پژوهفته نامه

کانسپت‌های فراموش‌شده: پژو Oxia

این سوپراسپرت در زمان خودش توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت را داشت

نام پژو اُکسیا (Oxia)
معرفی نمایشگاه پاریس ۱۹۸۸
ترکیب موتور وسط
پیشرانه ۲.۸ لیتری V6 بای‌توربو
قدرت ۶۷۰ اسب بخار
گشتاور ۷۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ
وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم

اگر با خواندن مشخصات فنی این خودرو هنوز هم معتقدید که این کانسپت ارزش یادآوری را ندارد ادامهٔ این مطلب را بخوانید. پژو اکسیا کانسپت نام خود را از منطقه‌ای در مریخ گرفته است و واقعاً خودروی شگفت‌انگیزی در بحث مهندسی بود. این خودرو از بدنهٔ بسیار سبک‌وزنی برخوردار بود که با ترکیبی از فیبر کربن و کولار ساخته شده و بر روی یک شاسی لانه‌زنبوری آلومینیومی نصب شده بود. شاسی این خودرو تنها ۸۲ کیلوگرم وزن داشت و مهندسان پژو برای هر دو محور جلو و عقب آن از دیفرانسیل لغزش محدود استفاده کرده بودند.

peugeot_oxia_concept

این کانسپت فوق‌العاده، اساساٌ یک ماشین مسابقه برای راندن در جاده‌های عادی بود که عملکرد خارق‌العاده‌ای برای اواخر دههٔ ۸۰ میلادی داشت. البته پژو در اعلام مشخصات اکسیا محافظه‌کارانه عمل کرده و حداکثر سرعت آن‌را ۳۰۰ کیلومتر در ساعت عنوان نمود اما درواقع حداکثر سرعت این خودرو ۳۵۰ کیلومتر در ساعت بود که رانندهٔ آزمایشی میشلن «Jean Philippe Vittecocq» در مسیر آزمون توانست بدان دست پیدا کند. شتاب صفرتاصد کانسپت اکسیا نیز کمتر از ۵ ثانیه بود که حتی برای امروز هم عدد قابل‌توجهی است و نشان می‌دهد این خودرو چقدر جلوتر از زمان خود بوده است.

Peugeot_Oxia_koncept_1988_1

اما مشخصات قابل‌توجه پژو اکسیا به همین‌جا ختم نمی‌شود. این کانسپت دارای طراحی متعلق به آینده و یک فضای داخلی بسیار مدرن برای آن دوران بود. در کابین خودرو امکان ارائهٔ تهویهٔ مداوم حتی در صورت خاموش بودن پیشرانه وجود داشت که این امر به لطف انرژی ذخیره‌شده در ۱۸ سلول خورشیدی نصب شده در قسمت پایینی شیشهٔ جلو فراهم شده بود. صندلی‌های قابل تنظیم برقی و سیستم پخش CD هم از دیگر تجهیزات قابل‌توجه اکسیا بود که در کمتری خودرویی در آن سال‌ها یافت می‌شد.

peugeot_oxia_con

قلب تپندهٔ کانسپت اکسیا نیز در نوع خود بسیار جالب‌توجه بود. یک پیشرانهٔ کم‌حجم ۲.۸ لیتری V6 که به‌طور مشترک توسط پژو، رنو و ولوو توسعه داده‌شده بود و در محصولات این سه خودروساز مورداستفاده قرار می‌گرفت؛ اما پژو این موتور را به دو توربوشارژر مجهز کرده بود که در دههٔ ۸۰ میلادی کاری غیرمعمول محسوب می‌شد. بدین ترتیب این موتور ۲.۸ لیتری، قدرت و گشتاور خارق‌العادهٔ ۶۷۰ اسب بخار و ۷۲۰ نیوتن متر تولید می‌کرد. این موتور در میانهٔ خودرو نصب شده بود و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی و دیفرانسیل‌های لغزش محدود به هر چهارچرخ انتقال می‌داد درحالی‌که هر چهارچرخ آن نیز قابلیت فرمان پذیری داشتند.

این مشخصات و ویژگی‌ها برای دههٔ ۸۰ در یک‌ کلام خارق‌العاده‌اند که آن‌را به قدرتمندترین خودروی تاریخ پژو تبدیل می‌کند و حتی امروزه هم می‌توان آن‌را یکی از سریع‌ترین خودروهای دههٔ اخیر دانست. پژو اکسیا با توجه به قدرت و گشتاورش عملکرد بهتری نسبت به سوپراسپرت‌هایی مانند فراری انزو، لامبورگینی مورسیه‌لاگو، مرسدس بنز SLR مک‌لارن و پورشه کاررا GT دارد. نکتهٔ جالبی که در کانسپت اکسیا به چشم می‌خورد چراغ‌های عقب و جلوی آن است که شباهت بسیار زیادی به چراغ‌های ۴۰۵ خودمان دارد!

peugeot_oxia_

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۲ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    ?????????????????????????اینو واقعا پژو ساخته؟

    موافقم 30
    مخالفم 2
    1. محمد

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1486 ديدگاه)

      کف کردم

      موافقم 17
      مخالفم 0
      1. XmanSHP9

        ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (66 ديدگاه)

        اول فک کردم یکی 405 خودشو ارتفاع زده و اسپویلر روش گذاشته!!!!!!
        اینقدر از 405 منتفر شدیم که حتی از کانسپتی فوق الاده ای مثل این متنفریم!!!!!!!!
        خدایی حق نمیدین؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!

        موافقم 9
        مخالفم 26
        1. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز

          ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (137 ديدگاه)

          نه!

          موافقم 17
          مخالفم 0
        2. omid

          ۱۰ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (1 ديدگاه)

          با احترام 405 که شما ازش تنفر داری واقعی نیس فیکش هست

          موافقم 18
          مخالفم 2
      2. محمد محسن

        ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (24 ديدگاه)

        بله آقا… بلههههههههه
        405 یه همچین پیشینه ای داره
        ایرانخودرو همینطوری سمت هر ماشینی که نمیره آقا
        اونا چیزایی رو میبینند که ما الآن تازه داریم میبینیم
        بلههههههههه

        موافقم 16
        مخالفم 1
    2. MATADOR

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      دود از کنده بلند میشه.

      موافقم 12
      مخالفم 0
      1. king 918

        ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (2493 ديدگاه)

        جالبه طراحی بدی داره اما نسبت به زمانش یه چیز حیرت اوره
        از موتور 6 سیلندر توربو 670 اسب بخار 720 نیوتن متر گشتاور بکشی بیرون عالیه حتی واس الان
        اگر یه گیر بکس دو کلاچه روش نصب بود شتابش هم بهتر می شد نهایت سرعتش هم که واس الان هم خیلی خوفه …………
        در کل پژو تو که شنا بلدی چرا تو اب نمیری ……………

        موافقم 12
        مخالفم 0
        1. مجید

          ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (681 ديدگاه)

          حیف که در حد کانسپت موند و تولید نشد و حیف که پژو الان مثل گذشته نیست!!!!!!!!!!!

          موافقم 4
          مخالفم 0
        2. پرهامیوف

          ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (678 ديدگاه)

          پژو الان رسما یه پلشت تنبل شده که دیگه دست به کارای جسورانه قبلنش نمیزنه

          موافقم 3
          مخالفم 1
    3. uss zumwalt DDG-1000

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      پیشرانه 2.8 لیتری
      قدرت 670 اسب بخار
      به نظرمن که بی نظیر و عالیه

      موافقم 8
      مخالفم 0
    4. REVENTоN ?

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (282 ديدگاه)

      واقعا پژو چی بودهو چی شده! فک کنم عدم مدیریت از ایرانخودرو بهش سرایت کرد اینجور شد!

      موافقم 9
      مخالفم 0
    5. حميد

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1724 ديدگاه)

      پژو از وقتی دیده ایران خودرو بدون زحمت پول چاپ میکنه سر خورده شده و شروع کرده یه اشغال ساختن

      موافقم 1
      مخالفم 1
    6. ساسان

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (96 ديدگاه)

      پژو908rcرو ببینید.واقعا چیز معرکه ای هست باموتور v12

      موافقم 5
      مخالفم 0
    7. دکتر

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      معلومه پژو ساخته کپی ۴۰۵هست

      موافقم 1
      مخالفم 0
    8. بهزاد

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوستان من واقعا نمیدونم و واقعا عاشق این ماشین شدم چند ساله دیگه به خواطر کار یتیوبم باید برم به روسیه و واقعا نمیدونم ممکنه که یکی ازین ماشین ها داشته باشم اصلا امکانش هست توی بازار هست؟

      موافقم 5
      مخالفم 1
  2. (ali (CHEVY NOVA

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    چراغ عقبش همون RD هست
    ولی عجب پژوی هستش
    از پژو توقع همچین ماشینی رو من نداشتم واقعا

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. MATADOR

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      باورم نمیشه.
      6 سیلندر فقط 2.8 لیتر اونوقت 670 اسب بخار و 720 نیوتن متر گشتاور ؟؟؟؟؟!!!!!!؟!؟!؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!؟؟
      واقعا معرکست.
      حالا دقیقا میفهمم هایپرکار آینده ی بنز چطور میخواد باشه.

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      کی فکرشو میکرد کمپانی پژو همچین قدرتی تولید کنه

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. آرین

        ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (59 ديدگاه)

        اتفاقا پژو دهه ی هشتاد پر بود از طرح های ماشین های اسپرت و با موتور های توربو و عملکرد بی نظیر منتها سیاست شرکت تغییر کرد و به فکر فروش بیشتر به طبقه ی متوسط و ضعیف افتاد. بارها هم تو برنامه تاپ گیر اشاره شد. حیف اون همه طرح…

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. tv

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    انگار گرفتی 405 کشیدی دراز و نازک شده … جدای از شوخی ، کاش پژو بجای ساختن ماشینای کسل کننده این جور پروژه ها رو اجرا میکرد …

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      چراغ های عقبش 405

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    عجب چیزی بوده، به سرعت 350 کیلومتر هم دست پیدا کرده بود. خیلی عالیه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. مرصاد

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (62 ديدگاه)

    خداییش هیچ جوره نمی تونم فرانسه رو به عنوان خودرو ساز قبول کنم
    اینم از نظر من یه شکست بیشتر نیست

    موافقم 0
    مخالفم 4
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      فعلا که این خودرو خیلی غول

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. C ar love

      ۱۹ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (75 ديدگاه)

      سرعت بالایی داره نسبت به زمان خودش ولی شبیه 405 است کاش پژو این ماشین های خوبشو یکم نشون مامیداد

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. C ar love

      ۱۹ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (75 ديدگاه)

      پژو خیلی عالیه از کرهای تازه وارد خیلی بهتره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. شاهین

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4524 ديدگاه)

    پژو استاد ساخت کانسپت های شیک و کارا!
    اما در عمل؟! ندیدیم چیزی…
    ممنون از امیر عزیز

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (689 ديدگاه)

      خواهش میکنم شاهین جان

      موافقم 2
      مخالفم 0
  7. صالح

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    داشبوردش یه جورایی شبیه پورشه 918 هست مخصوصا وسط داشبورد و عقربه های سرعت و … هم محل قرار گیریشون شبیه 918 هست!!!
    البته چون این قدیمیتر بوده مشه گفت 918 شبیه اینه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. king 918

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      یه چیزی نوشتی که در عمق وجودم احساس اتیش گرفتن دارم
      باور کن تا الان دو لیوان جوهر نمک خوردم این چی بود گفتی ………. ها ……..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        اوه اوه اوه دوست ما بهم ریخت اعصابش

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. king 918

          ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (2493 ديدگاه)

          نه بابا شوخی کردم
          دیدگاهش تو حلقم …………..

          موافقم 1
          مخالفم 0
  8. GOD BLESS AMERICA

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    عالی بود .
    چند تا از این مقاله ها منتشر گردید من نخوندم؟
    لطفا در مورد chrysler me 4_12 هم مقاله بگذارید بنظرم میتونست رقیب قدری برای بوگاتی باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمیدرضا

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    فرانسوی ها به علت داشتن خیابان های کوچک کلا ماشین بزرگ و سریع نمی سازن نمونش همین دی اس با وجود لوکس بودن کلا یا هایچ بک یا کراس اساسا سدان هم نداره سرعتم نداره فقط هندلینگ داره و سواری نرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مهدی

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    من به شخصه اگه همون ۴۰۵ با کیفیت فرانسوی تولید بشه ترجیحش میدم به کل ماشینهای روز کره ای و بعضی از ژاپنی ها. اگر بین شما کسی باشه که سوار انواع برندهای المانی شده باشه متوجه میشه که تو بعضی فاکتورها یه پژو واقعا سره حتی لز نمونه المانی

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. سامان اذری

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    حالا چرا تولید نشد ؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      واقعا چرا؟؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
  12. Armin

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (421 ديدگاه)

    واسه ایران خوبه مشکل قطعه پیدا نمیکنه ،،، همه چیش با ۴٠۵ مشترکه ??

    موافقم 0
    مخالفم 1
  13. ali a.j.g

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (635 ديدگاه)

    آقای دهقان دستت درد نکنه مرسی
    پیشرانه delorean dmc-12 با این کانسپت مشترک است ؟ چون پیشرانه delorean را پژو رنو و volvo ساخته اند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. حامد

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    دوسال قبل از Oxia پژو کانسپت دیگه رو داشت به نام Proxmia که اونم از یه V6 به همین حجم استفاده می کرد .گمونم 600 اسبی بودش. proxmia هم کانسپت قابل توجهی هستش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. parham

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (111 ديدگاه)

    پژو گذشته پر فروغی داشته ولی بازار هدف این شرکت باعث شد وضعش به اینجا بکشه.
    نمونش نداشتن استاندارد های آمریکا و عدم صادرات به این کشور مهم هست.
    شما وقتی به کل تاریخچه پژو نگاه میکنید ماشین اسطوره ای پیدا نمیکنید (جز 206 و 405) و این واسه این برند قدیمی و شناخته شده کمی قابل تامل هست این oxia هم در حد کانسپ باقی مانده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. احسان

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    ۴۰۵ پژو زمان خودش بهترین ماشین بود،طراحی داهلی پژو رو ۴۰۵ رو با هم دورهاش مقایسه کنید،البته اونای که در یه کلاس و قیمت بودن،یا حتی طراحی ظاهریش رو با رقباش متوجه میشین چی بود این ماشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دوره ای داشت برای خودش با موتور 2 لیتری

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. TTRS

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    آقا همین الانش هم کسی بخواد میتونه توی همین ایران شتاب یه 205 رو به زیر 5 ثانیه برسونه ، شرکت پژو بعد از بنز قدیمی ترین هست و هنوز هم از نظر مهندسی بهتر از کره ای ها و بیشتر ژاپنی ها هستش .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      ژاپنی ها باهات موافق نیستم
      ژاپن هم از لحاظ کیفیت بهتره هم برند
      مانند تویوتا و لکسوس و اینفینیتی و بقیه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  18. کامبیز

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    چقدر طراحی جالبی داشته ! هم بیرونی هم داخلی !! طراحی داخلیش خیلی مدرن بوده …
    نکته جالب چراغهای عقبش کاملا شبیه 405 هست .
    اینجا مشخص میشه که در یک زمانی مدیریتش دچار مشکل شده که سیر نزولی داشته !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. آرش

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    405 ای که توش قایم شده رو شما هم دیدین؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Danial

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (466 ديدگاه)

    چراغ عقب و جلو خود 405ِ خیلی هم جالبه که اگه دقت کنید جلو پنجره هم خود خود 405ِ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. C ar love

    ۱۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (75 ديدگاه)

    سرعت بالایی داره نسبت به زمان خودش ولی شبیه 405 است کاش پژو این ماشین های خوبشو یکم نشون مامیداد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. علی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یک عدد 405 فیس لیفت یافت شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. 206nima

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعن بهترین بود هال تو اون زمان کاش یه نمونه الان بود ? این ماشین برای خودش خدا بود رقیب نداشت
    کاش تولید بشه??

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا