نخستین تجربه سواری با پورشه جدید تایکان
نخستین تجربه سواری با پورشه جدید تایکان

نخستین تجربه سواری با پورشه جدید تایکان

پورشه می‌خواهد با خودروی تمام الکتریکی تایکان در بازار محصولات الکتریکی جایگاه بسیار مناسبی داشته باشد. این راه مهندس ارشد تایکان آقای استفان وکباخ می‌گوید. ما برای دیدن رادیکال‌ترین محصول تاریخ پورشه روی صندلی شاگرد تایکان نشسته‌ایم…


در فرایند تولیدی که تقریباً 5 سال طول کشید، هدف پورشه از همان اول کاملاً مشخص بود. وکباخ می‌گوید:

ما می‌خواستیم تایکان یک پورشه‌ی واقعی باشد. این به معنی ارائه‌ی حداکثر پرفورمنس در بهترین حالت ممکن است.


ما زمانی با تیم توسعه‌ی پورشه همراه شدیم که آن‌ها در حال انجام آخرین کارها روی تایکان بودند. تیم مهندسی پورشه به همراه چندین نمونه‌ی پیش‌تولیدی از این خودرو توانسته‌اند میلیون کیلومتر تست را در چندین کشور و تقریباً در تمامی موقعیت‌های آب و هوایی از دبی گرفته تا نوربرگ رینگ انجام دهند.


از نظر وکباخ یک پورشه‌ی واقعی چیزی فراتر از شتاب‌گیری جانبی بوده و باید به هندلینگ و چابکی هم توجه کرد. ایجاد چنین توانایی‌هایی در یک سدان با طول تقریباً پنج‌متری و پهنای دوم‌تری و البته وزنی بالای دو تنی وظیفه‌ی آسانی نبوده است؛ اما با وجود مرکز ثقل پایین‌تر از پورشه 911 GT3 و استفاده از سیستم تعلیق بادی و فرمان پذیری چرخ‌های عقب، تایکان فوق‌العاده چابک حس شده و جمع و جورتر از ابعاد واقعی خود حس می‌شود. از نظر بصری این خودرو وجوه مشترک بیشتری با پانامرا داشته اما پشت فرمان آن به یاد 911 خواهید افتاد.


آنچه که باعث تمایز تایکان از دیگر خودروهای الکتریکی همچون تسلا مدل S و جگوار آی پیس می‌شود موقعیت سواری است. این بخش یکی از اجزای حیاتی ایجاد حس چابکی در انرژیک در تایکان بوده و شما احساس نشستن داخل خودرویی با کابین متفاوت را خواهید داشت.


فعلاً خبری از انتشار مشخصات رسمی این خودرو نیست اما به احتمال زیاد نسخه‌ی پرچم‌دار تایکان از قدرت 600 اسب بخاری و سیستم چهار چرخ محرک برخوردار خواهد بود. ما از روی صندلی شاگرد حدس زدیم که شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این خودرو حدود 3 ثانیه خواهد بود و این موضوع کاملاً باورپذیر است. این شتاب گیری گیرا با سکوتی مناسب انجام می‌شود زیرا پورشه تلاش داشته تمامی صداهای مربوط به پیشرانه‌های الکتریکی را حذف کند.


نمونه‌ی پیش‌تولیدی تایکان هنوز هم روی بدنه از پوشش‌های استتاری استفاده کرده اما فوراً می‌توان آن را به عنوان یک پورشه تشخیص داد. ویژگی‌های کلیدی طراحی این خودرو را می‌توان در جای‌جای بدنه از نمای پشتی گرفته تا چراغ‌ها و خط سقف مشاهده کرد.


اگرچه پورشه طراحی کابین و تکنولوژی‌های بکار رفته در آن را از نظرها پنهان کرده اما می‌توان گفت اینترفیس کاربردی تایکان دو نسل جلوتر از پانامرا حس می‌شود. این به معنی وجود دکمه‌های کمتر، صفحات نمایش بیشتر و ورودی‌های هوای پیچیده است. شما می‌توانید این ورودی‌های هوا را از طریق صفحه لمسی کنترل کنید!


چندین سال است که تسلا در بازار خودروهای لوکس الکتریکی رقیبی ندارد اما پورشه می‌خواهد یک رقیب سرسخت و جدی باشد. تایکان خودرویی سریع و آرام بوده و بسیار خوش‌ساخت است. این خودرو در تاریخ پورشه یک محصول بسیار متمایز است. ما فعلاً تا پایان سال پشت فرمان این خودرو نخواهیم نشست اما می‌توان گفت 10 هزارنفری که این خودرو را پیش‌خرید کرده‌اند اصلاً ناامید نخواهند شد…

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

18 دیدگاه

    1. s.h
      سوابق: (560 دیدگاه) ,

      ((چندین سال است که تسلا در بازار خودروهای لوکس الکتریکی رقیبی ندارد اما پورشه می‌خواهد یک رقیب سرسخت و جدی باشد))
      رقیب جدی چیه این بیاد کسی سراغ تسلا نمیره منظورم اینکه مثل این میمونه تا وقتی رولس رویس باسه کسی یراغ کادیلاک و لینکن نمیره حالا رولس رویس خیلی زیاده مثلا s63 هم باشه باز کسی این کار رو نمیکنه اگر معیارش فقط لوکسوری و برند باشه نه چیز دیگه

      پاسخ
      1. hossin
        سوابق: (83 دیدگاه) ,

        s.h
        کسی که کادیلاک و لینکلن رو با رولزرویس مقایسه کنه مشخص هستش از ماشین و کلاس بندی اونها هیچ چیز نمیدونه
        شما بهتره بجای این صحبتها روی کلاس بندی های خودروها کارکنی

        پاسخ
        1. hossin
          سوابق: (83 دیدگاه) ,

          s.h
          ((اگر معیارش فقط لوکسوری))
          درستش لاکچری هستش نه لوکسوری
          هیچ اصراری نیست که کلماتی رو استفاده کنید که نمیتونید صحیح تلفظ کنیدش
          راستی امار فروش 2018 و نیم دوم 2019 کادیلاک و لینکلن هم در چین و امریکا یه نگاه بنداز و از افزایش فروششون مطلع شو

        2. овsкиكMас
          سوابق: (55 دیدگاه) ,

          علی شوی درست میگه همیشه :)))
          بعد از اون قضیه سوختن تسلا و قابلیت اعتماد و رتبه های فاجعه بار و کاهش فروش دیگه هرچی علی بگه با اکانت هاش درسته 🙁

  1. MAHDI
    سوابق: (2538 دیدگاه) ,

    مدرن.بسیار زیبا. مخوف اما پاک!!!
    یکی از زیباترین تصاویرخودرویی برای من طراحی عقبBMW M2 هستش با اون لاستیک های خیلی پهن زیر جسه کوچیک M2. همینطور طراحی عقب پورشه911 ولاستیک های فوق پهنش.حالا هم تایکان که به شدت جذاب وگیراست.حسرت به دلمون موند یکبار تویه بررسی ازکیفیت کابین پورشه یکی ایراد بگیره.
    پورشه یعنی((( کیفیت ومهندسی ناب))

    پاسخ
  2. MAHDI
    سوابق: (2538 دیدگاه) ,

    پدال جان عکس سری1جدید بدون پوشش استتاری در نوربرینگ بیرون اومده.لطف کن مطلبش رو بزار

    پاسخ
  3. تورج
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    این شتاب گیری گیرا با سکوتی مناسب انجام می‌شود زیرا پورشه تلاش داشته تمامی صداهای مربوط به پیشرانه‌های الکتریکی را حذف کند.
    کدوم صدا مربوط به موتورهای الکتریکی؟ مگه موتور الکتریکی صدا داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    من تازه یه جا خوندم که پورشه داره روی یه صدای مصنوعی واسه این مدل کار میکنه تا یه مقدار هیجان سواریش رو افزایش بده

    پاسخ
  4. یاس ی
    سوابق: (674 دیدگاه) ,

    تورج جان بالاخره موتور الکتریکی اجزای متحرک داره و قطعا مقداری صدا تولید میکنه منتهی پورشه میخواد همین مقدار ناچیز صدا هم آرامش کابین را به هم نزنه. صدای ماشینهای برقی یک چیز نویز مانندی هست که ممنکه برای بعضی اذیت کننده باشه. مثل صدای وسایل برقی که در منازل استفاده میکنیم و اصولا صدای دلچسبی ندارن.(مثل موزر و آسیابهای آشپزخونه)

    پاسخ
  5. P.K.H
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    من اندکی طراحی بلدم
    مشکل این ماشین میتونه چراغ های عقب باشه
    وپورشه خوب تونسته که تعادل رو حفظ کنه
    با گیج کردن افراد نصبت به طرحی
    انگار یک ماشین نورانی داریم

    پاسخ
  6. محمدرضا
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    وزن بالای 2 تن؟! 🙁
    من فکر می‌کردم پورشه بتونه یه ماشین الکتریکی سبک بسازه ولی مثل این که واقعا از نظر تکنولوژی باتری عقبیم.هرچند،پورشه شاسی بلند هم که زد ظاهرا حس سواری رو منتقل می‌کنه پس هنوز انتظارم بالاست از این ماشین.
    این که از نظر ظاهری مثل پریوس و i8 سعی نکردن خیلی فانتزی و انقلابی باشن رو دوست دارم.به نظرم زیباترین پورشه،911 نسل قبلی بود و خوشحال میشم تایکان هم در عین سادگی جذاب باشه

    پاسخ
  7. porschesport
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    وزن باطری یکی از مهمترین مشکلات هیبریدیا و الکتریکیاست , با این حال پورشه پرفورمنس کم نطیری از این ماشین در اورده , بهترین راه حل هم برای این خودروها ابر خازن ها هستن که امیدوارم پورشه تو نسل های بعد استفاده کنه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.