسی خود را از گران‌ترین و بزرگترین خودروی انگلستان شروع می‌کنیم. زمانی که چارلز رولز و هنری رویس در کارگاه خود اقدام به ساخت خودرو کردند، دنیای خودروهای لوکس بازیگری جدید یافت و پس از آن، برای دهه‌ها در فرهنگ لغت ماشین بازها، رولزرویس به معنای تجمل و تجمل به معنای رولزرویس بوده است.

2016-rolls-royce-dawn badge
هر طور که بررسی کنید، نمی‌توان لیستی از خودروهای فوق لوکس در طول تاریخ را تهیه کرد که نامی از یکی از مدل‌های رولزرویس در آن نباشد. خودروهای رولزرویس همواره در حد نهایی از اشرافیت، لوکس بودن و تجملات در هر دوره‌ای قرار داشته‌اند؛ اما همه این‌ها کافی نبود تا بتواند رولزرویس را یک کمپانی مستقل نگه دارد.

2016 Rolls-Royce Dawn
۲۰۱۶ Rolls-Royce Dawn
در نتیجه این برند باشکوه ابتدا به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه فولکس‌واگن و سپس به‌صورت زیرمجموعه‌ای از BMW درآمد. در حال حاضر رولزرویس با تولید مدل‌های فانتوم، فانتوم کوپه، گاست و ریث، در خدمت پولدارهای سراسر جهان قرار دارد. نماد روح وجد (آرم رولزرویس) و جلوپنجره معروف فلزی مستطیل شکل و راه‌راه آن، همچنان با غرور و صلابت تمام بر روی خودروهای فوق‌العاده شیک، لوکس و قدرتمند رولزرویس قرار می‌گیرند و هرچند که برخی از قطعات رولزرویس توسط BMW ساخته می‌شود، اما با قدرت می‌توان گفت که این نجیب‌زاده اصیل بریتانیایی هرگز رنگ و بویی آلمانی به خود نگرفته است و همچنان خودروهای رولزرویس سرشار از همان روح باشکوه خودروهای بریتانیایی هستند.

Rolls-Royce-Ghost-2015-Seri

بنتلی:

می‌گویند وقتی هیوندای در حال ساخت یک خودروی لوکس بود تا دیدگاه عمومی نسبت به برندش را از یک برند ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت تغییر دهد، برای یافتن یک لوگوی خاص برای جنسیس دچار مشکل شد. لوگویی لازم بود که پرستیژ یک خودروی فوق لوکس را به بینندگان القا کند و در عین حال از نظر نمادین معنادار باشد.

Bentley Bentayga 09
درنهایت لوگویی را پیدا کردند که برای دهه‌ها خلاصه این کلمات بود؛ دو بال به معنی پرواز و پیشرفت که در مرکز آن حرف B نوشته شده بود. پس کره‌ای‌ها B را پاک کردند و به‌جای آن عبارت GENESIS را حک کردند. کار تمام شده بود! این لوگو نشانه ایست که حتی اگر بر روی پراید نصب شود، کافیست تا آن را به خودرویی لوکس و خاص تبدیل کند!

2016-BentleyBentayga-02
انگلیسی‌ها خیلی خوب بلدند خودروهای خاص بسازند و بنتلی هم یکی از خاص‌ترین خودروهای انگلیسی است و به‌گونه‌ای در این کار استاد است که لوکس سازان سراسر جهان باید سال‌ها در کلاس این استاد پیر درس ساختن خودروهای خاص ببینند!

bentley-mulsanne-facelift-revealed-new-grille-more-power-and-new-versions_22
اما این برند فوق لوکس و خاص نیز در طوفان حوادث نتوانست دوام بیاورد و توسط آلمانی‌ها خریداری شد. هم‌اکنون بنتلی زیرمجموعه‌ای از گروه فولکس‌واگن است و دفتر مرکزی آن در Crewe انگلستان واقع شده است.

2017 Bentley Mulsanne Speed
۲۰۱۷ Bentley Mulsanne Speed
احتمالاً اگر هیتلر از گور بیرون می‌آمد و می‌دید که برندی ارزان‌قیمت که جهت استفاده عامه مردم آلمان به وجود آورده بود، مالک دو تا از بزرگترین نمادهای اشرافی‌گری، اصالت و تجمل کشور دشمنش یعنی بریتانیا شده است، خیلی به خودش افتخار می‌کرد!

Bentley Continental GTC V8 S on HRE P103 wheels
Bentley Continental GTC V8 S on HRE P103 wheels

لندروور-رنج‌روور:

احتمالاً هیچ برندی در طول تاریخ به اندازه لندروور به پیشرفت علوم جغرافی، طبیعت شناسی و محیط زیست کمک نکرده است. برای مدت‌های طولانی، خودروهای لندروور خودروهایی بودند که بدون هیچ ضعفی در برابر موانع و سختی‌ها، دانشمندان، کاشفان و علاقه‌مندان به محیط زیست را به اعماق دشت‌های بکر، صحراهای سوزان، جنگل‌های انبوه و کوه‌های سر به فلک کشیده می‌بردند.

Land-Rover Range-Rover 1970
Range-Rover 1970
همگان می‌دانند که آلمانی‌ها استاد ساختن SUV های لوکس و تجملاتی هستند؛ اما اگر یک آلمانی بخواهد روی همسایه‌اش که با پورشه کاین جدیدش برای وی کلاس می‌گذارد را کم کند، احتمالاً یک رنج‌روور را انتخاب خواهد کرد!

Range Rover SVAutobiography
Range Rover SVAutobiography
شاسی‌بلندهای لوکس لندروور آن‌قدر خاص، لوکس و اشرافی هستند که در سراسر دنیا سلبریتی هایی که می‌خواهند زمان حضور بر روی فرش قرمز چشم‌ها را خیره کنند، یکی از آن‌ها را سفارش می‌دهند. لیست بازیگران، ورزشکاران، سرمایه‌داران و مدیرانی که با خرید رنج‌روور می‌خواند قدرت، ثروت و اصالت خود را به جهانیان ثابت کنند آن‌قدر بلند است که تنها با یک لندروور می‌توان به بالای آن رسید!

RangeRover HSE-01
در حال حاضر مدتی است که لندروور به تاتا موتورز هند فروخته شده است و تحت مدیریت هندی‌ها اداره می‌شود.

Range-Rover SVAutobiography Interior
Range-Rover SVAutobiography Interior

جگوار:

بسیاری از افراد نسل ما زمانی که اسم هند می‌آید احتمالاً یاد رام و شام و جبار سینک می‌افتند! داستان برادران گمشده که پس از سال‌ها همدیگر را پیدا می‌کنند و صحنه‌های منشوری فیلم‌های هندی دیگر تصاویری هستند که ما با آوردن اسم هند به یاد می‌آوریم. اگر از دید ماشین بازها بخواهیم نگاهی به این کشور داشته باشیم، تاتا نانو تصویری است که در ذهن ما نقش می‌بندد؛ خودرویی که در یک کلام آن قدر مزخرف است که به‌تنهایی موجبات سربلندی و رو سفیدی خودروسازان درجه ۳ چینی و ایرانی را فراهم کرده است! (البته ما منکر این نیستیم که در سال‌های اخیر هندی‌ها پیشرفت‌های زیادی در خودروسازی کرده‌اند و خودروهای واقعاً قابل تأملی هم به تولید رسانده‌اند.)

1972 Jaguar E-type V-12
۱۹۷۲ Jaguar E-type V-12
اما طنز ماجرا این است که همین تاتا موتورز هند، مالک دو برند از برندهای لوکس و اصیل انگلیسی است! هندی‌ها که اولین خودروهایی که در تاریخشان دیدند، خودروهای انگلیسی بودند که در دوره استعمار هند وارد این کشور شده بودند، اکنون حاکم جگوار و لندروور هستند! شاید تضادی غریب‌تر از این در دنیای خودروسازی وجود نداشته باشد که با دیدن هندی‌های فقیر و رسوم عجیب‌وغریبشان، یاد برندهای فوق لوکس جگوار و لندروور بیفتیم!

jaguar
خودروهای جگوار معمولاً بسیار گران‌قیمت هستند و در رده‌بندی‌های کیفیت و قابلیت اطمینان در رده‌های انتهایی جدول‌ها قرار می‌گیرند. پس چه کسانی جگوار می‌خرند؟ پاسخ این است: افرادی که می‌خواهند یک خودروی خاص و تجملاتی بخرند و معتقدند که خودروهای ژاپنی بی‌هویت بوده و خودروهای آلمانی به اندازه کافی خاص نیستند! در واقع این افراد معتقدند که خودروهای لوکس ژاپنی هنوز به هویت و شخصیت کافی نرسیده‌اند و خودروهای لوکس آلمانی به دلیل فروش بسیار بالا آن‌چنان خاص نیستند و نمی‌توانند به اندازه کافی توجهات را جلب کنند. پس جگوار گزینه‌ای است که چنین افرادی آن را انتخاب خواهند کرد و تا لذت راندن خودرویی لوکس و خاص را تجربه کنند.

Jaguar-XJ-2016-02

مینی:

اگر مستر بین را یکی از نمادهای بریتانیا بدانیم، قطعاً خودروی جذاب وی، یعنی مینی زرد رنگ نیز یکی از نمادهای آن کشور خواهد بود. مینی در واقع خود صاحب سبک و دارای کلاس خاصی است که به هیچ خودروی دیگری در جهان شبیه نیست. هدف از ساخت مینی، تولید خودرویی کوچک و جوان‌پسند بوده است که بتوان به‌راحتی به آن لقب “باحال” را داد و در واقع این خطی مشی همواره از سوی مینی دنبال شده است. خودروهای مینی برای جوانان نسبتاً پولداری طراحی شده‌اند که اهل سرخوشی هستند و نمی‌خواهند چندان جدی به نظر برسند.

2016-Mini-Clubman-ALL4-front-three-quarters-static-02

همانند بسیاری دیگر از برندهای بریتانیایی، مینی نیز بارها توسط کمپانی‌های مختلف دست به دست شد تا اینکه درنهایت از سال ۱۹۹۴ به این طرف، تحت پوشش BMW قرار گرفت. در این دوره مینی در اوج رشد و شکوفایی خود قرار گرفت و با ارائه مدل‌های مختلف، از جمله کراس اور Country Man، توانست افرادی با سلایق متفاوت را به خود جذب کند. علاوه بر این‌ها، مینی توانست با استفاده از شبکه گسترده نمایندگی‌های BMW، فروش خود را نسبت به رقبای همکلاس افزایش دهد. البته BMW نیز از مالکیت مینی استفاده‌های زیادی کرده است. علاوه بر استفاده‌های اقتصادی، BMW از پلتفرم مینی Country man در ساخت نسل جدید X1 بهره برده است.

Mini Countryman JCW
Mini Countryman JCW

آستون مارتین

همان‌طور که با آوردن اسم مینی به یاد مستر بین می‌افتادیم، نمی‌توانیم اسم از آستون مارتین بیاوریم و یاد یک نماد سینمایی دیگر بریتانیا، یعنی جیمز باند مأمور ۰۰۷ نیفتیم. در فیلم‌های جیمز باند خودروهای جذاب با قابلیت‌های ویژه خود جای مهمی دارند و بیش از هر خودروی دیگری، در فیلم‌های جیمز باند از آستون مارتین استفاده شده است. احتمالاً افرادی که فیلم‌های جیمز باند را دنبال می‌کنند با من هم‌عقیده خواهند بود که جذاب‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین خودروی به کار رفته در سری جیمز باند، یک آستون مارتین DB5 بوده است که در فیلم‌هایی مانند Skyfall، کازینو رویال، فردا هرگز نمی‌میرد و چند فیلم دیگر ایفای نقش کرده است. در آخرین قسمت از فیلم‌های جیمز باند یعنی “روح” هم همین آستون مارتین DB5 دیده می‌شود، اما خودروی اصلی جیمز باند در این فیلم آستون مارتین DB10 بود که اختصاصاً برای این فیلم طراحی و ساخته شده بود. خودرویی جذاب، زیبا و با قابلیت‌های خاص که صحنه تعقیب و گریز آن با یک جگوار C-X75 در شهر رم یکی از صحنه‌های درخشان تعقیب و گریز در فیلم‌های سینمایی بوده است.

Aston Martin DB5 1964 and Daniel Craig
Aston Martin DB5 1964 and Daniel Craig
آستون مارتین نیز یکی دیگر از برندهای اصیل و ریشه‌دار انگلیسی است که در سال ۱۹۱۳ کار خود را آغاز کرد و همانند سایر برندهای بریتانیایی در طول دهه‌ها چندین بار بین مالکین مختلف دست به دست گردید و درنهایت در سال ۲۰۱۳ مالکیت آن به‌صورت سهامی بین چند هولدینگ از سراسر دنیا تقسیم گردید. در حال حاضر بزرگترین سهامدار آستون مارتین یک هولدینگ ایتالیایی به نام پرستیژ موتور هولدینگز است. یک شرکت سهامی عرب و یک شرکت انگلیسی دیگر نیز از جمله سهامداران آستون مارتین هستند. درصدی از سهام آن نیز در اختیار دایملر قرار گرفته است و از آن زمان همکاری آستون مارتین با مرسدس AMG شدت گرفته است.

Aston Martin DB11
Aston Martin DB11

واکسهال

در حال حاضر همگی ما واکسهال را به‌عنوان یک زیرمجموعه دربست جنرال‌موتورز می‌دانیم که محصولات اوپل را در بریتانیا مونتاژ می‌کند. این در حالی است که زمانی که واکسهال در سال ۱۸۵۷ به‌عنوان یک کمپانی سازنده موتور و پمپ کشتی شروع به کار کرد، هنوز دو نفر از سه پدیدآورنده جنرال‌موتورز به دنیا نیامده بودند!

Opel-Vauxhall Adam Rocks
واکسهال تولید خودرو را در سال ۱۹۰۳ یعنی ۵ سال قبل از جنرال‌موتورز آغاز کرد، اما در سال ۱۹۲۵ تحت اختیار جنرال‌موتورز در آمد. واکسهال که تا قبل از جنگ جهانی دوم به ساخت خودروهای لوکس می‌پرداخت، در سال‌های بعد از جنگ به ساخت خودروهای تولید انبوه مشغول شد و در دهه ۸۰ میلادی مونتاژ محصولات اوپل را آغاز کرد. این رویه تاکنون پایدار مانده است و همچنان واکسهال به‌عنوان یک زیرمجموعه جنرال‌موتورز، به مونتاژ محصولات اوپل می‌پردازد.

Vauxhall Astra VXR
Vauxhall Astra VXR

ام‌جی

شاید بسیاری از مردم ایران ام‌جی را به‌عنوان یک برند چینی بشناسند و البته در این زمینه هم کم‌وبیش حق دارند، چراکه ام‌جی زمانی وارد ایران شد که زیرمجموعه بزرگترین خودروساز چین، یعنی سایک موتور، به‌حساب می‌آمد؛ اما این تمام واقعیت نیست؛ چراکه ‌ام‌جی قدمتی بیش از ۹۰ ساله دارد و یک برند پر سابقه بریتانیایی است. ام‌جی در طول تاریخ خود همواره در ساخت خودروهای اسپرت یک مدعی بوده است و مدل‌هایی نظیر MGB GTV8 و MG EX181 که به ترتیب دارای عناوینی مانند سریع‌ترین خودروی جاده‌ای و سریع‌ترین خودروی جهان بوده‌اند، نمونه‌هایی از سابقه درخشان ام‌جی در دهه‌های دور می‌باشند.

MGB GT
MGB GT
در سال‌های پایانی قرن بیستم همانند سایر خودروسازان بریتانیایی، ام‌جی نیز با روزگار سختی روبه‌رو شد و پس از چند بار تغییر در مالکیت (که یکی از آن‌ها نیز BMW بود)، با کمپانی روور ادغام گردید تا اتحادیه MG-Rover تشکیل شود. هرچند که در ابتدا اتحاد ام‌جی و روور امید فراوانی را برای دگرگونی اوضاع آن‌ها به وجود آورد، اما بحران اقتصادی در سال‌های آغازین قرن بیست و یکم نفس این گروه را به شماره انداخت و درنهایت در سال ۲۰۰۵ با اعلام ورشکستگی گروه MG Rover، برند ام‌جی به کمپانی نانجینگ چین و حق اختراعات و محصولات روور به سایک موتور چین فروخته شدند. سه سال بعد، به دلیل سیاست‌های دولت چین، کمپانی نانجینگ با سایک موتور در هم ادغام شدند و ام‌جی رسماً به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از سایک موتور قرار گرفت.

MG6 Facelift 2016
MG6 Facelift 2016
اولین محصول کاملاً جدید ام‌جی در دوره جدید MG6 بود که در سال ۲۰۰۹ معرفی و در سال ۲۰۱۱ وارد بازارهای جهانی شد. ام‌جی ۶ همچنین اولین خودروی ام‌جی بود که مونتاژ آن در انگلستان شروع شد و در سال‌های بعد، MG3 نیز به آن اضافه گردید و اخیراً تولید مدل شاسی‌بلند ام‌جی GS نیز در انگلستان شروع شده است.

2016 MG3
۲۰۱۶ MG3
ام‌جی برخلاف سایر خودروهای این لیست در رده خودروهای لوکس قرار نمی‌گیرد. فلسف ‌ام‌جی ساخت خودروهایی است که علاوه بر داشتن قابلیت‌های فنی و حرکتی بالا، دارای قیمتی رقابتی نیز باشند. در واقع خودروهای ام‌جی ترکیبی از قابلیت‌های اسپرت و خانوادگی را به طور توأمان ارائه می‌کنند. شاید بد نباشد بدانید که ام‌جی در همین مدت کوتاهی که از احیای آن می‌گذرد، موفق به کسب عناوینی نیز شده است. از جمله کسب مقام قهرمانی سازندگان در مسابقات قهرمانی تورینگ بریتانیا BTCC در سال ۲۰۱۴، کسب عنوان سریع‌ترین برند رو به رشد در بریتانیا در سال ۲۰۱۴، جایزه بهترین هندلینگ Autoexpress در سال ۲۰۱۴ و جایزه امنیت?Whatcar در سال ۲۰۱۲ توسط خودرو ‌ام‌جی ۶.

New MG GS 2016
New MG GS 2016

لوتوس:

نام لوتوس با هیجان در رانندگی گره خورده است. لوتوس در طول تاریخ یکی از اسطوره‌های خودروهای اسپرت بوده است و هم‌اکنون نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. نام‌هایی مانند Evora، الیزه، اسپریت و … همواره معنی هیجان و لذت رانندگی برای خودرو دوستان بوده‌اند.

1990 Lotus Esprit Turbo SE
۱۹۹۰ Lotus Esprit Turbo SE
اما این همه آنچه لوتوس دارد نیست. چیزی که لوتوس بیش از هر چیزی می‌تواند به آن افتخار کند، تیم مهندسی لوتوس است که یکی از پیشرفته‌ترین و سطح بالاترین تیم‌های مهندسی دنیاست. فقط به همین نکته توجه کنید که نیسان مهندسی سیستم تعلیق و هندلینگ مدل محبوب GTR را برای کسب بهترین نتیجه به تیم مهندسی لوتوس سپرد و نتیجه کار هم که مشخص است!

2016-Lotus3Eleven-SportAuto-05
علاوه بر این، بسیاری دیگر از خودروهای معروف جهت طراحی و مهندسی بخش‌های مختلف خصوصاً شاسی و سیستم تعلیق از زیر دست تیم مهندسی لوتوس رد شده‌اند. از جمله این خودروها می‌توان به آستون مارتین DB9، تسلا رودستر، شورولت کوروت C4 ZR1، هیوندای جنسیس، مدل‌هایی از جگوار و… اشاره کرد.

2015 Lotus Exige S Roadster
۲۰۱۵ Lotus Exige S Roadster
اما لوتوس نیز مانند سایر برندهای مطرح انگلیسی در سال‌های آخر قرن بیستم با مشکلات مالی دست به گریبان بود و درنهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان، مالکیت آن به پروتون مالزی رسید. هم‌اکنون نیز لوتوس یکی از زیرمجموعه‌های پروتون به حساب می‌آید و روند رو به رشدی را زیر نظر مالک مالزیایی خود طی می‌کند.

Lotus 3-Eleven 311
Lotus 3-Eleven 311

مورگان

آیا از آن دسته افرادی هستید که به طور روزانه کت و شلوار، جلیقه و کراوات می‌پوشید؟ آیا نامه‌هایتان را پست می‌کنید؟ آیا موسیقی را از روی صفحه گرامافون گوش می‌کنید؟ آیا به عهد ملکه ویکتوریا علاقه دارید؟ ما برای شما یک خودروی مناسب سراغ داریم: مورگان!

Morgan Aero 8
Morgan Aero 8
البته برای خرید مورگان باید تقریباً به اندازه خزانه ملکه ویکتوریا پول داشته باشید و صبر زیادی هم در خود سراغ داشته باشید، چراکه مدیران مورگان هنوز در دوره‌ای سیر می‌کنند که هیچ روباتی اختراع نشده بود تا کارها را سریع‌تر و ارزان‌تر انجام دهد و در نتیجه تمامی بخش‌های مورگان با دست ساخته می‌شوند!

2014 Morgan Plus 4
۲۰۱۴ Morgan Plus 4
اگر یک خودروی مورگان را ببینید فکر می‌کنید که با یک خودروی موزه‌ای طرف هستید. در حقیقت تمام چیزهایی که در این خودرو وجود دارند، به‌جز تکنولوژی آن، بوی کهنگی دارد. البته این بدین معنی نیست که مورگان خودرویی قدیمی و بد است. بلکه ایده‌ای عالی است برای علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک و افرادی که می‌خواهند لذت سواری یک خودروی عتیقه را در کنار تکنولوژی به‌روز موتور فورد و جعبه‌دنده مزدا را در کنار هم داشته باشند.

Morgan EV3
Morgan EV3
خوشبختانه مورگان همچنان انگلیسی باقی مانده است و ۱۰۰ درصد سهام آن در اختیار خانواده مورگان است. واقعاً حیف بود اگر این نماد انگلستان اوایل قرن بیستم در اختیار یک تازه به دوران رسیده آسیایی یا یک نژادپرست آلمانی قرار می‌گرفت!

morgan 3-wheeler
morgan 3-wheeler

مک‌لارن

کم سن و سال‌ترین برندی که در این لیست از آن نام می‌بریم مک‌لارن است. البته با این وجود، هنوز هم عمر مک‌لارن از هیوندای بیشتر است! مک‌لارن در سال ۱۹۶۳ به‌عنوان یک تیم مسابقه توسط بروس مک‌لارن آغاز به کار کرد و برای سال‌ها صرفاً به ساخت خودروهای مسابقه‌ای می‌پرداخت. در سال ۱۹۸۱ تیم مسابقه مک‌لارن به طور کامل توسط شخصی به نام رون دنیس خریداری شد و در حال حاضر ۲۵ درصد از سهام آن متعلق به یک سهامدار سعودی می‌باشد.

mclaren-f1-chassis-069-7
مک‌لارن F1 اولین خودروی جاده‌ای مک‌لارن بود که در سال ۱۹۹۲ برای اولین بار تولید شد. در سال ۱۹۹۸ خودروی مک‌لارن F1 موفق شد با کسب رکورد ۳۷۲ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی جهان لقب بگیرد. این عنوان تا سال ۲۰۰۵ که توسط بوگاتی ویرون تصاحب شد، در اختیار مک‌لارن قرار داشت.

Mclaren P1
Mclaren P1
مک‌لارن ید طولایی در مسابقات فرمول ۱ دارد و در هر فصل از مسابقات یکی از جدی‌ترین شرکت‌کنندگان مسابقات است. در سال ۲۰۱۰ مک‌لارن تصمیم گرفت که جانشین F1 را معرفی کرده و به طور گسترده دست به ساخت خودروهای اسپرت لوکس با قابلیت‌های بالا بزند و برای این هدف یک برنامه‌ریزی بلندمدت را آغاز کرد. مدل‌هایی مانند P1، P1 GTR، ۵۴۰، ۵۷۰، ۶۵۰، ۶۷۵ و … مدل‌هایی بودند که پس از این تصمیم توسط مک‌لارن ساخته شدند و به بازار آمدند.

McLaren 675LT Spider
McLaren 675LT Spider

تاکسی لندن

در کنار باجه‌های تلفن قرمزرنگ، اتوبوس دو طبقه، برج لندن، چرخ و فلک لندن و … لندن یک نماد مهم دیگر هم دارد و آن‌هم تاکسی‌های مخصوص لندن است. برخلاف سایر مناطق دنیا که خودروهای معمولی نهایتاً با اندکی تغییرات به‌عنوان تاکسی انتخاب می‌گردند، در لندن تاکسی‌ها به طور کاملاً ویژه جهت استفاده به‌عنوان تاکسی‌های شهر لندن طراحی و ساخته می‌شوند. کمپانی تاکسی لندن در سال ۱۸۹۹ کار خود را آغاز کرد و پس از گذشت بیش از ۱۰۰ سال از شروع کارش، زیرمجموعه‌ای از جیلی چین قرار گرفت.

London-Black-Cabs
جیلی با سرمایه‌گذاری در تاکسی لندن، آن را به یک سازنده بین‌المللی تاکسی تبدیل کرد و خطوط مونتاژ آن را علاوه بر کاونتری انگلستان، در شانگهای چین نیز راه‌اندازی کرد. تاکسی‌های ساخت این کمپانی به برخی دیگر از کشورها صادر می‌شود. از جمله چندی پیش خبر رسید که تعدادی از این تاکسی‌ها برای خدمت‌رسانی در جزیره کیش وارد شده‌اند.

london1
آنچه که خودروهای ساخت تاکسی لندن را از سایر تاکسی‌ها متمایز می‌سازد این نکته است که این خودروها اختصاصاً برای استفاده به‌عنوان تاکسی طراحی شده‌اند. فضای سرنشین بسیار خوب، امکانات استفاده معلولین و شعاع گردش بسیار پایین که برای استفاده در خیابان‌های تنگ و میدان‌های کوچک لندن بسیار ایده آل است، بخشی از توانایی‌های تاکسی لندن هستند. این شرکت برای سال‌های آینده ساخت تاکسی‌های تمام برقی را در برنامه دارد.

LondonTX5-01
این بود مروری بر مالکیت برندهای انگلیسی. همان‌طور که مشاهده کردید، در تمامی این برندها یک نقطه مشترک وجود دارد و آن در اولویت قرار گرفتن لذت و کیفیت رانندگی است. در هیچ‌کدام از این برندها، خودرویی کسل‌کننده، بی هیجان و بی‌روح نمی‌بینید و این همان چیزی که خودروسازان بریتانیایی می‌توانند به آن افتخار کنند. به‌غیراز این برندهای بزرگ و پرافتخار که از آن‌ها نام بردیم، چند خودروساز بسیار کوچک با تیراژ محدود نیز در بریتانیا وجود دارند. از جمله این نام‌ها می‌توان به کاترهم، آریل، نوبل و … اشاره کرد که در این مطلب مجال بررسی آن‌ها را نیافتیم.

البته این برندها همه داشته‌های بریتانیایی‌ها درزمینهٔ خودروسازی نیست. بلکه با توجه به توان بالای مهندسان و طراحان بریتانیایی و سابقه بسیار طولانی خودروسازی در بریتانیا، بسیاری از خودروسازان بزرگ غیربریتانیایی بر روی مراکز تحقیق و توسعه خودرو در بریتانیا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از توانایی‌های بسیار بالای فنی بریتانیایی‌ها در صنعت خودروسازی بهره می‌برند. همچنین، بسیاری از خودروسازان بزرگ، طراحی یا مهندسی خودروهایشان را به دست بریتانیایی‌ها می‌سپارند تا بتوانند از کسب بهترین نتیجه مطمئن باشند. برخی دیگر از خودروسازان بزرگ مانند تویوتا، هوندا، نیسان، فورد و … نیز با توجه به توان و تخصص کارگران بریتانیایی، کارخانه‌های تولید محصولاتشان را در این کشور بنا نهاده‌اند و محصولات این کارخانه‌ها را به سراسر اروپا و اطراف آن صادر می‌کنند. به نظر می‌رسد که با توجه به توان و تخصص بالایی که مهندسان، طراحان و کارگران بریتانیایی دارند، اگر مدیرانی با تدبیر و سیاستمدارانی خردمند در این کشور اوضاع را به دست می‌گرفتند، شاید بریتانیایی‌ها این توانایی را داشتند که دوران شکوهمند امپراطوری خود را درزمینهٔ خودروسازی احیا کنند.

بسیار خوشحال‌کننده است که در حال حاضر تقریباً تمامی برندهای محبوب و ریشه‌دار بریتانیایی که از آنها اسم برده شد، تحت مدیریت مالکان جدید خود روند رو به جلویی را در پیش گرفته و به سرعت در حال پیشرفت هستند. قطعاً رانندگی با این خودروهای فوق‌العاده آرزوی تمامی خودرودوستان است و امیدواریم که به‌زودی این امکان در کشور ما فراهم گردد که علاوه بر مناطق آزاد، مردم ساکن سایر مناطق نیز بتوانند طعم لذت‌بخش رانندگی با این خودروهای فوق‌العاده را بچشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. Elemento

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    همه چیزو از دست دادن. واقعا حیف….
    الان باز یه عده میان میگن نه اینطور نیست و این ماشینا 100 درصدانگلیسی هستن و برای کاهش هزینه و اینجور چیزا فروخته شدن ولی واقعیتش اینه که…. زرشککک…. الان واقعیت اینه که انگلستان فقط همون مورگان رو داره. باز آلمان خوبه… ولی اینکه جگوار رو تاتا موتورز خریده همون قدر برای انگلستان و انگلیسی ها بده که مثلا یه وقت سایپا بیاد فراری رو بخره!!! یا ایران خودرو بنز رو بخره!!!
    دیگه لطفا رولزرویس و بنتلی رو با ماشین های آلمانی مقایسه نکنین چون اونا هم آلمانین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علي

      ۱۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (969 ديدگاه)

      دوست عزیز ازت ممنونم که حرف دل خیلی از ماهارو بصورت خلاصه و یکجا تو ی کامنت نوشتی و بخصوص اون قسمتش که نوشتی بعضیها هی میگن بخاطرکاهش هزینه ها و اینجور چیزا رو خیلی خوب امدی و من شخصا بهت تبریک میگم بابت کامنتت. متاسفانه تو این سایت بعضیها نقش ترول یا ربات حمایت از انگلستان راه انداختن و شدن فدائی کسانی که حولشون میدن جلو تا بیان رو اعصاب ملتی که دیگه جهان سوم و یا مستعمره این و اون نیست و برای خودش تفکری خاص داره. بازم ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فقط انگلستان

        ۱۶ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (1046 ديدگاه)

        اگر برید یک عدد میوه یا سبزی رو بیارید و خشکش کنید می بینید که بیش از دو سومش که آبه تبخیر می شه و فقط مقداره کمی از اون میوه یا سبزیجات باقی می مونه که در اصل همین مواد تعریف کننده اون میوه و سبزیجاته یا اگر یه مرغ رو بیاریم و یه چکیده از اون مرغ رو بگیریم به تخم مرغش می رسیم که تمام ویژگی های اون مرغ درش وجود داره یا هسته یه میوه که تمام ویژگی هایی که از یه میوه می خواییم درش وجود داره و همون هسته می تونه یه درخت رو به وجود بیاره و همه چیزهای دیگه هم همینطوره
        در خودروسازی هم اگر بخوایم یه چکیده از خودروسازیه تمام دنیا بگیریم که تمام ویژگی های یه خودرو از قبیل پرستیژ-قدرت-کیفیت-محکمی-امکانات-سلطنتی بودن-وقار-فضای پا-سرعت و… در اخرین سطحه خودش رو داشته باشه می تونیم یه رولزرویس رو بیاریم که تمامی این ویژگی هارو در اخرین سطحه ممکن داره یا خودروهایی دیگه هم می تونیم بیاریم ولی این مهمه که انگلیس بیشترین تعداد نماینده رو داره که همه این ویژگی هارو داره و برتری خودروسازی هم در اینه که بیشترین تعداد خوب رو داشته باشی مثلا به یه باغ میوه میگن بهترین باغ که بیشترین تعداد درخت خوب با میوه های خوب رو داشته باشه نه اینکه بگن فلان باغ چون 25 درصد میوه هاش گندیده و 25درصد دیگش کوچیک وبد مزس و25 درصد دیگش به درد می خوره و25 درصد دیگش خوبه و چون در همه سطح ها میوه داره چه گندیده چه بدشکل و بد مزه چه به درد بخور وخوب پس بهترین باغه این حرفا یعنی خودتو سرکار گذاشتن پس با توجه به این موارد نتیجه می گیریم که انگلیس بهترین خودروسازه جهانه اینم یکی دیگه از دلایل برتری خودروسازیه انگلیس
        مرغ و میوه رو در اوله صبح بخورید
        پول دهید وبهترین خودرو رو ببرید

        موافقم 2
        مخالفم 0
    2. بنتلی

      ۱۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1626 ديدگاه)

      داداش چی میگی برا خودت؟!!میشه بگی پلتفرم لامبورگینی از کجا تامین میشه؟سهامدارش هم فولکسه!رولزرویس و بنتلی آلمانی هستن؟!!!حالت خوب نیس اصن!نکنه رولزرویس ب خاطر اون موتور کم بازده بی ام و یا اون پلتفرم قدیمی بی ام و یا اون سیستم اطلاعات و سرگرمی ک با سری 2 فرقی نداره فروش میره؟!!پیشرفته ترین و تکنولوژیک ترین خودرو بی ام و سری هفته ک خییلی ارزون تر از رولزرویسه!مطمئن باش سری هفت با قیمت رولزرویس حتی اگه تولید محدود باشه فروش نمیره!تو متن هم گفته برخی قطعاتش مشترکه!ک فقط برا کاهش هزینه هس، رولز رویس مهندسی خودشو داره و الان پلتفرم جدیدشو کاملا خودش طراحی کرده،الان همه خودروسازا جهانی شدن و ممکنه طراح وسهامدارشون از هر کشوری باشه ،فک میکنی الان همه سهام خودروسازای آلمانی دسه خودشونه؟!ب طور مثال حدود بیس درصد سهام فولکس مالکیت عربی داره! یا مثلا سرطراح هلندی بی ام و،در ضمن جگوار لندرور سهامدار هندی داشته باشه بهتر از اینه ک سهام دارش آلمانی باشه و بعضیا بیان حرف مفت بزنن و کاملا نشون دهنده اینه ک رولزرویس و بنتلی هم اگه ب شرکت غیر آلمانی فروخته میشدن تنها با حمایت مالی باز مثه جگوار لندرور پیشرفت میکردن و این پیشرفت ربطی ب سهامدار آلمانیشون نداره همونطور ک مایباخ با وجود تکنولوژی بنز دوباره از رولزرویس و بنتلی شکست خورد و ادغام شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elemento

        ۱۶ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        سهامدار با مالک فرق میکنه. ریاضی پایان ترم چند شدی؟؟
        25 درصد با 100 درصد یکیه به نظرت؟ سهام با تملک فرق داره. بیشتر مطالعه کن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. reza

        ۱۶ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (2283 ديدگاه)

        بنتلی مثلا به هندیا فروخته می شد موتور و پلتفرم و گیربکس فولکس واگن روش سوار می شد؟ فرق هست بین سهامدار بودن و اشتراک تکنولژی
        اگه فقط بحث پول باشه پس چه دلیلی داره خودروسازا میرن خودروساز میخرن؟
        خب فولکس میتونست تو شرکت ساخت تولید سرمایه بریزه یا یه شرکت نفتی رولز رویسو بخره (البته این موارد هست ولی خیلی کم و کمپانی ها اگه شرکتی بخرن بیشتر در زمینه تخصص خودشونه)
        عزیزم فقط بحث سرمایه نیست اشتراک تکنولوژی ها و پلتفرم ها و قطعات که باعث کاهش هزینه خطوط تولید میشه همه اینا دلیل میشه که یک خودروساز بره خودروساز دیگه رو بخره وگرنه پولشو میریخت تو بانک سودشو میگرفت خیلیم مطمئن تر بود
        زیر مجموعه هم با زیر مجموعه فرق داره
        یه موجودی مثل بوگاتی ویرون کل وجودشو مدیون فولکس واگنه در حالی که فراری (زمانی که زیر فیات بود) وابستگی چندانی به فیات نداشت و الانم که مستقل شده کار خودشو ادامه میده
        لامبورگینی مستقل تره ولی امثال بوگاتی و بنتلی به شدت به شرکت مادر وابسته هستند تازه با وجود اینهمه هزینه و سرمایه و کاهش هزینه میبینی سر سال ضرر هم میدن!!!
        اگه مستقل بودن میتونستن اینطوز با خیالت راحت ضرر بدن و عین خیالشونم نباشه ؟ یا این مبالغ هنگفتو از کجا میاوردن سرمایه گذاری کنن ؟ موتور گیربکس و پلتفرم از کجا میاوردن ؟ همه اینا از صدقه سری ژرمن ها و بقیه مالکاشونه
        حالا میخوای قبول کن میخوای قبول نکن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. بنتلی

          ۱۶ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (1626 ديدگاه)

          از صدقه سری ژرمن ها؟!میشه بگی چرا انقد مهربون شدن؟!ک فقط خواستن حتی با ضرر هم بنتلی و رولزرویسو نگه دارن؟! در ضمن مثه اینکه ممیدونی پلتفرم جدید رولزرویس طراحی خودشه ،اگه بنتلی زیر مجموعه فولکس نبود میتونس موتور و پلتفرمشو خودش بسازه،و گیربکسشو از شرکتی مثه زد اف بگیره مثه اکثر خودروسازا،و درصورت هزینه بالای طراحی موتور میتونس با جنرال موتورز یا یاماها یا بنز قرارداد ببنده!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Reza :: Deutschland :: Mercedes

          ۱۷ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          نه مهربون نشدن تو این کار پول هست (در اینده به سود دهی میوفتن و این سرمایه گذاری بلند مدته)
          .
          بنتلی هم خب اگه میتونست میساخت
          قضیه خیلی راحته اینا توانایی مستقل ایستادنو ندارن
          نمیدونم چه اصراری داری اینا رو بزرگ و پر ابهت نشون بدین در حالی که وابستگانی بیش نیستند. (به قو خودت از زد اف و بنز و یاماها قطعات بگیرند)
          پیشگامان صنعت خودرو (با کلیه مخلفات یعنی سواری-انواع تراک-ون و ایضا موتورسیکلت) آلمان و ژاپن و آمریکا هستند حالا طرفداران این سه تا در زمینه های مختلف یکیو برتر از بقیه میدونن که بیشترش به علاقه به برندای مختلف برمیگرده ولی با اختلاف خیلی کم و هیچکس رو این شک نداره که این سه تا سلاطین صنعت خودرو هستند بقیه با اختلاف خیلیییی زیاد بعد اینا قرار دارند (مثل ایتالیا و فرانسه و …)
          حالا جای انگلیس کجاست این وسط؟
          من جواب میدم : حیف کلمه صنعت که نسبت بدی به خودروسازی انگلیس!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Reza :: Deutschland :: Mercedes

          ۱۷ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          در مورد این قضیه لوکس بودن و اشرافی بودن اینگلیسیا خدمتتون باید یه سری نکاتو عرض کنم
          اول اینکه اینقدر امثال سری7 و اس کلاس رو با مولسان و فانتوم قیاس نکنید اینا اصلا برای رقابت با هم ساخته نشدن از کلاس بندی و بازه قیمتی کاملا متفاوت برخوردارن
          دوم جنابعالی داری با گفتن اینکه اگه سری7 یا اس کلاس هم قیمت گوست بود به اندازه گوست فروش نداشتن (حالا به فروش های میلیونی گوست کاری ندارم!!!) ولی هیچ دلیلی نداره بی ام و یا بنز بیان سری7 و اس کلاسو به رده گوست ببرن چون اگه میخواستن تو اون کلاس حضور پیدا کنن یه ماشین جدید میساختن (چمیدونم مثلا سری9 یا P Class) با قیمت 400-500 هزار دلاری اون موقع میدی دنیا دست کیه…حالا این رولز رویس که به قول شما در لوکس سازی قویتره بره یه سدان نزدیک 100 هزار دلار بسازه که فروشش از سری7 و اس کلاس بیشتر باشه !!!(همین دوتا ماشینم با حمایت بقیه میسازه وی به حال اینکه بخوان جلوشون وایسن و مستقل کار کنن) عزیز من فک کردی به همین مسخره گی و سادگیه؟ سالی هزارتا ماشین 400-500 هزار دلاری بفروشی یعنی خیلی قوی تشریف داری؟
          و اما سوم در مورد کلاس به قول شما فوق لوکس هم اینو بگم همین بنز و کادیلاک با بزند خوشون در دهه های گذشته ماشین هایی ساختن مثل 600 و فلیتوود و … که اصلا قابل قیاس با رولزرویس های زمان خودشون نیستن فقط کافیه مقایسه تاپ گیر در مورد دو ماشین بنز600 با یه رولز رویس قدیمی(با اون اسم مسخره ش که الان یادم نیست) رو یه نگاه بندازی تا با چشمای خودت ببینی رولز رویس جیمز می چطور در برابر مرسدس کلارکسون به معنای واقعی کلمه تحقیر شد!!! مبالغه نمیکنم واقعا تحقیر شد…فقط کافیه دوستان یه نگاهی بندازن

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. بنتلی

          ۱۸ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (1626 ديدگاه)

          رضا اول اینک گفتم در بد ترین حالت بنتلی موتور از بقیه میگیره،این دو تا شرکت توانایی مهندسی خودشونو دارن و دلیل استفاده از قطعات بی ام و و فولکس فقط کاهش هزینه اضافیه! ساخت ی موتور الکی نیس ک،کلی هزینه میخواد و وقتی موتور مشابه وجود داره شرکت مادر هیچ وقت اجازه هزینه اضافی رو نمیده! در ضمن الان رولزرویس با هزینه خودش و طراحی خودش پلتفرم جدید تولید کرده ک نشون دهنده توانایی اونه!،دوم اینکه خیلی شرکتا از گیربکس زد اف یا اون شرکت ژاپنی استفاده میکنن این هیچ ربطی ب توانییشون نداره!مثلا الان خودروهای آلمانی از ایربگ تاکاتا استفاده کردن ینی خودروساز مستقل نیستن؟!سوم اینکه خودم میدونم سری هفت و اس کلاس در حد وکلاس بنتلی و رولزرویس نیستن!چهارم اینکه میشه بگی دلیله ادغام دوباره مایباخ با بنز چی بود؟من بهت میگم ،دلیلش عدم توانایی رقابت با بنتلی و رولز رویس و عدم معروفیت بود! ب فروش رولزرویس گیر میدی میشه بگی مایباخ در هفت سال چن تا خودرو فروخت؟ من بت میگم خیییلی کم تر از رولز رویس! گفتی اگه بی ام و و بنز ب کلاس بنتلی و رولزرویس وارد بشن میفهمم دنیا دسه کیه! داداش شما مثه اینکه فراموشی داری ،بنز قبلا این کارو کرده و مایباخ در رده قیمتی رولز رویس تولید کرد و آخرشم ضایع شد!!! مطمئن باش اگه بنتلی سدان صد هزار دلاری و تولید انبوه تولید کنه حتتتما فروش خوبی میکنه ولی این کارا ب شخصیتش نمیخوره! شاااید ی کوپه صد هزار تایی تولید بکنه اون هم نه بیشتر از چن هزارتا تولید بکنه در آینده!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. حسین

      ۱۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      درود.
      با تشکر از آقای رحیقی که مطلب زیبایی را به رشته تحریر دراوردن.

      دوست عزیز، درسته که رولزرویس و بنتلی از قطعات مشترک یا کمکهای مالی و تکنولوژیکی صاحبای آلمانیشون استفاده میکنن اما مهندسی خودشونو دارن و کاملا هم عالی و حرفه ای عمل میکنن. این باعث میشه که رولزرویس گوست با وجود پلتفرم و موتور مشترک با سری 7، هیچ شباهتی به سری 7 نداشته باشه و رانندگی و سواری و تجربه کاملا انحصاری رو ارائه بده.

      اما بنتلی جان، شما هم دلت از یه جای دیگه پره، سر ب ام و خالی میکنی؟ موتور کم بازده؟ پلتفرم قدیمی؟ خب رولزرویس گوست روزی که پلتفرم سری 7 رو گرفت این پلتفرم خیلی جدید بود، الان قدیمی شده. میخواستی نشه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بنتلی

        ۱۶ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (1626 ديدگاه)

        داداش من ب شما ارادت خاصی دارم و از کامنتات خییلی خوشم میاد و لذت میبرم از خوندنشون و اینو میدونم ک از بی ام و خیلی خوشت میاد،واقعا من با بی ام و مشکلی ندارم و واقعا برند دوست داشتنیی هس من با حرفای بعضیا مشکل دارم، البته ب نظرم بی ام و میتونس پلتفرم جدیدشو در اختیار رولز رویس بزاره یا مثلا اون موتور دوازده سیلندر هفت لیتری ک فقط 450اسب داشته رو ارتقا بده! البته استفاده از پلتفرم قدیمی هم علت داشته و باعث شده رولزرویس هزینه تحقیق و طراحی پلتفرم جدید خودشو ک کاملا مستقله ب دست بیاره، اگه باعث ناراحتی شما شدم ازتون عذر میخوام!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسین

          ۱۶ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (1364 ديدگاه)

          نه بابا، اختیار داری داداش، شما لطف داری. آخه اون موقعی که رولزرویس داشت گوست رو میزد که هنوز سری 7 مدل 2016 وجود نداشت! الانم معماری (همون تعبیر جدیدتر پلتفرم) جدیدش رو در اختیار رولزرویس قرار داده و مدل X7 (و سری7) و شاسی بلند رولزرویس از یک معماری بهره میبرن. اون موتور 12 سیلندر هم اگه اشتباه نکنم 6.6 لیتری باشه و قدرتش هم برای گوست و داون حدود 570 اسبه! (توی مدل ریث هم 624 اسب قدرت داره). نزدیکای 800 نیوتن متر گشتاور داره. مصرفش هم معقوله. همین الان هم نسخه به روز شدش در ب ام و M760Li داره استفاده میشه و 601 اسب و 800 نیوتن متر گشتاور داره.
          یه نکته دیگه اینکه شما بنز رو هم نگاه کنی میبینی که موتورهای 12 سیلندرش با اینکه قدرت بیشتری از موتور 8 سیلندر تولید میکنن اما بازدهی کمتری دارن. نمیدونم دلیلش چیه اما حدسم اینه که لازم نیست برای ماشینی در این سطح مثلا 900 اسب بخار قدرت وجود داشته باشه. موتور 12 سیلندر بیشتر برای جذب مشتری و تقاضا و انتظار مشتری از این ماشین روش نصب میشه. بازدهیش مهم نیست.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. بنتلی

        ۱۷ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (1626 ديدگاه)

        حسین جان حرفت کاملا درسته در کامنت دومت،من تو حرفم منظورم فانتوم بود ک مصرف سوخت زیادی داره و قدرتش حداقل بالای 500نیس!موتورشم میدونم هفت لیتر نیس ،روندش کردم، البته نسل بعد فانتوم موتور 600 اسبی بی ام و رو استفاده میکنه ک کاملا مناسبه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. Ashkan

      ۱۷ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (376 ديدگاه)

      چراااااااااااااااااااااااااا در مورد TVR هیچی ننوشتید؟
      TVR
      TVR
      TVR
      TVR

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Nima

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    مطلب بسیار عالى و جامع و کامل. دست آقاى رحیقى هم واقعاااااا درد نکنه. خیلى لطف کردن.
    اون مورگان تمام انگلیسى هم آخرش دست به دامن فورد و مزدا شده! کاترهم هم موتورش فورد هست.
    ایشالا همشون دوباره انگلیسى کامل بشن و از پلت فورم هاى خودشون استفاده کنن.
    از بیشترین چیزى هم که توى این مطلب خوشم اومد و فهمیدم مهندسى بالاى لوتوس بود که خیلى شرکتا ازش استفاده کردن. آفرین به لوتوس.(هنسى ونوم هم از بدنه لوتوس و موتور کوروت استفاده میکنه) و نتیجش میشه شتاب 2.4 ثانیه یا کمتر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا رحیقی

      ۱۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (593 ديدگاه)

      خواهش میکنم آقا نیما. ارادتمندم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یوسف

        ۱۶ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (740 ديدگاه)

        با تشکر از مطلب خوبتون.
        ایکاش بشه یه مطلبم در مورد خودروسازهای انگلیسی کار بشه که دیگه وجود ندارن اما تاثیر انکارناپذیری روی خودروسازی بریتانیا و جهان داشتن، مثل: Triumph – Hillman – Austin و …

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علیرضا رحیقی

          ۱۶ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (593 ديدگاه)

          سلام دوست عزیز. ارادتمندم. با تشکر از پیشنهاد خوب شما انشاالله این موضوع را نیز مورد بررسی قرار خواهم داد.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. مصطفی

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    “اما در حال حاضر بریتانیا به جزیره‌ای کوچک محدود شده است که حتی در مورد محل دقیق آن بین علما اختلاف نظر وجود دارد!”

    :|

    نکته ظریفی بود

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Ashkan

      ۱۷ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (376 ديدگاه)

      دیشب با یکی از علما حرف میزدم میگفت غرب آفریقاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Archi KHAN

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    میگن چوبِ خدا صدا نداره !
    همینه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بنتلی

      ۱۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1626 ديدگاه)

      دادش چ چوب خدایی؟انصافا ما ب کشور گشایی های هخامنشیان افتخار میکنیم(البته رفتار خوبی داشتن)و یا غنیمت هایی ک نادر شاه از هند گرفت و سالانه خراج میگرفت ازشون،ولی ب کشور گشایی انگلیس گیر میدیم!باور کن همین الانم ما یا کشورای دیگه هب برا شنا نداریم وگرنه شناگر ماهری هستیم!تو متن گفته با سیاست نا درست کشورای تحت سلطشو از دس داد ک انگار مفتکی و بدون سیاست اونا رو بدس آورده بود!انصافا الان ک هند مستقله مردمش تو آسایش هستن؟!!باز بیشتر ثروت دسه ی عده خاصه و بخشی مردمش همچنان گاو و موش میپرستن و دوجین بچه میارن و حتی بعضیاشون کنار خیابون ب رفع حاجت میپردازن! و از طرفی خودروسازشون با فروش خودرو های نا ایمن و ارزون آنچنان سودی از خون مردمش در میاره ک میره سانگ یانگ و پنین فارینا و جگوار لندروری ک ب جان مشتریش خیلی بیشتر از هندیا اهمیت میده رو میخره!

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. رامکال

        ۱۶ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (594 ديدگاه)

        باز هم در مورد شما اشتباه کردم فکر میکردم که آدم درست و جالبی هستی ولی کم کم درونت رو به همه نشون دادی پس میفهمم که طرز حرف زدنم کاملا با شما درست بوده .
        در واقع شما با این حرف هایی که زدی خودت طرز حرف زدن دیگران با خودت رو تعیین کردی.
        مگر شما وکیل وصی مردم هندی؟؟؟
        این که اون ها موش میپرستن به شما چه ربطی داره؟؟
        یعنی فکر میکنی زمان استعمار دینشون فرق میکرد که حالا غصشون رو میخوری؟
        مگر مردم دنیا باید از تو و انگلیسی ها دینشون رو یاد بگیرند؟مردم دنیا آزادند .
        دوجین دوجین بچه میارن مثل خیلی از مردمون دیگه.در ضمن برو یکم در مورد اصول مدارا با طبیعت هندی ها مطالعه بکن تا بلکه بفهمی مردمونی که گیاهخواری به باقی دنیا عرضه کردند چه انسان های نازنینی بودند.
        شما نگران ماشین هاشون نباش اون ها کم کم مثل چینی ها که رشد کردند خودشون رو بالا میکشند.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. رامکال

          ۱۶ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (594 ديدگاه)

          در ضمن این رو اضافه بکنم که کسی که میاد از استعمار یک ملت دیگر اظهار خوشحالی میکنه فقط به علت این که استعمار گر با تفنگ و توپ…تونسته بود برشون غلبه بکند
          فوق العاده نژاد پرسته.
          برات متاسفم…

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. علي

          ۱۷ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (969 ديدگاه)

          رامکال عزیز من اگه یادت باشه از خیلی وقت پیش راجب خصوصیات اخلاقی بنتلی و دیگر متعصبین انگلیس به شما و دوستان عزیز در این سایت هشدار داده بودم . اینو مطمئن باش همانجور که خودتم به درستی اشاره کردی کسانی که از سیاستهای استعماری و دوگانه بودن انگلیس دفاع میکنن از نظر شخصیتی خیلی به این مکتب نزدیک هستن که خدارو شکر خودت و دوستان بصورت کاملا واضح از تعصبات و رفتار دوگانه بنتلی باخبر شدین. امیدوارم بنتلی و یاران متعصبش از همه بابت کامنتهای متعصبانه و مغرورانه و حتی بی ادبانه از همه عذر خواهی کنن و قول بدن دیگه تکرار نکنن و مدیریت سایت هم شاهد این مسئله باشند ممنون.

          موافقم 0
          مخالفم 1
        3. بنتلی

          ۱۷ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (1626 ديدگاه)

          ب تو چ ک ب من چ اونا چی میپرستن؟!!تو وکیل وصی من هستی؟من کی گفتم زمان استعمار دینشون فرق میکرد؟!منظورم اینه هنوزم سطح فکر ابتدایی دارن و موش میپرستن!دیگه کدوم مردمون دیگه دوجین بچه میارن ب جز بعضی از کشورای آفریقا؟!یا بعضی از هم وطنای خودمون ک بعضیاشون فقط برا جایزه یک میلیونی یک فرد روان پریش دس ب این کار زدن!تو ی روستایی در ایران انقد ک برا گوسفنداشون سگ گذاشته بودن گرگا میومدن بچه های اینارو میخوردن!بچه هاشونو ول میدادن هرچی شد ،یکی از بچه هاشون لوله باز کن خورده بود مرد! در ضمن چ دلیلی داره وقتی وضه اقتصادی ی خانواده خوب نیس دوجین بچه بیاره؟شاید ی دلیلش برا اینه ک اگه زنده موندن کمک خرج بشن؟! درمورد خودروسازاشون هم باید بگم میتونستن با استخدام مهندس ماهر و کمی خرج بیشتر ماشین محکم تری بسازن،با قیمت پایین ماشین ارزون هم میشه ساخت مثه پاندا و دایهاتسو!دوست عزیز من نژاد پرست نیستم!شاید توباشی ولی من از خودم مطمئنم،ی چیزیو صادقانه بگو،وقتی نقشه ایرانو در زمان پادشاهای قبلی ما می دیدی افتخار نمیکردی؟یا همین الان افتخار نمیکنی؟تو اون نقشه ها ب نظرت هند و پاکستان و افغانستان و ترکمنستان و آذربایجان و ارمنستان نبودن؟!ینی ما هم استعمارگر خیییلی پیر هستیم از دید یک هندی؟ ک البته خیلی قبل تر از انگلستان این کارو کردیم !یا خیلی از کشورای دیگه در طول تاریخ کشور گشایی گسترده انجام دادن، یکم فکر کن و بعد حرف بزن انقد این حرفایی ک تو تلویزیون درمورد استعمارگر پیر و روباه پیر و این چرتو پرتارو توجه نکن! من از انگلیس و مردمش خوشم میاد و براشون احترام قائلم و این هیچ ربطی ب این نداره ک دوس داشته باشم مردم هند سختی بکشن! در ضمن از بعضی از خودروهای اونا هم خوشم میاد! ولی خوشم نمیاد ی عده بیان فقط از انگلیس بد بگن،

          موافقم 1
          مخالفم 0
        4. بنتلی

          ۱۷ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (1626 ديدگاه)

          در ضمن برا من اصلا مهم نیس ک تو چی فکر میکنی و فکر میکردی آدم درست و جالبی هستم ،من انقد جالب و درست هستم ک با حرفای صد تا مثه تو زیر سوال نرم!انقد بزرگم ک حرفای صدهزارتا مثه تو چیزی از ارزشم کم نکنه!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. king 918

      ۱۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      وقتی کشوری یه ماشین هلو مثل جگوار اف تایپ داره دیگه چه فرقی میکنه چی به سرش بیاد از اتحادیه اروپا جدا شه ارزش پول بیاد پایین و فلان و فلان و به درک …والا
      اف تایپ رو عشقه ………

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elemento

        ۱۶ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        مگه هند جزو اتحادیه ی اروپا بوده که جدا شده؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. بنتلی

          ۱۶ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (1626 ديدگاه)

          این حرفا چیه خداییش؟ ملیت سهامدارا چ ربطی ب ملیت و اصالت خود شرکت داره؟الان ینی به قول شما لامبورگینی آلمانیه و پنین فارینا و سامگ یانگ هندی و ولوو و ساب چینی هستن؟!!!! اصلا حرفت درس نیس، جگوار لندرور فقط سهامدارش تاتا هس و این هیچ ربطی ب خود شرکت نداره، سهامدارا از هر کشوری باشن فرقی نمیکنه و اصلا مهم نیس،،جگوار لندرور برا همیشه انگلیسی هستن واصالت و مهندسی خودشونو دارن!،مهم اینه ک فقط با حمایت مالی سهامدار جدیدش تونسته ب سرعت پیشرفت کنه.از طرفی من ب طور مثال گفتم بیس درصد سهام فولکسو! در ضمن بهتره یکم بهتر صحبت کنی،داداش چی شده؟!قبلا ک اینجوری نبودی؟منم یادم نمیاد از خودرو ایتالیایی البته ب جز فیات بد گفته باشم!تو کامنت های جدیدت حس تنفر خاصی هس!عغغ5

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. تهمتن

          ۱۶ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (2 ديدگاه)

          بنتلی جون دلیل این تنفر فقط و فقط بخاطر غیرمنطقی بودن شماست که خیلی تو مخه.
          شما لطف کن حس انگلیس پرستی و نژاد پرستی خودتون رو توی دلتون نگه دارید که بیشتر از این …

          موافقم 0
          مخالفم 1
        3. مجید:فقط لامبورگینی:فقط ایتالیاوآلمان

          ۱۸ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          بنتلی جان دوست گلم ناراحت نشو. فقط بحث کردیم. من برای شما خیلی بیش از چیزی که فکر میکنی احترام قائلم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. مجید:فقط لامبورگینی:فقط ایتالیاوآلمان

          ۱۸ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          بنتلی جان دوست گلم ناراحت نشو. فقط بحث کردیم. من برای شما خیلی بیش از چیزی که فکر میکنی احترام قائلم .

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. رامکال

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (594 ديدگاه)

    افسوس افسوس و صد افسوس.
    ایشون انگلیسی ها رو قدیس میدونه در حالی که همین چند وقت پیش بود که خبری در رسانه ها پخش شد مبنی بر این که یک شرکت انگلیسی که در حوزه مواد شیمیایی کار میکرد باعث مرگ بیش از 100 شهروند کره جنوبی شد.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. great britain

      ۱۷ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (2761 ديدگاه)

      ونویسنده سایت از اولش هم معلوم بود یه مقاله به شدا محافظه کارانه ست.استعمارگر پیرو…………
      رامکال جان وبقیه دوستان.
      رامکال عزیزم شما هم ملیتت یادت نره.حتما یادت نرفته که همین آلمانی ها باعث از بین رفت میلیون ها هموطنت شدن با بمب هایه شیماییشون.که هنوز که هنوزه آثارش هست….
      نمیدونم چرا تا بحث انگلیس میشه هزارتا آدم میریزن اینجا هرچی مشکل دارن اینجا خالی میکنن.
      مثلا چرا هیوقت تجاوزات وحشیانه ژاپنی ها به چینی ها و کره ای اشاره نمیشه.
      یا ساختن کوره های آدم سوزیه آلمانی ها و خیلی از جنایت های دیگه که بقیه کشورها مرتکب شدن.
      تا حرف انگلیس میشه میشن استعمارگر-نابود کننده-ویران کننده.
      و……….
      من واقعا متاستفم نمیخواستم کامنت بزارم ولی چه کنم.
      دوستان طرزه دیدگاهتون رو درست کنید خواهشا…..(نمیدونم شاید چاپ نشه کامتم)

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. محمد حسین

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (489 ديدگاه)

    مطلب خیلی جذاب و خوبی بود
    فقط اون عبارت “مالک نژاد پرست آلمانی” یه کم توهین آمیز و تا حدودی غیرواقعی هست. دوران نژادپرستی گذشته و اگرهم در حدی کمی نشونه هایی از این نژاد پرستی دیده میشه ، محدود به آلمان ها نیست. خود انگلیسی ها و فرانسوی ها هم تعصبات زیادی دارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۱۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      داش یکم نژاد پرست هستند
      یکی از دوستام تو اشتوتگارت درس میخوند
      چند وقت پیش راجب انجا باهاش میحرفیدم اونم به شدت تأکید میکرد که تنها عیبشون نژادپرستیشونه که بجز ژرمن ها بقیه ادم هارو به چشم عقب مونده نگاه میکردند
      میگفت حتی بیرون از خونه خیلی کم دیدم که المانی ها بلند بخندند
      گفته های منو میتونید از یه کسی که به المان سفرکرده بپرسید

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. great britain

        ۱۷ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (2761 ديدگاه)

        سامان جان همه میدونن برای ایرانی هابریتیش ها احترامه زیادی قائلند بودن کسانی که رفتن ومن هم پرسیدم.
        سامان جان مثله اینکه یادت رفته این هیتلر و آلمانی ها بودن که گفتن نژاد ما برتره و بقیه رو حساب نمیکردن.همه میگن آلمانی ها نژاد پرست ترینن.
        عزیزم برتیش ها ها هم از نژاد ژرمن هستند و همینطور وایکینگ ها.ولی بیشترشون ژرمن هستند.
        این اولین باره میبینم یکی میگه بریتیش ها همه رو عقب مونده نگاه میکنن!!!!!
        شاید اون دوست شما عاشقه المان باشه
        اینم بگو که کشوره آلمان بعد از جنگ تحته سلطه کامله یهودی ها ست.
        رسانه هاشون هم همینطوره .اتفاقا دایی پدرم هم نزدیک 50 ساله اونجاست و زنش هم آلمانیه و به این نکته ها هم اشاره میکنه.
        دوست عزیز عکس های تحقیر کردن دیگران توسط آلمانی های نازی موجوده نگاه کن.
        کمک کردن به عثمانی ها برای ساختن کوره ی آدم سوزی!!!!!!!!!!
        همین الان هلندی ها لهستانی ها و خیلی دیگه از کشورهای اروپایی از آلمانی ها متنفرن.
        نمیدونم شاید شما تاریخ نمیخونی!!!!!!!!
        بحث زیاده اگه خواستی بحث میکنیم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شایان

          ۱۸ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (73 ديدگاه)

          شما به این لینگ نگاه کنید تا ببینید نفوذ یهودیت تا چقدر انگلستان وجود داره هرکس آزاده هر حرفی بزنه ولی توهین نکنه و حرفاش واقعی باشه
          http://rasekhoon.net/article/show/712798/%D9%86%D9%82%D8%B4%20%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C%20%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85%20%D8%B5%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C/

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. شایان

          ۱۸ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (73 ديدگاه)

          یه چیز خیلی جالبه دیگه نشان سلطنتیه ایرلند شمالیه که جز پادشاهی متحد بریتانیا و ایرلندشمالیه
          https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D9%84%D9%86%D8%AF_%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C#/media/File:Coat_of_Arms_of_Northern_Ireland.svg
          فکر کنم نیاز به توضیح بیشتر نباشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  7. یو اس اس اینترپرایز

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    خودروهای انگلیسی سبک و سلیقه خاص میخواد
    ولی خودروهای المانی سلیقه جهانی داره و مورد پسند همه است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رامکال

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (594 ديدگاه)

    نمیدونم چه بلایی سر پدال اومده که این یک تیکه رو هرچی مینویسم هی پاک میشه!!!!!
    شایدم حرفای من ناراحتشون میکنه؟؟؟
    به خاطر همین مجبورم برای بار هزارم و در جایی که نمیخواستم بنویسمش من رو ببخشید.
    چند وقت پیش خبری در اینترنت پخش شد : کشته شدن بیش از صد نفر از شهروندان کره جنوبی به علت استفاده از محصولات شیمیایی یک کارخانه انگلیسی.
    ولی اون کاربر گرامی کافیه که اشتباهی از بقیه کشورها ها سربزنه تا بصورت متلک اون ها رو باز گو بکند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ali

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    اتفاقا همین حالا هم المانی ها نژاد پرستن و فکر میکنند فقط فکر میکنند از همه بالاتر هستن ولی در پس امریکاییها هستن چه در حوضه نظامی چه اقتصادی و چه صنعت یهودیها هم همیشه میگن ما از همه سر تریم ولی این خبرا نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. خسته شده

      ۱۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (623 ديدگاه)

      اصلا میدونی نژاد چیه؟!! آمریکایی ها خودشون بعد از جنگ تازه شدن آمریکا والا قبل از جنک نخست رتبه 16 نظامی جهان بودن بعد از جنگ دوم هم بدون کمک دانشمندادن آلمانی هیچی نبودن برو ببین پروژه منهتن و چه کسایی درست کردن برو بخون ببین اگر انیشتین آلمانی و یهودی نبود الان آمریکا تقریبا هیچ بود پروزه جت های جنگنده پروژه هوافضا و بقیه ضمنا بیشترین ریشه نژادی در آمریکا و آلمانی تبارها دارن و تعدادشون ودرصدشون از همه بیشتره پس بهتره اینقدر داغون نظر ندی نژاد پرست هم باشن باشن چون بهترینن اگر بخوان قدرت نظامی داشته باشن مطمئن باش از دید کیفیت خیلی بالاتر از آمریکا هستن صنعت مادر هم همینطور برو ببین اختراعات نظامیشون تا چه حد بود الان نیستن به خاطر اینکه نمیخوام والا تاریخ نشون داده اگه بخوان کمتر از دو دهه ارتشی درست میکنن که تاریخ به خودش ندیده و نخواهد دید جر خودشون و اختراعاتی میکنن در بحث نظامی که میتونه بازم برترین های تاریخ باشه نژاد نژاد نکن آمریکا اصلا نژاد نیست که بخوان بهش بنازن جوک های خنده دار نگو

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. یو اس اس اینترپرایز

        ۱۷ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        المان زمانی برای خودش شاخی بوده
        امریکا بعد جنگ سرد قدرت و جون گرفت.امریکا بعد فروپاشی شوروی شد ابرقدرت

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ali

        ۱۷ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (6789 ديدگاه)

        به خسته شده

        باشه

        موافقم 1
        مخالفم 0
  10. محمد حسین

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    “بنتلی هم یکی از خاص ترین خودرو های انگلیسی است و به گونه ای در این کار استاد است که لوکس سازان سراسر جهان باید سالها در کلاس این استاد پیر درس ساختن خودرو های خاص ببینند… !” قسمت اولّش واقعیّته و حقیقت داره و باید بگم من هم یکی از طرف دار های بنتلی هستم اما بخش آخرش بهتون بر نخوره ها ولی واقعا مسخرست . یعنی با این جمله خط بطلانی روی هرچی بنز و ب ام و و کادیلاک و شورولت و آئودی بود کشیدید. باور کنید منظورم ماشین ملیّت خاصی نیست اما از نظر اصالت , شرکت های با اصالت تری هم وجود دارن که مفهوم رایج لوکس بودن کنونی رو اون ها تعریف کردن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. داود

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (131 ديدگاه)

    من که کلی کیف میکنم همچین مقاله هایی میخونم
    سپاسگذارم جناب رحیقی عزیز

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا رحیقی

      ۱۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (593 ديدگاه)

      ارادتمندم دوست عزیز. انجام وظیفه میکنیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. فقط آمریکایی

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    با تشکر از آقای رحیقی

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. علیرضا رحیقی

      ۱۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (593 ديدگاه)

      خواهش میکنم دوست عزیز. ارادتمند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. Mehrbod

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (238 ديدگاه)

    جناب رحیقی ، برای من مایه افتخار است که خواننده پایگاهی هستم که نویسنده ای این چنین توانا و آگاه دارد..
    نوشته هایتان برای نسل امروز که کمتر پیشینه ها و ارزش اصالت ها را می شناسند ، روشنگرانه و ارزشمند است .
    بی گمان جدای از چینش سهامداران در زمانه کنونی ، آنچه بدون خدشه و اصیل مانده ، مهندسی و طراحی است که آنرا نمی توان یک شبه با پول در مردمانی دیگر و در جایی دیگر بوجود آورد .
    برند های بریتانیایی ، امروزه اصالت طراحی و مهندسی برتر بریتانیایی را در زیر چتر پشتیبانی مالی سایرین به دنیا ارایه می کنند .
    تنها یک نکته و آن هم اینکه “انگلیسی” ، زبان مردم انگلستان است و به معنای انگلستانی نیست و نباید برای نامیدن مردم انگلستان ، بکار رود . (تفاوت دو کلمه English و England)
    با سپاس از نوشتارهای خواندنی تان.. برقرار باشید

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علیرضا رحیقی

      ۱۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (593 ديدگاه)

      بسیار سپاسگزارم دوست عزیز از لطف و مرحمتی که نسبت به بنده حقیر دارید. امیدوارم که پس از این نیز بتوانم با مطالب مفید تر و بهتری در خدمت خوانندگان محترم سایت پدال باشم.
      در مورد نکته ای که اشاره کردید هم حق کاملا با شماست. اما این مساله یک غلط مصطلح در زبان ماست (مثل افغان و افغانی ) و هر چند که از نظر دستور زبان درست نیست، اما بسیاری از مردم همین اشتباه را در صحبت ها و نوشتار دارند و شاید عبارت “خودروهای انگلستانی” برای برخی از خوانندگان عجیب و غیر معمول باشد. ممنونم از اینکه این نکته را گوشزد کردید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. حميد

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    مقاله جالبی بود دو نکته میشه برداشت کرد
    یک هیچی برا همیشه نیست
    دوم اینکه مهم نیست سهام دار کیه مهم اینه که با پول کشورهای دیگه برا خودشون شغل إیجاد کردنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. lio

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    این مقاله با کلی حرف حساب حرف نداشت ….! : حرف حق .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. علیرضا

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (77 ديدگاه)

    از نظر من که ماشین های انگلیسی اصالت و طراحی خاص خودشون رو حفظ کردن.جالبه اگه بگیم لامبورگینی آلمانی هست دوستان پدر ما رو در میارن ولی برندهای انگلیسی هندی و چینی محسوب میشن
    دوستانی غوز رو به شقیقه ربط میدین و بحث استعمار رو پیش میکشید,چرا آمریکا از استعمار برتانیا در آمد و ابرقدرت دنیا شده؟؟؟عملکرد هر ملت باعث سرفرازی یا سرافکندگی اش میشه و ربطی به استعمار یا استثمار نداره

    موافقم 2
    مخالفم 0
  17. احمد باقری

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    آقای رحیقی، خیلی ممنون. واقعا مقاله جالبی بود و زحمت زیادی هم داشت، چون خیلی طولانی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. احمد باقری

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خیلی دور از انصاف هست که یه تشکر ویژه از آقای رحیقی نکنیم، واقعا ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا رحیقی

      ۱۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (593 ديدگاه)

      ارادتمندم دوست عزیز. لطف دارین.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. محمد زمانلو

    ۱۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (129 ديدگاه)

    تنها عیب بسیاری از انگلیسی ها اینه که بعضی وقتا تعصب اضافی نسبت به برند های انگلیسی از خودشون نشون میدن. این درسته که برند های بریتانیایی خیلی لوکس و خاص اند ولی خب هر چیزی تو این دنیا یه عیبایی هم داره و لطفا اون تعصب بی جا رو از خودتون بروز ندید( این حرفو به تمام هواداران برند های بریتانیایی هم عرض می کنم.)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. سینا

    ۲۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (127 ديدگاه)

    همشون ماهن ماه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. سروش

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (117 ديدگاه)

    دنیا باید چیزهای خاص داشته باشه همیشه انگلیس شاخ بوده انقدرر سیاست داره که می‌دونه داره چی کار‌می کنه تا صبببببح بگین اامان اما کسی وقتی بنتلی رو یت استون رو میبینه نمیگه اامانیییه تا صبح دعوا کنیید هاها

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا