دوئل پژو 108 و سیتروئن C1

در ادامهٔ برگزاری سری رقابت‌های خودرویی پدال در قسمتی دیگر از دور سوم مرحلهٔ مقدماتی، به گروه هاچ‌بک‌های کوچک سگمنت A رسیده‌ایم. در دومین دوئل این گروه، اوپل آدام به مصاف فیات 500 رفت که مجموعاً طی این دوئل تعداد 1191 رأی به ثبت رسید اما در این دوئل هم نتایج نظرسنجی‌های سایت و کانال تلگرام عکس یکدیگر هستند به‌گونه‌ای که در سایت اوپل و در تلگرام فیات برتر میدان است. بااین‌حال پس از احتساب کل آراء مشخص شد که این یکی از نزدیک‌ترین دوئل‌هایی است که تاکنون برگزار کرده‌ایم چراکه طی آن فیات 500 موفق به کسب 592 رأی و اوپل آدام 599 رأی شده است. بدین ترتیب آدام با اختلافی بسیار جزئی و با کسب 50.3 درصد از کل آراء به مرحلهٔ بعدی صعود کرد. امروز اما دو پسرعموی بسیار شبیه به هم یعنی پژو 108 و سیتروئن C1 باهم به رقابت می‌پردازند.

شورلت اسپارک

اوپل کارل

رنو توئینگو

اسمارت فورفور

؟

؟

اشکودا سیتیگو

سئات Mii

سیتروئن C1

پژو 108

؟

؟

فیات 500

اوپل آدام

سوزوکی سلریو

هوندا N One

اوپل آدام

؟

هیوندای i10

کیا پیکانتو

تویوتا آیگو

فولکس‌واگن آپ

؟

فولکس‌واگن آپ

پژو 108

پیشینهٔ محصولات سری 1 پژو به سال 1972 و معرفی مدل 104 بازمی‌گردد. این خودرو تا سال 1976 به‌صورت چهاردر سالن و از 1976 تا 1988 در دو نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در به تولید رسید اما پس از خاتمهٔ تولید آن، برای چند سال خبری از سری 1 پژو نبود تا اینکه این سری در سال 1991 با معرفی مدل 106 بازگشت. پس از 106، در سال 2005 نوبت به مدل 107 رسید که البته تفاوتی بنیادین با اسلاف خود داشت چراکه به یک هاچ‌بک کوچک سگمنت A تبدیل شد که حتی از نسخهٔ پنج‌در 104 هم طول کمتری داشت. همچنین 107 بر اساس پلت‌فرم مشترکی با تویوتا آیگو و سیتروئن C1 ساخته شده بود و این سه خودرو اشتراکات فنی بسیار زیادی با یکدیگر داشتند. سپس سرانجام در نمایشگاه ژنو 2014 نسل جدید این هاچ‌بک کوچک با نام 108 رونمایی شد که بازهم بر پایهٔ پلت‌فرم مشترکی با آیگو و C1 ساخته شده است. به همین دلیل به‌طور همزمان با معرفی 108، نسل جدید این دو خودروی مذکور هم معرفی شدند. برای هر سهٔ این هاچ‌بک‌ها، دو پیشرانهٔ مختلف بنزینی تنفس طبیعی شامل 1.2 لیتری چهار سیلندر و 1 لیتری سه سیلندر ارائه می‌شود که برای این دوئل پیشرانهٔ کوچک‌تر را برگزیده‌ایم. این موتور 70 اسب بخار قدرت و 95 نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

سیتروئن C1

سیتروئن C1 اما برخلاف پسرعمویش، تاریخچهٔ بسیار کوتاه‌تری دارد چراکه برای اولین بار در همان سال 2005 همزمان با پژو 107 به‌عنوان کوچک‌ترین محصول سیتروئن معرفی شد. سپس همان‌طور که در بالا اشاره شد، نسل دوم C1 نیز همزمان با پژو 108 در نمایشگاه ژنو 2014 رونمایی گردید. C1 در نمای عقبی به‌جز لوگو و گرافیک داخلی چراغ‌ها، به‌طور کامل با 108 یکسان است و تنها تغییرات جلویی مانند چراغ‌ها و جلوپنجره، این دو هاچ‌بک کوچک فرانسوی را از یکدیگر متمایز می‌کند. این موضوع به داخل دو خودرو هم کشیده شده و در اینجا هم شاهد کابین تقریباً یکسانی هستیم؛ اما تویوتا آیگو تا حدودی مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و حداقل در ظاهر با C1 و 108 متفاوت است. این پسرعموی ژاپنی در اولین دوئل این گروه رودرروی فولکس‌واگن آپ قرار گرفت. سیتروئن C1 مانند پژو 108 و تویوتا آیگو در دو نسخهٔ پنج‌در و سه‌در تولید می‌شود درحالی‌که نسخهٔ سقف بازشوی هر سهٔ آن‌ها نیز تولید می‌شود. در این نسخه، بجای سقف فلزی، سقف پارچه‌ایِ قابل جمع شدن قرار دارد اما درعین‌حال ستون‌ها ثابت هستند که این هاچ‌بک‌ها را به خودرویی نیمه کابریولت تبدیل می‌کند. همان‌طور که اشاره شد، برای C1 آیگو و 108 پیشرانه‌های یکسانی ارائه می‌شود که بنابراین در این دوئل هم موتور C1 دقیقاً با 108 یکسان بوده و همان واحد 1 لیتری سه سیلندر بنزینی است.

مشخصات فنی

 

پژو 108

سیتروئن C1

پیشرانه 1 لیتری 3 سیلندر 1 لیتری 3 سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت 70 اسب بخار 70 اسب بخار
گشتاور 95 نیوتن متر 95 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 13 ثانیه 13 ثانیه
حداکثر سرعت 160 کیلومتر/ساعت 160 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 4.1 لیتر (ترکیبی) 4.1 لیتر (ترکیبی)
وزن 840 کیلوگرم 840 کیلوگرم
طول 3.47 متر 3.46 متر
فاصلهٔ محوری 2.24 متر 2.24 متر
حجم صندوق بار 180 لیتر 195 لیتر
قیمت پایه 8,995 پوند 8,995 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

28 دیدگاه

  1. PaRHaM
    سوابق: (712 دیدگاه) ,

    این دیگه چیه؟??
    چقدر باحاله دقیقا دوتا عین هم! هم ظاهر هم فنی هم کابین
    سیتروئن چقدر بی ریخته?
    آقا منم ی دوئل میزارم?
    پژو ۲۰۶ تیپ ۶ سفید —> لایک
    پژو ۲۰۶ تیپ ۶ مشکی —> دیس لایک
    ???

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (216 دیدگاه) ,

      این دقیقا همون موتوریه که سایپا با سیتروئن میخواد بسازد به درد کشیدن گاری هم نمیخوره

      پاسخ
    2. Moein
      سوابق: (74 دیدگاه) ,

      من واسه رای دادن ده بیس سی چهل کردم.راه دیگه ای نداشتم ،میفهمید؟؟؟؟

      پاسخ
    3. aston martin
      سوابق: (1307 دیدگاه) ,

      خخخخخخ پرهام لپ کلامو گفتی : ))))
      منم بگم گزینه ی هیچ کدومم بزارین
      جفتشونم مزخرفن هیچ کدومو ترجی نمیدم : ))

      پاسخ
  2. ALI
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    دوتا دوقلو دوئل نداره …هیچ کدوم مزیت خاصی ب اون یکی نداره فقط ی میل طول و 5 لیتر حجم…خخخخخخخخ

    پاسخ
    1. سامان اذری
      سوابق: (2674 دیدگاه) ,

      چراغهای سیتروئن رو
      انگار از جای تاریک اومده جلو نور خورسید چشماشو جمع کرده تا نور اذیتش نکنه (عکس سوم) ??

      پاسخ
  3. كوروش
    سوابق: (966 دیدگاه) ,

    اینا دوتا کلا یکی هستند
    من فقط بخاطر برند به سیتروئن رای دادم که اونم راستش …

    پاسخ
  4. ?Chalenger?
    سوابق: (183 دیدگاه) ,

    ده-بیست-سی_چهل_پنجاه_شصت-هفتاد-هشتاد_نود-صد????? شانسی زدم به سیتروئن

    پاسخ
  5. ..::Majidio Lamborghini::..
    سوابق: (11111 دیدگاه) ,

    اینا که جفتشان یکی هستند !
    اتفاقاً من به این سگمنت و کلا هاچ بک های کوچک خیلی علاقه دارم. به خاطر راحتی بی نظیری که در داخل شهر دارند. هاچ بک ایده‌آلی رو هم که شدیداً دوست دارم داشته باشم A45 هستش.

    اما این دویل …
    جدا از تفاوت های ظاهری ،۲ دقیقه هست دارم تو جدول می‌گردم که یک تفاوت پیدا کنم نمیتونم !
    بالاخره یکی پیدا شد.
    پژو از جلو قشنگ تره اما اسم سیتروئن حس و حال بهتری بهم میده.
    به سی‌وان رای میدم چون حجم صندوق بارش بیشتره ، ۱۵ لیتر زیاد نیست اما واسه یک هاچ⁦بک کوچیک نمیشه ازش کاملا صرف‌نظر کرد.

    پاسخ
  6. Meysam..Laferrari
    سوابق: (574 دیدگاه) ,

    همه چیز این اعداد مشابه نیستن تا وقتی سوار این دو تا نشده باشی نمیتونی نظر درستی بدی چون دو تا ماشین با مشخصات فنی یکسان هم در تجربه ی واقعی بسیار متفاوت میتونن باشن ولی از اونجایی که ظاهر برای من بسیار مهمه به پژو رای میدم.

    پاسخ
  7. MOBIN POURMAND
    سوابق: (75 دیدگاه) ,

    دوست نویسنده عزیزم،امیر جان،در اول متن که از عبارت نیمه کابرلیوت استفاده کردید تقریبا اشتباه است.
    به طور تخصصی ب این کلاس خودرو ها لانداولت میگن.
    من برای صندوق ب سی۱ رای دادم.همه چیزشون یکیه.اینقد شباهت تو دوتا چیز ندیده بودم خداییش

    پاسخ
    1. امیر دهقان
      سوابق: (370 دیدگاه) ,

      دوست عزیز
      لانداولت به خودروهایی اطلاق میشه که در آن‌ها سقف قسمت راننده ثابت بوده و فقط سقف قسمت سرنشینان عقب باز میشه، از این نوع سقف عمدتاً در لیموزین‌های لوکس و تشریفاتی استفاده میشه مثل مایباخ 62S.
      اما سقف این هاچ‌بک‌ها در اصل یک سقف پارچه‌ای قابل باز شدن هست که اجازۀ ورود هوای آزاد رو به داخل ماشین میده و حسی نزدیک به یک ماشین کابریولت رو تداعی میکنه.
      لطفاً این تصویر رو ملاحظه کنین:
      https://www.netcarshow.com/citroen/2015-c1/1024×768/wallpaper_2b.htm

      پاسخ
  8. فیصل
    سوابق: (352 دیدگاه) ,

    بعد از دوئل دیروز پورشه و مرسدس به این دوئل نیازه که استراحت کنیم

    پاسخ
    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
      سوابق: (2611 دیدگاه) ,

      حالا که فکرشو میکنم، اونقدرا هم مسخره نیست این دوئل! پژو سپرای قشنگ‌تری داره، چراغ جلوش عامه‌پسند‌تره، جلو پنجرش شیک‌تره، رنگ‌بندی جالب‌تریم داره، رای من پژو، اما در کل تو این کلاس اسمارت به نظرم بهترین باشه.

      پاسخ
  9. سعید(تهران)
    سوابق: (348 دیدگاه) ,

    فک کنم بانوان در این مورد صاحب نظر تر هستن، راستش من اگه پول پیدا هم بکنم از اینا نمیخرم.

    پاسخ
  10. Omid622
    سوابق: (503 دیدگاه) ,

    با عرض معذرت خواهی از عوامل پدال و کاربران و خوانندگان گرامی چرت ترین دوّئل تا به الان
    نه به اون شورش شور بنز و پورشه نه به این تلخی پژو و سیتروئن
    یه پایان تلخ بهتر از یه تلخیه بی پایانه

    پاسخ
  11. Omid622
    سوابق: (503 دیدگاه) ,

    با عرض معذرت خواهی از عوامل پدال و کاربران و خوانندگان گرامی چرت ترین دوّئل تا به الان
    نه به اون شوری شور بنز و پورشه نه به این تلخی پژو و سیتروئن

    پاسخ
  12. حمیدرضا
    سوابق: (1851 دیدگاه) ,

    خیلی شکل همن انتخاب من پژو چون ظاهرشو بیشتر دوست دارم

    پاسخ
  13. Meysam..Laferrari
    سوابق: (574 دیدگاه) ,

    این دوستانی که هی میگن هیچ کدوم هیچ کدوم موقع خرید خودرو تو دنیای واقعی هم بجای 405 و پراید میگن هیچکدوم یا فقط اینجا بلدن بگن؟؟

    پاسخ
  14. رامتین
    سوابق: (1385 دیدگاه) ,

    کاملا مشابه همند ولی پژو زیباتره.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.