جشن تولد بیست‌سالگی کادیلاک اسکالید، غول دوست‌داشتنی

کادیلاک اسکالید دقیقاً بیست‌ساله شده است زیرا نسل اول این خودرو برای اولین بار در گردهمایی پبل بیچ سال 1998 رونمایی شد و حالا کادیلاک بیست‌سالگی آن‌را جشن گرفته است. این اس‌یووی بزرگ در طول دو دهه و چهار نسل، به یکی از اصلی‌ترین خودروهای آمریکایی در کلاس اس‌یووی‌های پریمیوم تبدیل شده است. نسل اول اسکالید برای رقابت مستقیم با لینکلن نویگیتور طراحی شده بود که یک سال قبل معرفی شده بود.

نسل اول اسکالید اما در اصل نسخهٔ ری‌بج شدهٔ (تغییر برند داده شده) جی‌ام‌سی یوکان بود. به همین دلیل این دو خودرو در ظاهر به‌جز تفاوت در لوگو و جلوپنجره، به‌طور کامل باهم یکسان بودند و تشخیص آن‌ها از یکدیگر دشوار بود؛ بنابراین درواقع اسکالید نسخهٔ لوکس‌تر یوکان محسوب می‌شد؛ اما علیرغم این تغییر برند ساده، اسکالید موفقیت بزرگی را برای کادیلاک به همراه داشت به‌گونه‌ای که در اولین سال عرضه به بازار نزدیک به 24 هزار دستگاه از آن به فروش رسید؛ اما بااین‌وجود، نسل اول کادیلاک اسکالید عمر کوتاهی داشت و تنها دو سال روی خط تولید باقی ماند.

Cadillac Escalade 1999

نسل دوم اسکالید اما که در گردهمایی پبل بیچ سال 2000 رونمایی شده و با مدل 2002 به بازار آمد، پیشرفت قابل‌توجهی را نسبت به نسل قبلی خود تجربه کرده بود. هرچند در این نسل هم اسکالید همچنان اشتراکات زیادی با جی‌ام‌سی یوکان و همین‌طور شورلت تاهو داشت اما از استایل ظاهری منحصربه‌فردی برخوردار شده بود که طبق زبان طراحی کادیلاک شکل گرفته و آن‌را از برادران ارزان‌تر خود متمایز کرده بود. این نسل همچنین در داخل نیز لوکس‌تر شده بود. علاوه بر این، در نسل دوم اسکالید نسخهٔ کشیده با نام ESV و حتی نسخهٔ پیکاپ با نام EXT هم ارائه کردید. بدین ترتیب در این نسل فروش اسکالید رونق بیشتری گرفت به‌گونه‌ای که در سال 2002 حدود 35 درصد و در سال 2003 هم 55 درصد رشد فروش را تجربه کرد.

Cadillac Escalade 2002
Cadillac Escalade EXT 2002

برای مدل 2007 کادیلاک نسل سوم اسکالید را معرفی کرد. این خودرو به‌روزرسانی‌های کاملی را در داخل و خارج تجربه کرده و اولین خودرویی محسوب می‌شد که با چراغ‌های جلوی تمام LED در ایالات‌متحده عرضه گردید. نسل سوم اسکالید همچنین اولین اس‌یووی فول سایز آمریکایی بود که به قوای محرکهٔ هیبریدی و سیستم کنترل سواری مغناطیسی مجهز شده بود. در این نسل نیز اسکالید همچنان مثل نسل قبلی در سه نسخهٔ استاندارد، ESV یا کشیده و EXT یا پیکاپ تولید می‌شد.

Cadillac Escalade 2009

این اس‌یووی فول سایز لوکس اما هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که برای اولین بار رسماً در اکتبر سال 2013 رونمایی شده و با مدل 2015 به بازار آمد. این نسل نیز مثل اسلاف خود همچنان با برادرانش یعنی جی‌ام‌سی یوکان و شورلت تاهو/سابربن اشتراکت زیادی دارد. در این نسل اما نسخهٔ پیکاپ حذف شده و اسکالید تنها در دو نسخهٔ استاندارد و کشیده تولید می‌شود. هرچند نسل کنونی اسکالید همچنان توانایی رقابت در بازار را دارد اما بااین‌حال انتظار می‌رود نسل پنجم آن در سال 2020 معرفی شود.

Cadillac Escalade 2015

گفته شده کابین نسل جدید اسکالید به‌طور قابل‌توجهی بهبود خواهد یافت، تعلیق عقب آن از نوع مستقل خواهد بود و با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه خواهد شد. بدون شک این نسل هم راه موفق پیشینیان خود را طی کرده و بر فروش بیش از 836 هزار دستگاهی اسکالید طی دو دههٔ گذشته خواهد افزود؛ اما به مناسبت جشن تولد بیست‌سالگی کادیلاک اسکالید قصد داریم در ادامهٔ این مطلب به معرفی جالب‌ترین واقعیت‌ها در مورد این اس‌یووی بزرگ و لوکس آمریکایی بپردازیم.

نخستین دستگاه از اسکالید در تاریخ 8 فوریهٔ سال 1998 در کارخانهٔ جنرال موتورز در تگزاس ساخته شد. از آن زمان تاکنون تنها در ایالات‌متحده کادیلاک موفق به فروش بیش از 750 هزار دستگاه از اسکالید شده است درحالی‌که فروش جهانی آن که شامل تمامی مدل‌ها می‌شود به 836 هزار دستگاه می‌رسد. اسکالید همچنین تحسین مؤسسات بررسی خودروها را هم برانگیخته است به‌گونه‌ای که تاکنون جی‌دی پاور پنج بار آن‌را به‌عنوان بهترین اس‌یووی لوکس بزرگ از لحاظ کیفیت اولیه انتخاب کرده است. علاوه بر این، اسکالید در بررسی‌های سنجش قابلیت اطمینان خودروها نیز تاکنون سه بار در صدر کلاس خود قرار گرفته است.

Cadillac Escalade ESV 2002

اما علاوه بر تحسین منتقدان، اسکالید پیشتاز فروش در بخش خودروهای پریمیوم در ایالات‌متحده هم بوده است به‌گونه‌ای که طی دو دههٔ عمر خود، پانزده سال پرفروش‌ترین اس‌یووی فول سایز لوکس در زادگاهش بوده که این فروش همواره از سال 2014 افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر، اسکالید نوآوری‌هایی را هم در سگمنت خود ارائه کرده است. مثلاً در سال 2009، اسکالید اولین خودرو در کلاس خودش بود که به چراغ‌های جلوی LED مجهز شده بود. اسکالید مدل 2009 همچنین اولین اس‌یووی بزرگ لوکس بازار محسوب می‌شد که به سیستم کنترل مغناطیسی سواری مجهز شده بود. این سیستم با استفاده از کمک‌فنرهای مگنتورلوجیکال، تعلیقی تطبیقی را ارائه می‌کرد که در بزرگراه‌ها سواری راحتی را فراهم می‌کرد اما در پیچ‌ها خشک‌تر می‌شد.

Cadillac Escalade EXT 2009

کادیلاک اسکالید اولین اس‌یووی فول سایز لوکس بود که در سال 2009 با گزینهٔ قوای محرکهٔ هیبریدی ارائه شد. به لطف این قوای محرکه، مصرف سوخت از 19.6 لیتر در هر صد کیلومتر در نسخه‌های غیرهیبریدی به 11.7 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش پیدا می‌کرد. علاوه بر این، اسکالید اولین اس‌یووی پریمیوم در کلاس خود بود که به ایربگ مرکزی جلو مجهز شده بود؛ و نهایتاً به‌عنوان آخرین ویژگی برجستهٔ اسکالید می‌توان به جلوپنجرهٔ بزرگ آن اشاره کرد که همواره در طول این دو دهه و در هر چهار نسل یکی از عناصر ظاهری اصلی آن بوده است. البته این جلوپنجره در طول سال‌ها از یک مستطیل نسبتاً ساده به یک جلوپنجرهٔ آبشاری بزرگ با خطوط افقی کرومی تکامل پیدا کرده است.

Cadillac Escalade Hybrid 2009

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

27 دیدگاه

  1. Ali.usa
    سوابق: (244 دیدگاه) ,

    بی رقیب
    پیشتاز در کلاس خود
    خیلی خوب این ماشین
    عشق در قالب یک ماشین

    پاسخ
    1. یانکی
      سوابق: (234 دیدگاه) ,

      یکی از زیباترین داشبوردهایی که دیدم همینه اثر هنریه.کدیلاک با سرعتی زیاد داره به سمت قله حرکت میکنه.با xt5.ct6v.xt4.xt6.که سال جدید میان.البته xt4 اومده ولیxt5 فیست لیف وxt6. و ct6v در شرف اومدنن تمام رقبا باید غلاف کنن

      پاسخ
      1. mahdy
        سوابق: (1294 دیدگاه) ,

        دوستان انقدر مخالفت کردین یعنی لینکلن کشکه

        پاسخ
    2. (Ali (Chevy nova
      سوابق: (4760 دیدگاه) ,

      درسته على جان
      البته 1 رقىب داره
      لىنکلن
      ((اسکالید موفقیت بزرگی را برای کادیلاک به همراه داشت به‌گونه‌ای که در اولین سال عرضه به بازار نزدیک به 24 هزار دستگاه از آن به فروش رسید))
      ((در نسل دوم فروش اسکالید رونق بیشتری گرفت به‌گونه‌ای که در سال 2002 حدود 35 درصد و در سال 2003 هم 55 درصد رشد فروش را تجربه کرد.))
      واز همه مهم تر
      ((نخستین دستگاه از اسکالید در تاریخ 8 فوریهٔ سال 1998 در کارخانهٔ جنرال موتورز در تگزاس ساخته شد. از آن زمان تاکنون تنها در ایالات‌متحده کادیلاک موفق به فروش بیش از 750 هزار دستگاه از اسکالید شده است درحالی‌که فروش جهانی آن که شامل تمامی مدل‌ها می‌شود به 836 هزار دستگاه می‌رسد. اسکالید همچنین تحسین مؤسسات بررسی خودروها را هم برانگیخته است به‌گونه‌ای که تاکنون جی‌دی پاور پنج بار آن‌را به‌عنوان بهترین اس‌یووی لوکس بزرگ از لحاظ کیفیت اولیه انتخاب کرده است. علاوه بر این، اسکالید در بررسی‌های سنجش قابلیت اطمینان خودروها نیز تاکنون سه بار در صدر کلاس خود قرار گرفته است.))

      پاسخ
  2. علی
    سوابق: (792 دیدگاه) ,

    تنها مدلی که اصالت کادیلاک حفظ کرد و باعث رونق این کمپانی شد همین مدله. بقیه مدلها واقعا چنگی به دل نمیزنن و رقیبها اجازه ابراز اندام نمیدن .
    با تچکر

    پاسخ
  3. Cadillac
    سوابق: (1331 دیدگاه) ,

    واقعا زیباست
    بهترین اس یو وی لوکس جهان هست
    از موتور حجیمش تا اون رخ مردونه و جذابش

    پاسخ
    1. (Ali (Chevy nova
      سوابق: (4760 دیدگاه) ,

      درسته
      اىن متن رو دوباره مىذارم
      (( علاوه بر این، اسکالید در بررسی‌های سنجش قابلیت اطمینان خودروها نیز تاکنون سه بار در صدر کلاس خود قرار گرفته است.))

      پاسخ
  4. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (833 دیدگاه) ,

    اولین فکری که با دیدن این ماشین به سَرم زد ، پلاکهای عراقی بود با ماشینهای آمریکایی و ژاپنی .

    خوش بحال عراقیا که با این ماشینا میان ***…. .
    خوش بحال ایرانیا که با غیرت فراوون نگاه میکنند و…. .

    پاسخ
  5. Sajjad
    سوابق: (1256 دیدگاه) ,

    از نزدیک ببینید آنچنان عظمتی داره که تا ساعت ها تو فکر فرو میرید!

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (89 دیدگاه) ,

      بیاید قم
      اطراف حرم
      قبلا ۵-۶ تا یوکان و اسکالید بودن
      الان شاید ۳۰ تا باشن :))))
      رنگ وارنگ

      پاسخ
      1. HUMMER
        سوابق: (85 دیدگاه) ,

        سلام.دوست عزیز جدی گفتی؟اگه واقعا هست ادرس بدید تا بیام.خیلی دوست دارم از نزدیک این جواهر رو ببینم

        پاسخ
  6. امیر
    سوابق: (390 دیدگاه) ,

    از معدود ماشینایی هست که هرچه گذشته نسل به نسل جذابتر و با ابهت تر شده.من که تا حالا از نزدیک ندیدم اما یکی از دوستانم تعریف می کرد می گفت وقتی اولین بار در استانبول این ماشینو دیده نزدیک بوده قلبش از کار بایسته!سلطان کار درستیه این اسکالید…

    پاسخ
  7. بهراد
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    ماشین خوبیه اما من اصلا دوست ندارم ماشین لوکسی که میخرم نسخه ی پیکاپ داشته باشه
    مثل وانت کاپرا که کابین عقب میزارن روش و تو ماشین هایی که سه ردیف صندلی دارن اصلا خوشم نمیاد دکوراسیون و امکانات ردیف سوم ذره ای از ردیف جلویی کم داشته باشه، مثل ساندویچی میمونه که آخرش خالیه، خیلی تو ذوق آدم میزنه یا از ماشینایی که دستگیره ی در های عقبش نزدیک سقف قرار گرفتن یا به طرزی مخفی شدن که زیبایی ماشینو کم نکنن ولی کاربردشو زیر سوال بردن بدم میاد چون معمولا خردسال ها و زیر 12 سال ها چون نمی تونن جلو بشینن (به دلیل مسایل ایمنی)تو صندلی های عقب میشینن ولی دستشون به دستگیره نمیرسه که درو باز کنن حالا فرض کنین ماشین کراس یا شاسی بلند هم باشه، من یکم کمال گرام و دوس دارم شیشه ی ردیف سوم مثل ردیف دوم پایین بیاد و امکاناتی مثل تهویه و مانیتور پشت سری ،شارژر بیسیم داشته باشه و از همه مهم تر به بهانه ی جلو چشم نبودن پر از پلاستیک نباشه و پوشیده از چرم همراه گرمکن و سرد کن باشه البته قسمت پشتی که مخصوص باره مسلما باید پلاستیک یا جنس محکم باشه، تصور کنین چی میشه همه ی سرنشینا امکانات رفاهی برابر داشته باشن

    بیشتر برای آمریکایی ها و آسایش تو جاده های بین شهری ساخته شده مثلا برای شهر های پر ترافیک با کوچه خیابونای باریک اصلا مناسب نیست و یک ماشین تشریفاتیه که از جلوی هتل سرنشینشو سوار کنه ببره یه شرکتی یا کازینویی چیزی ، آینده ی این کلاس بیشتر از قبل در معرض خطره چون سدان ها از چشم میوفتن و کراس ها و شاسی بلند ها اوج میگیرن وضع طوری میشه شرکتایی که تا حالا ماشین شاسی بلند نساختن و کارنامشون خالیه ترغیب شدن که حداقل یک یا دو تا SUV لوکس یا سریع بسازن، بنابر این باید در سری های جدید کولاک کنن چون امثال کولینان بد جوری اونا رو زمین میزنن

    پاسخ
    1. (Ali (Chevy nova
      سوابق: (4760 دیدگاه) ,

      بهراد
      پس طبق صحبت شما که گفتى
      ((ماشین خوبیه اما من اصلا دوست ندارم ماشین لوکسی که میخرم نسخه ی پیکاپ داشته باشه مثل وانت کاپرا که کابین عقب میزارن روش و تو ماشین هایی که سه ردیف صندلی دارن اصلا خوشم نمیاد))
      بنز g کلاس هم نسخه وانت داره و اون رو هم مثل کاپرا مىدونى؟؟

      پاسخ
      1. Cadillac
        سوابق: (1331 دیدگاه) ,

        بله کاملا درسته
        اسکالاد تو این نسل
        نسخه پیکاب نداره یعنی بر اساس اسکالاد
        پیکابی تو این نسل نداریم
        اسکالاد پلتفرمش با سیلورادو یکسانه
        اگه به حرف شما باشه g63 6*6amg
        نسخه پیکاب شده جی کلاسه واگنه
        پس با این حساب مثه کاپرا و لند مارک هستن؟

        پاسخ
        1. بهراد
          سوابق: (429 دیدگاه) ,

          دوست عزیز اینو تو خود متن هم نوشته ، منتها من برای دوستان حساس نوشتمش
          میدونم نسخه ی پیکاپ نداره
          و اون مال نسل قبل بود

          اما ماهیت پیکاپ یه چیزه، ماهیت لوکس و آرام بودن یه چیز دیگه، پس برای هر کودوم باید همه چیز از نو طراحی بشن، از شاسی و موتور و گیربکس گرفته تا کوچک ترین جزییات تو طراحی کابین و داخل ماشین. من تو اکثر ماشینا دنبال نسل های قدیمشم،چون تو خارج افت قیمتشو کرده و با یکم تحقیق میشه یه انتخاب خوب کرد
          زیادیم تو چش نیست و بیشتر ایراد هاش هم در اومده و فراخوان هاش هم کمتر شده

          ماشینی نداریم که با مشخصات یکسان هم پیکاپ درجه یک باشه و هم نسخه ی لوکسش بهترین باشه، باید یکی از این دوتا باشه وگرنه نصفی از این نصفی از اون اصلا بدرد نمی خوره
          همونطور که با ماشین لوکس بار های حجیم جابجا نمی کنن،از پیکاپ ها هم نباید انتظار لذت سواری و نرمی و آرامشو لوکس بودن داشت

          پس کاپرا فقط یه وانته که کابین اضافی داره و عملکرد شاسی بلند واقعی رو نداره
          کمتر کسی هم با جی کلاس بار جابجا میکنه و به شاسی بلند بودن تمایل بیشتری داره ولی روحیه ی خشنش هم اجازه نمیده سواری سدان آروم رو داشته باشه

          شمام مثل دوستمون فک میکنی آلمانی بازم ،خیر هر ماشینی که خوب باشه ارزش امتحان کردنو داره فقط باید نیاز های صاحبش بر آورده بشه، بنده کره ای هم دوس دارم ژاپنی هم به خلقم میخونه،انگلیسی هم دلمو میبره، ایتالیاییم که دیگه واویلا،آمریکاییم از بچگی دوست داشتم.
          جدیدا مد شده آمرکیایی باز ها تقی به توقی میخوره میزنن تو سر آلمان و واترگیت و فولکسو الی آخر همچنین مد شده ژاپن رو میکوبن شما نه بعضیا

      2. بهراد
        سوابق: (63 دیدگاه) ,

        اول اینکه کی از جی کلاس حرف زد؟
        دوم اینکه حرف خودتو بگو ، مال منو تکرار نکن
        سوم اینکه کپیم می کنی سعی کن بعدشم بخونی
        ” تو ماشین هایی که سه ردیف صندلی دارن اصلا خوشم نمیاد دکوراسیون و امکانات ردیف سوم ذره ای از ردیف جلویی کم داشته باشه”
        اون یه جمله ی دیگه بود اینم یکی دیگه یکم از این قاتی می کنی یکمم سانسور می کنی، اینم نظر شخصی بنده هست کسی خواست وانت سوار بشه یا فرمول 1 به من هیچ ربطی نداره
        یادم نمیاد گفته باشم از G class خوشم میاد یا مورد علاقمه،من فقط عاشق کیا کادنزا 2011 و E class 2014 هستم و شاید تو آمریکایی ها یکم از کامارو نسل قدیم خوشم بیاد

        بعدشم گفته بودی کسایی که زیر کامنت من پاسخ میدن اکانتهاشون مال خودمه پس این یکی هم حتما خودمم

        دنبال سوژه نباش، الانه که بگی E کلاس جدید نسخه ی آفرودش اومده پس اونم یه چیزی مثل وانت بدرد نخوره و من دوسش ندارم خخخ ولکن بابا

        پاسخ
        1. (Ali (Chevy nova
          سوابق: (4760 دیدگاه) ,

          بهراد((مجىد))
          ناراحت نشو
          فقط خواستم بگم من حواسم خىلى جمع هست
          حواست باشه

        2. بهراد
          سوابق: (429 دیدگاه) ,

          مجید جان دلبندم، باهوش من، زرنگ من، متلک انداز من، تیز من، من همیشه دوست داشتم با بچه ها بازی کنم و سربه سرشون بزارم، هیچ ناراحتی نداره.هر چی میتونی لجبازی کن، ١٠٠ تا اکانت دیگه هم دارم خخخخخخ، پدالم من هک می کنم هزار لایک و دیس هم من میزنم،فک نکنی دوستان لایک میزننا، همش کار خودمه ، شماراحت باش کارآگاه😂😂😂

        3. (Ali (Chevy nova
          سوابق: (4760 دیدگاه) ,

          با شلوغ بازى اصل ماجرا رو نمىتونى مخفى کنى
          بجاى وقت تلف کردن و چندىن اکانت فىک درست کردن خودت رو اصلاح کن
          به گفته خودت که قبلا مىگفتى حدودا 30 سال سن دارى
          خىلى بده که ىه سرى از حرکات رو تو پدال درمىارى
          اىنجا مکانه عمومى هست
          سعى کن اصلاح کنى خودت رو

        4. Cadillac
          سوابق: (1331 دیدگاه) ,

          بهراد
          برادر عزیز من به هیچ عنوان نمیخوام بنز رو تخریب کنم
          فلسفه ساخت
          g63 6*6 amg
          بسیار شبیه به اسکالاد پیکابه،یعنی پیکاب کردن یه واگن لوکس
          شما اون مثال رو زدی
          منم گفتم پس اگه اینطوره جیکلاس هم همینطوره

        5. بهراد
          سوابق: (429 دیدگاه) ,

          چشم آقا معلم،مونده بود شما نصحیتمون کنی

          فقط جسارتا حرفای خودمو که تو پست نقص کابل های سارژ فورد زدمو،به خودم تحویل نده.
          اینجام اشک تمساح و نقش دایی جان ناپلئون رو بازی نکن

          منو تو یه فرقی با هم داریم، من نظرمو میگم دوس ندارم کل کل کنم با هرکی

          اما تو توی جمله”نگن تا نگم” خلاصه میشی، همیشه دوس داری عقیدتو تحمیل کنی.
          طبق معمول ریپلای میکنی،چیزیم نتونستی ثابت کنی الکی شایعه میکنی یبار رونالدوئم یبار مجیدم یبار… با خودت چن چندی؟ خود درگیری داریا. حدود ٣٠ سال؟؟؟ از کجا آوردی؟مطمئنی واحدش سال بود؟ سانت نبود؟😂🙌

          ما از شما طومار ها دیدیم اینکه چیزی نیس

        6. (Ali (Chevy nova
          سوابق: (4760 دیدگاه) ,

          باشه
          بهش مىگم بهراد(مجىد)

  8. مهدی
    سوابق: (1098 دیدگاه) ,

    ایکاش کمی جمع وجورتر بود.عقبش زیادی کشیده است.ولی درکل جذابه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.