پرفروش‌ترین خودروهای جمع‌وجور جهان در سال 2018
پرفروش‌ترین خودروهای جمع‌وجور جهان در سال 2018

پرفروش‌ترین خودروهای جمع‌وجور جهان در سال 2018

فروش خودروهای کامپکت در سراسر جهان با افت 7.8 درصدی به 14.2 میلیون دستگاه رسید. همچون سال‌های پیش محبوب‌ترین خودروی این کلاس تویوتا کرولا بوده و پس از آن نیز خودروهای هوندا سیویک و فولکس‌واگن گلف قرار دارند.


خودروهای کامپکت یا کلاس C در اروپا طولی بین 4.1 تا 4.4 متر داشته و در فرم‌های بدنه‌ی سدان، هاچبک، کوپه و استیشن عرضه می‌شوند. البته این لیست شامل شاسی‌بلندها و مینی‌ون‌ها نمی‌شود.


در جدول زیر می‌توانیم فروش خودروهای کامپکت در سال‌های اخیر را مشاهده فرمایید.

درصد تغییر سال 2018 در مقایسه با سال 2014

درصد تغییر سال 2018 در مقایسه با سال 2017 سال 2018 سال 2017 سال 2016  
15.8- 7.8- 14148859 15339912 16423683

کلاس C

 

پرفروش‌ترین برند این کلاس خودرویی فولکس‌واگن است که فروش 2.02 میلیون دستگاهی در سال قبل داشته اما این حاکی از افت فروش 10.9 درصدی است. در رتبه‌ی بعدی نیز برند تویوتا با فروش 1.79 میلیون دستگاهی (افت 4.6 درصدی) و برند هیوندای با فروش 1.44 میلیون دستگاهی (افزایش 1.6 درصدی) قرار دارند.


در رتبه‌ی چهارم برند هوندا قرار دارد که فروش 1.11 میلیون دستگاهی آن حاکی از افت 1.9 درصدی در مقایسه با سال پیش از آن بوده و پس از آن نیز فورد و شورولت قرار دارند.


در این جدول نیز بزرگ‌ترین خودروسازان در کلاس کامپکت را بر اساس برند مشاهده می‌کنید.

درصد تغییر

آمار فروش سال 2018 آمار فروش سال 2017 آمار فروش سال 2016 برند رتبه در سال 2017 رتبه در سال 2018
10.9- 2016733 2262593 2346786 فولکس‌واگن 1

1

4.6-

1791947 1878667 2064697 تویوتا 2 2
1.6 1437324 1414688 1655666 هیوندای

3

3

1.9-

1112013 1133857 971712 هوندا 4 4
31.2- 659394 958980 1041407 فورد

5

5

0.9-

637989 643694 606379 شورولت 6 6
0.2- 629785 631147 580897 کیا

7

7

10.8-

513001 574940 608754 نیسان 8 8
1.2- 430239 435508 390843 جیلی

10

9

9.3-

400107 440963 465948 مزدا

9

10

 

گروه فولکس‌واگن در کلاس خودروهای کامپکت حرف اول را در سال 2018 زده و فروش 2.67 میلیون دستگاهی داشته اما این میزان فروش نشان‌دهنده‌ی افت 10.1 درصدی است. پس از این گروه صنعتی هم هیوندای-کیا با فروش 2.06 میلیون دستگاهی و گروه تویوتا با فروش 1.87 میلیونی قرار دارند.

رتبه‌های چهارم به بعد نیز به ترتیب در اختیار هوندا موتور، اتحاد رنو-نیسان و پژو-سیتروئن قرار دارد که در جدول پیش رو می‌توانیم ریز آمار و درصد تغییر فروش نسبت به سال 2017 را ببینیم.

درصد تغییر

آمار فروش سال 2018 آمار فروش سال 2017 آمار فروش سال 2016 گروه خودروسازی رتبه در سال 2017 رتبه در سال 2018
10.1- 2672651 2972083 3097014 گروه فولکس‌واگن

1

1

0.6

2058841 2045835 2236563 هیوندای-کیا 2 2
4.4- 1870563 1956803 2190821 گروه تویوتا

3

3

1.9-

1112013 1133857 971712 هوندا موتور 4 4
9.5- 1017808 1124042 1176329 اتحاد رنو-نیسان

5

5

18.2-

717044 876413 1154415 پژو-سیتروئن 7 6
31.2- 659394 958980 1041407 گروه فورد

6

7

1.2-

658224 666214 628286 جنرال موتورز 8 8
5.2- 524394 553070 553070 گروه جیلی

9

9

9.3-

400107 440963 440963 مزدا

10

10

 

در سال 2018 هم مثل سال‌های اخیر تویوتا کرولا با فروش 1.18 میلیون دستگاهی داشته که حاکی از افت 1.8 درصدی است. این خودرو از سال 1966 تاکنون تولید شده و پرفروش‌ترین خودروی جهان به مدت 20 سال است و البته با فروش بیش از 45 میلیون دستگاهی تا به اینجا پرفروش‌ترین خودروی تاریخ هم محسوب می‌شود. یازدهمین نسل این خودرو از سال 2012 تاکنون در بازار حضور داشته و در 170 کشور جهان به فروش می‌رود.

در رتبه دوم هوندا سیویک حضور دارد که با دو پله صعود به فروش 826434 دستگاهی رسیده و رشد 1.5 درصدی داشته است. سیویک در سال 1972 عرضه شده و دهمین نسل آن از سال 2016 تاکنون عرضه می‌شود. این خودرو در بیش از 140 کشور دنیا فروخته می‌شود.

رتبه‌ی سوم هم به فولکس‌واگن گلف با فروش 799016 دستگاهی (افت 9.1 درصدی) قرار دارد. گلف از سال 1974 تاکنون تولید شده و از سال 1976 تاکنون پرفروش‌ترین خودروی قاره اروپا محسوب می‌شود. این خودرو تنها به فرم‌های سه و پنج درب و استیشن تولید شده و نسخه‌ی سدان آن نیز به نوعی جتاست.

اما هیوندای الانترا از پودیوم به زیر آمده و پایین‌تر از آن نیز خودروهای فورد فوکوس و فولکس‌واگن جتا قرار دارند. تکمیل کننده‌ی لیست 10 تایی پرفروش‌ترین خودروهای کامپکت دنیا نیز مزدا 3، فولکس‌واگن ساگیتار، نیسان سنترا و آئودی A3 می‌باشند.

درصد تغییر

آمار فروش سال 2018 آمار فروش سال 2017 آمار فروش سال 2016 نام خودرو رتبه در سال 2017 رتبه در سال 2018
1.8- 1180304 1201884 1307188 تویوتا کرولا

1

1

1.5

826434 814074 675801 هوندا سیویک 3 2
9.1- 799091 878744 909757 فولکس‌واگن گلف

2

3

4.5

658180 629629 791466 هیوندای الانترا 5 4
27.8- 476369 659626 717209 فورد فوکوس

4

5

13.1-

467378 537871 610033 فولکس‌واگن جتا 6 6
8.4- 362759 396140 423697

مزدا 3

7 7

3-

317393 327062 341331 فولکس‌واگن ساگیتار 9 8
4- 296573 308885 316382 نیسان سنترا

10

9

5.5-

290815 307672 336580 آئودی A3

11

10

 
منبع: focus2move

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

10 دیدگاه

  1. حسین
    سوابق: (1984 دیدگاه) ,

    چقدر جای بعضی برند ها خالیه!
    چه برند هایی که در دهه ۹۰ در اوج افتخار بودن اما الان… 😔

    پاسخ
    1. ایمان
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      در گذشته ماندن عقب ماندگی است نه افتخار.
      نیاز امروز با محصولی قدیمی برطرف نمیشه
      این افکار باعث ورشکستگی شرکتها میشه
      افسوس که شرکتهایی که این اصول رو درک و اجرا نکردن شکست خوردن

      پاسخ
  2. Mآsكvيch
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    دوستان آمریکایی ساکن ایران که میگفتن کره امسال همش کاهش فروش داشت کجا هستن که افت فروش ٣١ درصدی امریکایی هارو ببینن؟! همچنین جایگاه گروه هیوندا کیا

    پاسخ
    1. ایمان
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      ترامپ جون بهشون ویزا داده؟
      همه ی شرکتها پیشرفت میکنن
      یه زمانی میگفتن ژاپنی اشغاله و کادیلاک بهترینه
      الان کادیلاکو نبین. ده سال پیش کادیلاک اینقدر افت کیفیت داشت که داشت ورشکسته میشد.
      این امریکاییای ساکن ایران احتمالا دارن برا امتحان نیم سال اول درسهای دبیرستانشون اماده میشن

      پاسخ
  3. Sina
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    تو این کلاس فقط ژاپنی

    پاسخ
  4. کوروش
    سوابق: (998 دیدگاه) ,

    فولکس با دیزل گیت دراوج ….
    وقتی وفاداری و کیفیت در کنار جذابیت ،گلف را ساخت و همکنون بنظر من چند کمپانی وابسته بهش هستند
    قبلا هم گفته بودم تا جایی که دیدم گلف بصورت گسترده بعنوان خودرو سازمانی یا تاکسی نبوده در صورتی که معمولا کرولا ( این صرفا دلیل مقایسه ماشین می گویم) بعنوان تاکسی و بسیار گسترده خریداری می شد پس رقابت با این یک مدل کار بسیار شاقی از نظر من هست که فولکس توانسته در کورس رقابت باشد و این بسیار جذابه

    پاسخ
  5. sunmartin
    سوابق: (1888 دیدگاه) ,

    کره ای ها واقعا خوب همه جا حضور دارند چندی پیش هم هیوندای جنسیس G70 خودوری برگزیده سال موتور ترند شناخته شد و سال پیش کیا استینگر خودروی سال بود مطمئنا این حجم از افتخارات مرهون پیتر شرایر و دانکرلوک و آلبرت بیرمن هست این آلمانی ها به هرکشوری کمک کردند در تکنولوژی اون کشور تبدیل به یک قدرت اقتصادی شد بی دلیل نیست جناب پیتر شرایر برنده جایزه فرمان طلایی 2015 به مدت 5 سال شهردار افتخاری سئول کره جنوبی شد .

    پاسخ
  6. کاوه
    سوابق: (149 دیدگاه) ,

    بارها نوشتم که این خرافه افت فروش کره ای ها اشتباهه و معلوم نیست از کجا اومده. الانترا و توسان و اسپو رتیج و فورته آس های کره ای ها هستند و به امپراتوری ژاپنی ها حمله کرده اند. ماشین هایی خوش قیافه با قیمت مناسب و کیفیت بالاتر از متوسط.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.