پژوسیتروئنفیاتکرایسلر

FCA و PSA رسماً ادغام شدند، چهارمین خودروساز بزرگ دنیا شکل گرفت

پس از اعلام اولیه در ۳۱ اکتبر، فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن رسماً توافق‌نامهٔ ادغام ۵۰-۵۰ را امضا کردند. این گروه خودروسازی بزرگ حالا با برندهای فیات، جیپ، رم، دوج، آلفارومئو، کرایسلر، مازراتی، پژو، دی‌اس، سیتروئن، اوپل و واکسهال که تولید سالانهٔ آن‌ها به حدود ۸.۷ میلیون دستگاه می‌رسد، چهارمین خودروساز بزرگ دنیا لقب خواهد گرفت. درآمدی که برای این گروه پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۱۹۰ میلیارد دلار در هرسال با سود عملیاتی بالغ‌بر ۱۲.۲ میلیارد دلار است. همهٔ این اعداد بر اساس نتایج سال ۲۰۱۸ دو خودروساز محاسبه شده است.

همان‌طور که قبلاً اعلام شده بود، هیئت‌مدیرهٔ این گروه جدید از یازده عضو تشکیل می‌شود که پنج نفر آن از FCA و پنج نفر دیگر از PSA خواهند بود. مدیرعامل کنونی PSA، «کارلوس تاوارس» برای پنج سال اول مدیر اجرایی و همین‌طور عضو هیئت‌مدیره خواهد بود درحالی‌که «جان الکان» از FCA هم ریاست گروه خودروسازی جدید را بر عهده خواهد داشت. البته احتمال دارد این ادغام با ارزیابی نهادهای نظارتی مواجه شود زیرا ممکن است دولت‌های ایتالیا و فرانسه و همین‌طور اتحادیه‌های مختلف کارگری در مورد ضررهای شغلی نگران باشند.

مدیرعامل پژو-سیتروئن «کارلوس تاوارس» در مورد این ادغام می‌گوید:

ادغام ما فرصت بزرگی برای اتخاذ موقعیتی قوی‌تر در صنعت خودروسازی است زیرا ما می‌خواهیم بر حمل‌ونقل در دنیایی پاک، ایمن و پایدار تسلط داشته باشیم و محصولات، تکنولوژی‌ها و خدماتی در سطح جهانی را به خریداران ارائه کنیم

 

مدیرعامل فیات-کرایسلر «مایک منلی» هم در این رابطه گفته است:

این اتحاد دو شرکت با برندهای باورنکردنی و نیروی کار ماهر است. هردو شرکت با سخت‌ترین دوران مواجه بوده‌اند و به‌عنوان رقبای چابک، هوشمند و نیرومند ظاهر شده‌اند. ما یک ویژگی مشترک داریم که چالش‌ها را فرصت‌هایی برای بهتر شدن در کاری که انجام می‌دهیم میدانیم

از طریق این ادغام، FCA به پلت‌فرم‌های مدرن‌تر PSA دسترسی پیدا می‌کند که امکان مطابقت با قوانین آلایندگی جدید اروپا را فراهم می‌آورد. از سوی دیگر، PSA هم از کسب‌وکار سودآور FCA در ایالات‌متحده خصوصاً با برندهای جیپ و رم بهره‌مند خواهد شد. این دو گروه خودروسازی گفته‌اند که در آینده بیش از دوسوم مدل‌های اصلی خود را فقط بر اساس دو پلت‌فرم خواهند ساخت و بر اساس هریک از این دو پلت‌فرم سالانه تقریباً سه میلیون دستگاه خودرو تولید خواهد شد. این پلت‌فرم‌ها که هردو متعلق به پژو سیتروئن هستند، شامل معماری کوچک CMP و پلت‌فرم کامپکت یا میان سایز EMP2 می‌شود. بااین‌حال، پیکاپ‌های رم و مدل‌های بزرگ جیپ همچنان از پلت‌فرم‌های فیات-کرایسلر استفاده خواهند کرد.

به‌طورکلی پلت‌فرم‌های PSA مدرن‌تر از نمونه‌های FCA هستند و بنابراین فیات-کرایسلر می‌تواند از این مزیت برای نوسازی محصولات قدیمی یا ساخت محصولات جدید استفاده کند. پلت‌فرم CMP با مدل دی‌اس ۳ کراس‌بک به بازار معرفی شد و همچنین زیر پوست نسل جدید مدل‌های پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ و اوپل کورسا هم قرار گرفته است. حال ممکن است اولین محصول فیات-کرایسلر که از پلت‌فرم CMP استفاده می‌کند، یک کراس‌اوور کوچک برای آلفارومئو باشد که قرار است اواخر سال ۲۰۲۲ معرفی شود. از سوی دیگر، پلت‌فرم EMP2 در سال ۲۰۱۶ با نسل جدید پژو ۳۰۰۸ معرفی شد و پس‌ازآن در مدل‌های پژو ۵۰۰۸، نسل جدید سدان پژو ۵۰۸، دی‌اس ۷ کراس‌بک، سیتروئن C5 ایرکراس و اوپل گرندلند مورداستفاده قرار گرفت.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه

  1. amir

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (471 ديدگاه)

    غولهای خودروسازی جهان برای کاهش هزینه ها ادغام میشن اونوقت ما فکر تولید خودروی ملی و موتور ملی هستیم!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۸ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (5709 ديدگاه)

      امیر عزیز
      بحث کشور ما و تولید ملی که از قبل مشخصه بهونه ایه برای چپاول جان و مال ملت .
      اما همینطوری پیش بره در آینده ای نزدیک خودروسازان زیادی با سَبکهای مختلف وجود نخواهد داشت و همه مثل هم میشوند با این تفاوت که فقط ظاهر متفاوتی دارند اما در باطن و سواری به یک شکل عمل میکنند .
      بنظ من فقط دو شرکت در دنیا به تنهایی پروژه هاشون را میبرند جلو و اتفاقاً موفق هم هستند و اون تویوتا و بنزِ
      پژو در این سالها خوب داشت پیش میرفت و در این ادغام فیات بیشترین نَفع را میبره از باب فروش و اینکه فرای که برای فیات هست میتونه کارهای بزرگی برای اسپرت سازی پژو انجام بده .
      حال باید دید در آینده چه پیش میاد .

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Mohammadreza

        ۲۸ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (794 ديدگاه)

        خودرو های الکتریکی انعطاف بیشتری خواهند داشت و در نتیجه تعداد مدل هاشونم از بنزینی ها کمتر خواهد بود.(این از نظر من حسنه)
        و این یعنی در اینده از این دست خبر ها (ادغام)بیشتر خواهیم شنید.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. امیرحسین

      ۲۸ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (38 ديدگاه)

      احسنت…

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    3. Mad.z.Max

      ۲۸ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (868 ديدگاه)

      یواش پژو و فرانسه رو انداختی قاطی غولای خودروسازی هااا : ))
      بلخره فرانسه و پژو عم به آرزوشون که بازار آمریکا بود رسیدن..

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. حسین

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (26 ديدگاه)

    علی برکت الله.خاک تو سر ایران خودرو که باید با کمونیست های چینی شریک باشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. (Saeed(peugeot

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (326 ديدگاه)

    یجوری شرکتها در حال پیشرفت و ادغام با یکدیگر هستند …… و برای ساخت پلتفرم های جدید و برقی شدن محصولات دارن پیش میرن که فک کنم ۲۰ سال دیگه موتورهایی پاک تر از برقی هم تولید بشه …..بعد ماشینهای صفر ما تو معاینه فنی دارن رد میشن….

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. بهراد

      ۲۸ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (641 ديدگاه)

      مگه ماشین صفر کیلومترم معاینه می خواد؟ سواریا تا ۴ سال معافن.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. datsun

        ۲۸ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (1853 ديدگاه)

        این بنده خدا درست میگه چرا دیس بهش دادین‌.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. Alireza

          ۲۸ آذر ۱۳۹۸
          سوابق: (509 ديدگاه)

          اینجا ایران است دیگه

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
      2. رضا

        ۲۸ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (7 ديدگاه)

        نمیخواد ولی ببری معاینه فنی رد میشه

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      3. (Saeed(peugeot

        ۲ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (326 ديدگاه)

        دوست عزیز ما هم میدونیم ماشین صفر معاینه نمیخواد …..به خاطر اینکه اینقدر اوضاع کیفیت ساخت ماشین و قطعات مصرفی پایینه که ماشین صفر هم آلایندگی تولید میکنن.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. محمد

      ۲۸ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (275 ديدگاه)

      از برقی پاکتر، هیدروژنی…. مثه تویوتا میرای

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. نیما

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (323 ديدگاه)

    از این به بعد شاهد موتور TU5 روی محصولات فیات، جیپ، کرایسلر و … خواهیم بود ????

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. amir

      ۲۸ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (471 ديدگاه)

      محض اطلاع تی یو فایو ۱۸سال پیش از لیست موتورهای پی اس ای کنار گذاشته شده

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. حمید

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (153 ديدگاه)

    موتور هلکت روی ۲۰۶ !

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. علی

      ۲۸ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (11 ديدگاه)

      احتمال دیدن چلنجر با موتور ۱.۶ لیتری بیشتره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. حسین

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2306 ديدگاه)

    تمام شرکت های دولتی ما هم باید یک گروه بشن ، مثل سایپا- ایرانخودرو! (بر وزن پژو – سیتروئن)
    تمام خصوصی ها و خصولتی ها هم یکی بشن ، مثل کرمانخودرو- مدیران!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. محمد

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (275 ديدگاه)

    دیروز یه خبری خوندم مبنی بر ساخت خودرو روی پلت‌فرم مشترک سایپا و ایران‌خودرو!!!
    این دوتا رقابتی بینشون نبود،کیفیتشون اون بود،،، خدا رحم کنه با محصولی که از در رفاقت تولید کنن!!!
    ترسناکترین خبری بود که امسال شنیدم….
    کلا باور خوبی وجود نداره از غذایی که آشپزش دوتا باشه!!!
    .
    میتونم حدس بزنم اولین محصولشون چیه…..
    گربه، سگ?

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. مانی

      ۲۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (2194 ديدگاه)

      دمت گرم خیلی‌ خندیدم
      هرچند کامنتت گریه دار بود
      .
      .
      .
      من که خوشم نمیاد کل ماشین‌های یه خودرو ساز از ۲ تا پلتفرم استفاده کنه
      هرچند اون پلتفرم‌ها عالی‌ باشه،باید قیمت رو هم پائین بیاره
      یجورایی حس می‌کنم از مشتری سؤ استفاده میشه
      شاید بگین اونجا بازار رقابتیه اما همه دارن به این سمت میرن

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. Sabaratooth

    ۲۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حالا با خودروسازی های فاسد و ناکارامد کشور خودمون کاری ندارم،که حتی از خودروسازی مالزی و هند و چین هم عقب افتاده تر هست در حال حاضر، در مورد فیات و کرایسلر و پژو و سیتروئن بخوایم صحبت کنیم ادغامشون منطقی به نظر میرسید چون در طی سالهای اخیر این شرکتها افت نسبی رو نسبت به سایر غولiهای خودروسازی به خودشون دیدن.مقبولیت این شرکتها در بازارهای تراز یک جهانی شامل آمریکای شمالی و اروپا و اسکاندیناوی کم فروغ شده بود و فقط تو بازار هند و چین و مصر و برزیل فروش قابل قبولی داشتن،حالا با این ادغام شاید بتونن به جایگاه گذشته بازگردند.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. Aref

    ۱۶ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (67 ديدگاه)

    به یه چیزی توجه نکردید! پژو و سیتروعن تقریبا یه شرکت امریکایی میشن و همکاریشون با ایران کمتر میشه. در کل خبر خیلی خوبیه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا