دوئل پژو 508 RXH و تویوتا ونزا

برای دوئل امروز از سری رقابت‌های خودرویی پدال نوبت به گروه کراس استیشن‌ها رسیده است یعنی خودروهایی که بین استیشن‌ها و کراس‌اوورها قرار می‌گیرند. در دور اول از رقابت‌های این گروه، دو کراس استیشن پریمیوم و نوین بازار یعنی ولوو V90 کراس کانتری و مرسدس بنز E کلاس آلترین به مصاف هم رفتند که این دوئل با برتری آلترین و کسب 66 درصد از کل آراء به پایان رسید. به‌طورکلی در این رقابت، در دو نظرسنجی سایت و کانال تلگرام پدال 1740 رأی به ثبت رسیده که از این میزان تعداد 1158 رأی به مرسدس بنز و 584 رأی به ولوو داده شده است. حال در دور دوم رقابت‌های گروه کراس استیشن‌ها، پژو 508 RXH رودرروی تویوتا ونزا قرار گرفته است.

مرسدس بنز E کلاس آلترین

ولوو V90 کراس کانتری

آئودی A4 آلرود

اوپل اینسیگنیا کانتری تورر

مرسدس بنز E کلاس آلترین

؟

فولکس‌واگن پاسات آلترک

سوبارو اوت‌بک

پژو 508 RXH

تویوتا ونزا

؟

؟

پژو 508 RXH

با داغ شدن بازار کراس استیشن‌ها، پژو نیز تصمیم گرفت برای اولین بار وارد این کلاس شده و نماینده‌ای را راهی آن کند. بدین ترتیب پژو برای این کار، بزرگ‌ترین محصول خود یعنی 508 را انتخاب نمود تا با ایجاد تغییراتی در نسخهٔ استیشن آن، یک کراس استیشن ایجاد نماید. 508 برای اولین بار رسماً در نمایشگاه پاریس 2010 رونمایی شد و پژو آن‌را جایگزین مدل کوچک‌تر 407 و مدل بزرگ‌تر 607 نمود؛ یعنی 508 نسل جدید این مدل‌ها بود و هردوی آن‌ها در یک محصول ادغام شدند. این ماشین در دو نسخهٔ سدان و استیشن به بازار عرضه شد و همان‌طور که اشاره شد، نسخهٔ کراس آن نیز با نام RXH بر اساس مدل استیشن ساخته و راهی بازارهای جهانی شد. پژو 508 در سال 2014 مورد فیس‌لیفت قرار گرفت که طی آن عمده‌ترین تغییرات در دماغهٔ خودرو شامل چراغ‌های جلو، جلوپنجره و سپر جلو ایجاد گردید. پس از برقراری دوبارهٔ رابطهٔ پژو و ایران‌خودرو نیز قرار است در آینده 508 به بازار کشورمان هم عرضه گردد و بدین منظور بارها در نمایشگاه‌های خودروی داخلی به نمایش درآمده است. 508 RXH اما به‌رسم تمامی کراس استیشن‌ها، ارتفاع بیشتری از سطح زمین نسبت به نسخهٔ معمولی دارد و به ریل‌های روی سقف و پوشش‌های پلاستیکی در اطراف دهانهٔ گلگیرها، بخش زیرین سپرها و روی رکاب‌ها هم مجهز است. همچنین RXH در سپر جلو و پروژکتورهای جلو نیز تفاوت‌هایی با 508 استیشن دارد. پژو برای کراس استیشن خود تنها یک پیشرانهٔ دیزلی را ارائه می‌کند که در دو نسخهٔ معمولی و هیبریدی به بازار عرضه می‌شود. ما برای این رقابت، نسخهٔ دیزلی سادهٔ RXH را برگزیده‌ایم که از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربودیزل با 180 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند اما این نیرو برخلاف بسیاری از کراس استیشن‌های بازار، تنها به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن وجود ندارد.

تویوتا ونزا

ونزا اما تا حدودی با دیگر شرکت‌کنندگان این گروه متفاوت است چراکه این خودرو از ابتدا به‌عنوان یک کراس‌اوور معرفی شد و نسخهٔ استیشن یا سدان آن وجود ندارد. تویوتا برای اولین بار از این کراس‌اوور متوسط در نمایشگاه دیترویت 2008 پرده‌برداری کرد؛ اما استایل و فرم کلی ونزا موجب شده که برخی منابع آن‌را یک کراس‌اوور ندانسته و به‌عنوان یک استیشن محسوب کنند زیرا ارتفاع کمی از سطح زمین داشته که آن‌را بیشتر به استیشن‌ها نزدیک می‌کند. همچنین ارتفاع کلی ونزا نیز کمتر از کراس‌اوورها است. این مورد موجب شد که ما هم بجای اینکه تویوتا ونزا را در کلاس کراس‌اوورهای متوسط قرار دهیم، در گروه کراس استیشن‌ها جای دهیم چراکه ونزا هم به‌نوعی بین استیشن‌ها و کراس‌اوورها قرار می‌گیرد. این خودرو که بر روی پلت‌فرم مشترکی با تویوتا کمری ساخته شده است، در سال 2013 دست‌خوش یک فیس‌لیفت قرار گرفت کی طی آن تغییراتی در چراغ‌های جلو و جلوپنجرهٔ آن اعمال گردید؛ اما ونزا چندان موفق عمل نکرد و نتوانست انتظارات تویوتا را در بحث میزان فروش برآورده کند که به همین دلیل عرضهٔ آن از سال 2015 در بازار ایالات‌متحده خاتمه یافت. همچنین امسال تویوتا به‌طور کامل به تولید ونزا بدون معرفی جایگزین یا نسل جدید خاتمه خواهد داد. این کراس استیشن ژاپنی با دو پیشرانهٔ مختلف چهار سیلندر و شش سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که برخلاف رقیب فرانسوی هردو از نوع بنزینی هستند؛ بنابراین ناچاراً پیشرانهٔ بنزینی کوچک‌تر ونزا را برای رویارویی با موتور دیزلی پژو RXH انتخاب کرده‌ایم. این پیشرانه از نوع 2.7 لیتری چهار سیلندر است که 185 اسب بخار قدرت و 247 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو در نسخهٔ استاندارد تنها به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما برخلاف پژو، امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک برای ونزا وجود دارد.

 

مشخصات فنی

تویوتا ونزا پژو 508 RXH
پیشرانه 2.7 لیتری 4 سیلندر 2 لیتری 4 سیلندر
تنفس طبیعی توربوشارژ
سوخت بنزین دیزل
قدرت 185 اسب بخار 180 اسب بخار
گشتاور 247 نیوتن متر 400 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ جلو
شتاب صفرتاصد 9.2 ثانیه 8.9 ثانیه
حداکثر سرعت 220 کیلومتر
مصرف سوخت 10.7 لیتر (ترکیبی) 4.6 لیتر (ترکیبی)
طول 4.80 متر 4.83 متر
وزن 1835 کیلوگرم
قیمت 33,560 دلار 39,600 دلار

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

35 دیدگاه

  1. آرش آمریکایی
    سوابق: (534 دیدگاه) ,

    من به تویوتا رای میدم
    چون بنظرم تو این کلاس سرعت و شتاب چندان مهم نیست
    و قابل اعتماد بودن و کم استهلاک بودن مهم تره
    بر این اساس تویوتا رو انتخاب میکنم

    پاسخ
  2. amin
    سوابق: (974 دیدگاه) ,

    من به پژو رأی دادم به دلیل ظاهر زیباتر،گشتاور بسیار بالاتر و مصرف سوخت بسیار کمتر و شتاب بالاتر،اولین بار بود که از یکی از محصولات تویوتا خوشم نیومد
    به نظرم فضای بار پژو هم کاربردی تر و یکدست تره و اون برآمده گیهای محل قرارگیری چرخ تویوتا رو نداره چون تو این کلاس خودرویی قطعا از فضای بار استفاده خواهد شد

    پاسخ
    1. فوردد
      سوابق: (495 دیدگاه) ,

      من به تویوتا رای میدم بعضی وقت ها اعداد فقط روی کاغذ باقی میمونند اما زمان مشخص میکنه چه محصولی برتره

      پاسخ
    2. ahmad
      سوابق: (634 دیدگاه) ,

      به مصرف کم یک ماشین تک محور، دیزلی توروبوشارژ میبالی؟!

      پژو باید جلو تویوتا بوق بزنه!

      پاسخ
  3. یاسین
    سوابق: (658 دیدگاه) ,

    به عنوان یک ژاپنی باز به 508 رای میدم الان یه گروهی میان میگن این تویوتاس این پژو کل برند تویوتا به هیکل اون می ارزه توروخدا این حرفهای قدیمی رو نزنین این حرفا 20 ساله انقضاش تموم شده پژو اینروزا یکی از با کیفیت ترین و با اصالت ترین برند های اقتصادی دنیاس و ماشیناش قابلیت اعتماد بالا واستهلاک خیلی پایینی دارن اینو گزارش های بازار اروپا تایید میکنه
    این مدل چه سدانش چه استیشنش واقعا ماشینای فوق العاده این خیلی پرفروش و محبوبن تو اروپا و طراحی در عین حال ساده ولی شیکی داره سال سیستم فنر بندی مخصوص PSA رو داره که راحتی بی نظیری داره و یه چیز جالبی که هست اینه موتورهای دیزل PSA یکی از کم مصرف ترین و کم الودگی ترین های دنیاس یعنی چند وقت پیش خوستن این کمپانی رو ببرن زیر بررسی این قضیه بدتر شرمنده شدن دیدن این موتورها چقدر کم مصرف و پاکن
    دوستانی که نسخه سدانش رو تهران دیدن همه به شیکی و کیفیت و طراحی خوبش اغراق کردن
    ونزا هم خیلی ماشین خوبیه ولی طراحی جلوش رو نمیپسندم

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (262 دیدگاه) ,

      من جایی زندگی میکنم که محصولات پژو خیلی زیاده باید بگم برخی از طرح های جدیدش حرف ندارن مثلا ۳۰۸ طراحیس عالیه و در حد فولکس های هم قیمت خودش هست البته از ۲۰۸ زیاد خوشم نیومد ولی در کل توی اروپا الان بعد از فولکس بیشترین برندی که میبینی رنو و پژو هست و استقبال بی نظیری ازشون شده

      پاسخ
      1. یاسین
        سوابق: (658 دیدگاه) ,

        بله مهدی جان بر خلاف تصور متعصبانه و غلط ما ایرانی ها محصولات خودروسازان فرانسوی بسیار محصولات خوبی هستن و کیفیتی در حد خودرو سازی اروپا دارن و ازنظر طراحی بسیار اصیل و خوبن

        پاسخ
  4. کاوه آهنگر
    سوابق: (446 دیدگاه) ,

    بنظرم تویوتا شایسته تر بود و به تویوتا رأی دادم

    پاسخ
  5. فرزاد لاکچری
    سوابق: (119 دیدگاه) ,

    من به پژو رای دادم با وجودی که این سگمنت اصلا باب میل من نیست اما خودروسازی فرانسه توی هاچبک و استیشن ید طولایی داره و اینجام خیلی از تویوتا بهتر بود

    پاسخ
  6. AK_007
    سوابق: (534 دیدگاه) ,

    از اونجا که کراس استیشن چندان افرود نمیرن و اینکه گشتاور و مصرف سوخت به نفع 508 هستش
    و مهمتر از همه طراحی پژو قطعا شیکتر و چندین پله بالاتر از ونزو هستش من به ۵۰۸ رای میدم

    پاسخ
  7. silver
    سوابق: (224 دیدگاه) ,

    گشتاور پژو عالیه
    طراحی داخلی اش هم خوبه
    ولی من تویوتا رو انتخاب کردم بیشتر به خاطر ۴wheel بودنش و کم اصطحلاکی تویوتا که توی این رده ماشینها خیلی مهمه.

    پاسخ
  8. رضا
    سوابق: (32 دیدگاه) ,

    رای من تویوتا چون خودرو یی برای یه عمر بی آزاری و نماد کیفیت و به نظرم زیبا تر و ارزون تر رای میدم

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (262 دیدگاه) ,

      منم شاید اگه بخوام یکیشو بخرم تویوتا را بخرم ولی دلیل نمیشه که به پژو رای ندم چون واقعا بهتره البته ممکنه من بودجه هزینه های پژو را نداشته باشم و افت قیمت تویوتا هم قطعا کمتره

      پاسخ
  9. Amir
    سوابق: (11119 دیدگاه) ,

    .
    پژو فعالیتش رو به عنوان یک خودروساز از سال1882 ( 135 سال قبل ) شروع کرد. پژو از سال 1830 ( حدود 187 سال پیش) با ساخت دوچرخه وارد دنیای حمل و نقل شد.

    هر خودروسازی یک دوره هایی در تاریخ خودش افول داشته

    پژو هم از این قاعده مستثنی نیست
    چون 20 سال کارنامه ی درخشانی نداشته قرار نیست تمام تاریخ و افتخاراتش رو زیر سوال ببریم

    فرانسه با آلمان ، ایتالیا و انگلستان مرز مشترک داره و بین این 3 کشور قرار داره. برای من هیچ دلیل عقلانی وجود نداره که آلمانی ها رو به عنوان بهترین خودروسازان جهان قبول کنم ، عاشق ماشین های ایتالیایی باشم ، به خودروهای انگلیسی شدیدا احترام بذارم اما در مورد ماشین های فرانسوی پیش داوری کنم و بگم به درد نمیخورن و … .
    هیچ دلیلی برای این طرز تفکر وجود نداره.

    پژو اکسیا 20 سال پیش با موتور 2.8 لیتری تا 350 کیلومتر بر ساعت سرعت میگرفت و تمام سوپراسپرت های فراری ، لامبورگینی ، پورشه ، بنز و مکلارن رو به چالش می کشید.

    پاسخ
    1. فقط تویوتا و هوندا
      سوابق: (571 دیدگاه) ,

      امیرجان ظاهرا رئالی هستی. مبارکه قهرمانی :))
      البته خودم بارسایی هستم :))

      پاسخ
      1. Noble
        سوابق: (11119 دیدگاه) ,

        ممنون داش
        رئال اینقدر افتخارات جمع کرده که با نرسیدن به جام امسال هیچ چی ازش کم نمیشد.
        امسال با وجود فتح لالیگا دلم میخواست یوونتوس قهرمان بشه.
        هر تیمی غیر از یوونتوس میخواست مقابل رئال باشه برای شکستش لحظه شماری میکردم اما یووه فرق میکرد. یووه به این دلیل فرق میکرد که بوفون توش بود.
        از بچگی بوفون ، فرانچـسکو توتتی ، روبرتو باجو و … رو خیلی دوست داشتم. دلم میخواست امسال بوفون جام رو ببره بالای سرش.
        بوفون خیلی دلش میخواست قبل از بازنشسته شدن به این جام برسه.
        دیدن چهره ی بوفون بعد از خوردن گل دوم و سوم ، و هنگام عبور از کنار جام و دیدن جشن قهرمانی رئال از کنار زمین واقعا برام آزاردهنده بود. منم داشت گریم میگرفت !!!
        یونتوس در تمام این تورنومنت ( به جز نیمه ی دوم فینال نشون داد لیاقتش رو داره که قهرمان بشه.)
        من 15 -20 ساله سری A رو به فقط به خاطر بوفون و توتتی تماشا میکنم.

        پاسخ
  10. حمیدرضا
    سوابق: (1890 دیدگاه) ,

    من به پژو رای میدم فقط و فقط به این دلیل که تولید تویوتا داره متوقف میشه و البته ظاهر پژو خیلی خیلی زیباتر هست

    پاسخ
  11. سرجیو لامبورگینی
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    سلام آقای دهقان لطفاً در مورد دوئل ها مثل دور اول همه ماشین های اون کلاس رو بنویسید و در کنار اون ماشین هایی که دوئل کردن و یه علامت بزارید اینجوری خیلی بهتره لطفاً مثل دور اول همه خودرو علی خاطر در لیست رو بنویسید اول مطلب
    ممنون با تشکر ✌✌
    عزیزانی که خواسته من خواسته اونا هم هست با لایک تایید کنن لطفاً

    پاسخ
  12. #ali.m#
    سوابق: (1818 دیدگاه) ,

    توی قشم یک بار ونزا رو از نزدیک دیدم دقیقا همین رنگی هم بود .از عکسش خیلی خیلی زیبا تر. بود و ارتفاعشم خیلی زیاد بود .
    من به تویوتا رای میدم .یک از دلایلم اینه که بنزین میسوزونه از ماشین دیزل اصلا خوشم نمیاد .
    و بقیه دلیل هام رو نمیگم چون تکرار مکررات میشه ولی از پژو هم واقعا خوشم میاد .

    پاسخ
  13. Sajjad
    سوابق: (1398 دیدگاه) ,

    مصرف سوخت پژو خیلی بهتره و گشتاور بیشتری داره
    از طرفی تویوتا تنفس طبیعی هست و استهلاک کمتری داره

    پاسخ
  14. Mohzen
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    پژو تا کی میخاد دیفرانسیل جلو بزنه،این پژو اگه تانک هم درست کنه حتما دیفرانسیل جلوه

    پاسخ
  15. حالا یکی
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    بنده تویوتا رو انتخاب کردم به چند دلیل:
    موتور تنفس طبیعی و در نتیجه استهلاک و هزینه سرویس و نگهداری پایینتر.
    برند تویوتا و در نتیجه اطمینان و کیفیت ماندگار بیشتر.
    6000 دلار ارزونتر یعنی حداقل بین 20 تا 30میلیون تومن “قیمت تمام شده” کمتر در ایران.
    Awd و در نتیجه اطمینان و آرامش بیشتر در رانندگی مخصوصا خارج از جاده

    پاسخ
  16. محمدامین مقدم
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    پژو خودروساز باهوشیه … خیلی پیشرفت کرده در حدی ماشینایی که میسازه به عنوان خودروی سال معرفی میشن.. البته خب مقایسه ی خودرو دیزلی با بنزینی خیلی هم درست نیست .. طبیعیه که گشتاور و شتاب بالایی داشته باشه ..از اینور هم توربو داره ..ولی با این حال به پژو رای دادم چون زبان طراحی شیک و امید بخشی داره

    پاسخ
  17. محمد
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    گشتاور پژو خیلی بالاتره و شتاب صفر تا صد اون هم بیشتر هست. تازه مصرفش از نصف تویوتا هم کمتره. ظاهر هم که سلیقه ای هست ولی به نظرم پژو زیبا تر بود.
    خب وقتی قشنگ تره و با نصف مصرفی که تویوتا داره میتونه بهتر راه بره معلومه به پژو رای میدم.

    پاسخ
  18. MehdiTurbo
    سوابق: (552 دیدگاه) ,

    دوستان به ی چیزی دقت کنید تو عکسی ک پژو و تویوتا کنار هم قرار دارند نسل قبلیشه نسل فعلی عکس تکیه.

    پاسخ
  19. Mercede kaviani
    سوابق: (367 دیدگاه) ,

    با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
    با تشکر از مطلب عالی شما از هر نطر توبوتا سمبل کیقت اقتصادی بودن و ….برتری به مدل های فرانسوی رنو پزو وسیترون و در این مورد 508
    باتشکردوستدار شما مرسده کاویانی

    پاسخ
  20. احسان
    سوابق: (312 دیدگاه) ,

    صد رد صد پژو بهتره نصف تویوتا مصرف داره اونم گازوییل که ارزونتره گشتاورشم تقریبا دو برابره
    شما تکنولوژی موتور رو دقت کنید صدی ۴ میسوزونه اونوقت قدرتش ۱۸۰ اسب و گشتاورش ۴۰۰ نیوتون متر طراحی داشبورد پژو واقعا همیشه عالی بوده هم چیز منطقی و شیک و زیبا طراحی میکنه دیگه چی میخوایین

    پاسخ
  21. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به همه دوستان
    به نظر من پژو محصولات با کیفیتی تولید میکنه تو این دوئل هم بدون تعصب سرتر از تویوتا بود . در کل نمیدونم چرا دید مردم ایران به پژو اینقدر بده .پژو محصولات خوبی و با کیفیتی تولید میکنه

    پاسخ
  22. مکسو
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    508 ماشینیه که برای بازار چین طراحی شده متاسفه ام واسه کسایی که به پژو رای دادن ، ونزای تویوتا یکی از 14 خودروی قابلیت اطمینان که آن‌ها توسط موسسه‌ی آمریکایی J.D.Power در جهان بررسی شده است.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.