پورشه

رانندگی با تایپ 64، قدیمی‌ترین پورشهٔ دنیا

این خودروی عجیب و بشقاب‌پرنده مانند آغازگر وجود شرکت پورشه بود. فردیناند پورشه که در اواخر دههٔ ۳۰ میلادی فولکس‌واگن بیتل را طراحی کرده بود، قصد داشت برای شرکت در مسابقهٔ جاده‌ای بین برلین و رم که در سپتامبر سال ۱۹۳۹ برگزار می‌شد، نسخه‌ای سبک‌تر و سریع‌تر از بیتل را تولید کند. این خودرو که تایپ ۶۴ نام گرفت، از همان قوای محرکه و سیستم تعلیق بیتل اولیه استفاده می‌کرد اما بدنه‌ای سفارشی برای آن طراحی شده بود. پانل‌های بدنهٔ آلیاژی این خودرو با استفاده از فناوری هواپیماهای جنگ جهانی اول به هم پرچ شدند و پیشرانهٔ ۱ لیتری چهار سیلندر تخت هواخنک بیتل نیز برای استفاده در آن تقویت شده و قدرت آن به ۳۲ اسب بخار رسید.

به لطف این قدرت، تایپ ۶۴ می‌توانست به حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این خودرو حلقه‌ای بین فولکس‌واگن بیتل و پورشه ۳۵۶ محسوب می‌شود زیرا گفته می‌شود خود فری پورشه حروف PORSCHE را روی دماغهٔ آن چسبانده و این اولین خودرویی است که رسماً نام پورشه روی آن نهاده شده است. از تایپ ۶۴ تنها سه دستگاه ساخته شد که فقط یکی از آن‌ها به شکل اصلی و اولیهٔ خود جان سالم به در برده و آن همین نمونه‌ای است که تصاویر آن‌را مشاهده می‌کنید. این تایپ ۶۴ سبزرنگ همچنین خودروی شخصی فردیناند و فری پورشه هم بوده است که این موضوع بسیار به ارزش آن اضافه می‌کند.

در ماه می امسال گفته شد که قرار است این تایپ ۶۴ در تاریخ ۱۵ آگوست در حراجی RM Sotheby در طول هفتهٔ اتومبیل مونتری به حراج گذاشته شود و برآوردها نشان می‌داد می‌تواند با قیمتی بیش از ۲۰ میلیون دلار فروخته شود اما به دلیل کاملاً عجیبی، اولین خودروی پورشه موفق به فروش در حراجی نشد و این خودرو که قرار بود یکی از برجسته‌ترین اتفاقات در هفتهٔ اتومبیل مونتری امسال باشد، به بزرگ‌ترین اشتباه حراجی تبدیل شد. مرکز همایش مونتری پیش از آغاز حراجی برای این خودرو قیمت ۲۳ میلیون دلار را تخمین زده بود اما حاضرین در حراجی میگویند قیمت پایهٔ آن ۳۰ میلیون دلار اعلام شده بود.

هرچند جمعیت حاضر در حراجی با اعلام قیمت پایهٔ ۳۰ میلیون دلار تعجب کردند اما وقتی این قیمت سریعاً به ۷۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد واقعاً شگفت‌زده شدند. هنگامی‌که رقم ۷۰ میلیون دلار روی نمایشگر سالن حراجی به نمایش درآمد همه موبایل به دست آمادهٔ ثبت لحظهٔ فروش گران‌ترین خودروی تاریخ بودند اما این اتفاق هرگز روی نداد زیرا چند ثانیه بعد از اعلام ۷۰ میلیون دلار، مسئول حراجی اعلام کرد که پیشنهادهای اعلامی برای تایپ ۶۴ درواقع ۱۳ میلیون و ۱۷ میلیون دلار بوده و به‌اشتباه ۳۰ میلیون و ۷۰ میلیون دلار گفته شده است.

در این هنگام، جمعیت کاملاً گیج شده بودند و هرج‌ومرج و جنجال سالن را فراگرفت. بدین ترتیب بسیاری از حضار از سالن بیرون رفته و خراجی لغو شد. یکی از حضار می‌گوید مسئول حراجی لهجهٔ انگلیسی داشته و مشخص نبوده دقیقاً می‌گوید ۱۳ یا ۳۰؛ بنابراین این اشتباه عجیب که برخی آن‌را عمدی می‌دانند موجب شده فعلاً این تایپ ۶۴ ارزشمند خریداری نداشته باشد. از این موضوع که بگذریم، کریس هریس به این خودرو دسترسی پیدا کرده و با این گنجینهٔ متحرک به رانندگی پرداخته که در ادامه می‌توانید ویدئوی آن‌را مشاهده کنید.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Khosrow

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    13 تا هم خیلی زیاده / ولی اونا هم اره ها – راه بده بد میچپونن / نه زیباست – نه کلکسیونی و نه هیچی / اقا یه اسقاطی زنگ زده داریم روش بزنیم پورشه 1میلیون دلار بدیم بره ..

    موافقم 1
    مخالفم 3
  2. Alireza

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (631 ديدگاه)

    فک کنید یه ماشین داشته باشید که اسمش اولین پورشه تاریخ باشه، خیلی حرفه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. ایمان

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3897 ديدگاه)

    پورشه ۸۰ سال پیش ماشینی تولید کرد که مشخصاتش با پراید مدل ۹۸ یکی هست ????

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. morteza

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (278 ديدگاه)

    الکی الکی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Saeed

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    وااااااااااااو
    این ماشین میتونست لقب گران‌ترین خودرو رو از فراری 250gto بگیره
    ولی نشد
    ۲۵۰gto قیمت ۵۰ میلیون دلاری داشت اگه اشتباه نکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ایمان

      ۲۹ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (3897 ديدگاه)

      فراری ۲۵۰ GTO با قیمت ۵۲ میلیون دلار گران ترین ماشین دنیاست و در لیست ۱۰ ماشین گران قیمت دنیا ۶ فراری وجود داره که نشان از ارزش بالای این برند داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Saeed

        ۲۹ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (757 ديدگاه)

        فراری است دیگر….
        الان با ماشین حساب داشتم حساب میکردم ۵۰ میلیون دلار چند تومن میشه….
        ماشین حسابم خطا داد :|||||||
        افسوس….
        افسو….
        افس….
        اف..‌
        ا….
        ……..?

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. P.K.H

          ۳۰ مهر ۱۳۹۸
          سوابق: (110 ديدگاه)

          فراری به نظر من فقط خدای شانسه

          موافقم 0
          مخالفم 1
      2. مانی

        ۳۰ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        تنها ماشینی که میتونه رکورد فراری رو بشکنه
        Mercedes 300SLR هست که فانجیوی افسانه یی و استرلینگ موس باهاش رانندگی‌ میکردن
        حدود ۱۰۰تا میرزه اما فقط ۱دونه موجود و تو موزه مرسدسه و نمیفروشن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ahmad m

          ۳۰ مهر ۱۳۹۸
          سوابق: (62 ديدگاه)

          تا جایی که من میدونم با ارزش ترین خودرو کلکسیونی مرسدس w169 مدل 1954فرمول یک متعلق به خوان فانجیویه که قبلا یک بار به مبلغ 29.5 میلیون دلار فروخته شده بود و رکورد اون زمان گرونترین خودرو دنیا رو شکسته بود، الان هم تخمین زدن حدود 100 میلیون دلار قیمت میخوره

          موافقم 0
          مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا