بیوککیا

دوئل بیوک لاکراس و کیا کادنزا

در ادامهٔ برگزاری دور سوم از مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی جذاب پدال امروز به گروه سدان‌های بزرگ رسیده‌ایم که در دوئل قبلی آن، دو سدان نیسان ماکسیما و سیتروئن C6 به مصاف یکدیگر رفتند. در این رقابت مجموعاً ۲۵۴۵ رأی به ثبت رسید که ماکسیما توانست ۲۱۴۵ عدد از آن‌ها را به نفع خود مصادره کرده و بنابراین مقتدرانه با کسب ۸۴ درصد از آرا به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالی‌که C6 تنها موفق به دریافت ۴۰۰ رأی شده است. حال امروز در دومین دوئل گروه سدان‌های بزرگ، بیوک لاکراس در برابر کیا کادنزا قرار گرفته است.

بیوک لاکراس

کیا کادنزا

هیوندای آزرا

رنو لتیتود

؟

؟

نیسان ماکسیما

سیتروئن C6

کرایسلر ۳۰۰

فورد تاروس

نیسان ماکسیما

؟

تویوتا آوالون

شورلت ایمپالا

دوج چارجر

شورلت SS

؟

؟

بیوک لاکراس

لاکراس هم‌اکنون بزرگ‌ترین سدان تولیدی و در اصل پرچم‌دار بیوک محسوب می‌شود. نسل نخست این سدان لوکس آمریکایی در اواخر سال ۲۰۰۴ با مدل ۲۰۰۵ معرفی شد؛ اما نسل اول لاکراس سدانی متوسط بود که روی پلت‌فرم W-Body جنرال موتورز ساخته شده بود. تولید این نسل تا سال ۲۰۰۹ ادامه یافت تا اینکه نسل دوم لاکراس در نمایشگاه دیترویت همین سال رونمایی شد؛ اما در این نسل لاکراس به یک کلاس بالاتر نقل‌مکان کرده و تبدیل به سدان فول سایز شد چراکه نسخهٔ جدید بیوک ریگال (همان اوپل اینسیگنیا ری‌بج شده) به‌عنوان یک سدان متوسط به سبد محصولات بیوک اضافه شده بود. نسل دوم لاکراس نیز با تجربهٔ یک فیس‌لیفت تا سال ۲۰۱۶ روی خط تولید باقی ماند تا اینکه سرانجام در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس ۲۰۱۵ نسل سوم یا کنونی این سدان لوکس با مدل ۲۰۱۷ رونمایی گردید. نسل سوم بیوک لاکراس روی پلت‌فرم P2XX جنرال موتورز ساخته شده که با دیگر سدان‌های بزرگ این گروه خودروسازی یعنی شورلت ایمپالا و کادیلاک XTS مشترک است. تا پیش‌ازاین برای لاکراس چهار پیشرانهٔ مختلف بنزینی ارائه می‌شد که سه نمونهٔ آن‌ها از نوع چهار سیلندر با حجم‌هایی از ۱.۵ تا ۲ لیتر و آخری یک واحد شش سیلندر بود. از این موتورها تنها نمونهٔ شش سیلندر در ایالات‌متحده عرضه شده و موتورهای چهار سیلندر همگی مخصوص بازار چین هستند؛ اما به‌تازگی بیوک یک نسخهٔ هیبریدی خفیف را هم برای لاکراس معرفی کرده که مجهز به یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر است و به‌زودی در ایالات‌متحده عرضه خواهد شد. ولی ما برای این رقابت همان پیشرانهٔ ۳.۷ لیتری V6 تنفس طبیعی لاکراس را انتخاب کرده‌ایم که ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو در حالت استاندارد توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد.

کیا کادنزا

کادنزا سدان لوکس کیا است که برای اولین بار در ژانویهٔ ۲۰۱۴ در کرهٔ جنوبی به‌عنوان جایگزینی برای سدان اوپیروس رونمایی شد. نسل اول کادنزا که بر روی پلت‌فرم مشترکی با هیوندای آزرا ساخته شده بود تا سال ۲۰۱۲ سدان پرچم‌دار کیا محسوب می‌شد اما با معرفی مدل کوریس در سال ۲۰۱۲ این عنوان را به برادر بزرگ‌ترش واگذار کرد. نسل اول این سدان لوکس کره‌ای پس از تجربهٔ یک فیس‌لیفت در سال ۲۰۱۴ نهایتاً در سال ۲۰۱۶ به پایان کار خود رسید تا برای سال ۲۰۱۷ با نسل دوم جایگزین شود. نسلی که طراحی آن حاصل دست پیتر شرایرر بوده و کاملاً با نسل قبلی متفاوت است. در طراحی این خودرو برخلاف بیوک لاکراس از خطوط تیز و شارپ استفاده شده که ظاهری جسورانه به آن بخشیده و بنابراین کاملاً در نقطهٔ مقابل استایل موقر و سنگین لاکراس قرار می‌گیرد. نسل دوم کیا کادنزا روی پلت‌فرم Type-N هیوندای-کیا ساخته شده که بازهم با هیوندای آزرا مشترک است. نسل قبلی این خودرو در کشورمان هم عرضه شد اما خبری از حضور نسل دوم آن در ایران نیست. کادنزا که در بازار داخلی کُره با نام K7 عرضه می‌شود، با سه پیشرانهٔ مختلف قابل خریداری است که شامل یک نمونهٔ ۲.۲ لیتری چهار سیلندر دیزل، یک واحد ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی و نهایتاً یک موتور ۳.۳ لیتری V6 بنزینی تنفس طبیعی می‌شود که جهت هماهنگی با رقیب آمریکایی با همین موتور در رقابت ما شرکت کرده است. این پیشرانه که قوی‌ترین و بزرگ‌ترین موتور کادنزا محسوب می‌شود ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد که وظیفهٔ انتقال نیروی آن بر عهدهٔ یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک است اما در کادنزا نیروی موتور صرفاً به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و برخلاف لاکراس سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن قابل سفارش نیست؛ بنابراین کادنزا هم‌اکنون بزرگ‌ترین سدان دیفرانسیل جلوی کیا محسوب می‌شود.

 

مشخصات فنی

بیوک لاکراس

کیا کادنزا

پیشرانه ۳.۷ لیتری V6 ۳.۳ لیتری V6
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۳۱۰ اسب بخار ۲۹۰ اسب بخار
گشتاور ۳۸۵ نیوتن متر ۳۴۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو/چهارچرخ جلو
شتاب صفرتاصد ۵.۸ ثانیه ۶.۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۴ ثانیه ۱۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر/ساعت ۲۴۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۹.۸ لیتر (ترکیبی) ۹.۸ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۷۶۳ کیلوگرم ۱۷۲۲ کیلوگرم
طول ۵.۰۱ متر ۴.۹۷ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۹۰ متر ۲.۸۵ متر
حجم صندوق بار ۴۲۵ لیتر ۴۵۰ لیتر
قیمت ۳۲,۹۹۰ دلار ۳۲,۸۹۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9786675]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹۲ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    شما تصور میکنی استهلاک موتورهای فراری و لامبو همین الان تو سال 2017 خیلی پایین هست و عمر بالا دارن؟! چه برسه به چهل سال پیش با دقت تراش اون زمان!! عرض کردم خدمتتون شما به همه جوانب عملکرد موتور اشنا نیستی و فقط اعداد خروجی رو نگاه میکنی

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. King Audi R18 e-tron Quattro

      ۲۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      مطمئنا استهلاکشون از موتور دستکاری شده پایین تره.

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا