چشم انداز

10 خودروی برتر اسپرت اروپایی دهه 80

شاید دهه ۸۰ میلادی از لحاظ بهره‌های مالی، مد, فشن و موضوعات دیگر دوره‌ی هیجان‌انگیزی نباشد اما دهه‌ی ۸۰ یک دوره‌ی انقلابی در صنعت خودروها محسوب می‌شود چراکه تفکر و نگرش به عملکرد خودروها دچار تغییر بزرگی شده بود. استفاده از توربوشارژرها، سیستم انتقال قدرت AWD و گنجاندن سیستم‌های کامپیوتری در خودروها از این دهه آغاز شد و باعث شد که خودروها عملکرد مطلوب‌تری داشته باشند.
خودروسازان اروپایی در خط مقدم این انقلاب بودند و برای پیشرفت دست به هر تغییری در خودرو می‌زدند. محل قرارگیری موتور خودرو، سیستم انتقال قدرت و تعداد سیلندرهای موردنیاز نمونه‌هایی از این ایده‌ها محسوب می‌شود. هر خودروساز برای رسیدن به بهترین عملکرد ایده‌ی متفاوتی داشت و همین امر باعث شد که شاهد خودروهای جذاب و جالبی در این دهه باشیم. به همین دلیل انتخاب لیست بهترین خودروهای دهه‌ی ۱۹۸۰ اروپا از میان هزاران خودروی تولیدی آن زمان، کار ساده‌ای نیست.

Top-10-European-Sports-Cars-of-the-1980s
در ادامه ۱۰ خودروی برتر اسپرت دهه‌ی ۸۰ اروپا را معرفی می‌کنیم.

۱۰. لوتوس اسپریت توربو
سری خودروهای لوتوس اسپریت برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ معرفی شد و در چندین نسل به مدت ۳۰ سال تولید شد. اما درخشان‌ترین نسل اسپریت در دهه‌ی ۸۰ تولید شد. اسپریت نسل ۸۰ که با موتور جدید و قدرتمندی همراه شده بود توربو نامیده می‌شد. موتور چهار سیلندر و ۲.۲ لیتری توربوشارژ این خودرو قادر به تولید ۲۱۰ اسب بخار نیرو و ۲۷۱ نیوتن متر گشتاور بود.

Lotus Esprit Turbo
Lotus Esprit Turbo
در سال ۱۹۸۷ موتور اسپریت با طراحی دوباره، قدرتمندتر شده بود و قادر بود ۲۱۵ اسب بخار نیرو و ۲۹۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
این قدرت مناسب باعث شده بود که این خودروی سبک‌وزن در کمتر از ۵ ثانیه از سرعت صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. اگرچه در دهه‌ی نود مدل‌های سریع‌تر و قوی‌تری از این خودرو معرفی شد اما در بین طرفداران, محبوب نسل این خودرو مدل دهه‌ی ۸۰ است.

۹. لانچیا دلتا S4
لانچیا دلتای اصلی یک خودروی هاچ بک جمع‌وجور بود که با سیستم انتقال قدرت AWD واقعاً مناسب رالی بود. اوج دوره‌ی حرفه‌ای اتومبیلرانی این خودرو بین سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ در گروه B بود. این خودرو هیولای رالی گروه B بود و برای رسیدن به رالی گروه B باید ۲۰۰ دلتای همسان با مکانیک یکسان تولید می‌شد.

Lancia Delta S4
Lancia Delta S4
رقابت در رالی‌ها باعث شد که دلتای چهار سرنشینه با موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژ و سوپرشارژ موتور جلو تبدیل به یک خودروی دوسرنشینه شود. موتور خودرو جای صندلی‌های عقب قرار گرفت. این خودرو حالا دوسرنشینه و موتور وسط بود و دلتا S4 نامیده می‌شد. این خودرو که “استاردیل” هم نامیده می‌شد به‌صورت رسمی ۲۴۷ اسب بخار نیرو و ۲۹۱ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این مقدار اعلام‌شده بسیار کمتر از قدرت +۵۰۰ اسب بخاری شایع شده در مورد مدل رالی این خودرو بود، اما همین مقدار نیرو هم برای یک خودرو ۱۲۲۵ کیلوگرمی در دهه‌ی ۸۰ بسیار زیاد بود.

۸. آئودی کواترو کوپه
قبل از ورود دلتا S4 به عرصه بازار خودرویی، آئودی کواترو اصلی‌ترین خودروی رالی شهری بود. این خودرو که موتوری پنج سیلندر و ۲.۱ لیتری داشت با سیستم انتقال قدرت AWD، نیرو را به تمام چرخ‌ها انتقال می‌داد. مدل کواترو ۱۹۸۰ قادر به تولید ۱۹۷ اسب بخار نیرو و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور بود. در آن زمان استفاده از سیستم AWD برای خودروهای کوپه اسپرت نامتعارف بود اما کواترو نشان داد که چطور می‌توان از حداکثر کشش استفاده کرد.

Audi Quattro Coupe
Audi Quattro Coupe
در سال‌های پایانی دهه ۸۰، این خودرو با تغییراتی، قدرت بیشتری تولید می‌کرد. مانند دلتا S4، در سال‌های میانی این دهه نسخه‌ی دیگری از این خودرو برای رقابت در رالی گروه B تولید شد که کواترو اسپرت نام داشت، این خودرو که فاصله محوری آن کاهش یافته بود مجهز به موتور جدیدی شده بود که می‌توانست بیش از ۳۰۰ اسب بخار نیرو تولید کند.

۷. مرسدس بنز ۱۹۰E 2.3-16/2.5
به همان میزانی که مسابقه‌های رالی دهه‌ی ۸۰ محبوب بود، سری خودروهای تورینگ آلمانی معروف به DTM هم محبوب بود. درست مثل رالی گروه B، سری DTM هم به خودرویی تولیدی در مسابقات نیاز داشت یعنی اگر خودروساز برای مسابقه نیاز به خودرویی سریع‌تر داشت، کمپانی باید یک خودروی سریع‌تر در جاده هم تولید می‌کرد. این امر باعث خلقت مرسدس بنز ۱۹۰E 2.3-16 شد که بعدها با مدل ۱۹۰E 2.5-16 ادامه پیدا کرد.

Mercedes-Benz 190E 2.3-16/2.5-16
Mercedes-Benz 190E 2.3-16/2.5-16
۱۹۰E یک سدان جمع‌وجور از مرسدس است که در آن زمان تولید می‌شد. ۲.۳-۱۶ هم به موتور چهار سیلندر ۲.۳ لیتری و ۱۶ سوپاپی که با همکاری شرکت کاسورث به تولید رسید اشاره دارد. موتور این خودرو ارتقا پیداکرده بود و با تولید ۱۸۵ اسب بخار نیرو و ۲۳۶ نیوتن متر گشتاور، گام بزرگی نسبت به پیشرانه پایه ۱۹۰E برداشته بود. موتور ۲.۵ لیتری بعدها جایگزین این موتور شد که با تنظیماتی جدید قدرتی بیش از ۲۰۰ اسب بخار تولید می‌کرد.
اما ۱۹۰E قابلیت‌های زیادی داشت که موتور قوی یکی از آنها بود. تعمیرات اساسی و عمده در بخش فنی شرکت، آئرودینامیک بهتر، سیستم تعلیق ارتقا یافته، ترمزهای قوی‌تر و پیشرانه قدرتمند این سدان مرسدس بنز را به یک خودروی جدی و موفق تبدیل کرد.

۶. فورد RS200
در دوره‌ای که آئودی، لانچیا و خودروسازان دیگر، یکی از خودروهای تولیدی خود را آماده رالی گروه B می‌کردند، فورد تصمیم گرفت که خودروی جدیدی به نام RS200 را به تولید برساند. این خودروی کوچک موتور وسط، قدرت خروجی از موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژ را به تمام چرخ‌ها منتقل می‌کرد. هرچند این خودرو نیروی مناسبی تولید می‌کرد اما وزن نسبتاً زیاد آن باعث می‌شد که در رالی‌های گروه B در مقایسه با حریفانش، حرفی برای گفتن نداشته باشد. البته مدل خیابانی RS200، خودرویی قدرتمند و محبوب بود. مثل تمام مدل‌های حاضر در گروه B، تنها ۲۰۰ دستگاه از این خودرو به تولید رسید. بنابراین خودروهای باقی‌مانده این نسل حالا باید قیمت بالایی داشته باشند.

Ford RS200
Ford RS200
۵. ب ام و M3 E30
درست مثل مرسدس بنز ۱۹۰E، ب ام و M3 اصلی برای سری مسابقات DTM ساخته شد. مدل خیابانی این خودرو با استفاده از موتور چهار سیلندر ۲.۳ لیتری قادر به تولید ۲۱۰ اسب بخار نیرو بود و مدل رالی M3 هم قدرتی بسیار بیشتر از مدل خیابانی داشت.

BMW M3 (E30) - 1988
BMW M3 (E30) – 1988
البته موتور خوب این خودرو تنها قسمتی از بخش‌های خوب این خودرو است. M3 با سری E30 کوپه آغاز شد و در نسل‌های بعدی در بخش‌های مختلفی مثل آئرودینامیک، اجزای سیستم تعلیق، پیشرانه و ترمزها ارتقا پیدا کرد. برخلاف ۱۹۰E، ب ام و M3 همچنان تولید می‌شود و در واقع نسل اول این خودرو آغاز یک افسانه بود. باوجود تولید چندین نسل، بسیاری نسل اول را بهترین M3 تولید شده می‌دانند.

۴. فراری تستاروسا
فراری تستاروسا با چهره‌ای جدید و جالب یکی از نمادهای خودروهای دهه‌ی ۸۰ محسوب می‌شود. استیل جذاب این خودرو که توسط شرکت ینین فارینا طراحی‌شده بود با موتور منحصربه‌فرد ۱۲ سیلندر همراه شد. با این مشخصات تستاروسا تبدیل به یک خودروی رؤیایی شد به‌طوری‌که هرکسی شیفته این خودرو می‌شد.

Ferrari Testarossa
Ferrari Testarossa
قدرت و سرعت فوق‌العاده این خودرو در کنار طراحی منحصربه‌فردی آن قرار می‌گرفت. تستاروسا با موتور ۱۲ سیلندر و ۴.۹ لیتری می‌توانست ۳۹۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. پایداری این خودرو به حدی بالا بود که تستاروسا در پیچ‌ها هم مثل حرکت در مسیر مستقیم دچار هیچ مشکلی نمی‌شد. نسل بعدی این خودرو در دهه‌ی نود با تغییراتی همراه شد، قدرت بیشتر و حتی نام جدید باعث نشد که طرفداران این خودرو تستاروسا را از یاد ببرند.

۳. لامبورگینی کانتاش
اگر تستاروسا یکی از نمادهای خودروهای دهه‌ی ۸۰ باشد، لامبورگینی کانتاش اصلی‌ترین نماد دهه‌ی ۸۰ است. کانتاش که در سال‌های میانی دهه‌ی ۷۰ متولد شد در سال ۱۹۸۵ میلادی به بلوغ رسید.
در سال ۱۹۸۵ این خودرو در مدل ۵۰۰۰QV، موتوری دوازده سیلندر و ۵.۲ لیتری داشت که قدرت تولیدی آن به عدد ۴۵۵ اسب بخار نیرو می‌رسید. در آن زمان این عدد برای یک خودروی خیابانی بسیار زیاد بود و با این قدرت کانتاش می‌توانست به نهایت سرعت خودروها در آن زمان نزدیک شود.

Lamborghini Countach
Lamborghini Countach
اصلاً مهم نبود که کانتاش حتی سواری به این خوبی داشته باشد و یا خطوط دید ترسناکی داشته باشد چراکه حتی خودروهای امروزی هنوز ظاهر مجلل مرده‌ای دارند و دستورات موردتوجه به هر سمت و سویی می‌روند.

۲. فراری F40
هرچند تستاروسا معروف‌ترین فراری دهه‌ی ۸۰ است اما سریع‌ترین خودرو نیست و فراری F40 این عنوان را به دوش می‌کشد.F40 در اصل یک خودروی مسابقه‌ای است که به خیابان‌ها راه پیداکرده است. این خودرو ترکیب و شالوده‌ی دانش فنی آن زمان برندهای مارانلو است. تمام بخش‌های این خودرو دیوانه‌وار بود, آئرودینامیک، هندسه‌ی سیستم تعلیق، مواد و البته قیمت موتور این خودرو که در پشت راننده قرار می‌گرفت ۴۷۱ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. این مقدار نیرو از موتور توربوشارژ هشت سیلندر و ۲.۹ لیتری خارج می‌شد. وزن این خودرو بسیار محدود شده بود و این محدود شدن حتی با حذف دستگیره و پنل های درب خودرو و حتی داشبورد حاصل‌شده بود. F40 در زمان خود با نسبت قدرت به وزن بسیار بالایی که داشت رقیبان جدی زیادی نداشت.

Ferrari F40
Ferrari F40
۱. پورشه ۹۵۹
تنها یک خودرو تاب رقابت با فراری F40 را دارد که آن هم پورشه ۹۵۹ است. مثل بسیاری از خودروهای دیگر ۹۵۹ برای مسابقات رالی گروه B ساخته شد اما برخلاف سایر خودروها، این خودرو با همان مشخصات و قدرت پا به خیابان‌ها گذاشت.
این خودرو موتوری شش سیلندر و ۲.۸۵ لیتری داشت که ۴۴۴ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. با در نظر گرفتن این اعداد ۹۵۹ حداقل در رقابت روی کاغذ قافیه را به F40 باخته بود چراکه توان بیشتر و وزن کمتر F40 همه‌چیز را به سمت F40 سوق می‌داد. اما استفاده از توربوشارژرهای متوالی باعث شده بود که پورشه گشتاور بیشتر و کاربردی‌تری نسبت به فراری داشته باشد.

Porsche 959
Porsche 959
اما سیستم انتقال قدرت AWD این خودرو باعث شد که پورشه ۹۵۹ برترین خودروی این لیست باشد. در دهه‌ی ۸۰، سوپراسپرت ها به خاطر محدودیت‌های چسبندگی، در انتقال قدرت از چرخ‌های عقب به زمین دچار مشکل شدند. پورشه با یک سیستم انتقال قدرت AWD پیشرفته ثابت کرد که انتقال قدرت با سیستم AWD باعث چسبندگی بیشتری می‌شود و حتی وزن بیشتر سیستم AWD مانع عملکرد فنی بهتر خودرو نمی‌شود. بنابراین پورشه ساختار AWD را برای سوپراسپرت‌های آینده فراهم کرد.

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. sky line

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    واقعا کانتاش هنوزم به روزه همشون عالی هستن ۱۱ میشه پژو ۴۰۵ که ما هنوز در شکلهای مختلف سوار میشویم

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. سجاد

      ۱۳ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (126 ديدگاه)

      عاشق بنز 190 هستم . . .
      طراحی برتر دهه 80
      حتی چراغ پیکان هم به تقلید از این مدل پهن شد . . . البته رنگ کردن گنجشک بود بجای قناری!

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. فردین بهادری نژاد

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (129 ديدگاه)

    تقریبا از اینجا دیگه لامبورگینی شکل اصلی و ثابت خودش رو گرفت
    کانتاشه افسانه ای

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. Archi KHAN

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    درود بر فراری و پورشه …
    اسطوره های خودروسازی ، ایتالیا و آلمان

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. شایان

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1355 ديدگاه)

    یه نگاهی به پورشه بندازین اصالتشو دهه ها داره حفظ میکنه و هنوزم که هنوزه خسته کننده نیست و برای خریداران و طرفدارانش جذبه داره

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. کورش

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    پیشنهاد میکنم این لیست رو که مربوط به دهه 80 هست با مطلب چند وقت پیش پدال در مورد خودرو های اسپرت ژاپنی دهه 90 مقایسه کنید
    قضاوت با خودتون

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes

      ۱۱ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      جناب فرهاد (کیارش-کورش) عزیز
      مشخصه که اون لیست در پرفورمنس به وضوح یک سر و گردن از لیست بالا عقب هستند ولی خب اون لیست هم ماشین های ارزشمندی داره
      از هر ماشینی یک انتظار میره که اگه در اون سطح ظاهر بشه موفقیت امیزه و اگه بالاتر باشه که چه بهتر
      ممکنه یک خودرو برای فراری شکست محسوب بشه اما اگه تویوتا اونو میساخت به عنوان افتخار ثبت می شد….چون انتظارات فرق داره و البته شرکتی مثل تویوتا در جاهای دیگه خوبتر ظاهر میشه
      بحث کلیه و تویوتا و فراری مثال بودن

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. کورش

        ۱۱ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (22 ديدگاه)

        منم که چیز خاصی نگفتم، گفتم قضاوت با خودتون

        موافقم 2
        مخالفم 0
    2. AMIN

      ۱۱ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (121 ديدگاه)

      در واقع اینها گرون ترین خودروهای زمان خود بودن (فراری لامبو و پورشه)ولی اون ژاپنیها اینجور نبودن… ولی ژاپنیا بسیار کارامدتر بودن مثل همین الان…
      یه لامبو 400 هزار دلاره یه نیسان جی تی آر در بهتریم مدلش 100 هزار دلار در حالی که شتاب 0 تا 100 و 400 متر نیسان سریعتره و مکانیک ها رو هم بیکار گذاشته ولی لامبو؟!؟!؟!؟!؟
      ,ولی واقعا کانتاش اسطوره هست…

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. کورش

        ۱۲ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (22 ديدگاه)

        بله بله نیسان جی تی ار گودزیلاس
        بوگاتی رو تو شتاب میگیره
        انواع و اقسام لامبو و فراری رو لوله میکنه
        ولی نمیدونم چرا یه سری کارشناس ماشین باز نما مثل کارشناسای کار اند درایور و اوتواکسپرس و اینا ماشین میگن جی تی ار چیز خاصی نیست برای مثال تو رنکینگ کار اند درایور پنجم هست :) و همه معتقدن که برای مثال پورشه 911 توربو اس از جی تی ار نیسمو سر هست، لامبو و فراری که بماند
        البته من جسارت نمیکنما، مطمینا شما دوستان ژاپنی باز از اونا اطلاعات بیشتری دارید :)))))))))
        چه قدر خوبه که قبل حرف زدن ادم یه کم تحقیق کنه

        موافقم 3
        مخالفم 0
  6. محسن.د

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    جانم 959

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Lamborghini SESTO-ELEMENTO

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    یک افسانه از لامبورگینی کانتاش.این ماشین رویای همه ی کلکسیونر های ماشینه.
    من تو بازی need for speed MOST WANTED این ماشین رو به خیلی از ماشین های مدرن ترجیح میدادم.این ماشین از مازراتی هم سریع تر بود.
    امروزه تمام ماشین های لامبورگینی روح کانتاش داخلشونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ارمان

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    Ferrari Testarossa اسطوره ای بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    از کی تاحالا فورد اسپرت ساز اروپایی محسوب میشه ؟!؟!؟! :-|
    بین اینا:
    959
    F40
    M3
    تمام…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ماسل کار

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (211 ديدگاه)

    فورد کی اروپایی شده ما خبردار نشدیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    _____________________________________
    همشون عالین ولی اون lancia یه چیز دیگس، یادش بخیر تو tdu2 با این که بوگاتی گرنداسپورت خریده بودم ولی ماشین موردعلاقم لانچیا بود با اون صدای باحالش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. رضا

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    من از مرسدس 190 خیلی خوشم اومد هنوزم قیافش محکم و قدرتمنده…..
    راستی تو تاپ گیر ریچارد هموند اف40 و 959 رو تست کرد و گفت این دو ماشین رویای دوره نوجونی اون و هر پسر دهه 80ی بوده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۱۲ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      گل گفتی
      تنها ماشینی که از دهه 80 دوس دارم ک داشته باشم برای استفاده.
      هر گوشه از تاریخ خودروهای اسپرت هم که بررسی میشه پای فراری درمیان است.جای خودروهای اصیل انگلیسی تو لیست خالیه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. بابک

    ۱۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (186 ديدگاه)

    just ferrari
    just F40
    من یه سوال خیلی ذهنمو مشغول کرده
    آقا این F40 قرمز رو که یه نفر ببینه مگه میتونه یه ماشین دیگه رو دوست داشته باشه؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. AHMADREZA

    ۱۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    واقعا همشون خوبن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. رهگذر

    ۱۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    959 افسانه تمام عیار!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سعید

    ۱۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    با گذشت این همه سال بنز 190E هنوز هم خیلی قشنگه و طراحی فوق العاده ای داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. milad

    ۱۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (209 ديدگاه)

    فقط ایتالیا..لانچیا…کانتاش…تستاروسا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مانی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    959قشنگترین پورشه ایه که تابحال دیدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. عشقه بنز

    ۱۳ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    گزینه های پنج و یک از همه سرترن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. one:1

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (127 ديدگاه)

    روحشان شاد و غران !
    (منظور صدای اگزوز شونه)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا