چشم انداز

گزارش چهاردهمین نمایشگاه خودروی اصفهان قسمت پایانی

پس از برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودروی اصفهان، طی سه قسمت به گزارش کامل سه سالن از این نمایشگاه پرداختیم. حال امروز در آخرین قسمت از سری مطالب گزارش نمایشگاه خودروی اصفهان، به سالن‌های چهارم و پنجم پرداخته و پروندهٔ گزارش‌های این نمایشگاه را می‌بندیم. سالن چهارم نمایشگاه که سالن کوچک‌تری نسبت به سه سالن اصلی است به‌طور کامل در اختیار شرکت تایوانی لوکسژن قرار داشت و تقریباً تمامی محصولات این شرکت توسط نمایندگی آن در ایران بنام آرمان موتور به نمایش درآمده بودند. آرمان موتور که کمتر از یک سال از آغاز فعالیتش می‌گذرد، در همین مدت کم اکثر محصولات لوکسژن را در نمایشگاه‌های کشورمان به نمایش درآورده و قصد دارد این برند تایوانی را در بازار خودروی ایران مطرح کند.

در ابتدای سالن، جدیدترین محصول لوکسژن بنام U5 به نمایش درآمده بود که با رنگ سبز خود توجهات را کاملاً به خود جلب می‌کرد. U5 یک کراس‌اوور کامپکت است که از سال ۲۰۱۷ به سبد محصولات لوکسژن اضافه شده است. این ماشین طراحی بیرونی کاملاً قابل‌توجه و منحصربه‌فردی دارد که واقعاً می‌توان آن‌را برای شرکت نوپایی چون لوکسژن قابل‌تحسین دانست. در قسمت جلویی این خودرو چراغ‌های کشیده‌ای به چشم می‌خورد که تا روی گلگیرها کشیده شده و راهنماها به زیبایی در خط باریک آن‌ها کار شده‌اند. نمای عقبی نیز فرم کوپه مانندی دارد که در ترکیب با چراغ‌های زیبای عقب، نمایی متفاوت به این کراس‌اوور شرقی بخشیده‌اند.

استایل متفاوت و منحصربه‌فرد بیرونی U5 در کابین آن‌هم دیده می‌شود به‌نحوی‌که در میانهٔ داشبورد آن نمایشگر بسیار بزرگی به سبک خودروهای تسلا تعبیه شده که اکثر تجهیزات خودرو از طریق آن کنترل می‌شوند و بنابراین تعداد دکمه‌های فیزیکی به حداقل رسیده است. در زیر این نمایشگر نیز یک بلندگو قرار دارد که در نوع خود جالب به نظر می‌رسد. U5 به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. آرمان موتور برای این کراس‌اوور کامپکت تایوانی قیمت ۱۳۰ میلیون تومانی را اعلام کرده که آن‌را در برابر خودروهایی چون رنو کپچر و سانگ‌یانگ تیوولی قرار می‌دهد و بنابراین کار سختی را پیش رو خواهد داشت.

در سمت راست اما ام‌پی‌وی M7 قرار داشت که خودرویی نسبتاً قدیمی محسوب می‌شود چراکه از سال ۲۰۰۹ در سبد محصولات لوکسژن حضور دارد و با تجربهٔ فیس‌لیفتی در سال ۲۰۱۵ همچنان تولید می‌شود. در سمت چپ نیز کراس‌اوور دیگر لوکسژن بنام U6 بچشم می‌خورد که مدلی بزرگ‌تر و البته قدیمی‌تر از U5 است. این ماشین در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد و سال گذشته نیز فیس‌لیفتی را تجربه کرده است. U6 که بر روی پلت‌فرم مشترکی با سدان S5 ساخته شده، نخستین کراس‌اوور کامپکت لوکسژن محسوب می‌شود.

پشت این کراس‌اوور کامپکت، سدان ساب‌کامپکت S3 قرار گرفته بود. این ماشین ابتدا به‌صورت یک کانسپت الکتریکی در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و سپس یک سال بعد نسخهٔ تولیدی آن در دو مدل بنزینی و تمام الکتریکی به بازار آمد که هردو نسخه در نمایشگاه اصفهان حضور داشتند. S3 اولین محصول ساب‌کامپکت شرکت لوکسژن محسوب می‌شود و از طراحی بیرونی زیبا و جذابی برخوردار است. نسخهٔ بنزینی این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور است. S3 حدود ۱۲۰ میلیون تومان قیمت داشته و ارزان‌ترین محصول لوکسژن در ایران محسوب می‌شود.

در سوی دیگر بزرگ‌ترین کراس‌اوور لوکسژن بنام U7 به نمایش درآمده بود. این خودرو که اولین شاسی‌بلند لوکسژن محسوب می‌شود، نمونه‌ای سه ردیفه بوده و ظرفیت حمل هفت نفر را دارد. U7 برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و به همین دلیل طراحی ساده‌تر و تا حدودی کهنه‌تری نسبت به محصولات جدیدتر لوکسژن دارد. البته این خودرو سال گذشته مورد فیس‌لیفت قرار گرفته است.

و نهایتاً آخرین خودروی لوکسژن در این نمایشگاه سدان کامپکت S5 بود که در ابتدا پارچه‌ای روی آن کشیده بود و چندی بعد طی مراسمی برای اولین بار در نمایشگاه اصفهان رونمایی شد. البته S5 هم خودروی نسبتاً سالخورده‌ای است چراکه پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۲ و سدان ۵ بازمی‌گردد. S5 اما در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ سدان ۵ است که تغییراتی را در نمای جلو و عقب تجربه کرده و از سال ۲۰۱۵ به بازار آمده است. این خودرو از یک موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۶ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

S5 در بیرون از طراحی بروز و لوکسی برخوردار است که ازجمله ویژگی‌های برجستهٔ آن می‌توان به جلوپنجرهٔ بزرگ کرومی جلو و چراغ‌های زیبایی اشاره کرد که به آن متصل شده‌اند. نمای داخلی خودرو اما تا حدودی ساده به نظر می‌رسد اما کیفیت مناسبی دارد. در کل لوکسژن S5 خودرویی خوش استایل، باکیفیت و مجهز است که می‌تواند به رقیب قابل‌توجهی برای سدان‌های کامپکت کره‌ای تبدیل گردد. قیمت این خودرو حدود ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده که آن‌را در برابر خودروهایی چون هیوندای الانترا و نسل جدید رنو مگان قرار می‌دهد که البته هردو از برند معتبر و خوش‌نامی برخوردارند. به‌طورکلی محصولات لوکسژن خودروهای زیبا و باکیفیتی هستند که برای چنین برند نسبتاً تازه‌کاری بسیار قابل‌توجه و البته قابل‌تحسین بوده و نشان از پیشرفت فوق‌العادهٔ این شرکت تایوانی دارد اما با این قیمت‌ها، در کشورمان کار سختی را پیش رو دارند.

همان‌طور که در ابتدای این سری مطالب گفتیم، محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان دارای چهار سالن بوده و بشدت از محدودیت فضا خصوصاً برای نمایشگاهی چون نمایشگاه خودرو رنج می‌برد. به همین دلیل امسال برای چهاردهمین نمایشگاه صنعت خودرو سالن پنجمی به‌صورت موقتی صرفاً برای این نمایشگاه به چهار سالن دیگر اضافه شده بود که این سالن در اختیار شرکت‌های نگین خودرو و مدیا موتور قرار داشت و محصولات رنو و میتسوبیشی را به نمایش درآورده بودند. در ابتدا غرفه نگین خودرو قرار داشت که در آن پیش از همه یک دستگاه رنو ۵ دودر بازسازی‌شده زردرنگ به چشم می‌خورد. این ماشین را می‌توان پیش‌کسوت محصولات رنو در ایران دانست که طی چندین سال در کشورمان به تولید رسید و تا میانه دهه ۸۰ در قالب مدل‌های سپند و پی‌کی روی خط تولید پارس‌خودرو قرار داشت.

از این رنو ۵ کلاسیک که بگذریم، به خبرهای مهم‌تری در غرفه نگین خودرو می‌رسیم که آن نمایش مدل‌های تالیسمان و کولئوس است. خودروهایی که طبق زبان طراحی کاملاً جدید رنو شکل گرفته‌اند و استایل بسیار زیبا و جذابی دارند؛ اما قیمت این دو ماشین طی ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته و هم‌اکنون قیمت تالیسمان به ۲۶۵ میلیون تومان و کولئوس به ۳۱۲ میلیون تومان رسیده است.

نگین خودرو پس‌ازاینکه نسل جدید رنو مگان را برای اولین بار در کشور در نمایشگاه خودروی تهران امسال رونمایی کرد، حالا آن‌را به اصفهان ‌هم آورده و در نمایشگاه خودروی این شهر نیز اقدام به رونمایی آن نمود. مگانی که در غرفه نگین خودرو از آن پرده‌برداری شد، نسخه سدان بود و فقط همین نسخه در کشورمان عرضه خواهد شد. به گفته نگین خودرو نسل جدید مگان با قیمتی در حدود ۱۸۰ میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود؛ بنابراین درحالی‌که سدان بزرگ‌تر تالیسمان در ابتدای عرضه به بازار کشورمان ۱۸۰ میلیون تومان قیمت داشت، حالا با این مبلغ می‌توان مدل کوچک‌تر مگان را خریداری کرد و از عجایبی است که فقط در بازار خودروی کشورمان می‌توان دید! در غرفه نگین خودرو یک داستر با تجهیزات آفرود نیز دیده می‌شد اما با وجود مدل‌های جذاب‌تر تالیسمان، کولئوس و مگان، داستر چندان به چشم نمی‌آمد.

نهایتاً به آخرین غرفه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودروی اصفهان رسیدیم که متعلق به مدیا موتور با محصولات میتسوبیشی بود. در اینجا مدل‌های میراژ، ASX، اوتلندر و لنسر به نمایش درآمده بودند و بنابراین نکته جدیدی در غرفه مدیا موتور به چشم نمی‌خورد. بدین ترتیب قسمت آخر سری مطالب گزارش چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودروی اصفهان را به پایان می‌رسانیم. نمایشگاهی که با حضور شرکت‌های بیشتر و اضافه شدن سالنی به سالن‌های قبلی، کیفیت برگزاری آن تا حدودی ارتقاء یافته و پیشرفت قابل‌لمسی را نسبت به سال‌های قبل تجربه کرده بود هرچند که هنوز هم صدها کیلومتر با نمایشگاه‌های جهانی فاصله دارد. بااین‌حال امیدواریم با آماده شدن محل جدید نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان شاهد بهبود هرچه بیشتر کیفیت برگزاری نمایشگاه خودروی این شهر باشیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. F۲۲RAPTOR

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    بله ازینجور شگفتیها تو ایران فراوونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حالا یکی

      ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (160 ديدگاه)

      تنها چیزی که برای مسئولین اهمیت نداره مردم هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علیرضا

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (337 ديدگاه)

    هر چی زودتر باید فرار کرد از این کشور …
    همین!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (10179 ديدگاه)

    خدارو شکر گزارش پر بار یکی دیگه از نمایشگاهامون به پایان رسید.
    مشتاقانه منتظر نمایشگاه بعدی هستیم. نمایشگاهامون شده ((( علی خواجه– خواجه علی)))
    فقط نمیدکنم چرا ماشینای نمایشگاهاموم رو repeat ۴۰ ساله گیر کرده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AK_007

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (562 ديدگاه)

      صدام کردی داداش ??✌
      ولی واقعا از عجایب روزگاره ک سر یه هفته قیمت ماشین بالای پنجاه میلیون بالا پایین بشه
      فکر نکنم اصحاب کهف هم اینجور تورمی رو تجربه کردن!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. CNA

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (235 ديدگاه)

    خب اینم از وضعم ما تو کشور
    اما هر چند خیلی بی ربطه ولی دوست دارم بگم
    امروز رفتم تو یه فروشگاه یه شکلات برداشتم زده بود رو جلدش 1 پوند انگلیس بعد فروشنده گفت
    ۱۶۵۰۰ تومان میشه ، جاش رفتم اب خریدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      خب این نشون میده قیمت واقعی پوند انگلیس چقدر هست و البته ارزش پول ما کجاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. بهراد

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (537 ديدگاه)

    ماشین سبزه
    اولش چراغ راهنما بوده بعد تایر و موتور در آورده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Sunmartin

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    رنو ی چراغ واسه جلو و یکدست واسه عقب ساخته و ی اتاق در دو سایز گفته همین کافیه ?
    روی تالی سمان و مه گان و کولیوس میندازم خرجم کمتر میشه
    طراحی رنو مشمئز کننده است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. net

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (3133 ديدگاه)

    نمایشگاه خودرو تهران فقط خوب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ali

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (262 ديدگاه)

      نه خوب نبود. چون هیوندای سانتافه اسپورت 2018 و گرنجور 2017 حضور نداشتن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مانی

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    جالبه گفته یکی‌ از این لوکسژن‌ها تولیدِ ۲۰۱۰ هست که تو سال ۲۰۱۷ فیس لیفت شده
    یعنی‌ همچنان تولید خواهد شد
    رلزریس جرأت نمیکنه یه ماشین رو اینهمه مدت رو خطّ تولید نگه‌داره
    بعدش میاد میگه ماشین ساز خوبیه سریع پیشرفت میکنه،قیمتهاش جوریه که رقیبِ هیوندای و رنو میشه
    خخخخخ فکر کنم اسم شرکته آرمان موتورِ خالی‌ نباشه احتمالا آرمانهایه انقلاب موتور هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. پرسپولیس

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    به پایان آمد این قصه حکایت همچنان باقیست خودرو خوب آرزو ست ازایستگاه فضایی عکسی آزایران گرفته بشه آنجا دقیق مشخص میکند که یک سرزمین آلاینده گردو غباری وسط مهم ترین غنی ترین نقطه کره زمین با خودروهایی بسیارقدیمی شاید این مسئله باعث شود موجودات فضایی ازسر کنجکاوی سری بزنن اینجا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. A.B

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (208 ديدگاه)

    خودمون خواستیم تاهم نخوایم از این بدتر میشه که بهتر نشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد بیات

    ۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یه عددده هستن که فقط فقط میان اینجا کامنت میزارن و غر میزنن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا