دوئل لامبورگینی سنتناریو و پورشه 918

پس از سه روز وقفه در روند برگزاری دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال که منظور پوشش اخبار مربوط با نمایشگاه فرانکفورت ایجاد شد، امروز رقابت‌ها را با جذاب‌ترین گروه یعنی گروه هایپراسپرت‌ها ادامه می‌دهیم. در دوئل قبلی این گروه، فراری لافراری و پاگانی هوآیرا با یکدیگر به رقابت پرداختند که در این دوئل مجموعاً تعداد 2357 رأی به ثبت رسیده است. از این تعداد آراء، لافراری توانست با دریافت 1661 رأی و کسب 70 درصد از کل آراء پیروز دوئل شده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالی‌که هوآیرا با 696 رأی از دور رقابت‌ها حذف شد. حال امروز در چهارمین و آخرین دوئل گروه هایپراسپرت‌ها، پورشه 918 به مصاف لامبورگینی سنتناریو رفته است.

فراری لافراری

پاگانی هوآیرا

بوگاتی شیرون

آستون‌مارتین ولکان

فراری لافراری

بوگاتی شیرون

پورشه 918

لامبورگینی سنتناریو

مک‌لارن P1

کوئنیگ‌زگ رگرا

؟

کوئنیگ‌زگ رگرا

پورشه 918

پیشینهٔ هایپرکارهای پورشه به سال 1986 و معرفی مدل اسطوره‌ای و اعجاب‌انگیز 959 بازمی‌گردد. هایپرکار موتور وسطی که توانست در مقطعی رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا را از آن خود کند. سپس 17 سال بعد یعنی در سال 2003، پورشه جانشین 959 را با نام کاررا GT معرفی نمود که تا سال 2007 در تعداد 1270 دستگاه ساخته شد؛ اما سرانجام در دههٔ دوم قرن بیست و یکم نوبت به ساخت سومین هایپرکار تاریخ پورشه و جانشین کاررا GT رسید که 918 نام گرفته بود. برای نخستین بار نسخهٔ کانسپت این خودرو در نمایشگاه ژنو 2010 رونمایی شده و بدین ترتیب پورشه قصد خود برای ساخت آن‌را اعلام نمود. سپس بعد از معرفی چند پروتوتایپ، نهایتاً نسخهٔ تولیدی 918 برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2013 رونمایی گردید؛ اما این هایپرکار تفاوت عمده‌ای با اسلاف خود داشت و آن استفاده از قوای محرکهٔ هیبریدی بود. البته 918 نیروی اصلی خود را از یک پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 تنفس طبیعی می‌گیرد که به‌تنهایی 608 اسب بخار قدرت و 528 نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در کنار این پیشرانه، دو موتور الکتریکی هم قرار دارد که هرکدام روی یکی از محورها نصب شده‌اند. موتور الکتریکی جلویی 125 اسب بخار قدرت دارد و مستقیماً چرخ‌های جلو را به حرکت درمی‌آورد درحالی‌که موتور الکتریکی عقبی 154 اسب بخار قدرت تولید کرده و آن‌را از طریق گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ PDK به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد. همچنین این موتور به‌عنوان یک ژنراتور هم عمل می‌کند. مجموع خروجی این قوای محرکهٔ هیبریدی نیز معادل 887 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور است. از این هایپراسپرت آلمانی بین سال‌های 2013 تا 2015 تعداد 918 دستگاه ساخته شد.

لامبورگینی سنتناریو

پیشینهٔ هایپراسپرت‌های تولید محدود لامبورگینی هم به مدل رونتون بازمی‌گردد که در نمایشگاه فرانکفورت 2007 رونمایی شد. این خودرو که بر اساس سوپراسپرت مورسیه‌لاگو ساخته شده بود، تنها در تعداد 21 دستگاه ساخته شد. سپس در نمایشگاه ژنو 2013، هایپرکار جدید وننو رونمایی شد که بر اساس اونتادور ساخته شده بود. قیمت این خودرو در آن سال از 4.5 میلیون دلار آغاز می‌شد و عنوان گران‌ترین خودرو تولیدی دنیا را کسب نمود. وننو در دو نسخهٔ کوپه و رودستر ساخته شد که از نسخهٔ کوپهٔ آن تنها 3 دستگاه و از رودستر 9 دستگاه به تولید رسید. سپس سه سال بعد یعنی در نمایشگاه ژنو 2016، لامبورگینی به مناسبت صدمین سالگرد تولد فروچیو لامبورگینی از هایپرکار تولید محدود جدید خود با نام سنتناریو پرده‌برداری کرد و چندی بعد در همین سال نسخهٔ رودستر آن‌هم معرفی شد. سنتناریو هم مانند وننو بر اساس مدل اونتادور ساخته شده و از همان پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی آن استفاده می‌کند؛ اما این نیروگاه برای استفاده در سنتناریو افزایش قدرتی را تجربه کرده و حالا 770 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ نیمه اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌گردد. سنتناریو هم مانند دیگر هایپرکارهای لامبورگینی، نمونه‌ای تولید محدود است و تنها در 40 دستگاه ساخته می‌شود که نیمی از آن‌ها رودستر و نیم دیگر کوپه هستند. البته قیمت این خودرو در زمان معرفی از 1.9 میلیون دلار آغاز می‌شد که بسیار کمتر از وننو است. تحویل سنتناریو هم طی سال جاری به خریداران آن در سراسر جهان آغاز شده است.

 

 مشخصات فنی

پورشه 918 لامبورگینی سنتناریو
ترکیب موتور وسط موتور وسط
پیشرانه 4.6 لیتری V8 6.5 لیتری V12
تنفس طبیعی+ 2 موتور برقی طبیعی
قدرت موتور بنزینی 608 اسب بخار 770 اسب بخار
مجموع قدرت 887 اسب بخار 770 اسب بخار
گشتاور 1280 نیوتن متر 690 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 7 سرعته نیمه اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا 100 2.5 ثانیه 2.8 ثانیه
شتاب صفر تا 200 7 ثانیه 8.6 ثانیه
شتاب صفر تا 300 19.9 ثانیه 23.5 ثانیه
مسافت 400 متر 9.8 ثانیه 10.3 ثانیه
حداکثر سرعت 350 کیلومتر/ساعت 350 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 3.3 لیتر (ترکیبی) * 16 لیتر (ترکیبی)
طول 4.64 متر 4.92 متر
فاصلهٔ محوری 2.73 متر 2.70 متر
وزن 1655 کیلوگرم 1520 کیلوگرم
نسبت وزن به قدرت 1.86 کیلو به اسب بخار 1.97 کیلو به اسب بخار
توزیع وزن عقب، جلو 57 به 43 درصد 57 به 43 درصد
قیمت پایه 850 هزار دلار 1.9 میلیون دلار

* لازم به ذکر است که مصرف سوخت پورشه 918 درصورتی‌که صرفاً از پیشرانهٔ بنزینی خود استفاده کند به 11 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد.

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

86 دیدگاه

  1. Inception
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    مگه میشه به لامبو نه گفت

    فقط سنتناریو

    پاسخ
  2. ایمان
    سوابق: (219 دیدگاه) ,

    اصلا در برتری همه جانبه 918 تردید ندارم.از همه نظر کاملا برتری داره.زیبایی خودرو هم سلیقه ایه که به نظر من 918 زیباتره

    پاسخ
  3. ایمان
    سوابق: (219 دیدگاه) ,

    تا الان فکر نمیکنم هیچ خودروی لامبورگینی به اون شکل ارزش آنتیک پیدا کرده باشه و با قیمتهای بالا دست به دست شده باشه مثلا مثل خودروهای آنتیک بنز و بوگاتی یا نسخه های تولید محدود فراری.فکر نکنم سنتاریو هم اونجور که بعضی از دوستان میگن ارزش افزوده داشته باشه

    پاسخ
    1. arash
      سوابق: (24 دیدگاه) ,

      اگر کربونادو بخواد فروخته بشه توی حراجی مشخص میشه…تازه هنوز زیاد قدیمی نشده

      پاسخ
  4. Omid622
    سوابق: (561 دیدگاه) ,

    اصلا دوئل پورشه باید با لا فراری و مکلارن p1 باشه البته تو یه جا خوند ه بودم یکی از کارکنان پورشه گفته بود اگه پورشه ۹۱۸ رو به قیمت ۸۰۰هزار دلار بدیم ضرر میکنه یعی شما فکرشو بکن چه ساختن که مایه اش اینقدا گرون در اومده واقعا تو مشخصات که پورشه گوی سبقت رو ربوده با اینکه تو بحث هایپر کارها طرفدار چند آتیشه لامبو هستم اما بازم به لامبو رای دادم
    اون نوای ۱۲ سیلندر لامبو به زرس قاطع جزه ۴ نوای برتر دنیا هستش همراه f12 tdf _ ولکان_پاگانی_اوانتادور

    پاسخ
  5. آلن رهنمود
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    پورشه از نظر فنی یه سر گردن نه دو طبقه بالا تره و یکی از زیباترین پورشه های تاریخچه لامبورگینی جدا از خاص بودنش و طراحی فضایش فکر نکنم تا چند دهه آینده از نظر ظاهری قدیمی بشه کما اینکه تولیدات بیست سال پیش لامبورگینی هنوز قابل احترام و دوست داشتنی هستند

    پاسخ
  6. Veneno
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    بابا کدوم بنی بشری ماشین هیبریدی رو با بنزینی مقایسه میکنه و در ضمن کسی که لامبو میخره با کسی که پورشه میخره فکرشون کاملا فرق داره و 918 هیبریدی ولی لامبو بنزینیه اگه یه دوئل ادلانه میخوایم داشته باشم باید دوئل بینه استریون و 918 باشه که دوتاشون هیبریدین و درسته که استریون تولید نمیشه ولی بهتره که 918 با ماشینایه هیبریدی هم سطح خودش مثله p1 یا لافراری یا حتی استریون مقایسه بشه

    پاسخ
  7. Veneno
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    این باره اولی نیست که پدال همچین مقایسه ای رو که ماشیناش متفاوتن میزاره مثله مقایسه ی بین مکلارن و کوئینیگ زگ

    پاسخ
  8. حمیدرضا
    سوابق: (2255 دیدگاه) ,

    رو عشقم پا نگذاشتم و به لامبو رای دادم هرچند پورشه فوق العاده بود ولی لامبو خیلی وحشی رخش

    پاسخ
  9. AriyA
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ۹۱۸ اخرین ورژن تکنولوژی المانیه و همچنین اگه کلیپهای درگ و شتاب و…. رو دیده باشین بوگاتی ویرون هم حریفش نشده بود.
    بهترین مقایسه میتونست بین پورشه ۹۱۸ با مکلارن پی وان میشد که بازم به نظرم پورشه ازش سر میشد در این مقایسه هم خیلی ساده باتوجه به قیمت ومشخصات پورشه خیای سرتر از سنتوریو هستش.

    پاسخ
    1. Veneno
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      درسته ولی تو برنامه ی گرند تور 918 میلی متری تونست ویرون رو ببره البته دوتاشون از دنده اتوماتیک استفاده میکردن و اگه راننده حرفه ای باشه و از شیفت استفاده کنه شاید فاصله بیشتر بشه

      پاسخ
    2. Iman
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      دوست عزیز اول اینکه ویرون مال حدود 10 سال پیشه و اینکه بعد از حدود 10 سال پورشه تونسته با اختلاف میلیمتری ازش ببره خیلی هنر نیست.
      درسته پورشه یه ماشین فوق العاده ساخته ولی نسبت به مکلارن P1 و لافراری خیلی ضعیفه.
      توی همه ی رنکینگ ها هم بین 3 تا هایپر کار معروف با اختلاف زیاد سومه.

      پاسخ
  10. ساسان
    سوابق: (741 دیدگاه) ,

    تقدیم به دوستداران این گاو وحشی..چندتا ازنماهای خاص سنتناریو که نمونش تو هیچ هایپرکاری دیده نمیشه:
    سنتناریو درشب
    http://uupload.ir/files/n3gz_434231630_57931.jpg
    به فضای خالیه سپرعقب که لاستیکها معلومه دقت کنید..فوقلادست
    http://uupload.ir/files/urjq_431721165_248725.jpg

    http://uupload.ir/files/y8qg_811831387_165370.jpg

    پاسخ
  11. مانی
    سوابق: (1122 دیدگاه) ,

    تو این عکسها فرم چراغ جلوی لامبو خوبه
    اما فیلم ترنسفورمرز رو که دیدم شکل
    چراغ‌های جلو لامبو تو ذوقم زد ماشین عالی‌ طراحی شده اما نمی‌دونم این چه چراغیه انداختن روش
    و در کلّ این دوتا ماشین هیچ ربطی‌ بهم ندران لامبو همون همیشگی‌ با طراحی متفاوت و تولیدِ محدود هست
    انگار اونتادور رو با ۹۱۸ مقایسه کنن که صحیح نیست در نتیجه رای من ۹۱۸

    پاسخ
  12. محمدامین مقدم
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    مهندسین پورشه به شعار کمپانی خودشون عمل کردن و 918 از زمان خودش جلوتر هست و شاید خواهد بود …

    پاسخ
  13. کیخسرو
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    هر چند ۹۱۸ خودروی بسیار پیشرفته و تند و تیزیه ولی من لامبو رو برگزیدم چون مانند یک جانور سرکش و درندست! و نمیتونم از سدای پیشرانه ۱۲ سیلندرش بگذرم

    پاسخ
  14. احمد
    سوابق: (667 دیدگاه) ,

    با اینکه لامبو عالی هست وحتی از عالی هم بهتره من به 918 رای دادم چون با پولی که میدین هایپر کاری گیرتون میاد که امکانات رفاهی لوکسی داره و در زندگی روزمره کاربردی تره.
    سنتیناریو واسه پیست و آخر هفته عالیه ولی با 918 هر روز میتونی سر کار و تجارتت هم بری.

    پاسخ
  15. Ali keyhani
    سوابق: (438 دیدگاه) ,

    بدون شک پورشه،از همه نظر برتره نسبت به لامبورگینی و نصف قیمت گزاف لامبورگینی رو داره.

    پاسخ
  16. شاهین
    سوابق: (642 دیدگاه) ,

    مقایسه درستی نبود هیبریدی در مقابل بنزینی
    بعدشم توله لامبورگینی هوراکان قبلا جواب سربالا داده به پورشه دیگه این سنتناریو که بزرگ خاندانه دارید میگید هیچی نیست؟!
    بیاد توی پیست یبار دیگه پورشه و بقیه ماشینارو به چالش بکشه خوبه؟!
    معیارتون از شاخ بودن فقط تو مسیر مستقیمه اینو از وقتی فهمیدم که جی تی آر رو بزرگش کردین!
    اینجاهم از پرفورمنس حرفی نزنید که معلومه چی به چیه وگرنه میدونستین فرمون پذیری چهارچرخ چیکارا میتونه بکنه
    اینجاهم اضافه کنم از این طراحی لامبورگینی اصلا خوشم نیومد یعنی همش میگفتم ایکاش فقط ی دونه کانسپت باشه چون اصلا به لامبو نمیخوره این سنتناریو.شبیه مدلای فراری و بوگاتی و مکلارن و … شده یعنی طراحی تیز و شکسته لامبو توش بکار نرفته فقط دیفیوزرهاش قشنگش کردن.

    پاسخ
  17. Spact P
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    جدال گرگ خاکستری با پلنگ سیاه من به گرگ خاکستری رای میدم. باتمام خوف و حشت لامبورگینی تواضع پورشه یه چیز دیگست…حیوانی که با قدرت کمتر (در مقایسه با ۱۲ سیلندر لامبو)برنده ی میدان میشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.