چشم انداز

۱۰ نمونه از بهترین خودروهای سبز

اگر اندکی تمایلات وارستگی را با مکانیک افسردگی ترکیب کنید و سپس آن را در یک محلول فلاکت رانندگی هم بزنید، نتیجه یک خودروی «سبز» خواهد بود. سبز به معنای مقرون‌به‌صرفه بودن از لحاظ اقتصادی و آلودگی کمتر برای محیط زیست و در همین حال، لذت و هیجان کمتر در رانندگی … این چیزی است که ممکن است برخی افراد از یک خودروی سبز در ذهن داشته باشند.
نسل اول و دوم خودروهای سبز لذت رانندگی را فدای بهینه‌سازی در مصرف سوخت کردند. ولی در حال حاضر در نسل سوم این خودروها قرار داریم و تکنولوژی‌های سبز جدید باعث شده‌اند تا تجربه رانندگی بهتری حاصل شود و حتی در برخی مواقع، رانندگی با یک خودروی سبز هیجان‌انگیز گردد. در ادامه ۱۰ نمونه از این خودروها مرور می‌شوند. البته، علاوه بر آن‌ها از دو خودروی دهه ۸۰ میلادی نیز نام برده می‌شوند که از زمانه خود بسیار جلوتر بوده‌اند. در هیچ‌کدام از خودروهای سبزی که در ادامه می‌آیند، مواردی مانند فلاکت رانندگی دیده نمی‌شود.

آئودی A3 TDI دیزل

تمام A3 ها بر اساس پلتفرم MQB تولید شده‌اند؛ پلتفرم که در نسل هفتم فولکس‌واگن گلف به خوبی خود را نشان داده است. موتور TDI همان موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر دیزل با قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار است که در بسیاری از محصولات گروه فولکس‌واگن خود را نشان داده است. A3 سدان ظاهر زیبایی دارد؛ در همین حال، آئودی برای سال بعد، یک هاچ‌بک ۵ در نیز برای آن درنظر گرفته است.

ب‌ام‌و i3

از سال ۱۹۶۲ که ب‌ام‌و کلاس جدید (Neue Klasse) را معرفی کرد، این کمپانی همواره تلاش داشته تا یک شخصیت ثابت را در بین خط تولید خود حفظ کند. ولی ب‌ام‌و i3 تمام پیش‌فرض‌های موجود در مورد این کمپانی را به کناری گذاشته است. این خودروها دارای تایرهای نازک بر روی چرخ‌های بزرگ است و ساختاری از جنس فیبرکربن و آلومینیوم دارد. همچنین جلوپنجره قلوه‌شکل در جلوی بدنه بسیار طعنه‌آمیز هستند. در همین حال، این مدل، مانند تمام خودروهای ب‌ام‌و خلاقانه و هیجان‌انگیز است و در درون خود، هنوز هم حس یک ب‌ام‌و را دارد.

ب‌ام‌و i8

i8 نقش برادر بزرگ‌تر سوپرکار i3 را بازی می‌کند و تمام مؤلفه‌های مهندسی و فلسفی یک خودروی شهری را در یک مدل دو سرنشینه به کار گرفته است. البته باید اشاره کرد که دو صندلی اضافی دیگر نیز در این خودرو در دسترس هستند که تنها برای حیوانات خانگی یا دست‌انداختن صاحب خودرو مناسب هستند. i8 یک پلاگین هیبرید است که از لحاظ منحصربه‌فرد بودن، شبیه یک کانسپت از نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت در سال آینده است؛ چرا که هیچ خودروی دیگری در جاده شبیه به آن نیست. ب‌ام‌و i8 در کنار مدل‌هایی مانند میتسوبیشی میراژ، یکی از معدود خودروهایی است که از یک موتور سه سیلندر استفاده می‌کند. با این حال، در مدت ۳/۸ ثانیه به ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مسافت یک‌چهارم مایل را در ۱۲/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۸۱/۸ کیلومتر بر ساعت طی می‌کند.

پورشه ۹۱۸ اسپایدر

۹۱۸ اسپایدر اگر صرفاً از الکتریسیته برای حرکت استفاده کند، مصرف سوختی معادل ۳/۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. این به آن معناست که این خودرو می‌توانند از الکتریسیته به تنهایی برای انجام کارهای روزانه استفاده کند و بنزین را به طور کامل کنار بگذارد؛ همانند یک نیسان لیف. بر این اساس، می‌توانید با خیال راحت ۸۴۷۹۷۵ دلار را با دانستن اینکه در حال انجام کاری مثبت برای محیط زیست هستید، خرج کنید. سپس یک آزادراه پیدا کنید و قدرت ۶۰۸ اسب‌بخاری از موتورها ۴/۶ لیتری V8 همراه با دو موتور الکتریکی را آزاد کنید. با سریع‌ترین خودرویی که تاکنون ساخته شده، می‌توانید در مدت ۲/۲ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسید. شاید لافراری در تست‌های آینده بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد، مک‌لارن P1 به اندازه نصف ثانیه از این زمان عقب‌تر است. لازم به ذکر است که هر دوی این مدل‌ها هم هیبرید هستند.

تسلا مدل S

شهر سانتامونیکا در ایالت کالیفرنیای امریکا تنها محل مونتاژ مدل‌های تمام‌الکتریکی S از تسلا نیست؛ بلکه این خودروها در این شهر استفاده هم می‌شود. شما می‌توانید در همه کوچه و خیابان‌ها، جلوی درب مدرسه‌ها آن‌ها را ببینید. افراد زیادی در سانتامونیکا تسلا S سوار می‌شوند، ولی آیا به همین اندازه مردم آن از مزیت‌های آن آگاه‌اند؟ تسلا مدل S یک خودروی سریع است، مسافت حرکت مناسبی دارد، طراحی زیبایی در آن استفاده شده و در همین حال، یک خودروی پاک است و حس لطافت و پاکیزگی محیط در آن موج می‌زند.

شورولت اسپارک EV

برای یک خودروی تمام‌الکتریکی، اسپارک EV در بین بهترین‌های کلاس خود جای می‌گیرد. هندلینگ و سواری این مدل شرایط بسیاری بهتری نسبت به همتایانش در کمپانی‌های دیگر دارد. یکی از نکات ویژه شورولت اسپارک EV این است که ساکنان اورگن و کالیفرنیا در امریکا می‌توانند با سپرده ۹۴۹ دلاری و ۱۹۹ دلار به صورت ماهانه یک دستگاه از آن را کرایه کنند. این قرارداد که از جالب‌توجه‌ترین قراردادهای پیشنهادی یک خودروساز می‌تواند باشد، ۳۶ ماه و ۳۶ هزار مایل مسافت را پوشش می‌دهد.

شورولت کوروت استینگری

C7 کوروت یک خودروی قابل‌اعتماد ۴۶۰ اسب‌بخاری است که از یک موتور ۶/۲ لیتری LT1 V-8 استفاده می‌کند. این خودرو توانایی آن را دارد که به سرعت ۲۸۹/۷ کیلومتر بر ساعت برسد و از طرفی طبق برآورد EPA، در حالت استفاده از گیربکس ۷ دنده دستی دارای مصرف سوختی برابر ۱۳/۸ لیتر در شهر و ۸/۱ لیتر در جاده است. در همین حال، به لطف تکنولوژی‌هایی مانند غیرفعال‌شدن سیلندر، این خودرو می‌تواند مصرف سوخت به مراتب بهتری را نیز داشته باشد. در تستی که اوایل سال جاری میلادی توسط Popular Mechanics انجام شده، کوروت با سیستم غیرفعال‌شدن خودکار سیلندر مصرف سوخت ۶/۳ لیتر و همراه با سیستم کروز کنترل مصرف سوخت ۴/۲۸ لیتر را ثبت کرده است. این آمار برای خودرویی با این پتانسیل عملکرد، بی‌سابقه است. در نتیجه، کوروت در میان خودروهای سبز از لحاظ عملکرد در رده‌های بالا قرار می‌گیرد.

فورد فیوژن انرژی پلاگین هیبرید

شورولت ولت یک پلاگین هیبرید مناسب است؛ امّا در زمینه سبز بودن بیش از حد جلو رفته است. در طرف مقابل، فورد فیوژن انرژی پلاگین هیبرید قرار دارد که طبق نظر بسیاری از رانندگان می‌تواند عملکردی تمام‌الکتریک مانند «ولت» داشته باشد، ولی در همین حال، نشانه‌های واضح ولت را به عنوان یک خودروی سبز ندارد. در همین حال، فورد در داخل کابین این مدل، فضای بزرگ‌تر و آرامش‌بخش‌تری را نسبت به شورولت در نظر گرفته است.

فولکس‌واگن گلف TDI دیزل

در اینجا یک فرمول ساده داریم. شاسی باکیفیتی که در طراحی جدید گلف ۲۰۱۵ استفاده شده، به اضافه طراحی صاف و سادهٔ بدنه، درکنار موتور ۲ لیتری توربودیزل چهار سیلندر. نتیجه یک مدل پاک و سر به زیر در صنعت خودرو می‌شود: فولکس‌واگن گلف TDI دیزل. اگر گیربکس ۶ دنده دستی را انتخاب کنید، برآورد EPA از مصرف سوخت خودرو برابر ۷/۸ لیتر در شهر و ۵/۲ لیتر در جاده است. در همین حال، اگر گیربکس دوکلاچه اتوماتیک ۶ سرعته را بردارید، این آمار در شهر به ۷/۶ لیتر و در جاده به ۵/۵ لیتر می‌رسد.

هوندا آکورد هیبرید

هوندا آکورد یکی از بهترین مدل‌های حال حاضر صنعت خودروست و نسخه هیبرید آن نیز در بین خودروهای سبز تقریباً همین جایگاه را دارد. در این مدل یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با چرخه اتکینسون و قدرت ۱۴۱ اسب‌بخار با یک موتور الکتریکی ۱۶۶ اسب‌بخاری همراه شده است. البته تمام در حالت مجموع، تمام این اسب‌بخارها با هم در دسترس نخواهند بود و هوندا آکورد هیبرید در مجموع قدرتی به اندازه ۱۹۶ اسب‌بخار خواهد داشت. همین سبک پیشرانه باعث می‌شود تا این خودرو مصرف سوخت بسیار خوبی داشته باشد. این سدان متوسط که قیمتش از حدود ۳۰ هزار دلار آغاز می‌شود و در مدت ۷/۲ ثانیه به ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، طبق برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا در شهر ۴/۷ لیتر و در جاده ۵/۲ لیتر سوخت مصرف می‌کند. آکورد هیبرید شاید با توجه به شباهت ظاهری که به دیگر آکوردهای سدان دارد، توجه زیادی را به خود جلب نکند، ولی در همین حال یک از بهترین هیبریدهای بنزینی-الکتریکی در حال حاضر است.

خودروهای سبز قدیمی

مرسدس‌بنز ۳۰۰TD مدل ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۵

با توجه به استاندارهای قرن بیست و یکم، واگن‌های سری W123 مرسدس حس یک «سندان» مهندسی شده را داشتند. این مدل یک جعبه فولادی با چرخ‌های ۱۴ اینچی بود که از یک موتور ۳ لیتری توربودیزل پنج سیلندر خطی به عنوان پیشرانه استفاده می‌کرد و حداکثر ۱۲۰ اسب‌بخار از آن قدرت می‌گرفت. ۳۰۰TD تنها یک خودروی کُند نبود، بلکه این کُندی با رنج و مشقت‌های زیادی همراه بود. در همین حال، یک خودروی ضدّ گلوله و مقرون به صرفه بود که هنوز هم هواداران خود را دارد.

1979 Mercedes-Benz 300TD Wagon
۱۹۷۹ Mercedes-Benz 300TD Wagon

هوندا CRX HF مدل ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱

در حالی که این مطلب را می‌خوانید، نمایندگی‌های هوندا از دست اینسایت‌های هیبرید نگون‌بخت در پارکینگ‌های خود راحت می‌شوند. ولی در ۲۵ سال پیش، اوضاع چنین نبود. هوندا با مدل دو سرنشینه CRX HF خود، یک خودروی سبز و مقرون به صرفه همراه با سادگی در مکانیک و هیجان در رانندگی عرضه کرد. این خودرو که وزن کمی داشت، از یک موتور ۱/۵ لیتری ۸ سوپاپ و ۴ سیلندر با ۶۲ اسب‌بخار قدرت برای پیشرانه استفاده می‌کرد که با گیربکس دستی ۵ دنده همراه بود. با استفاده از روش‌های سال ۲۰۱۴ سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، CRX HF مدل ۱۹۹۱ دارای مصرف سوختی برابر با ۵/۹ لیتر در شهر و ۵ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر است. هوندا باید به این اعداد افتخار کند و این مدل، از خودروهایی بوده که هوندا نباید هیچ‌وقت تولید آن را متوقف می‌کرد.

1990 Honda CRX hf
۱۹۹۰ Honda CRX hf

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه‌ها

  1. Kousha

    ۸ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (118 ديدگاه)

    وااااااااااااای 918

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. امید

    ۹ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    هیچکودومش تو ایران وارد نمیشه تا مردم هم سهمی ازشون داشته باشن همشون عالی هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Ahmad..F12

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    باز از بین اینا فقط 918 رو انتخاب میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. reza

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هوندا تو اواخر تولید کار بدی کرد ولی ماشین های اولیهی هوندا مانند هوندا اکرد که من خودم دارم exiداخل پیست من با کوپه کورس گزاشتم و در سرعت 201 زدمش خیلی عالیه موتور 3200 180 اسب 6 سیلندر حطما بگیرید خیلی خودروی خوبیه خیلی هم ماشین مهکمیه وزنشم 2 تن و 500 کیلو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رضا

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (20 ديدگاه)

    چرا خودرو های سبز تویوتا رو معرفی نکردید تو این موضوع بهترینن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا