پژوتویوتا

امیدهای پژو و تویوتا به موفقیت سدان‌های میان‌سایز

پژو و تویوتا هنوز به دنبال سرمایه‌گذاری در کلاس سدان های میان سایز اروپا هستند و به همین دلیل است که اخیراً دو محصول جدید را به امید جلب نظر خریدارانی که به دنبال شاسی بلندها هستند روانه بازار کرده‌اند.


البته از نظر آماری اوضاع کلاس سدان های میان سایز خیلی خوب نیست و انتظار می‌رود میزان فروش در این کلاس از ۵۴۰ هزار دستگاه سال پیش به کمتر از ۴۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۱ برسد.

فولکس‌واگن پاسات
به منظور درک بهتر موضوع به اواسط دهه ۹۰ میلادی می‌رویم که در آن خودروهایی همچون فولکس‌واگن پاسات، رنو لاگونا، اوپل وکترا و فورد موندئو حاکم بازار بوده و از هر ۵ خودروی فروشی در قاره اروپا یک خودرو به این کلاس تعلق داشت.


اما در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری کلاس سدان های میان سایز تنها ۳.۲ درصد از فروش قاره اروپا را به خود اختصاص داده و بدین ترتیب در رتبه نهم کلاس‌های خودرویی گوناگون قرار گرفته است. در ماه می فولکس‌واگن پاسات با فروش ۷۴۷۹۱ دستگاهی اولین رتبه را در اختیار داشته و این میزان فروش بیش از دو برابر فروش خودروی دوم یعنی اشکودا ساپرب بوده است. سومین خودروی پرفروش ماه می نیز اوپل اینسیگنیا با رشد فروش ۴۹ درصدی بوده درحالی‌که فروش فورد موندئو با افت ۱۵ درصدی به ۲۲۴۸۶ دستگاه رسیده و نهایتاً فولکس‌واگن آرتئون جدید با فروش ۱۰۰۶۶ دستگاهی در جایگاه پنجم قرار گرفته است.


اما کارت بازی پژو برای این کلاس نسل جدید ۵۰۸ بوده است. به منظور تحریک خریداران، این خودروساز فرانسوی طراحی جذاب‌تری را برای سدان خود در نظر گرفته و ظاهر آن بیشتر فست بک مانند است.


اما تویوتا هم نسخه هیبریدی کمری را جایگزین سدان و استیشن آونسیس کرده است. این خودرو از ژاپن وارد بازار اروپا خواهد شد.


هنوز مشخص نیست که آیا این دو خودرو در اروپا موفق خواهند شد یا خیر. البته که موفقیت در این بازار آسان نبوده و اکثر خریداران به دنبال کراس اوورها و شاسی بلندها هستند. رنو قبل این رویه را به چشم دیده زیرا خودروی نسبتاً جدید تالیسمان هنوز هم با چالش‌هایی در فروش مواجه بوده و فروش آن در ماه می افت ۴۵ درصدی داشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (97 ديدگاه)

    اروپایی ها بیشتر دنبال هاچبک و کراس اور ساب کامپکت هستند فروش تویوتا chr در اروپا خیلی خوبه ولی کمری را بعید میدونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. saeed

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (349 ديدگاه)

    این کلاس خودرو چون غالب مشتریهاش خانواده ها (معمولا حداقل با یه فرزند )هستند و با توجه به تغییر سلیقه خانواده ها و کشش آنها به سمت کراس اوورها (کامپکت و مید سایز) ناخودآگاه میزان فروششون با ریزش و افت همراه هست.حالا خودرویی مثل کمری به واسطه طراحی جدیدش موتور قویش …در اوایل معرفیش افزایش فروشی تجربه میکنه اما کم کم تب این داستان میخوابه .بماند خودرویی معتبر همچون آکورد با اون رزومه قوی هوندا تو آمریکا حتی در زمان معرفی نسل جدیدش دچار مشکل شد و خط تولیدش موقت چند روزی متوقف شد یا با تسهیل تو شرایط لیزینگ سعی شد به فروشش کمک شه دیگه وای به حال بقیه برندها. ضمنا اروپاییها تا جاییکه میدونم بیشتر از سدان علاقه به استیشن دارن و این داستان هم مزید بر علت میشه.حالا اوضاع کلاس بالاتر سدانها یعنی فول سایز سدانها (کلاس E) که دیگه فاجع تره.یکی از علتهاییکه بعضی کمپانیها طراحیشونو تو این کلاس دارند میبرن به سمت استایل کوپه 4 درب که یکیش همین پژو هست تو طراحی جدیدش هم همینه (افزایش جذابیت) که البته بعیده بتونه ورقو برگردونه چون از طرفی تب کراس اوورها تو دنیا همه گیر شده از بابتی کوپه های 4 درب با همه جذابیتشون خاصیت خانوادگی و فضای لازم رو ندارند که از فاکتورهای اصلی این کلاس هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمد

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (297 ديدگاه)

    کلا این روزا تو بازار جهانی اگه سدانی بخواد مشتری جذب کنه مگه از نظر هندلینگ فوق العادش و لذت رانندگی و استایل کوپه مانند بتونه افراد رو جذب کنه , در اون صورته که میتونه بقا داشته باشه و گرنه از نظر کاربردی بودن که قطعا از هر نظر کراس اوور ها و suv برتری دارن به سدان ها و شکستشون میدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. sina

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    سدان ها زنده می مونن و با قدرت برمیگردن بخصوص سدان های کامپکت و مید سایز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. amir

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (522 ديدگاه)

    لعنت به کراس اورها!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا