مشخصات تیپهای مختلف پژو 206

تیپ 1
سری اول 206 که اوایل سال 1380 به بازار آمد به نام تیپ یک معروف شد که از آن دقیقا 12217 دستگاه تولید شد.
داخل آن با فرمان دوشاخه، رادیو ضبط و کنسول وسط که تنها یک ساعت دیجیتال در آن جا داشت نسبت به تیپ یک بعدی (که همه با نام تیپ 2 میشناسیم) قابل تشخیص است.
تیپ یک بعدی (تیپ دوی خودمان!) که یک سال بعد معرفی شد در ظاهر همان ماشین قبلی بود با موتور 1360 سی سی با کد TU3 که 75 اسب بخار نیرو تولید می کرد ولی در زیر پوست کاملا عوض شده بود.
تکنولوژی مالتی پلکس یا MUX کل سیستم برق اتومبیل را دگرگون کرده بود بطوری که حتی یک سیم مشترک با نمونه قبلی نداشت.
تیپ 2
آنچه واقعا تیپ 2 نام داشت به تعداد بسیار کم تولید شد و تماما مانند تیپ 3 متعارف بود , فقط ترمز ABS نداشت.
تعداد کم تعداد کم این مدل و تفاوت فاحش MUX و غیر MUX باعث شد که همه (حتی کارخانه) تیپ MUX 1 را تیپ 2 بنامند.
پس اگر 206 مدل 81 دیدید که ظاهر تیپ 3 بود ولی ترمز ABS نداشت , تعجب نکنید.

تیپ 3
حالا نوبت تیپ 3 می رسد که مدل لوکس با موتور کوچک است که تمامی خواص تیپ 5 را دارد به جز این که ترمز چرخ های عقب آن دیسکی نیست و موتور آن هم همان 4/1 لیتری 75 اسبی با حداکثر سرعت 177 کیلومتر در ساعت است.
این مدل بالاترین ارزش پرداخت پولی را برای کسانی که سرعت و توان زیاد برایشان مهم نیست به ارمغان می آورد.
تجهیزاتی چون سیستم تهویه مطبوع خودکار , آئینه های برقی گرم کن دار , CD خوان بسیار برجسته Clarion با بلندگوهای Goodmans انگلیسی , دو کیسه هوا , ABS دوکاناله و سه ، پشت سری عقب از مشخصات بارز این مدل است که شاید برای داشتن خودرویی دیگر با این امکانات مجبور به پرداخت دو برابر پول آن باشید

تیپ 4
این مدل دارای موتور 1600 سی سی 16 سوپاپ با کد JP4/TU5 و همچنین گیربکس اتو ماتیک Autoadaptive AL4 می باشد.
این موتور نسبت به موتور TU3 که نسبت به موتور 205 تنها سرسیلندرش تغییر کرده و به آن انژکتور اضافه شده بود , یک موتور کاملا جدید با کارایی بسیار بالا می شود.
110 اسب در 5600 دور در دقیقه و 137 نیوتن متر گشتاور در 4000 درو چیزی است که به راحتی این کوچولو را در تمامی نبردهای خیابانی پیروز می کند.
بر عکس شایعاتی که می گفتند تعداد زیادی 206 بصورت ساخته شده وارد ایران شده باید گفت که تنها 191 دستگاه از همین تیپ 4 در ابتدا مخصوص جانبازان آن هم بصورت SKD وارد شد که بدان معنی بود که ماشین ها آماده و داخل جعبه ای بودند که میبایست صندلی ها و لاستیک ها روی آن نصب شوند.
این ماشین ها دارای رنگ های متنوع تری بودند و علاوه بر 206 های اتوماتیک تیپ 4 که بعد ها در ایران تولید شد دارای حسگر باران , محفظه مخفی زیر صندلی شاگرد , توری نگهدارنده داخل صندوق و تودوزی با رنگ های متنوع بودند.
لیکن مشکل این مدل را می توان سیستم تعلیق آن دانست چرا که در تیپ 4 وارداتی از همان فنربندی مورد استفاده در ماشین های اروپایی استفاده شده و این بدان معنی است که تاب مقاومت پستی و بلندی های خیابان های غیر استاندارد ایران را نداشته و در نتیجه بسیاری از ناحیه رام و جلوبندی دچار مشکل شدند.توضیح بیشتر در مورد تعلیق 206 ایران این که ماشین های ایران از فنربندی مخصوص جاده های ناهموار بهره میگیرند و در نتیجه ارتفاعشان 2 سانتیمتر از نمونه های اروپایی بیشتر است.

تیپ 5
پس از تیپ 4 که در داخل نیز تولید آن آغاز شد و از نظر امکانات داخلی بسیار بود ولی مزایایی چون ترمز دیسکی در هر چهار چرخ , ABS و ایربگ بهره میبرد مقرر گردید نمونه دنده ای دستی آن هم تولید شود چرا که استقبال از 206 در بازار تک محصولی ایران فراتر از انتظار پژو بود و بعلاوه آن ها با موفقیت مدل اتوماتیک متوجه شدند توان خرید ایران آنقدر هم که فرانسوی ها فکر می کردند پایین نیست!!!
206 تیپ 5 که به جرات می توان گفت بهترین ارزش پولی پرداختی در بین تمام اتومبیل های داخلی را دارد در اواخر سال 81 با قیمت معادل نمونه آن در سراسر دنیا و با امکاناتی مانند تیپ 3 بعلاوه ارتفاع کمتر , ترمز دیسکی در هر چهار چرخ , ABS چهار کاناله به بازار عرضه شد.
شتابی در حدود 10 ثانیه تا 100 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت در ترکیب با ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ از تیپ 5 یک موشک خیابانی می سازد که هیچ یک از محصولات دیگر ایران خودرو , مزدای 323 با دو برابر قیمت , فولکس گل و پروتون ویرا را یارای مقابله با آن نیست.
حتی سیتروئن زانتیا که به حق در بخش دیگری از بازار گل سرسبد است (و اصولا قابل مقایسه با 206 نیست) در مقابل این ماشین هم در چابکی هم در فن آوری بکار گرفته کم می آورد (زانتیا در سال 1994 عرضه شد)

تیپ 6
آخرین سری از 206 های ایران تیپ 6 است که در ابتدا با همان گیربکس اتوماتیک AL4 ولی با امکانات کامل چون تیپ 5 به تعداد نسبتا کمی تولید شد و پس از آن گیربکس مذکور جای خود را به یک مدل تیپ ترونیک داد (که توسط پورشه به دنیا معرفی شد و توسط بی ام و و لوتوس یه نمونه های سیکوئنشال توسعه یافت)
اینکه این گیربکس قابلیت تعویض دنده توسط راننده را در یک خودروی اتوماتیک به ارمغان می آورد و انتخاب با شماست که دنده را خودتان عوض کنید یا تعویض دنده را به ماشین بسپارید.
این مهم تیپ 6 را برای ایران و بخصوص تهران ایده آل می کند که دائما در ترافیک هستید ولی در عین حال ماشین دنده ای را نیز دوست دارید.

نقل از مجله عصر نوین اتومبیل

مطالب مرتبط

102 دیدگاه

  1. فرشید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام.من با18تا20م چه تیپ 206وچه مدل بخرم.من سمند ef7داشتم وبه خاطر خرج موتورش خسته شدم .206تیپ 5 چون16سوپاپ خرجش چطوره تشکر راهنمایی کنید.

    پاسخ
  2. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من تیپ یک مدل 81 داشتم که فقط تو ایران خودرو رنگ روغنی مشکی خورد، کاملا فرانسوی ، الان سال 95 هست و این ماشین مثل یک مرد 14 سال به من سواری بی رنج داد ، 400000 کیلومتر باهاش رفتم ، همه جا ، بندرعباس زندگی میکنم، ماشین خاموش نشده همش زیر کولر روشن بوده ، بلبرینگهای چرخ رو هنوز عوض نکردم ، دمش گرم

    پاسخ
  3. سینا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان،206تیپ 1یا2 مدل 82/83بخوام بخرم از لحاظ دخلو خرجش میارزه برام یا نه؟

    پاسخ
    1. احسان
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      خیر، ماشین مدل پایین عذابه، هم از نظر مالی اذیتت میکنه هم روانی.مگر اینکه بدونی دست کی بوده.

      پاسخ
  4. کاظم
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام به همه دوستان با 22تومان چه ماشینی بگیرم که هم کیفیت بالا هم خرج پایینی داشته باشد.

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      405slx قیمت تیپ 2 موتور تیپ 5 اتاق پارس هزینه پراید یکم بیشتر

      پاسخ
  5. اکبر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    دوستان من فقط 17 تومن پول دارم. هر کاریم میکنم تو کتم نمیره پراید بخرم از پراید متنفرم. الان یه 206 تیپ 5 مدل 84 پیدا کردم خیلی سالمه و طرف به تازگی 3،4 میلیون خرج موتورش کرده. الان به نظروت عاقلانه است همچین مدلی رو بخرم؟

    پاسخ
    1. امیرحسین
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      سلام
      بنظر من یه تیپ 2 مدل بالاتر بگیری بهتره و سمت پراید هم نرو

      پاسخ
  6. نفسی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من پراید91 دارم که گرونترین پراید بود در زمان خود تازه پیدا کردنش مکافات بود.الان واسه 206 شرایط پلکانی تحویل اسفند ثبت نام کردم نمیدونم تیپ 5 یا 6 یا صندوقدار بگیرم یا انصراف بدم ساندرا بگیرم یا هر ماشین دیگه پیشنهاد میکنید ممنون میشم ضمنا فقط روزی 20 تا راه میرم

    پاسخ
  7. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ۲۰۶تیپ ۳دارم و تازه عوض کردم ماشینموفعلاراصیم ازش تا بعدا
    من از۲۰۶اینوفهمیدم که اگر فردی بااحتیاط سروکارداره واگرباارامش رانندگی بکنی بهترین ماشین ایران محسوب میشه البته اینو بگم خرجشم بالاست
    ماشین ایران اول پرشیایاهمون پارس —-دوم ۲۰۶روپیشنهاومیکنم تیپهای ۲۰۶هیچ فرقی نداره فقط ایناکیسه هوا(ABS)داره که اونم همون اول گفتم احتیاط و ارامش شرط اول. باتشکرازسایت اطلاع رسانی علی هستم ازقم باتچکر?

    پاسخ
  8. پارسا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام 100% 206 تیپ 5 بگیر ناراضی نمیشی

    پاسخ
  9. سینا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اگه پولتون کمه پراید بخرین .اگه پولدارین یه کم زانتیا

    پاسخ
  10. ایمان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    تیپ 2پژو206تا چه ساالی توی ایران زده شد ؟؟؟؟

    پاسخ
  11. Sina
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من هم تیپ ۵ و هم تیپ ۲ دارم اما اینطور که میبینم تیپ ۲ بهتره فرق زیادی هم نداره ارزون تر هم هست وسایلشم بیشتر و ارزانتره شتاب و سرعتشم بهتره

    پاسخ
  12. Ghost
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام، من ی پژو 206 تیپ 2 مدل 88 خریدم، اما عجیب اینه که دریچه گازش برقیه و اینکه تو دوزی حتی صندلی ها آبی کاربنیه که تا مدل 83 اینطور تولید شد!!! مدارک هم کامله ماشین هیچ مشکل قانونی نداره کسی دلیلش رو میدونه بهم بگه ممنون 🙏

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.