کیا

کیا موهاوی، شاسی‌بلندی عالی در زمانی اشتباه!

راهی که کیا طی یک دهه اخیر طی کرده شگفت‌انگیز است. زمانی بود که کیا به عنوان یک برند ارزان‌قیمت با محصولاتی کوچک و بی حاشیه شناخته می‌شد؛ اما کره‌ای‌ها بی‌سروصدا و پایدار به رده‌های بالایی صنعت خودرو رسیده‌اند. سبد محصولات کراس اوورهای این شرکت رقیب سرسختی برای برندهای مشهور شده است. نسل جدید کیا تلوراید فروش خوب داشته و در واقع مقامات این برند از آن به عنوان سلوراید (استفاده از واژه Sell) یاد می‌کنند.

Kia Absolute Mohave

دیگر بخشی که کیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد طراحی است. بکارگیری طراح اسبق فولکس یعنی پیتر شرایر همه‌چیز را تغییر داده است. کیا در زمان استخدام او تصمیم گرفت با محصولی به نام موهاوی یا بورگو وارد کلاس شاسی بلندهای بدنه روی فریم شود.

Kia Borrego/Mohave

موهاوی یک شاسی‌بلند واقعی با پیشرانه‌های ۶ و ۸ سیلندر و توانایی‌های آفرود مطلوب می‌باشد. اگرچه استایل این خودرو ساختارشکن نبوده اما به خاطر سادگی خود زیبایی خاصی دارد.

Kia Borrego/Mohave

موهاوی در آمریکا به عنوان خودروی مدل سال ۲۰۰۸ و با سه تریم LX، EX و لیمیتد عرضه شده است. مدل LX از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری تنفس طبیعی استفاده کرده اما پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۶ لیتری به‌صورت استاندارد در نسخه لیمیتد وجود داشته است. قدرت پیشرانه ۸ سیلندر برابر با ۳۷۸ اسب بوده و حتی نمونه ۶ سیلندر نیز قدرت مناسب ۲۳۸ اسبی داشته است. یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نیرو را به چرخ های عقب یا تمامی چرخ ها منتقل کرده است.

Kia Borrego/Mohave

دیگر ویژگی موهاوی صندلی‌های ردیف سوم آن بوده است. از جمله تجهیزات استاندارد این شاسی‌بلند می‌توان به ورود بدون کلید، پورت‌های USB و آی‌پاد و رادیوی ماهواره‌ای اشاره کرد. در نسخه EX سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، ساب ووفر و… دیده می‌شود درحالی‌که نسخه‌های لیمیتد از صندلی‌های چرمی و گرم شونده، رینگ‌های متمایز و ناوبری جی‌پی‌اس سود برده‌اند.

در کل موهاوی پکیجی عالی مخصوصاً برای افرادی بوده که علاقه زیادی به شاسی بلندهایی با قیمت مناسب دارند.

اما نقطه‌ضعف اصلی این خودرو مصرف سوختش بوده است. مدل‌های ۶ و به ویژه ۸ سیلندر از نظر مصرف سخت وضعیت خوبی ندارند و این درست زمانی حس شد که قیمت سوخت در آمریکا افزایش یافت. حتی فورد نیز با محصولاتی همچون فیستا خواست با این موضوع کنار بیاید.

Kia Mohave (borrego) Llimited 4WD

پس از فروش بسیار پایین در آمریکا کیا تصمیم گرفت موهاوی را پس از مدل سال ۲۰۰۹ حذف کند. نزدیک‌ترین جایگزین این خودرو دومین نسل کیا سورنتو بوده است. هنوز هم برخی مدل‌های کارکرده موهاوی در آمریکا برای فروش عرضه شده‌اند که اکثر آن‌ها به پیشرانه ۶ سیلندر مجهز بوده و کارکردهای بالایی دارند.

اما ما یک دستگاه موهاوی ۸ سیلندر لیمیتد را با قیمت ۶۳۰۰ دلار یافتیم. با توجه به تصاویر منتشر شده به نظر می‌رسد این خودرو در شرایط نسبتاً خوبی بوده هرچند کارکرد ۲۶۷ هزار کیلومتری دارد و قبلاً در دست ۴ نفر بوده است؛ اما اگر به دنبال یک شاسی‌بلند فول سایز ارزان با سیستم چهار چرخ محرک و پیشرانه‌ای قابل‌اعتماد هستید موهاوی ارزش نگاه کردن را دارد. در ایران می‌توان موهاوی V8 مدل ۲۰۱۳ را به شرط سلامت کامل با قیمتی حدود ۸۶۰ میلیون تومان پیدا کرد. این در حالی است که مثلاً مدل V6 سال ۲۰۱۰ آن هم حدود ۵۹۰ میلیون فروخته می‌شود.

برچسب ها

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه

  1. - A M I R -

    ۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (610 ديدگاه)

    به نظر من بزرگترین عیب موهاوی و همینطور نسل دوم سورنتو سواری بیش از اندازه خشک و ارگونومی ضعیف صندلیاشون بود که تو ایران با این وضعیت آسفالت ها مخصوصا تو سفرای طولانی آدمو به شدت خسته و کوفته میکرد اما نقطه قوتشونم شتاب و گشتاور مناسب سورنتو ۶ سیلندر و موهاوی ۸ سیلندر بود که با اون جثه شتابگیری باهاشون رو به شدت لذت بخش میکرد.

    1. behnam1012

      ۹ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (282 ديدگاه)

      نسبت به سورنتو سواری خیلی نرم تری داره
      کلا خودرو های suv و کراس اور سواری خشک تری نسبت به سدان ها دارن

      1. - A M I R -

        ۹ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (610 ديدگاه)

        درسته ولی این مورد تو این دوتا ماشین خیلی پررنگ بود، در صورتی که وراکروز سواری به مراتب نرم تری داشت.

      2. NAVID۰۰۹۸

        ۹ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (3214 ديدگاه)

        بهنام جان
        بستگی به سدانش هم داره که چی باشه از چه مدلی .

        میخوام نظر بدم و میدونم همه به من میگید چرا کره‌ای یا ژاپنی میکنم ولی دوستان باور کنید سدان یا کراس‌اوور ژاپنی با کره‌ای در بحث خشکی و کوبش خیلی با هم فرق دارند که من هروقت میخوام نظر بزارم ، سریع کره‌ای دوستان موضع میگیرند .
        کره‌ای‌ها در برخی مدل‌ها سواری خوب و نرمی دارند مثل آزرا ۲۰۷ تا ۲۰۱۱ یا سوناتا nf یا وراکروز یا جنسیس سدان اما اگر در سوناتا yf , Lf اپتیما jf سورنتو ۶ و ۴ یا سانتافه توسان ۴ سیلندر و بخصوص اسپورتیج نشسته باشید ، میفهمید که چقدر سواری آشغالی دارند (( به نظرم حتی از چینی‌ها هم خشکتر و بدترند ، میگم آشغال چون واقعاً سواریشون آشغاله )) در برابر خودروهای همکلاس ژاپنی مثل کرولا ، کمری ، راو۴ ، اوتلندر ، آکورد ، اوریون ، ایکستریل هیچ حرفی برای گفتن ندارند .

        باور کنید ، خشکی و نرمی هر خودرویی به کشور سازندش هم مربوط میشه (( نمیدونم چرا ، ولی مثلاً چینی‌ها واقعاً سواری نرمی دارند در اکثر ماشیناشون )) ، میدونم لاستیک فاق کوتاه خیلی تاثیر گذاره ولی وقتی از کره‌ای به ژاپنی یا از ژاپنی به کره‌ای کوچ میکنید ، متوجه تفاوت‌ها میشوید .

        حالا اگر در منظر سواری راحت و نرم‌تر از ژاپنی و کره‌ای بهتر می‌خواهید در رنج قیمت کمتر ولی با کیفیت متریال بیشتر از کره‌ای و کیفیت متریال کمتر از ژاپنی ، بروید سوار رنو (( فلوئنس ، لتیتود ، سفران )) شوید که واقعاً سواری دلچسبی دارند اما تو فروشش باید التماس کنید تا از شما بخرندش و اینکه قطعاتشون هم کم پیدا میشه و گرونه .

        1. کوروش

          ۹ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (1097 ديدگاه)

          داداش lf قطعا سواری بهتری نسبت کمری و اوریون داره من خودم تویوتا دارم تعصبی هم به ژاپن و کره ندارم اما واقعا تجربه lf با قطعیت به es لکسوس نزدیکه کاملا مناسب جاده های ایران هستش

          توی ایران به ترتیب اول اکورد (متاسفانه خدماتش افتضاحه) ، تینا ، سوناتا lf ، اریون ، کمری ، ماکسیما و…. توی سگمنت اقتصادی و اتاق خانوادگی اینا سواری شان خوبه (دقت کنید بی عیب نیست همشان یه نقطه ضعفی دارند اما اکورد از هر جهت عالیه)

        2. behnam1012

          ۹ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (282 ديدگاه)

          تا حدودی با نظرت موافقم
          چون هم تجربه کره ای داشتم و هم ژاپنی
          بنظرم تا کسی تجربه سواری نداشته باشه نمیتونه درک کنه چقدر تفاوت بین این دو کشوره ( کره و ژاپن )
          خودروی کره ای رو زمانی به ژاپنی ترجیح میدم که پولم به خودروی ژاپنی نرسه 👍🏻
          ولی در مورد سواری و خشک بودن محصولات کره ای ساخته های جدید خیلی بهتر شدن مثلا اپتیما tf سواری خیلی خشکی داره ولی نسل آخر (jf) اینطوری نیست یا هیوندای ازرا ۲۰۱۲ (گرانجور) نسبت به نسل قبل خشک تر شد ولی نه در حدی که آزار دهنده باشه و بازم نسل جدیدش (۲۰۱۸ به بعد) سواری نرم تری پیدا کرده

        3. Siawest

          ۱۰ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (171 ديدگاه)

          همه از سواری خشک راو۴ دربرابر سانتافه میگن
          بعدشما میگی ژاپنیا از کره ایها سواری بهتری دارن؟

          جالبه که انقدربا اعتمادبه سقف حرف میزنید
          الان دیگه نمیشه به طور قاطعانه گفت خودروفلان کشور از فلان کشور بهتره باید با احتیاط نظرداد

        4. NAVID۰۰۹۸

          ۱۰ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (3214 ديدگاه)

          کوروش جان
          به قطعیت میگن اپتیما صفر از لحاظ نرمی و سواری به گرد پای لکسوس es که هیچی حتی به is هم نمیرسه .

          اونهایی که سوار شدن میدونند حتی از لحاظ سواری لکسوس‌های سدان از آلمانی‌ها هم نرم‌تر و بهتر هستند .

    2. محمد

      ۹ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (528 ديدگاه)

      کلا suv ها کمی خشک تر هستن نسبت به کراس اور ها
      حتی راحت ترینشون که g کلاس هست هم نسبتا خشکه برای همین رنجرور با شاسیه یه تیکه تولید میشه.اگر سواری سواکروز شده باشی میبینی که خیلی نرمه چون ماموریتش با موهاوی متفاوته

    3. NAVID۰۰۹۸

      ۹ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (3214 ديدگاه)

      به نظر من که سواریش بهتر از کراس‌اوورهاست .
      موهاوی ماشین خوبیه ولی نه به نسبتِ وراکروز .

      موهاوی از همون اول ارائه شدن به بازار ، مشکل کیفیت پائین در متریال داخل را داشت ولی همیشه هم نسبت به رقباش ارزانتر و خوش‌قیمت‌تر بوده تا جایی که امروزه اگر قیمت بگیرید ، تویوتا پرادو مدل ۲۰۰۹ VX بیش از دو برابر موهاوی ۲۰۱۰ V6 قیمت داره .

      همه فکر میکنند چون موهاوی suv هست ، پس آفرود خوبی داره ، اما اگر از اهل فن بپرسید به شما میگن که با موهاوی آفرود رفتن اشتباهه و سریع در اولین موقعیت گیر میکنید چون سیستم تعلیقش به در آفرود نمیخوره و سریع ماشین گیر میکنه ، برعکس لنکروز یا پرادو و هایلوکس که در نمونه استاندارد هم میشه بری آفرود سنگین یا رَمل‌نوردی.

      در ضمن اگر خریدار موهاوی هستین ، حتماً نمونه ۶سیلندر انتخابتون باشه ، چون هم مصرف کمتری نسبت به ۸ داره ، هم استهلاک کمتر ، هم بازار فروش بهتر ، هم برای استفاده در شهر و جاده نسبت ۸ سیلندر تفاوتی آنچنانی احساس نمیکنید به سبب گشتاوری که در دور پائین در نمونه ۶سیلندر به دست میاورید .

      کلاً کیا همیشه بهتر از هیوندای بوده به نظر من ، اما در این کلاس ، من هیوندای وراکروز را پیشنهاد میدم که هم نرمتره هم شهری‌تر و زیباتر .

      در ضمن ، مصرف سوخت این خودروها در شهر در بهترین حالت بین ۱۵ تا ۲۰ هست ، چه ژاپنی چه کره‌ای فرقی نداره و در جاده حدود ۱۲ مصرف میکنند .

      1. ارین

        ۹ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (10 ديدگاه)

        اقا نوید حالا جسارت نباشه حتما شما تجربه بیشتری دارید اما من تجربه ای که در موهاوی داشتم نمونه ۸ سیلندر بسیار موتور پر جون و گیربکس خوبی داره درست ۶ سیلندرم خوب هست اما جوابگوی موهاوی نیست از نظر استهلاک من هر ۲ مدل رو تجربه کردم و از کسانی هم که در کار واردات قطعات استوک هستن پرسیدم همشون با نظر من موافقن که استهلاک ۸ سیلندر کمتره و خیلی دیر تر تو خرج میفته همون پرادویی که شما عرض میکنید در مدل ۶ سیلندر مشکل یاتاقان داره حتی نمونه ۴ سیلندرشم من تو کوردستان زندگی میکنم و اینجا همه طرفدار تویوتا ولی همشون میدونن که مدلای زیر ۲۰۱۰ مشکل یاتاق زدن دارن یکی از دوستان بنده که پرادوی ۲ در رو به وانت تبدیل کرده موتور مدل ۲۰۱۶ هم انداخته روش و تا حالا ۱۱ بار یاتاق زده که البته ایشون افرود سنگین باهاش انجام میدن در کل موهاوی ۸ سیلندر برای کسی مث من که مصرف سوخت واسش مهم نیست یکی از بهترین کراس اوور هاس نمیگم suv چون کلا سیستم تعلیق این ماشین واس افرود ساخته نشده حتی با این که بادی ان فریم هستش ولی باز واس افرود سنگین ساخته نشده این ماشین افرود خوبی داره اما نه در حد پرادو یا امثالهم وراکروز هم ماشین خوبی هستش اما در مقابل موهاوی ۸ به نظر بنده موهاوی ۸ سرتر هستش و فکر میکنم که موهاوی ۸ سیلندر ذات (نمیدونم درست نوشتم یا نه) امریکایی داره که بیشتر ایرانی پسنده .

  2. Genius

    ۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (685 ديدگاه)

    ۶۳۰۰ دلار حقوق حداکثر دو ماه یک مهندس امریکایی است اما اینجا چطور؟باید عرض کنم که مهندسین ایرانی باید نزدیک به ۲۹ ماه کار کنن تا این مبلغ رو بدست بیارن تازه با این پول برن یه جک جی۵ بخرن!!!!بعد میگن نمیدونیم چرا خودرو تو ایران کالایی سرمایه ای شده

    1. javad

      ۹ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (19 ديدگاه)

      مهندس؟؟
      اندازه نصف حقوق مهندسم نیس۶۳۰۰ دلار

      1. Genius

        ۹ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (685 ديدگاه)

        با کسورات و مالیات که اونجا نسبتا سنگینه حساب کردم

      2. محمد

        ۹ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (33 ديدگاه)

        یه گوگلینگ میگه میانگین حقوق مهندسی تو امریکا ماهانه بالای ۶۰۲۸ دلاره.

    2. Irani

      ۹ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (38 ديدگاه)

      مهندسای آمریکا ماشینای ۴۰هزار دلاری سوار میشن.
      مهندسای ایران با پراید مسافرکشی میکنن!

  3. مسعود

    ۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (156 ديدگاه)

    تورو خدا قیمت رو ببین ۶۳۰۰ دلار فقط !!!
    آقا یعنی میتونی با یه درآمد ۴۰۰۰ دلاری که نصفش میره پای مالیات غیره در عرض ۳ ماه همچین ماشینی بخری …

  4. behnam1012

    ۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (282 ديدگاه)

    یادش بخیر سال ۲۰۱۰ اولین بار همین عکسش رو دیدم و بعد به قیمت ۶۷ میلیون فول مشکی رنگش رو خریدم
    الان با ۶۷ میلیون چی میشه خرید !؟

    1. behnam1012

      ۹ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (282 ديدگاه)

      قدرت ۶ سیلندر هم اشتباه درج شده ۲۷۰ اسب بخاره

    2. Genius

      ۹ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (685 ديدگاه)

      تیبا هاچبک خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

  5. AMIR-REZA

    ۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (64 ديدگاه)

    این ماشین برا کساییه که براشون آپشن و نرمی و قیافه نسبی زیاد مهم نیست و براشن قدرت (مخصوصا تو هشت سیلندر هاش) تنظیم ارتفاع -توانایی آفرود و…مهمه دقیقا برعکس وراکروز …..
    درسته با این قیمتا هیچ کدوم ارزش ندارند ولی اگه قرار باشه یکی انتخاب کنم اون موهاویه….

  6. korean car

    ۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (21 ديدگاه)

    یاد آهنگ امنم گودزیلا افتادم باید پلی کنی واسه موهاوی

  7. korean car

    ۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (21 ديدگاه)

    متریال داخل خوب و محکمی داره قدرت موتور بالا و خیلی نرم پرستیژ خاصی هم داره مخصوصا مشکی یا رنگ بیجش البته رنک مسی یا آجری هم قشنگه

  8. Hadi

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (439 ديدگاه)

    بهترین شاسی بلندی که کیا ساخته…
    حداقل از ix55 خیلی بهتره…

  9. یوسف

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (42 ديدگاه)

    سواری مزخرف و خشکی داره. خصوصا ۶ سیلندرش
    اما آفرود خوبی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X