پژو

مشخصات تیپهای مختلف پژو ۲۰۶

تیپ ۱
سری اول ۲۰۶ که اوایل سال ۱۳۸۰ به بازار آمد به نام تیپ یک معروف شد که از آن دقیقا ۱۲۲۱۷ دستگاه تولید شد.
داخل آن با فرمان دوشاخه، رادیو ضبط و کنسول وسط که تنها یک ساعت دیجیتال در آن جا داشت نسبت به تیپ یک بعدی (که همه با نام تیپ ۲ میشناسیم) قابل تشخیص است.
تیپ یک بعدی (تیپ دوی خودمان!) که یک سال بعد معرفی شد در ظاهر همان ماشین قبلی بود با موتور ۱۳۶۰ سی سی با کد TU3 که ۷۵ اسب بخار نیرو تولید می کرد ولی در زیر پوست کاملا عوض شده بود.
تکنولوژی مالتی پلکس یا MUX کل سیستم برق اتومبیل را دگرگون کرده بود بطوری که حتی یک سیم مشترک با نمونه قبلی نداشت.
تیپ ۲
آنچه واقعا تیپ ۲ نام داشت به تعداد بسیار کم تولید شد و تماما مانند تیپ ۳ متعارف بود , فقط ترمز ABS نداشت.
تعداد کم تعداد کم این مدل و تفاوت فاحش MUX و غیر MUX باعث شد که همه (حتی کارخانه) تیپ MUX 1 را تیپ ۲ بنامند.
پس اگر ۲۰۶ مدل ۸۱ دیدید که ظاهر تیپ ۳ بود ولی ترمز ABS نداشت , تعجب نکنید.

تیپ ۳
حالا نوبت تیپ ۳ می رسد که مدل لوکس با موتور کوچک است که تمامی خواص تیپ ۵ را دارد به جز این که ترمز چرخ های عقب آن دیسکی نیست و موتور آن هم همان ۴/۱ لیتری ۷۵ اسبی با حداکثر سرعت ۱۷۷ کیلومتر در ساعت است.
این مدل بالاترین ارزش پرداخت پولی را برای کسانی که سرعت و توان زیاد برایشان مهم نیست به ارمغان می آورد.
تجهیزاتی چون سیستم تهویه مطبوع خودکار , آئینه های برقی گرم کن دار , CD خوان بسیار برجسته Clarion با بلندگوهای Goodmans انگلیسی , دو کیسه هوا , ABS دوکاناله و سه ، پشت سری عقب از مشخصات بارز این مدل است که شاید برای داشتن خودرویی دیگر با این امکانات مجبور به پرداخت دو برابر پول آن باشید

تیپ ۴
این مدل دارای موتور ۱۶۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ با کد JP4/TU5 و همچنین گیربکس اتو ماتیک Autoadaptive AL4 می باشد.
این موتور نسبت به موتور TU3 که نسبت به موتور ۲۰۵ تنها سرسیلندرش تغییر کرده و به آن انژکتور اضافه شده بود , یک موتور کاملا جدید با کارایی بسیار بالا می شود.
۱۱۰ اسب در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ درو چیزی است که به راحتی این کوچولو را در تمامی نبردهای خیابانی پیروز می کند.
بر عکس شایعاتی که می گفتند تعداد زیادی ۲۰۶ بصورت ساخته شده وارد ایران شده باید گفت که تنها ۱۹۱ دستگاه از همین تیپ ۴ در ابتدا مخصوص جانبازان آن هم بصورت SKD وارد شد که بدان معنی بود که ماشین ها آماده و داخل جعبه ای بودند که میبایست صندلی ها و لاستیک ها روی آن نصب شوند.
این ماشین ها دارای رنگ های متنوع تری بودند و علاوه بر ۲۰۶ های اتوماتیک تیپ ۴ که بعد ها در ایران تولید شد دارای حسگر باران , محفظه مخفی زیر صندلی شاگرد , توری نگهدارنده داخل صندوق و تودوزی با رنگ های متنوع بودند.
لیکن مشکل این مدل را می توان سیستم تعلیق آن دانست چرا که در تیپ ۴ وارداتی از همان فنربندی مورد استفاده در ماشین های اروپایی استفاده شده و این بدان معنی است که تاب مقاومت پستی و بلندی های خیابان های غیر استاندارد ایران را نداشته و در نتیجه بسیاری از ناحیه رام و جلوبندی دچار مشکل شدند.توضیح بیشتر در مورد تعلیق ۲۰۶ ایران این که ماشین های ایران از فنربندی مخصوص جاده های ناهموار بهره میگیرند و در نتیجه ارتفاعشان ۲ سانتیمتر از نمونه های اروپایی بیشتر است.

تیپ ۵
پس از تیپ ۴ که در داخل نیز تولید آن آغاز شد و از نظر امکانات داخلی بسیار بود ولی مزایایی چون ترمز دیسکی در هر چهار چرخ , ABS و ایربگ بهره میبرد مقرر گردید نمونه دنده ای دستی آن هم تولید شود چرا که استقبال از ۲۰۶ در بازار تک محصولی ایران فراتر از انتظار پژو بود و بعلاوه آن ها با موفقیت مدل اتوماتیک متوجه شدند توان خرید ایران آنقدر هم که فرانسوی ها فکر می کردند پایین نیست!!!
۲۰۶ تیپ ۵ که به جرات می توان گفت بهترین ارزش پولی پرداختی در بین تمام اتومبیل های داخلی را دارد در اواخر سال ۸۱ با قیمت معادل نمونه آن در سراسر دنیا و با امکاناتی مانند تیپ ۳ بعلاوه ارتفاع کمتر , ترمز دیسکی در هر چهار چرخ , ABS چهار کاناله به بازار عرضه شد.
شتابی در حدود ۱۰ ثانیه تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت در ترکیب با ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ از تیپ ۵ یک موشک خیابانی می سازد که هیچ یک از محصولات دیگر ایران خودرو , مزدای ۳۲۳ با دو برابر قیمت , فولکس گل و پروتون ویرا را یارای مقابله با آن نیست.
حتی سیتروئن زانتیا که به حق در بخش دیگری از بازار گل سرسبد است (و اصولا قابل مقایسه با ۲۰۶ نیست) در مقابل این ماشین هم در چابکی هم در فن آوری بکار گرفته کم می آورد (زانتیا در سال ۱۹۹۴ عرضه شد)

تیپ ۶
آخرین سری از ۲۰۶ های ایران تیپ ۶ است که در ابتدا با همان گیربکس اتوماتیک AL4 ولی با امکانات کامل چون تیپ ۵ به تعداد نسبتا کمی تولید شد و پس از آن گیربکس مذکور جای خود را به یک مدل تیپ ترونیک داد (که توسط پورشه به دنیا معرفی شد و توسط بی ام و و لوتوس یه نمونه های سیکوئنشال توسعه یافت)
اینکه این گیربکس قابلیت تعویض دنده توسط راننده را در یک خودروی اتوماتیک به ارمغان می آورد و انتخاب با شماست که دنده را خودتان عوض کنید یا تعویض دنده را به ماشین بسپارید.
این مهم تیپ ۶ را برای ایران و بخصوص تهران ایده آل می کند که دائما در ترافیک هستید ولی در عین حال ماشین دنده ای را نیز دوست دارید.

نقل از مجله عصر نوین اتومبیل

برچسب ها

مطالب مشابه

‫۱۰۲ دیدگاه

  1. فرامرز خسروی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۰
    سوابق: (1311 ديدگاه)

    منظورتون از قیمت معادل نمونه آن در دنیا چیه؟ یعنی همه جای دنیا ۲۰۶ تیپ ۵ این قیمتیه!!!
    ولی به نظر من تو همین دبی بغل گوشمون با این پول میشه آزرا یا سانتافه خرید!

  2. حسین

    ۲۲ تیر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط تیپ ۵ واقعا یک کوچولوی رام نشدنی که هیچ وقت ضایعت نمیکنه اگه بلد باشی با دریچه برقی چطور گاز بدی تیپ ۵ بهت نه نمیگه من با غولای ۲.۴ لیتری مثل کمری بارها کل انداختم واسه همینه میگم تیپ۵ ودیگر هیچ فقط مدل ۸۲ ۸۳ ۸۴

    1. میثم

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      عزیزم اگر اون راننده کمری واقعا راننده بود سوسکت میکرد.زیاد خوشحال نباش

      1. amir

        ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
        سوابق: (104 ديدگاه)

        منم با کمری کوزس گذاشتم وکمی از کمری جلو بود درضمن تیپ ۵ موتورش برای کلکل خیابونی ساخته شده و تو سربابلایی و موقع کولر کاملا کم میاره البته در مقایسه با موتور های ۱۶۰۰ اما تو شتاب هیچی بهش نمی رسه

  3. تکتاز

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مدل های جدید ۲۰۶ تیپ ۵ مگه چه اشکالی نسبت به قدیمی ها دارن؟.یعنی خوب جمع نمیشن

  4. بابک

    ۲۱ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان.من تیپ ۵ دارم مدل ۸۹.خیلی خوش رکاب وپرشتابه.بقول حسین باهرکی کل بندازی ضایعت نمیکنه ولی ۱۷۰تابیشترنمیره.نمیدونم چرا…

    1. امید

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      خوب آببندی نشده داداش عیبش همینه دنده ۵ دیگه سرعتش بالا نمیره هرچی بره با دنده ۴

  5. امیرحسین

    ۲۱ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام، من یه تیپ ۵ مدل ۸۳ دارم ، حدود ۴ ساله دارم ، روزی که خریدم بهم مگفتن بابا خرجش بالاست!!!! ولی واقعا با توجه به پولی که میدی خوب امکاناتی میده ، خرجش هم کاملا منطقی هست و الکی خراب نمیشه واقعا از هر جهت راضی کننده است ،کلی تو این ۴سال من کل کل کردم با ملت ، اگر صندق براتون مهم نیست برای خودروی زیر ۱۷ میلیون بهترین گذینه هست .
    شاد باشید

  6. کا کا

    ۱ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من ۲۰۶ تیپ ۳ مدل ۸۸ دارم…از نظر ضاهر و امکانات عالیه…ترمزش هم که ای بی اس و حرف نداره…اما،ماشینیه که طبیعتا بخاطر ۱.۴ لیتری بودن موتورش یکم ضعیفه…
    یعنی اگه شما خودت و خانمت و با مادر و پدر و برادر خانمت بشینی توش کم میاره…و این کاملا حس میشه!
    ولی اگه فقط خودت یا با خانمت باشی،عالیه..

  7. نیما

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط تیپ ۴

  8. حمید وافشین

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ۲۰۶تیپ ۴و۶ حرف نداره

  9. yashar

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (299 ديدگاه)

    منم معتقدم که یه زمانی ۲۰۶ تیپ ۵ تنها گزینه ای بود که قیمت مناسب نسبت به ارزش واقعی اش داشت ولی الان دیگه نه!
    پارسال صفرش ۱۵۷۰۰ هزار تومن بودکسی پیگیرش نمیشد ولی الان شده ۲۰ میلیون!تا ۲۲ هم بالا رفت.
    پارسال یه دونه صفرشو گرفتم ولی به علت مشکلات مالی معنوی! فروختمش واقعا حیف شد

  10. مهرداد

    ۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام بنظر من ۲۰۶ تیپ ۲ جدید از همه به صرفه تره چون همه چیزهایی که میخواهی داره در ضمن خوش فروش تر هم هست

  11. مهرداد

    ۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من به رنگ ماشین خیلی اهمیت میدم بنظر من رنگ ماشین اگر انتخابی باشه معرف شاد بودن یا نبودن افراده پس عشق است ۲۰۶ آبی متالیک جدید

  12. سیاوش

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    ال۹۰ تو این رنج قیمت تنها ماشینی که موتورش جلوی تیپ ۵ کم نمیاره

  13. hossein

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خداییش تو ماشینو ۲۰۶ و تو ۲۰۶ها تیپ۵ حرف نداره اما به علت…نمیدونم چرا قیمتشو اینقدر بردن بالا

  14. رضا

    ۸ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (33 ديدگاه)

    دوستان من یه ۲۰۶ تیپ ۵ کار کرده میخوام بخرم مال چه سالی و با چه میزان کارکرد رو پیشنهاد میدین. ممنون میشم راهنمایی کنیددوستان من یه ۲۰۶ تیپ ۵ کار کرده میخوام بخرم مال چه سالی و با چه میزان کارکرد رو پیشنهاد میدین. ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کماندار

      ۸ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (325 ديدگاه)

      خوب اگه قدمی تر ها رو بخری قطعاتش بیشتر فرانسوی اما خوب بیشترم کار کرده!این یه چرخه است که ترجیح میدی ماشین گهنه تر فرانسوی بخری یا نو تر ایرانی(چینی)!

    2. مهدی

      ۴ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام من یه ۲۰۶ مدل ۹۰دارم یعنی خداییش تواین سه سال صد بار رفتم ماشینمو عوض کنم ولی دلم راضی نمیشه ازبس این ماشین زیرپایی خوبی داره. فقط ۲۰۶

  15. مهران

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ۲۰۶ تیپ ۱ چه جوریه من عاشق ۲۰۶ هستم تیپ ۱ انزگتور هسته

  16. مهران

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط تیپ ۲ مسی

  17. علیرضا

    ۷ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان من دنبال یه تیپ پنج با کارکرد زیر ۱۵۰ هزار هستم ، رنگ سفید یا بژ.
    اگه کسی داشت تماس بگیره : ۰۹۳۶۰۳۵۰۲۱۸

  18. مهدی نورالوری (مشهد)

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با ۲۰ م میخوام ماشین بخرم. بین بیتا صفر و ۲۰۶ چند سال کارکرده همه میگن ۲۰۶ . نظرتون چیه؟

  19. هادی-تبریز

    ۹ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من برو با ۲۰میلیون یه پرشیا۸۵یا۸۶سفید بخر ارزششو داره

  20. yaser

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه تیپ ۱ خریدم ۲ ت خرجش کردم . موتوریش خیلی بهتر از تیپ ۲ و ۳ هست. من اینارو هم سوار شدم ولی نمیدونم چرا ب پای تیپ ۱ نمیرسن.

  21. مجید

    ۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (71 ديدگاه)

    به نظر من تیپ۶ بهترینهاس. من دارم واقعا راضیم. توی امکانات و ایمنی و راحتی عالیه. اگه همه آبشناشم فعال کنی که دیگه ۲۰

  22. ایمان

    ۱۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همگی دوستان
    من میخوام یه ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۰ با کارکرد ۱۱۰۰۰ بخرم، ۲۷ونیم میلیون؛
    به نظر شما می ارزه؟ یا ۴۰۵ با موتور tu5 بگیرم؟
    خواهش میکنم راهنماییم کنین

  23. وحید

    ۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام میخواستم بگم اکه میشه از تفاوت تیپ ۱ ۲۰۶ با تیپ ۲ بیشر معلومات بدین..از چه لحاظ با هم تفاوت دارن

  24. غفاری

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان من یه ۲۰۶ اس دس مدل v8 سال ۹۰ دارم که ۱۱۶۰۰۰ تا رفته رینگ و لاستیکش اسپرته چراغ عقی و جلو هم همینطور رنگشم متاله (خاکستری آبی سفارشی) ماشین بدون خط و خش تصادفه قیمت ۲۹/۵ گذاشتم کسی اگه خواست تماس بگیره ۰۹۱۲۲۴۰۵۷۸۲

  25. آریا

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ال نود برا کل کل و استریت ریس از تیپ ۵ سر تره.
    حالا میخواد تیپ ۵ ئه دریچه برقی باشه یا دریچه سیمی.
    دلیلش هم اینه که شما ۴۰ تومن میدی ماشینو که تحویل میگیری همه جای موتورش نوشته:ساپکو-ایساکو ولی من ماشینمو که تتحویل گرفتم حتی باتری روش هم رنو بود و فرانسوی!
    حتی ۲۰۶ های فرانسوی هم به ال ۹۰ نمیرسن. چون ال ۹۰ تو موتورش تکنولوژی خیلی بروز تری نسبت به ۲۰۶ داره و کد و بلوک موتورش هم جالبه بدونید با مگان یکیه! (۲۰۶ رو چه به مگان!)

    1. امید

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      عزیزم یه سر به اپارات بزن فیلمای درگ ال ۹۰ فرانسویتون هست با همین tu5 های چینی من کاری به مدل پایین های فرانسوی با کیفیت ترشم ندارم اصلا نتایجشو ببین بعد بیا اینجا تعریف کن از ال ۹۰، روی کاغذ هم باز ال۹۰ با موتور ۱۰۵ اسبی از تیپ پنچ ۱۰۸ اسبی ضعیف تره

  26. PEUGEOT

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    رنو توی هیچ زمینه ای نمی تونه با پژو کل کل کنه همیشه کم میاره

  27. مهدی م ق

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه ۲۰۶ تیپ ۵ تو کورس خیابونی کم نمیاره قدرت اینو داره که با دنده ۲ ۷۰ تا راحت بره..
    تازه اگه یه lcd تایپ bبندازی که دیگه خدایه هر چی ماشینه +گروز کنترل که تو جاده خستت نمیکنه ۲۰۶ بهترینهههههههه

  28. صبا

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مطلب فوق العاده بود سپاس فراوان.

  29. حسینی مخلصون

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ، اگه میشه تفاوت ظاهری بین ۲۰۶ صندوقدار تیپ۲ با تیپ ۲۰۶ صندوقدار تیپ ۵ را بفرمایید.

  30. سینا

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    من میخام ۲۰۶ تیپ ۵ بخرم نمی دونم بعضی ها میگن ۲۰۶ خیلی آشغال شده آیا واقعا اینجوری شده ؟ این صندقدارهاش یه خورده اصالت ۲۰۶ رو گرفته ولی خدایش تنها ماشینی هست که تو ایران بعد ۱۳ سال هنوز طرفدار هاشو حفظ کرده من بابام سمندEF7 داره واقعا ماشین خوبیه به نظر من تو ماشین های ایرانی یکی ۲۰۶ خوبه یکی سمندEF7 من عاشق ۲۰۶ هستم م م م م م مم مم م م م م م م م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X