کیا

تجربه رانندگی با کیا سورنتو SX لیمیتد 2019

کیا سورنتوی سالخورده همچنان ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد…


کیا سورنتو یکی از شناخته‌شده‌ترین محصولات این خودروساز کره‌ای است که از چند سال پیش و همزمان با آزاد شدن واردات خودرو به تعداد زیادی در کشورمان نیز دیده شده و البته در طول این مدت نیز ویژگی‌های خوب خود را نشان داده است. هم‌اینک فرصتی دست داده تا مدل SX لیمیتد ۲۰۱۹ این شاسی‌بلند کره‌ای را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

  • قیمت‌گذاری (امتیاز ۵ از ۱۰)


اگرچه نسخه‌ی پایه سورنتو L قیمت آغازین ۲۶۲۹۰ دلاری دارد اما برای خرید مدل SX لیمیتد باید حداقل ۴۶۴۹۰ دلار خرج کنید. خودروی حاضر در تست نیز قیمت ۴۸۸۲۰ دلاری دارد که شامل ۱۰۴۵ دلار هزینه‌ی تحویل در مقصد، سیستم چهار چرخ محرک ۱۸۰۰ دلاری، نورپردازی ۴۵۰ دلاری در کابین، رنگ سفید ۳۹۵ دلاری، چراغ‌های پدال ۲۴۰ دلاری، پوشش ۱۵۰ دلاری محفظه بار و… می‌باشد.

به جز سیستم چهار چرخ محرک و پوشش محفظه بار دلیل دیگری برای انتخاب آپشن های ذکر شده وجود ندارد. دلیل آن‌هم مجهز بودن سورنتو SX لیمیتد به تمامی تجهیزات ایمنی و رفاهی‌ای است که خریداران کراس اوورهای میان سایز از انتخاب خود انتظار دارند.


اگرچه تمامی مدل‌های سال ۲۰۱۹ سورنتو از ویژگی‌هایی همچون سه ردیف صندلی و صفحه لمسی سیستم اطلاعات سرگرمی برخوردار هستند اما مدل فول SX لیمیتد با چراغ‌های جلوی LED، سانروف پانورامیک، ورود و استارت هوشمند، صندلی‌های چرمی ناپا، صفحه لمسی ۸ اینچی، ناوبری، نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از مسیر، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و… عرضه می‌شود.

البته انتخاب این تریم فول به معنی کاهش ارزش بالای سورنتو است. در جایی که مدل پایه‌ی L این خودرو ۴۹۸۰ و ۳۷۰۵ دلار ارزان‌تر از نیسان مورانو S و فورد اج SE است اما مدل SX لیمیتد مجهز به سیستم چهار چرخ محرک به ترتیب ۲۴۰۵ و ۳۴۰ دلار گران‌تر از مورانو پلاتینیوم و اج تیتانیوم الیت چهار چرخ محرک می‌باشد.

  • طراحی (امتیاز ۶ از ۱۰)


علیرغم ورود به چهارمین سال عرضه، سورنتو فیس لیفت همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. نمای جلو و عقب خاص، جلوپنجره‌ی بازنگری شده و چراغ‌های بهبود یافته باعث شده‌اند این کراس اوور کره‌ای در برابر خودروهای تازه‌نفسی همچون هوندا پاسپورت و هیوندای سانتافه تروتازه باقی بماند.

اگرچه مدل‌های ارزان‌تر L، LX و EX از رینگ‌های ۱۷ یا ۱۸ اینچی استفاده می‌کنند اما مدل‌های SX و SX لیمیتد دارای نمای جلو و عقب گیراتر و رینگ‌های ۱۹ اینچی هستند. مدل حاضر در تست همچنین از چراغ‌های جلو و مه شکن‌های LED سود برده و رینگ‌های کرومی آن نیز خودنمایی می‌کنند. بی‌شک این نسخه فول چشم‌نوازترین مدل سورنتو است.

همانند طراحی بدنه، کابین سورنتو هم جذاب و خواستنی بوده و از متریال باکیفیت در آن استفاده شده است. کابین SX لیمیتد نشان دهنده‌ی پلاستیک‌های نرم و خوش ساختی است که با مواردی همچون ستون‌های A و B پوشیده از پارچه، صندلی‌های چرمی و پوشش فولادی ضدزنگ برای پدال‌های گاز و ترمز ترکیب شده است.

از جمله بهبودهای این خودرو برای سال ۲۰۱۹ می‌توان فرمان جدید، سردنده بهتر و کنترل‌های جدید سیستم تهویه مطبوع را نام برد. البته صفحه‌نمایش کوچک نصب شده برای سیستم تهویه مطبوع با نور متفاوت پشت آمپرها هماهنگی نداشته و نقص کوچکی برای کابین خوش‌ساخت و جذاب سورنتو محسوب می‌شود.

  • راحتی (امتیاز ۶ از ۱۰)


هدف اصلی سورنتو ارائه راحتی بوده است. اگرچه صندلی ردیف سوم این خودرو تنگ و کوچک است اما دو ردیف جلویی از صندلی‌های نرم و فضای معقولی بهره‌مند شده‌اند. در مدل SX لیمیتد تجهیزات بیشتری نصب شده که هدف آن افزایش راحتی سرنشین‌ها بوده است. از جمله‌ی این موارد می‌توان به صندلی‌های جلوی گرم و سرد شونده، صندلی‌های ردیف دوم گرم شونده، فرمان گرم شونده و سانروف پانورامیک اشاره کرد.

فضای ذخیره‌ای داخل کابین هم زیاد بوده و شامل مواردی همچون بخش موجود در جلوی اهرم تعویض دنده و کنسول مرکزی می‌باشد. محفظه بار سورنتو فضای معقولی داشته که بین دو رقیب یاد شده قرار می‌گیرد اما اگر به دنبال فضای بیشتری هستید می‌توانید کیا تلوراید را انتخاب کنید.

  • تکنولوژی و ارتباطات (امتیاز ۷ از ۱۰)


به عنوان بخشی از فیس لیفت سال ۲۰۱۹، تمامی مدل‌های سورنتو به‌صورت استاندارد با صفحه لمسی همراه با اپل کارپلی و اندروید اتو عرضه می‌شوند. مدل‌های L و LX دارای صفحه‌نمایش ۷ اینچی هستند اما مدل‌های SX و SX لیمیتد از صفحه لمسی ۸ اینچی استفاده می‌کنند. از جمله معایب این صفحه می‌توان به گرافیک متوسط و زیرمنوهای زیادی اشاره کرد که دسترسی به برخی عملکردها را سخت می‌کند.


موضوع بهتر نصب صفحه‌نمایش ۷ اینچی در پشت آمپرهاست که به عنوان کیلومتر شمار، کامپیوتر سفری و مولتی‌مدیا عمل می‌کند. این صفحه‌نمایش گرافیک خوبی داشته و به‌صورت استاندارد در تریم های EX و بالاتر وجود دارد.

  • پرفورمنس و هندلینگ (امتیاز ۴ از ۱۰)


کیا پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی ۲۴۰ اسبی بکار رفته در برخی مدل‌های قبلی را کنار گذاشته است. هم‌اکنون دو پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری ۱۸۵ اسبی و ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری ۲۹۰ اسب بخاری در دسترس هستند که اولی نیروبخش مدل‌های L و LX بوده ولی باقی مدل‌ها از پیشرانه قوی‌تر استفاده می‌کنند. سیستم چهار چرخ محرک نیز آپشنی ۱۸۰۰ دلاری است اما مدل پایه منحصراً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود.

احساس می‌شود پیشرانه‌ی ۶ سیلندر کم‌توان‌تر از آن چیزی است که روی کاغذ نشان می‌دهد. با این وجود سورنتو ۶ سیلندر اصلاً کند نبوده و با شتاب معقولی به جلو می‌رود. البته نقطه‌ضعف این خودرو گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک جدیدی است که معکوس‌های کندی دارد. یک تأخیر مشهود در زمان فشار پدال گاز و پاسخ گیربکس وجود دارد و به همین خاطر در زمان سبقت گرفتن باید دقت لازم را داشت.


اما با تمامی این تفاسیر سورنتو هنوز هم کروزری راحت است و فنرهای نرم و کابین آرام از سورنتو گزینه‌ای مناسب برای مسافرت می‌سازد. البته نباید انتظار زیادی برای درگیری و هیجان رانندگی داشت زیرا این کراس اوور تکان‌های بدنه‌ی زیادی دارد. ترمز سورنتو نیز کرخت و سست بوده اما خب فرمان آن کمی باعث اطمینان خاطر راننده می‌شود.

  • ایمنی (امتیاز ۱۰ از ۱۰)


با ۵ ستاره ایمنی به دست آمده از NHTSA و امتیاز top Safety Pick+ کسب شده از IIHS، سورنتو SX لیمیتد از نظر ایمنی بسیار حرفه‌ای عمل کرده است. مدل‌های فول این خودرو به‌صورت استاندارد با سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال زیادی همچون چراغ‌های جلوی LED خوب، نوربالای خودکار و دوربین ۳۶۰ درجه عرضه می‌شود.

تمامی ‌تریم های سورنتو به جز سورنتو L دارای پایش نقاط کور با هشدار ترافیک عقب بوده درحالی‌که در تریم های EX به بالا نیز هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از مسیر، حفظ خودرو بین خطوط و پایش توجه راننده دیده می‌شود.

  • مصرف سوخت (امتیاز ۶ از ۱۰)


اگرچه مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی سورنتوی ۴ سیلندر به ترتیب برابر با ۱۰.۷/۸.۱/۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد مدل‌های ۶ سیلندر مصرف سوخت ۱۲.۳/۹/۱۰.۷ لیتر در هر صد کیلومتر را بر جای می‌گذارند. اضافه شدن سیستم چهار چرخ محرک باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. اگرچه این اعداد با هیوندای سانتافه ۴ سیلندر توربو و چهار چرخ محرک مشابه هستند اما سورنتوی ۶ سیلندر چهار چرخ محرک پرمصرف‌تر از فورد اج ۴ سیلندر توربو می‌باشد.

  • قضاوت نهایی (امتیاز ۶.۳ از ۱۰)


کیا سورنتو به عنوان پرفروش‌ترین مدل سال ۲۰۱۸ بی‌شک مهم‌ترین محصول این برنده کره‌ای در آمریکاست. پس جای تعجبی وجود ندارد که سورنتو برای سال جدید فیس لیفت شده است.

با چراغ‌های جلو و عقب بازنگری شده، نمای جلو و عقب بهبود یافته و کابین ارتقا یافته، کیا سورنتو ۲۰۱۹ نقاط قوت مدل‌های سال قبل را بهتر کرده است.

مشخصات کیا سورنتو SX لیمیتد AWD مدل ۲۰۱۹

  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۲۹۰ اسب بخار/۳۴۲ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • وزن: ۱۹۷۰ کیلوگرم
  • مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۱۲.۳/۹/۱۰.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
  • قیمت پایه: ۴۶۴۹۰ دلار
  • قیمت مدل تست شده: ۴۸۸۲۰ دلار

منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Mآsكvيch

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (72 ديدگاه)

    ۴ سال واس این طراحی کافیه،بنظرم باید نسل جدید رو بده کیا،البته شاید نمیخواد ریسک کنه چون همین مدل خیلی پرفروشه
    ولی طراحیش بخصوص کابینش بنظرم نیاز به تغییر داره با توجه به اینکه رقبا به روز شدن
    امسال هم فروش و افزایش فروش خیلی خوبی داشت سورنتو! ماشین دوست داشتنی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (10174 ديدگاه)

      آرمان ، بیزحمت منبع افزایش فروش کیا سورنتو را اعلام کُن تا بدونیم از کجا این حرفتو میزنی .
      من الان داشتم آمار فروش جهانی سال ۲۰۱۸ را چِک میکردم ، حتی داخل ۵۰ خودرو پُر فروش هم نبود .

      سوار مدل ۲۰۱۷ این خودرو شُدَم ، همه چیزش خوبه ، به جزء دید رو به بیرون راننده وقتی به عنوان راننده میشینی روی صندلی ، موتور فوقعلاده ضعیف برای این خودرو (( ۲۴۰۰cc)) ، مصرف سوخت در شهر حتی تا صدی۱۹ هم میره ، صدای مالش اَدَوات داخلی هنگام رانندگی که واقعاً روی مُخه ، اما سواریش نرم و راحته ، فضای داخلی دلوازی هم داره .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mآsكvيch

        ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (72 ديدگاه)

        تا الان ۴ بار لینک افزایش فروش هارو واست گذاشتم و ***! علاوه بر اون مطلب خود پدال که میزان فروش هارو گذاشت و کیا و هیوندا بیشترین افزایش فروش هارو داشتن بین ده برند پرفروش سال با ٣/٨ و ٢/٣ درصد افزایش فروش ( تا روز قبلش میگفتی کره به شدت کاهش فروش داشت امسال و به زودی ورشکسته میشه) حالا منم واس بار ششم لینکشو میزارم تو کامنت بعدی :)))
        سورنتو هم که دومین خودروی پرفروش کیا شد امسال،تو پاراگراف یکی مونده به اخر هم از فروشش گفته شده تو مطلب آمار فروش استینگر هم باز پاراگراف اخر گفته شده

        ***

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Mآsكvيch

          ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
          سوابق: (72 ديدگاه)

          H
          این فک کنم اکانت هفتم یا هشتمت هست!! یا حضرت فیک علی شوی!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. NAVID۰۰۹۸

          ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
          سوابق: (10174 ديدگاه)

          در جواب آرمان :
          درست میفرمائین
          خوش بِحالت
          باشِد

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. F22RAPTOR

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2597 ديدگاه)

    تو این نسل من سورنتو رو بیشتر سانتافه دوست داشتم
    ولی خب باید سریع نسل جدید بده بشدت عقب از رقبا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      سانتافه طراحی خوبی داشت
      اما اینقدری تو ایران زیاد شد
      که هم جذابیتش رو از دست داد
      هم در حد پراید ماشینهای وارداتی پایین اومد
      در حالی که هنوز هم قابل قبوله اما خیلی وقتا نسبت بهش گارد وجود داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. احمدرضا

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (877 ديدگاه)

    چقدر من این ماشینو دوس دارم
    حرف نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. net

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (3130 ديدگاه)

    چراغ عقب و عقب سورنتو از جیپ گرند چروکی کپی کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Khosrow

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    کاش کیا یه فکری به حال لوگو-ش بکنه که نافرم زشت و نچسب ه ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. emad1990

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    یکی از ایرادای سورنتو و سانتافه های وارد شده به ایران موتورشونه
    این 2تا ماشین تو شتابگیری و سبقت لختن(کندن)
    موتور 2.4 لیتری روی اسپورتیج و توسان خوب جواب میده ولی روی این 2تا نه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. power active

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (171 ديدگاه)

      موافقم خیلی تنبل موتورشون

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ADAK

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1841 ديدگاه)

      لطفا یه چیزی که لقلقه دهان دیگرانه همینطور تکرار نکنید !
      نمیگم توی سانتافه ، اما مردونه تا حالا پیش فرمونش نشستی ؟؟!

      سانتافه /// توسان /// اسپورتیج
      پیشرانه /// 4 سیلندر/// MPi 4 سیلندر ///4 سیلندر MPI
      حجم موتور ///2.4 لیتر /// 2.4 لیتر /// 2.4 لیتر
      قدرت ///174 اسب‌بخار /// 176 اسب‌بخار /// 176 اسب‌بخار
      گشتاور ///227 نیوتن‌متر ///228 نیوتن‌متر /// 227 نیوتن‌متر
      وزن /// 1650 کیلوگرم /// 1598 کیلوگرم /// 1598 کیلوگرم

      این مشخصات موتور ، قدرت و وزن این سه تا خودرویی که گفتی
      چرا باید موتور 2.4 روی اونا جواب بده روی سانتافه نه !
      فقط بخاطر 50 کیلوگرم وزن بیشتر ؟؟!؟!؟!!؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Abbas

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (875 ديدگاه)

    همین که امتیاز ایمنیش ۱۰ از ۱۰ هست یه دنیا ارزش داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. mehdi

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من الان سورنتو مدل ۲۰۱۷ دارم
    ترمزش واقعاً ضعیفه
    شتابگیری واقعا ضعیفه
    سیستم صوتی ضعیف

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا