چشم اندازهفته نامه

بدترین تغییر برندها در تاریخ صنعت خودروسازی کدامند؟

استفاده از پلت‌فرم مشترک در بین خودروسازان امری کاملاً متداول است و همهٔ شرکت‌ها از پورشه گرفته تا پژو این کار را انجام می‌دهند زیرا توسعهٔ یک خودرو بسیار هزینه‌بر است و خودروسازان برای کاهش هزینه‌ها روی به استفاده از پلت‌فرم‌های مشترک می‌آورند. این کار در بسیاری از موارد کاملاً موفق بوده و جواب می‌دهد. مثلاً ظاهر، کابین و پیشرانه‌های بنتلی بنتایگا کاملاً با فولکس‌واگن توآرگ متفاوت هستند و خریدار معمولی هرگز نمی‌تواند بفهمد که زیر پوست جنسیس GV60 یک هیوندای آیونیک ۵ قرار گرفته است.

اما دراین‌بین موضوعی بنام ری‌بج یا مهندسی برند هم وجود دارد که معنی آن عرضهٔ خودروهایی تقریباً یکسان با برندهای مختلف است. یکی از مصادیق این موضوع، تویوتا GR 86 است که هرچند شاید به خاطر تنظیم خاص شاسی، احساس متفاوتی نسبت به سوبارو BRZ داشته باشد اما برخلاف فرایند تبدیل ب‌ام‌و Z4 به سوپرا، برای متمایز کردن طراحی GR 86 از BRZ هیچ تلاشی انجام نشده است. تاکنون از این قبیل تغییر برندها زیاد دیده‌ایم اما بدترین ری‌بج‌هایی که تاکنون در کل تاریخ صنعت خودروسازی صورت گرفته کدام است؟ در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

پونتیاک GTO سال ۲۰۰۳

(هولدن مونارو)

پس از این که نسل پنجم فورد موستانگ در سال ۲۰۰۴ به بازار آمد، جنرال موتورز قصد داشت سریعاً به آن پاسخ دهد و آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای این کار را در شعبهٔ استرالیایی خود یعنی هولدن پیدا کرد. جنرال موتورز کوپهٔ محرک عقب هولدن مونارو را ری‌بج کرد و با نام پونتیاک GTO در سال ۲۰۰۴ راهی بازار ایالات‌متحده نمود. البته مونارو به‌خودی‌خود خودروی بدی نبود و زیر کاپوت پیشرانه‌های سری LS قدرتمندی داشت اما هرگز نمی‌توانست نقش یکی از مشهورترین نام‌ها در تاریخ خودروسازی آمریکا را آن‌هم پس از ۳۰ سال غیبت بازی کند. به همین دلیل، تولید این GTO تقلبی در سال ۲۰۰۶ خاتمه یافت.

کادیلاک سیمارون سال ۱۹۸۱

(شورلت کاوالیر)

هرچند اشتراک‌گذاری پلت‌فرم بین برندهای مختلف جنرال موتورز همواره امری طبیعی بوده و اکثر خودروهایی که بر پایهٔ پلت‌فرم یکسان ساخته می‌شوند شخصیت و هویت خاص خود را حفظ می‌کنند اما در مورد کادیلاک سیمارون هرگز این اتفاق رخ نداد. این خودرو در اصل نسخهٔ لوکسی از شورلت کاوالیر محرک جلو بود که برای رقابت با اسپرت‌های اروپایی طراحی شده بود. سیمارون که زیر کاپوت یک موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر با تنها ۸۸ اسب بخار قدرت داشت، به یک از بزرگ‌ترین اشتباهات در تاریخ کادیلاک تبدیل شد.

آستون‌مارتین سیگنت سال ۲۰۱۱

(تویوتا IQ)

مطمئناً یکی از جسورانه‌ترین و البته عجیب‌ترین تغییر برندها در کل تاریخ صنعت خودروسازی دنیا، تبدیل تویوتا IQ به آستون‌مارتین سیگنت بود. با این کار، یک تویوتای شهری ۹۷ اسب بخاری در نمایندگی‌های آستون‌مارتین در کنار یک DBS دوازده سیلندر ۲۷۰ هزار دلار قرار گرفت و سیلی از انتقادات را روانهٔ این برند بریتانیایی کرد. البته این روزها سیگنت ارزش خود را به‌مراتب بهتر از خودروهای اسپرت آستون‌مارتین متعلق به همان دوره حفظ کرده است اما هیچ‌کس دوست نداشت نشان آستون‌مارتین را روی یک خودروی سه سیلندر سه متری ببیند.

ساب ۹-۷X سال ۲۰۰۴

(شورلت تریل‌بلیزر)

ساب ۹-۷X در بین خودروهای متعددی مثل شورلت تریل‌بلیزر، الدزمبیل براوادا و ایسوزو اِسندر که بر اساس پلت‌فرم GMT360 جنرال موتورز ساخته شده بودند مطمئناً بهترین سواری و بهترین کابین را داشت. این خودرو همچنین پس از کادیلاک اسکالید لوکس‌ترین شاسی‌بلند جنرال موتورز محسوب می‌شد اما ذات ۹-۷X آمریکایی بود و هرگز نمی‌توانست خود را سوئدی جلوه دهد تا بتواند با خودروهایی مثل ولوو XC90 رقابت کند. حتی عرضهٔ نسخهٔ ۹-۷X Aero با پیشرانهٔ ۳۹۰ اسب بخاری کوروت در سال ۲۰۰۸ هم نتوانست شرایط این ری‌بج بد را بهتر کند.

فولکس‌واگن روتان سال ۲۰۰۸

(کرایسلر تاون ‌اند کانتری)

در مراحل اولیهٔ تسلط شاسی‌بلندها بر بازار خودرو و زمانی که اکثر خودروسازان در حال خروج از بازار مینی‌ون‌ها بودند، فولکس‌واگن تصمیم گرفت به این بخش وارد شود. برای این کار، آلمانی‌ها سراغ کرایسلر رفتند و مینی‌ون تاون ‌اند کانتری این شرکت را ری‌بج کردند. این مینی‌ون جدید روتان نام گرفت و در نمایشگاه شیکاگوی ۲۰۰۸ رونمایی شد. هرچند مینی‌ون‌های کرایسلر فروش بسیار بالایی داشتند اما روتان هرگز موفق عمل نکرد و فروش آن آن‌قدر پایین بود که فولکس‌واگن پس از توقف تولید آن در سال ۲۰۱۲، مجبور شد موجودی‌های باقیمانده را با قیمتی پایینی به‌صورت اجاره‌ای در اختیار ناوگان‌ها قرار دهد.

ساب ۹-۲X سال ۲۰۰۵

(سوبارو ایمپرزا)

در اواسط دههٔ ۲۰۰۰، جنرال موتورز تصمیم گرفت سوبارو ایمپرزا را به ساب پیوند بزند اما این پیوند هرگز خوب پیش نرفت زیرا هرچند ایمپرزا یک هاچ‌بک اسپرت عالی بود اما آن‌قدر لوکس نبود که بتواند نشان ساب را داشته باشد. به همین دلیل، حتی عرضهٔ نسخهٔ ۹-۲X Aero که بر اساس ایمپرزا WRX توربو ساخته شده بود هم نتوانست نظر خریداران را به این هاچ‌بک ساب جلب کند و به همین دلیل ۹-۲X فقط در دو سال به بازار عرضه شد.

لینکلن بلک‌وود سال ۲۰۰۱

(فورد F150)

ازآنجایی‌که F150 پرفروش‌ترین پیکاپ دنیا بود، در سال ۲۰۰۱ فورد تصمیم گرفت نسخهٔ لوکس آن‌را از طریق برند لینکلن با نام بلک‌وود به بازار عرضه کند. این خودرو که با مدل ۲۰۰۲ به بازار آمد، اولین پیکاپ لینکلن محسوب می‌شد. بلک‌وود اما بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها فروخت و به همین دلیل پس از تنها یک سال تولید آن خاتمه یافت. در این مدت تنها ۳,۳۵۶ دستگاه از این پیکاپ تولید شد که آن‌را به کم تیراژترین لینکلن تاریخ تبدیل کرد.

دوج چلنجر سال ۱۹۷۸

(میتسوبیشی گالانت کوپه)

وقتی در اواسط دههٔ ۷۰ میلادی بحران سوخت رخ داد، بسیاری از ماسل کارهای آمریکایی نابود شدند. یکی از این خودروها، نسل اول دوج چلنجر بود که تولید آن در سال ۱۹۷۴ خاتمه یافت اما در سال ۱۹۷۸ دوج نسل دوم آن‌را به بازار فرستاد. این خودرو اما در اصل ری‌بج میتسوبیشی گالانت کوپه بود که در آمریکا با نام چلنجر عرضه شد. این کوپهٔ اقتصادی ژاپنی کوچک‌ترین ارتباط یا شباهتی با نسل اول چلنجر نداشت و زیر کاپوت آن‌هم بجای نیروگاه‌های V8 کرایسلر، موتورهای ۱.۶ و ۲.۶ لیتری چهار سیلندر با قدرت‌های تنها ۷۷ تا ۱۰۵ اسب بخار قرار می‌گرفت. این نسل به لکهٔ ننگی در کل تاریخ چلنجر تبدیل شد.

پونتیاک G3 سال ۲۰۰۸

(شورلت اَوئو)

در سال‌های پایانی حیات پونتیاک گویا جنرال موتورز نمی‌دانست می‌خواهد با این برند چه کند. هرچند مدل‌های G8 و سولستیس خودروهای نسبتاً هیجان‌انگیزی بودند اما G3 گام بزرگی در جهت اشتباه بود زیرا این در اصل یک شورلت اَوئو بود که کمی آرایش شده بود! واقعاً مایهٔ تأسف است که آخرین محصول پونتیاک تا پیش از تعطیل شدن این هاچ‌بک ری‌بج شدهٔ نفرت‌انگیز بوده است زیرا هیچ‌کس دوست نداشت نشانی که زمانی روی افسانه‌هایی مثل GTO و فایربرد قرار می‌گرفت را روی یک هاچ‌بک کوچک اقتصادی ببیند.

مرسدس بنز X کلاس سال ۲۰۱۷

(نیسان ناوارا)

جدیدترین ری‌بج ناموفق را می‌توان مرسدس بنز X کلاس دانست. این خودرو به‌عنوان یک پیکاپ لوکس، بر پایهٔ نیسان ناوارا شکل گرفت و در اواخر سال ۲۰۱۷ به بازار آمد؛ اما X کلاس هم همان تجربهٔ ناموفق لینکلن بلک‌وود را تکرار کرد زیرا کسی به پیکاپ لوکس نیازی ندارد. وقتی می‌توان نیسان ناوارا را با قیمت کمتر خرید چرا باید مبلغ بیشتری را فقط برای نشان ستارهٔ سپر روی جلوپنجره پرداخت کرد؟ به همین خاطر بود که تنها سه سال بعد مرسدس به تولید X کلاس پایان داد.

مطمئناً ری‌بج‌های ناموفق در طول تاریخ خودروسازی فقط به این ۱۰ مورد محدود نمی‌شود ولی ما سعی کردیم در اینجا مشهورترین آن‌ها را معرفی کنیم؛ بنابراین اگر شما هم ری‌بج‌های بد و ناموفقی سراغ دارید که در لیست بالا حضور ندارند، در بخش نظرات اعلام فرمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (3520 ديدگاه)

    این جور بازاریابیها نهایت کلاه برداریه که خداروشکر با برخورد شدید خریدارهای با شعور و آگاه همراه بوده 👏

    موافقم 33
    مخالفم 5
    1. فورد

      ۱۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (856 ديدگاه)

      فقط دوج چنجلر 1978 اخه چطور ممکنه

      موافقم 16
      مخالفم 9
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۱۵ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        دیگه از سر ناچاری بوده،توی متن هم نوشته بدلیل بحران نفتی دهه ۷۰ اکثریت ماسل کارها نابود شدن، موستانگ و کامارو هم توی این برهه زمانی افتضاح بود قدرتشون بالای ۱۰۰اسب نرفت!

        موافقم 14
        مخالفم 2
        1. سامان اذری

          ۱۶ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (3197 ديدگاه)

          کاش هیچ وقت بحران نفتی تو دهه ۷۰ اتفاق نمی افتاد
          شاه ایران یکی از علت های بالا رفتن نفت در دنیا و ورشکستگی خیلی از شرکتهای اروپایی و امریکایی بود
          به همین دلیل هم انتقام همه این ها رو امریکا و انگلیس سال ۵۷ از مردم ایران گرفتند

          موافقم 31
          مخالفم 9
  2. Clean Energy

    ۱۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    به نظرم بدترین ماشین بنز همین ایکس کلاسه
    یکی از زشت ترین های این بین هم سینگنت هست قیافه رو….😐

    موافقم 14
    مخالفم 19
  3. امیر

    ۱۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (606 ديدگاه)

    ممنون آقای دهقان ،
    خیلی از ماشین ها پلتفرم مشترک دارند شاید خیلی ها ندونن ولی حتی مزدا 323 و
    فورد لیزر هم در نسل هفتم و هشتم پلتفرم مشترک دارند.
    همشون سم بودن بجز اون هولدن که من رو یاد نید فور اسپید انداخت.

    موافقم 11
    مخالفم 0
  4. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

    ۱۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2724 ديدگاه)

    فاجعه ترینش سیگنته ، آخه چرا ؟ نه یکی بگه چرا ؟ چرا آستون باید کنار db9 سیگنت تولید کنه ، آنریکایی های کلاسیکم که این موضوع یه چیز عادی بوده و حتی بعضی وقتا طراحیم عوض نمیکردن

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

      ۱۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (2724 ديدگاه)

      ولی به نظرم ساب ۷x 9 واقعا ماشین خوشگل و خوش فرمیه ، جنرال موتورز یه دوره ای خیلی توش آشوب بود ، چه برند های خوبی که زیر دست جنرال موتوز توی اون دوره نابود شدن فورد هم مرکوری رو ورشکست کرد ولی اون یه برند بود ، امیدوارم یه روزی ساب ، مرکوری ، امریکن موتورز ، دوو ، پونتیاک ، هولدن و …. احیا بشن و خودروسازی رو دوباره هیجان انگیز تر کنن

      موافقم 10
      مخالفم 3
      1. m

        ۱۶ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (3 ديدگاه)

        اینا هرچی باشه خیلی از پژو و پراید و ایرانخودرو خیلی سرترن اصلا ایرانخودرو جز ماشین حساب نکردن که به اینا میگن بد الان پژو موتورش۱.۸ با۹۳ اسب بخار …

        موافقم 5
        مخالفم 1
    2. Clean Energy

      ۱۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      آره والا
      فاجعه است واقعا طراحیش پیش دی بی اس یا دی بی ایکس نابوده

      موافقم 2
      مخالفم 1
  5. محمد

    ۱۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چرا اینقدر خودتوترو اذیت میکنید
    چرا سمند رو پژو نمیگید،اگر ما میخریم مجبوریم که میخریم ،میفهمی مجبورررررر

    موافقم 11
    مخالفم 4
  6. احمدرضا

    ۱۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (877 ديدگاه)

    عاشق ماشین های سابم
    ساب همیشه سعی کرد اصالت خودشو حفظ کنه حتی به قیمت ورشکسته شدن و بخاطر همین همیشه مورد علاقه من بوده

    موافقم 8
    مخالفم 4
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      اصالتش کجا بود این همه پلتفرم گرفته یه جلوپنجره چسبونده جلوش! اینم شد اصالت؟

      موافقم 6
      مخالفم 4
      1. احمدرضا

        ۱۶ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (877 ديدگاه)

        برو اون قسمت تاپ گیر که جرمی کلارکسون و جمیز می درباره ساب حرف میزنن رو نگاه کن متوجه میشی

        موافقم 4
        مخالفم 2
    2. یک کاربر

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (85 ديدگاه)

      منم ماشین های ساب رو دوست دارم کاش دوباره احیا بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. میثم

    ۱۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    تو این مورد هم مثل تمام موارد دیگه برعکس دنیا هستیم.
    پلت‌فرمهای ۳۰-۴۰ سال پیش با کمترین تفاوت ظاهری و با نام و نشانی جدید، با افزایش قیمت و کاهش کیفیت هر روزه و موجی عظیم از متقاضیان حماسه آفرینی با مغزهای زنگ زده که در صف‌های خرید چند ماهه و چند ساله، به باقی مردم بابت خرید و حمایت از دولت و خودروساز و … فحش می‌دهند.
    کلا اینجا همه‌چی وارونه‌ست

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. onegold

      ۲۰ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (41 ديدگاه)

      “حماسه آفرینی با مغزهای زنگ زده ” این درباره بقیه موارد جامعه هم درسته.حق گفتی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. Karl Benz

    ۱۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    بهترین ری بج ها مال ایران فرغون و سایپا قالپاقه که پراید و پژو رو با عوض کردن دو تا چراغ ( که اونم کپیه ) ۳۰۰ تومن و یا حتی بیشتر میکنن تو پاچه مردم 😂😂😂
    شرکت بازرگانی سایپا کرمک مطمئن 😀
    راستی این اولین ماشین برقی ایرانو (حلزون)دیدید؟ جالبه بعضی ها حمایت میکنن

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. 1123

      ۱۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (527 ديدگاه)

      اطلاعات زیادی از یوز نداریم، ولی مقایسه ش با خودرو های معمول به کل اشتباهه چون پلاک موتورسیکلت روشه

      موافقم 8
      مخالفم 0
    2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      اون یوز برقی درواقع کار دانشگاه خصوصی بوده برای همین ممکنه حمایت کنن، به هرحال باید از جایی شروع کرد چه دیر چه زود،مپنا هم تلاشای زیادی در این باره کرده…

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. unknown

        ۱۶ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (9 ديدگاه)

        لینکلن بلک وود برای رقابت با هامر h2 شورلت آوالانچ و کادیلاک اسکالید ext که هر سه برای جنرال موتورز بود ساخته شد متاسفانه به جز هامر h2 بقیه خودرو ها خیلی موفق نبودند

        موافقم 2
        مخالفم 0
  9. Sina10

    ۱۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    اینا دو ماشین با ارم متفاوتن
    وگرنه میلیون ها فاجعه و زباله میشه مثال زد که پلتفرم یا اجزای یکسانی داشتن
    پونتیاک ازتک و بیوک راندوو مثلا
    پونتیاک گرن پری و شورلت مونت کارلو SS
    فورد فلیکس و لینکلن MKT ( فورد فلیکس خودش خوبه ولی قیافه لینکلن MKT , تو ابعاد جلوپنجره همه ب‌ا‌م‌و ها رو محو میکنه😂) این پلتفرم فکر کنم D4 نام داره و روی فلیکس ، اکسپلورر و تاروس هم بوده ، اگه اشتباه نکرده باشم
    و میلیون ها مثال دیگه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  10. با مهربونی جهان زیباتره

    ۱۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1114 ديدگاه)

    توی بخش GTO گفته ماشین بدی بوده بعد توی G3 گفته GTO افسانه ای بود
    بالاخره کدوم
    ولی بیشتر از همه دلم برای ساب سوخت

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. Mad.z.Max

      ۱۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (1840 ديدگاه)

      جی تی او نسل اول افسانه بود! جی تی او بعدی که اینجا گذاشتن، بعد از ۳۰ سال مثلا احیاش کردن، اما یه هولدن بود. با اینکه هولدن مالو ماشین بسیار خفن و بیرحم و قدرتمندی بود، اما هرگز در حد اسم جی تی او نبود، هرگز

      موافقم 8
      مخالفم 0
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۱۵ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        ولی خب هولدن مونارو هم ماشین توپی بوده، الان برای مسابقات summernut هم مونارو های تقویت شده زیادی شرکت میکنن برای دود کردن لاستیکا! مسابقات این دستی خیلی کیف میده باید چندتا از این مسابقات رو جلوی دوستان محیط زیستی برگزار کرد هرچی دود تولید میشه بره تو حلقشون دیگه صداشون بالا نیاد!🤩🤣

        موافقم 5
        مخالفم 2
  11. Pooriya.BMW_Germany

    ۱۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (584 ديدگاه)

    نمونه‌های داخلی زیاد داریم
    از زمان قبل انقلاب تاکنون
    اریا شاهین شهباز اینها نمونه‌های قبل انقلاب هستند

    و نمونه های عصر حاضر و مراحل تکاملی
    پژو ۴۰۵» سمند»دنا
    کیا ریو»تیبا»کوییک»سایپا شاهین
    پژو ۳۰۱»تارا
    پژو ۲۰۶» پژو ۲۰۶ صندوقدار» رانا

    چنتا نمونه موفق خارجی هم بگم

    تویوتا لندکروز» لکسس ال ایکس
    تویوتا کمری» لکسس ای اس
    تویوتا پریوس» لکسس سی تی
    ب ام و زد 4» تویوتا سوپرا

    شورلت تاهو»کادیلاک اسکالید
    ائودی آر8» لامبورگینی هوراکان
    ائودی کیو5» پورشه ماکان
    ب ام و ایکس1» مینی کانتری من

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. امیرعباس

      ۱۸ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (118 ديدگاه)

      آقای محترم لکسوس زیرمجموعه تویوتا هست و کارش اینه که براساس خودرو های تویوتا ماشین لوکس بسازه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  12. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    بین اینا بنظرم سیگنت یه فاجعه به تمام معنا بود! اصلا ازش خوشم نمیاد مدلای سال هم چندان جذاب نیستن…

    موافقم 6
    مخالفم 1
  13. دیاکو

    ۱۶ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تویوتا آلیون و آریو فقط موتور تویوتا رو برداشتن موتور میتسوبیشی انداختن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. حسین

    ۱۶ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    چه تقلبی؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. حسین

    ۱۶ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    دوتای اول را خیلی دوست دارم

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. حسین

      ۱۶ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      +چلنجر

      موافقم 1
      مخالفم 1
  16. unknown

    ۱۶ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    لینکلن بلک وود برای رقابت با هامر h2 شورلت آوالانچ و کادیلاک اسکالید ext که هر سه برای جنرال موتورز بود ساخته شد متاسفانه به جز هامر h2 بقیه خودرو ها خیلی موفق نبودند

    موافقم 2
    مخالفم 0
  17. ایرج

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تقصیر شاه ایران نبود، جنگ شش روزه اعراب و اسراییل بود که به تحریم غرب از سوی اعراب منجر شد.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا