پژو

بررسی پژو 5008 جدید: برگ برنده فرانسوی!

سنت MPV کُشی پژو با سرعت هر چه تمام رو به جلو حرکت کرده و این بار نوبت نسل جدید ۵۰۰۸ است که به یک شاسی‌بلند تبدیل شود؛ اما آیا این برند فرانسوی با سعی در به دست آوردن دل هواداران مد پسند، نیازهای خریداران سنتی را فراموش کرده است؟

پژو 5008
پیش از پاسخ به این سؤال بیایید از نظر طراحی نگاهی به جدیدترین محصول پژو بیندازیم. این خودرو نه تنها فرسنگ‌ها با نسل پیشین خود تفاوت داشته بلکه با دیگر شاسی بلندهای ۷ نفره بازار نیز متفاوت است. نمای جلو منحصربه‌فرد، همرنگ نبودن سقف با بدنه، کابین بوتیک مانند و رینگ‌های الماس مانند ظاهر زیباتری را نسبت به خودروهایی چون اشکودا کودیاک و نیسان ایکس تریل ایجاد نموده است.

پژو 5008
در دماغه شاهد شباهت‌هایی با برادر کوچک‌تر یعنی ۳۰۰۸ بوده اما از ستون A به بعد این خودرو متفاوت است. در جایی که خط سقف ۳۰۰۸ به‌طور مناسبی به بخش انتهایی حرکت می‌کند، ۵۰۰۸ در این بخش مستقیم‌تر عمل کرده است.

پژو 5008
بخش پشتی برای جای دادن دو صندلی اضافی سرراست تر بوده اما از نظر ما ظاهر نسبتاً عجیبی دارد. احساس جذاب بودن ۳۰۰۸ به کابین برادر بزرگ‌تر نیز راه یافته است. در بخش جلو حس نشستن در ۳۰۰۸ تداعی شده و طراحی کابین مشابه با خودروهای کانسپت را شاهد هستیم. حس واقعی کیفیت نیز در کابین ۵۰۰۸ وجود داشته و در جایی که نسل قبلی از پلاستیک‌های سخت استفاده کرده بود، نسل جدید ۵۰۰۸ دارای پلاستیک‌های نرم می‌باشد.

پژو 5008
در روی درها نیز پلاستیک بکار رفته است. نشان دهنده‌های دیجیتال i-Cockpit پژو (با کاکپیت مجازی آئودی شباهتی ندارد) به‌صورت استاندارد در تمامی مدل‌های ۵۰۰۸ وجود داشته و یک مورد واقعاً برجسته هستند. صندلی‌های ماساژوردار نیز در این خودرو عرضه شده است.

پژو 5008
در بخش عقب نیمکت تاشوی مرسومی را می‌بینیم که از مدل ۳۰۰۸ گرفته شده است. تمامی صندلی‌ها نقطه‌های ایزوفیکس برای صندلی کودک را داشته و برای ایجاد حداکثر راحتی به عقب و جلو حرکت می‌کنند. بستن کمربند ایمنی کمی سخت جلوه می‌کند اما به لطف فاصله بین محوری بیشتر و کفی مسطح فضای زانوی زیادی وجود دارد.

پژو 5008
فضای سر نیز خوب بوده اگرچه که سقف پانورامیک استاندارد در مدل GT Line کمی از فضای سر سرنشین میانی را می‌کاهد. به این نکته هم اشاره کنیم که میزهای پیک‌نیک در نظر گرفته شده کمی ناامیدکننده نشان می‌دهند.

دسترسی به صندلی‌های ردیف سوم آسان‌تر از اشکودای ۷ نفره صورت می‌گیرد زیرا صندلی‌های ردیف دوم بیشتر به جلو حرکت می‌کنند. اگرچه دو صندلی انتهایی برای کودکان طراحی شده‌اند اما بزرگ‌سالان نیز می‌توانند با حرکت صندلی‌های ردیف دوم به جلو روی آن‌ها بنشینند. دو صندلی انتهایی را می‌توان را در زمان عدم استفاده به کف خودرو جمع کرد. این صندلی‌ها را می‌توان کلاً از کف خودرو درآورد.

پژو 5008
در زمانی که تمام صندلی‌ها تا شوند فضای ۲۱۵۰ لیتری ایجاد می‌شود که بیشتر از رقبایی چون کودیاک، ایکس تریل و کیا سورنتو می‌باشد اما فضای بین کف صندوق و پشت صندلی‌ها صاف نبوده و فواصلی وجود دارد. اگر خانواده‌ای جوان دارید احتمالاً اسباب‌بازی کودکتان را در این فاصله‌های ایجاد شده خواهید یافت.

پژو 5008
به لطف بدنه‌ای طویل‌تر و وزن بیشتر، ۵۰۰۸ در عبور از دست‌اندازها بهتر از ۳۰۰۸ عمل می‌کند اما عبور از چاله‌ها هنوز هم می‌تواند شوک‌های تیزی را به کابین منتقل کند. اگرچه غربیلک فرمان کوچک در مدل‌های ۳۰۸ و ۳۰۰۸ به خوبی کار می‌کند اما در خودروی بزرگی چون ۵۰۰۸ فرمان احساس حواس‌پرتی را ایجاد می‌کند. سیستم فرمان خودرو بازخورد بسیار کمی داشته و باعث می‌شود احساس مبهمی به وجود آید. همچنین تکان‌های زیادی نیز در بدنه احساس می‌شود.

پژو 5008
پژو ۵۰۰۸ را می‌توان با دو پیشرانه بنزینی و چند نسخه دیزلی سفارش داد. نسخه حاضر در این تست از نوع پایه ۱.۲ لیتری پیورتک توربو بوده که در اکثر اوقات عملکرد خوبی داشت اما در زمان استفاده از تمامی صندلی‌ها و پر بودن صندوق‌عقب قطعاً نسخه‌های ۱.۶ لیتری بنزینی یا ۲ لیتری دیزلی انتخاب بهتری خواهند بود گیربکس ۶ سرعته دستی پژو نیز بهترین گزینه موجود نبوده اگرچه که مدل‌های گران‌تر با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک جدید در دسترس هستند.

پژو 5008
آپشن سیستم چهار چرخ محرک وجود ندارد اما این خودرو به‌صورت سفارشی از سیستم کنترل چسبندگی سود می‌برد که اولین بار در ۲۰۰۸ دیده شده بود. این سیستم جایگزین سیستم کنترل کشش شده و در شرایط لغزنده چسبندگی مناسب را تأمین می‌کند. این سیستم عملکرد خوبی داشته اما آفرود ۵۰۰۸ در حد رقبا نیست.

پژو 5008

نهایتا به بحث قیمت می‌رسیم. هنوز شرایط اقساطی برای این خودرو اعلام نشده اما حتی نسخه پایه‌تر Allure نیز ۲۶۲۹۵ پوند قیمت داشته که گران‌تر از نسخه هفت‌نفره کودیاک ۱.۴ TSI 125PS SE با قیمت ۲۴۴۹۰ پوند است. می‌توان شاسی‌بلند اشکودا را به‌صورت سه‌ساله با سپرده اولیه ۱۰ درصدی و اقساط ماهیانه ۳۰۷ پوندی لیزینگ کرد.

جایگزینی نسل قبلی و قدیمی پژو ۵۰۰۸ با یک شاسی‌بلند شیک باعث محو کاربردی بودن و تطبیق‌پذیری آن نشده است. این خودرو بسیاری از ویژگی‌های دلپذیر برادر کوچک‌تر ۳۰۰۸ را داشته که از آن جمله می‌توان به کابین شیک و مجهز اشاره کرد. این خودرو علاوه بر موارد یاد شده یک ردیف صندلی اضافی نیز دارد. متأسفانه ۵۰۰۸ به اندازه اشکودا کودیاک سواری پایدار و خوبی نداشته زیرا نرم احساس می‌شود. بهتر است در انتخاب این خودرو به دنبال پیشرانه‌های بزرگ‌تر باشید.

مشخصات پژو ۵۰۰۸ ۱.۲ PureTech 130 GT Line

قیمت: ۲۸۱۹۵ پوند

پیشرانه: ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری توربوی بنزینی

قدرت/گشتاور: ۱۲۸ اسب بخار/۲۳۰ نیوتون متر

گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۰.۹ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۸۸ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: ۵.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Kamran

    ۲۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    ‌ خدایی طراحیش خیلی شیـک
    و مـدرنه مخصـوصا کابینـش!
    من که ایـرادی ازش نمیبینـم
    و به تمام رقبا ترجیح میدمش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۲۸ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (33 ديدگاه)

      من با این قضیه که صفحه کیلومتر و آمپر رو از پشت فرمان به روی داشبورد انتقال داده ، مشکل دارم … لطفا عکس چهارم را به دقت ببینید ( عکس را در Tabجدید و بزرگ شده ببینید ) ؛
      مطمئنا دید جلو ماشین خیلی کم شده و باز هم 100% مطمئنم رانندگی و دید جلو با این طراحی برای خانمها ( که جثه و قد کوتاهتری دارند ) به مشکل برخواهد خورد و اصلا غیرممکن است …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محسن

    ۲۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (190 ديدگاه)

    چقدر داخلش دوست داشتنیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. datsun

    ۲۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3477 ديدگاه)

    چرا پژو یه انجین درست حسابی طراحی نمیکنه
    همیشه یه ۱.۶ لیتری وسطه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سیاوش

    ۲۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    1.2 لیتر سه سیلندر برای این ماشین دیگه واقعا نوبره !!!یعنی چی اخه من نمی فهمم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علی

    ۲۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (848 ديدگاه)

    طراحی داخلیش نسبت به قیمتش فوق العاده هیجان انگیزه و مثل کابین پورشه پانامرا حالت کابین خلبان داره البته نمیگم در حد پورشه است .
    وارد ایران بشه و تداوم داشته باشه وارداتش میتونه موفق باشه البته با قیمت واقعی.
    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. amir Schumacher

    ۲۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    حس خوبی به این موتور های‌ کم حجم و توربو شده ، بویژه برای بازار و بنزین ایران ، ندارم
    رقبای تنفس طبیعی رو ترجیح میدم.
    ظاهر این ماشین هم قشنگه ولی انتخاب من نیست.
    حالا وارد بشه از نزدیک ببینم شاید بیشتر خوشم بیاد.
    فعلا از ۱۰ بهش ۷ میدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Landscape

    ۲۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (174 ديدگاه)

    چقدر زشت و حال بهم زنه این همون 3008 فقط کشیده تر شده
    حالا اینا هیچ ماشین هفت نفره موتورش باید 1200 cc سه سیلندر باشه
    فقط از چراغ عقب سه تکش خوشم میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ونوم اف ۵

      ۲۸ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      ظاهر سلیقه ای هست ولی به نظر من شیکه ولی برای ماشین شاسی بلند یا کراس اور انجین ۱.۶ ناجور و ۱.۲ فاجعه هست البته شاید اروپا زیاد جاده کفی داره ولی ایران با این بری مناطق کوهستانی فکر کنم کم بیاره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. ch. چ

    ۲۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (19 ديدگاه)

    پژو دیگه شورشو دراورده

    برا این سه سیلندر ۱.۲لیتری

    ینی شرط میبندم پژو تراکتور و یا حتی دامتراک هم تولید کنه یه موتور سه سیلندر ۱.۲لیتری میذاره روش⁦:-)⁩⁦:-)⁩

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. TTRS

    ۲۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این موتورهای کوچک هزینه قطعاتش خیلی کمتر هست و همینطور وزن کل موتور هم کمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Lanta

    ۲۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (48 ديدگاه)

    دلیل استفاده از موتور به این اندازه کوچیک مصرف کمتر الایندگی کمتر به هر حال اروپا کلی قوانین سخت مالیاتی داره که خیلی از خریدار راضین یه همچین ماشین با این اندازه داشته باشن ولی موتور کوچک و کم مصرف پاک تری داشته باشن این موتور بیشتر واسه بازار اروپاست طراحی داشبوردش که خیلی حرفه ای و طراحی بیرون در نوع خودش جذاب به نظر مدل موفقی است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. SAEED

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (279 ديدگاه)

    نسخه به روز شده ی 5008 رو از هر لحاظ پیشرفته تر از نسل قبلش میبینم که خیلی خوبه
    ویژگی های خوبش از جمله امکانات و طراحی عااالیش و اپشن های فنی خودرو به نظرم حتی اون مشتری که دنبال موتور پرحجم تره رو هم راضی میکنه ولا اینکه به نطرم تنوع پیشرانه هاشم خوبه
    حجم کم و قدرت و گشتاور مناسب=هزینه نگهداری و مصرف سوخت کمتر
    مرسی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. datsun

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3477 ديدگاه)

    نه دوست عزیز موتور هرچی حجیم تر باشه و اسب بخار کمتری ازش گرفته شده باشه عمر طولانی تری داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پیرهن مشکی

      ۲۸ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (14 ديدگاه)

      جدیدا دانشمندان به این موضوع پی بردن که خودروهای تنفس طبیعی و بنزینی به دلیل آلایندگی بالا و سوختن ناقص بنزین درصد گازهای So2 و Co2 بسیار زیاده و علاوه بر اون به این پی بردن که گاز آمونیاک و متان هم تولید میکنه که این گازها عامل 100 درصدی سرطان هستش که متاسفانه در ایران به دلیل بنزین های بی کیفیت و خودرو های نامرغوب و سطح پایین آگاهی مردم نسبت به این موضوع درصد این عامل بسیار وحشتناک بالاست. به همین دلیله که تو ایران مردم دارن سرطان میگیرن. اگه به فکر صنعت خودروسازی ایران نیستیم لااقل به جای فکر کردن به پول و منافق به فکر سلامتی خودمون باشیم. لطفا کمی عاقلانه بیاندیشیم…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. SAEED

      ۲۹ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (279 ديدگاه)

      سلام
      در عوض راندمان کمتری خواهد داشت ولی اگه با حجم کمتر راندمان بالاتری داشته باشه طول عمر پیشرانه نسبت به نمونه های حجیم تر چندان محرض نخواهد بود
      مرسی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. ali a

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    شرکتی که هیچ وقت نتونسته یه پیشرانه 6 سیلندر خوب تولید کنه اصلا خودرو سازه کاملی نیست…الکی نیست که پژو هیچوقت تو امریکا عرضه نشد…چون میدونست شکست میخوره…پژو از کره ای ها هم خیلی عقب افتاده…کیا هیوندایی خیلی بهتر از پژو تو این سال کار کردن…این مدل هم با موتور 3 سیلندرش خنده داره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. لانتا

      ۲۸ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (48 ديدگاه)

      یک این که پژو تو قبل از ده نود و خود ده نود میلادی تو بازار امریکا بود بعدا مثل هم وطنش رنو تصمیم گرفته تا خارج بشه چون سودی واسش نداشته الان برنامه واسه برگشت دوباره به امریکا داره دوم این که همین شرکت یه موتور شیش سیلندر تولید کرده با همکاری رنو و ولوو که همین موتور رکورد دار سرعت لمانز در زمان خودش هستش تو این که صنعت کره پیشرفت کرده حرفی نیست ولی پژو سیترون پنجمین تولید کنند خودرو دنیا و دومین شرکت بزرگ اتومبیل سازی اروپاست که نشون میده خودرو ساز عقب افتاده ای نیست اگه با دیدن موتور سه سیلندر خندت میگره الان همه شرکتای تولید کننده خودرو رو محصولاتشون از همین سه سیلندر ها استفاده میکنن و مشتریا و طرفدارای مخصوص خودشون دارن،

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. SAEED

      ۲۹ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (279 ديدگاه)

      نه تنها 6 سیلندر تولید کرده که قبلا تو مسابقات مختلف و الان تو داکار به کار میره بلکه مثلا تو کانسپت انیکس فک کنم پیشرانه 8 سیلندر بود
      به نظرم تنها اقتضا کردن ما ایرانی ها به حجم پیشرانه و بررسی نکردن اطلاعات دیگه ی پیشرانه یه کار کاملا غلطه مهم راندمانیه که اون پیشرانه تحویل میده
      مرسی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. Wrx

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (329 ديدگاه)

    پژو هیچ هیچ حرفی نداره تو قسمت موتور بزنه
    این ماشین اندازه سورنتو و گرند سانتافه هست
    ولی موتورش ۱۲۰۰هست که یک لش به تمام معناست ?
    حتی کیا هم فهمید موتور ۲۴۰۰برای سورنتو کمه و دیگه سورنتو رو با موتور ۲۰۰۰توربو بیرون میده
    بعدشم شاسی بلند اونم هفت نفره بدون سیستم چهارچرخ یعنی اشغال
    این ماشین در نگاه اول فقط داخل شلوغشه که ادمو جذب میکنه وگرنه واقعا اشغاله
    ادم باید مغزش معیوب باشه کولیوس و سورنتو سانتافه و ایکس تریل رو بزاره اینو بگیره???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. شاهین

    ۲۹ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1166 ديدگاه)

    داشتبردش با آدم حرف میزنه
    یاد محصولات لامبورگینی میوفتم.توش شکستگی و تیزی به کار رفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. سروش

    ۲۹ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (176 ديدگاه)

    نمیدونم چرا با زبان طراحی جدید پژو ارتباط برقرار نمیکنم . بنظرم چراغ های جلوش خیلی زشته یا حداقل با بدنه همخوانی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا