پورشهمرسدس بنز

جنگ ستارگان: پورشه پانامرا اسپورت توریسمو در برابر مرسدس-ای‌ام‌جی E63 S

آیا پورشه پانامرا اسپورت توریسمو می‌تواند در جنگ استیشن‌ها از عهده مرسدس-ای‌ام‌جی E 63 S برآید؟

مرسدس-ای‌ام‌جی E63 S
اگر یک ماشین باز واقعی بوده و به دنبال پرفورمنس فوق‌العاده و صندوق و کابینی جادار باشید خودروهایی همچون پورشه پانامرا اسپورت توریسمو توربو و مرسدس-ای‌ام‌جی E 63 S استیت گزینه‌های قابل‌اعتنایی خواهند بود.

مرسدس-ای‌ام‌جی E63 S
این دو خودرو کاربردی بودن یک استیشن را با پرفورمنس خودرویی اسپورت ترکیب کرده و هم در پیست و هم در خیابان عملکرد درخشانی نشان می‌دهند.

پورشه پانامرا اسپورت توریسمو
اسپورت توریسمو همان فرمول اصلی پانامرای استاندارد را حفظ کرده است. این خودرویی سریع، راحت و جادار بوده اما فضای داخلی و بار بیشتر را با خط سقف طویل‌تر همراه کرده است.

مرسدس-ای‌ام‌جی E63 S
به همین منوال مرسدس-ای‌ام‌جی E 63 S نیز داغ‌ترین نسخه این ژرمنی خوش‌تیپ بوده و پرفورمنس آن در حد یک سوپرکار می‌باشد.

هر دو خودرو از پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو و سیستم‌های چهار چرخ محرک استفاده می‌کنند اما پورشه تازه‌وارد می‌تواند مرسدس را شکست دهد؟

  • شاخ‌به‌شاخ

مرسدس-ای‌ام‌جی E 63 S استیت ۴MATIC+ پریمیوم

پورشه پانامرا اسپورت توریسمو توربو

مدل

۹۳۸۸۵

۱۱۸۸۲۸ قیمت (پوند)
۸ سیلندر ۴ لیتری توربو ۸ سیلندر ۴ لیتری توربو

پیشرانه

۶۰۴/۸۵۰

۵۴۲/۷۷۰ قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)
۹ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، چهار چرخ محرک

گیربکس

۳.۳ ثانیه/۳۰۰ کیلومتر در ساعت

۳.۲ ثانیه/۳۰۲ کیلومتر در ساعت شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت/حداکثر سرعت
۱۲ ۱۰.۱

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

رنگ متالیک دیزاینو (۸۹۵ پوند)، پکیج پریمیوم (۲۵۹۵ پوند)، پکیج دستیار رانندگی (۱۶۹۵ پوند)، ترمزهای کمپوزیت سرامیکی (۶۹۹۵ پوند)، پکیج نایت AMG (795 پوند)، اگزوز پرفورمنس AMG (1000 پوند)، رینگ‌های ۲۰ اینچی (۱۲۹۵ پوند)، هدآپ دیسپلی (۸۲۵ پوند)

رنگ متالیک (بدون هزینه)، چراغ‌های LED (795 پوند)، دستیار پارک (۵۰۹ پوند)، کنترل شاسی دینامیک (۳۵۲۷ پوند)، فرمان پذیری چهار چرخ (۱۵۳۶ پوند)، ترمزهای سرامیکی (۶۷۰۷ پوند)، پکیج کرونو اسپورت (۱۵۷۷ پوند)، رینگ‌های ۲۱ اینچی (۲۶۷۵ پوند)، صندلی‌های اسپورت تطبیقی (۱۰۵۳ پوند)

آپشن ها

 

  • پورشه پانامرا اسپورت توریسمو

نقاط قوت: قوای محرکه نرم با کشش فوق‌العاده سیستم چهار چرخ محرک، پرفورمنس درجه‌یک

نقاط ضعف: فضای بار و کابین کمتر نسبت به رقیب، بهای بیشتر، صندلی وسط تنگ در عقب

پورشه پانامرا اسپورت توریسمو
پانامرای استاندارد سدان اسپورت و راحت پورشه است اما نسخه جدید اسپورت توریسمو قادر است به مصاف رقبای داغی همچون مرسدس-ای‌ام‌جی E63 S برود و این کار را به لطف فضای بار بیشتر و ظرفیت ۵ نفری خود انجام می‌دهد البته نسبت به یک خودروی معمولی کاربردی بودن زیادی ندارد.

پورشه پانامرا اسپورت توریسمو
پانامرا اسپورت توریسمو با قدرت ۵۴۲ اسبی خود نیز به اندازه مرسدس ۶۰۴ اسبی قوی نیست؛ اما در تست‌های پرفورمنس ما این گیربکس فوق‌العاده PDK پورشه است که تأثیر شگفت‌انگیزی روی شتاب داشته و وجود سیستم لانچ کنترل و وزن کمتر باعث می‌شود هر دو خودرو بسیار نزدیک باشند.

پورشه پانامرا اسپورت توریسمو
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت پورشه تنها در ۳.۲ ثانیه ثبت می‌شود و بدین ترتیب یک‌دهم ثانیه سریع‌تر از مرسدس قوی‌تر است. هر دو خودرو از حالت سکون فوق‌العاده سریع حرکت کرده اما لانچ کنترل پانامرا یک مزیت دیگر است. در شتاب گیری بین دنده‌ای هم پورشه یک‌دهم ثانیه سریع‌تر است.

پورشه پانامرا اسپورت توریسمو
اما قدرت بیشتر مرسدس به شکست حریف در سرعت‌های بالاتر کمک می‌کند. از سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به بالا این AMG است که در هر دنده‌ای سریع‌تر بوده اگرچه که بخشی از این موضوع به نسبت بیشتر گیربکس ۸ سرعته آن مربوط می‌شود.

پورشه پانامرا اسپورت توریسمو
اما هنوز هم گیربکس PDK پورشه سریع و نرم‌تر عمل تعویض دنده را انجام داده و فرقی نمی‌کند در حالت رانندگی پرفشار باشید یا رانندگی نرمالی داشته باشید. گشتاور بیشتر مرسدس نیز به این معنی است که پرفورمنس خودرو بدون تلاش زیادی به دست می‌آید اما پیشرانه ۸ سیلندر پورشه در هیچ حالتی کم نمی‌آورد و تنها کمی عضلات کمتری دارد اگرچه که غرش‌های آن باعث ایجاد تفاوت نسبت به رقیب هم‌وطن خود می‌شود.

سیستم تعلیق بادی پانامرا نرم‌تر و پایدارتر از سیستم تعلیق E 63 S استیت بوده اما تکان‌های بدنه هر دو خودرو به خوبی کنترل می‌شود. در جایی که دست‌اندازها باعث انتقال لرزش به کابین مرسدس می‌شوند این پورشه است که با سواری راحت خود در جاده‌های ناهموار می‌درخشد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که پورشه از رینگ‌های ۲۱ و مرسدس از رینگ‌های ۲۰ اینچی استفاده می‌کند.

با انتخاب حالت اسپورت پلاس برای دامپرهای سه مرحله‌ای، پانامرا چابک‌تر احساس شده اما در نرم‌ترین حالت نیز خودروی خوبی را شاهد هستیم.


تکنولوژی شاسی هوشمند پورشه باعث می‌شود پانامرا وزن ۲۰۳۵ کیلویی خود را پنهان کند. فرمان خودرو توازن وزن خوبی داشته و چسبندگی آن برای سواری سریع و پایدار بالاست. اگرچه این خودرو به اندازه E 63 S بازی نمی‌کند اما سیستم چهار چرخ محرک رضایت‌بخش آن باعث می‌شود اسپورت توریسموی توربو هنوز هم خودروی فوق‌العاده‌ای برای راننده باشد.

نظرات آزمایش‌کنندگان

سیستم اطلاعات سرگرمی: صفحه‌نمایش ۱۲ اینچی بزرگ این خودرو فوق‌العاده است. اینترفیس آن کاربری راحتی داشته اما استفاده از سیستم مرسدس در زمان حرکت خودرو راحت‌تر صورت می‌گیرد.

تکنولوژی: کابین پانامرا پر شده از تجهیزات استاندارد و از جمله آن‌ها می‌توان به دو صفحه‌نمایش ۷ اینچی در داشبورد اشاره کرد. سیستم‌های اپل کارپلی و اندروید اتو در این خودرو وجود دارند.

راحتی: صندلی‌های جلو به زیبایی ساخته و پرداخته شده و بسیار راحت هستند. موقعیت رانندگی نیز درجه‌یک می‌باشد.

  • مرسدس-ای‌ام‌جی E 63 S

نقاط قوت: پرفورمنس باورنکردنی در خط مستقیم، بدنه کاربردی، پیشرانه قوی با شخصیت

نقاط ضعف: سواری سفت‌تر، محدوده حرکتی کمتر به دلیل ظرفیت محدود سوخت، کیفیت کمتر کابین در مقایسه با پانامرا

مرسدس-ای‌ام‌جی E63 S
مرسدس-ای‌ام‌جی E 63 S به لطف خروجی بالای پیشرانه بیشتر شبیه یک هاترود با صندوق بار بزرگ احساس می‌شود؛ اما هنوز هم هندلینگ برجسته‌ای برای شاخ به شاخ شدن با پانامرا دارد.

مرسدس-ای‌ام‌جی E63 S
علیرغم فرم بدنه مشترک، پرفورمنس و پیشرانه‌های ۸ سیلندر، تفاوت شخصیتی مشهودی بین این دو خودرو وجود دارد.

تجربه سواری مرسدس کاملاً تحت تأثیر پیشرانه است. استارت آن با غرش خاصی صورت می‌گیرد و زمانی که دکمه استارت را فشار می‌دهید از صدای سیستم اگزوز پرفورمنس هزار پوندی AMG لذت ببرید. با فشار دادن پدال گاز پیشرانه ۸ سیلندر بیدار شده و راننده را سر ذوق می‌آورد. کابین این خودرو پر سر و صداتر از پانامرا بوده اما این صدا هم لذت‌بخش است.

پرفورمنس پیشرانه با خودش کاملاً همخوانی دارد. درحالی‌که مرسدس قادر نیست در خط مستقیم پورشه را بگیرد اما در شتاب گیری‌های بین دنده‌ای سریع‌تر است.

بخش اعظم این سریع‌تر بودن به دلیل نسبت دنده بیشتر گیربکس بوده و بخشی هم به قدرت و گشتاور بیشتر مربوط می‌شود.


البته همه‌چیز به پرفورمنس محدود نمی‌شود. سیستم تعلیق مرسدس سفت‌تر بوده و در مقایسه با پورشه ناهمواری‌ها را برجسته‌تر می‌کند. حتی با قرار داشتن دامپرها در نرم‌ترین تنظیمات هم مرسدس خیلی سفت بوده و در دست‌اندازها سرنشینان را کمی ناراحت می‌کند. حالت‌های اسپورت و اسپورت پلاس حتی سفت‌تر هم بوده و مناسب جاده‌های مخملی نیستند.

فرمان خودرو دقیق و سرزنده بوده و ارتباط مناسبی با اکسل جلو ایجاد می‌کند. چسبندگی فوق‌العاده زیادی برای چنین خودروی سنگین‌وزنی (۲۰۷۰ کیلوگرم) وجود داشته و مزیت این سیستم تعلیق سفت‌تر کنترل بدنه احساس‌برانگیز است بنابراین در هنگام عبور از پیچ شاهد چابکی شگفت‌انگیز و البته تکان بسیار کم بدنه هستیم.

مرسدس-ای‌ام‌جی E63 S
داخل کابین E 63 S استیت مشابه برادر استاندارد خود بوده اما از جمله شاخصه‌های اسپورت AMG می‌توان به صندلی‌های سفارشی اشاره کرد. صفحات نمایش ۱۲.۳ اینچی نیز استاندارد بوده و ظاهر فوق‌العاده‌ای دارند. ارتباطات اپل کارپلی، اندروید اتو و سیستم ناوبری نیز وجود دارند. لیست تجهیزات سخاوتمندانه مرسدس در این خودرو نمایان بوده و با پانامرا برابری می‌کند.

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: مرسدس-ای ام جی E 63 S
مرسدس-ای‌ام‌جی E63 S
E 63 S پرفورمنسی قابل مقایسه با سوپرکارهای نابغه داشته و کاربردی‌تر از پورشه است. اگرچه کیفیت و راحتی سواری آن به پای پانامرا اسپورت توریسمو توربو نمی‌رسد اما پرفورمنس موشک وار آن، قیمت کمتر و هزینه‌های سواری قابل مدیریت آن باعث می‌شود به رتبه اول این مقایسه مفصل برسد.

رتبه دوم: پورشه پانامرا اسپورت توریسمو
پورشه پانامرا اسپورت توریسمو
پانامرا اسپورت توریسمو توربو شاید سواری بهتری نسبت به رقیب داشته باشد اما به اندازه E 63 S طیف وسیع‌تری را به خود جذب نمی‌کند. با اینکه کابین پانامرا کیفیت بالاتری داشته و پر از تکنولوژی‌های پیشرفته است اما چیز زیادی نسبت به پانامرای استاندارد ارائه نمی‌کند و گران‌تر از AMG بوده و هزینه‌های نگهداری آن نیز بیشتر است.

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Khan

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (362 ديدگاه)

    چقدر بدم میاد از این استیشن ها
    اگر استیشن میخواد دیگه پرفورمنس چیه، اگر پرفورمنس میخواد چرا استیشن

    کسی میدونه چند درصد سبد فروششون مال این مدل هاست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. GTA

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (56 ديدگاه)

      تو اروپا شدیدا محبوبن داداش

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. بهزاد

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (29 ديدگاه)

      موافقم. منم اصلا از استیشن خوشم نمیاد. کلا بدرد پیرها میخوره، چه واسه رانندگی، چه واسه نعشکشیشون.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. javad

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    انتخاب من پانامرا هست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. ایمان

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    کدام استیشن را بیشتر می پسندید ؟؟؟؟
    پورشه : لایک ????
    مرسدس بنز : دیسلایک ????

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. Mohamad

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (812 ديدگاه)

    خدایی هم پورشه و هم پانامرا را بیشتر قبول دارم
    اما نمیدونم چرا ظاهر و طراحی این استیشن ها به آدم القا میکنه که وزن ماشین بیش از حد زیاده و ظاهر چابکی ندارن بخصوص پانامرا از نمای پشت..

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Pooriya:::BMW:::GERMANY

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (584 ديدگاه)

    100%0پورش پانامرا

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. الف.ی

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    گر چه به نظرم پورشه طراحی گیراتری داره ولی از بقیه نظر ها به نظرم مرسدس بهتره
    علاوه بر اینکه دل هم اصن خود به خود میره به سمت مرسدس

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. King 918

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      عشق بنزی کلا ……..
      روش تعصب هم داری شدید

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. الف.ی

        ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (1632 ديدگاه)

        آره خب
        مگه میشه ماشین باز بود و رو شرکتی تعصب نداشت؟!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. KING 918

          ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
          سوابق: (2493 ديدگاه)

          همش فکر میکردم عشق فراری باشی چون عکس FXX رو گذاشته بودی اما توی کامنت ها فهمیدم نه دلت سمت دیگه س

          موافقم 1
          مخالفم 0
  7. akrh78

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1356 ديدگاه)

    پانامرا اسپورت توریزمو رو بیشتر از پانامرا معمولی دوس دارم
    نمای عقب بنز اصلا زیبا نیست.اصلا بنز نیست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. Kamran

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    انتخاب من پورشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. amir

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (14 ديدگاه)

    اگه نظر سنجی میزاشتیم حتما پورش میبرد: )

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. پارسا

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (139 ديدگاه)

    دو تا گولاخ تو این کلاس

    موافقم 0
    مخالفم 1
  11. فرهاد كرمستجی

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (254 ديدگاه)

    به عنوان کسی که مرسدس رو بیشتر از پورش دوست دارم همیشه اعتراف کردم کهاکه ب.ورش یه ماشین در اندازه ام ویی ام 110 تولید کنه بازم زیبایی و تجمل خاص خودش رو داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Saied

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    درسته هزینه بالا هست ولی در عوض یه پورشه سوار میشی.
    اصلا باید پورشه رو با فراری مقایسه کرد.
    این مقایسه اصلا قشنگ نبود.
    فقط خوشتیپیه پورشه واسه خودش یه عالمی داره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. Ali Keyhani

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (657 ديدگاه)

    بدون شک پانامرا???

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا