چشم انداز

چین، خودروسازان وطنی و ارتباطات جهانی: اژدهای مصمم و گامهای لک‌لک معلق

در حالی که این روزها صحبت‌های بسیاری دربارهٔ همکاری‌های گسترده اقتصادی میان ایران و کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا مطرح می‌گردد، خبرهای جالب‌توجهی نیز از سوی رسانه‌های داخل و خارجی و از جانب مسئولان ایرانی مخابره می‌شود که به موضوع داغ و جذاب بازگشت خودروسازان بزرگ به‌ویژه خودروسازان صاحب‌نام به ایران اشاره دارد. این اخبار برای همه خوشایند است به غیر از چینی‌ها که در تکاپوی حضور هرچه بهتر و بیشتر در بازار رو به گسترش ایران هستند. مدل‌های جدید، تنوع طرح و رنگ و البته شوق ایران به گسترش روابط با چین همه باعث شده تا بازار چینی‌ها در ایران حسابی سکه باشد! در تازه‌ترین خبرها هم ولی‌الله افخمی راد رییس سازمان توسعه تجارت از برنامه تولید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو در ایران آن‌هم در یک بازه زمانی ۶ ساله سخن گفته است. او این برنامه را در دیدار با هیئت سوییسی فاش نموده که سودای سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی ایران را دارند. علاقه ای که تنها مختص به سوییسی‌ها نیست و دامنه‌اش به تجار و بازرگانانی از اتریش، آلمان، لهستان، جمهوری چک، چین، اندونزی و تایلند می‌رسد که با مراجعه و بازدید از طرح‌های صنعتی خواستار حضور در بازار ایران هستند.

206-sd
بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم و تغییر در شیوه هدایت سیاست خارجی در ایران، تغییرات گسترده ای در نحوه تعامل با کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای ۵+۱ در پرونده مناقشه هسته ای صورت گرفت و ابتدا در توافقنامه ای موقت در ژنو و سپس در تفاهم‌نامه ای در لوزان شرایط ارتباط ایران با جهان به‌واسطه اعتمادسازی در خصوص برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای‌اش ایجاد گردید. حال این روزها صحبت‌های مختلفی از همکاری‌های خودروسازان وطنی با شرکت‌های بزرگ خودروسازی آمریکایی از جمله فورد و جنرال موتورز به گوش می‌رسد که ورای تحقق یا عدم تحقق آن، اثبات‌کننده مدعایی است که کارشناسان سال‌هاست بر آن اصرار دارند. اینکه بدون ارتباطات گسترده خارجی صنعت داخلی ناتوان از پیشرفت و ترقی است. ارتباطات متعادل، کم نوسان و پایدار جهانی در درازمدت می‌تواند تضمین‌کننده الگوهای توسعه ای هر کشور مخصوصاً در حوزه صنعت باشد و صنعت خودروسازی ایران نیز از این امر مستثنا نیست.
پرسشی که این نوشته درصدد پاسخگویی بدان است چگونگی عبور خودروسازان ایران از شرایطی است که در آن گرفتار شده‌اند و در هجمه چینی‌های سریع‌السیر بیم آن می‌رود که همین بازار نیم و ناتمام داخلی را نیز از دست دهند. به نظر می‌رسد راه‌های خروج از بن‌بست واضح و هویداست اما چه دلایلی موجب عدم توسعه این صنعت در ایران شده است.

saipa-export
مسئله توسعه‌نیافتگی صنعت خودرو ایران چیست؟
لازم به توضیح نیست که صنعت امری برآمده از تکنیک و سرمایه است و تحلیل صنعتی با توجه به این دو پیش‌فرض می‌تواند راهگشا باشد. می‌دانیم که تکنولوژی بسیاری از خودروهای تولید داخل که با ریتم بالایی مونتاژ می‌شوند مربوط به دو دهه پیش است. موتورهایی با آلیاژهای بسیار نامناسب و کم بازده که سوخت‌های فسیلی را مانند آب قورت می‌دهند! آن‌هم در کارخانجاتی قدیمی و با بهره‌وری پایین که مدت‌هاست تاریخ‌مصرفشان گذشته است. این کارخانه جات تولید ناب را نمی‌توانند محقق کنند و تنها چیزی که می‌توانند بسازند خودروهایی است فاقد ایمنی با بدنه‌های زمخت، نازیبا و دمده و البته اتاق‌هایی ناایمن و ناراحت که بعضاً یادآور عذاب شب اول قبر هستند! این جداماندگی است، جدایی ای که جز به دلیل عدم همزیستی با جهان پیرامون نیست. در حالی که ما هنوز شعار تولید خودروی ملی را مغرورانه سر می‌دهیم از دو دهه پیش الگوهای اقتصادی و صنعتی کاملاً تغییر نموده است و اگر زمانی تولیدات صنعتی برای کشورهای درحال‌توسعه و یا توسعه‌یافته حکمی قطعی بر ملی‌گرایی و وطن‌پرستی بود امروزه این الگو به دست باد سپرده شده است. بنز های تولید آفریقای جنوبی، هیوندای های محصول هند و اسلواکی و رنوهای ساخت برزیل و ترکیه گواهی است بر این ادعا. این امر البته جهان‌شمول است و همه صنایع از جمله صنایع “های تک” را نیز شامل می‌شود. همه گوشی های اپل دست ما ساخت چین است. چینی‌ها با معجزه اقتصادی دو دهه اخیر خود توانستند بیش از ۲۰۰ میلیون شغل ایجاد کنند و از این میان سهم صنعت خودرو در چین بسیار بارز است. فقط کافی است نگاهی به مناطق آزاد تجاری صنعتی چین مثلاً ناحیه دلتای رود مروارید بیندازیم تا ببینیم به مدد استفاده از اصول اثبات شده اقتصادی چین توانسته است چه دستاوردهای عظیمی داشته باشد. تنها در این ناحیه ۴۱۳ میلیارد دلار از کل تولید ناخالص داخلی چین ایجاد شده است و در دو ناحیه فوشان و هایوکو خودروهایی با برندهای مختلف تولید می‌شوند. از این رو نمونه چینی توسعه می‌تواند رهنمودهای خوبی برای توسعه و پیشرفت صنعت خودروی ایران داشته باشد. در ذیل دو راهبرد کلی می‌توان صنعت خودروی ایران را به صنعت جهانی متصل نمود نخست عوامل انگیزاننده برای طرف خارجی و دوم عوامل انگیزش برای طرف‌های داخلی.

gm-iran
عوامل انگیزاننده برای طرف‌های خارجی
بااینکه ایران به سازمان تجارت جهانی نپیوسته است و برای رعایت پارامترهای تجاری ضرورتی ندارد اما چند عامل عمده موجب می‌شود تا خودروسازان خارجی نسبت به بازار ایران حساس و علاقه‌مند باشند. از جمله این عوامل مناطق آزاد تجاری، ایجاد صنایع پایین‌دستی قوی، مواد اولیه فراوان و ارزان، بازار داخلی بکر و بازارهای منطقه ای بزرگ و نیروی کار گسترده، ارزان و تحصیل‌کرده.

saipa
مناطق آزاد تجاری
برای فهم این موضع که چه اندازه مناطق آزاد تجاری صنعتی در توسعه هر کشور به‌ویژه صنعت خودروسازی مؤثرند سری به چین می‌زنیم. چین ده‌ها منطقه آزاد تجاری صنعتی دارد که حجم عظیمی از تولیدات صنعتی این کشور در این نواحی تولید می‌شود. مزیت حاصل از آزادی حقوقی و اقتصادی این مناطق باعث می‌شود تا چین همانند مناطق اروپایی که جزو سازمان تجارت جهانی هستند به جذب سرمایه‌گذاری خارجی اقدام کند و در عین ایجاد شغل و افزایش رفاه منطقه، محصولات صنعتی خود را به اقصی نقاط جهان صادر کند. یکی از این مناطق دلتای رود مروارید است. این منطقه که در اصطلاح خود چینی ها PRD نام دارد و مخفف عبارت Pearl River Delta است که به‌طور رسمی پس از اصلاحات اقتصادی سال ۱۹۷۹ به عنوان منطقه ویژه اقتصادی تجاری صنعتی در کناره دریای مروارید چین پایه‌گذاری شده است. چینی‌ها، این الگوهای سخت‌کوشی قرن حاضر در ظرف کمتر از سی سال از کشوری فلک‌زده و فقیر و درگیر کمونیسم مائویی در سالهای آغازین دهه ۸۰، به کشوری موفق در زمینه توسعه با بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به لحاظ تولید ناخالص ملی و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات صنعتی تبدیل شده است.
این کشور هم‌اکنون بزرگ‌ترین صادرکننده و دومین واردکننده بزرگ کالا است و دومین اقتصاد بزرگ دنیا بر پایه تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد برخی از مهم‌ترین آمارهای تولید صنعتی و کشاورزی چین به شرح زیر است. تولید بیش از ۱۵ میلیون دستگاه خودرو در سال، تولیدکننده ۴۵ درصد سیمان جهان (نزدیک به یک میلیارد تن سیمان در سال)، تولیدکننده نزدیک به نیمی از فولاد جهان با حجم ۷۷۹ میلیون تن در سال، تولید ۶۰۷ میلیون تن غلات در سال و …، بااین‌حال و با وجود همه این موفقیت‌ها به هیچ چیز قانع نیستند و پیاپی بر طرح‌ها و برنامه‌های بلندپروازانه خود می‌افزایند و با تکیه بر دقت، سلامت اداری، سخت‌کوشی و ملی‌گرایی در همراهی هوشمندانه با موج جهانی شدن پیاپی پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی می‌کنند.
آنچه دستمایه این نوشته شده توجه به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این کشور صنعتی است این جز با پذیرش اصل اساسی همکاری امکان‌پذیر نیست. ایران با داشتن ۶ منطقه آزاد تجاری و تعدادی دیگر از مناطق در شرف تأسیس می‌تواند در عین جذب سرمایه‌گذاری از جانب شرکت‌های خودروسازی به صادرات محصولات باکیفیت جهانی بپردازد. سیتروئن، شورولت، بیوک، مرسدس بنز، بی ام و و نیسان از عمده شرکت‌هایی هستند که با پیش‌دستی در ورود به بازار چین سودهای فراوانی عاید خود نمودند.

نقشه دلتای رود مروارید در استان گواگدونگ چین
نقشه دلتای رود مروارید در استان گواگدونگ چین
جمعیت و بازارهای بزرگ عامل انگیزاننده
شکی نیست که جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران که حدود ۷۰ درصد آن جوان‌اند می‌تواند یک پتانسیل بزرگ به‌ویژه برای کسانی باشد که به تولید فکر می‌کنند. پتانسیلی که انگیزاننده برندهای مختلف برای حضور و فروش در این بازار است. ایران کشوری بزرگ و پهناور با بازاری وسیع است که بر طبق گزارش انجمن جهانی خودروسازان “اویکا” در ده سال آینده به ۲۰ میلیون خودرو احتیاج دارد. این جمعیت به‌شدت دوستدار و پیگیر تکنولوژی است و این را از حجم عظیم استقبالشان از شبکه‌های اجتماعی جهانی و کالاها و برندهای لوکس می‌توان فهمید. ابرشهر تهران بهترین نماد برای میل ایرانیان به توسعه کشور، خود و زندگی‌شان است. دوستداران خودرو به خوبی می‌دانند که فواید صنعت خودروسازی تنها در تولید قطعات صنعتی و خودرو نیست و از صنعت تیونینگ و فروش فوق‌العاده آن با توجه به جمعیت جوان و پرشور کشور نمی‌توان غافل بود. همچنین تجارت خودرو و صدور این محصولات استراتژیک از طریق ایران به بازارهای منطقه ای و بین‌المللی می‌تواند در عمق دهی روابط ایران با جهان و حضور سایر صنایع برای تولید و سرمایه‌گذاری در ایران کمک نماید و از آن سو، همه اینها در نهایت به اعتبار ایران به‌عنوان کشوری صنعتی و مولد می‌افزاید.

BMW's Chinese Factory
BMW’s Chinese Factory
عوامل انگیزاننده برای طرف‌های داخلی
کاهش حمایت‌های گلخانه ای از خودروسازان داخلی در جهت ایجاد رقابت: وقتی درباره صنعت خودروی ایران حرف می‌زنیم باید حتماً از انحصار یاد کنیم. بازاری با دو میلیون ظرفیت اسمی که تنها در اختیار دو شرکت عمده و چند مونتاژکار ساده است و این یعنی انحصار. این عامل به‌تنهایی نابودکننده اقتصاد است و بهره‌وری و پویایی را جوان‌مرگ می‌کند. انحصار روبروی رقابت قرار دارد و بهترین راه برای از بین بردن انگیزه‌های فعالان اقتصادی است. اما رقابت چیست و چه ارزشی دارد؟ رقابت جادوی اقتصاد آزاد است. در رقابت هر فعال اقتصادی می‌تواند با تکیه بر خلاقیت و توان خود، محصولاتی به بازار عرضه کند که مملو از تکنولوژی، زیبایی و ظرافت باشد بدون آنکه کسی یا چیزی مانع او باشد. دست نامرئی بازار در سیستم‌های رقابی چنان عمل می‌کند که بهترین تولیدات با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت ایجاد و به‌دست مشتری یا مصرف‌کننده می‌رسند.

Chinese Factory
پر بیراه نیست اگر تسلا را مثال آوریم. شرکتی که بر روی خودروهایی با توان الکتریکی سرمایه‌گذاری کرد و در جایی که هیچ‌کس انتظار نداشت خودروهای تماماً برقی بردی بیش از صد کیلومتر داشته باشند تسلا خودرویی ساخت که ۴۰۰ کیلومتر برد مفید داشت! در ابتدا هیچکس این شرکت را باور نداشت. آمریکایی‌ها در سودای بازگشت به دهه ۶۰ و ۷۰ و ماسل کارهای اسطوره ای‌شان خبری از خواب آشفته نفت و عبور این طلای سیاه از مرز صدوده دلار نداشتند اما این ایلان ماسک و گروه خلاقش بود که با تکیه بر ارزش‌های عمیق بازار در میان جامعه آمریکا و خلاقیت مهندسی بالا خودرویی خلق کرد که همه را انگشت به دهان نمود. این خودروساز هم‌اکنون در بازار آمریکا همه خودروهای حجیم تا ظریف، سریع تا کند، و کوچک و بزرگش یک نمونه اعلا از دست نامرئی بازار است که کارآفرینان را تشویق به اختراع و خلق می‌کند و آنها نوید سودهای هنگفت در ازای خطر و ریسک‌پذیری می‌دهد. ایلان ماسک و خودروی تسلا البته اگر در ایران بودند به سرنوشت آرش نمازی و خودروی”پیتون” دچار می‌شد.

Tesla co-founder and CEO Elon Musk
Tesla co-founder and CEO Elon Musk

تنظیم نمودن تعرفه‌های تجاری
دقت در تنظیم مناسب تعرفه‌های تجاری می‌تواند راهی مناسب برای تحریک فعالان داخلی و توجه به توانمندی‌های خارجی باشد. یکی از عمده‌ترین عوامل در عقب‌ماندگی صنعت خودروی ایران حمایت بی چون و چرای دولتی از خودروسازان است. برمبنای پژوهش‌های معتبر، یکی از عمده‌ترین موانع توسعه صنعت خودرو بی‌توجهی سیاست‌گذاران به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت به مقوله مقررات گذاری و تعرفه گذاری است. کسی که دو واحد اقتصاد خرد پاس کرده باشد نیک می‌داند که نه تنها انحصار به پیشرفت و تولید ثروت منجر نمی‌شود که تنها و تنها به گرانی، کمبود و عدم تنوع می‌انجامد چرا که در نبود رقیب و رقابت، هیچ انسان عاقلی به فکر بهبود نیست. یادمان نرود که بهبود باید سیستمی باشد و رقابت باید توسط مبانی حقوقی و قانونی اعمال شود تا به سرانجام مطلوب ختم شود. دوگانه تولید ملی- ممنوعیت واردات جز به هدر رفت منابع و خسران عظیم ملی منجر نمی‌گردد و می‌تواند در درازمدت مزیت‌های نسبی ایران را از بین برد، جمعیت کشور را در جاده‌های ناامن به کشتن دهد و فرصت مناسب توسعه‌یافتگی را از نظام سیاسی حاکم بر کشور بگیرد.

Chinese Factory
روابط بین‌الملل سالم و قاعده‌مند برمبنای برنامه‌های توسعه ملی
نباید فراموش کرد که در آغاز دهه ۵۰ میلادی ایران به‌واسطه ارتباطات گسترده جهانی و مزیت نسبی در تولید فولاد و قطعات صنعتی، به تنها تولیدکننده عمده محصولات صنعتی به‌ویژه خودرو در خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی تبدیل شده بود و راهی که پیش رو داشت بسیار روشن بود و می‌توانست به‌راحتی صادرات کند با این حال بحران‌های سیاسی و عدم ثبات در سیاست‌گذاری این مزیت را از ایران گرفت و آن را به هند، ترکیه و پاکستان اهدا نمود. در طول سی و اندی سال گذشته سیاست خارجی ایران روندی سینوسی را سپری کرده است و این برای شکل‌گیری اقتصاد قوی سمی مهلک است. بزرگ‌ترین ضربه این روند سینوسی بر پیکر صنعتگرانی است که شبانه روز در تلاش‌اند تا محصولاتی با کیفیت جهانی و قیمت مناسب به بازارهای بین‌الملل عرضه کنند. خودرو می‌تواند یکی از این محصولات باشد اگر استراتژی مشخصی بر کشور حاکم گردد.

Chinese Factory
تغییر کاربری شورای رقابت و عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری خودرو
یکی از بدترین انواع دخالت‌های اقتصادی دولتی، دخالت دولت در نحوه قیمت‌گذاری محصولات است. در ایران دولت تحت سازوکاری نامتعارف به نام شورای رقابت به دخالت‌های بیجا و نامتوازن در بازار خودرو می‌پردازد. فلسفه ایجاد شورای رقابت در همه اقتصادها از ایالات‌متحده تا ایران یک تز اقتصادی است، اینکه هرجا انحصاری به وجود آمد دولت لازم است دخالت کند و به نفع اقتصاد، مردم، بازار و منافع سایر شرکت‌ها، انحصارگران را تنبیه و مجازات نماید. موردی که به عینه و در اقتصاد پیشرفته ای همچون آمریکا رخ داد و شورای رقابت آمریکا تحت عنوان قانون مشهور “ضد تراست” جنرال موتورز را به دلیل تلاش برای ایجاد انحصار و کژکاری در بازار خودرو به پرداخت جریمه محکوم کرد. در ایران اما شورای رقابت نه تنها گامی در راستای رقابت برنمی‌دارد که همه تلاش‌هایش در عین صداقت، جز به بدتر نمودن شرایط بازار منجر نشده است و اساساً فلسفه وجودی خود را تحت شعاع قیمت گذاری های اشتباه و بی‌ضابطه قرار داده است. با لحاظ نمودن سیاست‌های صحیحی همچون مقرارت گذاری هوشمندانه و تعرفه‌های دقیق می‌توان به نقطه مطلوب رسید آنگاه قیمت خودبه‌خود اصلاح و به سمتی می‌رود که متناسب باارزش کالای تولیدی باشد به‌گونه‌ای که مردم یا خریداران آنرا به عینه لمس کنند.

Chinese Factory
نتیجه‌گیری:
درنهایت راه‌حل مشخص است و جز موارد مطروحه که بر همه کارشناسان نیز عیان است راه دیگری ندارد. اما همه میدانیم که اگر صنعت خودروی چین اژدها باشد که هست بی‌شک صنعت خودروی ایران لک‌لکی است که نمی‌داند به کدام سو گام نهد و عنوان فیلم تئو آنجلوپلوس بهترین اشاره به وضعیت این روزهای صنعت خودروی ایران است صنعتی که کاملاً مشخص است سردرگم است و استراتژی خاصی برای پیشرفت آن وجود ندارد. باید منتظر ماند و دید ” گام معلق لک‌لک” سرانجام به کدام سو می‌رود، به سمت تولید ملی و قهقرای صنعتی یا پیوستن به بازارهای جهانی و پیشرفت واقعی؟

hover-h7-concept

محمدحسین شاوردی / دانش‌آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه‌مند به صنعت خودرو

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه‌ها

  1. یک ایتالیایی

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (158 ديدگاه)

    دوست عزیز سخنان شما رو باید با آب طلا نوشت.ولی
    چه حاصل؟ به قول شما تا زمانی که انحصار هست پیشرفت نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hitler

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (499 ديدگاه)

      پدال کاری نکن از فردا با سای-ف-ون بیایم.تنها سایت درست حسابی هیتلر نشده سایت شماس که اونم به مدد قلم روانتان مسدود خواهند کرد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شایان

        ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1355 ديدگاه)

        جان هیتلر نشده؟!!!!!!! والا اینجوریشو دیگه ندیده بودم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Hitler

          ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (499 ديدگاه)

          هیتلر یعنی مسدود توسط ستاد سامان دهی .استفاده از کلمش تو سایت باعث هیتلر شدن میشه خخخ

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. amirali

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (185 ديدگاه)

        اقا من به این اسم حساسم . یه اسم دیگه بذار روش مثلا شیلتر یا گیلتر !

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. محمد

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      این که نشد صنعت چین اگه خودرو تولید می کنه نه بازار بسته برای خودرو داخلی اش ایجاد کرده نه مونتاژ کاره که قطعات ار آلمان بیاد مونتاژ کنه مشکل صنعت خودروی ما اینه که از گذشته تا امروز صنعتی وجود نداشته ,قبل انقلاب از آمریکا فرانسه همه قطعات بار می زدن میاوردن و مونتاژ می کردن و یک دهم تکنولوژی خودرو را یاد نگرفتن امروز هم همان کار را می کنند , چین اگه اشتغال ایجاد کرده چون دیدش تولیدو ایجاد تکنولوژی بوده نه مونتاژ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. صادق

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    بسیار، بسیار عالی

    ممنون آقای شاوردی

    فقط حیف و صد حیف که این مطلب رو فقط من و امثال من میخونن
    متاسفانه اونی که باید بخونه، الان داره پول میشموره…!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Zonda R

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      @.F
      واقعا از عکس سوم لذت بردم
      چقدر در اون زمان بروز،با پرستیژ،تمیز و …….
      همه با کت شلوار و …هستن
      این یه چالش بزرگیه و همه عوامل به هم وابسته اند فرهنگ اقتصاد و…
      امیدوارم نظافت عمومی(هر کی از کنارمون رد میشه بوی خوب بدیم نه بوی…) رو رعایت کنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. صادق

        ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        دقیقا فرزاد جان

        الان یه جا که بخوای استخدام بشی، به خصوص ادارات … نباید ظاهرت خیلی آراسته و شیک باشه، نمیدونم چه وضعیه ما توش گیر افتادیم

        ما با چین یه وجه تشابه و به وجه تمایز داریم

        هر ۲ تامون توی ۳۰ سال از این رو به اون رو شدیم، ولی اونا چ جوری و ما چ جوری؟!؟!؟!؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. "Amir"

          ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (728 ديدگاه)

          فقط میخوام یه نظر خودمو بگمو بس ، چین در طی تقریبا 10 سال از سه چرخه رسید به اینجا اونوقت ایران در طی 30 سال (شاید بیشتر) از اوج پیشرفت و مشارکت با شرکت های مطرح رسید به اینجایی که میبینید ، و تنها نتیجه گیریی که بنده میتونم بگیرم اینه ک ما هنوز نتونستیم دوست رو از دشمن تشخیص بدیم… ؛

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. maysam..laferrari

          ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (581 ديدگاه)

          بدبختی ما از جایی شروع شد که یک عده مردم با اطلاعات سیاسی بسیار ضعیف […] چیزی به مردم نرسیده حالا دیگه مردم خودشون فهمیدن چه بلایی سر خودشون آوردن…امیدوارم نظرم پاک نشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. صادق

          ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (2124 ديدگاه)

          میدونی میثم جان، منم فکر میکردم که مردم فهمیدن چه بلایی سرشون اومده ولی وقتی یه سری حرفایی از بعضیا شنیدم، به عنوان مثال یکی رو دیدم که میگفت:
          “خدا پدر ا.ح.م.د.ی نژاد رو بیامرزه که یه یارانه برای ملت گذاشت”

          فهمیدم که هنوز خیلیا نمیدونن چ بلایی سرشون اومده، یا حداقل نمیخوان بفهمن
          و اینکه ما با یه جامعه ی آرمانی خیلی بیشتر از این حرفا فاصله داریم، یعنی کشوری که در درجه ی اول مردمی با اطلاع و آگاه داشته باشه و در درجه ی دوم دولتی درستکار
          در واقع این مردمن که راهی که دولت باید بره رو تعیین میکنن

          ارادت داداش

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. maysam..laferrari

          ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (581 ديدگاه)

          داداش اکثر کسایی که برای مثال خودت گفتی میان از این حرفها میزنن یا سن بالایی دارن یا سرشون رو مثل کپک کردن تو برف حتما یادته که تو سال 1.3.8.8 اکثر کسایی که اعتراضات رو انجام میدادن رو جوانها تشکیل میدادن پس همین امر میتونه دلیلی باشه که بفهمیم قشر جوون جامعه که خوب ما هم جزئی از اونها هستیم کم کم دارن به واقعیت نزدیک میشن و از اشتباهات گذشتگانشون درس میگیرن

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. احمدرضا

          ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (187 ديدگاه)

          گل گفتی. هر بار که میخوای بری مصاحبه استخدامی توی جاهای دولتی از چند روز قبلش باید ریشتو نزنی، لباساتو مواظب باشی که خیلی تر و تمیز و شیک نباشه، شلوار لی نپوشی، لباس مارکدار نپوشی و … . معلومه توی این مملکت با این دید عاقبت همه چیز از جمله خودرو چی میشه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. رضا

        ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1698 ديدگاه)

        عکس دوم رو که دیدم یه غم عجیبی بهم دست داد…میبینید که ایران به امارات ماشین صادر میکرده اونم نه کادیلاک وشورولت! سیتروئن دایان(ژیان)
        الان ببینید اماراتیها چی سوار میشن و ما فقط عکس ماشینای مردم و پلیسشون رو میبینیم و با لذت واسه همدیگه تعریف میکنیم که اونا چی دارن…….
        ای خدا

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. maysam..laferrari

          ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (581 ديدگاه)

          گل گفتی داداش حالا ما خواب تکنولوژی و خودروهای که مثلا تو دوبی هست رو نمیبینیم

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. ali mtr

        ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (55 ديدگاه)

        من نمیدونم که چرا جز کسانی که غر میزنند و فقط ادعا داراند نیست (منظورم همه دوستان نیست ) افرادی ظاهربین بیگانه پرست و خودفروخته که قطعا مدیران فاسد فردا هستند اگر ذره ای خودباوری بود وضع کشور این نبود پیشرفتی که این افراد میگویند جز خفت چیزی همراه ندارد ((هیچ آسانسوری برای رسیدن به موفقیت ساخته نشده، پله ها را باید یکی یکی بالا بروید))چینی ها با کمک آمریکایی ها این پیشرفت ها را نکردند بلکه با بدترین تحریم ها ما ایرانی ها هم باید این کار رو انجام دهیم خودباوری واستعانت از خدا (( نه آرمان گرایی مطلق ونه واقعیت گرایی مطلق))

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علیرضا

          ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (33 ديدگاه)

          داداش علی!
          موضوع اینه که به شهادت تاریخ و به گواه عده زیادی از کارشناسان برجسته و اقتصاد دانان و تمامی مدارکی که اگر سر در برف نکنید میبینید :
          مملکت ما پله ها را یکی نه دوتا پایین رفته. و این ره به ترکستان است.
          بیدار شو!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. ali mtr

          ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (55 ديدگاه)

          بله درسته قطعا تحریم ها و دشمنی ها کمر کشور رو داره میشکنه آمریکایی هام فقط دنبال منافع خودششون درمنطقه ان …قبل انقلاب ایران چشم وگوش آمریکا و ژاندارم منطقه بود الان اردن و عربستان میبینی عاشق چشم وابرو ایرانی نیستند فقط منافع خودشون تحریم ها تاثیر داشته اما دلیل اصلی عدم پیشرفت در داخل و در این باور که پیشرفت فقط با کمک دیگر کشور ها مقدوره همین یاعث میشه که وقتی جوان با استعداد ایرانی ایده و اختراع میده میگن که نمیشه وتوانایی ساخت نداریم و همین باعث میشه که همیشه وابسته بمونیم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. Mostafa&S

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (318 ديدگاه)

      ای که در فصل خزان دیدی مرا با پشت خم
      این زمستان را نبین ما هم بهاری داشتیم…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. غمگین

        ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (143 ديدگاه)

        داداش داشتم داشتم رو بیخیال دارم دارم رو بچسب……
        فعلا هم که ما هیچی نداریم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. محمدحسین

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (109 ديدگاه)

      ارادت صادق جان … لطف داری

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. مروت

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (57 ديدگاه)

      اخوی اونهایی که شمها میگی هم میخونن، هم خودشون میدونن، اما . . .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. مهران72

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (232 ديدگاه)

    سلام آقا سامان.
    من نمی دونم رشته تحصیلی شما چیه و چقدر اطلاعات راجع به نیرو گاهای ایران دارید.
    درمورد جمله هرچی میکشیم.. حق با شماست.ولی اینکه دیگه از انرژی هسته ای استفاده نمیشه،باید بگم که آمریکا حدود 105نیرو گاه فعال داره و5 نیرو گاه در حال ساخت که 20 درصد برق کشورش رو تامین میکنه.فرانسه 75 درصد،اوکراین 46 و سوئد هم 36 درصد انرژیش از این منبع هست.میتونین با یه سرچ ساده چشم انداز سال2100 رو پیدا کنین که ببینین میخوان ول کنن یا نه.
    این نکته هم مهمه که بدونین الان نیروگاه شهید سلیمی که پیشرفته ترین نیروگاه حرارتی کشور بزرگترین تو خاور میان بعد از دماوندهست داره با اضافه کردن دو واحد سیکل ترکیبی 42 در صد بازده میگیره و 2213.8 مگاوات برق تولید میکنه،اونم با سوزوندن مازوت ،ولی به گفته اوپراتورش نیروگاه قدیمی و فرسوده بوشهر داره با یک صدم آلودگی این،83 درصد این نیرو گاه برق تولید میکنه.
    پس این انرژی چیز کوچیکی نیست،ولی ما درد های بزرگتری داریم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. mory

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (418 ديدگاه)

    اگر مثل 40 سال پیش بودیم الان هم انرژی هسته ای داشتیم هم صنعت قوی و خاورمیانه اینجوری نبود .
    الانم این … نمیزارن ما با جهان رابطه برقرار کنیم و مثل آدم زندگی کنیم
    جالبه پول بنزین به اندازه کشورای خارجیه خرجامون شبیه اونجاس به غیر از خونه ولی یه نگاهی به حقوق مردم بندازید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهران72

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (232 ديدگاه)

    بابا چرا نظر اولی رو حذف کردین

    من کلی اطلاعات تو پاسخش نوشته بودم!باز بگین چرا پیشرفت نمی کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علی آقا

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (135 ديدگاه)

    من تو پدال همیشه هستم ، ولی زیاد کامنت نمیزارم. یکی از بهترین مقاله هایی بود که تا حالا تو پدال خوندم…. از این که فقط یه نگاه یک بعدی به صنعت خودرو نداشت خیلی خوشم اومد.. به نظر من از این دست مقاله ها باید بیشتر تو پدال باشن، تا مقایسه بین خودروها .. بعدش طرفدارا بیان با هم کل بندازن که کدوم شرکت بهتره…چه سود وقتی ما ازین خودروها بی بهره ایم…
    امیدی برای پرواز…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. maysam..laferrari

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (581 ديدگاه)

      با این وضع و این افراد بی صلاحیت و بی سواد و بی مسئولیت هیچ پروازی در کار نخواهد بود بهتره کمی واقع بین باشیم و خودمون به فکر ایجاد تغییر باشیم وگرنه از این افراد و مسئولین بی کفایت هیچ سودی به مردم نخواهد رسید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. milad

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (209 ديدگاه)

    ما هیچ وقت با دنیا دوست نمیشیم….همینی که هست….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. maysam..laferrari

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (581 ديدگاه)

      حقیقت را در چند کلمه خلاصه کردی واقعا ممنون… از یه طرف میگن مرگ بر فلان کشور از یه طرف به فکر توافق و مذاکره هستند واقعا مسخرست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. maysam..laferrari

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (581 ديدگاه)

      حقیقت رو در چند کلمه خلاصه کردی واقعا ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. Archi khan

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    ای خرم از فروغ رخت لاله زارعمر
    بازا ، بازا که بی تو سر امد بهار عمر….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. mahyar

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (57 ديدگاه)

    اشک تو چشام حلقه بست وقتی اون عکس رو دیدم که ایران به کشورهای عربی ماشین صادر میکرد و یه روزی کسی بود واسه خودش از نظر صنعت و صادرات مواد اولیه از جمله فولاد و ..
    الان جووناش بیکارن و روز به روز به تعداد قهوه خونه ها و قلیون سرا ها افزوده میشه و داریم به سمت تباهی میریم جوونایی که با یه سرچ تو اینترنت میتونی ببینی که نصف پستای کلیدی آمریکا تو دستشونه و به بهترین نحو میچرخوننش
    حالا برید هی شعار بدید . . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .
    فکر کنم این مقاله را اقای خاوری نوشته . بسیار عالی بود . بسیار . واقعا لذت بردم .

    ما هیچ کارمون رو حساب و کتاب نیست . برنامه ریزی درست نداریم . هر مدیر جدیدی میاد ، کار مدیر قبلی رو نفی میکنه . همه تقصیر ها میفته گردن قبلی . همین نمونه جواب همه سوال های ماست . درجا زدن پیشکش . فقط حرکت رو به عقب . سیستم اموزشیمونم که کلا تعطیله .

    ژاپن_ما حاضریم خانه هایمان را باز کوچکتر کنیم وفضا وامکانات مدرسه ها را بزرگتر وبیشترکنیم .ما برای توسعه ی بیشتر کشور هرچقدر در تربیت وجذب معلمان سرمایه گذاری کنیم کم است.

    ایران _مشکل آموزش وپرورش جمعیت زیاد آن است

    آلمان-سه گروه نباید پشت چراغ قرمز بمانند:آتش نشانی ,معلم و آمبولانس .

    ایران-تعاونی فرهنگیان معرفی نامه می دهد تا همکاران بتوانند از فروشگاهها قسطی خرید کنند.

    امارات_دولت در سال چند بار به معلمان چک سفید می دهد .

    ایران_معلم ها به جای آنکه به فکر اضافه حقوق باشند ,به فکر شغل دوم وسوم باشند “وزیر آموزش وپرورش دولت ”
    فرانسه-ثروتمندان در مسیر شهرک معلمان خانه می خرند ,تا دیگران فکر کنند آن ها هم معلمند

    آلمان -فرزند بزرگم پزشک است اما فرزندم دومم به دنبال هدف بالاتری است می خواهد معلم شود “یک پدر المانی”

    _فرزندم یک نابغه است او توانایی معلمی دارد “یک پدر انگلیسی”

    آلمان-شما می خواهید حقوقی همسان با تربیت کنندگانتان داشته باشید؟!”فریاد مرکل بر سر صنف پزشکان ومهندسان ”

    ایران-حقوق معلمان بار مالی دارد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (40 ديدگاه)

      در یک کلام بگم
      عالیییییییی….
      کشوری که مهمترین رکن و اساسش باید از ضعیفترین قشر های جامعه باشه هیچوقت پیشرفت نمیکنه…
      توی ژاپن به معلما یه کارت خرید میدن که همه چیزو میتونن از فروشگاه ها رایگان تهیه کنن…
      اما تو ایران یه معلم سر کلاس به شاگرداش میگه هیچوقت به سمت شغل معلمی نرید چون هیچ چیز تهش نیست…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. خاوری

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1103 ديدگاه)

      سلام میلادجان.. عرض ادب و ارادت
      بله … درسته :-)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود . خیلی چاکرم خاوری جان .

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. صادق

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      میلاد گفتم چقد اسمش برام آشناست

      ولی شک داشتم که خودش باشه،

      پ بگو داش خودمونه

      خیلی خیلی ارادت داش خاوری

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمدحسین

        ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (109 ديدگاه)

        قربونت داداش صادق گل … فدات

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. محمد

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    به نظر من ایرانی ها تربیتشون اشتباه بود از زمان بچگی یعنی به این روش تربیتی که مارو بار اوردن بهش میگن تریبت قاجاری…
    البته نه اینکه بخوام توهین کنم ها اصلا هم اینطور نیست ولی خودتون قضاوت کنید که مثلا یه شرکت خصوصی میاد کلی پول از هموطن هاش میگیره واسه سرمایه گذاری ولی تا یه خورده پول دستش میاد سریع اختلاس و فرار…
    این واقعا تقصیر تربیت اشتباهه…
    مثلا ما تو بچگی مون اگه یکی از دوستامون مدادمون و میشکست ما هم باید تلافی میکردیم تا طرف فکر نکنه ما آدم ضعیفی هستیم…
    توی ژاپن یه بازی هست که در کودکستان هاشون انجام میدن اینکه مثلا 10 تا صندلی میذارن و میگن دور صندلی بچرخین و بعد از قطع شدن آهنگ باید همه روی صندلی ها جا بگیرین و اگه حتی یک نفر هم بدون صندلی بمونه همه بازنده میشن…و این کار ادامه داره و هربار یکی از صندلی ها کم میشه…
    اما توی ایران میگن هر کی بی صندلی بمونه باخته یعنی تو باید تلاش کنی که دوستت و از دور خارج کنی تا خودت به مراحل بالاتر بررسی…
    به این میگن یه تربیت اشتباه که متاسفانه وجود داره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حسين

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    پیشرفت در کنار اتکا به توان داخلی و همکاری با دنیا به دست میاد. درگیری با دنیا و فحش دادن به اونها هیچ مشکلی رو حل نمی کنه.فقط اوضاع رو روز به روز بدتر می کنه.هم دنیا به ما نیاز داره هم ما به اونها نیاز داریم.ولی الان نیاز ما به اونها برای پیشرفت کردن بیشتره.به خصوص در صنعت خودرو.ما الان هیچ حرفی برای گفتن تو این صنعت نداریم.می تونیم از علم و دانش اونها در این زمینه استفاده کنیم که هم حقوق مصرف کننده تامین بشه هم تولیدات خوبی داشته باشیم.اولین قدم هم تو این زمینه رقابتی بودن بازار هست نه انحصاری بودن.امیدوارم اگر چه خوشبین نیستم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. علیرضا.م

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    سلام خدمت همه .
    آقا از متن شما خیلی خیلی ممنون . عالــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی بود .
    فقط یه چیز : تو رو خدا این متن ها رو کم تر کنید خیلی طولانی هست و سرشار از کلمات ادبی که در بسیاری از مواقع بیجا و حوصله سر بر می باشند . ساده نویسی رو از استاد سخن سعدی یاد بگیریم .
    این همه متن زیاده حوصلم سر رفت .
    اما محتوا عالی بود خیلی خیلی ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. abbas

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (93 ديدگاه)

    باسلام . مثال قدیمی خودمون هست که میگه خلایق هرچه لایق …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. lmbx

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (287 ديدگاه)

    درود
    اول یه تشکر ویژه کنم بابت متن بسیار قوی و زیبا.
    به نظرم تمام این مشکلات تقصیر خودمونه البته به کسی توهین نشه . به عقیده خودم تا حد زیادی رفتار و نوع زندگی مردم باعث رفتار […] نسبت به مردم میشه(این در مورد ارتباط دو شخص هم صادق است).مثالش اینه که مردم با اینکه میبینند خودرو گران هست ولی باز هم تو صف خریدش هستند.خلاصه بگم تا وقتی ملت مثل بستنی عروسکی چوب تو…ولی میخندند وضع همینه.!
    حالا یه چیز جالب در مورد رنج کم سوادی بگم دیشب 20:30 فکر کنم یه از مسولان گمرک میگفت قدرت این bmw i8 هزارو پانصد سی سی هست!!!یعنی میخواستم زمین رو گاز بگیرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. amir

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (26 ديدگاه)

    سلام دوستان صنعت لگن سازی ما عمرا بذارن پیشرفت کنه بیشترین سود با کمترین زحمت دارن گیرشون میاد خودروها 30 سال پیش با بیشترین قیمت که هرروزم اضافه میشه دارن میدن دست ملت
    مشکل ما از پایه است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. محسن آبادان

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    دقیقا گام های این لک لک 30 ساله رو سر مردم بی زبونه
    توی اروپا 110تا ماشین خوردن به هم فقط یک کودک دوساله از بینیش خون اومده چون کمربند نبسته اونوقت اینجا دیروز 3 تا ماشین به هم خوردن 8 نفر کشته داده
    خیلی وقته دهنمون رو بستن خیلی عجیبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. شادمهر

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستانی که مخالف روابط تجاری با دنیا و رسیدن به خودکفایی هستند، بهتره برن مبحث مزیت مطلق و مزیت نسبی رو در اقتصاد مطالعه کنند، بعد بیان نظر بدن!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا