پورشه

در وایساخِ پورشه چه می‌گذرد؟!

نوربرگ رینگ توجه همه را به خود جلب کرده و شاید حق هم دارد. این روزها به نظر می‌رسد تمامی خودروها سری به جهنم سبز می‌زنند. حتی پورشه هم فازهای نهایی توسعه محصولات خود را در نوربرگ رینگ سپری می‌کند.

اما آیا می‌دانستید خود پورشه دارای پیست تست مشهور با نام مرکز توسعه وایساخ می‌باشد؟ این نام به حدی خاص بوده که پورشه فقط از آن روی پیست محورترین محصولاتش استفاده می‌کند. تا به امروز شما پکیج وایساخ را فقط می‌توانستید روی خودروهای ۹۱۱ GT3 RS، GT2 RS و ۹۱۸ اسپایدر سفارش دهید. این پیست هنوز هم فعال بوده و اگر خواهان فهمیدن بیشتر درباره آن هستید بهتر است شیرین‌کاری‌های مارک وبر با پورشه تایکان را تماشا کنید. جدیدترین محصول پورشه یعنی میشن R هم سری به وایساخ زده است. اگرچه وایساخ تأسیسات مدرنی دارد اما تاریخچه آن به سال‌ها قبل بازمی‌گردد.

داستان پیست موردبحث از سال ۱۹۵۹ آغاز می‌شود. در آن زمان اساساً خبری از پیست‌های تست نبود. اگر خواهان تست‌های استقامتی و حداکثر سرعت بودید باید از بزرگراه‌های عمومی استفاده می‌کردید؛ اما خودروهای تولیدی و مسابقه‌ای سرعت بسیار زیادی برای جاده‌های عمومی داشتند و بنابراین پورشه نیازمند تأسیسات ویژه‌ای بود. فولکس‌واگن قبلاً پیست تستی در ولفسبورگ افتتاح کرده بود اما فاصله زیادی با مقر پورشه داشت.

فردی که مسئول یافتن مکانی ایده آل برای تأسیس مرکز تست پورشه بود هربرت لینگ نام داشت. او راننده مسابقه‌ای و یکی از اولین کارکنان پورشه بود. لینگ بخش صخره‌ای و خشک یک زمین در کنار روستای زادگاهش با نام وایساخ و یک روستای دیگر با نام فلکت را پیشنهاد کرد.

فری پورشه ناگهان ۳۸ هکتار از این زمین را خریداری نمود. در ۱۶ اکتبر ۱۹۶۱ فری پورشه با بلدوزر سر زمین حاضر شد و کلنگ احداث تأسیسات را بر زمین زد. پورشه یک پیست تست گرد و اسکید پد را طراحی کرده بود.

تمرکز اصلی این پیست روی تنظیمات پایه شاسی، آئرودینامیک و استقامت بود. هربرت لینگ در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد خودروی فرمول ۱ با نام ۸۰۴ جزو اولین خودروهای تست شده در وایساخ بود و البته عملکرد بسیار خوبی هم نداشت و به همین دلیل پورشه از فرمول ۱ کنار رفت. این برند بیشتر به تأمین پیشرانه برای دیگر شرکت‌ها پرداخت اما شایعات زیادی درباره بازگشت احتمالی این برند به فرمول ۱ پس از تغییر قوانین در آینده منتشر شده است.

موضوع عجیب اینکه اولین کارمند تمام‌وقت در پیست تست وایساخ رابرت شول بود که البته راننده تست هم نبود. کار او حیاتی‌تر از این حرف‌ها بود. شول مسئول چرای گوسفندان و اداره یک رستوران بود. شما نمی‌توانید با شکم خالی مسابقه دهید و برخورد به گله گوسفندان با سرعت بالا می‌تواند روز خوب راننده را خراب کند. اولین خودروی قابل‌شناسایی تست شده در وایساخ خودروی مشهور ۹۱۷ بود. این خودرو ۲۵۸ دور را کامل کرد و تنها یک‌بار برای سوخت‌گیری توقف نمود.

بخش اسکید پد پیست نیز برای شتاب گیری جانبی و ثبت رکوردها در دایره ۲۰۸ یاردی بکار رفت. پیتر فالک با یک دستگاه ۹۰۸ و سپس ۹۱۷ رکورد اسکید پد را برای چندین دهه ثبت کرد. در سال ۱۹۸۴ او با یک دستگاه ۹۵۶ در این بخش حضور یافت و زمان ۱۴.۴ ثانیه‌ای را ثبت نمود که برای دایره‌ای ۲۰۸ یاردی بسیار احساس‌برانگیز است. شتاب جانبی خودروی او در زمان تست برابر با ۱.۸۵۸ جی بود.

دیگر حقیقت جالب اینکه شکستن این رکورد غیرممکن است. لاستیک خودروهای مسابقه‌ای مدرن باعث کسب شتاب جانبی بالاتری می‌شود اما این شتاب برای مدت کوتاهی دوام خواهد داشت. لاستیک مدرنی وجود ندارد که بتواند به مدت ۱۴ ثانیه شتاب جانبی حدود ۲ جی را تحمل کند. در سال ۱۹۶۶ بوت در پیستی با پیچ‌های پرسرعت و تند و دارای سربالایی و سرپایینی حضور یافت. در آن زمان تیم تست چیزی نمی‌دانست اما این شرایط برای تست سیستم‌های ABS عالی بود. ترمز و تغییر جهت ناگهانی برای تست حسگرهای ABS بکار می‌رود.

از دیگر تست‌ها می‌توان به پیچ هیرپین، جاده ناهموار با سطوح خشن، دست‌اندازها و حتی پرش اشاره کرد. به‌طور خلاصه باید گفت شما خودرو را تا زمان در آمدن لاستیک‌ها از جای خود باید تست کنید.

تمامی خودروهای مسابقه‌ای پورشه از جمله ۹۱۷ افسانه‌ای باید چندین هزار کیلومتر در تست‌های جاده‌ای طاقت‌فرسا حضور می‌یافتند. تست‌های استقامت دیوانه‌وار پورشه باعث شده پیروزی‌های زیادی را در مسابقات استقامت به دست آورد.

به همان اندازه که خودروها سریع‌تر می‌شدند پورشه نیازمند پیست جدیدی بود. در سال ۱۹۷۱ پیست Can-Am افتتاح شد که شامل بخش مشهور Z Slope بود. در پیست جدید یک پیچ تند پس از Z Slope قرار داشت و سپس خودروها به بخش تاج می‌رسیدند.

یکی از رانندگان پورشه گفته است:

پژ درباره این بخش عجیب از پیست از من پرسید که با چه چیزی در روی زمین می‌توانی به آنجا بروی؟ تاج پیست تا حدی تغییر یافت اما این تغییر ملایم بود و بنابراین بهترین روش برای عبور از شیکان پژ در سرعت بالا داشتن جسارت زیاد است.

پیست Can-Am سرانجام برای تست محصولات مسابقه‌ای پورشه بکار رفت. ۹۱۷ اولین بار رکورد ۵۱.۵ ثانیه‌ای را بر جای گذاشت و مارک دونوهو از این خودرو استفاده کرد و رکورد را به ۴۷.۲ ثانیه رساند. سپس جکی ایکس رکورد ۴۵.۷ ثانیه‌ای را با ۹۵۶ ثبت کرد. پورشه در سال ۱۹۸۴ مسئول تأمین پیشرانه تیم فرمول ۱ مک لارن بود و نیکی لائودا توانست رکورد ۴۴.۶ ثانیه‌ای را بر جای بگذارد.

چندین بار این رکورد دست‌به‌دست شد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ زمان ۴۱.۸ ثانیه‌ای اعلام شد. به نظر می‌رسید این رکورد شکسته نخواهد شد اما در سال ۲۰۱۳ پورشه خودروی مشهور ۹۱۹ هیبرید اوو را معرفی کرد. این خودرو در مسابقات لمانز ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ قهرمان شده بود اما برای افرادی که در وایساخ کار می‌کردند تنها یک رکورد اهمیت داشت و به همین خاطر تیمو برنارد پشت فرمان این خودرو قرار گرفت و رکورد ۴۰.۶۲۵ ثانیه‌ای را بر جای گذاشت. این رکورد یک‌بار دیگر در دستان پورشه بود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. ARMAN

    ۱۹ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (325 ديدگاه)

    جالب بود

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. محمد امین

    ۱۹ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    ممنون ، مقاله ی مفیدی بود
    به امید اینکه پورشه دوباره به اوج مسابقات برگرده و همچنین با تغیر قوانین برای فصل ۲۰۲۵ شاید شاهد ورود پورشه به فورمول یک باشیم ، البته یک مسئله ای وجود داره که اونم mguh هست که قطعه ی بسیار high tech و پرهزینه ای محسوب میشه ،گروه فولکس اعلام کرده که با وجود این قطعه در موتور خودرو f1 ، صرف توانایی و توسعه تکنولوژی، برای ورود به فرمول یک براشون ممکن نیست و این تکنولوژی رو ندارن، اما احتمال زیاد در سال ۲۰۲۵ به بعد این قطعه حذف میشه و موتور های فورمول یک تنفس طبیعی میشن ، و پورشه احتمالآ با حذف این قطعه وارد میشه ولی هنوز قطعی نشده

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. MC20

      ۱۹ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (1581 ديدگاه)

      تا اون موقع ، فراری رو عشق است ، محمد امین عزیز :))

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. محمد امین

        ۱۹ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (2167 ديدگاه)

        👊👊💪

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. porsche 919 hybrid evo

          ۱۹ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (60 ديدگاه)

          کدوم فراری حاجی؟؟!😂😂😂😂
          فعلا که نتیجه های خوب نمی گیره و خیلی سکد نمی گیره تو فرمول یک تا اون موقع با ورود پورشه خیلی مسابقات جذاب میشه باید صبر کرد و دید چی میشه
          اونطرف هم تو لمانس منتظر ظهور برند های قوی ای مثل پورشه و کادیلاک و ب ام و باشین!

          موافقم 1
          مخالفم 2
        2. محمد امین

          ۱۹ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (2167 ديدگاه)

          ۹۱۹ جان مکه فراری فقط توی فورمول یک شرکت میکنه …؟
          کل کاپ های مسابقات gte و gt3 امسال رو فراری برده … در wec و elms و dtm و لمانس کاپ و icgt و open gt و gt world chalenge و nls و… مسابقاتی بوده که حتی یک و دو و سه کردن و پورشه روی سکو هم نرسیده
          مهم تر اینکه تمام کلاس های gte امسال‌ ۲۴ ساعته ی لمانس رو بردن
          سال ۲۰۲۳ هم فراری به کلاس هایپر کار لمانس میاد و میتونیم رقابت رو بهتر ببینیم

          البته این موضوع ها برای یه فراری فن مهم نیست ، همون رنگ قرمز از هر چیزی مهم تره

          موافقم 1
          مخالفم 0
        3. Iman99

          ۲۱ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          خیلی ممنون محمد امین به چیز خوبی اشاره کردی درمورد تکنولوژی های high-tech و قسمت بازیابی حرارتی که به اختصار mgu-h نامیده میشه که یکی از قسمت های پاور یونیت موتور فورمولا وان هست درمورد این قطعه بگم که در حال حاضر خودروی تیم مرسدس بنز که در فرمول یک هست علاوه بر اینکه در حال حاضر و بعبارتی در دوران جدید فرمول یک که از سال ۲۰۱۴ شروع شده بهترین ماشین و قوی ترین موتور فرمول یک رو تونسته توسعه بده و بسازه تو همین قطعه هم رکورد داره یعنی رکورد بالاترین بازدهی حرارتی در موتور های احتراق داخلی و اونقدر تکنولوژی بالایی داره که با نبوغ مهندسان مرسدس که واقعا ثابت کردن از همه باهوش تر هستن ممکن شده این با استفاده از تکنولوژی بالای همین قطعه و قسمت های دیگه مثل mgu-k و سایر بخش های موتور فرمول یک مرسدس بنز بدست اومده که اینها نشون دهنده برتری مرسدس بنز هست
          خود پورشه هم که واقعا یکه تاز بالاترین کلاس مسابقات لمانز یعنی هایپر کار ها هست و بهترین عملکرد ها رو همیشه داشته و قراره به زودی دوباره وارد مسابقات بشه که به همراه کادیلاک واقعا بقیه باید به سوم به بعد شدن فکر کنن

          موافقم 2
          مخالفم 0
    2. Sina10

      ۲۰ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      به به ، پورشه هم بیاد تو فرمول وان جذاب میشه ، شاید فراری هم دست تغییر برای موفقیت بیشتر بزنه
      یه سوال ، ایا فناوری جدیدی وارد فرمول وان شده که قراره تنفس طبیعی برگرده؟
      بعید میدونم با این هم مخالفت برای موتور های درونسوز اجازه چنین کاری رو بدون تکونولوژی جدید به شرکت کننده ها بدن ، اگه بدن که خوب میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Iman99

        ۲۱ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        بیشتر از اینکه تکنولوژی جدیدی وارد فرمول یک بشه مهمتر اینه که تکنولوژی از فرمول یک وارد خودرو های تجاری و عمومی بشه که تا اینجای کار یه مثال بارز اون تو یکی محصولات جدید مرسدس بنز وارد شده مرسدس amg gt 63 s e performance و قرار تو محصولات بیشتری این تکنولوژی ها و تکنولوژی های دیگه از فرمول یک استفاده بشه
        که البته اینها کار هرکسی نیست مگر یکی مثل همین مرسدس بنز یا فورد و جنرال موتورز بتونن از این کار ها انجام بدن تا بعد اجازه استفاده از این تکنولوژی ها در خودرو های دیگه هم داده شه.

        موافقم 2
        مخالفم 0
  3. Mohammadreza

    ۱۹ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (870 ديدگاه)

    عالی❤️
    لطفا مطالبی از این دست (#تاریخچه) بیشتر قرار بدین.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. porsche 919 hybrid evo

      ۲۰ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (60 ديدگاه)

      من منظورم فقط و فقط فرمول یک بود
      میدونم که فراری خیلی مسابقات ریسینگ عالی عمل میکنه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. عرفان

    ۱۹ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (229 ديدگاه)

    صنعت خودرو اینه
    با تمام اتفاقات و داستان های هیجان انگیزش
    بعد یه عده چون تسلا درگا رو میبره کل این تاریخچه ها و اصالت ها رو دارن زیر سوال میبرن !!!
    صنعت خودرو با صنعت گوشی و …. فرق داره (که بگی جدید که اومد دیگه قبلی بدرد نخوره . با مثالم ثابتش میکنم مثلا سامسونگ اس 5 وقتی اومده بود چقققدر سر و صدا کرد و سلطان گوشی ها بودو … ولی الان چی ؟ قدر دوهزار ارزش داره؟؟ نه اصلا نگاشم نمیکنن ولیییییی تو صنعت خودرو حالا کاری به فراری و مدل های تولید محدود چند ده میلیون دلاری ندارم همین ای چهلو شیش بی ام دبلیو یا موستانگ 69 و یا تویوتا سوپرا یا خلیلی چیزای دیگه …. ببینید چقدر همین الانم قابل احترامن و ارزشمند )
    درسته الان باید به تسلا احترام گذاشت بخاطر پیشرفتاش (تا حدی )
    ولی اینکه تسلا فنا میان کللل این 100 سال تاریخچه زیبا رو زیر سوال میبرن و میگن بدرد نخوره و….
    در کل حرفم اینه بد نیست یکم از زاویه احساسی هم به این صنعت نگاه کنیم به عنوان یه ماشین باز
    نه مثل تسلا فن ها فقط تو قید و بند اعداد و تکنولوژی های بی روح سیلیکون ولی
    شما برید راجب فراری ها و انزو فراری و نیکولا ماترازی(مدیر پروژه فراری اف چهل ) بخونین
    ببینین فراری های اون زمان همه از عشق به خودرو ساخته میشدن که خود اقای انزو فراری یه بار گفتن ((خودرو ها باید توسط علاقه مندان به خودرو ساخته شود ))
    خلاصه نمیگم این تسلا و… بده
    نه اینم خوبه
    ولی نه اینکه تاریخچه صنعت خودرو رو زیر سوال ببری

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. Iman99

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      شما زیاد احساساتی نشو سر خودت رو هم درد نیار علم کار خودشو انجام میده کاری هم به این حرفا نداره
      هرچیزی سر جای خودش خوبه و درسته چیزی هم زیر سوال نمیره تکنولوژی ها رو ببین و از اونها الهام بگیر و به این نتیجه برس که علم بی نهایته که این علم رو هم فقط خدا خلق کرده و بشر اون رو کشف می کنه خدا این توانایی رو برای انسان قرار داده مثلا تو گوشی های موبایل که گفتی از همون اولش نوکیا و اپل و زیمنس و موتورولا سلطان بودن و الانشم هم همینطور هستن ولی این وسط اگه یکیشون زیاد گوشی تولید نکرده باشه اکه تصمیم بگیره دوباره همین وضعیت رو حفظ میکنه و میتونه اینطور باشه مثلا برای اختراع موبایل که تاریخچه اون رو درنظر بگیرین زیمنس از آلمان ( اروپا نوکیا و .. هم هستن ) و موتورولا از امریکا بطور کلی این افتخار رو داشتن که به صنعت موبایل شکل بدن از اختراعش بگیر تا پیشرو بودن در حال حاضر مثل اپل و تا شکل دادن به آینده این صنعت کلا آلمان ( اروپا ) و امریکا تو همه چیز بهترین هستن تو این مورد هم همینطور که اینها هم دلیلش مشخصه وقتی انسانی با صداقت کار کنه و نیت خیر داشته باشه خدا هم کمکش می کنه و هر کاری که میخواد می‌تونه انجام بده از هنر و مهندسی بگیر تا عرفان و علم و علمی که با اون میشه به خدا رسید

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. Reza Waffen SS

    ۱۹ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (5323 ديدگاه)

    مطالب مفیدی بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. حسین

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    از ماشینای راننده محور خیلی خوشم میاد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Sina10

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    بیشتر از این مطالب کار کنید ، واقعا جالب هستن! من واقعا دلیل نام Weissach روی ۹۱۸ و ۹۱۱ رو نمیدونستم
    اگه بازی Real Racing 3 روی موبایل رو بازی کرده باشین یک پیست تست پورشه توش هست ایا با پیست مورد نظر مطلب یکی بود؟

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا