پورشه

داستان پورشه ۹۲۴، ترکیبی جالب از فولکس و میتسوبیشی!

رقابت بین خودروسازان آلمانی چندین دهه است که به یکی از جذاب‌ترین رقابت‌ها در صنعت خودرو تبدیل شده است. اگرچه همین رقابت‌ها باعث تولید برخی از بهترین خودروهای تاریخ شده‌اند، برخی نمادهای قابل‌احترام به خاطر اتحاد و همکاری به وجود آمده‌اند و این موضوع درباره پورشه ۹۲۴ به خوبی صدق می‌کند.

همان‌گونه که جیسون کامیسا توضیح می‌دهد، در دهه ۷۰ میلادی قوانینی تصویب شد که طی آن کمپانی‌های آلمانی باید نام کمپانی خود را شرح می‌دادند. پورشه همیشه به دنبال تمایز و مطرح شدن به عنوان برندی خاص بین دیگران بوده و به همین خاطر است که خودش را به عنوان یک کمپانی مشاوره مهندسی که هر از گاهی خودرو می‌سازد توصیف کرد.

فولکس‌واگن از پورشه درخواست کمک برای تولید خودروهای هیجان‌انگیز و اسپورت را داشت اما محصول نهایی باید ارزان‌قیمت می‌بود و این یعنی استفاده از قطعات موجود در سایر خودروها.

پورشه دست به کار شد و محصول نهایی یک خودرو با طراحی پیشرانه جلو و دیفرانسیل عقب بود که پیشرانه از ون تجاری فولکس‌واگن، گیربکس از آئودی ۱۰۰ و حتی قطعاتی از بیتل، گلف و میکروباس فولکس گرفته شد؛ اما درست زمانی که قرار بود تولید این خودرو شروع شود بحران مالی و تیم مدیریتی جدید جهت‌گیری دیگری را انتخاب کردند. پروژه موردبحث که با کد EA425 شناخته می‌شد در دست مالکی بود که پول طراحی خودرو را پرداخت اما نمی‌خواست از آن استفاده کند. خب پس پورشه چه‌کار کرد؟ این شرکت محصول نهایی را خریداری نمود.

به این ترتیب جاده برای تولید پورشه ۹۲۴ هموار شد و علیرغم برخی انتقادات به توانایی‌ها، این خودرو مشخصات پرفورمنس خوبی را بر جای گذاشت و به عنوان رقابتی‌ترین محصول در کلاس خود شناخته شد. البته این خودرو از وضعیت ایده آل به دور بود و انتقاداتی به سیستم تعلیق آن در بزرگراه‌های آمریکا وارد شده بود.

پورشه دوباره دست به کار شد و تصمیم گرفت تا مشکلات را سریعاً حل کند و همه‌چیز ۹۲۴ را از نو طراحی نماید که این امر باعث شد خودروی بهتری تولید شود. یکی از مهم‌ترین تصمیمات درباره استفاده از پیشرانه جدید گرفته شد زیرا فولکس‌واگن موافقت کرد تا ۱۰۰ هزار پیشرانه آئودی را برای ۹۲۴ تولید نماید. پس از تغییراتی در پیشرانه‌های موجود آن زمان پورشه تصمیم گرفت همان پیشرانه ۴ سیلندر را استفاده کند. البته پیشرانه جدید نیازمند بالانس بود تا نرم کار کند و همین امر منجر به همکاری با میتسوبیشی شد که در این کار تبحر بالایی داشت.

همین همکاری باعث شد ۹۲۴ شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۷.۵ ثانیه‌ای داشته باشد که دو و نیم ثانیه بهتر از قبل بود. پورشه برای گرامی داشت این واقعه تصمیم گرفت تغییراتی در طراحی این خودرو انجام دهد و حاصل کار تولید ۹۴۴ بود که جایزه بهترین خودروی جهان از نظر هندلینگ را از مجله کار اند درایور دریافت کرد.

با وجود مشکلات مربوط به پرفورمنس پورشه کمی اشرافیت و لوکس بودن را به کابین ۹۴۴ اضافه نمود اما قیمت‌گذاری رقابتی یک مشکل دیگر بود.

برای حل این مشکل ژرمن‌ها بدنه ۹۴۴ را کنار گذاشته و پیشرانه آن را به ۹۲۴ انتقال داده و مدل ۹۲۴S را معرفی کردند که از نظر پرفورمنس بسیار شبیه ۹۴۴ بود اما به خاطر بدنه‌ای با پهنای کمتر در سرعت‌های بالا عملکرد بهتری داشت.

در نهایت پورشه به توسعه ۹۴۴ در طول سال‌ها ادامه داد و با استفاده از قطعات جدید آن را به ۹۶۸ بدل نمود که خودرویی ۲۳۶ اسب بخاری بود و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵.۶ ثانیه‌ای داشت.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. RezaRs

    ۳۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1546 ديدگاه)

    دستتون درد نکنه اقا شاهین

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۳۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (3569 ديدگاه)

    شبیه قورباغه میمونه!😂البته بازم قشنگه ولی پشتش دیگه قابل تحمل نیست،عین هاچبک شده،ولی بازم پورشه ست دیگه!

    موافقم ۱
    مخالفم ۳
  3. امیر

    ۳۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (445 ديدگاه)

    ممنون آقای احمد زاده ، لطفا مطالب از این دست بیشتر بذارید.
    مثلا خبر قبلی شاید برای افرادی جالب نباشه. یعنی اصلا مفید نبود.
    پس این مطالب رو کمتر کنید جاش تاریخچه و … قرار بدید.
    ولی این پورشه هم خیلی جلوش شبیه میتسوبیشی استاریون هست.

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. Aliasn

      ۳۱ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (37 ديدگاه)

      شبیه مزدا Rx-7 fc هم هست که مزدا از پلتفرم پورشه استفاده کرد ولی نمیدونم همینه یا نه .

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
      1. datsun

        ۳۱ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2014 ديدگاه)

        داداش از پلتفرم پورشه استفاده نکرد rxfc از طراحیش الهام گرفتن پلتفرم رو مزدا خودش ساخت.

        موافقم ۴
        مخالفم ۰
        1. Aliasn

          ۳۱ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (37 ديدگاه)

          تشکر

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  4. جمشید

    ۳۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (201 ديدگاه)

    جالب بود 👌👌

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. محمد امین

    ۳۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1076 ديدگاه)

    درسته به موضوع مربوط نیست اما یه متلب علمی گفتم به دوستان بگم که مربوط به برند مورد علاقه ام هست
    سال ۱۹۸۶ که پورشه از  شاهکار ۹۵۹  رونمایی کرد ، فراری قبل از این که f40 افسانه ای رو رونمایی کنه از فراری ۴۰۸ ۴rm رو نمایی و که اولین دو دیفرانسیل فراری بود و بعضی ها عقیده دارند سیتم دودیفرانسیل این ماشین از ۹۵۹ هم پیشرفته تر بود ، فراری یه طراحی کاملا جدید رو از روی فراری ۳۴۸ توسعه داد و بعد ها هوندا nsx با الهام از این ماشین ساخته شد ، این ماشین اصلا شناخته نشد برای خیلی ها چون که انزو ماشین قوی تری میخواست برای همین در حد انگشت شماری ازش ساخته شد
    این ماشین موتور فراری ۸ سیلندر تنفس طبیعی فراری ۳۴۸ رو داشت که حجمش تا ۴ لیتر رسیده بود برای تولید گشتاور بیشتر و حالا ۳۷۳ نیتون متر گشتاور و ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت و در وسط ماشین بود و با یه گیربکس فورمول یک و صحفه کلاچ مولتی قدرتش رو به هر چهار چرخ میفرستاد و شاسی الومنیومی با سیستم فنر بندی مسابقه ای که مستقیما از روی ۲۸۸ gto competizione  گرفته شده بود ، و برای این ماشین توسعه اش داده بودن و در تونل باد کلی تست شده بود که دانفورس زیادی سر پیچ های سرعت پایین داشته باشه و کانال ونتوری داشت دقیقا شبیه ماشین های فورمول یک اون زمان ، و نکته ی جالب دیسک های ترمز بزرگ و سیستم درای سامپ پیشرفته ی این ماشین هست ، و یه پلتفرم شاهکار که پدر هوندا ی nsx هست
    دیزاین داخلی این ماشین برعکس f40 خیلی راحت و پرفکت بود و میگفتن که توزیع وزنش مثل ۵۰ ۵۰ میمونه
    حتما سرچ کنید ، البته این اطلاعات هیچ جا گیر نمیاد و من در یه مجله ی قدیمی خوندم
    این رو گفتم که بعضی از دوستان خوبمون گاها میگفتن فراری awd فراری نیست ، به خودشون بیان

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
    1. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

      ۳۱ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1726 ديدگاه)

      آقا محمد امین اگه میشه درباره gto 288 هم اطلاعاتی بدید . چون نسل بعدش F40 اومد اونقدر سر و صدا کرد که ۲۸۸ تقریبا فراموش شد .

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. محمد امین

        ۱ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1076 ديدگاه)

        ممنون ، چشم حتما یه کامنت در این مورد میزارم

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. عرفان

      ۱ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (122 ديدگاه)

      دستتون درد نکنه اقا محمد امین
      بسیار لذت بردم از اطلاعات
      خصوصا بعد از اون تنش های کامنت های پست (چین)

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. AMG///

    ۳۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (142 ديدگاه)

    جرمی کلارکسون همین ماشین رو توی تاپ گیر آرژانتین برده بود آخر ماشین رو به دلایل سیاسی اوراق کردن

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

      ۳۱ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1726 ديدگاه)

      آره آرژانتینی ها بهشون حمله کرده بودن مجبور شدن ماشیناشونو ول کنن .

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. محمد امین

        ۱ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1076 ديدگاه)

        اگر اشتباه نکنم اون پورشه ۹۲۸ gt بود که یه موتور v8 داشت و اون برنامه برای گرا می‌داشت موتور های v8 بود

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  7. Aryan🥋🥋🥋judo

    ۳۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (564 ديدگاه)

    زمانی که پورشه بزرگ با میتسوبیشی همکاری میکرد
    میتسوبیشی به خودت بیا

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
    1. RezaRs

      ۳۱ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1546 ديدگاه)

      اومممم اقا جنگنده نسازین انقدر از امریکا بخرین پولو بیارین اینور بازار
      اقا ارین این نشدنیه یه جورایی برای میتسو فعلا چندین پروژه سنگین داره برا صنایع سنگین که نشدنیه از زیرشون شونه خالی کردن

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Aryan🥋🥋🥋judo

        ۳۱ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (564 ديدگاه)

        میدونم آقا رضا در جریان پروژه های سنگین میتسو هستم ولی امیدوارم بعد از پایان پروژه ها دوباره خیلی قوی تر برگرده به بازار خودرو

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  8. Philipp

    ۳۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (565 ديدگاه)

    حرکت قابل تقدیریه

    ولی من این خودرو رو شایسته نام “پورشه” نمی دونم

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  9. Iman99

    ۳۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (348 ديدگاه)

    آره قبلا مطالعه کرده بودم میتسوبیشی این تجارب رو داره جاداره که محصولات بیشتری تولید کنه چون الان میتسوبیشی محصولات خودش رو زیاد گسترش نداده ولی این ظرفیت رو داره. از میتسو من لنسر رو داشتم یه مدت و راضی بودم بین کره ای ها و ژاپنی ها بجز مزدا هیچکدوم راضیم نکرد فقط مزدا بود که ترجیحش دادم به لنسر. پورشه هم که نیازی به تعریف نداره البته اگه خودش میخواست این کارو انجام بده خیلی بهتر میتونست انجامش بده و واقعا تو هرچی ورود کرده اول بوده ولی یه دلیل این همکاری تو اون زمان کاهش هزینه ها بوده.

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  10. ماکسیمیلیان

    ۳۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (159 ديدگاه)

    آقای احمد زاده زحمات شما بابت چنین مقاله قابل تقدیر است ، سپاس از شما💐

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  11. Reza Waffen SS

    ۱ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2704 ديدگاه)

    به دلم ننشست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا