چشم انداز

۲۵ محصول غیرخودرویی خودروسازان

در ماه ژانویه سال جاری میلادی، هوندا اولین نسخه از آخرین محصولش، موسوم به «هوندا جت» را به مشتریان در امریکا تحویل داد؛ هوندا جت یک هواپیمای سبک تجاری است که برای رقابت با «سِسنا سایتِیشن» و «اِمبرائر فنوم» ارائه شده است. البته هوندا اولین کمپانی خودروسازی‌ای نیست که دست به ساخت یک هواپیما می‌زند. ولی این موضوع باعث می‌شود که توجهات نسبت به محصولات غیرخودرویی خودروسازان جلب شود؛ محصولاتی که واقعاً توسط خودِ این کمپانی‌ها ساخته شده‌اند و در ادامه در یک لیست، گردآوری شده‌اند. بر این اساس، محصولی مانند دوچرخه فولکس‌واگن جتا که توسط Trek تولید شده، نمی‌تواند در این لیست جایی داشته باشد. ضمن اینکه مواردی چون کامیون‌های سنگین، تجهیزات ساخت، اتوبوس‌ها، موتورسیکلت‌ها و حتی ژنراتورها به عنوان پروژه‌های جانبی برای کمپانی‌ها درنظر گرفته شده‌اند. البته نمی‌توان ادعا کرد که این لیست، تمام خودروسازان را به‌طور کامل در بر می‌گیرد، بلکه بیشتر نمونه‌ای از تلاش‌های این کمپانی‌ها را در زمینه‌های دیگر نشان می‌دهد.

Things-You-Didn’t-Expect-Were-Made-By-Car-Companies
هوندا جت HA-420
هوندا هیچ‌گاه صرفاً یک «خودروساز» نبوده است. این کمپانی در ابتدا به عنوان یک سازنده موتورسیکلت وارد بازار امریکا شد و اکنون با وجود ژنراتورها، ماشین‌های چمن‌زنی و تجهیزات پیشرانه مسابقه‌ای پاوراسپورت آن، هواداران وفاداری مانند «اپل» دارد؛ هوادارانی که هر چیزی که هوندا ارائه کند، می‌خرند. با این حال، یک جت کوچک تجاری، چیزی است که کمتر کسی انتظار آن را داشته است. این پروژه از دهه ۹۰ میلادی آغاز شد و سپس در سال ۲۰۰۳ با یک دماغه کمپوزیت و دو موتور در بالای بال‌ها، به مرحله طراحی رسید. بسته به تنظیمات داخلی کابین، ۴ تا ۶ سرنشین می‌توانند در هوندا جت به همراه دو خدمه سوار شوند.

HondaJet HA-420
HondaJet HA-420
قوانین ایمنی موجود برای وسیله‌ای که با وزن ۴/۵ تُن در ارتفاع ۳۰ هزار پایی به پرواز درمی‌آید، بسیار سختگیرانه‌تر از چیزی که خودروسازان به‌صورت معمول با آن سر و کار دارند. همچنین برخی تأخیرهای دیگر و از جمله افت عمده اقتصادی باعث شد تا هوندا نتواند در موعد تعیین‌شده ۲۰۱۰، این هواپیما را به بازار عرضه کند. هوندا در سال ۲۰۰۷، ساخت یک کارخانه جدید را در «گرینزبورو»، ایالت کارولینای شمالی امریکا آغاز کرد، ولی تکمیل این پروژه تا سال ۲۰۱۱ به طول انجامید. در نهایت، FAA نیز پس از تولید حداقل ۲۰ نمونه از این هواپیما، گواهینامه صلاحیت پرواز را برای تحویل «هوندا جت» به مشتریان در ۸ دسامبر ۲۰۱۵ صادر کرد.

دو موتور HA-420 که با همکاری جنرال‌الکتریک توسعه داده شده‌اند، پیشرانه لازم برای سرعت ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت را تأمین می‌کنند. این در حالی است که حداکثر سرعت این هواپیما به ۷۷۷ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. هوندا جت با سقف پرواز ۴۳ هزار پایی، سریعترین، مرتفع‌ترین، ساکت‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین پرواز را در کلاس خود دارد. همانند ماشین‌های چمن‌زنی هوندا، قیمت این هواپیما نیز به گونه‌ای تعیین شده که احتمالاً با هزینه‌های تعمیر و نگهداری در درازمدت جبران خواهد شد.

قایق‌های کرایسلر
بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی در گذشته و یا هم‌اکنون دارای شاخه‌هایی برای تولید موتور صنایع و مقاصد دریانوردی هستند. امّا تعداد اندکی از آنها یک کشتی به صورت کامل برای مشتریان تولید کرده‌اند؛ کرایسلر یکی از این خودروسازان است. ساخت کشتی در کرایسلر از سال ۱۹۶۵ تا توافقنامه وام دولتی ۱۹۸۰ ادامه داشته است.

Chrysler Boats
Chrysler Boats
در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی، کرایسلر شرکت‌های «وست بِند اوت‌بورد» و «اِلجبن» را تصاحب کرد و در نتیجه، یک‌سوم بازار موتورهای کشتی را در اختیار گرفت. سپس با اضافه‌کردن کشتی‌سازی «لانستار بوت» از پلانو در ایالت تگزاس به هولدینگ، این کمپانی توانایی ساخت بدنه کشتی را نیز پیدا کرد. با افزودن یک خط تولید کشتی‌های بادبانی و توسعه بدنه‌ای منحصر به فرد برای آن، کرایسلر به‌زودی تبدیل به یکی از قدرت‌های بازار کشتی‌ها شد؛ تا جایی که به گفته وب‌سایت AllPar.com، در سال ۱۹۷۰، تعداد ۴۳ مدل مختلف با طراحی و پیشرانه‌های متفاوت به خریداران پیشنهاد می‌کرد.

«کرایسلر بوتز» که در سال ۱۹۸۰ به شرکت تگزاس مارین (TMI) فروخته شده بود، در طول دوره رکورد اوایل دهه ۸۰ میلادی به پایان عمر خود رسید.

جنرال‌موتورز EMD FT 103 دمونستریتر
داستان این وسیله می‌تواند کتاب‌های زیادی را به خود اختصاص دهد، ولی به طور خلاصه باید گفت که این داستان از اواخر دهه ۱۹۲۰ میلادی و زمانی که رئیس تحقیقات جنرال‌موتورز، چارلز اف. کترینگ (Charles F. Kettering) قصد خرید یک موتور دیزل برای قایق تفریحی شخصی‌اش کرد، آغاز شده است. همچنین جنرال‌موتورز کمپانی‌هایی را که وی پیدا می‌کرد، خریداری می‌کرد. «وینتون انجینز» در اوهایو و «الکترو-موتیو کورپریشن» از جمله این کمپانی‌ها بودند که به‌تازگی رقابت خود را با موتورهای بخار برای خطوط ریلی آغاز کرده بودند. «برلینگتون زِپیر» در سال ۱۹۳۳ لوکوموتیوی بود که از یکی از نسخه‌های اولیه پیشرانه‌های دیزل-الکتریک جنرال‌موتورز استفاده می‌کرد.

GM EMD FT 103 Demonstrator
GM EMD FT 103 Demonstrator
در اواخر دهه ۱۹۳۰ میلادی، بخش تحقیقات جنرال‌موتورز، دامنه تلاش‌های خود را توسعه داد و پس از ۱۱ ماه استفاده آزمایشی از دمونستریتورها، ثابت کرد که آنها نیاز به کارگر و نیروی نگهداری کمتری دارند و هزینه عملکرد آنها به اندازه نیمی از هزینه‌ای است که برای موتورهای بخار صرف می‌شود.

در طول سال‌های جنگ، جنرال‌موتورز این دمونستریترها را به صورت رایگان در اختیار خطوط راه‌آهن قرار می‌داد و به ارزیابی‌های خود ادامه داد. این در حالی بود که خط تولید EMD به محلی برای ساخت موتورهای دیزلی دریایی برای شناورها و کشتی‌های جنگی تغییر کاربری داد. ضمن اینکه رقبای «بخاری» دیگر مانند «بالدوین» و «اَلکو» می‌بایست پروژه‌های جدید دیزلی خود را برای ساخت تجهیزات جنگ، تعطیل می‌کردند. موضوعی که احتمالاً‌ به چارلز ویلسون (Charles Wilson) در جنرال‌موتورز برای تصمیم‌گیری در مورد تولید کارخانه‌های مختلف در زمان جنگ، کمک زیادی کرده است.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، شاخه الکترو-موتیو (EMD) جنرال‌موتورز، پیشرفت قابل‌توجهی پیدا کرده بود و وقتی خطوط ریلی به استفاده از پیشرانه دیزلی سوئیچ می‌کردند، بخش بزرگی از بازار را در اختیار داشت. تا سال ۱۹۵۴، جنرال‌موتورز تعداد ۱۵ هزار لوکوموتیو دیزلی فروخته بود و این در حالی بود که در همان سال‌ها، موتور بخار به تاریخ پیوست.

جنرال‌موتورز در سال ۲۰۰۵ شاخه EMD را به شرکت خصوصی سرمایه‌گذاری فروخت و امروز، این کمپانی تبدیل به شاخه‌ای از «کاترپیلار» شده است.

هواپیمای سه‌موتوره فورد
در دوره پس از جنگ جهانی اول، هنری فورد (Henry Ford) فرصتی را در تجارت مسافرت‌های هوایی پیش روی خود دید و بر این اساس، کمپانی ساخت هواپیمای «استات متال ایرپلین» را در سال ۱۹۲۵ خریداری کرد. «فورد» که در یک نمایشگاه صنایع هوایی تحت‌تأثیر طراحی یک «فوکر» آلمانی قرار گرفته بود، توسعه «تری-‌موتور» را آغاز کرد. تعداد ۱۹۹ فروند از این هواپیما در بین سال‌های ۱۹۲۶ تا ۱۹۳۳ میلادی ساخته شد و این هواپیماها به تمام خطوط هوایی سراسر جهان فروخته می‌شدند. سه موتور مورد استفاده در این مدل، اطمینان و ایمنی بیشتری نسبت به هواپیماهای دو موتوره ایجاد می‌کرد. بدنه آلومینیومی «آل-کِلَد» موجب شد تا برخی لقب «غاز حلبی» را برای آن به کار ببرند.

Ford Trimotor
Ford Trimotor
فلفل‌ساب پژو
مدت‌ها قبل از اینکه پژو به تولید خودرو بپردازد، این کسب‌وکار خانوادگی که در سال ۱۸۱۰ پایه‌گذاری شده بود، کار خود را با ساخت آسیاب قهوه و فلفل‌ساب آغاز کرد. این محصولات پس از سال ۱۸۴۰، تبدیل به یکی از شاخص‌های بازار شدند و بسیاری آنها را به عنوان یک استاندارد در سطح جهانی درنظر می‌گرفتند. برادران مؤسس پژو، نگرش‌های مختلفی در مورد خودروها داشتند و بر این اساس، کمپانی به دو بخش بین آنها تقسیم شد؛ یکی رویکرد اولیه تجاری پژو را ادامه داد و دیگری به سمت دوچرخه و اتومبیل رفت. البته بعدها ورثه این دو، دوباره تمام کمپانی را دوباره یکپارچه کردند.

Peugeot Pepper Mill
Peugeot Pepper Mill
وقتی این خودروساز با «سیتروئن» ادغام شد، نگرانی خانواده پژو که تا همین دو سال پیش نیز ادامه داشت، موجب شد تا دوباره بخش محصولات آسیاب مواد غذایی به صورت جداگانه به کار خود ادامه دهد. امّا در حال حاضر، خانواده پژو، بخش مربوط به خودروسازی را به فروش رسانده‌اند و با وجود داشتن سهم‌های زیاد از آن، دیگر کنترلی بر PSA ندارند. این در حالی است که دوباره سرمایه‌گذاری زیادی بر روی شرکت فلفل‌ساب صورت گرفته است. در حال حاضر، در ایالات متحده نمی‌توانید یک خودروی جدید پژو داشته باشید، ولی همچنان می‌توانید محصولاتی را با نشان شیر آشنای پژو در بین لوازم خانگی پیدا کنید.

سوسیس‌های فولکس‌واگن
هرچند فولکس‌واگن عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهان را به تویوتا واگذار کرده اما شنیدن اینکه تعداد سوسیس‌های تولیدی این شرکت از تعداد خودروهای آن‌ها بیشتر است نیز می‌تواند جالب باشد. این شرکت از شال ۱۹۷۳ میلیون‌ها تن سوسیس بسیار مخصوص تولید نموده است. جالب‌تر اینکه میزان سس گوجه‌فرنگی خاص متناسب با این سوسیس‌ها نیز ۱۶۷۶۰۸ گالن بوده است. سوسیس‌های کاری خاص فولکس در دفاتر این شرکت و کارخانه‌ها و همچنین سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مربوط به تیم فوتبال ولفسبورگ یافت می‌شوند.

Volkswagen Original Foods
Volkswagen Original Foods
سورتمه ب‌ام‌و
ب‌ام‌و این سورتمه المپیک فوق‌سریع را برای تیم ایالات متحده تولید کرد. این نمونه‌ای بود که جایگزین یک طراحی ۲۰ ساله می‌شد و تمام مهارت فنی ب‌ام‌و در یک بدنه فیبر کربنی خلاصه گردید که هیچ چرخ یا موتوری نداشت. سورتمه ب‌ام‌و در تعداد بسیار محدودی به تولید رسید.

BMW Bobsled
BMW Bobsled
راکت‌های کرایسلر
در سال ۱۹۵۰ رئیس‌جمهور وقت امریکا، هری ترومن، رئیس کرایسلر کی‌. تی. کلر (K.T. Keller) را به «رئیس ستاد موشک» منصوب کرد و در نتیجه، یک همکار درازمدت بین کمپانی پنتا استار و صنایع نظامی و فضایی پایه‌ریزی شد. موشک‌های «رد استون» ساخت کرایسلر، اولین فضانوردان «مرکوری» را به مدار برد و این کمپانی یکی از سازندگان اصلی موشک‌های «ساترن» بود که فضانوردان «آپولو» را به کره ماه رساند. تمام سه ستاره دیترویت، نقش مهمی در برنامه فضایی داشتند، ولی مسئولیت اصلی کرایسلر در ساخت «مرحله اول» موشک سه مرحله‌ای «ساترن V» بود که به عنوان بزرگترین بخش، توسط افراد بیشتری مشاهده می‌شد.

Chrysler Rocketry
Chrysler Rocketry
کشتی‌های کانتینربر هیوندای
هیوندای موتوری که در حال حاضر، همه آن را می‌شناسیم، در واقع، بخشی کوچکی از صنایع گسترده هیوندای در کره‌جنوبی است که محصولاتی مانند تجهیزات تولید و لوازم الکترونیک دارد و دارای برخی شاخه‌های فروشگاهی است. شاخه «صنایع سنگین هیوندای» داری بزرگترین تجهیزات ساخت کشتی در بزرگترین پهنه آبهای جهان است. شناوری که در این تصویر می‌بینید، بزرگترین کشتی باری جهان محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۴ توسط هیوندای به خطوط کشتی‌های باری چین (CSCL) تحویل داده شده است. این کشتی می‌تواند بیش از ۱۹ هزار کانتینر را با خود جابجا کند و توسط ۳۱ خدمه اداره می‌شود. قدرت موتور این کشتی که ارتفاعی برابر ۱۷ متر دارد، به ۹۳ هزار و ۴۹۶ اسب‌بخار در ۸۴ دور بر دقیقه می‌رسد. این کشتی که «گلوب» نامیده می‌شود، می‌تواند با سرعت ۲۲ نات (۴۱ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند.

Hyundai Container Ships
Hyundai Container Ships
زرادخانه دموکراسی
نقش خودروسازان در جنگ‌جهانی دوم انکارناپذیر است. تاریخ‌نگاران بر نقش قدرت تولید امریکا بر نتیجه نهایی جنگ، تأکید زیادی دارند. شاید در این رابطه تنها بتوان به بخش کوچکی از تولیدات خودروسازان در این زمینه پرداخت. یکی از نمونه‌های برجسته این دوره، این طراحی تخیل‌گرایانه از آرت راس (Art Ross) از جنرال‌موتورز، تانک موسوم به M-1 هل‌کت در سال ۱۹۴۱ است. دفاتر تحقیقات و طراحی جنرال‌موتورز جایی است که دست‌اندرکاران این کمپانی زیر نظر هاری اِرل (Harley Earl)، الگوها و طرح‌های مختلفی را برای استتار نظامی تولید می‌کردند؛ الگوهایی که کشتی‌ها، هواپیماها، تانک‌ها و سربازان را از دید دشمن مخفی می‌کرد. همچنین مهندسان جنرال‌موتوز راهنماهایی را برای کمک به افراد عادی برای یادگیری نحوه استفاده از تجهیزات جنگی می‌نوشتند.

Arsenal of Democracy
Arsenal of Democracy
بیوک M-18 هل‌کت
هل‌کت واقعی همین چیزی است که توسط بیوک ساخته شده است. این هل‌کت با استفاده از مهمات سبک برای پایین نگه داشتن وزن و یک پیشرانه ۹ سیلندر کانیتیننتال رادیال که اساساً برای یک هواپیما طراحی شده بود، در واقع، همان چیزی است که از یک «تانک» ساخت یک کمپانی خودروسازی انتظار می‌رود؛ سریع (با سرعت ۸۸ کیلومتر بر ساعت) و چابک. «هل‌کت» عملکرد بسیار خوبی در مأموریت‌هیا اروپایی و منطقه اقیانوس آرام در مقابه با تانک‌های «آکسیس» داشت. بیوک بیش از ۲۵۰۰ عراده از این تانک‌ها تولید کرد و برخی‌ از آنها در جنگ کره نیز به کار رفتند.

Buick M-18 Hellcat
Buick M-18 Hellcat
B-24 لیبریتور
فورد نقش زیادی در تجهیز جنگ‌جهانی دوم داشت و بیش از ۲۰۰ دستگاه جیپ با طراحی «ویلیز» تولید کرد. ولی این جیپ‌ها مطمئناً «خودرو» بودند و بنابراین، از یک خودروساز، چیز دیگری نیز انتظار نمی‌رود. ولی این کمپانی نزدیک به ۹ هزار فروند از این بمب‌افکن‌های B-24 لیبریتور نیز تولید کرد. خط تولید «ویلو ران» در پیک راه‌اندازی خود، در هر ساعت یکی از این هواپیما‌ها را مونتاژ می‌کرد.

B-24 Liberator
B-24 Liberator
سوباروی هوایی
کمپانی مادر سوبارو، صنایع سنگین فوجی در فاصله سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۶، هواپیمای سبک چهار نفره FA-200 را تحت نام «آئرو سوبارو» تولید می‌کرد. موتور «لیوکامینگ O-360» در این مدل که در بسیاری از هواپیماهای سبک دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت، با اینکه محصولی از سوبارو نبود، ولی به صورت چهار سیلندر تخت و هوا-خنک طراحی شده بود.

Aero Subaru
Aero Subaru
خانه‌های تویوتا
در ژاپن، تویوتا با استفاده از یک سری خطوط تولید رباتیک، به ساخت خانه می‌پردازد؛ درست به همان ترتیبی که خودروهای این کمپانی در سراسر جهان ساخته می‌شوند. مطابق گزارش «وال‌استریت جورنال» این خانه‌ها از ابعاد ۹۰ مترمربعی با قیمت حدود ۲۰۰ هزار دلار شروع می‌شوند و تا ابعاد ۲۴۰ متری با قیمتی حدود ۸۰۰ هزار دلار ادامه پیدا می‌کنند. امّا باید توجه داشت که این خانه‌های پیش‌ساخته، تنها بخشی از کل تجارت این کمپانی محسوب می‌شوند. همچنین یک مدل ویژه خانه «سبز» تویوتا وجود دارد که به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی و احتمالاً پارک یک دستگاه «پریوس» طراحی شده است.

Toyota Houses
Toyota Houses
لوازم خانگی فیلکو
در سال ۱۹۶۱، فورد شرکت «فیلکو» را خرید که یک برند مورد احترام با گذشته‌ای از خلاقیت و متصل به کمپانی باتری «فیلادلفیا استوریج» به شمار می‌رفت. در فاصله‌های سال‌های دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۴ میلادی، لوگوی «فیلکو-فورد» بر روی محصولاتی مانند رادیو‌، تلویزیون، یخچال و حتی یک کنسول اولیه بازی ویدیویی ظاهر شد. به‌علاوه، برخی سیستم‌های کامپیوتری دفاعی نیز از این برند استفاده می‌کردند. «فیلیپس» بخش مربوط به ساخت لوازم خانگی خودش را در سال ۱۹۷۴ پیدا کرد، ولی فورد برخی از بخش‌های الکترونیک و شامل قسمت هوافضای خود را تجمیع کرد و سری V ماهواره‌های مخابراتی «اینتل‌ست» را ساخت که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Philco Consumer Products
Philco Consumer Products
«هیوستِن، ما مشکلی نداریم»
پس از اشاره به داستان «فیلکو»، نمی‌توان از کنار نقش عمده فورد در برنامه سفر به ماه ناسا به‌سادگی گذشت. اتاق کنترل موجود در «هیوستن» کاری از بازوی الکترونیک فیلکو بود و ساخت آن در سال ۱۹۶۵ به پایان رسید. این عکسی که در اینجا می‌بینید، در ۱۶ جولای ۱۹۶۹ گرفته شده و زمانی است که مأموریت آپولو ۱۱ با بازگشت سالم فضانوردان، خاتمه یافته است. کرایسلر و فورد، هر دو از تجهیزات الکترونیک خود برای این منظور استفاده کرده بودند و در سال‌های بعدی، از تأثیر این تجربیات در ادامه راه تجارتشان سخن گفتند.

Houston
Houston
جت جنگنده ساب تونان
شعار تبلیغاتی «شروع ساخت از جت‌ها» برای این خودروساز سوئدی، یک واقعیت است. ساب قبل از اینکه به صنعت خودرو وارد شود، در سال‌های قبل از جنگ جهانی دوم، حیات خود را به عنوان یک کمپانی سازنده هواپیما آغاز کرده است. این جنگنده تک‌موتوره توربوجت، هواپیمایی است که ساب در سال ۱۹۴۹، در حالی که تولید اولین خودرویش، ساب ۹۲ را شروع می‌کرد، برای نیروی هوایی سوئد می‌ساخت. این هواپیما به تعداد ۶۶۱ فروند تولید شد، حداکثر سرعتی برابر ۱۰۶۲ کیلومتر بر ساعت داشت.

Saab Tunnan Jet Fighter
Saab Tunnan Jet Fighter
امّا جنگنده «ویگن» که در تبلیغات دیده می‌شود، در واقع، پس از زمانی ساخته شده که شاخه خودروسازی کمپانی به جنرال‌موتورز فروخته شده و بنابراین، از نظر فنی، جزو محصولات این کمپانی محسوب نمی‌شود. بازوی هواپیماسازی هنوز هم به عنوان یک پیمانکار نظامی فعالیت می‌کند. این در حالی است که تمام قسمت‌های شاخه اتومبیل‌سازی به یک کمپانی چینی فروخته شده‌اند و احتمالاً در تبلیغات خود از جت‌های مورد اشاره استفاده خواهند کرد.

بوگاتی اتوریل
شاهکار بوگاتی تایپ ۴۱ رویال شاید نهایت عملکرد هنر مهندسی به رهبری «اتوره بوگاتی» باشد، ولی در عین حال، یکی از چاله‌های اقتصادی بزرگ در مسیر توسعه این کمپانی محسوب می‌شود؛ جایی که تنها ۶ دستگاه از ۲۵ نمونه پیش‌بینی‌شده، به تولید رسید و تنها ۳ نسخه از آنها، توانستند خریداران خود را پیدا کنند. با توجه به چشم‌اندازی که در «رکود بزرگ» وجود داشت، این ۲۲ موتور بوگاتی که بدون استفاده، باقی مانده بودند. امّا کمپانی در سال ۱۹۳۲ تصمیم گرفت که این شریط بد را به فرصت تبدیل کند و چهار موتور ۱۲/۷ لیتری هشت سیلندر تخت رویال را در یک وسیله نقلیه ریلی با عنوان «اتوریل» نصب کرد. پیک قدرت این چهار موتور از ۲۷۵ تا ۳۰۰ اسب‌بخار در خودروها، به ۲۰۰ اسب‌بخار کاهش پیدا کرده بود و بنابراین، یک پیشرانه نرم در اختیار قرار می‌گرفت که نیروی لازم برای داشتن سرعت حداکثر ۱۹۶ کیلومتر بر ساعت را تأمین می‌کرد.

Bugatti AutoRail
Bugatti AutoRail
امّا اتوریل مصرف سوخت بالایی نیز داشت و بنابراین، بلیت‌های آن به اندازه قطارهای تندرو، گران‌قیمت بودند. واگن‌ها در دو فرم ۲ و ۴ خودرویی ساخته می‌شدند و گنجایشی برابر ۴۸ تا ۷۳ مسافر داشتند. در مجموع، ۷۹ نمونه از این وسایل نقلیه در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی مشغول به کار بودند که یکی از سالم‌ترین نسخه‌های آن، در موزه Cite du Train در «مولهوز» فرانسه نگهداری می‌شود.

یخچال برقی جنرال‌موتورز
در سال ۱۹۱۸، ویلیام سی. دورانت (William C. Durant) کمپانی یخچال‌سازی «گاردین» را در دیترویت خرید که یک سازنده نوپا در زمینه یخچال‌های برقی بود. «دورانت» این کمپانی را با هزینه شخصی خود تصاحب کرد. امّا جنرال‌موتورز سرمایه‌گذاری ۵۶ هزاری دلاری را در سال ۱۹۱۹ به وی برگرداند و عنوان آن را به شاخه «فریجید ایر» تغییر داد. جنرال‌موتورز در سال ۱۹۳۱، مبرد «فرئون» را اختراع کرد که بسیار ایمن‌تر از گازهایی مانند «دی‌اکسید سولفور» یا «آمونیاک» بود. سپس در سال ۱۹۳۸، «فریجید ایر» کولرگازی خانگی را معرفی کرد. پس از جنگ‌ جهانی دوم، محصولات این کمپانی به ماشین ظرفشویی، بخاری، اجاق‌گاز، ماشین لباسشویی و بسیاری لوازم خانگی دیگر گسترش یافت. تا سال ۱۹۷۹، این کمپانی در مالکیت جنرال‌موتورز قرار داشت و پس از آن بود که به صنایع «وایت کانسالیدِیتِد» واگذار شد. البته متعاقباً از این شرکت نیز به «الکترولوکس» منتقل شد و تا به امروز با برند این کمپانی شناخته می‌شود.

Frigidaire by General Motors
Frigidaire by General Motors
تانک M1 آبرامز
بخش بزرگی از نقش کرایسلر در همکاری با وزارت جنگ امریکا در سال‌های جنگ جهانی دوم، مهندسی و ساخت تانک‌هایی مانند «شرمن»، «پرشینگ» و «M-3» بود. امّا برخلاف بسیاری از پروژه‌های «زرادخانه دموکراسی»، تولید وسایل نقلیه زرهی در کرایسلر در سال‌های پس از جنگ نیز ادامه یافت که نسخه مدرن M-1 یکی از آخرین نمونه‌های آنها بود. پروژه ساخت این تانک از سال ۱۹۷۰ استارت خورد و کرایسلر برای این منظور با استفاده از قدرت موتور توربینی و سیستم‌های تست الکترونیکی که برای «ناسا» تولید کرده بود، توانست برای انجام این پروژه، بر «جنرال‌موتورز» پیروز شود. مهندسانی که بر روی «توربین کار» کرایسلر کار کرده بودند، با استفاده از دانش فنی و اندکی تکنولوژی، توانستند موتور ۱۵۰۰ اسب‌بخاری بنزینی آبرامز برای استفاده از سوخت بنزین یا دیزل آماده کنند. کرایسلر تولید این تانک را در سال ۱۹۷۵ شروع کرد و با اینکه شاخه تولید تانک در سال ۱۹۸۶ به «جنرال دینامیکز» فروخته شد، این مدل با ۱۰ هزار نمونه ساخته شده، هنوز هم در خط تولید قرار داشت. M1 آبرامز در سال‌های ۱۹۸۰ و در طول مانورهای «جنگ‌ سرد» که با همراهی «ناتو» انجام می‌شد، به کار رفت. امّا پس از آن، دوباره در زمان «جنگ خلیج فارس» در سال ۱۹۹۱ و سپس در عراق و افغانستان، چهره این تانک در حال انجام عملیات دیده شد.

M1 Abrams Tank
M1 Abrams Tank
قلب مکانیکی جنرال‌موتورز
واحد تحقیقات جنرال‌موتورز در همکاری با دکتر جراح، فارست دادریل (Forest Dodrill) در بیمارستان هارپر دیترویت، اولین قلب مکانیکی مورد استفاده در جراحی قلب باز را در سال ۱۹۵۲ طراحی و تولید کرد. این وسیله که تا حدودی طراحی خود را از یک کادیلاک V-12 الهام گرفته بود، در حالی که دکتر «دادریل» دهلیز چپ بیمار را برای رسیدگی به دریچه میترال باز می‌کرد، جایگزین پمپاژ خون قلب برای بدن شخص می‌شد. این قلب مکانیکی با سرمایه‌گذاری انجمن قلب امریکا توسعه یافته بود و پس از عملکرد موفقیت‌آمیزی که داشت، باعث شد تا طراحی‌های دیگر نیز به این منظور به‌سرعت ارائه شوند. امّا جنرال‌موتورز تلاش زیادی برای رقابت در این زمینه نشان نداد.

GM Mechanical Heart
GM Mechanical Heart
تراکتورهای نامتعارف
از خودروسازانی مانند فورد، فیات، میتسوبیشی، ولوو و امثال آنها، انتظار «تراکتور» می‌رود، ولی نام‌هایی چون لامبورگینی و پورشه کمتر در این زمینه مورد انتظار هستند. در تصویر، در سمت چپ یک تراکتور لامبورگینی، در بالای سمت راست، یک پورشه و در پایین سمت راست یک تراکتور «دیوید براون» قابل‌مشاهده هستند. البته نام «دیوید براون» نیز به آستون مارتین برمی‌گردد و نامش هنوز در سری مدل‌های DB زنده است.

Exotic Tractors
Exotic Tractors
بسیاری از علاقه‌مندان به خودرو از داستان فروچو لامبورگینی (Ferruccio Lamborghini)، سازنده تراکتور خبر دارند؛ کسی که از خودروی فراری‌اش راضی نبود و به دنبال رفتار گستاخانه انزو فراری (Enzo Ferrari)، کمپانی خودروهای نامتعارف خود را بنا نهاد. کمپانی تراکتور «لامبورگینی» که در سال ۱۹۴۸ فعالیت خود را آغاز کرده بود، در اوایل ۱۹۶۰ و در حالی که خودروسازی لامبورگینی متولد می‌شد، در جایگاه بالایی در این صنعت قرار داشت. وی نیمی از کمپانی تراکتورسازی را در سال ۱۹۷۲ واگذار کرد. تراکتورهای برند لامبورگینی هنوز هم در زیر چتر گروه هولدینگ ایتالیایی SAME تولید می‌شوند.

امّا تراکتور پورشه را نباید یک مصول صد در صد از کمپانی خودروسازی دانست. نسب این تراکتور به اولین اتومبیل‌های پورشه با طراحی فردیناند پورشه (Ferdinand Porsche) در سال‌های دهه ۱۹۳۰ میلادی باز می‌گردد. در دوره بعد از جنگ، «پورشه» نمی‌توانست به‌تنهایی تولید داشته باشد، ولی امتیاز این طراحی را به «آلگایر» فروخت. امتیاز این تراکتور و نام «پورشه» سپس به «مانِمان AG» واگذار شد و بر اساس آن، یک شرکت تابعه با عنوان «پورشه-دیزل موتورنبو GmbH» ایجاد گردید که بین سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۳ میلادی، این تراکتورها را در یکی از کارخانه‌های قدیمی «زِپلین» تولید می‌کرد. بنابراین، شاید این محصول چندان با نمونه‌های محصولات غیرخودرویی موجود در این لیست مطابق نباشد و واقعاً توسط خودِ خودروساز تولید نشده باشد.

و در انتها، به دیوید براون و آستون مارتین می‌رسیم. این شرکت ابتدا در سال ۱۸۶۰ تأسیس شد و پس از طراحی، وارد حوزه ساخت دنده و گیربکس شد. دیوید براون دوم (David Brown II)، نوه مؤسس این کمپانی، در سال ۱۹۳۱ هدایت آن را به‌دست گرفت و در سال ۱۹۳۶ وارد یک شراکت با «فرگوسن» برای ساخت تراکتورهای «فرگوسن-براون» شد. امّا این شراکت با آمدن نام بزرگتری مانند هنری فورد (Henry Ford)، از هم گسست. از آن پس، دیوید براون شروع به ساخت تراکتورهای خودش کرد که بیشتر آنها در طول جنگ جهانی دوم در فرودگاه‌های بریتانیا مورد استفاده قرار می‌گرفتند. «براون» در سال ۱۹۴۸ کمپانی خودروهای اسپورت «آستون مارتین» و سپس در سال ۱۹۴۸، «لاگوندا» را خرید و آنها را به عنوان شرکت‌های تابعه «دیوید براون لیمیتد» راه‌اندازی کرد. در همین زمان بود که سری‌های DB1، ۲ و دیگر مدل‌ها متولد شدند. در سال ۱۹۷۸، بخش تراکتورسازی به J.I.Case فروخته شد و در کنار چتر حمایتی «اینترنشنال هاروستر» درآمد. قسمت تولید گیربکس دیوید براون هم‌اکنون بخشی از «تکسترون» محسوب می‌شود.

میتسوبیشی همه‌چیز ساز
میتسوبیشی به عنوان یک خودروساز ممکن است در حاشیه‌های بازار ایالات متحده حضور داشته باشد، ولی تولید خودرو تنها بخش کوچکی از تجارت جهانی این غول صنعتی است. در واقع، میتسوبیشی در زمینه‌های مختلفی چون غذا، سلول‌های خورشیدی، ریزتراشه‌ها و انواع لوازم خانگی و صنعتی فعالیت دارد. تنها کافی است به سه نمونه از آنها اشاره کنیم؛ کولرهای گازی مناسب برای ابعاد خانگی و کارخانه‌های صنعتی، نمایشگر‌های ویدیویی بزرگ، پله‌های برقی و آسانسورها. مسلماً پله‌های برقی و آسانسورها مواردی هستند که در بین محصولات میتسوبیشی، بیشتر تعجب‌برانگیز هستند؛ مخصوصاً نوع مارپیچ پله‌های برقی که واقعاً‌ شگفت‌انگیز است. بنابراین، حتی اگر اتومبیل‌های میتسوبیشی به مسیر «ایسوزو» و «دایهاتسو» رفته باشند، لوگوی متشکل از سه لوزی این کمپانی، هنوز هم می‌تواند در نقاط مختلف شهر رؤیت شود.

Mitsubishi
Mitsubishi
انتشارات فیات
فیات یکی از آن غول‌های صنعتی است که مخصوصاً در بازار مصرفی ایتالیا، به زمینه‌های مختلفی سرک کشیده است. ولی جالب است بدانید که این کمپانی به تولید روزنامه نیز می‌پردازد. La Stampa به معنای «مطبوعات»، یک روزنامه روزانه در «تورین» ایتالیاست که در سال ۱۸۶۷ راه‌اندازی شده است و از سال ۱۹۲۵ تحت مالکیت فیات S.p.A. اداره می‌شود. همچنین اخیراً یک مجله مد و سبک‌ زندگی با عنوان Specchio+ منتشر شده که پس از شروع به کار به عنوان یک «ضمیمه» برای روزانه، از سال ۲۰۰۶ به صورت یک مجله مستقل در دسترس قرار می‌گیرد. همچنین بازوی انتشاراتی فیات یک وب‌سایت عنوان Vatican Insider دارد که به صورت رایگان، خبرها را در ۶ زبان مختلف منتشر می‌کند.

La Stampa Italy
La Stampa Italy

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. بهنام

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (984 ديدگاه)

    با سپاس فراوان از نویسنده ی عزیز ، مطلب جالبی بود ، مخصوصن خانه های تویوتا و کشتی هیوندای و…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. mahyar

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (57 ديدگاه)

    این یخچال جنرال موتورز یکی خرابش تو زیرزمین بابابزرگ خدا بیامرزم هست
    سال 1918 ساخته شده !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hamid

      ۷ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      اینجاست اختلاف صنعت آمریکا با بقیه کشورهای اروپایی و آسیایی معلوم میشه. خودروسازی فقط بخشی از صنعت رو در بر میگیره. ابر ماشینایی تو آمریکا ساخته میشه که هیچ جای دیگه دنیا نمیشه دید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. فورد

      ۷ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (856 ديدگاه)

      واقعا خیلی خیلی جالب بود ولی انصافا پژو فلفل سابش از ماشیناش بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. @@سرباز وطن@@

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (33 ديدگاه)

    درود بر همگی…به نظر بنده این جور محصولات کنار محصولات اصلی شرکت ، یه نقطه قوت خیلی خوب برای اون شرکت محسوب میشه…این طوری یه شرکت اگه دچار مشکلات اقتصادی توی یه محصولش شد، می تونه با تکیه بر تولیدی دیگه ی خودش ، از ورشکستگی خودشو نجات بده…کاری که چند دهه پیش شرکت هیوندایی کرد…و علاوه بر نجات خودش،بخشی از سهام شرکت کیا موتورز رو هم خرید(شرکت کیا موتورز به علت بحران مالی به وجود اومده برای شرکتش و برای فرار از ورشکستگی، حاضر به فروش بخشی از سهام خودش به شرکت هیوندایی شد…)…شرکت هیوندایی یه شرکت شاخه ای (شعبه ای) هستش…یعنی علاوه بر سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل ،در چندین بخش دیگه نیز سرمایه گذاری کرده و با همون نام هیوندایی فعالیت هم می کنه…باید توجه کنیم که این جور شرکت ها(شرکت های شاخه ای) به سرمایه ی بسیار عظیمی برای شاخه ای شدن نیاز دارن ……سپاس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۷ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (70 ديدگاه)

      موندم این افراد چرا به شما دیسلایک دادن این شرکت ها اکثرشون هلدینگ هستند و در زمینه های مختلفی فعالیت میکند خودرو سازی فقط بخشی از فعالیتشونه این چیز عجیبی نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. علي

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (969 ديدگاه)

    میتسوپیشی همه چیز سازو خوب امدی. از شیر مرغ تا جون آدمیزادو میسازه. یادش بخیر پله برقیاش ی چادر لاش گیر میکرد ۵٠ نفر از اون بالا سقوط آزاد میزدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. developer

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (117 ديدگاه)

    البته در صدر این لیست خودروساز های ما باید قرار داشته باشن که سال هاست به تولید محصولات غیر خودرویی ( گاری و فرغون ) ادامه میدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علی

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (210 ديدگاه)

    واقعا امریکا حرف اول و اخر علم و فناوری هست و قدرت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. رامکال

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (594 ديدگاه)

    سوسیس فولکس واگن!!!!!!!
    بسم اله این دیگه چیه؟ خخخخخ
    باید خوشمزه باشه.
    واجب شد که حتما برای یک بار هم که شده بچشمش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. luis

      ۸ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (612 ديدگاه)

      نخور تقلبیه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. Archi KHAN

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    چهار روز دیگه فلافل پارس خودرو هم میاد بیرون …
    یا الویه ی ایران خررو
    خخخخخخخخخخخخخ

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. king 918

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    طرح ایرودینامیک تراکتور پورشه خیلی جالبه انگار اینم شتابش 2 ثانیه ست الله اعلم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. edris

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (108 ديدگاه)

    عاقا نمیشه خودرو سازای ما دست از تولید ماشین بردارن بزنن تو یه کار دیگه؟ عاقا شاید استعدادشون تو تولید ماشین نیس! چمیدونم برید بزنید تو کار تولید کود حیوانی . موفق ترم هستین اینجور که نشون دادین تا الان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احمد باقری

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    این فولکس واگن هم کار بدی نکرده ها، سوسیس تولید می کنه و در کل کارخانجات و شرکتهای خودش به عنوان غذا توزیع می کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. احسان

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (314 ديدگاه)

    بسیار عالی متشکریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احسان(احسان سابق)

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    فولکس واگن چه اعتماد به نفسی داره.همه تانک و هواپیما و خونه و یخچال تولید کردن فولکس واگن هم سوسیس تولید کرده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. ارمان

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    دیگه پژو هرچی داشت رو کرده ??
    خسته نباشی دلاور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حسین

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    هواپیما 100نفره میتسوبیشی،
    تویوتا ی نساج!!
    و… .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حبیب

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (169 ديدگاه)

    به پژو خسته نباشید میگم اخه فلفل ساب !!!!!!! مثلا بگی فلفل سابت چیه یارو بگه پژو با موتورtu5

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. parham

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (111 ديدگاه)

    صنایع هوایی میتسوبیشی از زمینه های فعالیت این شرکت محسوب میشه که اشاره نشده بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارمان

      ۷ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1307 ديدگاه)

      میشه به تنهایی در مورد میتسوبیشی مطلب جمع کرد اصلا صنعت حفاری چاه نفت ، پالایشگاه ، نیروگاه ، توربین بادی ، توربین بخار ، کشتی های عظیم ترابری ، بانک هم داره گویا ?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. یاسین

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    با سلام خدمت همه.آغا چه خبره!سایت رو فیلتر کردن که! به یه زحمتی وارد سایت شدم!در هر صورت کورخوندن!بلا نسبت من جونورتر از این حرفام!بله می گفتم مطالب خوب بود!نمونه نداشت.فقط قسمت بعدش رو هم بذارید.مثه رولزرویس،بی ام دبلیو،یاماها و هر کدوم که از قلم افتاده هم بی زحمت بذارید تا عالی بشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. علی اصغر

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدا رحم کرده که سایپا هواپیما وتانک و یخچال نمی سازه ازپراید ساختن شون مشخصه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. کیانوش38

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    بد نبود به پینین فارینا هم اشاره ای میشد. البته با اینکه فقط در زمینه طراحی اتومبیل مطرحه ولی این کمپانی علاوه بر طراحی فراری های معروف طراحی مشعل المیپک، وندینگ ماشین های کوکاکولا و حتی طراحی بسته های سیگار رو هم انجام داده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. رامین

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    واقعا جالبه !!!مثلا آب زرشک ایران خودرو.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Carbonado Aventador

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4468 ديدگاه)

    هیوندا و میتسوبیشی انواع ماشین های سنگین رو هنوزم تولید میکنن…
    لودر ها و بیل های مکانیکی هیوندا و جرثقیل های میتسوبیشی تو ایران کم نیست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. جواد

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خدا رو شکر که خودرو ساز های ما از این کارا نمیکنن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. moein

    ۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    فلفل ساز پژو خیلی برام جالب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. Mj

    ۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (234 ديدگاه)

    شرکت معظم میتسوبیشی سال ۱۸۷۰ میلادی تاسیس شده ،ببینید چقدر قابل احترام و اصیل هست،
    مرسدس بنز ۱۹۲۶
    تویوتا ۱۹۳۷
    بی ام و ۱۹۱۶
    نیسان ۱۹۳۳
    پورشه ۱۹۳۱
    سوزوکی ۱۹۰۹
    ایودی ۱۹۰۹
    مزدا ۱۹۲۰
    بعد بعضی ها میگن کمپانی های ژاپنی در برابر المانی ها اصالت ندارن یا میان میتسوبیشی رو با هیوندای مقایسه میکنن خخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Reza :: Deutschland :: Mercedes

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      اولا میتسوبیشی الان یه شرکت نیست و مجموعه ای از چندین شرکت با این نامه که بعضا هم به هم ربطی ندارن (به اصطلاح میگن شرکت خوشه ای یا کنگلومرا)
      دوما:
      https://en.wikipedia.org/wiki/MAN_SE
      https://en.wikipedia.org/wiki/ThyssenKrupp
      :-)
      تاسیس بنز هم برمیگرده به 1883 میلادی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  26. امیر

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (30 ديدگاه)

    آیا دریلا و لوازم خانگی هیوندای واقعا ماله هیوندایه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا