بررسی کامل کیا اسپورتیج کارکرده
بررسی کامل کیا اسپورتیج کارکرده

بررسی کامل کیا اسپورتیج کارکرده

کیا پس از عرضه سومین نسل اسپورتیج در 7 سال پیش پیشرفت بسیار چشمگیری در بهبود تصویر ذهنی خود نزد خریداران ایجاد کرده بود اما این اسپورتیج بود که باعث شد کیا طعم موفقیت را بچشد.


شوروم ها و خیابان های ایران پیش از این از اسپورتیج پر شده‌اند. اگرچه اسپورتیج نمی‌تواند تاج بهترین خودروی کلاس خود را بر سر بگذارد اما استایل بکار رفته در سومین نسل این کراس اوور هنوز هم جلب‌توجه می‌کند.

کیا اسپورتیج
و البته برگ برنده کیا اسپورتیج تنها طراحی آن نبوده بلکه گارانتی 7 ساله کیا نیز باعث آرامش خاطر خریداران شده است. موفقیت اسپورتیج تضمین شده و نمونه‌های کارکرده آن هنوز هم انتخاب خوبی محسوب می‌شوند.

  • نسل‌های مختلف کیا اسپورتیج

کیا اسپورتیج نسل سوم (2010 تا 2016): یک شاسی‌بلند با طراحی تیز و البته ارزش و قابلیت اطمینان بالا

کیا اسپورتیج نسل دوم (2004 تا 2010): اگر به طراحی نسل دوم اهمیت کمتری بدهید، اسپورتیج کارکرده نمونه مناسبی خواهد بود.

  • تاریخچه کیا اسپورتیج نسل سوم

این خودرو در پایان سال 2010 با پیشرانه‌های بنزینی 1.6 یا 2 لیتری بنزینی و نمونه‌های 1.7 یا 2 لیتری دیزلی وارد نمایندگی‌های فروش شد. مدل‌های مجهز به پیشرانه‌های کم‌حجم‌تر طراحی دیفرانسیل جلو داشتند درحالی‌که نمونه‌های 2 لیتری به‌صورت استاندارد دارای سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس اتوماتیک سفارشی هستند.

کیا اسپورتیج
اسپورتیج نسل سوم در ابتدا به سه سطح تریم عرضه می‌شدند اما تا جولای سال 2012 نسخه لوکس‌تر KX-4 نیز در دسترس خریداران بود.

مدل فیس لیفت شده اسپورتیج در فوریه سال 2014 معرفی شد و از تجهیزات و آپشن های بیشتر به همراه برخی تغییرات در طراحی ظاهری بهره می‌برد. مدل سفارشی Axis که تنها به تعداد 1200 دستگاه تولید شده در جولای 2015 معرفی شد و با پیشرانه‌های 1.6 لیتری GDi یا 1.7 لیتری CRDi در دسترس بود. این خودرو در جایگاهی بین تریم های دو و سه قرار گرفت. شایان ذکر است نسل جدید (چهارمین نسل) اسپورتیج در سال 2016 معرفی شده است.

کیا اسپورتیج
در بازار نمونه‌های کارکرده زیاد و متنوعی برای خریداری وجود دارند. نسخه‌های چهار چرخ محرک اسپورتیج کمی پرمصرف هستند اما از نظر ظرفیت یدک کشی خوب بوده و مدل‌های مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری GDi برای سفرهای شهری و بین‌شهری مناسب بوده اما نسخه‌های 1.7 لیتری CRDi بهترین ترکیب از مصرف سوخت و پرفورمنس برای رانندگی روزمره را فراهم می‌کنند.


تمامی مدل‌های این خودرو دارای طراحی 5 نفره بوده و از جمله تجهیزات استاندارد آن‌ها می‌توان به رینگ‌های آلیاژی، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع، شیشه‌های برقی، بلوتوث و فرمان چندکاره اشاره کرد.


تریم دوم این خودرو علاوه بر موارد یاد شده از حسگرهای پارک عقب، سقف شیشه‌ای و تریم چرمی سود برده درحالی‌که در تریم فول سوم شاهد پوشش چرمی کامل، صندلی‌های گرم شونده جلو و عقب، چراغ‌های جلوی زنون و سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای و رینگ‌های 18 اینچی هستیم. مدل KX-4 یاد شده از سیستم پارک خودکار سود برده و بجای پیشرانه 134 اسبی استاندارد دارای قلب تپنده 2 لیتری 181 اسب بخاری است.

  • رقبای کیا اسپورتیج نسل سوم

بازار شاسی بلندهای کامپکت (جمع‌وجور) پر از گزینه‌های متنوع است. اگر اصلی‌ترین فاکتور شما برای خرید خودرو قیمت و ارزش است بهتر است به سمت فورد کوگا و هیوندای توسان حرکت کنید اما تویوتا راو 4، هوندا CR-V و نیسان قشقایی نیز جزو بهترین‌های کلاس می‌باشند.

اگر بودجه اجازه می‌دهد بهتر است نگاهی به آئودی Q3 و Q5، ب ام و X3 و لندروور فری لندر بیندازید که لوکس‌تر از کیا هستند اما فاکتور ارزش به دست آمده در برابر مبلغ پرداختی اسپورتیج وضعیت بهتری دارد. این لیست همچنین می‌تواند شامل مزدا CX-5، اشکودا یتی و فولکس‌واگن تیگوان هم باشد که همگی پیشرانه‌های کم‌مصرف و دینامیک رانندگی برجسته به همراه تجهیزات فراوانی را ارائه می‌کنند.

  • در هنگام خرید کیا اسپورتیج کارکرده به چه نکاتی باید توجه کرد؟

صندلی‌ها

احتمال پارگی کناره‌های صندلی جلوی این خودرو وجود دارد زیرا از کناره‌ها به فریم صندلی سابیده می‌شوند.

روشن شدن

برخی از مالکان اسپورتیج های مجهز به پیشرانه 1.7 لیتری CRDi گفته‌اند خودرو روشن نشده است. یک فیلتر سوخت جدید می‌تواند این مشکل را حل کند اما شاید دلیل روشن نشدن خودرو کم بودن مایع خنک‌کننده پیشرانه باشد.

چراغ‌ها

چراغ‌های جلوی استاندارد اسپورتیج نسل سوم ضعیف هستند بنابراین بسیاری از مالکان این بخش را ارتقا می‌دهند. حتی چراغ‌های زنون اسپورتیج نیز خیلی خوب نیستند.

رینگ‌ها

اکثر اسپورتیج ها دارای رینگ‌هایی با خوردگی‌های کوچک هستند. البته شاید گارانتی خودرو بتواند این موضوع را پوشش دهد.

کابین

صندلی‌های راحت، فضای زیاد برای 5 نفره (هم از نظر فضای سر و هم از نظر فضای پا) و متریال باکیفیت باعث افزایش جذابیت کابین می‌شوند. اگرچه طراحی کابین اسپورتیج خیلی جذاب نیست اما داشبورد طراحی ‌تر و تمیزی داشته و محفظه بار نیز ابعاد مناسبی دارد. این بخش فضای 564 لیتری داشته که با تا شدن صندلی‌ها به 1353 لیتر افزایش می‌یابد.

هزینه‌های مالکیت

این خودرو در هر 32 هزار کیلومتر یا 12 ماه نیازمند سرویس کلی است. هر سرویس هزینه متفاوتی داشته اما از 59 تا 329 پوند متغیر است.


پیشرانه‌های اسپورتیج بجای تسمه تایم از زنجیر استفاده می‌کنند بنابراین از این نظر هزینه‌ای نخواهید داشت. روغن ترمز را باید هر 2 سال یک‌بار و مایع خنک‌کننده را نیز هر 195 هزار کیلومتر یک‌بار تعویض کنید. هزینه نگهداری سیستم تهویه مطبوع نیز در هر دو یا سه سال برابر با 79 پوند است.

  • فراخوان‌ها

تا به اینجا اسپورتیج دو فراخوان داشته که رکورد کاملاً خوبی برای این کراس اوور کره‌ای است. اولین فراخوان در ژوئن 2013 اعلام شد. مدل‌های ساخته شده تا سپتامبر 2011 دارای چراغ روشن ترمز بودند. این امر باعث ایجاد مشکلات برای ESP، کروز کنترل و تعویض دنده مدل‌های اتوماتیک شده بود.


دومین فراخوان در می 2014 و برای مدل‌های ساخته شده از 2011 تا 2012 اعلام شد. پیش کشنده‌های کمربند صندلی در موقع تصادف عمل نمی‌کردند و این موضوع باعث فراخوان کیا شده بود.

  • نظرسنجی رضایت مالکان درایور پاور

کیا اسپورتیج در نظرسنجی سال 2017 مجله اتو اکسپرس رده 21 را به خود اختصاص داد و بالاتر از نسل اول نیسان قشقایی و نسل سوم تویوتا راو 4 قرار گرفت. قابلیت اطمینان، سیستم اطلاعات سرگرمی، ایمنی و کاربردی بودن جزو نقاط قوت این خودرو بوده در حال که هزینه‌های نگهداری، پیشرانه و گیربکس امتیاز کمی از مالکان دریافت کرده‌اند.

  • قضاوت نهایی

ما همیشه طرفدار کیا اسپورتیج بوده‌ایم. این خودرو از هیچ نظر مالک را ناامید نمی‌کند. البته اسپورتیج می‌توانست هندلینگ تیزتر و پرفورمنس بهتری داشته باشد اما در کل خودروی خوبی است.

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

10 دیدگاه

  1. شجاع دل
    سوابق: (107 دیدگاه) ,

    از نظر من اسپورتیج همیشه جزو 3 خودروی برتر کلاس خودش بوده
    حتی نسل دومش هم از نظر ظاهر سادگی ، توازن و به همین دلیل ماندگاری بسیار خوبی داره
    نسل سومش که بی نظیر بود

    این نسل آخرش که تازه داره به فروش میره رو چند روز پیش از نزدیک دیدم و فهمیدم یه عده در موردش خیلی بی انصافی میکردن … طراحیش فوق العاده بود ❤

    پاسخ
  2. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (833 دیدگاه) ,

    تجربه شخصی خودم را از این خودرو اعلام میکنم که برای مدل ۲۰۱۳ میباشد.
    امتیازهای مثبت :
    بازار خوب کارکرده . ظاهر زیبا . خدمات پس از فروش گسترده در کشور . قطعات مشترک فنی با بقیه کره ایها . سیستم تهویه مطبوع با کارایی خوب .قیمت پائین تر سرویس روغن خودرو نسبت به رُقبا(( مثلاً فیلتر روغن اصلی جینییون پارت به قیمت ۱۵۰۰۰ تومن و….)) .
    امتیازهای منفی :
    سواری سِفت ، سَخت و خشک و کلافه کننده همراه با تکانهای شدید . کیفیت پائین متریال بکار رفته در کابین مانند روکشهای صندلی و فرمان و سَر دنده که زیر ۵۰ هزار کیلومتر این اتفاق میوفته و بنظر من کره ایها باید یه فکری برای این معضل بکنن . مصرفت سوخت بسیار بالاتر از عدد اعلامی در کاتالوگ خودرو . فضای کم برای سرنشینان عقب بخصوص اگر قد شما بالاتر از ۱۸۵ cm باشد . کنترل سخت سر پیچ و خالی شدن دل راننده . استفاده زیاد از پلاستیک سخت در داشبورد و درها .
    اما در کل به نظر من ظاهر زیبا و آپشن زیاد در ایران حرف اول را در فروش خودرو میزنه.
    در کل امیدواریم به هر خودرویی که دوست دارید دست پیدا کنید و لذت ببرید .

    پاسخ
  3. سپنتا
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    از صمیم قلب از خدا میخوام که ایران ما بزودی طوری بشه که همه جوونایی که درست کار میکنند و سالم هستند بتونن از این ماشینهایی که دنیا بعنوان ماشین اقتصادی میشناسه ولی اینجا اینقدر گرونه داشته باشن . چون حق‌ مردم ما که کشور ثروتمند داره باید این باشه . آمی

    پاسخ
  4. سید
    سوابق: (125 دیدگاه) ,

    یه خودرو زیبا با بازار دسته دوم عالی…ای کاش نسل جدیدش میتونست موفقیت نسل قبلو تکرار کنه ولی یکم بعیده…

    پاسخ
  5. sergio
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    مدل ۲۰۱۵ دارم تا الان ۸۰ هزارتا رفته ،خداییش تا الان تعمیر گاه نبردمش تنها خرجی که داشته قطعات مصرفی مثل فیلتر ها و بنزین و روغن بوده از نظر متریال داخل کابین هم یکم بی انصافی شده کیفیت خوبی داره اما نکته منفی که داره خشک بودن ماشین و‌تکونهای زیادشه که به خصوص برای سرنشینای عقب زیاد احساس میشه و‌یکمی هم بعضی از قسمت های ماشین مثل کنسول وسط سر‌و‌صدا میکنن وقتی ماشین توی دست انداز میزنی

    پاسخ
  6. A.B
    سوابق: (198 دیدگاه) ,

    چند ماهیه یه 2012 نیم فولشو دارم ازش راضی هستم و ماشین خوش تیپی هست قابلیت اطمینانش واقعا خوبه و خشک بودن تعلیق تو این کلاس طبیعیه و تو مطلب اشاره ای به انجین 2400 نشده چون بیشتر اسپورتیجای داخل ایران از همین موتور استفاده میکنن نمونه ی دوهزارشم هست یه نمونه دوهزارر توربو هم داره که گویا سفارش آمریکاس و خیلی کمه از نظر خرید و فروشم خیلی ماشین رندی هست فرمون تیزی داره پلاستیک خشکم زیاد استفاده شده ولی زننده نیست درکل نمره ی قبولی میگیره

    پاسخ
  7. Mopar or No Car
    سوابق: (1005 دیدگاه) ,

    یعنی کارشناس محترم خودرو که این متن رو ترجمه کرده نمیدونسته اسپرتیج که یکی از پرفروشترین ها تو ایران هست موتورش 2400 هست و با اپتیما یکیه؟
    مثل سانتافه و توسان و سوناتا که از موتور مشترک 2400 سی سی استفاده میکنن.
    اگه میدونسته حداقل باید تو پرانتز بهش اشاره میکرد.

    پاسخ
    1. Mopar or No Car
      سوابق: (1005 دیدگاه) ,

      با توجه به اینکه این یک مقاله کاربردی هست باید با توجه به نسخه های اسپرتیج وارد شده به ایران مقاله ویرایش میشد نه ترجمه مطلق.

      پاسخ
  8. محمدرضا
    سوابق: (91 دیدگاه) ,

    ماشین از نظر ظاهری واقعا زیباست ولی بعضی ایرادات داره که شخصا مشاهده کردم.کیفیت پایین متریال داخلی و زود به صدا افتادن ماشین-مصرف سوخت واقعا زیاد در بعضی موارد خودم تجربه شخصی داشتم ۱۵ تا میسوزونه و پرگاز برونی بیشترم میشه-و ایراد دیگش سواریش خشکه و کوبش های کابین زیاده

    پاسخ
  9. aston martin
    سوابق: (1296 دیدگاه) ,

    از دور ماشین قَدَری دیده میشد ولی با توجه تجربیات دوستان ظاهرش بهتر از بقیه جاهاشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.