دوئل پژو 301 و سیتروئن الیزه

دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم رو پایان است و امروز نوبت به گروه سدان‌های ساب‌کامپکت رسیده است که در دوئل قبلی آن دو سدان هم‌خانواده یعنی اشکودا راپید و سئات تولدو در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد 797 رأی به ثبت رسیده است که راپید موفق شد با دریافت 537 عدد از آن‌ها و کسب 67 درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کند. این در حالی است که تولدو 260 رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل سوم گروه سدان‌های ساب‌کامپکت بازهم دو سدان هم‌خانواده ولی این بار پژو 301 و سیتروئن الیزه باهم به رقابت پرداخته‌اند.

هیوندای اکسنت

نیسان ورسا

سئات تولدو

اشکودا راپید

هیوندای اکسنت

اشکودا راپید

رنو سیمبل

لادا وستا

پژو 301

سیتروئن الیزه

؟

؟

هوندا سیتی

سوزوکی سیاز

تویوتا یاریس iA

میتسوبیشی میراژ

؟

؟

پژو 301

پژو برای اولین بار از نام 301 در سال 1932 استفاده کرد. این خودروی بزرگی بود که در سبد محصولات آن سال‌های پژو بین مدل‌های 201 و 401 قرار می‌گرفت و در سال 1936 با مدل 302 جایگزین شد. این روند طی سال‌های بعد ادامه پیدا کرد تا نهایتاً سری 3 پژو به مدل 308 رسید؛ اما پس‌ازاینکه رنو با معرفی سدان ارزان‌قیمت لوگان به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کرد، پژو-سیتروئن هم تصمیم گرفت چنین خودرویی را روانهٔ بازار کند. بدین ترتیب پژو در نمایشگاه پاریس 2012 رسماً سدان ارزان‌قیمتی بنام 301 را معرفی کرد. البته هرچند این خودرو 301 نام دارد اما هیچ ارتباطی با سری 3 پژو ندارد. این سدان ساب‌کامپکت فرانسوی روی پلت‌فرم PF1 پژو-سیتروئن ساخته شده که با خودروهایی چون پژو 2008، پژو 208 و دی‌اس 3 مشترک است. همچنین نسخهٔ ری‌بج شدهٔ این ماشین توسط سیتروئن با نام الیزه تولید می‌شود. 301 در مناطق مختلفی چون اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی عرضه می‌گردد و برنامهٔ تولید آن در ایران توسط جوینت ونجر ایران‌خودرو و پژو یعنی ایکاپ نیز مطرح است. البته پیش از آن، فعلاً تعداد محدودی از این خودرو به‌صورت وارداتی در بازار کشورمان عرضه شده است. 301 سال گذشته فیس‌لیفتی را تجربه کرد که پس از این فیس‌لیفت، نمای ساده و خسته‌کنندهٔ قبلی آن خصوصاً در قسمت جلویی تا حد قابل‌توجهی بهبود پیدا کرده است. 301 با سه پیشرانهٔ مختلف شامل نمونه‌های 1.2 لیتری و 1.6 لیتری بنزینی و 1.6 لیتری دیزلی به بازار عرضه می‌گردد که ما برای این دوئل موتور 1.6 لیتری بنزینی آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این موتور 115 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد که انتقال قدرت آن توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد درحالی‌که پس از فیس‌لیفت، یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جدید بجای نمونهٔ چهار سرعتهٔ قبلی ارائه شده است.

سیتروئن الیزه

سیتروئن در سال 2002 از نام الیزه برای خودروی کوچکی استفاده کرد که توسط جوینت ونچر پژو-سیتروئن-دانگ‌فنگ صرفاً برای بازار داخلی چین توسعه پیدا کرده بود. این خودرو که در دو نسخهٔ هاچ‌بک و سدان به تولید می‌رسید، بر اساس سیتروئن ZX ساخته شده بود و قطعاتی را هم از مدل‌های سیتروئن سارا و ساکسو قرض گرفته بود؛ اما پس از معرفی پژو 301 در سال 2012، همان‌طور که گفته شد سیتروئن هم نسخهٔ ری‌بج شدهٔ آن‌را با نام الیزه و با تغییراتی در جلو و عقب معرفی کرد. بدین ترتیب تولید الیزهٔ چینی در همین سال خاتمه یافت و این خودروی جدید به‌عنوان نسل دوم الیزه در چین عرضه گردید؛ اما نسل دوم الیزه برخلاف گذشته خودرویی جهانی بوده و علاوه بر چین در مناطق دیگری چون آفریقای شمالی، آمریکای جنوبی و اروپا هم عرضه می‌گردد. هم‌زمان با فیس‌لیفت پژو 301 در سال 2017، سیتروئن الیزه هم فیس‌لیفتی را تجربه نمود که تغییراتی را عمدتاً در نمای جلویی آن به همراه داشت. این خودرو نیز دقیقاً همان سه پیشرانه 301 به بازار عرضه می‌گردد که بنابراین ما هم جهت برابر بودن شرایط دو خودرو در این دوئل برای الیزه هم همان موتور 1.6 لیتری بنزینی با 115 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور را انتخاب کرده‌ایم. سیتروئن الیزه سال گذشته در بازار اروپا 15,620 دستگاه فروش داشته درحالی‌که فروش پژو 301 در این سال بسیار کمتر و معادل 2,397 دستگاه در اروپا بوده است. الیزه سال گذشته در چین هم فروش بیشتری را نسبت به 301 تجربه کرده است به‌نحوی‌که فروش آن در این کشور 47,459 دستگاه بوده درحالی‌که 301 موفق به فروش 29,486 دستگاه شده است؛ بنابراین هرچند این دو سدان فرانسوی در اصل خودروهایی یکسان با نام‌هایی متفاوت و با تغییراتی جزئی هستند اما سیتروئن الیزه در فروش موفق‌تر عمل کرده است.

 مشخصات فنی

 

پژو 301

سیتروئن الیزه

پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر 1.6 لیتری 4 سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت 115 اسب بخار 115 اسب بخار
گشتاور 150 نیوتن متر 150 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 10.3 ثانیه 9.4 ثانیه
حداکثر سرعت 188 کیلومتر/ساعت 188 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 6.4 لیتر (ترکیبی) 6.5 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 50 لیتر 50 لیتر
تولید آلایندگی 148 گرم/کیلومتر 151 گرم/کیلومتر
وزن 1090 کیلوگرم 1090 کیلوگرم
طول 4.44 متر 4.42 متر
فاصلهٔ محوری 2.65 متر 2.65 متر
حجم صندوق بار 506 لیتر 506 لیتر
قیمت پایه 84,700 یوآن 83,800 یوآن

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

25 دیدگاه

  1. Kamran
    سوابق: (467 دیدگاه) ,

    در این دسته گروه ژاپنی ها
    بهتـریـن گزینـه هـا هستنـد

    پاسخ
  2. amir
    سوابق: (369 دیدگاه) ,

    آخه اینها که دو تا ماشین نیستند !!این دو تا دقیقا یکی هستند فقط آرم جلو پنجره و روفرمونشون فرق می کنه!

    پاسخ
  3. فرید
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    هیچ فرقی باهم ندارند فقط انتخاب بین دوبرندهست وسلیقه هردوگروه قابل احترام.

    پاسخ
    1. علیرضا
      سوابق: (231 دیدگاه) ,

      با توجه به خودروهای ساخت سیتروئن که نرم ترین خودروها تو جهان هستن رای من اینجا سیتروئنه.

      پاسخ
      1. M
        سوابق: (208 دیدگاه) ,

        آره نرم ترین خودروی جهان سیتروئنه !مخصوصا ژیان ، از رو سرعت گیر که رد میشد تا یه کیلومتر جلوتر رو تو هوا بالا پایین میرفت …..

        پاسخ
  4. حامد
    سوابق: (569 دیدگاه) ,

    پژو اشغالتره
    تو این سگمنت سینی و یاریس و اکسنت خوبه

    پاسخ
  5. King 918
    سوابق: (2317 دیدگاه) ,

    اه اه 2 تا از بد ترین ماشین های دنیا دقیق ادمو یاد ماشین های ایرانی میندازن نگاه دستگیره شیشه بالابر عقب اون الیزه خداوندا این چیه بخدا mvm 530. از اینا بهتره شرط میبندم کیفیت ساختش هم از این 2 تا بیشتره ….
    والا این چیه …

    پاسخ
    1. amir
      سوابق: (369 دیدگاه) ,

      دوست عزیز در این سگمنت خودروها عمدتا همینطورند این جور ماشینها سدان های اقتصادی و ارزون قیمت هستند کیفیت رنو سیمبل و اشکودا راپید و میتسوبیشی میراژ و…هم کمابیش همینه.

      پاسخ
  6. آرش آمریکایی
    سوابق: (534 دیدگاه) ,

    به قول جرمی کلارکسون
    پژو باید بجای ماشین گاو بسازه
    ???

    پاسخ
    1. حامد
      سوابق: (569 دیدگاه) ,

      نگفت باید گاو بسازه،اصلا مگه گاو رو میسازن؟
      گفت پژو تکلیفش با خودش مشخص نیست ممکنه یهو بزنه تو کار گاو داری

      پاسخ
  7. PARTHIAN
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    نمایه جلوی پژو بهتره
    ولی نمایه عقب سیتروئن، مجموعه سپرو چراغهاش بیشتر به هم میخوره تاپژو
    نمایه بغل هم یکین،
    رای من سیتروین

    پاسخ
  8. Amir
    سوابق: (144 دیدگاه) ,

    شتاب و مصرف سوختشون درسته ایا؟؟!
    یک نوع موتور روی هر دو نصب شده با وزن یکسان ، گیربکس هم که دقیقا مشابه
    پس چطور شتاب و مصرف سوخت متفاوته؟؟!

    پاسخ
  9. Amir
    سوابق: (144 دیدگاه) ,

    نمای داخلی هردو واقعا جالب نیس
    شاید موافق نباشید ولی دنای خودمون جلوه خیلی بهتری داره …

    پاسخ
    1. amir
      سوابق: (369 دیدگاه) ,

      دنا جلوه بهتری داره ولی فقط برای کشوری مثل ایران! در کشورهای دیگه وقتی کسی 301 میخره یه خودروی ارزون قیمت میخره برای انجام کارهای روزمره !اصلا براش مهم نیست داخلش چه شکلی باشه ماشینی مثل 301 یا الیزه یا سیمبل در همه جای دنیا با این پولی که بابتش میدن یه وسیله ابتداییه برای جابجاشدن!! اونی که دنبال نمای داخلی زیبا باشه که میره آیودی سوار میشه !این ماییم که از بس عقب افتاده ایم داخل دنا و سمند هم دنبال آپشن میگردیم!

      پاسخ
  10. ali a
    سوابق: (430 دیدگاه) ,

    اتخاب اینجا خیلی راحته ! هیچکدام ! این همه گزینه بهتر هست کی اینا رو میخره خدایی ؟!! هیوندایی اکسنت. تویوتا یاریس.کیا ریو. نیسان ورسو . هوندا سیتی. شورلت . این همه گزینه که بهترن …

    پاسخ
  11. A.B
    سوابق: (193 دیدگاه) ,

    حداقل ایرانخودرو الیزه رو وارد میکرد مردمم خوشحال تر میشدن میگفتم زانتیای جدید اومده(عده ای سیتروئن و به اسم زانتیا میشناسن هرجا لوگوی سیتروئن باشه میگن شرکت زانتیا هست) اون توربویه مخصوص خودشونم روش میبستن میشد همون 165 اسب بیست تومن کمتر النترا و سراتو میفروختن نه که ارزش داشته باشه از نظر سیستم فروش میگم وگرنه که خیلی تحریما ظالمانه هست!

    پاسخ
  12. MOBINPOURMAMD
    سوابق: (89 دیدگاه) ,

    بحث بین بد و بدتر بود و ما هم بد رو انتخاب کردیم،سیتروئن

    نمیدونم چرا خیلی از این ماشینای اشغال فرانوسوی بدم میاد

    پاسخ
  13. شاهين
    سوابق: (697 دیدگاه) ,

    بین بد و بدتر انتخاب منم بد هست یعنی سیتروعن…ولی خب تحت هیچ شرایطی ماشین فرانسوی نمیخرم

    پاسخ
  14. حمیدرضا
    سوابق: (1607 دیدگاه) ,

    تو جلو پنجره سیتروئن خطوط کرومی کار کردن که ظاهرش رو زیبا تر کرده نمای عقب سیتروئن هم واقعا زیبا تره داخل هر دو خودرو یکسان هست ولی سیتروئن هزار یوان ارزانتر هست که باعث میشه ارزش خرید بیشتری پیدا کنه
    سوالی که اینجا مطرح هست اینه این دو خودرو ریبج هستا و دقیقا هم یه خودرو به نظر میان پس چرا در برخی مسائل فنی و اندازه متفاوتن

    پاسخ
  15. حامد تقی پور
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    از بابت فنی مشترک هستن و باهم فرقی ندارن
    بین این دو از بابت ظاهر، سیتروئن رو من انتخاب می کنم

    پاسخ
  16. کیوان
    سوابق: (126 دیدگاه) ,

    همین ارزون قیمت بالای ۹۰ میلیون تومن است در ایران ماشین خریدن حرومه پژو ۳۰۱ درحد ۲۰ میلیون میارزه

    پاسخ
  17. Mercede kaviani
    سوابق: (346 دیدگاه) ,

    با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
    اگر اشتپاه نکنم قیمت میشود حدود 8 هزار دلار
    301 بخاطر طرحی زیباتر ان
    باتشکر وارزوی بهترین برایتان
    مرسده کاویانی

    پاسخ
  18. احمد
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    نویسنده عزیز شما فیات تیپو رو نیاوردی تو این لیست

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.