پورشه

مقایسه نسل قدیم و جدید پورشه پانامرا

پورشه پانامرای کاملاً جدید را معرفی کرده است. نسل قبلی این خودرو از زمان معرفی در سال ۲۰۱۰ تابه‌حال فروش بیش از ۱۵۰ هزار دستگاهی را تجربه کرده است و نسل جدید پانامرا آمده تا حتی قوی‌تر نیز عمل کند. ما جدیدترین نسل این خودرو را با مدل قدیمی مقایسه کرده‌ایم تا به تغییرات صورت گرفته پی ببریم.

Porsche Panamera: old vs new
Porsche Panamera: old vs new
استایل و طراحی ظاهری

نسل قبلی پانامرا مکرراً برای نمای نه چندان جالب برخی زوایا مورد انتقاد قرار گرفته است. طراحان پورشه به این موارد دقت کرده‌اند و خودروی جدید نسبت به گذشته ظاهر لذت‌بخش‌تری دارد.

Porsche Panamera: old vs new
نسبت‌های کمی چاق برای نسل قبلی عمدتاً در بخش‌های عقبی قابل ذکر است. مدل جدید در چارچوب خود ظاهر صاف و صیقلی‌تری داشته و خط سقف آن شیب بیشتری دارد. این خط سقف به همراه سپر عقب بلند و باریک یادآور پورشه ۹۱۱ چهار درب است. چراغ عقبی باریک‌تر از نسل قبلی بوده و از LED های سه بعدی سود می‌برد. یک نوار LED باریک نیز چراغ‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند تا نمای متمایزتری در هنگام روشن بودن آن‌ها ایجاد شود.

2017-Porsche-Panamera-rear-wing
یک اسپویلر عقبی نیز وجود دارد که در سرعت‌های بالاتر برای افزایش پایداری خودرو تغییر ارتفاع داده و بالا می‌آید.

2017-porsche-panamera-leaked-photos
در نمای جلو، صورت کلی شبیه به نسل قبلی مانده اما شاهد طراحی جدید سپر، چراغ‌های LED و خط کاپوت پایین‌تر و طویل‌تر هستیم که نمایی بهتر را به خودرو بخشیده‌اند.

پانامرای جدید در طول، عرض و ارتفاع رشد کرده و به ترتیب شاهد افزایش ۳۴،۶ و ۵ میلی‌متری ابعاد آن هستیم. اکسل جلو نیز به منظور ایجاد فاصله‌ی اسپورت تر به بخش جلویی خودرو نزدیک‌تر شده و فاصله‌ی بین محورها نیز ۳۰ میلی‌متر بیشتر از نسل قبلی است. بسته به نوع و مشخصات خودرو می‌توان از رینگ‌های ۱۹ و ۲۰ اینچی استفاده کرد. رینگ‌های ۲۱ اینچی نیز به‌صورت سفارشی در دسترس هستند.

کابین خودرو

طرح کلی کابین کم ارتفاع نسل قبلی به همراه تونل گیربکس مرکزی بالاتر باقی مانده اما پانامرای جدید کاهشی محسوس در تعداد دکمه‌های فیزیکی را به منظور ایجاد جلوه‌ای مدرن‌تر تجربه کرده است.

Porsche Panamera: old vs new
صفحه‌نمایش تبلت مانند در مرکز داشبورد اندازه‌ای ۱۲.۳ اینچی دارد و می‌تواند بنا به ذائقه‌ی راننده و سرنشین کناری شخصی‌سازی شود. احاطه‌کننده‌ی دسته‌دنده دسته‌ای از کنترل‌های حساس به لمس است که در میان دیگر عملکردها می‌تواند دریچه‌های تهویه را باز و بسته کند. پیش روی راننده دو صفحه‌نمایش ۷ اینچی وجود دارند که در کنار دورشمار پیشرانه قرار گرفته‌اند. سیستم اپل کارپلی بصورت استاندارد وجود دارد و راحتی کابین به لطف سیستم تهویه‌ی چهار ناحیه‌ای سفارشی می‌تواند ارتقا یابد.

Porsche Panamera: old vs new
فضای کابین نیز به خاطر افزایش فاصله‌ی بین محورها بیشتر شده و حجم صندوق‌عقب نیز نسبت به نسل قبلی افزایش ۵۰ لیتری دارد. در هنگام نیاز می‌توان با تا کردن صندلی‌های پشتی ظرفیت بارگیری را به ۱۳۰۴ لیتر افزایش داد.

سواری خودرو

نسل دوم پانامرا از پلتفرم جدیدی استفاده می‌کند که احتمالاً در مدل‌های آتی بنتلی نیز بکار خواهد رفت. این شاسی جدید با پانل‌های بدنه‌ی آلومینیومی سبک‌وزن ترکیب شده و علیرغم رشد ابعاد خودرو انتظار داریم که پانامرای جدید وزنی برابر با نسل قبلی داشته باشد.

Porsche Panamera: old vs new
به منظور تبدیل پانامرا به یکی از اسپورت ترین سدان های بازار با تیزترین هندلینگ، پورشه همه‌ی سیستم‌های سه حرفی خود را در این خودرو بکار گرفته است.PASM،PDCC اسپورت و PTV شاید به نظر زبان مخصوص یک صنف باشند اما به ترتیب به راننده اجازه می‌دهند تا پاسخ‌های سیستم تعلیق را تغییر دهد، پایداری خودرو در پیچ‌ها را بهبود ببخشد و چسبندگی کلی خودرو را افزایش دهد. همه‌ی سیستم‌ها به وسیله‌ی آنچه که پورشه کنترل شاسی ۴D می‌نامد به هم گره خورده‌اند.

Porsche Panamera: old vs new
ویژگی‌های بیشتر پانامرا عبارت‌اند از سیستم فعال کنترل حرکات بدنه که تکان‌های بدنه را در پیچ‌ها کاهش می‌دهد. فرمان پذیری اکسل عقب نیز وجود دارد که قبلاً در ۹۱۱ توربو و GT3 RS کارایی خود را به اثبات رسانده و در سرعت‌های پایین باعث افزایش چابکی و در سرعت‌های بالا باعث افزایش پایداری می‌شود.

پیشرانه‌ها

نسل جدید پانامرا ترکیبی از پیشرانه‌های تنفس طبیعی نسل قبلی را با پیشرانه‌های بنزینی توئین توربو و دیزلی جدید ارائه می‌دهد.

porschepanameraoldnewpsrd
مدل ورودی جدید ۴S است. این نسخه از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری سود می‌برد که دارای قدرت ۴۳۴ اسب بخاری و گشتاور ۵۵۰ نیوتون متری است که نسبت به قبل افزایش ۲۰ اسب بخاری و ۳۰ نیوتون متری را نشان می‌دهد. پیشرانه‌ی هیولای ۸ سیلندر ۵۴۲ اسب بخاری هم‌اکنون می‌تواند پانامرا را در زمان ۳.۶ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند و سقف سرعت آن نیز ۳۰۵ کیلومتر در ساعت است. علیرغم افزایش کارایی پیشرانه‌ها، هر دو نسخه کم‌مصرف‌تر از قبل هستند به‌طوری‌که ۴S 11 درصد نسبت به قبل مصرف سوخت کمتری داشته و توربو نیز نسبت به قبل کاهش مصرف را نشان می‌دهد.

rp-panamera-g2-21
کم‌مصرف‌ترین مدل پانامرا دارای پیشرانه دیزلی است و در هر صد کیلومتر ۶.۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند اما مصرف سوخت در هنگام مطرح بودن پرفورمنس محلی از اعراب ندارد. به لطف حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر در ساعت، پانامرا ۴S دیزل سریع‌ترین خودروی تولیدی با پیشرانه‌ی دیزلی است. گشتاور ۸۵۰ نیوتون متری پیشرانه‌ی ۸ سیلندر نیز که از دور ۱۰۰۰ تا ۳۲۵۰ در دسترس است توان کشش عظیمی را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

هر سه پیشرانه به گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۸ سرعته جدیدی متصل هستند و درحالی‌که همه‌ی مدل‌ها از ابتدای عرضه به‌صورت دو دیفرانسیل خواهند بود اما مدل‌های دیفرانسیل عقب نیز احتمالاً در آینده عرضه خواهند شد. مدل‌های هیبرید نیز در آینده قابل سفارش خواهند بود اما تا آن زمان فروش پانامرای قدیمی با نیرو محرکه‌ی بنزین/الکتریک ادامه خواهد یافت.

تجهیزات

سطح تجهیزان پانامرای جدید نسبت به نسل قبلی افزایش یافته است و خودروی جدید از عملکردهای نیمه خودران بهره می‌برد. سیستم InnoDrive پورشه ترکیبی از رادار، دوربین و اطلاعات ناوبری ماهواره‌ای است تا بهینه‌ترین حالات شتاب گیری، ترمز و انتخاب دنده را فراهم نماید. ایمنی در هنگام رانندگی شبانه نیز با استفاده از دوربین دید گرمایی که می‌تواند عابران پیاده و حیوانات را شناسایی کند فراهم می‌شود.

در بخش راحتی و آسایش پانامرای جدید از موارد سفارشی چون سقف پانورامیک، صندلی‌های ماساژور دار و سیستم صوتی ۳ بعدی ساخت برمستر سود می‌برد.

قیمت و زمان عرضه

بهای همه‌ی مدل‌های جدید نسبت به قبل اندکی افزایش یافته است. مدل ۴S جدید قیمت ۸۸۷۰۰ پوندی دارد که نسبت به قبل شاهد افزایش ۱۹۲۵ پوندی هستیم. بهای مدل توربو نیز با ۴۱۴۴ پوند افزایش به ۱۱۳۰۷۵ پوند رسیده است. پانامرای جدید هم‌اکنون قابل سفارش است اما تحویل آن به خریداران انگلیسی در نوامبر ۲۰۱۶ صورت خواهد گرفت.

porschepanameraoldnewspecs

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Vahid porsche

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (474 ديدگاه)

    احمد بدو بدو پست پورشه
    دیر نرسی عقب بمونی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یو اس اس اینترپرایز

      ۳۰ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دوست عزیز حوصله داری بحث الکی شروع شه.ول کن ها

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. داک

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ونسل جدید کاستی های نسل قبل رو برطرف کرده.
    این یعنی توسعه پایدار پورشه که اونو به سودده ترین کمپانی اتوموتیو تبدیل کرده .
    فقط این پانامرا پانوراماش کو؟ اونطور که متوجه شدم ظاهرا تو آپشناش نیست !نسل قبل هم نبود ! کلا پورش و بیمر زیاد با پانوراما رابطه حسنه ای ندارن !!
    روح برادر فری شاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امير علي

      ۳۰ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (399 ديدگاه)

      پانوراما هم داره جزء اپشناشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. یو اس اس اینترپرایز

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    استیل شیکی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. jalal

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (32 ديدگاه)

    پورش با این پانامرای جدیدش دیگه حرفی برای گفتن نگذاشته !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احسان(احسان سابق)

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    المانی ها واقعا تلاش می کنن و زحمت میکشن. ما بجای اینکه بفکر پیشرفت کردن و برنده شدن باشیم به این فکر ی کنیم که چطور عمرمون بگذره و راحت باشیم و دست به سیاه و سفید نزنیم. البته هر کشوری از دنیا که به جایی رسیده همین طور مردمش سخت کار میکنن. تو امریکا مهندسین شرکت های درجه 1 گاهی روزانه 15 ساعت کار میکنن و البته پاداش هم میگیرن و کمترین تعطیلی رو در سال کشورهای توسعه یافته دارن. اونوقت بعضی از ما انتظار داریم بدون فکر کردن و زحمت کشیدن بنز و پورشه سوار بشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یو اس اس اینترپرایز

      ۳۰ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      احسان جان شما تلاش کن با ماهی یک و نیم میلیون تومن ببینم پورشه سوارمیشی؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. مجید. بهترین یا هیچ.

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    زیباتر شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یو اس اس اینترپرایز

      ۳۰ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      موافقم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. محمد۲۰

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (85 ديدگاه)

    اونوقت برید پست “بررسی پژو 207 جدید ایران‌خودرو” رو بخونید!
    آدم سرشو به کجا بکوبه؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    هر چی باشه از 911 خیلی بهتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohammad-fm480

      ۴ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1894 ديدگاه)

      داداش ،تو ماشینای پورشه 911 یه چیز دیگس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. تمدن عرب

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (120 ديدگاه)

    همه چیز عالیه بجز چراغ های جلو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Mehdi TuRbO

    ۳۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1920 ديدگاه)

    شاهین جان دستت درد نکنه،این اخیرن خیلی مطلب گذاشتی ک شاید اگ این مطالب نبود من دیر تر اینجا میومدم،از زحماتت ممنونم رفیق.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۳۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      خواهش میکنم دوست عزیز :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. mohsen

    ۳۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    ممنون آقا شاهین ایشالا یه رو کلکسیون هر برندی رو که دوست داری داشته باشی
    پورشه تو این پانامرا واقعا شاهکار مهندسیشو به همه نشون داده
    من طراحی های مدل های 2010 تا 2013 رو بیشتر از نسل قبلی دوست داشتم و امیدوار بودم نسل جدید عئض شه کا شاهد تغییر و تکون کلی از پورشه شدیم
    ایشالا چند مدت دیگه تو خیابونا مدل های پایشو میبینیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. noob saibot

    ۳۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (18 ديدگاه)

    خوب تر شده واقعا …..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا