پژو

معرفی هایپرکار لمانز جدید پژو ۹X8 و بازگشت به مسابقات پس از یک دهه

پژو بیش از یک دهه پس‌ازاینکه سری پیروزی‌های آئودی در مسابقات ۲۴ ساعتهٔ لمانز را شکست، دوباره به این مسابقات بازگشته است. این شرکت فرانسوی آخرین بار در سال ۲۰۱۱ در مسابقات لمانز حاضر بود یعنی زمانی که نتوانست از عنوان قهرمانی سال ۲۰۱۰ خود دفاع کند. حال پژو درصورتی‌که بتواند به‌موقع هایپرکار مسابقه‌ای جدید خود را آماده کند، قصد دارد در سال ۲۰۲۲ به مسابقات لمانز بازگردد.

اما خبرسازتر از بازگشت پژو به لمانز، طراحی ساختارشکن هایپرکار ۹X8 است زیرا مهندسان آئرودینامیک پژو ادعا می‌کنند که می‌توانند داون‌فورسی که برای چسباندن خودرو به پیست لازم است را بدون استفاده از بال عقب سنتی ایجاد کنند. مدیر موتوراسپرت استلانتیس «ژان مارک فینو» دراین‌باره می‌گوید:

عدم وجود بال عقب در پژو ۹X8 یک گام مهم ابتکاری است. ما به درجه‌ای از کارایی آئرودینامیکی دست یافته‌ایم که امکان می‌دهد این قطعه را حذف کنیم. نپرسید چگونه چون همهٔ ما قصد داریم تا آنجا که ممکن است این راز را حفظ کنیم

هرچند فینو در مورد ترفندهایی که برای جایگزینی داون‌فورس بال عقب بکار گرفته‌اند هیچ توضیحی نداده اما به نظر می‌رسد یک دیفیوزر متحرک هوشمندانه یا پانلی در کف این پوستهٔ وحشی پنهان شده باشد. ۹X8 در بیرون هم طراحی واقعاً جسورانه و وحشیانه‌ای دارد که آینه‌های جانبی یکپارچه، چراغ‌های پنجه‌ای شکل نمادین پژو در هردو طرف و اسنورکل روی سقف که به سمت بالهٔ عقب جریان یافته از ویژگی‌های آن است. علاوه بر این، بالای چرخ‌ها هم بُرش‌های بزرگی تعبیه شده که احتمالاً موجب خروج هوای پرفشار از داخل گلگیرها می‌شود.

پژو همچنین ادعا می‌کند که داخل ۹X8 هم با الهام از طرح i-Cockpit خودروهای جاده‌ای این شرکت شکل گرفته است تا وقتی علاقه‌مندان در حال تماشای فیلم داخل خودروها در مسابقات هستند، به‌راحتی بتوانند خودروهای پژو را تشخیص دهند.

۹X8 به قوای محرکهٔ هیبریدی مجهز است که از یک پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری V6 بنزینی با ۶۷۱ اسب بخار قدرت و یک موتور الکتریکی ۲۶۸ اسب بخاری تشکیل شده است. موتور بنزینی از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه فقط به چرخ‌های عقب نیرو می‌دهد و موتور الکتریکی ۹۰۰ ولتی هم چرخ‌های جلو را به حرکت درمی‌آورد.

به گفتهٔ پژو، در نام این هایپرکار مسابقه‌ای جدید، عدد ۹ ارجاعی به خودروهای قبلی این شرکت در لمانز یعنی ۹۰۵ و ۹۰۸ است، X نماد ترکیب هیبریدی چهارچرخ محرک خواهد بود و ۸ هم به محصولات تولیدی کنونی پژو اشاره دارد. تیم رانندگان ۹X8 هم شامل «کوین مگنوسن»، «پل دی رستا»، «ژان اریک ورگن»، «لوئیک دووال»، «گوستاو منزس» و «میکل جنسن» می‌شود که روی هم انبوهی از تجربیات سطح بالای اتومبیل‌رانی را به همراه دارند.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. mos

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (462 ديدگاه)

    به به
    فوق‌العاده‌س
    امیدوارم پورشه هم برگرده به لمانز

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. 🔥A.H MOTORS🔥

      ۱۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (378 ديدگاه)

      بی نظیر واقعا به عنوان یه پژو فن عاشقشم😍👌🏼

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. (Saeed(peugeot

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (397 ديدگاه)

    جان جانان رسید از راه ……. خدای من ، این دیگه چه ماشینیه ساخته ، فقط میشه گفت محشره….

    دوستان فک کنم برگ ریزونی شده بین برندهای دیگه با معرفی این ماشین ؛ انشالله قهرمانیش

    دوستان پژویی که تو دنیا صحبت میشه ازش این پژو و این صنعت هستش ، خداوکیلی با ۴۰۵ های دوگانه سوز ایرانیزه ایران خودرو مقایسه نکنید.

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  3. عرفان

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (122 ديدگاه)

    پژو واقعا داره به روزای اوج برمیگرده
    دمش گرم
    مثلا پژو ی سال ۲۰۱۰ رو با الان مقایسه کنید …..

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. امیرحسین

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (60 ديدگاه)

    پژو کم کم داره یه خودی نشون میده
    طراحی تا فنی خودرو عالی
    البته من انتظار نداشتم چنین رشدی از پژو رو ببینم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Nima+RST

      ۱۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (90 ديدگاه)

      کلا تمام خودرو سازی فرانسه از وقتی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه شد تو مسیر پیشرفت قرار گرفت
      این کامنت سیاسی نبود دوستان صرفا درمورد خودروسازی بود 🙏

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. Nima+RST

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (90 ديدگاه)

    امیدوارم بتونه برنده بشه
    یا حداقل یه رکورد سریع ترین دور بگیره
    الان سه سال پشت سر هم که TOYOTA داره برنده میشه و همینطور رکورد سریعترین دور هم دست خودشه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. Iman99

      ۱۸ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (348 ديدگاه)

      اون که زمانی که اومد بقیه از لمانز خارج شده بودن و صرفا خودش با خودش مسابقه میداد که این هیچ ارزشی نداشت و نداره. سریعترین دور هم مربوط میشه به راننده تا ماشین بخصوص وقتی که یکی مثل آلونسو راننده باشه.
      پورشه و آئودی اسطوره های لمانز هستن و بهترین خودرو های لمانز رو هم خودشون ساختن امسال هم سریعترین دور رو خودشون میزنن واقعا هم بهترین خودروهای لمانز رو ساختن و برتری رو هر وقت خواستن بدست گرفتن و فکر برتر و عملکرد برتر رو دارن جدیدا یه شرکت هم از امریکا تصمیم گرفته خودروی لمانز بسازه و وارد لمانز بشه که در کنار خودروی های پورشه بهترین ها هستن در کل خودرو های آلمانی و امریکایی شرکت کننده تو لمانز از همه نظر بهترین هستن تو همه چیزای دیگه هم همینطوره. طوری که تویوتا نمیتونه باهاشون رقابت کنه هر کاری کنه نمیتونه و به پای اونها نمیرسه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. Aryan🥋🥋🥋judo

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (564 ديدگاه)

    چرا پژو اینقدر زیبا طراحی میکنه عاشقش شدم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. Ninja

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (948 ديدگاه)

    یاد جرمی افتادم که میگفت همیشه پژو تو هر کاری عالیه تو اوایل خودروسازی هم همینطور ولی الان افتضاح هست اون موقع سال ۲۰۱۸ بود و تو گذشت ۳ ۴ سال اینقدر تغییر کرده پژو و الان عاشق زبان طراحیشم

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  8. R@m!n

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1289 ديدگاه)

    فقط مونده جگوار و پورشه برگردن. قطعا رکورد بیننده های این مسابقاتو چند برابر می کنه.

    پای آمریکایی هام دوباره باز شه که دیگه خون و خونریزی میشه 😂😂

    تصورشم خوفناکه.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  9. MohammadE9

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (33 ديدگاه)

    درود
    عالی شده
    فرانسه نقش بزرگی در رشد و شکوفایی خودروسازی داشته به خصوص در دهه های ابتدایی اختراع خودرو و تلاش بی وقفه و نبوغ افرادی مانند آندره سیتروئن بزرگ ، لویی رنو و …
    همین پژو برای ۹۰۵ افسانه ای اولین انجین ۱۰ سیلندر تاریخ مسابقات استقامتی رو ساخت و این شاهکار در حضور رقبای قدری مثل پورشه ، مرسدس ، جگوار و … دو سال پشت سر هم قهرمان لمانز شد
    امیدوارم خودروسازی فرانسه صرفا با یک موتور ۱.۶ لیتری که اتفاقا همون هم در نوع خودش و در کلاس خودش جایگاه قابل قبولی داره قضاوت نشه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. میثم

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1822 ديدگاه)

    هیچ حرفی برای گفتن باقی نمیمونه
    واقعا زیباست
    ای کاش در مورد پرفورمنس و قیمت و .. اطلاعات بیشتری میداد

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  11. Amirreza

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2183 ديدگاه)

    من لمان های قدیمی رو بیشتر دوست داشتم چون اون موقع خودروهای لمان در واقع نسخه تغییر یافته یکی از خودروهای همون شرکت بودن مثل ۳۰۰ sl یا فورد جیتی و خودروهایی از این قبیل ولی الان لمان یه چیزی مثل فرمول یک شده که خودروهاش انحصارین

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  12. Aryan🥋🥋🥋judo

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (564 ديدگاه)

    پورشه اگر پرفورمنسشو قوی تر کنه قطعا رقیب قابلی برای بی ام و میشه اونم با این طراحی زیبا

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
    1. Aryan🥋🥋🥋judo

      ۱۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (564 ديدگاه)

      دوستان اشتباه نوشت این گوشی من منظورم پژو بود نه پورشه وگرنه پورشه که پرفورمنس فوق العاده ای داره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا