کیا

معرفی کیا سورنتو 2021 در آمریکا: ایمن‌تر، زیباتر و کاراتر

کیا سورنتو ۲۰۲۱ جدیدترین کراس اوور این برند کره‌ای بوده و پس از قدبلندهای محبوب دیگر یعنی سلتوس و تلوراید آمده تا برگ زرین دیگری بر افتخارات این کمپانی بیفزاید. چهارمین نسل سورنتو نشان دهنده‌ی پیشرفت‌های قابل‌توجهی نسبت به نسخه‌های پیشین این خودرو می‌باشد.

در جایی که تلوراید و سلتوس بدون تغییر قابل‌توجهی در قواعد بازی اقدام به جذب مشتریان کرده‌اند سورنتو با شماری از ویژگی‌های خلاقانه و تکنولوژی‌های روز روانه کلاسی رقابتی و فشرده شده است. برای مثال نسخه هیبریدی این خودرو دارای پیشرانه توربو بوده و اگر خواهان نسخه پلاگین هیبریدی با سیستم چهار چرخ محرک و برد الکتریکی حدود ۵۰ کیلومتر باشید باید تا اواخر سال آینده منتظر بمانید.

برای اولین بار شاهد معرفی صندلی‌های کاپیتانی در ردیف دوم صندلی‌های سورنتو هستیم و طرفداران از معرفی نسخه گیراتر X-Line نیز خرسند خواهند شد؛ و البته این را هم اضافه کنیم که سورنتو جدید ایمن‌تر و هوشمندتر از هر زمان دیگری است.

  • طراحی ظاهری

سورنتو ۲۰۲۱ فاقد خطوط تیز و گیرای تلوراید بوده و از عناصر طراحی سلتوس و نسل جدید سدان K5 استفاده کرده است. جلوپنجره دماغه ببری کیا با چراغ‌های گوشه‌داری که ما را به یاد سلتوس می‌اندازد همراه شده و دیلایت های LED آن اگرچه به خشونت K5 طراحی نشده‌اند اما در کل ظاهری ‌تر و تمیز و شیک را برای کراس اوور کیا به ارمغان آورده‌اند.

پروفایل جانبی این خودرو دارای برخی عناصر خاص بوده که از طراحی موج مانند روی ستون C گرفته تا برخی تریم های براق و پولیش خورده را شامل می‌شود. خط کاراکتر قوی‌ای نیز در پایین درب‌ها کار شده و همین موضوع به همراه پوشش مشکی زیر بدنه ظاهر خشن‌تری را ایجاد کرده است.

البته ویژگی موردعلاقه ما در بخش عقب دیده می‌شود جایی که سورنتو از طراحی چراغ‌های مشابه با تلوراید استفاده کرده است. این چراغ‌های عمودی دارای عمق بوده و بخش بیرونی آن‌ها با گلگیرهای عقب ادغام شده و چراغ‌های داخلی‌تر هم بخشی از درب پشتی هستند. سپر هم استایلی مشابه محصولات آئودی داشته و با عناصر نقره‌ای‌رنگ تکمیل شده است.

  • طراحی کابین

خوشبختانه در بخش طراحی داخلی از K5 الهام گرفته شده است. سدان جدید کیا یکی از بهترین کابین‌ها در کلاس خود را داراست. تریم نقره‌ای اطراف ورودی‌های هوا روی داشبورد و درب‌ها نیز دیده می‌شود هرچند تریم چوب مات الهام گرفته از تلوراید نیز در دسترس مشتریان بوده و حس لوکس‌تری را القا می‌کند. همانند K5 یک صفحه‌نمایش ۱۰.۳ اینچی در دسترس است که به خوبی با پشت آمپرها هماهنگ شده است. زیر این صفحه مرکزی نیز یک جفت ورودی عمودی هوا وجود دارد.

بسته به تریم انتخابی پوشش چرم روی صندلی‌ها و پانل درب‌ها وجود خواهد داشت. اگرچه بخش جلوی کابین لوکس کار شده اما شاید این ردیف دوم صندلی‌ها باشد که حس بهتری را القا می‌کند. این خودرو به‌صورت استاندارد با طراحی هفت نفره عرضه می‌شود اما کیا برای اولین بار صندلی‌های کاپیتانی در ردیف دوم را ارائه کرده است.

این یک آپشن غیرعادی برای کراس اوورهای بزرگ‌تر همچون تلوراید نیست اما سورنتو در جایگاهی پایین‌تر از آن قرار دارد و این موضوعی جالب برای سورنتو محسوب می‌شود. صندلی‌های کاپیتانی باعث شده‌اند این خودرو رقیبی جالب‌تر برای فورد اج یا نیسان مورانو باشد.

  • تکنولوژی

همانند هر خودروی جدیدی سورنتو نیز با تکنولوژی‌های زیادی عرضه شده است. صفحه لمسی این خودرو همانند K5 با ابعاد ۸ یا ۱۰.۳ اینچی در دسترس بوده و در صورت استفاده از نمایشگر بزرگ‌تر دکمه‌هایی با بازخورد هپاتیک نیز وجود خواهند داشت. صفحه‌نمایش بزرگ‌تر دارای عملکرد جدا کردن صفحات بوده و بنابراین در زمان استفاده از اپل کارپلی هنوز هم می‌توان به اطلاعات دیگر دسترسی داشت.

تکمیل کننده این صفحه‌نمایش بزرگ پشت آمپرهای دیجیتال ۱۲.۳ اینچی است که آن‌هم از نسخه‌های فول K5 گرفته شده است.

در کل هشت درگاه USB برای تریم های سورنتو به جز مدل پایه LX در دسترس بوده هرچند نمی‌دانیم که از نوع USB-A هستند یا USB-C. کیا سیستم صوتی Bose با ۱۲ بلندگو را نیز ارائه کرده است.

نهایتاً باید به بسته سیستم‌های تلماتیک UVO کیا اشاره کنیم که بهبودهای قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. دستیار گوگل و آمازون الکسا نیز وجود دارند و بنابراین رانندگان می‌توانند از دستیار صوتی برخوردار شوند.

  • پرفورمنس

کیا چهار نوع پیشرانه را برای سورنتو ۲۰۲۱ در نظر گرفته که البته دو تای آن‌ها آشنا هستند. مدل‌های پایه از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۹۱ اسب بخار و گشتاور ۲۴۷ نیوتون متری استفاده می‌کنند. این پیشرانه به یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک متصل شده است. نسخه های بعدی به پیشرانه ۲.۵ لیتری توربو مجهز هستند. این پیشرانه که قدرت ۲۸۱ اسبی و گشتاور ۴۲۲ نیوتون متری دارد با گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه همکاری می‌کند. سورنتو به‌صورت استاندارد خودرویی دیفرانسیل جلوست اما سیستم چهار چرخ محرک نیز قابل سفارش است.

کیا قول داده هر دو پیشرانه یاد شده مصرف سوخت مناسبی داشته باشند اما این ادعا باید در عمل ثابت شود.

البته اگر مصرف سوخت برای مشتریان خیلی مهم باشد باید نسخه های الکتریکی شده را انتخاب کرد. مدل هیبریدی استفاده دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو و واحد الکتریکی و باتری ۱.۵ کیلووات ساعتی بوده و در کل قدرت ۲۲۷ اسب بخاری تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو فرستاده می‌شود.

مدل بعدی هم نسخه پلاگین هیبرید توربوی جدید است که ترکیبی از همان پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بوده اما پیشرانه الکتریکی آن قوی‌تر بوده و ظرفیت باتری هم به ۱۳.۸ کیلووات ساعت رسیده است. این مدل چهار چرخ محرک قدرت ۲۶۱ اسبی تولید کرده و برد الکتریکی آن حدود ۵۰ کیلومتر می‌باشد.

اگرچه سورنتو ۲۰۲۱ خودرویی برای آفرود نیست اما نسخه X-Line آن دارای ارتفاع بیشتری از سطح زمین می‌باشد. سیستم چهار چرخ محرک، دیفرانسیل مرکزی قفل شونده و دستیار کنترل حرکت در سرپایینی از جمله ویژگی‌های این مدل هستند.

صرف‌نظر از تریم انتخاب شده، پلتفرم سورنتو سبک‌تر، قوی‌تر و منعطف‌تر از قبل شده است. کیا قول داده کل وزن این خودرو ۳.۱ درصد کاهش یابد. پلتفرم N3 کیا همچنین می‌تواند باعث بهبود دینامیک سواری شده و از سر و صدا و لرزش‌های این کراس اوور نیز کاهش شود.

  • ایمنی

سورنتو ۲۰۲۱ از نظر ایمنی فعال بهبود چشمگیری را تجربه کرده و در کل ۱۶ سیستم مختلف برای حفاظت از سرنشینان در نظر گرفته شده است. از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو می‌توان به هشدار برخورد جلو با تشخیص عابران، ترمز اضطراری خودکار، هشدار توجه راننده و… اشاره کرد. شاید خلاقانه‌ترین سیستم این خودرو دستیار محدودیت سرعت هوشمندی باشد که سرعت کروز کنترل تطبیقی را از طریق یک دوربین در جلو یا اطلاعات جی‌پی‌اس تنظیم می‌کند.

البته آپشن های بیشتری هم وجود دارد. کیا فعلاً آپشن های سورنتو جدید را معرفی نکرده اما می‌دانیم که مشتریان می‌توانند سیستم هشدار برخورد از جلو را ارتقا دهند تا دوچرخه‌سواران نیز تشخیص داده شوند.

سیستم پایش نقاط کور نیز نه تنها دیگر خودروها را تشخیص داده بلکه می‌تواند به منظور جلوگیری از برخورد با دیگر خودروها ترمز بگیرد. نسخه مبتنی بر ناوبری کروز کنترل تطبیقی سورنتو نیز می‌تواند سرعت را در پیچ‌های پیش رو کاهش دهد. دستیار رانندگی در بزرگراه‌ها نیز از داده‌های محدودیت سرعت فدرال استفاده می‌کند تا سرعت این خودرو تنظیم شود.

  • قیمت

کیا قول داده تمامی مدل‌های سورنتو به جزو نسخه پلاگین هیبریدی را تا اواخر سال ۲۰۲۰ عرضه کند اما فعلاً قیمت هیچ‌یک از تریم های LX، S، EX، SX و SX پرستیژ اعلام نشده است. البته انتظار نداریم قیمت این خودروها نسبت به قبل خیلی تغییر کند.

سورنتو ۲۰۲۰ پایه قیمت ۲۶۹۹۰ دلاری داشته و قیمت نسخه LX به ۲۸۰۹۰ دلار می‌رسد. مدل‌های S، EX و SX نیز به ترتیب با قیمت ۳۳۱۹۰، ۳۵۴۹۰ و ۴۰۰۹۰ دلاری در دسترس بوده‌اند. البته قیمت مدل SX پرستیژ می‌تواند از ۴۰ هزار رد شده و به حدود ۴۵ هزار دلار برسد.

تریم

قیمت تخمینی (دلار)
سورنتو LX 2021

۲۸۰۰۰

سورنتو S 2021

۳۴۵۰۰
سورنتو EX 2021

۳۷۰۰۰

سورنتو SX 2021

۴۱۵۰۰
سورنتو SX پرستیژ

۴۴۵۰۰

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. آرمان

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (148 ديدگاه)

    حیف …
    اگه تو ایران میومد بد جوری کولیوس و سانتافه رو به خاک میمالید و حتی نیسان ایکس تریل رو

    موافقم 72
    مخالفم 15
  2. AMG///

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    عجب چیزیه
    گزینه بهتر از این نمیشه پیدا کرد
    بهترین ماشین تو رنج قیمتی خودش
    هم قیمت راوفور و سانتافه؟؟؟
    واقعا بهترین ماشینه

    موافقم 52
    مخالفم 4
  3. nikzad

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (282 ديدگاه)

    کیا طراحی بعضی محصولاتش رو دوست دارم برخلاف خانوادگی بودن طراحی جوان پسند و خشنی داره.سورنتو هم از این قاعده مستثنا نیست و در مدل های بالاتر قدرت واقعا خوبی داره و از تکنولوژی های بسیار عالی هم سود برده و میشه تناسب چراغ عقب با شیشه عقب رو مشاهده کرد.

    موافقم 38
    مخالفم 2
  4. net

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (3061 ديدگاه)

    در عکسهای قبلی که از سورنتو ۲۰۲۱ دیدیم خط نازک سفید اطراف شیشه دربها و رینگ خاکستری داشت که زیبا بود.اگر دکمه های کنار ال سی دی روی داشبورد نداشت و دریچه کولر کوچک زیر نداشت قشنگتر میشد .اگر دو ردیف صندلی داشت بهتر بود.اگر چراغ عقب از هم جدا نبود و به هم چسبیده بود قشنگتر میشد. اگر دو اگزوز دایره ای بجای دو اگزوز مصنوعی داشت قشنگتر میشد

    موافقم 5
    مخالفم 14
  5. مهدی

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1326 ديدگاه)

    طراحی عالی تکنولوژی پیشرفته در طراحی موتور و گیربگس در کنار کیفیت و استحلاک پایین همیشه تو نظرسنجی های مجلات و سایت های معتبر در مورد این محصول دیده میشه

    موافقم 20
    مخالفم 3
  6. sina

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    باحال شده این نسلش

    موافقم 18
    مخالفم 3
  7. رامین

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    تو ماشینای کره ای جدید اینو و تلورایدو دوست دارم شاید بخاطر استایل آمریکایی جفتشون باشه. در کل ماشینای خوبیم هستن.

    موافقم 23
    مخالفم 2
  8. عاشق دوام

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (267 ديدگاه)

    کیا برند دوست داشتنی و راحتیه ولی متاسفانه اونم مثل تموم ماشینهای غیر ژاپنی دیکه اسیر ویروس استهلاک شده
    حیفه این برند کاش فکری واسه استهلاکشون میشد

    موافقم 10
    مخالفم 14
    1. mazda3

      ۸ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (295 ديدگاه)

      ویروس !!! ؟ به نظرمن درست نیست این حرف بسته به سیاست تولید و سرمایه گذاری تو روش تولید داره هر خودروسازی هم سبک خودشو داره با این وجود هم اگه بررسی بشه از بیشتر برند ها نماینده هایی پیدا میشه که اون کم استهلاک ترینه تو کلاس خودش که این هم عامل برتری نیست اگر هم بنا به برتری باشه فقط اابرتری علمی و تکنولوژی و توان مهندسیه که تاثیر گذاره.

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. عاشق دوام

        ۸ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (267 ديدگاه)

        موضوع اینه که ما داریم درمورد خودرو اقتصادی حرف میزنیم نه لوکس!
        مردم تو این کلاس واسه پولی پرداخت میکنن ارزش بسیار زیادی قائل هستن و هزینه واسشون بشدت مهمه
        وقتی یک خودرو اقتصادی بیفته تو خرج یعنی دست گذاشته رو بزرگ حساسیت مصرف کننده های این ماشین ها
        استهلاک واقعا یک بیماری مهلک واسه شرکت هایی هست که خودرو اقتصادی میسازن من برند کیا رو خیلی دوست دارم اگر این برند رو استهلاک ماشیناش مثل تویوتا کار کنه خیلی خیلی موفق تر میشه

        موافقم 1
        مخالفم 1
  9. Malt hill

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (514 ديدگاه)

    تیپ آمریکایی داره

    موافقم 19
    مخالفم 2
  10. REZA

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (132 ديدگاه)

    یادش بخیر 2017 240 میلیون بود

    موافقم 11
    مخالفم 2
  11. Maserati-mc20

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    واقعا کیا تو بخش طراحی از هیوندای جلو تره هیونای داره تک تک همه ماشین هاشو گند میزنه ولی کیا واقعا ماشین های قشنگی داره

    موافقم 14
    مخالفم 3
  12. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    داشبوردش خوب کار شده با توجه به چیزی
    که تو عکس ها مشخصه.

    موافقم 7
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا