پورشه

تیماری گران‌قیمت؛ بررسی پورشه ماکان GTS مدل 2017

پورشه ماکان پا جای پای برادر بزرگ‌تر خود یعنی کاین گذاشته و تنها مشکل پیش‌ازاین نبود نسخه‌ی داغ‌تر GTS در خط تولید بود که هم‌اکنون مرتفع شده است. علاوه بر پیشرانه‌ی ۴ سیلندر پایه‌ی جدید،GTS برای سال ۲۰۱۷ جدید شده و بین مدل سطح میانه‌ی ماکان S و مدل سطح بالای توربو قرا می‌گیرد. پس از رانندگی با این خودرو در کلرادو و پیست ما می‌توانیم دقیقاً بگوییم که ماکان چه چیزی نیاز دارد.

2017 Porsche Macan GTS
۲۰۱۷ Porsche Macan GTS
درواقع، با قیمت آغازی ۶۸۲۵۰ دلاری، GTS خوشامدگویی گرمی داشته مخصوصاً وقتی که پورشه ادعا می‌کند سفارش‌های ابتدائی این خودرو به همراه آپشن های ارائه شده قیمت متوسط ۸۸ هزار دلاری داشته‌اند. درحالی‌که قیمت ذکر شده به‌طور قابل‌توجهی از قیمت ۵۵۴۵۰ دلاری مدل S بیشتر است اما هرگز به قیمت ۱۰۴۴۴۰ دلاری ماکان توربوی فول آپشن نمی‌رسد (نسخه‌ی توربو در سال ۲۰۱۷ قیمت آغازی ۷۷۰۵۰ دلاری دارد).

2017 Porsche Macan GTS
۲۰۱۷ Porsche Macan GTS
با قیمت ذکر شده خریداران پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو با قدرت ۳۶۰ اسب بخاری و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متری به دست می‌آورند که به ترتیب افزایش ۲۰ اسبی و ۳۰ نیوتون متری را نسبت به نسخه‌ی S نشان می‌دهد. پیشرانه‌ی مدل توربو دارای ۳.۶ لیتری حجم و ۴۰۰ اسب بخار و ۵۵۰ نیوتون متر گشتاور است. انتظار داریم که نسخه‌ی GTS در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت اختلاف با مدل توربو را کم کرده و بتواند رکورد ۴.۴ ثانیه‌ای را با داشتن لانچ کنترل گیربکس ۷ سرعته ی PDK اتوماتیک و پکیج کرونو اسپورت ۱۲۹۰ دلاری ثبت نماید. مرسدس AMG GLA45 2016 هنوز سریع‌تر از ماکان است اما پورشه لطیف‌تر نشان می‌دهد.

2017 Porsche Macan GTS
۲۰۱۷ Porsche Macan GTS
GTS در جاده‌ی باز همانند موشک نیست اما قوی‌تر از مدل S احساس می‌شود و اگزوز اسپورت متغیر استاندارد در هنگام فعال بودن تنظیمات اسپورت صدای خشن و گرفته‌ای را بروز می‌دهد. علیرغم اینکه پیک گشتاور خودرو در دور ۱۶۵۰ حاصل می‌شود اما عمل زیادی در دورهای زیر ۳ هزار دیده نمی‌شود مگر اینکه پا را روی پدال بفشارید و شاهد رسیدن دور موتور به نزدیکی‌های ۶۸۰۰ باشید. خوشبختانه، گیربکس دوکلاچه ی PDK بهترین نسبت دنده را انتخاب کرده و یک دستیار و کمک خوبی است که شرایط خاص بکار می‌آید. برنامه‌ریزی عالی این گیربکس باعث می‌شود تا پدال شیفترهای قرار گرفته روی غربیلک فرمان فراموش شوند.

2017 Porsche Macan GTS
۲۰۱۷ Porsche Macan GTS
مزیت‌های دینامیکی شاسی بازنگری شده‌ی GTS با تست خودرو در پیست به سرعت ظاهر می‌شوند. فنرهای بادی آپشنال ماکان و دامپرهای تنظیم شونده‌ی الکترونیکی PASM پورشه به‌صورت استاندارد در GTS وجود دارند. این سیستم تعلیق ارتفاع متفاوت و سه سطح سفتی را فراهم می‌کند که در کل می‌توان شاهد کاهش ارتفاع ۱ سانتی‌متری ارتفاع و سفتی ۱۰ درصدی سیستم تعلیق نسبت به ماکان‌های استاندارد بود. همچنین میله‌ی ضد لغزش اندکی سفت‌تر در عقب وجود دارد که با گشتاور برداری و سیستم دیفرانسیل قفل شونده‌ی (۱۴۹۰ دلار) پورشه ترکیب‌شده و به‌صورت شگفت‌انگیزی GTS را خودرویی خونسرد می‌سازد. به نظر می‌رسد که با وجود سیستم چهارچرخ محرکی که بخش اعظم گشتاور را به عقب انتقال می‌دهد،GTS پیچ‌های تند را به نرمی طی می‌کند.

2017 Porsche Macan GTS
۲۰۱۷ Porsche Macan GTS
GTS از ترمزهای بزرگ‌تر و ۱۴.۲ اینچی (جلو) نسخه‌ی توربو با ۶ پیستون استفاده کرده اما دیسک‌های ۱۳ اینچی تک پیستونه در عقب هنوز دست نخورده‌اند. علیرغم احساس پدال نرم و داغی که این خودرو دارد اما توقف‌ها عموماً محکم هستند و با اطمینان توانایی توقف این خودروی دو تنی را دارند. البته ترمزهای گران‌قیمت ۸۱۵۰ دلاری کربن سرامیکی نیز در دسترس هستند. فرمان خودرو نیز از موتور الکتریکی و کمکی جدیدی سود می‌برد که بنا به گفته‌ی پورشه در تصحیح خطاهای ماکان‌های قبلی قدم بزرگی برداشته شده است. درحالی‌که احساس فرمان خودرو به‌صورت بدیهی فاقد میمیک های ۹۱۱ است اما مقدار سرگرم‌کننده‌ای از بازخورد فرمان برای چنین کراس اووری وجود داشته و پورشه می‌گوید که این تغییر در تمام ماکان‌های ۲۰۱۷ صورت گرفته است. لاستیک‌های چهارفصل پیرلی اسکورپیون نیز با اندازه‌ی ۲۰ اینچی در زیر خودرو قرار گرفته‌اند. گزینه‌های ۱۹ و ۲۱ اینچی نیز وجود دارند که کارایی متفاوت‌تری را نشان می‌دهند. درحالی‌که لاستیک‌های پیرلی به نظر می‌رسد بتوانند رکورد ۰.۸۹ جی مدل توربو را تکرار کنند اما شاسی به روز شده می‌تواند سریعاً چسبندگی بیشتر را در مواقع لزوم ارائه نماید.

وقتی چنین عملی رخ دهد، کنترل‌های پایداری و مدیریت کشش به خودرو اجازه‌ی کمی انحراف را قبل از توقف می‌دهند و سیستم می‌تواند به‌صورت کامل غیرفعال شود. فعال کردن حالت اسپورت در GTS باعث تیزتر شدن پاسخ‌های پدال گاز، فرمان، سیستم تعلیق و گیربکس می‌شود؛ اما تنظیمات اسپورت پلاس مدل‌های مجهز به پکیج کرونو همه‌ی قسمت‌ها را به سطحی دیگر وارد می‌کند.

کیفیت سواری خودرو سفت و محکم باقی مانده اما دامپرهای تطبیق‌پذیر با تنظیمات خود به GTS اجازه می‌دهند تا اکثر ناهمواری‌ها را به همراه کمی ناهنجاری که از دیگر ماکان‌ها با چرخ‌های بزرگ‌تر دیده‌ایم خنثی کند. در جاده‌های طولانی ماکان راحت و خونسرد است. موقعیت رانندگی اندکی بالاتر رفته و صندلی‌های اسپورت با تنظیم در هشت جهت حمایت بسیار خوبی را از بدن به عمل می‌آورند. دیگر موارد برجسته‌ی کابین عبارتند از تریم آلومینیوم برس خورده و پکیج داخلی سفارشی GTS (4790 دلار) که سرعت‌سنج قرمز کارماین، کمربندهای ایمنی قرمز و دوخت قرمز برای صندلی‌ها و داشبورد را به همراه دارد. جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی پورشه PCM به خوبی کار می‌کند و هم‌اکنون با اپل کار پلی سازگار است. همچنین می‌توان مدول ناوبری سفارشی (۱۷۳۰ دلار) و سیستم ارتباطی پورشه (۱۳۰۰ دلار) را که مودم LTE را برای اتصالات وای فای به همراه دارد سفارش داد.

پورشه‌ی تست شده دارای بخش‌های رنگی پایین بدنه، رینگ‌های مشکی و جزئیات مات و مشکی فراوان بود. البته پورشه به شما اجازه خواهد داد تا جزئیات بی‌شماری را در داخل و خارج خودرو به سلیقه‌ی خودتان شخصی‌سازی کنید و البته باید بهای آن را نیز بپردازید.

ماکان GTS هنوز هم به عنوان یک هاچبک بلندقدتر و فضای بار تنگ و سواری جذاب اما نه به اندازه‌ی سدان های اسپورت با فضای داخلی زیاد، گران‌قیمت به نظر می‌رسد. انتقادات مربوط به خصایص ذاتی شاسی بلندهای پورشه هنوز هم اینجا وجود دارند. اما با وجود نسخه‌ی GTS، ماکان هم‌اکنون سواری شبیه‌تری به یک پورشه‌ی کامل دارد.

مشخصات پورشه ماکان GTS

نوع خودرو: پیشرانه در جلو، چهارچرخ محرک، ۵ سرنشینه،۴ درب هاچبک
قیمت پایه: ۶۸۲۵۰ دلار
نوع پیشرانه: ۶ سیلندر توئین توربو، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، تزریق مستقیم سوخت
قدرت: ۳۶۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۵۰۰ نیوتون متر در ۱۶۵۰ دور در دقیقه
گیربکس: ۷ سرعته ی اتوماتیک دوکلاچه با حالت تعویض دستی
طول/عرض/ارتفاع (متر): ۴.۶۹/۱.۹۳/۱.۶۱
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۴.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۵۱ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی (لیتر در هر صد کیلومتر): ۱۳.۸/۱۰.۲

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. armin

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (421 ديدگاه)

    کیفیت از سر و روش میباره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mehran911

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2025 ديدگاه)

      ببخشید بی ربط
      می خواستم این خبر مهم رو بدم که پورشه قهرمان لمانز شد
      در طول زندگیم مسابقات زیادی رو دیدم اما این مسابقه دراماتیک ترین مسابقه ی اتومبیل رانی بود که تو عمرم دیدم حتما حتما حتما این مسابقه رو ببینید این مسابقه یک معجزه ی واقعی در تاریخ اتومبیل رانی بود
      فوق العاده بود فوق العاده
      در آخر از نویسندگان خوب پدال می خواهم یک مطلب توپ و یک شرخ خوب از این مسابقه رو در سایت قرار بدید
      فقط اینو بگم نتیجه یک مسابقه 24 ساعته رو 50 ثانیه آخر مشخص کرد دقیقا زمانی که به شدت نا امید بودم معجزه شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احسان آرسنالی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    خوب با این همه پول کاین میخرم

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. یو اس اس اینترپرایز

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      مگه این بد؟؟؟؟؟؟
      مشخصات فنی خوبی داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. king 918

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    دیگر چه چیزی بگویم که همه حالیو و صفایی ….من کجا و تو کجا تو گوهر گرانبهایی
    هرچه دارم میدهم هرکاری بخواهی میکنم ….یک لحظه مال من شو ببین چه ذوقی میکنم
    تویی بازی خوب دوران کودکیم …تویی حسرت بی انتهای دوران جوانیم
    پس وقت وصال کی میرسد ……من در هر دو دنیا منتظرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      عزیزم اونم میخری. منم یک دوره ای حدود ده دوازده سال قبل وقتی اول دبیرستان بودم همین حس و حال شما رو داشتم منتها نسبت به لامبورگینی و خصوصا مدل مورچیه لگو که اون موقع تازه عرضه شده بود شاید حتی بدتر از شما هم بودم. کلا ماشین خیلی دوست داشتم. جوری که از هر ماشین معروفی حداقل یک صفحه عدد و رقم حفظ بودم…. اصن دیوانه شده بودم… پس حستو کاملا درک میکنم. ولی این چیزا ممکنه از دور برات خیلی عالی و بزرگ به نظر بیان ولی وقتی بهشون میرسی به خودت میگی یعنی همش همین بود؟؟ بعد از دوز هم که چهار بار گاز دادی دیگه خسته میشی و ترجیح میدی یه ماشین ارزونتر بخری.

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. Archi KHAN

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2165 ديدگاه)

        Elemento جان
        و شما به آرزوی دوران نوجوانیت رسیدی ؟!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Elemento

          ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          نه. وقتی یکم سن و سالت میره بالاتر این آرزو ها واقعا برات بی معنی میشن. دیگه از اون فاز بچگی در میای.. من الان که یاد اون وقتا میفتم یکم خجالت میکشم.

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. حسام

        ۱۳ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دقیقاً موافقم
        وقتی سوار ماشینی میشی که یه روزی تو خواب و رویاتم فکرشو نمیکردی،میفهمی هیچ چیز اونجور که فکر میکنی گولاخ و کامل نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. E

        ۹ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        می دونی چرا خسته شدی ، چون‌ برا تن تو بزرگه ، و نهایتا بی ریخت ، واسه همین یه ارزون‌تر برا تو‌مناسب تره -و اینکه شاید به هدف رسیدی اما چون هدف یه ذره زحمت داره و بزرگ به نظر میرسه احتمالا درست بودن راه بر اساس بزرگی هدف ، ارزیابی شده -نتیجه خوب خوبه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. vahid porsche

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (474 ديدگاه)

      مردم در حسرت این ماشینا به شعر گفتن افتادن
      ماشینایی که برای ما ارزوست برای اونا خاطرست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علي رضا

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (229 ديدگاه)

        خدا وکیلی برای اونا هم گرونه و خاطره نیست..!

        موافقم 2
        مخالفم 0
  4. یو اس اس اینترپرایز

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    قیمت 68250 دلار میشه 232050000 تومن.خداییش قیمتش خوبه
    مشخصات فنی پورشه که همیشه عالی بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. س

      ۴ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (9 ديدگاه)

      باو جون اونطرف این قیمته تو ایران با پول گمرک و صودی که دلال ها میکشن روش تقریبا سه یا چهار برابر میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. mmirzaei81

      ۷ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یو اس اس اینترپرایز عزیز این قیمت بدون گمرک حساب شده،با احتساب گمرک و پلاک ملیش چیزی حدود ۷۰۰میلیون تومن میشه،اصلا ایران کثیف ترین کشوره به نظر من،با این قیمتی که تو ایرانه میتونیم بریم آمریکا یه خونه و یه پورشه و یه لامبورگینی بگیریم،هم دنیارو داریم هم آخرت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. بنتلی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    پورشه ماکان همیشه عالیه،مدلش مهم نیس ،طراحیشو دوس دارم،ی چیزی دیدم یکم بهم برخورد،چرا نوشته چهار درب هاچبک؟! اول این ک کراس اوور هس!دوم این ک هاچبک چهار درب نداریم،یا سه درب میگن یا پنج درب!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AHMADREZA

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1022 ديدگاه)

      بنتلی جان منم اینو زیاد دیدم چرا اینطوری میگن با کجاش میشه پنج درب؟ممنون میشم جواب بدید

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. moein

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (856 ديدگاه)

        با درب جعبه میشه پنج درب

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    نوش جون خریداراش، هر چند انتخابهای بهتری هم هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. فقط انگلستان

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    قیافش واقعا طبیعی و زیباس حالت اسباب بازی و قیافه مصنوعی ماشین های ژاپنی رو به هیچ وجه نداره بقیه ویژگیاش هم که حرفی برای گفتن نمی ذاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. بنتلی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    احمد رضا جان،دوست عزیز،درب عقبو هم حساب میکنن.موضوع مهم اینجاس ک ماکان اصن هاچبک نیس!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. moein

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    مثل این که کمکم قورباغه ها دارن از روح پورشه پر می کشن ( البته خیلی کم کم و بیشتر برا شاسی بلنداش)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ahmad

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوش به حال اونایی که می تونند بخرنند آرزوم بود یک بار فقط رانندگی کنم باش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سيامك

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یکی از دوستان گفت انتخاب بهتری میشه با این پول داشت ،مثلاً چی می تونه بهتر باشه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محسن ت

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ولوو xc90 دقیقا هم قیمت با ماکان هست من خیلی وقت گذاشتم برای مقایسه این دو ماشین، من خودم یکی طرف دارهای پروپاقرص محصولات پورشه هستم اما به این نتیجه رسیم که ولوو از هر نظر از ماکان بهتره…. طراحی داخلی و خارجی منحصر به فرد و ایمنی بی نظیر و بسیار بالای ولوو اون رو با هر ماشین در این سطح، متمایز میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. س

      ۴ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (9 ديدگاه)

      اتفاقا طراحی خارجی ماکان جالب تر به نظر من اگرچه که این یه امر صلیغه ایه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. amir muhammad

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    راستی من شنیدم بدنه ی این ماشین یک جوریه ک اگه روش خط بندازی خودش خودشو ترمیم میکنه. با استفاده از فناوری نانو درستش کردن. حقیقت داره یا نه؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. یاشار

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در حسرت پدال گاز توام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سید علی

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    داشتن ماشین خوب حداقل حق طبیعی ماست … از رویاهاتون دست نکشید … بهترین خودتون پیدا کنید … پرورشش بدین …بدین دست اهلش … خیلی زود شما هم پورش سوار میشید …97 درصد مردم این صحبت ها رو قبول ندارند ولی مهم نیست ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. وحید خرسند

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من تازه ماکان خریدم به نظر شما هیولا آلمان ببرم یا معین موتور خیلی تعریف خدمات هیولا آلمان رو شنیدم ولی دو به شکم دوستم قدیم میبرد معین موتور میگفت خیلی گرون میگیرن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا