پژو

تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی پژو 508 هیبرید

واقعاً نمی‌توان از پژو ۵۰۸ گذشت. بدنه‌ی نرم و روان، چراغ‌های LED بزرگ و پیشرانه‌های دینامیک و به‌روز باعث شده‌اند نسل جدید این خودرو یکی از بهترین‌های کلاس خود باشد.


این مدل جدید پلاگین هیبریدی نیز می‌تواند ۵۰۸ را از خودرویی برجسته که اساساً به خاطر ظاهرش خریداری می‌شود به خودرویی اقتصادی‌تر و کم‌مصرف بدل نماید. محدوده حرکتی این خودرو در حالت الکتریکی بین ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بوده و در هر کیلومتر تنها ۴۲ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند که برای خریداران بریتانیایی اهمیت زیادی دارد چراکه مالیات کمتری پرداخت خواهند کرد.


زمانی که از حالت الکتریکی استفاده نشود پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربوی ۱۷۷ اسب بخاری پژو وارد میدان می‌شود و البته آزادی عمل هر خودروی بنزینی یا دیزلی را در اختیار راننده می‌گذارد. شارژ باتری‌ها با استفاده از سوکت خانگی حدود ۷ ساعت طول می‌کشد ولی استفاده از شارژر سریع‌تر با کاهش زمان شارژ به ۲ ساعت می‌شود. پژو ۵۰۸ همچنین با آپشن ذخیره‌ی شارژ باتری برای استفاده در سفرها عرضه می‌شود.


اگرچه باتری‌های لیتیوم-یونی ۱۱.۸ کیلووات ساعتی ۵۰۸ هیبرید باعث افزایش وزن این خودروی فرانسوی شده اما توازن برجسته‌ای بین هندلینگ و پایداری و راحتی سواری وجود دارد. با انتخاب حالت تمام الکتریکی حداقل ناله‌ی گیربکس و صدای لاستیک‌ها به گوش می‌رسد.


نیروی احیا شونده‌ی ترمز نیز می‌تواند با کشیدن اهرم تعویض دنده به عقب مورداستفاده قرار گیرد. به این ترتیب که خودرو از نیروی ترمز در زمان برداشتن پا از روی پدال گاز استفاده می‌کند تا انرژی بیشتری ذخیره شود. البته عملکرد این سیستم خوب بوده و می‌توان آن را پیش‌بینی کرد. قطعاً کمی ابهام در پاسخ پدال ترمز وجود دارد و عادت کردن به آن کمی زمان می‌برد اما خب این هم از نشانه‌های اکثر خودروهای پلاگین هیبریدی بازار است.


حالت رانندگی هیبرید پیش‌فرض به واحد الکتریکی و بنزینی اجازه می‌دهد تا به نرمی تمام خودرو را پیش ببرند و حداقل صدا و لرزش وجود داشته باشد. صدای پس زمینه‌ی پیشرانه‌ی بنزینی را به سادگی می‌توان فراموش کرد. یکی از نقاط ضعف ۵۰۸ گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک است که گاهی اوقات پاسخ‌های بدی به پدال‌های روی فرمان یا زمان تخت گاز رفتن می‌دهد. مهندسان پژو می‌گویند گیربکس یکی از موارد مهم توسعه‌ای است که فعلاً کارهایش به پایان نرسیده و بنابراین در آینده بهبود خواهد یافت.


دامپرهای تطبیقی نیز به‌صورت استاندارد در ۵۰۸ هیبرید وجود دارند اما تفاوت‌های بین حالت‌های رانندگی خیلی زیاد نیست. حالت راحت در سرعت‌های کم نرمی را به ارمغان می‌آورد اما همان حالت استاندارد نیز چنین عملکردی را برای اکثر خریداران تأمین خواهد کرد. حالت اسپورت نیز تأثیر بیشتری روی فرمان داشته تا روی سواری و تأکید آن روی هیجان پشت فرمان ۵۰۸ بوده است.


پژو تلاش زیادی داشته قوای محرکه‌ی هیبریدی تأثیری روی کابین ۵۰۸ نداشته باشد. فضای سرنشینان تغییری نداشته و بنابراین در جلو راحتی زیادی وجود داشته و در عقب نیز دو نفر بزرگ‌سال به راحتی می‌نشینند. صفحه‌نمایش بزرگ و ظاهر و احساس کلی داشبورد عالی بوده و تغییر چندانی نسبت به ۵۰۸ استاندارد نداشته‌اند. البته برخی دکمه‌ها تغییر یافته‌اند.


فضای صندوق ۳۰ لیتر کاهش داشته است اما خب زیر کف صندوق فضای مناسبی وجود داشته که باعث می‌شود در کل فضای بار قابل‌توجهی برای این خودرو تدارک دیده شده باشد.

اگرچه تکنولوژی پلاگین هیبریدی در خودروهای زیادی بکار رفته اما ۵۰۸ هیبرید اولین محصول گروه پژو-سیتروئن است که از این قوای محرکه جدید استفاده می‌کند.

و در کل پژو ۵۰۸ هیبرید نشان دهنده‌ی جهت‌گیری صحیح این خودروساز فرانسوی است. ما دوست داریم محدوده حرکتی الکتریکی این خودرو بهتر باشد اما فعلاً عملکرد آن در دنیای واقعی را ندیده‌ایم. در کل ۵۰۸ هیبرید از نظر راندمان و کارایی خودروی معقولی بوده و همچنین کلافه کننده نیست.

سواری، طراحی ظاهری و حالت کلی خودرو جالب‌توجه بوده و استفاده از قوای محرکه‌ی هیبریدی نیز بر جذابیت‌های آن افزوده است.

البته قیمت‌گذاری در این کلاس فاکتوری مهم است. پژو فعلاً نگفته قیمت این خودرو چقدر خواهد بود اما اگر ۵۰۸ هیبرید در قلمروی خودروهایی همچون ب ام و سری ۳ و مرسدس C کلاس پلاگین هیبریدی قرار بگیرد توجیه آن سخت خواهد بود. اگر پژو ارزان‌تر از خودروهای یاد شده باشد و قیمت آن مشابه کیا اپتیما هیبریدی ۳۴ هزار پوندی باشد به سادگی می‌توان آن را توصیه کرد.

این قوای محرکه‌ی پلاگین هیبریدی اهمیت زیادی برای پژو دارد زیرا در مدل‌های آتی هم استفاده خواهد شد. ما دوست داریم برد الکتریکی آن بهتر شود اما با این وجود نیز ۵۰۸ هیبرید خودرویی دوست‌داشتنی بوده و از دینامیک خوب و کابین سطح بالایی سود می‌برد. قیمت‌گذاری صحیح به پژو ۵۰۸ هیبرید کمک خواهد کرد خودرویی جذاب برای قلب و عقل طرفداران باشد.

مشخصات پژو ۵۰۸ هیبرید پروتوتایپ

  • قیمت: ۳۵ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی بنزینی به همراه یک واحد الکتریکی
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • قدرت: ۲۲۱ اسب بخار
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۳۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۲.۶ لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. مزدا

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2029 ديدگاه)

    از معدود محصولات پژو هست که ازش خوشم میاد.طراحی خیلی زیبای داره از جمله رنگ البالویش .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ahmad

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    فوق العاده زیبا ، شیک و با ابهت ، یه لاستیکش میارزه به صدتا ماشین امریکایی ، حالا امریکایی بازا بیاید هر چی دوست دارید بد و بیراه بگید و دیسلایک بارون کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. OMID

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      اصن تو دقیقا چکار امریکایی باز ها داشتی این وسط ؟مخت سالمه ؟ قرصاتو نشسته خوردی باز ؟
      به هر حال که این یه اشغال لگن فرانسویه که به اندازه پراید هم راه نمیره چه برسه به امریکایی ها .تو خود متن هم گفته در حد سری سه و سی کلاس هم نیست
      حتی به اندازه داج چارجر 1969 هم راه نمیره
      گیربکسش هم که طبق معمول لگنیجات فرانسوی اشغاله ، دیگه چی ؟
      از طراحی چرت و نا هماهنگش هم که نگم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. علی

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    پرچم دار اروپا 508

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فرشید

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (179 ديدگاه)

    به برکت مدیریت درست و اصولی در حال حاضر حسرت یه پژو 405 دست دوم هم توی دلمه. بعد از سال ها کار کردن با کلی خون دل خوردن و قناعت و صرفه جویی میخواستم پرایدمو تبدیل به پژو 405 کنم که قیمتا یه شبه دو برابر شد :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. (Saeed(peugeot

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (325 ديدگاه)

    ایوووووول پژو….عالی داره کار میکنه پژو

    پله های ترقی و داره یک شبه طی میکنه.

    نسل جدید ۲۰۰۸ هم تو راهه…عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا